Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:12

IMANDRA schreef:
Shaggy09 schreef:
VVD als twintiger kom je ook niet vaak tegen. Die hebben het imo helemaal niet goed voor met ons ´millennials´ Mag ik vragen waarom jij je wel in hun kan vinden?

Omdat ik vind dat bedrijven ook erg belangrijk zijn. Er zal een goed bedrijfsklimaat moeten zijn zodat we ook weer (redelijke) belastingen kunnen heffen. Het geld om te investeren in klimaat, zorg of publieke voorzieningen zal ergens vandaan gehaald worden. Ga je helemaal overboard met bedrijven belasting te laten betalen, dan gaan zij weg en dan ben je toch een bron van inkomsten kwijt. Van mij mag VVD wel meer aan het klimaat doen maar in het debat vond ik dat ze goede argumenten hebben: ze hoeven niet per se voorop te lopen maar lopen wel in de voorhoede mee, zo heb ik het begrepen althans. En dat vind ik ook prima. Flexibiliteit qua oplossingen vind ik ook belangrijk: ik heb het idee dat GL zich heel erg vastbijt in een oplossing, terwijl VVD zich liever berust op welke oplossing het beste uit de berekeningen komt.

Kijk, 100% eens zijn met een partij gaat vrijwel nooit gebeuren. Partijen hebben bij de stemwijzer hooguit een percentage van 52 bij mij. Dus ben ik het helemaal met VVD eens? Nee, maar denk dat het wel een goede partij is om in de regering te hebben, tezamen met partijen zoals GL bijv.

Je wilt dat de bedrijven meer belasting gaan betalen? En wie gaat dat uiteindelijk betalen dan denk jij? :+ Of lees ik het verkeerd, wat bedoel je dan dat we weer redelijke belastingen kunnen heffen? Die worden al steeds hoger...
En qua klimaat; ik zie niet echt een argument? Dat we in de voorhoede meelopen is niet bepaald een argument en volgens mij ook niet bepaald waar :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:13

Ik vind dat je niet alles moet stilleggen vanwege een moordenaar,want dan geef je hem teveel macht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:18

@verootjoo: Je eerste argument is een kulargument: want je zal het ergens vandaan moeten halen. Bedrijven die het (deels) doorberekenen aan de burger, of de burger meteen zelf belasten? Hoe dan ook voelen we er wat van als puntje bij paaltje komt. Met redelijke belastingen bedoel ik belastingen die in het bedrijfsklimaat passen, die niet afschrikken om hier te komen vestigen maar ook weer niet zo laag zijn dat het onredelijk is.
Wat betreft klimaat: VVD zet zich wel in voor het klimaat, alleen van hun hoeft NL niet zo zeer voorop te lopen ten opzichte van de rest van de wereld, en dat is wel de aim van GL en D66. We moeten zeker wat doen aan klimaat, maar tegelijkertijd moet het bedrijfsklimaat wel redelijk blijven zodat bedrijven niet afgeschrikt worden door alle heffingen etc. die komen. Als er dan al heftige heffingen komen dan moeten die Europabreed worden ingezet. Zelfde met belastingen wbt vliegverkeer. Klimaat is zeer belangrijk, maar het moet ook in balans staan met wat mogelijk is. Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de overheid, die dan weer gebruikt kunnen worden om zaken als klimaat en zorg te bekostigen.

Als we voorop kunnen lopen qua klimaat en ook het bedrijfsleven in balans kunnen houden, dan is dat alleen maar top!

Shaggy09

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 16:48

En de burger niet met nog hogere belastingen opzadelen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:43

Shaggy09 schreef:
En de burger niet met nog hogere belastingen opzadelen..

Het is natuurlijk zo dat als mensen minder geld hebben,dat ze dan ook minder kunnen kopen. En dat bedrijven dus minder kunnen verkopen. Alles is met iedereen verbonden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:49

Er bestaat nog zoiets als concurrentie he. Bedrijven gaan heus niet collectief hun prijzen ophogen, en als ze dat wel doen noemt men dat ook wel kartelvorming en dat is niet toegestaan :)
Daarnaast levert investeren in een duurzame toekomst ook tienduizenden banen op! Bovendien willen jongeren toch al niet meer werken voor Shell ed, en kennis van me zit in de offshore (windmolens) en ze hebben elk halfjaar ruim keuze in stagiars / leerwerkers om aan te nemen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:05

Citaat:
Omdat ik vind dat bedrijven ook erg belangrijk zijn. Er zal een goed bedrijfsklimaat moeten zijn zodat we ook weer (redelijke) belastingen kunnen heffen. Het geld om te investeren in klimaat, zorg of publieke voorzieningen zal ergens vandaan gehaald worden. Ga je helemaal overboard met bedrijven belasting te laten betalen, dan gaan zij weg en dan ben je toch een bron van inkomsten kwijt.

...lage lonen landen bestaan, maar hebben ook nadelen.

En laten we niet vergeten :o dat Nederland een belastingparadijs is, zelfs als er nog dividendbelasting wordt geheven.

Dus dat goede bedrijfsklimaat hebben we al. Of nu ja: wij herbergen duizenden brievenbusfirma's die ons klimaat prachtig vinden. (Ik vind het een minder goede zaak, maar enfin...)

En hoezo nu dan toch weer die kaart trekken van 'dat het geld ergens vandaan gehaald zal moeten worden'...?
Ik snap best dat een ondernemer liever geen belasting betaalt, maar in Nederland profiteer je toch van een uitstekend electriciteitsnet, etc etc etc.
En economie is een kringloop - "het geld moet ergens vandaan komen": doorgaans kan de minister van financiën geld scheppen, verder niet. (Het geld komt van het ministerie. Daar wordt het gemaakt.)(Of met rare, ondoorzichtige constructies, men denke aan de kredietcrisis van 2008.)

En klimaat maatregelen leveren ook geld op.
Citaat:
Van mij mag VVD wel meer aan het klimaat doen maar in het debat vond ik dat ze goede argumenten hebben: ze hoeven niet per se voorop te lopen maar lopen wel in de voorhoede mee, zo heb ik het begrepen althans.

?
Qua stemgedrag loopt de vvd in de achterhoede.
...en qua 'daden' liggen we als Nederland ver achter.

Citaat:
Je wilt dat de bedrijven meer belasting gaan betalen?

....een van de nieuwe ideeën van de zojuist bekeerde premier is belasting op kooldioxide uitstoot.

Dat is iets compleet anders dan "bedrijven meer belasten", het bedrijfsleven loopt voorop in de energie transitie.
Juist het soort bedrijven waar we het van moeten hebben (denk ook aan innovatie en export van expertise) krijgt hierbij juist een bonus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:30

Morgen vind ik erg spannend. Van de week was op TV dat in Europa 1/4 deel van de kiezers populistisch c.q. uiterst recht stemmen :oo . Ik denk dat dit ook voor Nederland klopt, kijk alleen maar zoals al eerder werd opgemerkt hoe het gaat hier op Bokt. Dus ik hou mijn hart vast.

Al eerder in dit topic heb ik een overzicht gemaakt van waar je in de wereld populistische leiders/ partijen de dienst ziet uitmaken en met welke nare gevolgen→ chaos van dien.
Onlangs zag ik zo'n trieste rapportage van Trump stemmers die nu grote problemen hebben. Zoals de arbeiders in de staal industrie (door de handels oorlog is het staal zo duur geworden en China straft het af) die vrezen voor hun banen, middenstanders die amper nog de touwtjes aan elkaar kan knopen e.a. arbeiders die vooral dupe zijn geworden van de handelsoorlog. :(:) Ik word daar zo boos over. En dan denk ik: "l.l het zijn jouw kiezers, zorg er dan ook goed voor in plaats van dat deze mensen privé in chaos en armoede worden gestort". Ik voelde zoveel "sorry" voor deze mensen ook al hebben ze zelf op deze man gestemd.
Die bezorgdheid heb ik ook voor Europese kiezers die op dit soort populistische figuren stemmen. Maar "on verra"→ we zullen zien en er het beste van hopen.

Ik wil ook nog iets zeggen over
Citaat:
Zijn we nog steeds Charlie? Bidden we nog steeds voor New York, Parijs, Manchester, Nieuw Zeeland etc. ? Nee, een glas, een plas en alles bleef zoals het was.
De mens is veerkrachtig en het is inherent aan het leven dat we door moeten gaan en ook gaan. Met deze post wordt gesuggereerd dat we oppervlakkig zijn en het allemaal niets uitmaakt.

Er zullen beslist wel mensen zijn voor wie dat geldt. Maar voor heel veel mensen geldt dat zeker niet. Ik ben me heel goed bewust dat nieuw Zeeland haar onschuld voorbij is. Ik vind dat triester dan triest. Ik zal nooit meer in parijs komen en op het plein komen zonder in gedachte die bloemenzee te zien die er na de aanslag van Charlie Hebdo was en waar we zelf ook onze bloemen neer hebben gelegd. Zo ook met de aanslag tijdens het optreden.
Maar zo heb ik dat ook met aanslagen in Israël, in Jemen waar de hongersnood zo vreselijk is en heel veel andere plekken en rampen zoals Bijlmerramp, NH17 etc etc.
Toch hebben wij ook de plicht om ons leven fijn in te richten en verantwoordde keuzes te maken en haast om te genieten zou ik zeggen. Althans zo beleef ik dat hier in mijn groene bubbel met voldoende eten en een gelukkig leven.

Niemand wordt er beter van als ik en anderen de moed verliezen of depressief worden vanwege alle verdriet en ellende in de wereld. Want als wij hier al niet gelukkig kunnen zijn, wie is het dan wel in deze verschrikkelijke nare wereld waar zoveel mensen hongersnood hebben, in oorlog leven, geen werk hebben, onderdrukt worden, gemarteld etc etc?
Dus ja, ook ik doe een plas en ga door, met ik voel me heel erg verbonden met veel verdriet in de wereld en ik weet dat dit voor veel mensen geldt. Ik uit dat door lid te zijn van Amnesty international, te kiezen op een groene partij en daarin mijn verantwoording te nemen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:28

Om even on topic te gaan: Ik weet nog steeds niet wat ik morgen moet stemmen :')
Ik denk dat het SP word, al staan sommige punten van hun me nogal tegen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:35

Shaggy09 schreef:
Om even on topic te gaan: Ik weet nog steeds niet wat ik morgen moet stemmen :')
Ik denk dat het SP word, al staan sommige punten van hun me nogal tegen.

Ik stem zelf geen SP, maar wat ik er wel van weet is dat ze over het algemeen makkelijk te bereiken zijn. Sterker nog, volgens mij is het voor gemeente (en provincie?) waar de SP in mee doet, verplicht voor de mensen die op de kieslijst staan om écht actief te zijn. Ook buiten verkiezingstijden. En dan niet zieltjes winnen, maar weten wat er speelt.
Wij hadden namelijk een keer iets in het dorp, met protest etc. En hoewel het erg om het milieu ging, was GroenLinks niet echt te bereiken, maar heeft de SP (zonder jasjes/SP praatjes) heel erg goed geholpen om iedereen te informeren etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:50

Dat klinkt erg positief! :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:00

Is het mogelijk om een poll toe te voegen aan dit topic? Denk dat best veel bokkers hun stem willen geven maar niet altijd zin hebben in de discussie. Ik kom in de kieswijzer op FvD dus daar gaat mijn stem morgen naartoe.

Iedereen veel wijsheid gewenst die nog twijfelt!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:13

Nu ben ik ook wel oprecht benieuwd hoor: van de mensen die gaan stemmen voor FvD, wat vinden jullie van de manier waarop zij met klimaat omgaan? Ben je het daarmee eens? Vind je het goed dat ze zich niet op de wetenschappelijke consensus baseren wat klimaatverandering betreft? Oprecht nieuwsgierig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:15

IMANDRA schreef:
Nu ben ik ook wel oprecht benieuwd hoor: van de mensen die gaan stemmen voor FvD, wat vinden jullie van de manier waarop zij met klimaat omgaan? Ben je het daarmee eens? Vind je het goed dat ze zich niet op de wetenschappelijke consensus baseren wat klimaatverandering betreft? Oprecht nieuwsgierig.

Ik vond het al grote onzin voordat ik wist dat zij er net zo over denken dus wat dat betreft zitten we op 1 lijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:18

Ik kan een poll toevoegen :j Lijkt me ook wel interessant om een overzicht te zien van de stemmen.
Zal hem vanavond even toevoegen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:18

ingedebruijn schreef:
IMANDRA schreef:

Ik vond het al grote onzin voordat ik wist dat zij er net zo over denken dus wat dat betreft zitten we op 1 lijn.

Oké duidelijk! Waarom geloof je niet in het wetenschappelijke onderzoek waarop de andere partijen zich baseren? Niet banketstaaf bedoeld, gewoon echt nieuwsgierig. Vind het interessant om te lezen/horen/zien hoe andere mensen denken :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:23

Omdat er altijd sprake is geweest van opwarming en afkoeling van de aarde. Kan prima dat het nu sneller gaat maar dan roeien we ons vanzelf uit en begint het hele riedeltje weer overnieuw. Ik zie het niet als iets dat we kunnen voorkomen en dan is er wel weer wat anders waarmee we onszelf om zeep gaan helpen. De wereld redt zich wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:31

De FVD heeft op dat punt toevallig volledig gelijk, want het is namelijk geen sprake van klimaatverandering door de mens. Ik geloof daar ook absoluut niet in. Het is gewoon puur natuurlijk want anders hadden wij ook GEEN tropisch klimaat gehad in het pleistoceen. Er is in mijn ogen alleen sprake van een milieuprobleem in de vorm van te veel overal dumpen en te veel verpakkingsmateriaal. Maar minder autorijden omwille van minder CO2 is gewoon absolute complete onzin, er zit nu minder CO2 in de lucht dan in het verleden. Er is helemaal geen consensus. Dat blijkt door diverse onderzoeken gewoon complete onzin te zijn.
Dus op dit punt snap ik de FVD volledig. De FVD gaat dus niet raar om met het klimaat. Je moet kijken naar uitspraken over het MILIEU. Voor velen hetzelfde, maar is het absoluut niet. Dit is hetzelfde als de andere discussie op bokt. Ik vind dat we te veel rotzooi maken, maar we kunnen het klimaat echt niet beinvloeden.
Maar ze hebben in het verleden het huidige kabinet gesteund en daarmee hebben ze mijn stem vergooid.

Stemmen is immers kiezen uit de minst slechte en je zult het nooit met elk punt eens zijn. Je kiest de belangrijkste punten voor JOU en zoekt daar een partij bij. De minst slechte dus.

Ik stem overigens GEEN FVD heb ik besloten, maar gewoon partij van het noorden. Die zijn ook voor verlaging belastingen. En ik hoop dat die lokaal nog wel iets kunnen doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:43

Dank jullie wel. Ik ga hier niet de discussie aan (niet de plek voor) maar vind het wel interessant wat jullie beweegredenen zijn!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:45

IMANDRA schreef:
Dank jullie wel. Ik ga hier niet de discussie aan (niet de plek voor) maar vind het wel interessant wat jullie beweegredenen zijn!

Bedankt :) ik ben erg benieuwd naar de poll

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:46

IMANDRA schreef:

Er zijn dus meerdere punten waarom je wel of niet op een partij stemt.

Ik vind wegen, belastingen, werkgelegenheid, opschieten met gasschades bijvoorbeeld belangrijk.
Waar een tippelzone moet komen vind ik niet interessant bijvoorbeeld. En zo kies je wat past. Dus als milieu het belangrijkste is, dan kijk je daar naar.
Uit een stemwijzer komt nooit 100% overeenkomst. Dus de reden waarom ik zeg maar geen fvd stem kan anders zijn dan waarom jij dat niet doet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:47

germie schreef:
Stemmen is immers kiezen uit de minst slechte en je zult het nooit met elk punt eens zijn. Je kiest de belangrijkste punten voor JOU en zoekt daar een partij bij. De minst slechte dus.

Dit dus.

Mij kan kinderdingen dus echt niet schelen, ik heb ze niet, ik moet ze niet. Ik sla dus dingen als opleidingen/ universiteiten/ leningen voor studeren ed dus over.
Pensioen is ook nog een ver van mijn bed show.

Net een andere kieswijzer gedaan, kwam CDA uit. Daar ga ik dus echt niet op stemmen.

Ik weet het gewoon echt niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:53

Ik ben geen klimaat-activist, maar als je het klimaat een beetje volgt en vooral de natuurrampen van de laatste paar jaar, dan zie je toch wel het sneller verdwijnen van een deel van het poolijs, stijging van de zeespiegel opwarming van de aarde.....
Dat kan je geen klap interesseren, dat kan, maar het ontkennen kan ik niet begrijpen.
Thierry heeft zijn eigen waarheid en houdt ook wel van nep-nieuws verspreiden ;) , veel mensen vinden dat niet erg.

Ik vind minister Grapperhaus ook niet echt een fijne/goede minister, maar hoe Wilders vanmiddag tekeer ging, vind ik onbeschoft en vooral nietsontziend, zo'n volksvertegenwoordiger wil ik niet. Hij draagt niets bij aan een fijnere samenleving.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:54

Ik vind het extra ingewikkeld om te stemmen nu, omdat de PS ook weer de Eerste Kamerleden gaan kiezen. Dat betekent dat mijn stem morgen ook "bepalend" (1 op de zoveel miljoen) is voor het landelijke beleid. En die meningen liggen bij mij op sommige punten best uiteen.
Herkent iemand dit? En zo ja, waar baseren jullie je keuze dan op?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:02

xChanelx schreef:
Ik vind het extra ingewikkeld om te stemmen nu, omdat de PS ook weer de Eerste Kamerleden gaan kiezen. Dat betekent dat mijn stem morgen ook "bepalend" (1 op de zoveel miljoen) is voor het landelijke beleid. En die meningen liggen bij mij op sommige punten best uiteen.
Herkent iemand dit? En zo ja, waar baseren jullie je keuze dan op?

Ik zou eens op partijgedrag.nl kijken :j Gaat wel om tweede kamer stemgedrag maar over het algemeen stemt de eerste kamer mee met de tweede kamer (zegmaar als het niet gebeurt is het nieuws)