Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:24

Ik vind het toch wel heel schokkend dat de SP, 50Plus en PvdD de enige partijen zijn die voor uitbreiding zijn van het basispakket met tandartsenzorg, fysiotherapie en ggz. Vooral ggz zou er naar mijn mening toch echt wel in moeten.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:24

Nou Janneke ik ben niet verkeerd geïnformeerd hoor met vervoer bedoel ik auto gebruik en vra htwagen
Belastingen worden bij vooral de werkenden weer gehaald.
AOW wordt zwaarder belast
Zoals ik het zie, ben je als werkende zwaar de pineut.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:25

De tactiek voor meer vrouwen in de kamer volgens Opzij: stem op een vrouw die net niet verkiesbaar lijkt (stem dus niet op de eerste vrouw in de lijst).

Vrouwenblad Opzij maakte een handige kieslijst van vrouwen die nét niet op een verkiesbare plaats staan:

VVD (23 – 27 zetels): plaats 30: Chantal Nijkerken-de-Haan

PVV (21 – 25 zetels): plaats 27: Daniëlle de Winter

PvdA (11 – 13 zetels): plaats 12: Joke de Kock of 14: Marith Volp

SP (14 – 16 zetels): plaats 23: Sun Yoon van Dijk

CDA (18 – 20): plaats 20: Lenny Geluk-Poortvliet of 21: Hilde Palland

D66 (17 – 19 zetels): plaats 18: Antje Diertens of 20: Monica den Boer

CU (5-7 zetels): plaats 6: Stieneke van der Graaf of 10: Joëlle Gooijer-Medema

GroenLinks (15-17 zetels): plaats 19: Isabelle Diks

PvdD (4 – 6 zetels): plaats 5: Femke Merel Arissen of 6: Eva van Esch

plaats 7: Christine Teunissen

50PLUS (4 – 6 zetels): plaats 8: Wilma Schrover

DENK (0 – 2 zetels): plaats 4: Gladys Albitrouw

VNL ( 0 – 1 zetel): plaats 4: Tanya Hoogwerf

FvD (0 – 2 zetels): plaats 3: Susan Teunissen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:26

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:31

Tytonidae schreef:
Ik vind het toch wel heel schokkend dat de SP, 50Plus en PvdD de enige partijen zijn die voor uitbreiding zijn van het basispakket met tandartsenzorg, fysiotherapie en ggz. Vooral ggz zou er naar mijn mening toch echt wel in moeten.

Helemaal mee eens tandarts en fysio hoeft van mij niet zo maar GGZ vind ik wel echt heel belangrijk. Dan ben je ook gewoon ziek en dat hoor je niet helemaal zelf voor op te moeten draaien.

Wel jammer dat Groenlinks daar niet voor staat

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:32

Willl65 schreef:
Nou Janneke ik ben niet verkeerd geïnformeerd hoor met vervoer bedoel ik auto gebruik en vra htwagen
Belastingen worden bij vooral de werkenden weer gehaald.
AOW wordt zwaarder belast
Zoals ik het zie, ben je als werkende zwaar de pineut.

Naast dat je als werkende op je loon minder belasting gaat betalen. Een mes snijdt aan twee kanten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:33

Willl65 schreef:
Gl stemmen betekent dus belasting op vervoer, verpakking, aow, vrachtwagenvervoer, afschaffing kinderbijslag, etc etc overal waar je gebruik van moet maken wordt bij hen extra belast.
Wie wil dat nou?
Ik begrijp het echt niet .....

Je kan het zo zwart zien. Maar ook andere partijen gaan dingen doen die pijn in de portemonnee geven. Groenlinks gaat voor nivelleren, dat betekend dat de hoogte inkomens meer gaan betalen. Maar eerlijk is eerlijk. 7% van de nederlanders leeft van minder dan het sociaal minimuminkomen, en dan is er een hele grote groep die net rond kan komen. Een groep is zo zwak als z'n zwakste deelnemer. Voor mij zegt dat dat je moet beginnen die groep sterker te maken. Daar worden wij als groep beter van.

Onze aarde moet beschermd. Bedenk dat er maar heel weinig partijen zij die concreet iets gaan doen daaraan. Maar als we niks doen, krijg je straks klimaatvluchtelingen. Als ons land dan nog bestaat, persslot wonen we bijna allemaal onder het zeelevel (en dat stijgt alleen maar). Daarnaast worden we allemaal ongezonder met al die uitstoting.
Milieu verbeteren kost geld. Dan is het toch logisch dat de vervuiler betaald?
Wat moet je met al die extra verpakkingen? Waarom kunnen mensen niet 's ochtends 2 km fietsen om hun kinderen naar school te brengen. Waarom investeren transportbedrijven niet in milieuzuinigere vrachtwagens.
Dat soort dingen maakt dat je mensen moet motieveren. Dus straf het slechte, beloon het goede. Dus dat betekend kortingen voor elektrische voertuigen, meer en beter ov... enz.

Ik snap best dat de angst voor iets nieuws overheerst. Je weet niet of het werkt, maar zeker weten doe ik het wel. Als we zo doorgaan wordt de kloof tussen arm en rijk groter en het milieu ongezonder. Dat moet je niet willen.

Boras

Ik vind het Zorgfonds nog veel te vaag om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Er moet nog zoveel worden ingevuld.

Dat tandartskosten voor volwassenen aanvullend moeten worden verzekerd, vind ik ook absurd.
Maar voor mij geen breekpunt.

Pabie

Lalidan schreef:
Wendy schreef:
Voor mij was het ook belangrijk om te stemmen op een partij die niet achter het huidige zorgstelsel staat (of verantwoordelijk is voor het feit dat het nu zo is). Dat betekent dat PVDA, VVD, CDA en D'66 sowieso al afvallen.
Ik heb niks tegen buitenlanders, dus ook geen PVV. Maar ik ben ook geen buitenlander, dus ook geen DENK of artikel 1.
Ik ga de ouderen die het financieel prima hebben niet sponsoren ten koste van mijn eigen financiele toekomst, dus ook geen 50 plus (sorry, maar ik begrijp echt niet hoe je daar als niet-50 plusser op kunt stemmen :n).
Dierenwelzijn is belangrijk, maar dan graag wel op basis van de feiten, dus geen PVDD :n
Ik vind milieu wel belangrijk en ik ben toch best nog wel links, dus uiteindelijk groenlinks gestemd.

En ja, ik weet dat ik het nu heel kort door de bocht opschrijf :D

kort door de bocht: in grote lijnen denk ik er net zo over. Alleen GroenLinks is voor mij dus géén optie, hoewel ik andere jaren daar wel op gestemd heb. Dus als iemand weet wat dan over blijft..... Ik vrees alleen de SP, maar die vind ik voor veel dingen dan weer veel te links. Aan de andere kant, ze komen hoe dan ook niet in hun eentje aan de macht, dus zo ver naar links zal het allemaal wel niet doorslaan. Aan de andere kant hebben zij ook dingen waar ik pertinent op tegen ben, zoals geen geld meer naar defensie, dat vind ik dan weer niet oké.
Alles met geloof erin valt ook af. Ik ben niet gelovig, vind het prima dat anderen geloven, maar wil niet vanuit andermans geloof regels opgelegd krijgen.
Dus, iemand nog een goed idee voor mij? ik weet het dit jaar écht niet.

Mag ik vragen waarom gl niet meer een optie is?

En idd anders kijken naar de minst linkse sp'er :)

benangelique

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:38

is het zo dat veel groen links stemmers geen tweeverdieners met kinderen zijn? die worden namelijk het hardst getroffen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:40

Tytonidae schreef:

GGZ wordt toch vergoed vanuit de basisverzekering, of zit ik er nu helemaal naast?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:40

Ik heb gestemd, nummer 6 van de PvdD :) Een (vrouwelijke) milieuwetenschapper. Vanavond op de vereniging verkiezingsuitslagen kijken. Ik vind het echt retespannend

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:44

Boras schreef:
Tytonidae schreef:

GGZ wordt toch vergoed vanuit de basisverzekering, of zit ik er nu helemaal naast?

Maar zeer beperkt helaas: tot een bepaald bedrag, rond de 800 dacht ik. Helaas is de GGZ buitengewoon duur en moet een behandeling vaak vroegtijdig worden stopgezet omdat de verzekering verder niks vergoedt. (Als ik iets verkeerd heb, feel free om me te verbeteren :) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:49

Vroegah hadden we daar de AWBZ voor, om langdurige psychotherapie te betalen.
Maar vanwege de marktwerking moest dat weg. (De logica ontgaat mij aan alle kanten: zorg nodig is zorg nodig en dat is ook investeren in mensen die daarna weer veel voor de maatschappij kunnen betekenen...)

En ik zeg het even uit mijn hoofd: er zijn wel meer partijen die *deze* organisatie van de zorg niet goed vinden.
...je kunt binnen de structuur idd dingen doen als fysiotherapie binnenboord halen
...en je kunt in je programma principieel de structuur bekritiseren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-03-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:51

Doe ik :)

Basisverzekering 2017:
de kosten van geestelijke gezondheidszorg worden vergoed door de basisverzekering. De kosten worden voor 100% vergoed op het moment dat uw zorgverzekeraar een zorgcontract heeft met uw psycholoog. Is dit niet het geval dan wordt slechts een gedeelte van de kosten vergoed door de zorgverzekeraar. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de hoogte van de vergoeding.

aanvullende zorgverzekeringen 2017:
aangezien de meeste kosten worden vergoed vanuit de basisverzekering, heeft u slechts in heel uitzonderlijke gevallen voordeel bij het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering. Bijvoorbeeld bij een bezoek aan een seksuoloog of bij Mindfulness in het geval van een burn-out.

https://www.zorgverzekeringen2017.nl/ve ... sycholoog/

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:53

Boras schreef:
De tactiek voor meer vrouwen in de kamer volgens Opzij: stem op een vrouw die net niet verkiesbaar lijkt (stem dus niet op de eerste vrouw in de lijst).

Vrouwenblad Opzij maakte een handige kieslijst van vrouwen die nét niet op een verkiesbare plaats staan:

VVD (23 – 27 zetels): plaats 30: Chantal Nijkerken-de-Haan

PVV (21 – 25 zetels): plaats 27: Daniëlle de Winter

PvdA (11 – 13 zetels): plaats 12: Joke de Kock of 14: Marith Volp

SP (14 – 16 zetels): plaats 23: Sun Yoon van Dijk

CDA (18 – 20): plaats 20: Lenny Geluk-Poortvliet of 21: Hilde Palland

D66 (17 – 19 zetels): plaats 18: Antje Diertens of 20: Monica den Boer

CU (5-7 zetels): plaats 6: Stieneke van der Graaf of 10: Joëlle Gooijer-Medema

GroenLinks (15-17 zetels): plaats 19: Isabelle Diks

PvdD (4 – 6 zetels): plaats 5: Femke Merel Arissen of 6: Eva van Esch

plaats 7: Christine Teunissen

50PLUS (4 – 6 zetels): plaats 8: Wilma Schrover

DENK (0 – 2 zetels): plaats 4: Gladys Albitrouw

VNL ( 0 – 1 zetel): plaats 4: Tanya Hoogwerf

FvD (0 – 2 zetels): plaats 3: Susan Teunissen

Superthanks voor het delen! Ga ik doen! Vrouwen denken/ kijken toch vaak anders en de kamer zou een weerspiegeling van de bevolking moeten zijn. En nee, ik ben geen Opzij-type, maar vind het wel goed.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:54

Ik wist het helemaal zeker, maar nu ben ik sinds 3 dagen toch een zwevend kiezer geworden. Ik overweeg toch D66, terwijl ik normaal meer links ben.

Weet iemand hier nog wat websites waarop je partijstandpunten kan vergelijken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:55

Magrathea schreef:
Ik heb gestemd, nummer 6 van de PvdD :) Een (vrouwelijke) milieuwetenschapper. Vanavond op de vereniging verkiezingsuitslagen kijken. Ik vind het echt retespannend

Het is dit jaar inderdaad enorm spannend!

Zorg vond ik ook een lastig punt. Persoonlijk zou ik een ziekenfonds willen. Aan de andere kant heb ik een laag inkomen met hoge zorgkosten en ik kan die nog prima betalen, mede dankzij de subsidie.
Dus hoewel ik de marktwerking verre van ideaal vind ga ik niet op m'n achterste benen staan zolang ik het nog prima kan betalen van m'n kleine inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:55

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:59

Mag ik even opmerken dat ik het best bijzonder vind dat een topic als deze zo vreedzaam verloopt ondanks de grote meningsverschillen? *\o/*

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:07

benangelique schreef:
is het zo dat veel groen links stemmers geen tweeverdieners met kinderen zijn? die worden namelijk het hardst getroffen

Eigenlijk niet. Tweeverdieners gaan er meer op vooruit dan alleenstaande. Gezinnen met kinderen iets meer dan gezinnen zonder.
Dat eerste komt omdat groenlinks vermogen en winst zwaarder wil belasten, maar arbeid en inkomsten juist weer minder.
Dat tweede komt doordat groenlinks kinderopvang voor jonge kinderen een aantal dagen per week gratis maken.

karuna
Drukke kabouter

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:13

Niet werkenden zonder kinderen of eenverdieners zonder kinderen worden het hardst getroffen, en gek genoeg juist de mensen die net boven het minimum zitten en bijna buiten elke regel vallen die er is kwa toeslagen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:15

Janneke2 schreef:
Vroegah hadden we daar de AWBZ voor, om langdurige psychotherapie te betalen.
Maar vanwege de marktwerking moest dat weg. (De logica ontgaat mij aan alle kanten: zorg nodig is zorg nodig en dat is ook investeren in mensen die daarna weer veel voor de maatschappij kunnen betekenen...)

Het is zelfs nog iets extremer, de GGZ is op dit moment opgeknipt tussen meerdere wetten: de zorgverzekeringswet, de Wmo (beschermd wonen), de jeugdwet (GGZ voor kinderen) en de Wlz (de vroegere AWBZ, voor de langdurige opnamen (langer dan 3 jaar)).

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:17

karuna schreef:
Niet werkenden zonder kinderen of eenverdieners zonder kinderen worden het hardst getroffen, en gek genoeg juist de mensen die net boven het minimum zitten en bijna buiten elke regel vallen die er is kwa toeslagen.

hoezo?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:19

bigone schreef:
Vanochtend in onze krant nog een zeer handig overzicht van alle partijen met in het kort hun punten. Via de kieswijzers kwam ik elke keer bij SP uit en nu , na alles nogmaals te hebben gelezen is het gewoon SP gebleven. Ik denk nog steeds dat we een links kabinet met GL,SP,PvdA en D66 en misschien de PvdD krijgen.

Ik heb dit overzicht gebruikt om uiteindelijk een keuze te maken. Gevoelsmatig had ik de neiging om GL te stemmen, maar uiteindelijk is het CDA geworden (kwam ook uit 2 kieswijzers). Heb niets met het geloof, maar vind hun standpunten gematigd.