Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:16

verootjoo schreef:
Je tas wat beter vasthouden als je ongure (mogelijk zwarte) types tegenkomt is ook racisme?

Moet je dan je spullen laten jatten :?

Als ik in Amsterdam loop hou ik ook mn tas stevig vast. Niet omdat ik denk dat alle Amsterdammers tasjesdieven zijn, maar wel omdat daar de kans iets groter is dan in dit boerendorp om beroofd te worden.

Maar dat is totaal mijn punt niet. Mijn punt is dat het racistisch is dat witte mensen dit consequent doen als ze people of color tegenkomen op straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:16

8nnemiek schreef:
Shadow0 schreef:
Dat ligt eraan. Het is inmiddels toch wel aangetoond dat mensen op grond van hun huidskleur of (vermeende) afkomst of religie wel allerlei nare dingen over zich heenkrijgen. Bijvoorbeeld structureel minder kans om op sollicitatiegesprek of stage te mogen komen

Is dat echt aangetoond, of wordt dat gewoon elke keer geroepen en maar aangenomen dat het de waarheid is? Ik solliciteer al jaren, en krijg keer op keer te horen dat ik 'niet in het profiel pas', en ik ben toch echt niet zwart.
Laatst was er een donkere jongen op tv, die had twee keer dezelfde sollicitatie gestuurd waarvan eentje met een Nederlandse naam en foto van een blanke jongen die volgens hem op hem leek. Maar op zijn eigen foto keek die jongen nogal verbitterd, zag er niet al te verzorgd uit terwijl de blanke jongen op de andere foto er hartstikke vriendelijk en netjes uit zag en strak in een pak op de foto stond.. Logisch dat zo iemand dan wél op gesprek mag. Hij zag dat als discriminatie maar dat was het duidelijk niet. Ik denk dat er heel veel van dat soort gevallen zijn.

Het verschil is dat jij niet genegeerd wordt of niet wordt uitgenodigd om je huidskleur of je achternaam.

8nnemiek

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:41

Maar wie zegt dat buitenlanders om hun huidskleur of achternaam worden afgewezen? Ik geloof daar niet in. Buitenlanders lijken het idee te hebben dat wij als Nederlander zomaar overal worden aangenomen en geen moeite hoeven te doen om te solliciteren, maar dat is helemaal niet zo. Wij Nederlanders worden ook keer op keer afgewezen omdat er altijd wel iemand is met een hogere opleiding of meer ervaring of meer certificaten.
Ik heb in een productiebedrijf gewerkt, en daar was het personeel van het uitzendbureau zelfs donker/buitenlands. Er is daar altijd werk, en iedereen wordt aangenomen. Tig Polen en Hongaren enzo op de werkvloer, en welgeteld één afghaans meisje. Af en toe kwam er een andere persoon met donkere huidskleur, en stuk voor stuk hadden ze het binnen een paar weken tot een maand wel weer gezien en was het werk te zwaar.. Kom je dan bij het UWV, dan is daar 50% van de mensen in de wachtkamer donker. Dan denk ik, als ik als grafisch vormgever uiteindelijk in een productiebedrijf met een minimum loontje kom te zitten, waarom die mensen dan niet? Voelen ze zich daar te goed voor? Verdient het te weinig? Of is zo'n uitkering fijner dan zwaar te moeten werken voor dat kleine beetje wat je extra verdient? Dat is iig wat een van die donkere jongens zei.. 'ik krijg bijna net zoveel met mijn uitkering, dus ik stop weer met werken' Die mensen zitten er helaas ook tussen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:51

Emmaa_ schreef:
Maar dat is totaal mijn punt niet. Mijn punt is dat het racistisch is dat witte mensen dit consequent doen als ze people of color tegenkomen op straat.

Nou zeg..... >;)
Ik vind dit persoonlijk erg overtrokken? Zijn daar cijfers van? In tegenstelling tot de cijfers die er zijn over de kenmerken en uitvoerders van straatroof...

@8Annemiek: dat is iets wat je niet hardop mag zeggen...
Want komt het idd door de naam of het uiterlijk, of door de houding / mentaliteit van die personen?

"Het verschil is dat jij niet genegeerd wordt of niet wordt uitgenodigd om je huidskleur of je achternaam."
wie zegt dat? En als dat wel zo is, waar ga je dan heen? Wie neemt je serieus?
Leeftijdsdiscriminatie, of omdat je vrouw bent, of single, of niet single, of een kinderwens hebt of weet ik veel wat...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:54

Emmaa_ schreef:
verootjoo schreef:
Je tas wat beter vasthouden als je ongure (mogelijk zwarte) types tegenkomt is ook racisme?

Als ik in Amsterdam loop hou ik ook mn tas stevig vast. Niet omdat ik denk dat alle Amsterdammers tasjesdieven zijn, maar wel omdat daar de kans iets groter is dan in dit boerendorp om beroofd te worden.

Alle witte mensen :? Ik niet consequent hoor :n alleen als ze er verdacht uitzien. En ja, dat is misschien ook een vooroordeel, maar ik ben liever te voorzichtig dan mijn spullen kwijt.
Maar of iemand er verdacht uitziet ligt wat mij betreft niet aan de zwarte kleur. Dat is mijn punt.

Over discriminatie bij sollicitaties; ik weet ook niet helemaal of dat wel zo is. Iig bij ons niet. Mensen worden gewoon beoordeeld op hun kwaliteiten en geschiktheid voor de functie, niet op hun naam.

Ik vind het hier langzamerhand de andere kant op gaan, hier worden witte mensen slecht gepraat, alsof alle witte mensen zwarte mensen discrimineren. Alsof heel Nederland racistisch is :\

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:43

Ik vraag me echt af hoeveel racisme nog werkelijk bestaat (bij de "jongere generaties" in Europa, los van enkele extreme groeperingen). Je kunt het namelijk heel slecht testen omdat je dan vooroordelen los moet laten en dat gaat nu eenmaal lastig. Want als ik een vooroordeel heb over een Hakima met hoofddoekje of Yousouf met westside petje, wil dat niet zeggen dat ik vind dat ik, als ras, beter ben dan hen. En dat is wat racisme is.

Discriminatie bestaat wel nog echt. Of dit nu door geslacht, huidskleur of achtergrond komt. Waarom men discrimineert kan heel erg verschillen. Is dit omdat je (negatieve) ervaring hebt met gangster types in dure auto's of Blonde Anita's uit het waterkwartier of omdat met de paplepel is ingegoten dat vrouwen niet horen te werken, mannen niet in de zorg horen en Marokkanen alleen maar goedkoop arbeiderswerk kunnen doen. Maar in alle gevallen is het vervelend voor de ander indien deze goede bedoelingen en intenties heeft, al kun je je afvragen of je ergens wilt werken/zijn waar men vooroordelen heeft zonder gegronde ervaringen.

En je kunt niet meer doen dan proberen de mensen met ongegronde vooroordelen ongelijk geven. Roepen dat iets discriminatie/rascisme is, wijzen en schreeuwen werkt alleen maar contra productief.

Hou de eer aan jezelf, en ja, ik kan me voorstellen dat het frustrerend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:55

Riddershow schreef:
Want als ik een vooroordeel heb over een Hakima met hoofddoekje of Yousouf met westside petje, wil dat niet zeggen dat ik vind dat ik, als ras, beter ben dan hen. En dat is wat racisme is.

Een van de dingen die hierin opvallen is dat de definitie van racisme heel erg versmald is. Alsof het alleen gaat om opzettelijke dingen. Maar volgens mij is racisme niet meer dan 'discriminatie op grond van (vermeende) afkomst of huidskleur' en eventueel religie er nog bij (want moslims en allochtonen worden grotendeels als inwisselbaar beschouwd, dus dat onderscheid is vrij vaag.)

Maar wat men duidelijk probeert te maken is dat het systeem van onze maatschappij gewoon echt nog behoorlijk verschil maakt, en dat mensen met een bepaalde afkomst, huidskleur (en evt religie) stelselmatig met de nadelen te maken hebben. Of dat nou de bedoeling is van ieder individu is daarin niet zo belangrijk, belangrijk is dat het een heel breed patroon van allemaal kleine en grote dingen is. En dat als we het willen veranderen, we al die kleine en grote dingen zullen moeten aanpakken.

Citaat:
En je kunt niet meer doen dan proberen de mensen met ongegronde vooroordelen ongelijk geven. Roepen dat iets discriminatie/rascisme is, wijzen en schreeuwen werkt alleen maar contra productief.

Dat is maar de vraag: men wil graag geloven dat actievoeren averechts werkt. Net zoals men graag wil geloven dat als je iets vriendelijk vraagt, het wel werkt. Want dat komt ons mooi uit: dan hoeven we namelijk niet geconfronteerd te worden met mensen die verontwaardigd zijn.

Maar het is maar de vraag of het waar is. Bij misstanden bij (bv) winkels of helpdesken is het niet waar. Vriendelijk vragen is een prima eerste stap - maar geregeld word je dan ook (heel vriendelijk misschien) afgewezen of genegeerd. Wil je dan toch je geld terug, je afsluiting ongedaan maken, je gegevens gecorrigeerd, dan is nadrukkelijker de aandacht vragen (social media, kassa) vaak effectiever.

(Overigens zie je ook bij dergelijke bedrijven steeds weer die neiging om de gang naar openlijke aandacht af te wijzen: "Had dat gewoon bij ons gemeld, dan hadden we er onderling uit kunnen komen." Eh... het is bij jullie gemeld, en jullie deden er niets aan. Het is een hele sterke reflex om dit soort dingen te onderdrukken. En het is bijna altijd ingegeven door de wens van de bekritiseerde om niet bekritiseerd te worden, om zelf geen last te hebben van het probleem, niet om het probleem goed op te lossen voor iedereen.)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:48

Ik ben het er met je eens dat in sommige gevallen (problemen met een bedrijf/instantie) het beter werkt als je de media opzoekt omdat ze ander schijt aan je hebben. Maar dan hoef je niet gelijk discriminatie/racisme te roepen? Zo speciaal ben je heus niet, vaak ben je gewoon één van velen die ze duperen. Het zal vast ook nog eens helpen als je racisme/discriminatie roept omdat het nog steeds een gevoelig onderwerp is. Maar bedenk je dan wel dat dit ook weer een stempel op jezelf/de vooroordelen drukt. Het is een tweesnijdend zwaard.

In bijna alle definities van racisme komt het stukje "verschil in waarde" van de verschillende groeperingen naar voren. Het je jezelf dus beter of de ander als minder zien. Inderdaad dus ook op etniciteit of religie.

Het "grote" probleem heden ten dage is dat bepaalde etnische groeperingen alles discriminatie/racisme noemen. Je wordt niet aangenomen -> racisme, je mag niet voordringen -> racisme, er staat een zwart standbeeld -> racisme, er is een traditie met een zwarte piet -> racisme, Je krijgt die woning niet -> racisme, Je krijgt een 5 met een toets -> racisme.

En dan krijg je dat er echt een negatieve blik op je terecht komt. Want the man who cried WOLF wordt uiteindelijk opgegeten omdat men niet meer naar hem luistert en hem niet meer serieus neemt. En het kan vervelend zijn dat jij generatie zoveel bent en niet zo in elkaar steekt, maar wel met de vooroordelen zit. Maar die haal je niet weg door het maar op dezelfde manier te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:52

Eens met riddershow en volgens mij zit m dat ook in een stukje cultuurverschil of taalbarriere.
Hoevaak je als hulpverlener niet voor racist wordt uitgemaakt omdat bv bij de SEH een blanke als eerst wordt geholpen (omdat die klachten spoedeisender zijn) hoe vaak een dokter racist wordt genoemd omdat Mohammed geen 20soorten pillen krijgt en Hans wel en hoevaak ik racist ben genoemd omdat ik iemand terugverwijs naar de HA omdat ik niks met de klachten kan of de klachten niet vertrouw.
Tsja... In alle gevallen geen racistische bedoeling maar gewoon onbegrip beiderzijds en communicatieproblemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:04

verootjoo schreef:

De meeste tasjesdieven in Amsterdam zijn nog altijd Roemenen en Die zijn net zo blank als jij! :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:15

verootjoo schreef:
Ik vind het hier langzamerhand de andere kant op gaan, hier worden witte mensen slecht gepraat, alsof alle witte mensen zwarte mensen discrimineren. Alsof heel Nederland racistisch is :\

Helemaal mee eens!
en vooral te danken aan bepaalde personen die dat extreem linkse politieke partijtje opzetten en momenteel alle aandacht in de media krijgen.

Het voordeel voor de rechtse partijen is nu wel dat er heel veel mensen die linkse haat zaaiers zo spuugzat worden of al zijn en die nu massaal op rechts gaan stemmen! :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:54

Ik zie niet echt extreem linkse partijen? Misschien SP en GL ?
Het is alleen een beetje sneu, als je als bijstandsmoeder of minima stemt op een rechtse partij als PVV of de partij van Jan Roos en dan ineens na de verkiezingen er achter komt, dat je nog meer moet inleveren van je minimale uitkering of toeslag, de zorg nog duurder wordt en dat betaalbare huurwoningen ook niet beschikbaar komen. ZP mag blijven en de burka wordt verbannen, maar of je met een inkomen van modaal of lager nu echt beter af bent met een rechtse partij, dat betwijfel ik.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 24-11-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:55

He bah wat een nare wending krijgt deze discussie zeg. Zoals Verootjoo al zegt...
In Amsterdam of in andere drukke bedoelingen pak ik ook mijn tas voor me en houd ik mijn hand erop. Dat heeft niks te maken met mensen die gekleurd zijn, maar alles te maken met drukte en dat het dan wel heel makkelijk is om je zakken te rollen. Voor wie dan ook.

Maarre, kijk even naar de cijfers van de gevangenissen, veroordeelden etc. Hierin zie je duidelijk een bepaalde kleur mens naar boven komen, en dat kan geen toeval zijn. Dus ik geef iedereen die zijn spullen steviger vastpakt bij deze specifieke groep mensen groot gelijk ;)
Cijfers liegen niet...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:03

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:03

Marjoow schreef:
He bah wat een nare wending krijgt deze discussie zeg. Zoals Verootjoo al zegt...
In Amsterdam of in andere drukke bedoelingen pak ik ook mijn tas voor me en houd ik mijn hand erop. Dat heeft niks te maken met mensen die gekleurd zijn, maar alles te maken met drukte en dat het dan wel heel makkelijk is om je zakken te rollen. Voor wie dan ook.

Maarre, kijk even naar de cijfers van de gevangenissen, veroordeelden etc. Hierin zie je duidelijk een bepaalde kleur mens naar boven komen, en dat kan geen toeval zijn. Dus ik geef iedereen die zijn spullen steviger vastpakt bij deze specifieke groep mensen groot gelijk ;)
Cijfers liegen niet...

De nare wending in dit topic wordt, naar mijn mening, veroorzaakt door het ontkennen dat racisme en discriminatie bestaat.
Dat is de kern van White supremacy.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:08

Dus er zijn maar 2 kanten? Wat ontzettend zwart wit zeg. Niemand ontkent discriminatie en racisme. Maar betekent dat dat we allemaal maar discrimineren omdat we blank zijn? Als je het ontkent, ben je dan gelijk racist?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:09

Marjoow schreef:

Cijfers liegen niet...

Nee de politie en rechters zijn natuurlijk ook racistisch en pakken alleen zwarte mensen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:10

Marjoow schreef:
Dus er zijn maar 2 kanten? Wat ontzettend zwart wit zeg. Niemand ontkent discriminatie en racisme. Maar betekent dat dat we allemaal maar discrimineren omdat we blank zijn? Als je het ontkent, ben je dan gelijk racist?

Net zoals alle blanken niet discrimineren, zijn niet alle allochtonen crimineel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:21

Racisme gaat echt wel wat verder dan alleen people of color veroordelen of je actief racistisch uiten. In Nederland worden people of color systematisch onderdrukt en dat ontkennen of doen alsof het niet zo erg is is een vorm van racisme ja, passief racisme.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:30

Hoe worden zwarte mensen dan systematisch onderdrukt :?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:38

verootjoo schreef:
Hoe worden zwarte mensen dan systematisch onderdrukt :?

Kijk even naar wat Tofik Dibi zegt van 5:48 tot 7:30. Ik herken dit soort onderbuik gevoelens wel. Bij mensen in mijn omgeving en soms ook bij mezelf. Terwijl geen van ons zichzelf als racist bestempelt of als zodanig aangesproken wenst te worden. Het is een impliciet (of passief) racisme.

Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-11-16 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:42

Emma, ik vind dat je erg chargeert in deze discussie. Ik weet niet waarom. Ik ben dat niet van je gewend.

Wel is het zo dat door juist iedereen over een kam te scheren mensen juist geneigd zijn het tegenovergestelde te bewijzen.

Misschien verloopt de discussie beter als je in je argumenten aangeeft 'veel' of 'enkele' in plaats van 'witte mensen dit of dat'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:45

Ik herken dat dus compleet niet in onze maatschappij... :n zelf stoor ik mij ook niet aan zwarte politici. Als mensen gewoon hun werk maar goed doen en ons land goed besturen.

En die doodsbedreigingen van silvana zijn natuurlijk idioot. Dat is niet alleen racisme, dat is gewoon geschift en compleet achterlijk. Die mensen moeten aangepakt worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:10

verootjoo schreef:
Ik herken dat dus compleet niet in onze maatschappij... :n zelf stoor ik mij ook niet aan zwarte politici. Als mensen gewoon hun werk maar goed doen en ons land goed besturen.

Tofik Dibi bedoelt het abstracter denk ik. Hij zegt (zonder dat ik exact quote) dat mensen van een andere kleur mogen meedoen, sterker nog, MOETEN meedoen in onze maatschappij (integreren moet), maar ze moeten wel hun plaats kennen en niet gaan willen sleutelen aan onze manieren. En dat is (los van achterliggende problemen -die hij trouwens ook aanstipt-) toch de hele essentie van de ZP discussie?

Voordat iedereen nou gaat steigeren, racisme is geen 'wit' ding. Het komt bij alle kleuren voor tegen alle andere kleuren. Tientallen jaren geleden is in de VS al vastgesteld dat een groep jonge blanke mannen op straat op zwarte mensen net zo bedreigend over komt als een groep jonge zwarte mannen op straat op blanke mensen. 100% hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:33

Maar mensen moeten toch ook integreren en meedoen met de massa?
Dat is voor blanken niet anders. Nederlanders worden ook nergens aangenomen als ze zich niet conformeren aan de heersende standaard.

Je kan ook niet in een land waar de heersende cultuur Nederlands is, met een kleine groep een compleet andere cultuur behouden. En sterker nog; Nederland ís hierin supertolerant. Er zijn genoeg landen waar je zonder pardon wordt opgesloten of vermoord als je daar naar je eigen cultuur blijft leven.

En als je dan een probleem hebt met Sinterklaas; vier het dan niet, kijk gewoon niet en klaar. Er zijn ook zat moslimfeesten waar anderen niet achterstaan. Moet je ergens anders eens mee aankomen; een feest compleet veranderen omdat je er als christen door beledigd voelt.