Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:38

Waarom komen mensen als Kriel en Tendance niet in aanmerking voor een uitkering met dergelijke ernstige of invaliderende ziektes?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:38

Janneke2 schreef:
Tendance schreef:
Ik ben ook chronisch ziek, heb een schildklier die niet functioneert, moet gewoon alle bloedonderzoeken en medicijnen zelf betalen, behalve nu dan omdat ik zwanger ben.
Doe ik dit niet en neem ik geen medicijnen, dan wordt het uiteindelijk mijn dood (oeh klinkt best erg zo).
Ik krijg dus niets vergoed en krijg er ook geen uitkering voor.

WAJONG is dus niet voor iedere chronische ziekte. Misschien is de aandoening/ziekte bij zijn naam noemen een betere.

Uitkeringgen zijn er voor mensen die vanwege ziekte etc niet kunnen werken.
Heel rot, dat je schildklier is gestopt, maar in de 21ste eeuw krijg je pillen (of andere dokters/apothekersdingen) en kun je verder gewoon vrijwel alles.

Dat snap ik ook wel, maar mensen moeten WAJONG dus niet als een schadevergoeding zien, maar als een tegemoetkoming in hun levensonderhoud. Niet perse omdat ze een ziekte hebben.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:39

Emmaa_ schreef:
Sizzle schreef:
Wat ik trouwens ook steeds zie is dat mensen noemen dat de profiteurs lekker buiten in de zon zitten.
Nu vraag ik mij dus oprecht af: als het mooi weer is, moet ik dan verplicht mijn kopje koffie binnenshuis met gesloten ramen drinken omdat anders de werkenden zich ondergesteld voelen?

Ik heb het niet over profiteurs die met lekker weer af en toe lekker buiten zitten met een kopje koffie. Ik heb het over een volledige buurt waar dag in dag uit (zelfs met slecht weer) mensen onder partytenten voor de deur zitten alcohol te drinken en peuken te roken. Deze mensen zijn er ook behoorlijk vocaal over dat ze trots zijn op hun uitkering.

Emmaa, je had het er over dat dit in Utrecht is.. Bedoel je toevallig de wijk Sterrenwijk ( heb daar in mijn studententijd in de buurt gewoond).. Daar zag ik idd veel beroepswerkelozen die volgens mij ook zwart aan het bijklussen waren..En veelal onder de partytent bier aan het drinken waren...

Tendance

mysa schreef:
Waarom komen mensen als Kriel en Tendance niet in aanmerking voor een uitkering met dergelijke ernstige of invaliderende ziektes?

hahahahahahah nee joh, zo moet je het helemaal niet zien!
Ik ben echt niet zielig ofzo hoor!
Verdien momenteel 2000+ in mijn eentje in de maand, dus mag nergens over klagen.
Vind alleen, dat mensen hun uitkering niet als schadevergoeding moeten zien.

Janneke2

Tendance schreef:
Helaas vallen deze medicijnen binnen geen enkele verzekering.

...dat herken ik: artrose hier, en ik reageer goed op PEA en kapparest. Maar idd off topic.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:40

Kom ik lekker naast je liggen hoor!
het maximale uit de zorgverzekering halen is voor mij soms ook een ergernis...l ook daar gaan genieg centjes naartoe maar moet dus wel mijn wekelijkse medicatie zelf betalen om maar enigszins normaal te kunnen functioneren

Geryon

mysa schreef:

Wat een rare vraag? Omdat ze met hun ziektes wel genoeg kunnen werken..

Anoniem

Amelandfreak schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik heb het niet over profiteurs die met lekker weer af en toe lekker buiten zitten met een kopje koffie. Ik heb het over een volledige buurt waar dag in dag uit (zelfs met slecht weer) mensen onder partytenten voor de deur zitten alcohol te drinken en peuken te roken. Deze mensen zijn er ook behoorlijk vocaal over dat ze trots zijn op hun uitkering.

Emmaa, je had het er over dat dit in Utrecht is.. Bedoel je toevallig de wijk Sterrenwijk ( heb daar in mijn studententijd in de buurt gewoond).. Daar zag ik idd veel beroepswerkelozen die volgens mij ook zwart aan het bijklussen waren..En veelal onder de partytent bier aan het drinken waren...

Sterrenwijk is er inderdaad eentje, maar ik heb het in dit geval vooral over Ondiep en delen van Zuilen. Samen met Sterrenwijk zijn dat echte volksbuurten en mensen die er langere tijd gewoond hebben of vaak zijn geweest weten echt wel waar ik het over heb...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:41

:D
Ok, alleen aanbiedingskoffie dus :P

Zonder gekheid.
Er zijn dagen dat ik op het toilet zit te janken omdat ik me continue schuldig voel dat ik 'lekker' overdag naar mijn paarden kan.
Ik ben continue gestressed omdat ik me nuttig probeer te maken en voel me schuldig als ik een bergwandeling maak met mijn dochter. Tegelijkertijd weet ik dat ik alle vacatures voor de afgelopen 14 dagen al 20x gezien heb en ga dan van ellende maar op bokt bemoeien om de aandacht af te leiden. Ik vind dat een stuk lastiger dan gewoon werken eerlijk gezegd.
Het is natuurlijk niet gek dat bij sommigen dan de knop omgaat en dan denken: sja als ik dan toch thuis zit dan maar beter genieten met wat vrienden en een krat bier.

Voor zieken: die hele regelgeving daarom heen vind ik sowieso ziek. Hulde aan de privatisering -O- -O-

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:41

Geryon schreef:
mysa schreef:

Inderdaad! Zou slecht zijn als ik bovenop mijn loon ook nog een uitkering kreeg.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:43

Ok, ik heb het niet goed gelezen dan. Jij functioneert normaal als je maar medicatie neemt.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:43

Geryon schreef:
mysa schreef:

Ho ho.....kunnen of echt willen??

Daarbij kom ik niet in aanmerking omdat ik zelfstandig ben. En gek genoeg de wet daar iets anders op ingericht is.
Hoewel ik een van de grootste bijdragers aan belastingen ben pis ik door de wetgeving buiten de pot als het niet meer gaat.
Nu heb ik wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb afgesloten hoor.....dat kost me tenslotte maar 400 euro per maand

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:44

Het is jammer dat bij veel mensen dit soort negatieve (mij ook) beelden/ associaties ontstaan over zgn uitkeringstrekkers...
Volgens mij is het grootste gedeelte can de jongeren zonder werk toch stukken beter af met een baan. Alleen al voor het gevoel van participatie en eigenwaarde.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:46

Thesserd schreef:
Jammer overigens Shadow en Kim dat jullie alleen het eerste gedeelte van Snorlex' bericht quoten. Dat trekt haar hele post uit z'n verband.

Inderdaad jammer.
Ik heb mijn mening gegeven en hoop dat dit een respectvolle discussie blijft waarin mensen niet selectief reageren maar een hele post goed doorlezen. Daar krijg je de beste discussies van en steek je vaak nog het meeste op!

blingpiggy

Herkenbaar sizzle.... De dag van een werkloze... -O-

mysa
correspondent/vertaler

@Kriel: dat ze je aan wilden nemen is al een wonder.... Het percentage arbeidsongeschikten is trouwens het laagst onder ondernemers...

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:47

Ik vind het alleen wonderlijk hoe mensen die al langdurig in de bijstand zitten de verzorging van een paard kunnen financieren. Ik rijd zelf 2 keer per week op een manege, en dit is al behoorlijk duur... Heb een prima baan hoor, maar hoe doen zij dit in hemelsnaam?

Floortje_89

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:48

Interessante discussie, ik denk dat het de twee "fronten" het nooit hierover eens gaan worden. Ik wil voor ik mijn mening geef, even benadrukken dat ik het heel vervelend vind voor degenen die in de situatie Wajong/uitkering zitten en chronisch arbeidsongeschikt zijn of whatever, want ik weet inderdaad niet hoe dat voelt en kan me geen voorstelling maken van hoe het moet zijn om je altijd slecht te voelen, en wil dus ook absoluut niet ruilen. De foto's van het meisje met de allergische reactie op haar huid van vrijwel alles is niet te benijden is het is alleen maar ontzettend rot voor haar, ik hoop dat er ooit iets op gevonden wordt.

Iemand noemde, inmiddels een heel aantal pagina's terug, dat het geld van een e.g. Wajong niet is voor een paard, en ik kan niet anders dan het daar volledig mee eens zijn. Iemand noemde ook dat het bedoeld is voor (gezond) eten, verantwoord eten oid (in ieder geval dat er dus geen controle is op waar het aan wordt besteedt), kan het bericht niet echt terug vinden, maargoed daar wil ik even op inhaken. Het geld wat aan een paard wordt besteedt gaat ten koste van eigen levensonderhoud: het is inmiddels toch wel bewezen dat voedsel en zowel fysieke als mentale gezondheid en welbevinden met elkaar in relatie staan, en dat met wat iemand consumeert zelf vele fysieke als mentale klachten kunnen verdwijnen, dus op het moment dat men in balans is (lees: een gezond gewicht, gezonde voeding, voldoende beweging). Een bijvoorbeeld te zwaar lichaam is niet in balans, en zo iemand is niet fit. Ik denk dat een gedeelte van de mensen met een wajong/uitkering zijn belastbaarheid kan vergroten en daarmee toch mee kan draaien in de maatschappij.

Ik kan me erg vinden in de mening van tendance, ook van carliien en titia (dat je een paard niet nodig hebt om te overleven, bitch please :+ voedsel en sociale interactie heb je nodig, maar het "nodig" hebben van een paard om te overleven is niets meer dan een zelf aangeprate levensbehoefte). Daarnaast ben ik ook van mening dat als iemand de hele dag op Bokt kan doorbrengen, iemand ook kan werken (niet fulltime, maar enkele uren per dag of desnoods een dag per week...). Het is het verschil in mentaliteit denk ik, je ziet jezelf als "disabled", of je ziet jezelf als "differently abled" en kijkt naar wat je wel kan.
En daarnaast verschil in persoonlijkheid, waar de een kotsend van de migraine toch naar z'n werk gaat, kiest een ander voor afkeuring. En ook met persoonlijkheidsstoornissen kan iemand best werken, het is niet hetzelfde werk als een gezond iemand, hoeft niet dezelfde werkdruk te hebben het hetzelfde aantal uren, maar de key is denk ik kijken naar wat wel haalbaar is voor iemand... ik denk uiteindelijk dat die mensen zich daarmee ook prettiger en meer part of society voelen.

Tendance

mysa schreef:
Ok, ik heb het niet goed gelezen dan. Jij functioneert normaal als je maar medicatie neemt.

Klopt hoor!

Tenminste....... ben docent. Ben je dan wel helemaal normaal? HAHAHAHA

Geryon

Kriel schreef:
Geryon schreef:

Daarbij kom ik niet in aanmerking omdat ik zelfstandig ben. En gek genoeg de wet daar iets anders op ingericht is.
Hoewel ik een van de grootste bijdragers aan belastingen ben pis ik door de wetgeving buiten de pot als het niet meer gaat.
Nu heb ik wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb afgesloten hoor.....dat kost me tenslotte maar 400 euro per maand

Kunnen. Ookal 'wil je het echt' en doe je er veel moeite voor, moet je het alsnog kunnen. En dat kan jij blijkbaar wel en de meeste mensen die een uitkering hebben niet. Neemt niet weg dat het erg knap is van je. Maar het gaat hier enkel om het feitelijke stukje.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:50

mysa schreef:
@Kriel: dat ze je aan wilden nemen is al een wonder.... Het percentage arbeidsongeschikten is trouwens het laagst onder ondernemers...

Dat is zeker geen wonder, ik ben namelijk verdomd goed in wat ik doe.
Ondanks mijn lichamelijk beperkingen heb ik een wachtlijst aan opdrachtgevers....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:50

Citaat:
Ik kan het me best voorstellen dat mensen er gefrustreerd van raken als ze enorm veel werken, daardoor in een bepaalde schijf van inkomstenbelasting terecht komen en het grootste deel van hun salaris af moeten staan. Mijn vader staat net iets minder dan de helft af, terwijl hij zich echt de naad uit werkt. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die op die manier een aversie creëren tegen anderen die wat hun betreft de hele dag op de bank zitten.

Op de grens van offtopic: ik kan me deze aversie voorstellen - maar hoeveel keuze heb je hier zelf in?
Veel mensen in de zorg werken zich uit de naad voor een minimumloon.
En als je als mens vindt dat je wordt afgebeuld op je werk, is het voor je eigen gezondheid (en misschien wel: dus voor ons allemaal) het beste om een dag minder te gaan werken. Het lijkt me sowieso beter dan je terechte woede over opgejaagd worden ten behoeve van de aandeelhouders af te reageren op mensen die daar toch echt buiten staan....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:52

Geryon schreef:
Kriel schreef:

Kunnen. Ookal 'wil je het echt' en doe je er veel moeite voor, moet je het alsnog kunnen. En dat kan jij blijkbaar wel en de meeste mensen die een uitkering hebben niet. Neemt niet weg dat het erg knap is van je. Maar het gaat hier enkel om het feitelijke stukje.

En mindset.....daar ven ik van overtuigd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:53

Kriel schreef:
mysa schreef:

Dat is zeker geen wonder, ik ben namelijk verdomd goed in wat ik doe.
Ondanks mijn lichamelijk beperkingen heb ik een wachtlijst aan opdrachtgevers....

Ik bedoel die aov-jongens.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:54

Floortje_89 schreef:
Interessante discussie, ik denk dat het de twee "fronten" het nooit hierover eens gaan worden. Ik wil voor ik mijn mening geef, even benadrukken dat ik het heel vervelend vind voor degenen die in de situatie Wajong/uitkering zitten en chronisch arbeidsongeschikt zijn of whatever, want ik weet inderdaad niet hoe dat voelt en kan me geen voorstelling maken van hoe het moet zijn om je altijd slecht te voelen, en wil dus ook absoluut niet ruilen. De foto's van het meisje met de allergische reactie op haar huid van vrijwel alles is niet te benijden is het is alleen maar ontzettend rot voor haar, ik hoop dat er ooit iets op gevonden wordt.

Iemand noemde, inmiddels een heel aantal pagina's terug, dat het geld van een e.g. Wajong niet is voor een paard, en ik kan niet anders dan het daar volledig mee eens zijn. Iemand noemde ook dat het bedoeld is voor (gezond) eten, verantwoord eten oid (in ieder geval dat er dus geen controle is op waar het aan wordt besteedt), kan het bericht niet echt terug vinden, maargoed daar wil ik even op inhaken. Het geld wat aan een paard wordt besteedt gaat ten koste van eigen levensonderhoud: het is inmiddels toch wel bewezen dat voedsel en zowel fysieke als mentale gezondheid en welbevinden met elkaar in relatie staan, en dat met wat iemand consumeert zelf vele fysieke als mentale klachten kunnen verdwijnen, dus op het moment dat men in balans is (lees: een gezond gewicht, gezonde voeding, voldoende beweging). Een bijvoorbeeld te zwaar lichaam is niet in balans, en zo iemand is niet fit. Ik denk dat een gedeelte van de mensen met een wajong/uitkering zijn belastbaarheid kan vergroten en daarmee toch mee kan draaien in de maatschappij.

Ik kan me erg vinden in de mening van tendance, ook van carliien en titia (dat je een paard niet nodig hebt om te overleven, bitch please :+ voedsel en sociale interactie heb je nodig, maar het "nodig" hebben van een paard om te overleven is niets meer dan een zelf aangeprate levensbehoefte). Daarnaast ben ik ook van mening dat als iemand de hele dag op Bokt kan doorbrengen, iemand ook kan werken (niet fulltime, maar enkele uren per dag of desnoods een dag per week...). Het is het verschil in mentaliteit denk ik, je ziet jezelf als "disabled", of je ziet jezelf als "differently abled" en kijkt naar wat je wel kan.
En daarnaast verschil in persoonlijkheid, waar de een kotsend van de migraine toch naar z'n werk gaat, kiest een ander voor afkeuring. En ook met persoonlijkheidsstoornissen kan iemand best werken, het is niet hetzelfde werk als een gezond iemand, hoeft niet dezelfde werkdruk te hebben het hetzelfde aantal uren, maar de key is denk ik kijken naar wat wel haalbaar is voor iemand... ik denk uiteindelijk dat die mensen zich daarmee ook prettiger en meer part of society voelen.

Ben het met je eens... Er zou volgens mij veel winst te behalen zijn ( in het welzijn van de werkeloze in kwestie, alsook maatschappelijk belang) als er meer gekeken zou worden naar werk op maat.
De werkbelasting en het niveau kan dan worden aangepast worden aan het individu.. Of dit maatschappelijk haalbaar is en of er voldoende werk op maat is de vraag.