Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:50

sloffiee schreef:
onpaard schreef:
En alle zwarte mensen in nederland hebben het zo slecht, echt een racistisch land dat nederland.
Ze worden echt anders behandeld en hebben geen kansen zoals blanken, krijgen minder betaald en hebben de rot baantjes. Waarom komen er dan toch zoveel buitenlanders hier wonen?

kinderbijslag... en ze mogen hier alles ;)
kijk maar eens in amsterdam... zie je amper een blanke werken... waar is ons werk dan?

Misschien een baantje als zwarte piet? :j :D

Celiien

Tja als mensen te beroerd zijn om bepaalde werkzaamheden te doen tegen ene bepaald loon en zij wel.. tjah! Maar bah wat ben jij bevooroordeeld zeg. 9 van de 10 x werken ze veel harder dan de gemiddelde nederlander..

sloffiee

BelleFleur schreef:
sloffiee schreef:
snap echt niet waar dat mens zich druk over maakt.. kan haar naam niet uit mijn Str*t krijgen...
laat ze in afrika de pil of condooms eens uitdelen ipv zich hier druk over maken ;)
want het fokproces gaat daar ook door doordat de overheid geen pil oid wil geven

En toch vrees ik dat het uitspraken zoals deze zijn die het idee dat racisme hoogtij viert aanzwengelen. Besef je wel goed wat je zegt? "Fokproces"? Ja, "insecten" zelfs in een vorige post. In jouw plaats zou ik me diep schamen voor jouw visie op de wereld. Ik hoop dat je je kinderen meer respect voor anderen bijbrengt. En dat je beseft dat het net jouw uitspraken zijn die intolerantie in de hand werken van beide kanen uit.

Ja omdat die mensen niet anders weten !! veiligheid kennen ze daar niet omdat ze Niet aan de pil en Niet een condoom mogen gebruiken nee... laat dat mens zich daar druk over maken ipv sinterklaas

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:51

Celiien schreef:
Tja als mensen te beroerd zijn om bepaalde werkzaamheden te doen tegen ene bepaald loon en zij wel.. tjah! Maar bah wat ben jij bevooroordeeld zeg. 9 van de 10 x werken ze veel harder dan de gemiddelde nederlander..

Dat denk ik dus niet.. ik heb een eigen mening en dat mag hier niet en zelfs niet op BOKT.NL

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:52

Celiien schreef:

Tegen wie heb jij het? Ik was namelijk een beetje cynisch

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:52

Celiien schreef:

dit is ook weer een vooroordeel :)
kunnen we gewoon de bevolking per mens bekijken en niet overgaan op vooroordelen die positief of negatief zijn?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:53

onpaard schreef:
Celiien schreef:

Tegen wie heb jij het? Ik was namelijk een beetje cynisch

TEgen Sloffie, en die is dus echt niet cynisch..

sloffiee schreef:
Celiien schreef:

Dat denk ik dus niet.. ik heb een eigen mening en dat mag hier niet en zelfs niet op BOKT.NL

Ik denk van wel.. maar hee ik weet ondertussen echt wel dat jij je eigen mening hebt hoor.. maar betekent niet dat als je een beetje tegengas krijgt, je je mening niet mag houden :=

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:54

sloffiee schreef:
Celiien schreef:

Je mag die mening hebben. Geen punt. Maar je mag je medemens geen insect noemen, wat je eerder volgens mij wel deed.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:55

Angeliquee18 schreef:
Ik weet zoiezo niet hoe ze het willen gaan verbieden.
Als iedereen gewoon na 2015 nog steeds als zwarte piet gaan,
Wat willen ze er dan tegen gaan doen?

Het is ook niet verboden, ook niet na 2015. Dat is gewoon hoax.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:55

BelleFleur schreef:
sloffiee schreef:

Je mag die mening hebben. Geen punt. Maar je mag je medemens geen insect noemen, wat je eerder volgens mij wel deed.

'Een Plaag' was het volgens mij :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:56

Kom je in ons land wonen, moet je je aanpassen aan onze cultuur. Meer heb ik er echt niet over te zeggen. Ben je het er niet mee eens, ga dan maar terug naar je eigen landje waar jou cultuur centraal staat.

Wordt het zwarte pieten spel dadelijk ook verboden?
De blanke vla? De zigeunerschnitzel ? Het donkere bier?
Sjors en Sjimmie ook maar weg? Want daar is de blanke jongen ook slimmer als de donkere jongen,...

Kom op zeg.
Ze hebben onze negerzoen al afgenomen.... dat is blijkbaar niet genoeg.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:56

ja.. het is walgelijk ze willen gewoon een kinderfeest verpesten... !!

wees blij dat je geen kids hebt(denk ik).. jij hebt niks uit te leggen iniedergeval.... ik moet mijn zoon uitleggen waarom en door wie sinterklaas niet meer komt !

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:57

Laptopmuis, alsjeblieft Negerzoen was een marketingstunt. Niet zomaar binnen komen vallen. over die flauwe opmerkingen van blanke vla etc. is ook al wat gezegd..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:58

Ik vind sommige reacties hier wel ver gaan eerlijk gezegd. Termen als fokproces en insecten zijn helemaal niet van toepassing in deze discussie.

Ik ben van mening dat de VN beter eerst kan kijken naar tradities waarin mensen of dieren fysiek schade toegebracht worden, al dan niet gedood. Zolang nog lang niet elk land gelijke rechten heeft voor mannen/vrouwen of blanken/zwarten, kan ik er met mijn kop niet bij dat er 4 onderzoekers (die overigens alle 4 zwart zijn) op een traditioneel feest gezet worden waarin níemand fysieke schade ondervind. Mentale schade kan ik ook niet vinden. Wanneer mensen zich gediscrimineerd voelen vanwege de huidskleur van Zwarte Piet, moeten zij zich eens wat dieper gaan inlezen in ons feest.
Volgens mij is er geen enkel kind die zwarte piet als slaaf ziet. Ze brengen vreugde, snoep en cadeautjes. Geen kind die bang is voor Zwarte Piet! Daarom zie ik Zwarte Piet ook écht niet als belediging. Integendeel, Zwarte Piet is ontzettend gul en brengt een glimlach op het gezicht van vele kinderen.

Buiten het feit dat de VN zich met andere zaken bezig moet houden, vind ik ook de enorme ophef niet passen. Er zijn volgens mij meer zwarten en getinte mensen in Nederland die geen enkel probleem hebben met Zwarte Piet dan andersom. Daar komt ook nog eens bij dat, zoals ik al eerder heb gezegd, Zwarte Piet niet negatief word neergezet.

Wanneer je besluit te emigreren naar een land, kies je er voor om daar te wonen en die cultuur aan te nemen. Kun je dit niet respecteren dan stel ik voor dat je een ander land opzoekt om te wonen. Ik zou persoonlijk dus nooit naar het Midden Oosten verhuizen omdat ik die cultuur niet kan en niet wil respecteren (vrouwenonderdrukking etc.).

sloffiee

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:01

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:01

sallandval schreef:
@Shadow; het boek van Aronson ken ik wel maar doet er niets aan af dat het gros van de als neerbuigend ervaren reacties helemaal niet neerbuigend klinken voor een ander.

Dat klopt. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet neerbuigend bedoeld is. Veel discriminatie (ook het soort dat rechtstreeks je baankansen en salaris en rechtspositie beinvloedt dus) valt mensen die het doen niet op. Ik denk bv dat de meeste werkgevers niet bewust bezig zijn met het neerhalen van vrouwen... maar toch krijgen ze stelselmatig minder betaald in allerlei functies.

En daarom is het eveneens te makkelijk om te zeggen dat mensen zich er maar niets van aan moeten trekken, terwijl de andere kant in stand gehouden wordt.

Citaat:
Maar er staat ook in dat kinderen die bijvoorbeeld eerder wel eens gepest zijn veel vaker dan andere kinderen neutraal gedrag als agressief interpreteren.

Tegelijkertijd is pesten het schoolvoorbeeld: de slachtoffers kunnen er erg onder lijden terwijl de meelopers het 'slechts een geintje' vonden. Ook als dat geintje echt niet leuk meer is, ook als het gepaard gaat met 'echt' geweld (slaan, schoppen.) Mensen vergoelijken ook wel-agressief gedrag (uitgelokt, dat doen jongens nou eenmaal, hoort erbij, viel allemaal wel mee...) of werkelijke uitsluiting.

Soms wordt er te heftig gereageerd, soms te weinig. Als ik om me heen kijk naar de media, de cijfers en de uitspraken van politici (in allerlei partijen) kun je er niet omheen dat er heel wat gediscrimineerd wordt. En een overreactie is dus niet zo gek. Zoals het makkelijk is om te zeggen dat de gepeste het zelf maar op moet lossen en zich er niets van aan moet trekken, is het ook erg makkelijk om alle racisme bij voorbaat af te schuiven op degene die het zich teveel aantrekt.

Sorry, maar dat gaat niet op, vooral omdat heel veel commentaar op de pietendiscussie werkelijk heel kwetsend en racistisch is.

Citaat:
Ik snap trouwens niet wat je bedoeld met hoax? Vroeger heetten die dingen in de supermarkt negerzoenen, nu heten ze zoenen. Dat is dus geen hoax maar een waargebeurd verhaal; een product dat een andere naam kreeg op basis van het publieke debat.

Eh, nee, het was een marketingstunt.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:02

Wat ik me dus afvraag, is dit wel een slimme zet voor de donker getinte medemens?
Hierdoor krijg je toch juist rasicme, mensen die 'boos' zijn gaan juist nu rare opmerkingen maken omdat velen het gevoel krijgen dat wij straks deze feestdag niet meer mogen vieren. Zo krijgen de donker getinte mensen toch juist de blanken tegen zich?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:03

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:04

sloffiee schreef:
ja.. het is walgelijk ze willen gewoon een kinderfeest verpesten... !!

wees blij dat je geen kids hebt(denk ik).. jij hebt niks uit te leggen iniedergeval.... ik moet mijn zoon uitleggen waarom en door wie sinterklaas niet meer komt !

Mijn kind (jawel, en wat doe je daar weer heerlijk snel een aanname, knap van je hoor, die vooroordelen) zal in ieder geval naast de traditie van Sinterklaas leren dat iedereen gelijk is. Ze zal van mij niet horen dat mensen met een andere huidskleur of mening "een plaag insecten" zijn. Ik kan niet begrijpen dat jij daarbij niet snapt dat je alleen olie op het vuur gooit voor de tegenstanders, ze hebben immers redenen om aan te tonen dat er sprake is van racisme.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:06

Het zijn niet alleen buitenlanders die van de zwarte Piet traditie afwillen.

Redenen voor waarom ik zwarte Piet racistisch vind heb ik al eerder gegeven. Dat ga ik niet continue herhalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:07

Beau_Myrthe schreef:
Hierdoor krijg je toch juist rasicme, mensen die 'boos' zijn gaan juist nu rare opmerkingen maken omdat velen het gevoel krijgen dat wij straks deze feestdag niet meer mogen vieren.

Dat is ieders eigen verantwoording hoor... Mensen die door zoiets 'ineens' racistisch worden laten zich wel erg makkelijk omturnen.

(En voor het bespreekbaar maken van taboes, welke dan ook, is eigenlijk geen goede manier. Het ter discussie stellen van zulke dingen leidt eigenlijk altijd tot meer polarisatie in het begin. Het is een beetje de vraag wat er daarna gebeurt... meestal leidt het tot meer bewustzijn, soms tot extremere reacties.)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:10

FlyAway schreef:
Jongens, dat hele telegraaf artikel is een hoax. Het is gescreven door Tine Spinet. Oftewel Sint en Piet......

Uhm , welk artikel? Er zijn er meerdere volgens mij, en ik ben niet zo goed in googlen volgens mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:10

Celiien schreef:
Laptopmuis, alsjeblieft Negerzoen was een marketingstunt. Niet zomaar binnen komen vallen. over die flauwe opmerkingen van blanke vla etc. is ook al wat gezegd..

Weet je wat ik niet snap Celiien, waarom jij wel struikelt over zwarte piet, maar niet over zigeunerschnitzel of een jodenkoek. Waarom vind je dat dan flauwe opmerkingen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:11

Marocje schreef:
FlyAway schreef:
Jongens, dat hele telegraaf artikel is een hoax. Het is gescreven door Tine Spinet. Oftewel Sint en Piet......

Uhm , welk artikel? Er zijn er meerdere volgens mij, en ik ben niet zo goed in googlen volgens mij..

Het artikel waarin staat dat sinterklaasfeest per 2015 verboden is
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 22-10-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:13

Shadow0 schreef:
Beau_Myrthe schreef:
Hierdoor krijg je toch juist rasicme, mensen die 'boos' zijn gaan juist nu rare opmerkingen maken omdat velen het gevoel krijgen dat wij straks deze feestdag niet meer mogen vieren.

Dat is ieders eigen verantwoording hoor... Mensen die door zoiets 'ineens' racistisch worden laten zich wel erg makkelijk omturnen.

(En voor het bespreekbaar maken van taboes, welke dan ook, is eigenlijk geen goede manier. Het ter discussie stellen van zulke dingen leidt eigenlijk altijd tot meer polarisatie in het begin. Het is een beetje de vraag wat er daarna gebeurt... meestal leidt het tot meer bewustzijn, soms tot extremere reacties.)

Tuurlijk is dit eigen verantwoording maar toch zullen velen dit wel doen ben ik bang! Er zullen altijd mensen zijn die juist door dit 'hor item' net wat vaker dan normaal racistische opmerkingen maken. Heel erg triest maar het zal gebeuren.