sallandval schreef:@Shadow; het boek van Aronson ken ik wel maar doet er niets aan af dat het gros van de als neerbuigend ervaren reacties helemaal niet neerbuigend klinken voor een ander.
Dat klopt. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet neerbuigend bedoeld is. Veel discriminatie (ook het soort dat rechtstreeks je baankansen en salaris en rechtspositie beinvloedt dus) valt mensen die het doen niet op. Ik denk bv dat de meeste werkgevers niet bewust bezig zijn met het neerhalen van vrouwen... maar toch krijgen ze stelselmatig minder betaald in allerlei functies.
En daarom is het eveneens te makkelijk om te zeggen dat mensen zich er maar niets van aan moeten trekken, terwijl de andere kant in stand gehouden wordt.
Citaat:
Maar er staat ook in dat kinderen die bijvoorbeeld eerder wel eens gepest zijn veel vaker dan andere kinderen neutraal gedrag als agressief interpreteren.
Tegelijkertijd is pesten het schoolvoorbeeld: de slachtoffers kunnen er erg onder lijden terwijl de meelopers het 'slechts een geintje' vonden. Ook als dat geintje echt niet leuk meer is, ook als het gepaard gaat met 'echt' geweld (slaan, schoppen.) Mensen vergoelijken ook wel-agressief gedrag (uitgelokt, dat doen jongens nou eenmaal, hoort erbij, viel allemaal wel mee...) of werkelijke uitsluiting.
Soms wordt er te heftig gereageerd, soms te weinig. Als ik om me heen kijk naar de media, de cijfers en de uitspraken van politici (in allerlei partijen) kun je er niet omheen dat er heel wat gediscrimineerd wordt. En een overreactie is dus niet zo gek. Zoals het makkelijk is om te zeggen dat de gepeste het zelf maar op moet lossen en zich er niets van aan moet trekken, is het ook erg makkelijk om alle racisme bij voorbaat af te schuiven op degene die het zich teveel aantrekt.
Sorry, maar dat gaat niet op, vooral omdat heel veel commentaar op de pietendiscussie werkelijk heel kwetsend en racistisch is.
Citaat:
Ik snap trouwens niet wat je bedoeld met hoax? Vroeger heetten die dingen in de supermarkt negerzoenen, nu heten ze zoenen. Dat is dus geen hoax maar een waargebeurd verhaal; een product dat een andere naam kreeg op basis van het publieke debat.
Eh, nee, het was een marketingstunt.