Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:22

Ik kan mij voorstellen, dat teleurgestelde GL-kiezers (Kunduzcoalitie) nu op PvdD stemmen. We hebben gezien aan de SGP, dat je als hele kleine partij nog invloed kan uitoefenen. :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:23

Laatst bijgewerkt door Rinske op 06-09-12 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:24

Rinske schreef:
Stem Partij voor de Dieren, dan maakt het niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt :P :P .

Precies, of dat je nou een kat in de zak koopt! Enne... blaffende honden bijten niet, maar dan moet je geen slapende honden wakker maken.

Allemaal enorm nobel :j

En SGP stem je ook enkel uit sympathie :D

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:24

Ja dat klopt, maar denk je nu werkelijk dat je met een zetel echte veranderen kan doorvoeren? Ik snap het hele idee van de pvdd, maar juist echte paardenmensen/ dierenmensen zouden beter moeten weten.. Wat hun willen is gewoon niet realistisch. Ecoducten bouwen en 1 km verderop mogen ze afgeschoten worden. Beetje geld weggooien.

MEDE MOGELIJK GEMAAKT doorjaaaa DE: Partij van de Dieren... Wauw *\%/* Wat een mega knudde partij 8)7

Voor de liefhebbers van de PARTIJ VAN DE DIEREN ALSTUBLIEFT

http://kanniewaarzijn.vara.nl/Newsdetai ... 86af63dc68
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 06-09-12 23:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:27

Rinske schreef:
Air schreef:

Nee, het CDA verliest onnoemelijk veel zetels (als we de peilingen moeten geloven), dus dat is niet luisteren naar wat de stemmers willen.

Wil blijkbaar niet tot em door dringen. Als ie het maar gezellig heeft :+

Rinske

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:31

Met zijn vaste club vrinden :(:) :+ .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:39

Rinske schreef:
Met zijn vaste club vrinden :(:) :+ .

Ach, zolang Rutte/VVD aangeeft dat hij nog graag met het CDA wil (verder) regeren, heeft de CDA als kleine partij nog best veel macht. :D Ondanks dat zij nu al jaren veel zetels verliezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:04

Zijn er nu ook punten die jullie niet terugzien bij partijen?
Iets wat je mist?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:12

Stiekem verlang ik eigenlijk weer terug naar de politiek van voor Fortuyn, toen men in de Tweede Kamer nog een beschaafd debat kon voeren zonder elkaar telkens in de rede te vallen, elkaar uit te maken voor van alles en nog wat, en waar men nog naar elkaars argumenten luisterde en niet alleen one-liners gebruikte om de volgende dag de kranten te halen.
En ja, Wilders is in mijn ogen een van de beste voorbeelden van dit voor mij ongewenste gedrag, maar helaas is bijna de hele kamer hier in mee gaan doen.

Mijn mening is dat wij onze bestuurders kiezen, zodat zij gefundeerde beslissingen kunnen nemen met het beste voor het land in hun achterhoofd. Het grote voordeel aan bestuurders kiezen, is dat zij zich full-time in deze belangrijke zaken kunnen verdiepen, zodat wij dat niet hoeven, aangezien wij ook nog een eigen leven moeten leiden. Hoewel ik aan de ene kant vind dat alle bevolkingsgroepen in de kamer gerepresenteerd moeten worden, vind ik dan ook tegelijkertijd dat het belangrijk is dat degenen die in de kamer zitten intelligent genoeg zijn om zich in deze, vaak zeer complexe en verre van zwart-witte, materie te verdiepen om tot een wel-afgewogen oordeel te komen.
De verschillen in partijen komen dan naar voren in de keuzes die zij zullen maken wanneer er meerdere acceptabele opties zijn. Zo zal een liberale partij over het algemeen eerder kiezen voor minder regulering en een sociale partij eerder voor meer regulering. Maar hun uiteindelijke doel blijft min of meer gelijk: uiteindelijk willen we allemaal een samenleving waarin iedereen het goed heeft, waarin degene die hard en goed werkt wordt beloond en degene die niet naar volledige capaciteit presteert het iets minder goed heeft. Het enige verschil in de politieke partijen is dus hun visie op de weg hier naar toe.

Theoretisch zou het dan dus voldoende moeten zijn om je te verdiepen in de visies van de verschillende partijen, zonder dieper in te gaan op hun standpunten per issue. Die zouden immers moeten voortvloeien uit hun visie. Helaas is dit de afgelopen jaren steeds minder de realiteit geworden. Niet alleen de kiezers zijn strategisch gaan stemmen, in de Tweede Kamer en de verkiezingsrace zie je dit ook steeds meer gebeuren.
Desondanks hou ik dus voor mijn stemgedrag toch vast aan een vergelijking van de visies van de verschillende partijen, en dan komt GroenLinks er voor mij het beste uit. Dat is tegelijk de reden dat de PVV voor mij sowieso automatisch afvalt: hun visie is namelijk simpel gezegd 'eigen volk eerst' en dat strookt absoluut niet met mijn idealen.

Ik vind het overigens opvallend dat hier zo weinig andere GL-stemmers zijn? Komt dat door strategische overwegingen (zij zijn toch klein, dan kan ik beter op bijv. de PvdA stemmen) of speelt er nog wat anders mee?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:21

Er zijn überhaupt ook landelijk weinig GL stemmers en GL heeft dat vooral aan zich zelf te danken
Met name door de feodale manier waarop het bestuur zich heeft gedragen door eerst Tofik Dibi niet geschikt te achten om zich kandidaat te stellen als partij leider, in plaats van dit aan de leden over te laten.
En vervolgens Ineke van Gent, het meest toegewijde GL kamerlid na 15 jaar aan een test te willen onderwerpen alvorens ze weer op de lijst mocht. Terecht heeft ze hier voor bedankt, ze had mi lijsttrekker moeten zijn.
Ook het instemmen met de uitzending naar Afghanistan is veel van de voormalige kiezers in het verkeerde keelgat geschoten

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 01:09

Ik twijfel nog altijd waar ik op stem. Twijfel nog tussen PVV en MenS, maar ook de SP trekt me heel erg aan. Ik ga me er dus vooral nog even verder in verdiepen en nadenken om 12 september op de partij te stemmen waar ik achter sta.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 01:14

Citaat:
Politiek gaat over leven en dood. Over wie Nederland gaat leiden, over wie vooruit zal gaan de komende jaren, en op welke manier. Over wat belangrijk is, over wat de goede keuzes zijn. Over humaniteit en mensdom. Over wijsheid.

Maar alles wat ervan te zien is in het openbaar is een circuszaal, waar acht woedende chimpansees hun tanden bloot lachen, en met domme oneliners en nietszeggende beloftes elkaar zo veel mogelijk de grond in proberen te stampen. Waar op harde, onbeleefde toon nietszeggende vragen worden gesteld, die op dezelfde toon niet beantwoord worden, en waar de "winnaar" wordt gekozen door te kijken naar wie het minste stottert. Ik wist niet dat het mogelijk was, om iets zó te ontdoen van wat het is, en er zó veel buitenkant aan toe te voegen, en het toch nog bij dezelfde naam te blijven noemen...

Quote van een vriend van me op Facebook. Ik geef hem groot gelijk!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:16

Sterke tekst inderdaad.

En er wordt hier wel gezegd dat vvd niet naar de kiezers luistert omdat hij best weer met het cda in een coalitie wil. Maar cda wordt nog steeds behoorlijk op gestemd. Alleen is het geen grote maar een middenpartij tegenwoordig (nog steeds 12 zetels). Er zijn wel minder kiezers, uiteraard. Maar dat geeft toch niet, heeft de cda minder kans dat hij in de coalitie komt en heeft hij er minder controle in.

Met de huidige peilingen wordt het sowieso lastig om een kabinet te vormen.

vvd 34 zetels,
pvda 32
sp 22
pvv 20
d66 13
cda 12
cu 6
gl 4
pvdd 3
sgp 2
50+ 2

sp wil niet met vvd en eigenlijk wil geen enkele partij met pvv (veel te groot risico op weer een coalitieflop).
Dat geeft als meest logische coalities vvd+pvda+d66 of vvd+pvda+cda of pvda+sp+d66+cda.

De kans dat het cda er weer in zit is dus best groot. De kans dat de pvda erin zit is ontzettend groot. De kans dat de sp erin zit wordt steeds kleiner. D66 zit ongeveer gelijk aan het cda.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:57

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:11

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:01

Ellie_F schreef:
Dit zit ook steeds in mijn gedachte: http://www.nu.nl/nieuws/2903378/asscher ... t-pvv.html
Moet je toch niet aan denken weer die poppenkast vertoning. Om dat alleen al te voorkomen zou ik PVDA stemmen.

Sinds Rutte dit roept en iedereen weet dat de PVDA genoeg heeft van het gedraai en gelieg van het CDA, zelfs nu ze al die draaiers er uit gooien, ligt PVV voor de hand. Rutte gaat ook nog steeds buiten beeld zeer amicaal met Wilders om en Rutte roept dat paars niet voor de hand ligt, dus eigenlijk zegt hij het zelf.

Nirvana Ik vind de gequote tekst van fb helemaal geen sterke tekst. Ik vind het een makkelijke manier om te laten zien dat je niet goed luistert. Goed er zijn wel genoeg debatten geweest, maar de toon is duidelijk beter dan in het verleden en omdat iedere leugen naderhand direct wordt gepubliceerd is dat ook veel minder dan voorheen. Het is een goede mogelijkheid om te bepalen welke partij jouw voorkeuren uitdraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:17

Sofy schreef:
Stiekem verlang ik eigenlijk weer terug naar de politiek van voor Fortuyn, toen men in de Tweede Kamer nog een beschaafd debat kon voeren zonder elkaar telkens in de rede te vallen, elkaar uit te maken voor van alles en nog wat, en waar men nog naar elkaars argumenten luisterde en niet alleen one-liners gebruikte om de volgende dag de kranten te halen.
(..)

Theoretisch zou het dan dus voldoende moeten zijn om je te verdiepen in de visies van de verschillende partijen, zonder dieper in te gaan op hun standpunten per issue. Die zouden immers moeten voortvloeien uit hun visie. Helaas is dit de afgelopen jaren steeds minder de realiteit geworden. Niet alleen de kiezers zijn strategisch gaan stemmen, in de Tweede Kamer en de verkiezingsrace zie je dit ook steeds meer gebeuren.

Den Uyl, Van Agt, Wiegel, Van Mierlo, zelfs met Kok en Lubbers had je mooiere politiek dan nu. Je hebt wel een goed punt over visies van de partijen, ik ben het daar wel mee eens en ik vind het leuk dat je er op die manier over denkt. GL stemmen is niks mis mee, ik vond Jolande Sap gisteren bij DWDD heel erg goed. GL heeft wel het extreme erg laten schieten de laatste jaren en zijn eigenlijk een soort klein PVDA geworden met een scheut groene verf. De partij is ooit gevormd uit partijen die er toch een behoorlijk extreme visie op na hielden en daar zie je nu weinig meer van terug. Van een kant is dat goed omdat een extreem standpunt ook niet altijd werkbaar is, maar het is ook jammer dat daarmee het karakter van de partij verdwijnt. De gesuggereerde fusie met D66 zou vanuit de visies niet mogelijk zijn omdat D66 echt hamert op democratie en GL nog een spoor communisme met zich meedraagt. Maar wie weet in de toekomst.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:47

Er van uitgaande dat er hier 99% vrouwen acteif zijn, verbaas ik mij er over dat er in de poll 4 SGP stemmers zijn. Emancipatie heeft nog een lange weg te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:10

Na de discussie zonet met Dhr. Zijlstra van de VVD, weet ik 100% zeker dat mijn stem NIET naar de VVD gaat :). Meten met twee maten is hen niet vreemd en daar pas ik voor.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:33

Lauren_ schreef:
Er van uitgaande dat er hier 99% vrouwen acteif zijn, verbaas ik mij er over dat er in de poll 4 SGP stemmers zijn. Emancipatie heeft nog een lange weg te gaan.

En er is ook iemand die SOPN stemt, ghehehe :') .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:37

lovelys schreef:
De farmaceutische industrie is eng. Ik heb nog samengebonden artikelen hier liggen met dingen die niet kloppen in deze industrie. Vooral het enge vind ik dat de farmaceutische bedrijven zelfs adverteren op hun site dat als je bij hun komt er 100% garantie is dat je product wordt goedgekeurd en dus voor iedereen beschikbaar zal komen. Er wordt dus weinig gekeken naar de effecten van een middel. Dat is dus naar mijn idee echt gevaarlijk.

Je hebt de klok wel horen luiden maar hebt geen idee waar de klepel hangt.

Als een farmaceutisch bedrijf reclame maakt naar leken, niet dokters dus, krijgt het een boete van(even uit mijn hoofd) 56.000 euro per overschrijding.(per dag) Bovendien loopt de directeur kan op een gevangenisstraf(voor als je denkt dat geld kans ze niks schelen)

De farma is niet eng. Dankzij de farma leven wij met z'n alle 7 jaar langer dan 80 jaar geleden. Natuurlijk wordt her geld verdient maar we moeten niet doen alsof de farma net zo slecht is als de tabaksindustrie en de wapenhandel.

Er is geen sector zo gereguleerd als de farma. En dat is heel goed. We hebben het tenslotte over medicijnen die heel veel invloed op het leven van mensen kunnen hebben.
En er gaat wel eens mis, erg genoeg. Maar echt niet allemaal uit kwaadwillendheid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:59

Niet allemaal NatasjeVe maar t gaat wel om veel geld... en dat brengt sommigen dan toch aan de randen van wat ethisch nog verantwoord kan worden. Gelukkig is er een heel goede wetgeving in Nederland.

Nog even terugkomend op eerder in de discussie, dat iemand zei dat de VVD op zorgverzekeringen zat en dat die ervoor zorgden dat met name medicijnen zo duur zouden zijn: dit is niet waar. Medicijnen zijn de afgelopen jaren juist goedkoper geworden in Nederland door verschillende oorzaken maar ook juist door zorgverzekeringen.

Gheheh.. iedere keer dat ik hier kijk verschijnt er een banner met STEM VVD... meer straf en minder begrip voor criminelen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:02

Moest toch eens kijken wat dat sopn nou is... :o

Hun site opent hiermee:

Citaat:
Lijsttrekker Johan Oldenkamp van de Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland verwacht bij de verkiezingen van 12 september een meerderheid van 76 zetels.

Nieuwkomer SOPN krijgt niet voor niets het label meest opmerkelijke partij opgeplakt. Een opmerkelijk standpunt van de partij is dat er een einde moet komen aan het uitsproeien van chemicaliën vanuit vliegtuigen.

Dit.... is echt? :') :') :') :D _O-

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:07

Ik ga dit jaar op de Partij voor de Dieren stemmen.
Niet omdat ik vind dat deze partij Nederland zou moeten gaan besturen, maar ik het erg belangrijk vind dat hun punten aan bod komen in de kamer. Dat er een partij is dat de belangen van de dieren vertegenwoordigd.

Voor de rest maken ze er toch een zooitje van :x

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:11

randalinpony schreef:
Moest toch eens kijken wat dat sopn nou is... :o

Hun site opent hiermee:

Citaat:
Lijsttrekker Johan Oldenkamp van de Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland verwacht bij de verkiezingen van 12 september een meerderheid van 76 zetels.

Nieuwkomer SOPN krijgt niet voor niets het label meest opmerkelijke partij opgeplakt. Een opmerkelijk standpunt van de partij is dat er een einde moet komen aan het uitsproeien van chemicaliën vanuit vliegtuigen.

Dit.... is echt? :') :') :') :D _O-

Als we nu eens beginnen met geen geld in dergelijke onzin te stoppen, scheelt alweer wat, ja toch?