Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:15

lesilla schreef:
Hersendood: afwezigheid van hersenfuncties. De verschillende procedures kunnen wel een beetje van elkaar verschillen. Dus er kan speling zijn in wat ik zeg.

Het onderzoek word door verschillende artsen gedaan zodat er zeker geen valse redenen zijn om iemand dood te verklaren.

Voor dat het onderzoek gestart word moeten ze eerst wat voorwaarde kennen:
- Zeker weten dat de hersenbeschadeging niet behandeld kan worden en ze ook weten waar die vandaan komt (door lawine ongeval)
- Dat de persoon niet vergiftigt is (bv door medicatie opnamen)
- Oorzaken in het lichaal zelf bv door onregelmatigheden in stoffen van het lichaam kunnen er neurologische ziekten ontstaan
- En de temperatuur in het anaal kanaal moet 32 graden zijn
- En er kan pas hersendood vastgesteld worden na zes uur. Dus de persoon gaat in coma pas zes uur later kunnen ze het vaststellen.

De onderzoeken: testen of er een coma is en of er een hersenstam functie is: dat gebeurd door:
- Glascow Coma schaal: Hier test men respons op pijnprikkel, auditieve, pupilreactie. Eigenlijk is het een formulier die je gewoon gaat score. Zo kan elke verpleegkundige de coma scoren op dezelfde wijzen. Voor hersendood moet die 3/15 zijn of lager.
- Wanneer iemand hiervoor buist bij wijze van spreken gaan we die test aanvullen met de LCS test: die meet de reflexen. En dat is eigenlijk gewoon een piramide test, buist die voor het eerst, gaat er een andere test komen, slaagt die voor één word er gestopt. Een test hiervan is bv duwen op de oogbol en dan moet de hartslag omhoog gaan.
- Dan gaan ze verder testen indien de persoon buist voor LCS test:
- Oculocephale test: hoofd vanuit middenstand snel naar boven en beneden draaiendraaien, wanneer de ogen zoals poppenogen reageren dan faalt die de test
- Oculovestibulaire test: 60-100 ml ijswater in oor spuiten, normaal draai je dan naar het koude oor toe
- braakreflex
- en hoestreflex word getest door suctiebuisje in de keel
- EEG: die moet niet reactief zijn

Als laatste word er een apnoe test gedaan: omdat dit de test is met het meeste risico. Eigenlijk is dat een test om te kijken of het ademhalingcentrum intact is. Door het stopzetten van ademhaling komt er een koolzuuropstapeling en als het ademhalingcentrum intact is reageert het lichaam. Zo niet dan is de persoon hersendood.

Er wordt een tijdsinterval van 6 uur aangeraden tussen het vaststellen van de hersendood en het begin van het coma. Dit interval is echter afhankelijk van de klinische context. Ingeval van anoxemisch hersenlijden (bv. na reanimatie zoals bij Prins Friso) moet men opteren voor een langer interval (24 uur).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:17

Dat vind ik best interessante informatie Lesilla en Blanket.

Sannnn

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:56

Ben ik 1 van de weinigen die het nu irritant gaat vinden dat ze nog niets zeggen? Ze weten echt wel meer dan dat ze zeggen...
In het begin snapte ik het, logisch dat je met elkaar wilt zijn en bepaalde zaken af moet wachten. Maar ik vind dat ze nu wel het volk wat duidelijk mogen geven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:59

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:52

Polivy schreef:
Wat een rare verslaggeefster zeg die Janneke, met haar man. En vooral haar man ook. "Wees blij dat we het rond vertellen. En in Amerika en in een hele hoop andere beschaafde landen zou dit soort informatie gewoon meteen naar buiten worden gebracht. Wees blij." Onbegrijpelijk....

Kleine blik op het gebeuren met dat informatie 'lekken'. http://nos.nl/artikel/342674-live-prins ... nhuis.html , onder het kopje 'Tulleken schond beroepsgeheim'.

Ja, dat verhaal van die Jannetje vond ik ook al zo vreemd.

De mensen die zeggen dat, omdat het nu over Friso gaat, het een heel gebeuren is en het van ons ook niet op tv zou komen en het niet erger is dan van een ander. Nee inderdaad, maar de keerzijde van de medaille is ook dat als er iets in de 'normale' gezinnen gebeurt er ook geen camera voor je snufferd staat en je gewoon je rust krijgt.

Anderhalf jaar geleden is er hier in de buurt een meisje overleden door een noodlottig ongeval met haar paard. Ook zeker eigen schuld en risico? Had ze maar niet op het paard moeten zitten?

Wat kunnen mensen toch kortzichtig zijn...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:54

Oh, het is Jannetje. :D Oeps :D Toch vind ik het wel apart dat de NOS berichten van haar met haar 'betrouwbare bronnen' blijft plaatsen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:56

Eyecatcher schreef:
Ik vind het er hier belachelijk aan toe gaan, sommige mensen met hun uitspraken :r
Dan denk je zal wel een penny van 13 zijn en dan zijn het verdorie volwassen mensen van in de 30. Hoe diep kan je zinken zeg :r :r :r

Ik dacht exact hetzelfde! :j

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:09

of het nu een domme actie is geweest of niet.. zo iets is gewoon klote
en hij zal misschien wel wat risico's hebben genomen maar nemen we die niet allemaal?
enige echt domme vind ik dat hij, van dat groepje, de enige was die niet was uitgerust met hulpmiddelen zoals die airbag

maar goed.. vind het ondanks alles heel erg voor hem en zijn gezin/ familie en hoop dat hij der weer helemaal boven op komt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:21

Prognose mogelijk pas eind van de week

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:43

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:54

Vreemd,gister werd gezegd dat ze maandagmiddag wat meer konden zeggen?
Ze zullen het wel eerder weten maar willen het nog niet naar buiten brengen,omdat het alsnog kan veranderen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:50

Nicolletje schreef:
IKbenEllen schreef:
Mijn verjaardag is ook geen nationale feestdag, zullen we Koninginnedag ook maar afschaffen dan?

Ja da's waar, we staan met zijn allen vooraan te klagen als Koninginnedag zou worden afgeschaft :7
En als er een Nationale Frisodag zou komen, klaagt er ineens niemand meer! Wedden? :Y)

Krijgen we er een betaalde vrije dag voor? Dan hoor je mij niet klagen, anders... Laat dan maar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:59

Interessante informatie lesilla :j
Ik heb ook altijd geleerd; iemand is pas dood als diegene koud en dood is (in geval van onderkoeling). Klopt wel met de informatie dat de temp 32 graden moet zijn.
Hopelijk komt er eind van de week positief nieuws voor Friso...
Vreselijk voor de familie om zo in onzekerheid te zitten.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:37

vuurneon schreef:
Interessante informatie lesilla :j
Ik heb ook altijd geleerd; iemand is pas dood als diegene koud en dood is (in geval van onderkoeling). Klopt wel met de informatie dat de temp 32 graden moet zijn.
Hopelijk komt er eind van de week positief nieuws voor Friso...
Vreselijk voor de familie om zo in onzekerheid te zitten.

In de klassieke Oudheid was het ontbreken van de hartslag het ultieme bewijs van de dood. Het hart was immers de zetel van het leven, het eerste orgaan dat leefde en het laatste dat stierf. En zo bleef het tobben, tot in 1968 de definitie van "irreversible coma" werd publiceert en het begrip hersendood zijn intrede deed. Deze nieuwe definitie van de dood werd onmiddellijk aanvaard in de medische wereld. Niet hartstilstand was meer het belangrijkste symptoom van de dood, maar een coma zonder registreerbare reacties, in combinatie met ademstilstand en het achterwege blijven van diverse, vanuit de hersenen gestuurde, reflexen. De nieuwe definitie was en is onder andere zo belangrijk omdat ze de mogelijkheid biedt een patiënt dood te verklaren en zijn of haar organen weg te nemen voor donatie, voordat deze zijn afgestorven. Iemand is pas dood als er geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties (ademhalen, eten, drinken, denken bewegen...) meer plaatsvinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:47

Oeps, door ziekte en wazig brein een fout gemaakt; bij onderkoeling is iemand pas dood als diegene warm en dood is. (even plat gezegd natuurlijk)
En dus geen verband met comateuze toestand, waar iemand bij controle kouder moet zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:20

vuurneon schreef:
Oeps, door ziekte en wazig brein een fout gemaakt; bij onderkoeling is iemand pas dood als diegene warm en dood is. (even plat gezegd natuurlijk)
En dus geen verband met comateuze toestand, waar iemand bij controle kouder moet zijn.

Wordt idd pas doodverklaard zodra het lichaam weer op normale temperatuur is. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:12

Als ik de berichten op t.v. zo hoor,dan gaat het niet goed met Friso.
Ben toch bang dat hij het niet gaat redden.Ik verwacht elke dag een extra nieuws uitzending!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:13

ja , het belooft niet veel goeds.... sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:22

K heb vandaag eigenlijk nog niks gehoord, zijn er nieuwe ontwikkelingen dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:52

Enige nieuws dat ik hoor is wie er op bezoek komt, tja in het kader van; ze moeten blijkbaar iets melden...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:55

Ik zie het juist positief dat nu een kind mee mag :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:57

vuurneon schreef:
Enige nieuws dat ik hoor is wie er op bezoek komt, tja in het kader van; ze moeten blijkbaar iets melden...

Zucht.. :\

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:09

Pauline schreef:
Ik zie het juist positief dat nu een kind mee mag :)

Of niet.

Wat me wel enorm stoort zijn al die verslaggevers daar voor het ziekenhuis....heb je nou echt niks beters te doen dan mensen die vol zorgen zitten op de foto te zetten?
Gun die mensen wat privacy zeg!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:09

zucht tegen vuurneon of tegen de media?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

totaal kansloze nieuwsberichten inderdaad :+

zoals ik al eerder zei:

Mri schreef:
Waarom is het nieuws dat Beatrix en Mabel om kwart over 11 opweg zijn gegaan naar het ziekenhuis? laat die mensen gewoon met rust!
1 nieuwe melding is genoeg. Hoe moeilijk is het om te zeggen "Er zullen geen nieuwe items omtrent Friso komen totdat wij (officiele) informatie hebben gekregen van de koninklijke familie. De koninklijke familie zal zelf deze informatie naar buiten brengen zodra zij hier klaar voor zijn."

Hup, probleem opgelost, mensen hebben rust en "het volk" (iig het deel dat het graag wil weten) is op de hoogte van de gang van zaken.
En de koninklijke familie zal, als de pers respectvol met hun omgaat en hun met rust laat, zelf wel een pers moment inlassen om mensen op de hoogte te brengen/houden.