respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:29

CrazyCat schreef:
Ik ben atheist, maar heb respect voor iedereen die ook respect voor mij heeft ongeacht zijn/haar geloof.

Zo zie ik het ook. Ik ben gelovig, maar ik heb respect voor iedereen die respect voor mij heeft ongeacht of en wat hij/zij gelooft (of niet gelooft).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:33

Adamootje, ik snap je bedoeling, maar daar zou ik toch een kleine aanvulling aan willen geven. Als iedereen moet wachten tot hij/zij zelf gerespecteerd wordt door een ander, dan kun je lang wachten. De kunst is om in eerste instantie voor een ander respect te hebben. Als die niet beantwoord wordt, dan kun je overwegen om evengoed respect te hebben voor die ander of daar vanaf te zien. ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:38

Nou ja, in eerste instantie respecteer ik ieders geloof en iedereen. Maar ik heb ook graag dat anderen mij en ook mijn keuze om te geloven accepteren en/of respecteren. Ik heb al vaak genoeg gesprekken gehad waarbij mensen mij probeerde te bekeren naar een ander geloof of mij wilde overtuigen dat het Christendom één groot sprookje was. Daar heb ik geen respect voor. Het is mijn keuze, zij hoeven er niet voor te kiezen, die beslissing is aan hunzelf en dat accepteer en respecteer ik ook.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:20

gummie schreef:

Ik heb alleen het voorstukje ervan gezien, maar werd daar al een beetje naar van.

Ik weet niet of het goed voor mij is om de rest te kijken...
Vooral dat provocerende en dat stukje dat Nederland uitblinkt in slechtheid en dat het tijd is voor de moslims om dat te veranderen.
Echt waar, als het hier écht zo slecht is heb ik liever dat zulke mensen fijn ergens anders gaan wonen waar het wél goed is :j
Ik vind het juist goed hier, omdat ik vrijheid heb :j
( nu alleen nog die koopzondag hier _-:( )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:39

Ik heb de hele aflevering gezien en kan je vertellen dat ik er ook echt heel, heel naar van werd..........

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 00:28

Ik krijg alleen een soortgelijk náár gevoel (iets minder) als ik denk aan de christelijke partijen die Nederland in de tang hebben, op het gebied van (jaaaa mijn eeuwige probleem :P ) de koopzondag en de zorg.
Denk aan: euthanasie en embryoselectie.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7934/

Maar de agressie en de vanzelfsprekendheid waarin zij zichzelf gelijk vinden hebben (ik heb het nu over de uitzending) dat vind ik eng.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:31

Fred_Kroket schreef:
Leuk, prima en hardstikke gezellig allemaal dat mensen religieus zijn. Maar ik ben het niet en ik wordt wel geacht om leuk mee te doen als er een gebed wordt opgezegd en mezelf aan te passen maar ik krijg wel een ongevraagde mening te horen dat het niet Gods wil is om ongetrouwd samen te wonen....

Ik speel bij een klein plaatselijk orkestje en die zijn ingehuurd bij een streng Gereformeerd koor, daar werd bij opening gebeden, bij de afsluiting (van een gewone repetitie op een doordeweekse donderdag...) en bij het gewone praatje met een koorlid, bij de koffie in de pauze, over waar ik woonde ging het ineens richting waarom God het zo heeft bedoeld om jezelf te bewaren voor de ware (ik zei dat ik samenwoonde met mijn vriend) en dus te gaan trouwen want dat was de juiste weg, nog wat vage dreigementen met de hel, ik heb mijn wenkbrauwen omhoog gedaan, en ging mijn viool stemmen... -O-

Hoezo respect, ik ben stil als ze bidden en willen danken dat het een fijne repetitie was en dat we veilig thuis komen. Waarom moet ik dan die ongevraagde en opgedrongen mening van die man horen over waarom het gewenst is om maagdelijk het huwelijk in te stappen en dat je anders in de hel komt tenzij ik me nu bedenk. Ik speel viool en speel de noten die er staan omdat het mijn taak is, waarom zien Christenen dan in ieder mens een potentieel mens die bekeerd kan worden?

Juist! Zo zie ik het dus ook. Jij respecteert hun mening, zij de jouwe overduidelijk niet. En dat is waar ik ook vaak over struikel bij deze mensen. Ik wil ze niet over één kam scheren, maar ik baal ook van dit gedrag. Doe ik overigens ook als mensen mij gaan vertellen dat ik mijn paard te veel te eten zou geven hoor, of dat ik mijn kind niet kleed zoals het hem betaamt. Ik vind gewoon dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Je kan met enige tact nog wel vertellen wat jij ervan vindt, maar als die ander dat niet wil horen, dan moet je dat zo laten. Soms heeft een ander gelijk en jij niet. In dit soort gevallen kom je er pas achter, wie er gelijk had, als je dood bent. :+ Helaas is er nog niemand teruggekomen, die geloofwaardig genoeg was om te vertellen wat ze boven van je verwachten tegenwoordig... :P

Enne...Volgens mij leefde jezus ook samen met Maria Magdalena, dus volgens mij doe je het nog niet zo verkeerd. Maar ja, die hebben ze ook aan het kruis gespijkerd. :+ Dus pas op! :P

Katharen komt van Ketters. Volgens mij zijn er daar ook meer van uitgemoord, dan dat ze moorden hebben gepleegd. Ik ben van mening: "Verbeter de wereld, begin bij jezelf."
Filmpje is idd erg leuk. Ik houd gewoon niet van opgelegde regeltjes. Ik maak ze liever zelf.

Ik heb momenteel gewoon een heel naar gevoel bij de samenleving. Men vindt vanalles en als ik dan lees hoeveel kinderen er de laatste jaren zijn misbruikt en dat ouders hun kinderen niet eens meer een half uurtje alleen durven te laten spelen in een afgesloten kinderspeelplaatsje... Het is toch vreselijk dat dat allemaal gebeurt? Volgens mij missen mensen niet alleen respect naar mekaar toe mbt geloof, maar gewoon met alles! Ik vraag me dan af waar dat is misgegaan?

Wat ik ook erg vind, is dat iemand die opstaat om recht zegen te laten vieren, het risico loopt om doodgeslagen te worden. We missen het lef om vaker zo op te staan. Maar ik geef daarbij toe: Die mis ik zelf ook. Waarom zijn er tegenwoordig zo veel nodeloze slachtoffers van geweld?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:15

idefix4 schreef:
Waarom zijn er tegenwoordig zo veel nodeloze slachtoffers van geweld?

Dat lijkt alleen maar zo.
De realiteit is dat er in de menselijke geschiedenis wereldwijd nog nooit een tijd is geweest waarin je zó weinig kans maakte het slachtoffer te worden van geweld.
En die positieve trend is nog steeds aan gang.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:24

Volgens mij is elk slachtoffer van geweld een nutteloze...

Is dat zo? Nou zo voelt het helemaal niet. :o Laat ik het zo zeggen, gevoelsmatig zijn de mensen om mij heen veel angstiger dan mijn ouders waren in de tijd dat ik op mijn fietsje weet ik waar heen fietste. Tegenwoordig word ik voor gek verklaard als ik mijn kind een stukje alleen laat fietsen. En dan heb ik het niet over 10 km, maar over een weggetje van mijn huis naar de ballet ofzo. 5 minuutjes hooguit! Vaak sta ik aan het eind van de rit dan ook nog gewoon op haar te wachten, omdat het jongere zusje er nog te lang over doet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:27

Kuggur schreef:
idefix4 schreef:
Waarom zijn er tegenwoordig zo veel nodeloze slachtoffers van geweld?

Dat lijkt alleen maar zo.
De realiteit is dat er in de menselijke geschiedenis wereldwijd nog nooit een tijd is geweest waarin je zó weinig kans maakte het slachtoffer te worden van geweld.
En die positieve trend is nog steeds aan gang.

Dat klopt :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:28

Ik heb respect voor gelovigen. Tot op zekere hoogte :).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:36

Vandaag een stuk in Quest gelezen over hoe je volgelingen kunt creëren (stuk heet "De pracht van tucht", voor degenen die het ook willen lezen). Een leraar deed daar jaren geleden een experiment onder zijn leerlingen, welke in zeer korte tijd angstige resultaten tot gevolg kreeg. Gek genoeg moest ik meteen aan dit topic denken en helemaal door de tekst "Maar dat maakte ze niets uit: ze verspreidden De Derde Golf of het een religie was en zij de profeten". Het zou mij - na het lezen van dit stuk - niets verbazen als iets dergelijks in het verleden heeft plaatsgevonden en nu nog doorgaat: dat het ooit met een experiment is begonnen en dat men tot de dag van vandaag volgelingen heeft die geen idee hebben waarom ze "geloven", maar er wel aan meedoen.
Gewoon even een gedachtengang: Zou iets dergelijks misschien in de rollen van het Vaticaan staan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:39

idefix4 schreef:
Volgens mij is elk slachtoffer van geweld een nutteloze...

Is dat zo? Nou zo voelt het helemaal niet. :o Laat ik het zo zeggen, gevoelsmatig zijn de mensen om mij heen veel angstiger dan mijn ouders waren in de tijd dat ik op mijn fietsje weet ik waar heen fietste. Tegenwoordig word ik voor gek verklaard als ik mijn kind een stukje alleen laat fietsen. En dan heb ik het niet over 10 km, maar over een weggetje van mijn huis naar de ballet ofzo. 5 minuutjes hooguit! Vaak sta ik aan het eind van de rit dan ook nog gewoon op haar te wachten, omdat het jongere zusje er nog te lang over doet.

Als mijn zoon naar mijn moeder fietst (of van haar weer naar huis), dan bellen we elkaar altijd even om te zeggen dat hij er weer is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:41

Shenavallie schreef:
Vandaag een stuk in Quest gelezen over hoe je volgelingen kunt creëren (stuk heet "De pracht van tucht", voor degenen die het ook willen lezen). Een leraar deed daar jaren geleden een experiment onder zijn leerlingen, welke in zeer korte tijd angstige resultaten tot gevolg kreeg. Gek genoeg moest ik meteen aan dit topic denken en helemaal door de tekst "Maar dat maakte ze niets uit: ze verspreidden De Derde Golf of het een religie was en zij de profeten". Het zou mij - na het lezen van dit stuk - niets verbazen als iets dergelijks in het verleden heeft plaatsgevonden en nu nog doorgaat: dat het ooit met een experiment is begonnen en dat men tot de dag van vandaag volgelingen heeft die geen idee hebben waarom ze "geloven", maar er wel aan meedoen.
Gewoon even een gedachtengang: Zou iets dergelijks misschien in de rollen van het Vaticaan staan?

Ja je mensen ze indoctrineren. Heel eng als dat gebeurt. En het gebeurt. Interessant dat je het even noemt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:44

Shenavallie schreef:

The Wave kijken is ook wel een aanrader. Erg goede film.

Geen idee of het Vaticaan daar documentatie over heeft, het zou me echter niks verbazen was het wel zo. Je kan de bibliotheek doorspitten als je niks te doen hebt :+.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:33

Nicolletje schreef:
Ik krijg alleen een soortgelijk náár gevoel (iets minder) als ik denk aan de christelijke partijen die Nederland in de tang hebben, op het gebied van (jaaaa mijn eeuwige probleem :P ) de koopzondag en de zorg.
Denk aan: euthanasie en embryoselectie.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7934/

Maar de agressie en de vanzelfsprekendheid waarin zij zichzelf gelijk vinden hebben (ik heb het nu over de uitzending) dat vind ik eng.

ik deel dat gevoel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:21

_San87_ schreef:
Shenavallie schreef:

The Wave kijken is ook wel een aanrader. Erg goede film.

Geen idee of het Vaticaan daar documentatie over heeft, het zou me echter niks verbazen was het wel zo. Je kan de bibliotheek doorspitten als je niks te doen hebt :+.

Ik heb mijn man de film laten downloaden, we gaan hem straks kijken. Ben erg benieuwd! ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:27

Laat even weten of het iets is! dan ga ik em ook kijken :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:18

Je kan hem ook op youtube in stukjes kijken, op zich wel interessant die film :j

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:36

Ik heb net dit toegestuurd gekregen :D :

Professor : You are a Christian, aren’t you, son ?

Student : Yes, sir.

Professor: So, you believe in GOD ?

Student : Absolutely, sir.

Professor : Is GOD good ?

Student : Sure.

Professor: Is GOD all powerful ?

Student : Yes.

Professor: My brother died of cancer even though he prayed to GOD to heal him. Most of us would attempt to help others who are ill. But GOD didn’t. How is this GOD good then? Hmm?

(Student was silent.)

Professor: You can’t answer, can you ? Let’s start again, young fella. Is GOD good?

Professor: Is satan good ?

Student : No.

Professor: Where does satan come from ?

Student : From … GOD …

Professor: That’s right. Tell me son, is there evil in this world?

Professor: Evil is everywhere, isn’t it ? And GOD did make everything. Correct?

Professor: So who created evil ?

(Student did not answer.)

Professor: Is there sickness? Immorality? Hatred? Ugliness? All these terrible things exist in the world, don’t they?

Student : Yes, sir.

Professor: So, who created them ?

(Student had no answer.)

Professor: Science says you have 5 Senses you use to identify and observe the world around you. Tell me, son, have you ever seen GOD?

Student : No, sir.

Professor: Tell us if you have ever heard your GOD?

Student : No , sir.

Professor: Have you ever felt your GOD, tasted your GOD, smelt your GOD? Have you ever had any sensory perception of GOD for that matter?

Student : No, sir. I’m afraid I haven’t.

Professor: Yet you still believe in Him?

Professor : According to Empirical, Testable, Demonstrable Protocol, Science says your GOD doesn’t exist. What do you say to that, son?

Student : Nothing. I only have my faith.

Professor: Yes, faith. And that is the problem Science has.

Student : Professor, is there such a thing as heat?

Professor: Yes.

Student : And is there such a thing as cold?

Professor: Yes.

Student : No, sir. There isn’t.

(The lecture theatre became very quiet with this turn of events.)

Student : Sir, you can have lots of heat, even more heat, superheat, mega heat, white heat, a little heat or no heat. But we don’t have anything called cold. We can hit 458 degrees below zero which is no heat, but we can’t go any further after that. There is no such thing as cold. Cold is only a word we use to describe the absence of heat. We cannot measure cold. Heat is energy. Cold is not the opposite of heat, sir, just the absence of it.

(There was pin-drop silence in the lecture theater.)

Student : What about darkness, Professor? Is there such a thing as darkness?

Professor: Yes. What is night if there isn’t darkness?

Student : You’re wrong again, sir. Darkness is the absence of something. You can have low light, normal light, bright light, flashing light. But if you have no light constantly, you have nothing and its called darkness, isn’t it? In reality, darkness isn’t. If it is, were you would be able to make darkness darker, wouldn’t you?

Professor: So what is the point you are making, young man ?

Student : Sir, my point is your philosophical premise is flawed.

Professor: Flawed ? Can you explain how?

Student : Sir, you are working on the premise of duality. You argue there is life and then there is death, a good GOD and a bad GOD. You are viewing the concept of GOD as something finite, something we can measure. Sir, Science can’t even explain a thought. It uses electricity and magnetism, but has never seen, much less fully understood either one. To view death as the opposite of life is to be ignorant of the fact that death cannot exist as a substantive thing.

Death is not the opposite of life: just the absence of it. Now tell me, Professor, do you teach your students that they evolved from a monkey?

Professor: If you are referring to the natural evolutionary process, yes, of course, I do.

Student : Have you ever observed evolution with your own eyes, sir?

(The Professor shook his head with a smile, beginning to realize where the argument was going.)

Student : Since no one has ever observed the process of evolution at work and cannot even prove that this process is an on-going endeavor. Are you not teaching your opinion, sir? Are you not a scientist but a preacher?

(The class was in uproar.)

Student : Is there anyone in the class who has ever seen the Professor’s brain?

(The class broke out into laughter. )

Student : Is there anyone here who has ever heard the Professor’s brain, felt it, touched or smelt it? No one appears to have done so. So, according to the established Rules of Empirical, Stable, Demonstrable Protocol, Science says that you have no brain, sir. With all due respect, sir, how do we then trust your lectures, sir?

(The room was silent. The Professor stared at the student, his face unfathomable.)

Professor: I guess you’ll have to take them on faith, son.

Student : That is it sir … Exactly ! The link between man & GOD is FAITH. That is all that keeps things alive and moving.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:42

gummie schreef:
Laat even weten of het iets is! dan ga ik em ook kijken :)

Zeer de moeite waard om te kijken! :j Ik was erg onder de indruk. Je moet wel de originele versie bekijken (die uit 1981, niet de Duitse versie uit tweeduizend-nog-wat). De kwaliteit is wellicht bagger, maar de boodschap is er zeker niet minder om. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:53

Adamootje: Grappig om te lezen, hoewel ik de hele tijd het idee had dat het gaat om een heel oud stukje. Toen zaken inderdaad nog niet allemaal wetenschappelijk bewezen konden worden. Inmiddels zijn er zoveel zaken die wel bewezen en onderbouwd zijn, echter bij het geloof is daar tot op heden - mijns inziens althans - nog steeds geen verandering in geweest (men blijft stoïcijns hameren op iets, zonder iets te kunnen onderbouwen als er vragen over zijn). Wel heel duidelijk dat er tot slot gesproken wordt over je eigen gevoel/geloof in "iets" en dat moet ook iedereen kunnen doen :j , zolang het ook werkelijk iets voor jezelf is en niet opgelegd aan/door anderen (zie ook de film waar het hierboven over gaat). ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:12

Shenavallie, maar nu nog steeds kunnen niet alle zaken wetenschappelijk bewezen worden (evolutietheorie is ook niet bewezen namelijk!!) en ik denk dat dat ook nooit zou kunnen. ;) Volgens mij was de student trouwens Einstein, maar ik weet het niet zeker.

Citaat:
Wel heel duidelijk dat er tot slot gesproken wordt over je eigen gevoel/geloof in "iets" en dat moet ook iedereen kunnen doen :j

Dat is inderdaad ook het moraal van het verhaal! :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:48

ANP | 18 april 2012, 07:59
Geloof in God neemt wereldwijd langzaam af
In de meeste landen is het geloof in God in de afgelopen 20 jaar langzaam afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Chicago dat woensdag is gepubliceerd.
In totaal werden 30 landen onder de loep genomen, waaronder Nederland. De onderzoekers verzamelden in verscheidene jaren gegevens over het thema, namelijk in 1991, 1998 en in 2008.

Het geloof in God neemt toe naarmate mensen ouder worden. Een onderzoeker vermoedt dat dat komt doordat mensen hun dood dichterbij zien komen. Gemiddeld is 43 procent van de mensen van 68 jaar en ouder er zeker van dat God bestaat.

Bij de mensen van 27 jaar en jonger ligt dat gemiddelde op 23 procent.

© ANP

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:45

gummie schreef:
ANP | 18 april 2012, 07:59
Geloof in God neemt wereldwijd langzaam af
In de meeste landen is het geloof in God in de afgelopen 20 jaar langzaam afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Chicago dat woensdag is gepubliceerd.
In totaal werden 30 landen onder de loep genomen, waaronder Nederland. De onderzoekers verzamelden in verscheidene jaren gegevens over het thema, namelijk in 1991, 1998 en in 2008.

Het geloof in God neemt toe naarmate mensen ouder worden. Een onderzoeker vermoedt dat dat komt doordat mensen hun dood dichterbij zien komen. Gemiddeld is 43 procent van de mensen van 68 jaar en ouder er zeker van dat God bestaat.

Bij de mensen van 27 jaar en jonger ligt dat gemiddelde op 23 procent.

© ANP

goh, ze hebben wel 30 landen onderzocht... Ik weet niet welke landen ze hebben onderzocht, maar uit ander recent onderzoek is gebleken dat het christelijk geloof wereldwijd juist erg toeneemd. Bv. in China, Zuid-Korea en Afrika neemt het geloof zeer sterk toe.