130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:30

Electra63 schreef:
En dat voor zijn leeftijd :D


Bedankt voor het compliment.

en voor het zoveelste kijkje op jullie karakter

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:37

mika11 schreef:
En voor mijn auto hebben ze ook niet zoveel respect, denk ik.


Tewijl ze daar eigenlijk méér respect voor zouden moeten hebben want áls ze erop knallen zijn de gevolgen ernstiger.
Maar ja, dat is het punt van risicobewustzijn wat dicht ligt bij verantwoordelijkheidsbesef. Bij snelrijden tov ander verkeer en bumperkleven ontbreekt beiden.
Dat is net als lichamelijke gebreken bij ouderdom een punt wat maakt dat een bestuurder niet achter het stuur van een potentieel dodelijk apparaat als een auto hoort.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:41


gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:44

_O- _/-\o_

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:51

Huertecilla schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=4xBszu0Gv_s

en dat met 130?

Welnu het meiske ríjdt al 10, 20 km/u te snel.

Nee, dat geld kan echt veel effectiever besteed worden.


Wel veel busjes. Zouden die dat expres doen of is dat omdat de chauffeur niet echt op let en toch nog alles kan zien met zo'n klein autootje voor zich?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:56

Huertecilla schreef:
Je springt weer heel ver naar een ongefundeerde conclusie.

Er staat dat de oorzaak niet bekend is. Niet bekend. Meer niet.
Ongeïdentificeerde oorzaak is niet gelijk een bewijs voor buitenaards leven.
Dat kan dus van alles geweest zijn.
Van een afgebroken spoorstang, uitwijken voor een ree tot een klapband. Ja, een menselijke fout kan óók en dat kan wederom verschillende oorzaken hebben. Misschien is er wel een peuk gevallen. Is voor alsnog onbekend.


Op die plek lopen geen reeën en een klapband is duidelijk aan een auto te zien.
Ik rij daar dagelijks langs, ze zitten daar vaak te kloojen en te slapen. Gebeurt altijd wel wat daar.
Roken in de auto...... :')
Ik rook zelf ook, maar niet in de auto!
Wat maakt het uit of diegene zat te smssen of te roken... als je niet wilt dat je een boete krijgt voor iets wat je niet achter het stuur had moeten doen en waarmee je jezelf en anderen in de problemen hebt gebracht dan zeg je toch gewoon dat je niet weet hoe het kwam.... oorzaak onbekend.

Zo, ik heb er vanmorgen al weer 140 km op zitten in zeer slechte weersomstandigheden met zware regen en windstoten, in een Volvootje V50 T5 (dus geen Peltzman-effect want daarvoor is 'ie echt veel te laag) en met 140/150 km/u over de snelweg. En iedereen en alles is nog heel :D
Wel zag ik nog voor de snelweg op de autoweg een Kia Sportage met 75 km/u voorop kruipen terwijl de file erachter steeds langer werd en mensen steeds dichter op elkaar gingen rijden. Ik was de 3de auto erachter gelukkig dus zat nog redelijk vooraan. Bij de eerstvolgende kruising sloeg de Kia linksaf door rood licht 8)7
Had dan ff op de autoweg wat meer gas gegeven, daar had iedereen tenminste nog wat aan gehad.
Toen op de snelweg haalde een vrachtwagen een andere vrachtwagen in, daarachter een bmw en daarachter ik. Achter mij kwam een twingo rijden te bumperkleven.
1. Kan ik niet over een vrachtwagen en bmw heen want ik heb nog steeds geen turbo-boost knop.
2. Met een twingo bumperkleven op een T5 :') Dat is hetzelfde als met de T5 bumperkleven op een ferrari :')
Het enige dat dan verstandig is is zodra de situatie het toelaat meteen vol gas geven om zo snel mogelijk van die bavianentwingo weg te komen, zelfs de politie adviseert het:

Versnellen om weg te komen
(Vooral) op een snelweg kunt u iemand tegenkomen die bumperkleeft terwijl u aan het inhalen bent. De auto's aan uw rechterkant (die allemaal te dicht bij elkaar rijden, zoals normaal) zorgen er voor dat u niet naar rechts kan, dus versnelt u om de ruimte achter u te vergroten. Dit werkt geweldig als uw voertuig krachtiger is dan die van de bumperklever.


En dan heb ik het maar ff niet over de 'tig afdrijvers door de windstoten, zonder knipperlicht van rijstrook wisselaars, de plotseling naar links sturende inhalers (waar een auto voor mij met 110 bijna in reed) enz enz......

Fijn dat ik al die keurige mensen weer heb overleefd vanmorgen :Y)

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:29

Ik ben vannacht om 4u gaan rijden (100 km) ivm verwachte drukke ochtendspits en idioten op de weg met die wind en regen.

Citaat:
De dinsdagochtendspits verliep bijzonder zwaar. Zware windstoten en regenval zorgden voor lange files.

Er was sprake van windstoten met een kracht van 80 tot 90 kilometer per uur, meldde het KNMI. Rond 07:00 uur stond er al ruim 100 kilometer file op de Nederlandse snelwegen. Om 07:30 uur was dit al opgelopen tot boven de 200 kilometer. De 300 kilometergrens is rond 08:00 uur behaald. Diverse ongevallen in het land deden een extra duit in het zakje.

De totale filelengte kwam op het hoogtepunt om 08:29 uit op 403 kilometer. Het hele land had te maken met lange files die opliepen tot 19 kilometer en vertragingen van meer dan een half uur.


Ik reed de hele weg tussen de 90 en 100 en ben vrijwel niet ingehaald. (er was wel degelijk verkeer, en niet alleen vracht)
Heerlijk, 'snachts rijden! :7


Ik ben duidelijk niet de enige die vond dat bepaalde snelheden niet veilig waren:

Citaat:
A16 Breda - Rotterdam
tussen knp. Klaverpolder en 's-Gravendeel
een tijdelijk ingestelde maximumsnelheid in verband met zware windstoten

A16 Rotterdam - Breda
tussen 's-Gravendeel en knp. Klaverpolder
een tijdelijk ingestelde maximumsnelheid in verband met harde wind


(VID)

Mika11: het is natuurlijk niet de bedoeling dat achteropkomers bóvenop de rem moeten staan als jij achter een vrachtwagen vandaan schiet. :+
Maar het is inderdaad verschrikkelijk vervelend als je aan het inhalen bent, het rijtje vrachtwagens is langer dan je dacht en je kan er niet zo 123 tussen, dat er dan zo'n idioot achter jou opdoemt die hoopt dat je met Vanish verdwijnt van de weg ofzo 8)7

Gelukkig heb ik dat alleen weleens in de ochtendspits en die vermijd ik.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:18

Anoniem schreef:
en een klapband is duidelijk aan een auto te zien.


Stom van me :o
Ik vergat dat je óók autotechnisch expert bent 8)7

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:32

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
En dat voor zijn leeftijd :D


Bedankt voor het compliment.

en voor het zoveelste kijkje op jullie karakter


Je moet niet alles zo serieus nemen (op Bokt), dat maakt het leven een stuk aangenamer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:00

Huertecilla schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=4xBszu0Gv_s

en dat met 130?

Welnu het meiske ríjdt al 10, 20 km/u te snel.

Nee, dat geld kan echt veel effectiever besteed worden.


En nog handheld bellen ook :')

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
en een klapband is duidelijk aan een auto te zien.


Stom van me :o
Ik vergat dat je óók autotechnisch expert bent 8)7


En ik bak meesterlijk goede pannenkoeken, beter dan die van de pannenkoekenresaurants hier in de omgeving. Wist je ook niet hè ;)
Weet je HC, jij gaat met je paard door het verkeer met alleen een neckrope ipv een hoofdstel. Dat zou ik nou nooit doen. Jouw paarden zijn daar vast geweldig op getraind (zou ik dus ook niet ff kunnen) en jij hebt vertrouwen in jezelf, jouw kunnen, jouw paarden en het kunnen van jouw paarden.
Ik heb echter liever de mogelijkheid om het hoofd van mijn paard om te kunnen trekken voor het geval dat voor wat voor reden (dus ook die die veroorzaakt worden door derden) nodig zou zijn. Mischien dat jij het paard binnen 1zoveelste seconde zijn hoofd in een bepaalde richting kunt laten wegdraaien en snel die kant op kunt wegbuigen met alleen een neckrope... ik weet het niet, heb daar geen verstand van. Maar ondanks dat ik het levensgevaarlijk vind wat jij daar doet ga ik het jou niet verbieden, ga ik je er ook niet op aanspreken en je er ook niet op veroordelen.
Je moet het helemaal zelf weten. Mocht er ooit een keer wat misgaan en een oud omaatje met een kleinkindje om wat voor reden dan ook in haar oude marbellaatje op je paard klappen (wat ik natuurlijk nooit hoop, het is maar een voorbeeld) omdat jij niet snel genoeg aan de kant kon met je paard, en het kindje daar dan wat aan overhoudt (want die marbella's zijn niet zo stevig en meestal airbagloos), tja....
Dan is dat jouw verantwoording. Maar jij acht die kans waarschijnlijk erg klein.
De één heeft dat met paardrijden, de ander met autorijden :)

Ik vind het overigens erg knap dat je dat zo met je paarden kan!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:02

Weet iemand hier eigenlijk waar dat woord ´bumperkleven´ de oorsprong in heeft?

Vroegâh, toen autos nog verchromde bumpers hadden en winters sneeuw op de weg, was dat een *\o/* spel.
Kon niet veel kwaad want het ging per definitie met lage snelheid :)*
Dit itt de versie van vandaag.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:27

Anoniem schreef:
Ik heb echter liever de mogelijkheid om het hoofd van mijn paard om te kunnen trekken voor het geval dat voor wat voor reden (dus ook die die veroorzaakt worden door derden) nodig zou zijn. Mischien dat jij het paard binnen 1zoveelste seconde zijn hoofd in een bepaalde richting kunt laten wegdraaien en snel die kant op kunt wegbuigen met alleen een neckrope... ik weet het niet, heb daar geen verstand van.


Dat blijkt; zo werkt het totáál niet met een halstouw. Je trekt er niet aan; geeft ´touch the skin´ signalen.
Dat jij dit in dit topic meent te moeten aanhalen is een illustratie van onbegrip. Het is juist een inherent veel veiliger manier want het paard wíl luisteren en bij de ruiter blijven. Boldert niet weg/naar huis.

De ´controle´ met teugels aan een bit is een illusie.
Het is simpel meer pijn kunnen doen dan het paard het verzet waard is.
Vluchtgedrag met dwangmidelen onderdrukken is niet inherent veilig.

Zo is de rem de bereidheid van het paard te stoppen. Als het paard écht niet wil, helpt een dubbel bit met extra dwangteugels ook niet. Vraag het maar aan Anky.

De illusie van controle is héél riskant.
Beter een welwíllend paard.
Maar ja, dat vraagt anders denken en ik zie geen heil in die discussie. Ik doé het en de rest is TIOLI. Lees mijn site, of niet.

Het is gewoon met een fundamenteel andere instelling met je rijdier omgaan.
Net als zonder haast/ergernis op de weg en met verantwoordelijkheidsbewustzijn met je automobiel.
:)*


Gelieve hier net verder mee off topic te gaan.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:18

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar gisteren werden aan de hand van deskundigenverklaringen alle beweegredenen van Aptroot om een snelheidsverhoging naar 130 km/h in te voeren, compleet van tafel geveegd. Nederland 2, uitgebreid verslag + onderdoek op punten van milieu, veiligheid en doorstroming.

En dus, met veel pijn in mijn hart, moet ik concluderen dat HC GELIJK SCHIJNT TE HEBBEN! :P

Hier de link naar het programma, zeer interessant: http://www.nederland2.nl/programmas/124 ... issed=true

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:42

Huertecilla schreef:
Het is gewoon met een fundamenteel andere instelling met je rijdier omgaan.


Dat is nou o.a. wat ik met dit bedoel:

[naam] schreef:
De één heeft dat met paardrijden, de ander met autorijden :)


Jij vind jezelf niet gevaarlijk, ik vind mezelf niet gevaarlijk. Het is maar net vanaf welke kant je er tegenaan kijkt en met welke ervaring/training/instelling/enz.
Zo geldt dat voor iedereen. Ik zou een gevaar op de weg zijn als ik met mijn ongetrainde fjord met een neckrope langs de weg zou gaan lopen (al stuur en rem ik hem niet door te trekken). Geldt andersom ook voor ongetrainde chauffeurs.
Echter hoef ik niet speciaal opgeleid te zijn om met jouw neckrope-paardrijmanier om te gaan als ik je op de weg tegenkom, jij ook niet om met mijn rijstijl om te gaan....ik let wel op jou. (maar ik denk dat je ervan uit gaat dat ik dat niet goed genoeg kan)

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:43

De kans dat een paard schrikt, is groter dan de kans dat een auto schrikt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

gummie schreef:
De kans dat een paard schrikt, is groter dan de kans dat een auto schrikt :D


Sommige chauffeurs schrikken nog sneller dan paarden ;)

Maar goed, eigenlijk maakt het niet veel uit of je nou 130 rijdt en steeds moet remmen voor langzamer verkeer, of dat je dat met 120 doet. Het schiet beide niet erg op. De praktijk is dat men (vooral in het westen) aan die 130 niets heeft wanneer men het nodig denkt te hebben want dan staat men in de spits :')

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:40

gummie schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar gisteren werden aan de hand van deskundigenverklaringen alle beweegredenen van Aptroot om een snelheidsverhoging naar 130 km/h in te voeren, compleet van tafel geveegd. Nederland 2, uitgebreid verslag + onderdoek op punten van milieu, veiligheid en doorstroming.

En dus, met veel pijn in mijn hart, moet ik concluderen dat HC GELIJK SCHIJNT TE HEBBEN! :P

Hier de link naar het programma, zeer interessant: http://www.nederland2.nl/programmas/124 ... issed=true


Van mij hoeft de verhoging van de maximum snelheid ook niet, dat heb ik in het begin van dit topic al aangegeven. En als ik iemand een idioot vind, is het Charly :P wel. Die is niet van deze wereld. :D Ik vind het een populistische maatregel. Het is dan ook niet mijn keuze, deze gedoogregering. Maar behalve dat, rij ik nu éénmaal graag wat harder dan 100 km/u op de snelweg en als dat is toegestaan, scheelt mij dat weer wat bekeuringen. En ik beschuldig mensen niet van poging tot doodslag en egoïsme als ze 120/130 km/u rijden op de snelweg.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:40

Tja,

natuurlijk is het om heel veel redenen te weerleggen om de grens van 130km naar 120km te leggen, maar voorlopig is ie 130, dus waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan ;)

Het zou wel praktisch zijn als de hele EU de maximumsnelheid hetzelfde zou inrichten, want het blijft natuurlijk moeilijk om zomaar te raden wat de grenzen zijn als er geen borden staan. Ik heb daar vaak moeite mee in landen waar je binnengevlogen komt en dan een huurauto krijgt. De absolute grens staat meestal nergens aangegeven.

Overigens, over interessant rijgedrag gesproken: vandaag werd ik op de autobahn weer fors ingehaald door een Smart. Dat terwijl ik ongeveer 150km/u reed. Tja, dan moet je wel lef hebben denk ik zo. Of dat het gezond is weet ik niet. Normaal word ik alleen ingehaald door Audi's, andere Mercedessen of BMW's. (Ferrari's, Porsches en zo tellen niet mee, daar zijn er te weinig van ;) )

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:42

Vroeger, in mijn Fordje Fiesta reed ik ook vaak 160 :o maar daar was die helemaal niet op gebouwd. Maar hij rééd het wel.
Het besef dat ik helemaal in de kreukels zou kunnen liggen was er toen nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

Nicolletje schreef:
Vroeger, in mijn Fordje Fiesta reed ik ook vaak 160 :o maar daar was die helemaal niet op gebouwd. Maar hij rééd het wel.
Het besef dat ik helemaal in de kreukels zou kunnen liggen was er toen nog niet.


Lig ik met 160 in de Q7 ook hoor als het echt mis zou gaan :j
Of ik zou al zo enorm veel geluk moeten hebben O:)

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:36

Nouja... ik heb het verschil gezien tussen mij in een redelijk moderne auto en iemand anders in een oude auto- zelfde soort ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:30

Nicolletje schreef:
Nouja... ik heb het verschil gezien tussen mij in een redelijk moderne auto en iemand anders in een oude auto- zelfde soort ongeluk.


Niet met 160 hoop ik :oo

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:15

Nicolletje schreef:
Nouja... ik heb het verschil gezien tussen mij in een redelijk moderne auto en iemand anders in een oude auto- zelfde soort ongeluk.


Bij joú is het muntje gevallen.

Overigens is met een SUV tegen een normale moderene auto net zo erg voor die laatste. Link naar filmpjes is gegeven. Bij de snelrijders op dit topic is er onwil om zelfs de Wetten van Newton te erkennen.

Jij Nicolletje, ziet door voortschrijdend inzicht het risico. Ook van snelrijders in moderne SUVs die jou opduwen en voorbij razen.
Heb je het fimpje van ´de Zwarte Hand´ gezien? Dat meiske wordt regelrecht in gevaar gebracht door autos bij 130 op haar bumper. Ze krijgt een anti-tankmijn op haar bumper geplakt; opzij of....
Jij wordt aan risico blootgesteld wat zíj jou opleggen. Vind je dat acceptabel?
Het is toch te zot voor woorden dat je dit moet accepteren?! -:(-

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:17

gummie schreef:
moet ik concluderen dat HC GELIJK SCHIJNT TE HEBBEN! :P

Hier de link naar het programma, zeer interessant: http://www.nederland2.nl/programmas/124 ... issed=true



Mijn complimenten.

Bedankt voor de link.
Hier is de directe: http://altijdwat.ncrv.nl/nieuwsblogs/na ... op-snelweg

Het resultaat van de situatie in Denemarken is gláshelder.
The proof of speed risc is in the accidents (variatie op een engelstalig spreekwoord).

Ok, dat is helder.
Nu stap twee; het recht op verkeersveiligheid van de weggebruikers; het récht om niet aan onnodig hoog risico door anderen blootgesteld te worden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-12-11 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:31

Electra63 schreef:
En ik beschuldig mensen niet van poging tot doodslag en egoïsme als ze 120/130 km/u rijden op de snelweg.


Binnen het maximum onder normale omstandigheden heb ik geen kritiek. Hooguit op de beleidsvoerders; niet op de weggebruikers die zich aan de regels houden.
Bij sneller rijden van het max. of de omstadigheden toestaan, vind ik wel sprake van egoïsme, niet altijd gelijk van poging tot doodslag.
Weer wel als ze dat binnen een veilige afstand doen of met een te groot snelheidsverschil inhalen.

Bumperkleven is echt een directe levensbedrijging.
Met groot snelheidsverschil inhalen is een near miss en een onacceptabel risico opleggen.

Mbt ´near miss´ moet je eens de remafstand met de kleinste afstand bij dat inhalen vergelijken. Dat is ÍÍÍEEEEK 8)7
Het is namelijk een gegeven dat poep gebeurt; wat als....
Je behoort ´wat als´...-bewust te rijden :)*
Wees je bewust van het gevaar van de massa van een auto x het kwadraat van de snelheid ervan. Voor jouzelf is één ding; voor anderen héél wat anders!