Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:02

Heino schreef:
Rebeccatjuh schreef:
Het grote bezwaar, Heino, is dat het volk aangegeven heeft meer naar rechts te willen ipv links.

En inhoudelijk? Want de wil van het volk inwilligen kan helaas niet omdat de meningen zo ontzettend versplinterd zijn.

Dat de meningen versplinterd zijn is vervelend, maar aangezien er een verplaatsing van links naar rechts is geweest vind ik dat er een (gedeeltelijk) rechtse coalitie moet komen.

Dat is mijn grote bezwaar tegen paars +.

Ik ben het inhoudelijk (vaak) niet eens met linkse partijen;
ik ben tegen het verhogen van de aow,de ww terugbrengen naar 1 jaar,gesubsidieerde kunst,het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, ontwikkelingshulp om zo maar een paar punten te noemen.
Vaak vind ik dat links te soft blijft handelen.

Overigens vind ik dat links ook goede punten heeft hoor; naar mijn mening is een links kabinet goed voor een land als het economisch goed gaat.

Mijn grootste bezwaar voor paars+ is dus dat het absoluut niet de wil van het volk is, of ik het er nou mee eens zou zijn of niet.

Ik zal vanavond /vannacht weer is bijlezen, ga nu naar het werk. Prettige avond en een fijne discussie toegewenst!

RoodZonnetje

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:13

Ik zie Paarsplus als een coalitie die het land uit de economische crisis kan halen (door met name VVD) op een sociale manier (door de linkse partijen) en die daarnaast een volgende crisis voorkomt (door met name GroenLinks) :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:20

Alane schreef:
Zeg is dat ergens dat zij haar mening of standpunt aangepast heeft?
Ze geeft een verklaring..
één zin quoten uit een topic, zonder context en weten waar het over gaat, zegt me helemaal niets.

Maar als je het dan toch over liegen hebt...
vergeten van de bronvermelding, zegt jou dat iets?

Bronvermelding vergeten is nog geen liegen. En al zou ik helemaal geen bron vermelden, wat dan nog?
Die bewuste quote 'Ik ben vanaf begin pro-Wilders geweest' is van vandaag! Hoe kan daar iets van een standpuntswijziging in zitten??
Andersom had het wel gekund, maar in deze volgorde niet.
Maar ga vooral door met het proberen er een draai aan te geven. Ik vind het steeds leuker worden en voor de neutrale lezer zal de intentie ook steeds duidelijker worden. Be my guest!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:24

extremisme is nooit goed...
Er zal een evenwicht moeten komen, maar of die er komt?
paars+ of grijs 2, namen zeggen niet zoveel.
Doen is belangrijker, het is alleen jammer dat mensen soms zeer naief kunnen doen.
De economische crisis, likt een steds wederkomend probleem te zijn, en zal ook wel weer bijtrekken, de angst is dadelijk voorbij, mensen halen hun sok weer te voorschijn en durven weer te investeren.
De 'politiek' kan dat wel tegenhouden, door verkeerde keuzes, maar de Eu staat als een grote broer erachter en houdt toezicht.

Je kunt je alleen afvragen wat er van de geloofwaardigheid van nederland overblijft als zo iemand als Wilders wat/iets te vertellen heeft.
Die zulke uitspraken doet over het rechtsysteem in Nederland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:27

JaneSmith: gelijk hebben of gelijk krijgen?
voor mij heb je geen gelijk en krijg je dat ook niet, ik vind het beschamend dat je om "te winnen" persoonlijk wordt, en iemand voor leugenaar uitmaakt. Dat maakt jou, in mijn ogen, respectloos.

vwb bronvermelding: waren je iegen woorden dat je het bijna nooit vergeet... maar vaker niet dan wel de bron vermeldt.

En dat is het laatste wat ik erover kwijt wil.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:38

Alane schreef:
JaneSmith: gelijk hebben of gelijk krijgen?
voor mij heb je geen gelijk en krijg je dat ook niet, ik vind het beschamend dat je om "te winnen" persoonlijk wordt, en iemand voor leugenaar uitmaakt. Dat maakt jou, in mijn ogen, respectloos.

vwb bronvermelding: waren je iegen woorden dat je het bijna nooit vergeet... maar vaker niet dan wel de bron vermeldt.

En dat is het laatste wat ik erover kwijt wil.

Iemand die liegt is een leugenaar. Zo staat het in het woordenboek, zoek maar op. En iemand die dat probeert goed te praten, zoals jij, is iemand die in mijn ogen respectloos is. Al vermeldt ze voor de rest van haar leven geen bron meer, dan moet ze dat helemaal zelf weten.
En nu niet meer reageren, anders verlies je het laatste beetje respect dat je over hebt, ook nog. _O-
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 05-07-10 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:40

Heino schreef:
Ik zie Paarsplus als een coalitie die het land uit de economische crisis kan halen (door met name VVD) op een sociale manier (door de linkse partijen) en die daarnaast een volgende crisis voorkomt (door met name GroenLinks) :)

Kijk, dat is nog eens weloverwogen input. Er zijn enorme lijsten te maken met voors en tegens, maar niet alles sluit elkaar wederzijds uit.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:51

apart hoe sommigen exact dezelfde manier hebben van reageren.. ;) maar laten we weer ontopic gaan.. Ik vind het ook net als Heino belangrijk dat er een kabinet tot stand komt waarbij een balans is tussen links en rechts..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:55

Rebeccatjuh schreef:
ik ben tegen het verhogen van de aow,de ww terugbrengen naar 1 jaar,gesubsidieerde kunst,het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek,
[...]
Overigens vind ik dat links ook goede punten heeft hoor; naar mijn mening is een links kabinet goed voor een land als het economisch goed gaat.

Maar maatregelen als AOW-leeftijd verhogen (tenminste, dat is mi het punt van discussie geweest, de AOW-uitkering verhogen lijkt me niet aan de orde, maar ik kan wat gemist hebben), WW terugbrengen, afschaffen van de hypotheekrenteaftrek leveren toch juist geld op?

Puur uit interesse, waarom ben je daar dan tegen?

Wat betreft de kunstsubsidies en dergelijke: ik denk dat de meeste mensen op dit moment wel kunnen begrijpen dat dat niet de hoogste prioriteit heeft.

Over de wil van het volk valt te twisten. Het blijft een meerderheidskabinet en heeft dus indirect de steun van het volk. Direct geloof ik dat het 41% steun was, tegenover 43% voor de VVD-PVV-CDA-combinatie, ook die heeft dus niet de steun van meer dan de helft.

Maar meer dan dat denk ik dat dit een moment is om iets te doen, omdat helemaal niets doen (steeds maar alle onderhandelingen stuk laten lopen omdat er wel een groep tegen is) in elk geval ook niet de wens is van de meerderheid, en bovendien nog eens heel slecht voor het land. Ik ben bv best benieuwd hoe men zou kiezen als de vraag gesteld zou worden: "wat wilt u liever, helemaal geen kabinet en dus tijden onzekerheid, of een kabinet wat u inhoudelijk niet volledig onderschrijft maar wel het hoogst haalbare is zodat er geregeerd kan worden?" (Ok, toegegeven, ik denk dat dit dan wel eerst in Jip-en-Janneketaal herschreven moet worden, maar toch. Wat zouden mensen kiezen als ze een afweging moeten maken tussen de alternatieven?)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:57

Jantergouw, ook van jou ben ik benieuwd naar een inhoudelijke bijdrage.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:01

CtjeLief schreef:
apart hoe sommigen exact dezelfde manier hebben van reageren.. ;) maar laten we weer ontopic gaan.. Ik vind het ook net als Heino belangrijk dat er een kabinet tot stand komt waarbij een balans is tussen links en rechts..

Vandaar dat we ook zo goed bij elkaar passen. Soulmates for life. 4 handen op 1 buik. Als je haar belaagt krijg je mij dr gratis bij.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:03

haha, ja mooi :) ;) wat een romantische schets..

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:06

Heino schreef:
Jantergouw, ook van jou ben ik benieuwd naar een inhoudelijke bijdrage.

Mijn mening is dat de vvd helemaal geen zin had om te praten over paars plus maar dit alleen gedaan hebben omdat ze op die manier over het gewenste middenkabinet kunnen gaan praten. Die belofte hebben ze gedaan aan de pvda en Cohen heeft op zijn beurt beloofd dat hij een middenkabinet niet langer zou uitsluiten mits er eerst onderhandeld zou worden over een paars plus regering. De vvd doet nu voor de gezelligheid mee aan de paars plus besprekingen omdat ze dat beloofd hebben.

DEN HAAG -
VVD-leider Mark Rutte heeft zich bereid getoond te gaan onderhandelen over een kabinet paars-plus van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks op voorwaarde dat PvdA-fractievoorzitter Job Cohen ,,niet alle overige combinaties geheel zou uitsluiten'', schrijft oud-informateur Herman Tjeenk Willink in zijn eindverslag. Cohen was daartoe bereid, blijkt uit hetzelfde eindverslag.

Ruttes voorkeur was namelijk een middenkabinet van VVD, PvdA en CDA, maar daarover weigerde Cohen tot nog toe te praten

http://url4.eu/5Pyhk

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:06

jantergouw schreef:
Iemand die liegt is een leugenaar. Zo staat het in het woordenboek, zoek maar op. En iemand die dat probeert goed te praten, zoals jij, is iemand die in mijn ogen respectloos is. Al vermeldt ze voor de rest van haar leven geen bron meer, dan moet ze dat helemaal zelf weten.
En nu niet meer reageren, anders verlies je het laatste beetje respect dat je over hebt, ook nog. _O-

U heefdt met uw vriendin makkelijk praten, in Hessen wonen en PVV stemmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:31

Jantergouw: zou kunnen, zou het wel een heel vies spelletje vinden..
Ik zou het persoonlijk wel raar vinden als het CDA alsnog in de regering terechtkomt. Lijkt me dat zij beter eerst het vertrouwen in de eigen partij en het vertrouwen van de kiezer terug kunnen winnen in de oppositie.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:50

@Heino ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook geen touw meer aan vast kan knopen. Het lijkt er inderdaad op dat ze meer bezig zijn met hun eigen agenda's dan met de nationale agenda.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:52

Ja en da's best frustrerend vind ik, land moet immers bestuurd worden...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:57

Balkenende en Verhagen moeten prinsjesdag nog gaan doen zoals het er nu uit ziet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:14

Rutte moet niet te snel toegeven, hij moet het later kunnen verantwoorden en aan kunnen tonen dat hij echt alle opties geprobeerd heeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:16

jantergouw schreef:

U heefdt met uw vriendin makkelijk praten, in Hessen wonen en PVV stemmen. Of is het Bockendorf Sachsen-Anhalt?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:25

Professor schreef:
jantergouw schreef:

U heefdt met uw vriendin makkelijk praten, in Hessen wonen en PVV stemmen. Of is het Bockendorf Sachsen-Anhalt?

Wil je op visite komen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:27

Doet het nu aan mij liggen of zijn er berichten verwijderd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:28

jantergouw schreef:
Wil je op visite komen?

Nee een antwoord daarop.
Het is nl heel goedkoop om de Nederlandse politiek aan te vallen en te beoordelen wanneer men zelf in een ander land leeft, en zoals u weet is elk Bundesland weer anders politisch gezien, vandaar mijn vraag, Hessen of Sachsen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:40

Professor schreef:
jantergouw schreef:
Wil je op visite komen?

Nee een antwoord daarop.
Het is nl heel goedkoop om de Nederlandse politiek aan te vallen en te beoordelen wanneer men zelf in een ander land leeft, en zoals u weet is elk Bundesland weer anders politisch gezien, vandaar mijn vraag, Hessen of Sachsen?

Voor de discussie is het niet relevant waar we wonen. We zijn stemgerechtigd in Nederland en stemmen ook in Nederland. Dat is het enige dat telt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:42

jantergouw schreef:
Professor schreef:
Nee een antwoord daarop.

Voor de discussie is het niet relevant waar we wonen. We zijn stemgerechtigd in Nederland en stemmen ook in Nederland. Dat is het enige dat telt.

Stem niet in nederland en duitsland, dus tel ik geheel niet mee volgens uw schrijven?