Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:33

dat is nog wel een interessant iets.. waarom worden de straatculturen in de steden gedomineerd door voornamelijk antiliaanse, turkse en marokkaanse jongeren?

afhankelijk van wijk en woonplaats. je moet met me eens zijn dat er ook grote lonsdale-natie-achtige gabber groepen zijn(heel krom beschreven). maar deze domineren niet de grote steden als amsterdam, denhaag, rotterdam en utrecht.

dit ga ik op school eens in de groep gooien.

(wel leuk om te vermelden. de imam had het er tijdens de vrijdagpreek over. hoe kan het dat wij (de moslimgemeenschap) zo is afgedwaald? als wij deze energie in onze religie hadden gestoken, kennis hadden opgedaan en gepraktiseerd, een voorbeeld genomen aan de profeten en ons niet laten leiden door alle verleidingen en lusten zoals geld, aanzien etc.. dan was het nooit zover gekomen. hij was geraakt en vroeg een aantal keren 'hoe kan dit nou?' wat zie ik om me heen gebeuren?)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:09

jameyskatje schreef:
heb je op de grens groningen/drenthe trouwens veel molima's? zomaar een vraag uit interesse hoor, geen aanval. ik vertoef mijn tijd in utrecht en rotterdam.. voornamelijk in de buitenwijken, buurthuizen, moskeeen etc. ik spreek dagelijks moslima's, ook over kritische kwesties als deze. ik ben daar heel open in en durf ook 'taboe'-kwesties aan de kaak te stellen.

Natuurlijk wonen hier ook moslims - heb bovendien jaren in mijn werk veel met deze meiden te maken gehad. Er zijn wel veel conservatieve moslims hier, ik zie dat meiden die echt wat willen naar de randstad trekken - voor zover dat kan, want sommigen komen echt niet weg. Denk dat de groep dus niet zo groot is, maar er zijn ws. relatief veel problemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:05

Krips schreef:
Jij snapt mij niet zo goed geloof ik. Dat de man anders naar de vrouw kijkt met hoofddoek als zonder en dat in sommige gevallen de man de vrouw onderdrukt. Daar liggen soms de redenen dat de hoofddoek gedragen en verplicht wordt. Als dat onderdrukking is. Dan moet daar wat aan gedaan worden. Het afnemen van de hoofddoek veranderd daar niks aan. De vrouw zal dan nog altijd onderdrukt worden door de man. Met volgens vele hier 'het teken der onderdrukking' afnemen neemt de onderdrukking zelf niet af.

Ik zeg dus niet dat in alle gevallen er onderdrukking plaats vind! Ik heb het over enkele gevallen.

Ik snap je nu beter :j
Ik geloof dus wel dat als je het teken van onderdrukking weg neemt, je sneller een verandering zal krijgen in de maatschappij dan mét het teken van onderukking. Ik denk namelijk dat de volgende generaties daar zeker voordeel bij zullen hebben.
Dat de onderdrukte vrouw van nu er geen voordeel van zal krijgen, ben ik met je eens :j

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:16

maar het hoofddoek is niet een teken van onderdrukking. het kan een middel zijn. dat kan, maar een hoofddoek is niet per definitie een teken van onderdrukking.

in mijn ogen is het een teken van religie, een teken van moslima zijn. als ik iemand zie met een hoofddoek dan herken ik (zonder een woord met die persoon te wisselen) hé die is moslim en ze is religieus bezig dmv haar hoofddoek te dragen.

ik hou het weer even dicht bij mezelf. als ik geen hoofddoek zou dragen zou niemand mij herkennen als moslima zijnde. ik ben dat wel. ik draag mijn hoofddoek om de volgende redenen:

1. ik ben er van overtuigd (persoonlijke overtuiging) dat dit een vorm is van gehoorzaming aan God. dit is eigenlijk de belangrijkste reden voor mij, de rest is bijzaak. om deze zelfde reden bid ik ook, geef ik aan goede doelen, vast ik, ben ik eerlijk etc.. de gehoorzaamheid aan god geeft mij rust en een zelfverzekerd gevoel (nogmaals. IK ben ervan overtuigd dat dit gehoorzaamheid aan God is, dat God van ons mensen vraagt om zo te leven. ik wil hierin in mijn waarde worden gelaten. jullie hoeven deze overtuiging niet te delen)

2. ik ben herkenbaar, herkenbaar als moslima. dat wil ik graag uitdragen. zoals ieder mens zich wilt uitdrukken, zichzelf wilt zijn.

3. mijn schoonheid is van mij en mijn naasten. op deze manier heb ik een gereserveerde houding en ik voel me veilig/beschermd dmv bedekkende, niet strakke kleding.

4. mensen moeten mij nemen zoals ik ben. om wie ik ben. niet om mijn 'mooie uiterlijk' en ik wil ook niet dat mensen hierdoor afgeleid worden, het moet gaan om de hersenen en persoonlijkheid.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:20

en het teken van onderdrukking, in jou ogen dus de hoofddoek, hoe wil je dat wegnemen? want als je hier een wettelijk iets van maakt (zoals de pvv wilt) dan krijg je een zelfde probleem.

er zal misschien een klein aantal vrouwen 'opgelucht' zijn maar het grootste gedeelte van de moslima's zou gedwongen zijn hun hoofddoek af te doen. dit is dan net zo goed onderdrukking! misschien niet door familie/man maar dan wel door de staat. en je kan makkelijker bij je man weg dan het land uit. voor het kleine gedeelte onderdrukte vrouwen moet gewoon veel hulpverlening komen. sociaal isolement voorkomen, gezinscoaches etc etc.. en niet gaan bezuinigen op dit belangrijke welzijns-werk. we kunnen onderdrukking niet over 1 kam trekken van alle moslima's. zoals ook niet alle feyenoord supporters hooligans zijn. de goede zijn namelijk de dupe. de problemen moeten op individuele basis opgelost worden en op landelijke basis worden voorkomen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:28

jameyskatje schreef:
in mijn ogen is het een teken van religie, een teken van moslima zijn. als ik iemand zie met een hoofddoek dan herken ik (zonder een woord met die persoon te wisselen) hé die is moslim en ze is religieus bezig dmv haar hoofddoek te dragen.

Wat is de meerwaarde daar dan van?
'die is moslim'..
ja? en?
ze willen zich dus afscheiden van de nederlanders. Anders zijn. Maar je verwacht dan wel dat iedereen hen hetzelfde behandeld?

En jij wilt dus moslims herkennen op straat? Je wilt ze zelf dus wel anders behandelen, maar andere nederlanders mogen dat niet?

zoals ik eerder al zei, ook zonder hoofddoek kun je gewoon moslim zijn. Je vrienden en kennissen weten het dan toch.. is dat niet genoeg?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:38

ze willen zich helemaal niet afscheiden van de nederlanders, ze zijn nederlands! maar inderdaad, ieder mens wilt zichzelf uitdrukken. moeten we dan allemaal hetzelfde eruit zien? je staat ergens voor, je houd ergens van, je bent daar trots op, dus wil je dat uiten.

heeft niets te maken met gelijke behandeling in de zin van menswaardigheid. ik vind jou bericht erg (af)wijzend overkomen.

waarom plakken sommige gelovigen een visje achterop hun auto? of dragen sommige christenen een kruisje? joden een keppeltje?? expression!

nee dat is niet genoeg. het is een bijbehorende reden. de hoofdreden heb ik namelijk ook benoemd. het is fijn als mensen je herkennen als moslima. zo kunnen ze rekening met je houden (neee, niet moslims hoeven zich neit aan te passen aan moslims. ik spreek over rekening houden met!)

bijvoorbeeld. moslims eten alleen halalvlees, dan is het handig om te weten als iemand moslima is.
of je organiseert een zwemfeestje, dan is het ook handig om te weten dat er moslima's in de groep zitten.
het is ramadan... dan is het fijn om te zien dat iemand moslima is. dat zijn gewoon praktische zaken.
zo kan ik een heel lijstje maken.

je represent ook iets wanneer je een hoofddoek draagt, namelijk de islam. hoofddoeken en islam zijn een hot-item in holland. kan je dus lekker in het openbaar vervoer discusieren (ik wordt echt dagelijks aangesproken door mensen die met vragen zitten als: hoe is dat nou? hoe zit dat nou..)

maargoed, zoals ik al zei. zo wertkt het voor mij en voor veel van mijn mede moslima's. nogmaals, wij hoeven dit idee niet te delen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:55

Toch zie ik het niet als zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar juist afzetten tegen. Want door het dragen van een hoofddoekje zijn er heel veel activiteiten waar je als molima niet aan deel kunt nemen. En dit staat integratie juist in de weg in plaats van dat het 't bevordert. Neem sport, een van de grootste gemeenschaps activiteiten. Praktisch niet een sport staat het dragen van hoofddoekjes toe. gevolg....moslima's sporten praktisch niet, en als ze het doen, dan is het in een vrouwengroep waar mannen niet welkom zijn als toeschouwer. Dit is geen integratie, maar juist het tegendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:56

Niet alleen de moslims zijn sterk in het uitdragen zich te onderscheiden. Ons christelijk geloof is ook zo.

Loop regelmatig tegen mensen van de zwaar gereformeerde kerken, die zijn niet zo liberaal tegen de "ongelovigen". Helaas moeten wij iets extra's opletten om er niet bij in te schieten als we zaken doen....winkels e.d. Maar dat weet je pas als je op de biblebelt woont. Dan ontdek je de hypocrisie van geloof. Of het nu Moslim of Christen is.

Zoek de mensen die het hart op de juiste plaats hebben en waardeer die, sluit die in je omgeving. De rest zijn mensen met een tikje dit of dat, met of zonder hoofddoek of knot, ronde bril en kleurloze enkelrokken, want ook daar zitten slechte mensen tussen die zich heel makkelijk achter hun zo zichtbaar uitgedragen geloof schuilen.

De echte eerlijke, menslievende en prettige mensen die pik je er zo uit, dat hoofddoekje of die rok is dan slechts een verziersel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:05

russel schreef:
Niet alleen de moslims zijn sterk in het uitdragen zich te onderscheiden. Ons christelijk geloof is ook zo.

Loop regelmatig tegen mensen van de zwaar gereformeerde kerken, die zijn niet zo liberaal tegen de "ongelovigen". Helaas moeten wij iets extra's opletten om er niet bij in te schieten als we zaken doen....winkels e.d. Maar dat weet je pas als je op de biblebelt woont. Dan ontdek je de hypocrisie van geloof. Of het nu Moslim of Christen is.

Zoek de mensen die het hart op de juiste plaats hebben en waardeer die, sluit die in je omgeving. De rest zijn mensen met een tikje dit of dat, met of zonder hoofddoek of knot, ronde bril en kleurloze enkelrokken, want ook daar zitten slechte mensen tussen die zich heel makkelijk achter hun zo zichtbaar uitgedragen geloof schuilen.

De echte eerlijke, menslievende en prettige mensen die pik je er zo uit, dat hoofddoekje of die rok is dan slechts een verziersel.

Ik steun dit pleidooi tegen geloof volkomen. Ook ik vind dat er uit geloof weinig goeds komt, maar wel veel fouts.
Het vergiftigt zelfs ons politiek systeem. Hele volksstammen stemmen gelovige partijen louter en alleen vanwege het feit dat ze hun geloof vertegenwoordigen,en kijken nog niet eens naar wat eigenlijk het programma van zo'n partij is. Heel veel stemmers stemmen een partij, omdat hun ouders die partij ook stemmen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:07

Springert schreef:
Toch zie ik het niet als zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar juist afzetten tegen. Want door het dragen van een hoofddoekje zijn er heel veel activiteiten waar je als molima niet aan deel kunt nemen. En dit staat integratie juist in de weg in plaats van dat het 't bevordert. Neem sport, een van de grootste gemeenschaps activiteiten. Praktisch niet een sport staat het dragen van hoofddoekjes toe. gevolg....moslima's sporten praktisch niet, en als ze het doen, dan is het in een vrouwengroep waar mannen niet welkom zijn als toeschouwer. Dit is geen integratie, maar juist het tegendeel.

springert. ik heb een nieuw topic gemaakt over DE nederlandse cultuur. zou je daar misschien in willen reageren. omdat jij het vaak hebt over DE nederlandse cultuur. het is een interessante en tot nu toe hele leuke discussie.

moslima's kunnen zeker wel sporten met hoofddoek. ik kan alles doen. ik doe aan skeeleren, paardrijden, joggen, fietsen.

zwemmen doe ik soms, maar inderdaad enkel met vrouwen. ik wil niet met mannen zwemmen, jag ik moet er echt niet aan denken. maar wat maakt dat uit? daar is juist plaats voor in onze cultuur. deze zwemdagen zijn georganiseerd door moslima's, maar er komen steeds meer niet-moslims op af, omdat die vrouwen het toch ook wel fijn vinden om enkel met vrouwen te zwemmen.

kijk eens naar de scouting. typisch hollands toch?? maar wel jongens en meiden gescheiden! schoolkampen.. jongens en meiden op een aparte slaapkamer, etc etc

net als de sauna, sommigen hebben er geen probleem mee om in hun blootje tussen mannen en vrouwen te zitten. maar is dit dan een nederlands cultureel iets? er zijn er ook genoeg die nooit naar een sauna gaan of enkel voor vrouwen of zoals ik naar een privé sauna.
dat is juist de vrijheid die we in nederland hebben.

ik heb trouwens zojuist een sporthoofddoek besteld. sporten wordt steeds meer gestimuleerd onder moslima's. een drempel is inderdaad de mix tussen mannen en vrouwen, dan kan je 2 dingen doen. 1 vasthouden aan 'ze moeten zichmaar aanpassen, met als gevolg dat ze niet gaan sporten. of 2, sportscholen oprichten enkel voor vrouwen of waar bepaalde avonden in de week enkel voor vrouwen zijn (dit is wat nu gebeurd).. daar bereik je meer mee. er is markt voor en de vrouwen gaan sporten (bewegen is gezond en het voorkomt weer sociaal isolement)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:13

Er zijn genoeg mensen die geloven, maar die hebben het in hun leven ingeweven, die praten er alleen over als er iets is. Het hele theater er om heen, vinden ze kul, maar het geweten is wel gevoed met de normen van geloof en dat vind ik goed. Dat kan alleen als je in je jonge leven op school of thuis in de geloofsleer wijzer gemaakt wordt. In dat opzicht vind ik geloof een goede zaak.

Ik heb veel Asiaten als collega gehad vroeger en van hun heb ik veel geleerd, regels die wij niet kennen en heel veel respect voor ouders, ouderen, elkaar en het leven, ook de reïncarnatiewetten waardoor er weer veel respect naar dieren is, bij geleerd. Heel interessant.

Overigens vond ik hun dus helemaal niet het geloof uitdragen. Heel mooi als je dan een altaartje thuis aantreft en je collega even ziet bidden en dan gewoon weer verder leeft....zich ondertussen wel eens stoort aan het lompe en grove van de Europeanen omdat die niet beter weten....

Ik persoonlijk vind het uitgesproken Christelijk geloof niet van deze tijd en maakt meer kapot dan lief is.
Ik vind persoonlijk het hele condoomverhaal van de paus een schande tegen de mensheid. En de strenge leer van de gereformeerden een wreedheid tegen over het kindzijn, de vreugden van het leven.
2 zaken die ik stuitend vind en waarmee geen goede mensen gecreëerd worden. Als je niet goed mag zijn voor jezelf, hoe kan je dan goed zijn voor vreemden. Juist die mededogen en naastenliefde is dan toch een zijn doel misplaatst. Al die leefregels die je naasten niet hebben en toch in de problemen komen, hoe kan je dan hulp verwachten van de gelovigen? Als zij in straffen van god denken? Ieder voor zich en god voor ons allen. Want alleen god kan je helpen als je je keert tot god. Makkelijke manier van naastenliefde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:19

russel schreef:
En de strenge leer van de gereformeerden een wreedheid tegen over het kindzijn, de vreugden van het leven.
2 zaken die ik stuitend vind en waarmee geen goede mensen gecreëerd worden.
Als je niet goed mag zijn voor jezelf, hoe kan je dan goed zijn voor vreemden. Juist die mededogen en naastenliefde is dan toch een zijn doel misplaatst. Al die leefregels die je naasten niet hebben en toch in de problemen komen, hoe kan je dan hulp verwachten van de gelovigen? Als zij in straffen van god denken? Ieder voor zich en god voor ons allen. Want alleen god kan je helpen als je je keert tot god. Makkelijke manier van naastenliefde.

ehhh wat mogen kinderen van streng gereformeerde niet wat andere kinderen wel mogen?
Over welke vreugde van het leven heb jij het?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:20

maar zal je dan buitenshuis allemaal hetzelfde moeten zijn? mening en uitdrukkingsloos? we hebben juist de vrijheid in nederland dat je je kan uitdrukken hoe je wilt en waarbij jij jezelf goed voelt. ik voel me een betere moslima door bv mijn hoofddoek. dat is een persoonlijk iets en is voor iedereen anders een buitenstaander kan dat dus moeilijk beoordelen. overal heb je hypocrieten, ook onder ongelovigen, maar die liggen niet zo onder een vergrootglas. de nederlandse cultuur is flexibel en blijft zich steeds opnieuw vormen. ik snap niet hoe een hoofddoek kan worden gezien als 'zich afzetten tegen ongelovigen/de nederlandse cultuur'. dan is het net alsof wij anti-pngelovigen en nederland zijn.. alsof we daar geen respect voor hebben. maar het tegendeel is waar. moslims doen steeds meer hun best om dat dialoog aan te gaan. zoals ik al zei, moeders willen dat hun kinderen met nederlanders spelen. moskeeen organiseren regelmatig open dagen en nodigen daarbij ambtenaren, scholen, kerken etc uit en natuurlijk iedereen die maar geinteresseerd is.. moslims gaan steeds meer in dialoog, kijk maar op scholen, er wordt veel gesproken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:22

Springert schreef:
Toch zie ik het niet als zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar juist afzetten tegen.

dit is de link waarover ik het had: [NM] DE Nederlandse cultuur

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:24

Afbeelding
:j

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:24

Citaat:
maar zal je dan buitenshuis allemaal hetzelfde moeten zijn? mening en uitdrukkingsloos? we hebben juist de vrijheid in nederland dat je je kan uitdrukken hoe je wilt en waarbij jij jezelf goed voelt. ik voel me een betere moslima door bv mijn hoofddoek. dat is een persoonlijk iets en is voor iedereen anders een buitenstaander kan dat dus moeilijk beoordelen. overal heb je hypocrieten, ook onder ongelovigen, maar die liggen niet zo onder een vergrootglas. de nederlandse cultuur is flexibel en blijft zich steeds opnieuw vormen. ik snap niet hoe een hoofddoek kan worden gezien als 'zich afzetten tegen ongelovigen/de nederlandse cultuur'. dan is het net alsof wij anti-pngelovigen en nederland zijn.. alsof we daar geen respect voor hebben. maar het tegendeel is waar. moslims doen steeds meer hun best om dat dialoog aan te gaan. zoals ik al zei, moeders willen dat hun kinderen met nederlanders spelen. moskeeen organiseren regelmatig open dagen en nodigen daarbij ambtenaren, scholen, kerken etc uit en natuurlijk iedereen die maar geinteresseerd is.. moslims gaan steeds meer in dialoog, kijk maar op scholen, er wordt veel gesproken.

Hier wordt uitgelegd hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt.. Respect! Ik word doodmoe van mensen die beweren dat bijv. Moslima's een hoofddoek dragen om zich af te zetten tegen de Nederlandse cultuur.. omdat het gewoon onzin is.. simpeler kan ik het niet zeggen..
Heel mooi beschreven Jameyskatje..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:30

Waarom moet het eigenlijk altijd een hoofddoek zijn?? Als je je haar niet wil laten zien dan zet je toch gewoon een normale muts op? :Y)

Als je voor een hoofddoek kiest dan doe je dat dus duidelijk gewoon zodat anderen je herkennen als moslim, en dús automatisch omdat je niet als nederlander maar als moslim wil worden gezien..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:31

bedankt CtjeLief!

Citaat:
Zou een moslima die uit vrije wil een hoofddoek draagt aan de slag kunnen binnen de JOVD?
"Absoluut, daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Het dragen van een hoofddoek is een kwestie van vrije wil en dat moet ieder individu helemaal zelf weten. Ik vind dat, zodra organisaties worden betaald door overheidsgeld, er geen discriminatie meer mag zijn en je geen enkel recht hebt om mensen te weigeren. De kwestie omtrent de SGP, waarbij een door de overheid gefinancierde organisatie vrouwen actief lidmaatschap weigert, vind ik wat dat betreft exemplarisch. Dat moet eigenlijk niet kunnen. Op het moment dat het om privaat gefinancierde organisaties gaat, moet weigering wel kunnen."

- bron: http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID ... ageID=4489

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:32

Verrassing: een Moslim kan OOK Nederlander zijn ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:35

Als Moslima's zich zogenaamd zo tegen 'Nederlanders' (zijn ze zelf ook in de meeste gevallen) willen afzetten, waarom studeren ze dan, zijn ze bevriend met 'ons', werken ze in onze maatschappij etc? Hoeveel mensen uiten zich niet op de een of andere manier? Is het niet dmv hoofddoek, danwel door woorden, kruisje, keppel, kledingstijl. Maar als het een hoofddoek betreft is het ineens 'afzetten tegen Nederland'.. Typisch..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:36

jameyskatje schreef:
moslima's kunnen zeker wel sporten met hoofddoek. ik kan alles doen. ik doe aan skeeleren, paardrijden, joggen, fietsen.
Je kunt alleen individuele sporten bedrijven, maar met integratie heeft dat niets te maken. Integendeel, je bevordert juist het individualisme. Als je je dus afvraagt hoe het komt dat veel moslimvrouwen zo geisoleerd zijn van de maatschappij, dan heb je hier al een heel belangrijke oorzaak. Teamsporten in verenigingsverband zit er niet in. Sporten met publiek zit er niet in.
Dit is toch geen deel willen uitmaken van onze maatschappij, maar juist uitsluiten.
jameyskatje schreef:
zwemmen doe ik soms, maar inderdaad enkel met vrouwen. ik wil niet met mannen zwemmen, jag ik moet er echt niet aan denken. maar wat maakt dat uit? daar is juist plaats voor in onze cultuur. deze zwemdagen zijn georganiseerd door moslima's, maar er komen steeds meer niet-moslims op af, omdat die vrouwen het toch ook wel fijn vinden om enkel met vrouwen te zwemmen.
Het begint al op school. Gymnastiek kun je niet mee doen, samen met klasgenootjes naar het zwembad, je kunt niet mee doen. Dat is DE manier om jeugd al heel vroeg te leren dat er een groot verschil is, en juist niet dat we het allemaal samen moeten doen. Het is een voorbeeld van het opdringen van een cultuur die niet de onze is.

jameyskatje schreef:
kijk eens naar de scouting. typisch hollands toch?? maar wel jongens en meiden gescheiden! schoolkampen.. jongens en meiden op een aparte slaapkamer, etc etc
net als de sauna, sommigen hebben er geen probleem mee om in hun blootje tussen mannen en vrouwen te zitten. maar is dit dan een nederlands cultureel iets? er zijn er ook genoeg die nooit naar een sauna gaan of enkel voor vrouwen of zoals ik naar een privé sauna.
dat is juist de vrijheid die we in nederland hebben.
Waarbij je wel een belangrijk punt vergeet. De niet moslimvrouwen die dit doen (het zijn er zeer weinig, sterker ik ken er geen een) hebben wel andere activiteiten samen met mannen. Doen wel aan sporten, dus het is maar een klein facetje dat ze dan, zoals jij zegt, alleen met vrouwen doen. Maar voor de rest staan ze wel midden in de maatschappij. Is wel een groot verschil met een moslimvrouw die geen van die activiteiten doet.

jameyskatje schreef:
ik heb trouwens zojuist een sporthoofddoek besteld. sporten wordt steeds meer gestimuleerd onder moslima's. een drempel is inderdaad de mix tussen mannen en vrouwen, dan kan je 2 dingen doen. 1 vasthouden aan 'ze moeten zichmaar aanpassen, met als gevolg dat ze niet gaan sporten. of 2, sportscholen oprichten enkel voor vrouwen of waar bepaalde avonden in de week enkel voor vrouwen zijn (dit is wat nu gebeurd).. daar bereik je meer mee. er is markt voor en de vrouwen gaan sporten (bewegen is gezond en het voorkomt weer sociaal isolement)
Dit is echt de wereld op zn kop, zoals jij het voorstelt. Het haalt vrouwen helemaal niet uit een isolement, het stopt ze er juist dieper in. Want het zullen bijna alleen moslimvrouwen zijn die op deze gescheiden manier willen zwemmen, sporten etc. De niet moslims zul je zelden vinden bij die activiteiten. Dat is toch geen integratie!!!
Dat is juist het nogmaals bevestigen van vooroordelen. Integratie houdt in allerlei activiteiten ondernemen met de lokale bevolking, niet het afzonderen van ze. Het is zelfs te belachelijk voor woorden, vind ik, dat we zouden moeten meewerken aan deze verschijnselen. Ik ben dus tegen al deze 'apartheids' maatregelen. We zijn juist af van de tijd dat zwart niet samen met wit mochten, en nu zouden we dat dan maar moeten gaan bevorderen tussen mannen en vrouwen?? Compleet mee oneens ben ik het.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:37

MysticTinker schreef:
Waarom moet het eigenlijk altijd een hoofddoek zijn?? Als je je haar niet wil laten zien dan zet je toch gewoon een normale muts op? :Y)

Als je voor een hoofddoek kiest dan doe je dat dus duidelijk gewoon zodat anderen je herkennen als moslim, en dús automatisch omdat je niet als nederlander maar als moslim wil worden gezien..

nee hoor, want je nek en boezem dient ook bedekt te worden. daarbij, zoals ik al zei, is het bedekken van je haren niet de voornaamste reden. lees mijn posts op de vorige pagina nog eens door.

volgens mij snap jij het verschil niet tussen religie en afkomst.

(de kinderen op mijn werk snappen dat ook niet. die vragen dan van 'u bent toch geen marokkaan? 'nee ik ben moslim, maar mijn afkomst is Nederlands, ik geloof alleen in de Islam'. o, maar wil je dan een marokkaan worden? - haha agja, dan moet ik uitleggen dat de Islam een religie is voor iedereen, niet alleen voor marokkanen. en dat Marokko en Nederland landen zijn en geen geloven.)

omdat je steeds terug grijpt naar Nederlanders - moslims.

ik ben een rasechte hollander. zal ik ook altijd blijven, mijn religie is alleen islam. dit is misschien relatief nieuw in nederland, dus ook dit is een kwestie van tijd voordat mensen deze 2 zaken los van elkaar kunnen zien. dus moslims zijn niet altijd arabieren (slechts 1/5 van alle moslims ter wereld is arabier) en niet alle nederlanders zijn geen moslim.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:39

CtjeLief schreef:
Als Moslima's zich zogenaamd zo tegen 'Nederlanders' (zijn ze zelf ook in de meeste gevallen) willen afzetten, waarom studeren ze dan, zijn ze bevriend met 'ons', werken ze in onze maatschappij etc? Hoeveel mensen uiten zich niet op de een of andere manier? Is het niet dmv hoofddoek, danwel door woorden, kruisje, keppel, kledingstijl. Maar als het een hoofddoek betreft is het ineens 'afzetten tegen Nederland'.. Typisch..

vind ik ook. je hebt natuurlijk overal uitzonderingen. iedere puber zet zich wel op een bepaalde manier af. ieder mens denk ik wel. maar die groep is erg klein.
om even terug on-topic te gaan. over de lerares. ze is niet zomaar lerares, ze werkt niet in een callcenter, maar op school. dat is een hartstikke belangrijke functie. ze heeft dus gestudeerd, werkt nu, de taal is misschien nog niet perfect en ze draagt een doekje op haar hoofd. maar hoe kan dit gezien worden als afzetten? ik denk dat men zich te snel geintimineerd voelt door een hoofddoekje, terwijl dat hoofddoekje meer persoonlijke waarde heeft voor degene die m draagt dan dat ze willen uitdagen ofzo.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:43

precies.. daarom blijf ik ook van mening: men die zich zo dermate stoort aan een hoofddoek (zodanig dat werkelijk IEDERE stap van een Moslima in het negatieve wordt getrokken) moet denk ik eerst eens bij zichzelf kijken, en eens LUISTEREN naar wat een gelovige hier zelf over kan vertellen, want zij zijn degene die écht weten hoe het zit..