Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:heb je op de grens groningen/drenthe trouwens veel molima's? zomaar een vraag uit interesse hoor, geen aanval. ik vertoef mijn tijd in utrecht en rotterdam.. voornamelijk in de buitenwijken, buurthuizen, moskeeen etc. ik spreek dagelijks moslima's, ook over kritische kwesties als deze. ik ben daar heel open in en durf ook 'taboe'-kwesties aan de kaak te stellen.
Krips schreef:Jij snapt mij niet zo goed geloof ik. Dat de man anders naar de vrouw kijkt met hoofddoek als zonder en dat in sommige gevallen de man de vrouw onderdrukt. Daar liggen soms de redenen dat de hoofddoek gedragen en verplicht wordt. Als dat onderdrukking is. Dan moet daar wat aan gedaan worden. Het afnemen van de hoofddoek veranderd daar niks aan. De vrouw zal dan nog altijd onderdrukt worden door de man. Met volgens vele hier 'het teken der onderdrukking' afnemen neemt de onderdrukking zelf niet af.
Ik zeg dus niet dat in alle gevallen er onderdrukking plaats vind! Ik heb het over enkele gevallen.
jameyskatje schreef:in mijn ogen is het een teken van religie, een teken van moslima zijn. als ik iemand zie met een hoofddoek dan herken ik (zonder een woord met die persoon te wisselen) hé die is moslim en ze is religieus bezig dmv haar hoofddoek te dragen.
russel schreef:Niet alleen de moslims zijn sterk in het uitdragen zich te onderscheiden. Ons christelijk geloof is ook zo.
Loop regelmatig tegen mensen van de zwaar gereformeerde kerken, die zijn niet zo liberaal tegen de "ongelovigen". Helaas moeten wij iets extra's opletten om er niet bij in te schieten als we zaken doen....winkels e.d. Maar dat weet je pas als je op de biblebelt woont. Dan ontdek je de hypocrisie van geloof. Of het nu Moslim of Christen is.
Zoek de mensen die het hart op de juiste plaats hebben en waardeer die, sluit die in je omgeving. De rest zijn mensen met een tikje dit of dat, met of zonder hoofddoek of knot, ronde bril en kleurloze enkelrokken, want ook daar zitten slechte mensen tussen die zich heel makkelijk achter hun zo zichtbaar uitgedragen geloof schuilen.
De echte eerlijke, menslievende en prettige mensen die pik je er zo uit, dat hoofddoekje of die rok is dan slechts een verziersel.
Springert schreef:Toch zie ik het niet als zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar juist afzetten tegen. Want door het dragen van een hoofddoekje zijn er heel veel activiteiten waar je als molima niet aan deel kunt nemen. En dit staat integratie juist in de weg in plaats van dat het 't bevordert. Neem sport, een van de grootste gemeenschaps activiteiten. Praktisch niet een sport staat het dragen van hoofddoekjes toe. gevolg....moslima's sporten praktisch niet, en als ze het doen, dan is het in een vrouwengroep waar mannen niet welkom zijn als toeschouwer. Dit is geen integratie, maar juist het tegendeel.
russel schreef:En de strenge leer van de gereformeerden een wreedheid tegen over het kindzijn, de vreugden van het leven.
2 zaken die ik stuitend vind en waarmee geen goede mensen gecreëerd worden. Als je niet goed mag zijn voor jezelf, hoe kan je dan goed zijn voor vreemden. Juist die mededogen en naastenliefde is dan toch een zijn doel misplaatst. Al die leefregels die je naasten niet hebben en toch in de problemen komen, hoe kan je dan hulp verwachten van de gelovigen? Als zij in straffen van god denken? Ieder voor zich en god voor ons allen. Want alleen god kan je helpen als je je keert tot god. Makkelijke manier van naastenliefde.
Springert schreef:Toch zie ik het niet als zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur, maar juist afzetten tegen.
Citaat:maar zal je dan buitenshuis allemaal hetzelfde moeten zijn? mening en uitdrukkingsloos? we hebben juist de vrijheid in nederland dat je je kan uitdrukken hoe je wilt en waarbij jij jezelf goed voelt. ik voel me een betere moslima door bv mijn hoofddoek. dat is een persoonlijk iets en is voor iedereen anders een buitenstaander kan dat dus moeilijk beoordelen. overal heb je hypocrieten, ook onder ongelovigen, maar die liggen niet zo onder een vergrootglas. de nederlandse cultuur is flexibel en blijft zich steeds opnieuw vormen. ik snap niet hoe een hoofddoek kan worden gezien als 'zich afzetten tegen ongelovigen/de nederlandse cultuur'. dan is het net alsof wij anti-pngelovigen en nederland zijn.. alsof we daar geen respect voor hebben. maar het tegendeel is waar. moslims doen steeds meer hun best om dat dialoog aan te gaan. zoals ik al zei, moeders willen dat hun kinderen met nederlanders spelen. moskeeen organiseren regelmatig open dagen en nodigen daarbij ambtenaren, scholen, kerken etc uit en natuurlijk iedereen die maar geinteresseerd is.. moslims gaan steeds meer in dialoog, kijk maar op scholen, er wordt veel gesproken.
Citaat:Zou een moslima die uit vrije wil een hoofddoek draagt aan de slag kunnen binnen de JOVD?
"Absoluut, daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Het dragen van een hoofddoek is een kwestie van vrije wil en dat moet ieder individu helemaal zelf weten. Ik vind dat, zodra organisaties worden betaald door overheidsgeld, er geen discriminatie meer mag zijn en je geen enkel recht hebt om mensen te weigeren. De kwestie omtrent de SGP, waarbij een door de overheid gefinancierde organisatie vrouwen actief lidmaatschap weigert, vind ik wat dat betreft exemplarisch. Dat moet eigenlijk niet kunnen. Op het moment dat het om privaat gefinancierde organisaties gaat, moet weigering wel kunnen."
jameyskatje schreef:Je kunt alleen individuele sporten bedrijven, maar met integratie heeft dat niets te maken. Integendeel, je bevordert juist het individualisme. Als je je dus afvraagt hoe het komt dat veel moslimvrouwen zo geisoleerd zijn van de maatschappij, dan heb je hier al een heel belangrijke oorzaak. Teamsporten in verenigingsverband zit er niet in. Sporten met publiek zit er niet in.moslima's kunnen zeker wel sporten met hoofddoek. ik kan alles doen. ik doe aan skeeleren, paardrijden, joggen, fietsen.
jameyskatje schreef:Het begint al op school. Gymnastiek kun je niet mee doen, samen met klasgenootjes naar het zwembad, je kunt niet mee doen. Dat is DE manier om jeugd al heel vroeg te leren dat er een groot verschil is, en juist niet dat we het allemaal samen moeten doen. Het is een voorbeeld van het opdringen van een cultuur die niet de onze is.zwemmen doe ik soms, maar inderdaad enkel met vrouwen. ik wil niet met mannen zwemmen, jag ik moet er echt niet aan denken. maar wat maakt dat uit? daar is juist plaats voor in onze cultuur. deze zwemdagen zijn georganiseerd door moslima's, maar er komen steeds meer niet-moslims op af, omdat die vrouwen het toch ook wel fijn vinden om enkel met vrouwen te zwemmen.
jameyskatje schreef:Waarbij je wel een belangrijk punt vergeet. De niet moslimvrouwen die dit doen (het zijn er zeer weinig, sterker ik ken er geen een) hebben wel andere activiteiten samen met mannen. Doen wel aan sporten, dus het is maar een klein facetje dat ze dan, zoals jij zegt, alleen met vrouwen doen. Maar voor de rest staan ze wel midden in de maatschappij. Is wel een groot verschil met een moslimvrouw die geen van die activiteiten doet.kijk eens naar de scouting. typisch hollands toch?? maar wel jongens en meiden gescheiden! schoolkampen.. jongens en meiden op een aparte slaapkamer, etc etc
net als de sauna, sommigen hebben er geen probleem mee om in hun blootje tussen mannen en vrouwen te zitten. maar is dit dan een nederlands cultureel iets? er zijn er ook genoeg die nooit naar een sauna gaan of enkel voor vrouwen of zoals ik naar een privé sauna.
dat is juist de vrijheid die we in nederland hebben.
jameyskatje schreef:Dit is echt de wereld op zn kop, zoals jij het voorstelt. Het haalt vrouwen helemaal niet uit een isolement, het stopt ze er juist dieper in. Want het zullen bijna alleen moslimvrouwen zijn die op deze gescheiden manier willen zwemmen, sporten etc. De niet moslims zul je zelden vinden bij die activiteiten. Dat is toch geen integratie!!!ik heb trouwens zojuist een sporthoofddoek besteld. sporten wordt steeds meer gestimuleerd onder moslima's. een drempel is inderdaad de mix tussen mannen en vrouwen, dan kan je 2 dingen doen. 1 vasthouden aan 'ze moeten zichmaar aanpassen, met als gevolg dat ze niet gaan sporten. of 2, sportscholen oprichten enkel voor vrouwen of waar bepaalde avonden in de week enkel voor vrouwen zijn (dit is wat nu gebeurd).. daar bereik je meer mee. er is markt voor en de vrouwen gaan sporten (bewegen is gezond en het voorkomt weer sociaal isolement)
MysticTinker schreef:Waarom moet het eigenlijk altijd een hoofddoek zijn?? Als je je haar niet wil laten zien dan zet je toch gewoon een normale muts op?![]()
Als je voor een hoofddoek kiest dan doe je dat dus duidelijk gewoon zodat anderen je herkennen als moslim, en dús automatisch omdat je niet als nederlander maar als moslim wil worden gezien..
CtjeLief schreef:Als Moslima's zich zogenaamd zo tegen 'Nederlanders' (zijn ze zelf ook in de meeste gevallen) willen afzetten, waarom studeren ze dan, zijn ze bevriend met 'ons', werken ze in onze maatschappij etc? Hoeveel mensen uiten zich niet op de een of andere manier? Is het niet dmv hoofddoek, danwel door woorden, kruisje, keppel, kledingstijl. Maar als het een hoofddoek betreft is het ineens 'afzetten tegen Nederland'.. Typisch..