Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:23

jameyskatje schreef:
anshrop schreef:
ik denk dat jij beetje probeert het effect hiervan te minimaliseren, voor je zelf te verstoppen, het minder erg te maken

nou het tegendeel hor
ik vind het juist jammer dat er nergens meer een zuivere sharia is. zuiver, zoasls het hoort, zonder die westerse invloeden.. mocht dat nog bestaan had het zeker een optie geweest om naar te emigreren.

ik als moslim zou noooiiit iets van mijn geloof voor mezelf verstoppen! waarom wel? ik geloof, ben overtuigd van die waarheid, ik hou ervan, ben er trots op.. zou me er nooit voor schamen.

hoe moet ik iets 'minder erg' maken terwijl ik het niet erg vind?
verschil is.. ik heb een aantal lessen gevolgd over deze wet en bijeenkomsten bezocht en er zelf studie naar gedaan, dit in combinatie met mijn liefde en geloof in de islam en het praktiseren ervan maakt mij anders dan jou. verschil is dus het geloof en kennis.

Jij vindt het dus niet erg dat vrouwen gestenigd worden, handen afgehakt worden, homo's gedood, opgehangen worden en vervolgd voor hun sexuele geaardheid, dat vrouwen in afghanistan niet naar school mogen, in saudi geen auto mogen rijden, ga zo maar even door? Heel, heel er naief. Jouw geloof heeft hele nare kanten, je ogen daarvoor sluiten is ontzettend gevaarlijk! meid, wil jij leven naar de sharia, verhuis een poosje naar Iran, daar is hij grotendeels van kracht, samen met het gewoonterecht, kun jij je hart ophalen!!!!! En daarna wil ik deze discussie graag nogmaals met je voeren.

Vjestagirl

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:23

Iedereens geloof heeft nare kanten... Het Christendom zorgt er bijvoorbeeld voor dat er in Afrika nogsteeds kindertjes met HIV geboren worden, en dat er veeel mensen doodgaan door de honger, want ze mogen niet aan geboortebeperking doen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:56

Mee eens Vjestagirl, en daarin had ik mijn ongenoegen ook geuit.. Echt totaal belachelijk dat een paar oude mannen hierover de macht hebben om te beslissen...

Maar wat Anshrop zegt is ook waarheid en dat wordt door Jameyskatje totaal van de kaart geveegd..
Vooral de Taliban heeft er een prachtig handje van om vrouwen tientallen jaren als het minst onwaardige iets te behandelen, ook allemaal in de naam van het geloof..

""
De Tweede Kamer heeft in 2005 een motie ingediend, die er toe strekt het gebruik van een boerka in een openbare ruimte te verbieden. Juridisch gezien leek dit onmogelijk, maar op 17 november 2006 gaf minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) aan dat dit juridisch toch wel mogelijk is. Het kabinet heeft op haar laatste bijeenkomst voor de verkiezingen besloten om dit in te voeren.""

Het is zoals het in de Wiki staat sinds 2005 verboden om in een openbare ruimte een boerka te dragen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:42

Nee, er staat dat het kabinet het heeft besloten. Maar er staat niet dat die wet in werking is gegaan.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:44

Mmm heb je gelijk in Blue_eyes...

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:50

Ja, de tweede kamer heeft die motie aangenomen en ingediend. De regering heeft echter nooit iets gedaan met die motie. Er is dus geen wetswijziging geweest.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:57

Dat persoonlijk vind ik wel jammer..Gewoon buiten de vraag of het wel of niet met geloof heeft te maken..

Ik vind het vrouw onvriendelijk en denigrerend en niet passend in deze tijd van gelijke rechten en plichten in Nederland.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:06

Vjestagirl schreef:
Iedereens geloof heeft nare kanten... Het Christendom zorgt er bijvoorbeeld voor dat er in Afrika nogsteeds kindertjes met HIV geboren worden, en dat er veeel mensen doodgaan door de honger, want ze mogen niet aan geboortebeperking doen.

Het christendom roept niet op tot oorlog tegen "ongelovigen", stuurt geen vliegtuigen gebouwen in, hakt geen hoofden en handen af en hangt niemand op omdat ze homo zijn, de ergste vorm van discriminatie daar is het niet uitdelen van de hosti het niet in de echt willen verbinden!!!!! Kom op zeg, je gaat dat toch echt niet met elkaar vergelijken mag ik hopen he, van de pastoor mag ik iig wel auto rijden, naar school, de hand schudden van een man of vrouw, mijn dochters mogen hun clitoris behouden, en als ik vreemd ga mag ik mijn hoofd op mijn romp houden!
Ik ben katholiek opgevoed, maar kwam er al heel vroeg achter dat het niets voor mij was, te veel leugens en onwaarheden, te weinig antwoorden op de echte vragen, nu vind ik de tradities wel mooi naar te kijken, de gebouwen, de rust en de stilte, maar geloven in een geloof is niet voor mij.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:09

Jesser schreef:
Dat persoonlijk vind ik wel jammer..Gewoon buiten de vraag of het wel of niet met geloof heeft te maken..

Ik vind het vrouw onvriendelijk en denigrerend en niet passend in deze tijd van gelijke rechten en plichten in Nederland.

Ik denk dat het veel te maken heeft met de opmars van de christelijke partijen in ons land, verbieden we de boerka, komen we gelijk ook aan de gebruiken van de zwarte kousen gemeente.
Gelijke monniken gelijke kappen :D , het is er iig de reden van waarom islamitische scholen niet verboden zijn, dan zouden ze de christelijke scholen ook moeten verbieden.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:16

Een burka heeft toch niks te maken met de kleur van je kousen?

Volgens mij gaat de hele discussie om het feit dat er bij het dragen van een burka niks meer te zien is van het gezicht van die persoon. En het wordt niet verboden omdat we hier nog zoiets hebben als vrijheid van godsdienst en je dit ook mag uiten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:17

vrijheid van meningsuiting?nou sommige mensen kunnen hun mening niet uiten,of ze worden al gelijk voor vanalles en nogwat uitgemaakt.

en het gezicht geheel bedekken gaat wel wat verder,ik vind dat niet echt meer te maken hebben met vrijheid van meningsuiting,ik vind het te ver gaan.
hoofddoeken of keppeltjes enz heb ik helemaal geen moeite mee,omdat je dan gewoon een normaal gesprek met iemand voeren kan

vrijheid van meningsuiting is niet grenzeloos,maar waar ligt die grens. dat is lastig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:24

anshrop schreef:
Vjestagirl schreef:

Het christendom roept niet op tot oorlog tegen "ongelovigen", stuurt geen vliegtuigen gebouwen in, hakt geen hoofden en handen af en hangt niemand op omdat ze homo zijn, de ergste vorm van discriminatie daar is het niet uitdelen van de hosti het niet in de echt willen verbinden!!!!! Kom op zeg, je gaat dat toch echt niet met elkaar vergelijken mag ik hopen he, van de pastoor mag ik iig wel auto rijden, naar school, de hand schudden van een man of vrouw, mijn dochters mogen hun clitoris behouden, en als ik vreemd ga mag ik mijn hoofd op mijn romp houden!
Ik ben katholiek opgevoed, maar kwam er al heel vroeg achter dat het niets voor mij was, te veel leugens en onwaarheden, te weinig antwoorden op de echte vragen, nu vind ik de tradities wel mooi naar te kijken, de gebouwen, de rust en de stilte, maar geloven in een geloof is niet voor mij.

De Islam doet dat ook niet. Dat doen een aantal extremisten, waarvan ik denk dat je ze in ieder geloof wel vindt. In bepaalde delen van Amerika hoef je ook niet te zeggen dat je niet geloofd, want dan ben je ook je leven niet meer zeker.

En Christenen veroordelen zeker nog wel homo's. MIsschien niet allemaal, maar wel een flink aantal, net als dat niet alle moslims homo's veroordelen. En wat denk je van die fijne priesters/pastors die kinderen verkrachten? Er zijn er net weer 47 vanuit Ierland naar Rome gegaan om met de Paus te meeten, en de Paus bied niet eens zijn excusses aan aan de kinderen en hun families. Heilige vader durven ze dat te noemen.

Enne, is condooms verbieden eigenlijk niet net zoiets als iemand ter dood veroordelen? Kinderen worden geboren met HIV of gewoon full blown Aids, of komen om van de honger omdat ze het 15de kind zijn en er gewoon geen eten is.

Niets tegen het Christendom, maar die mogen best weleens hun eigen normen en waarden op de schop nemen en bedenken wat echt belangrijk is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:25

Hooooo VG, heb je het nu over het christendom of over de RK Kerk? Want afgezien van dat homovraagstuk heb je het nu alleen over dingen die spelen in de RK kerk en allang niet meer in alle andere christelijke stromingen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:27

Blue_Eyes schreef:
Hooooo VG, heb je het nu over het christendom of over de RK Kerk? Want afgezien van dat homovraagstuk heb je het nu alleen over dingen die spelen in de RK kerk en allang niet meer in alle andere christelijke stromingen...

Sorry, RK kerk ja :). Hier maken ze geen verschil en heet alles Christenlijk, vandaar de fout.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:32

En dat zo dicht bij het vuur van Noord-Ierland. :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:34

Hahahaha valt wel mee hoor. Dublin is een wereld opzich. Ik krijg hier vooral nieuws van IN Dublin, en verder niet zo veel. Maar dat van die lui die naar de paus gingen omdat ze kindertjes verkracht hadden was wél uitgebreid op de radio

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:46

Dat ging ook over Ierse priesters natuurlijk ;)

Overigens vind ik dat die priesters zelf hun verontschuldigingen aan moeten bieden en niet zozeer de Paus, omdat ze het - neem ik aan - niet namens de RK kerk gedaan hebben. Maar goed, dat is weer een discussie op zich ;)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:53

Als je in sommige gebieden amerika zegt dat je niet geloofd geloven ze je niet _O- , krijg je fikse discussie, en een meewarige blik dat je toch echt naar de hel gaat als je dood gaat, maar mag je wel mee eten, ze blijven gastvrij en uiterst beleefd die yanken!
Heb hele leuke discussie gehad met een stuk van een hoefsmid in texas, man, die vent had de meest blauwe ogen die ik ooit had gezien en schouders als een os, maar dit terzijde :P, die dacht dat nederland een soort van sodom en gomora was, met legale drugs, homo huwelijk, prostitutie, en was uiterst verbaasd dat wij geen wapens mocht hebben, en dat een groot gedeelte van onze bevolking niet gelovig is! Heerlijk volk die texanen, maar je moet er dan wel blank zijn, hetero en republikein, nee ik zou veel meer angst om mijn leven hebben als ik in texas riep dat obama een goede president is, dat is pas vragen om echte problemen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:57

o anshrop. niet moe van jezelf?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:29

nou, laten we het aardig en volwassen houden...........

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:40

anshrop schreef:
Vjestagirl schreef:

Het christendom roept niet op tot oorlog tegen "ongelovigen", stuurt geen vliegtuigen gebouwen in, hakt geen hoofden en handen af en hangt niemand op omdat ze homo zijn, de ergste vorm van discriminatie daar is het niet uitdelen van de hosti het niet in de echt willen verbinden!!!!!

Kruistochten, anyone? :o?
Toch wel de grootste Christelijke oorlogen tegen de ongelovigen, alleen niet in het 'nu'. In de Bijbel wordt men ook opgeroepen om overspeligen te stenigen, ook niet echt een vriendelijke straf.
Er zijn genoeg kerken die homoseksuelen niet willen "erkennen" als gelovige en in het Christelijke Amerika mag men in veel staten nog niet eens met elkaar trouwen. Dus ook het Christendom heeft absoluut geen schone handen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:41

Daarbij heb ik op school een scriptie gehouden in het het al dan niet haatdragend zijn van geloven. En het Christendom en de Islam weken niet significant van elkaar af... Evenveel oproepen tot haat en agressie in beide geloofsboeken.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:47

Ik stoor me er wel aan, maar niet extreem. Bovendien is het hun geloof. Wij mogen immers ook klompen dragen in hun land. Dus waarom niet. ;)

Maar wat ik wel een beetje vreemd vind is dat ik pas gehoord heb dat in Turkije hoofddoekjes verboden zijn, en dat Turken wel hoofddoekjes ed. gaan dragen in Nederland. Als het waar is dat het in hun eigen land verboden is, en als ze dan wel hier hoofddoekjes gaan dragen omdat het hier mag, vind ik best onfatsoenlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:49

Focussed schreef:
Daarbij heb ik op school een scriptie gehouden in het het al dan niet haatdragend zijn van geloven. En het Christendom en de Islam weken niet significant van elkaar af... Evenveel oproepen tot haat en agressie in beide geloofsboeken.

Met dat verschil dat het christendom er het nieuwe testament bij heeft, waarin Jezus boven alles oproept tot 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.' Hij zegt er zelfs bij dat dit belangrijker is dan alles wat ervoor geschreven is.
Kruistochten waren overigens voor een heel erg groot deel ook politiek: het ging erom wie de macht had in de invloedrijke stad Jeruzalem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:50

Blue_Eyes schreef:
Focussed schreef:

Met dat verschil dat het christendom er het nieuwe testament bij heeft, waarin Jezus boven alles oproept tot 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.' Hij zegt er zelfs bij dat dit belangrijker is dan alles wat ervoor geschreven is.
Kruistochten waren overigens voor een heel erg groot deel ook politiek: het ging erom wie de macht had in de invloedrijke stad Jeruzalem.

Goed. Spaanse Inquisitie dan?