Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:29

wat lopen jullie dan hier nog te katten op elkaar..???!!!
dat is toch gewoonweg kinderachtig gedrag als er daadwerkelijk al iets is gestart

Odysseus

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:30

Volgens mij ben jij juist hier alleen maar op een rel uit LimaMambo.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:30

Focussed schreef:

helemaal niet.. en ik sta totaal buiten deze zaak dus waarom zou ik me er buiten moeten houden?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:34

LimaMambo, jij zegt zelf dat wij moeten stoppen met katten, maar de toon van jouw berichten vind ik nou niet heel erg respectvol overkomen moet ik zeggen :).

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:39

LimaMambo schreef:
Focussed schreef:

helemaal niet.. en ik sta totaal buiten deze zaak dus waarom zou ik me er buiten moeten houden?

Omdat je er niks mee te maken hebt/ buiten staat. :Y)

Het enige wat je doet is afvuren op de fotografen dat de websites niet beveiligd zijn. Wel, ik ben benieuwd naar jouw tips, hoe het beter kan, maar daar kwam geen reactie op.

Ik vermoed dat dit topic eerder geopend is met als doel nog meer fotografen te vinden die zich hier aan ergeren en actie willen ondernemen en om samen met HT nu eens eindelijk concreet een oplossing te bedenken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:16

dat ik afvuur op de fotograven heeft te maken het dat ze er zelf geen ene centimeter in mee willen geven

je hebt samen een probleem, en die moet je samen oplossen.. dat moet je niet aan de 1 over laten

als je iets wilt bereiken, ga dan niet zo kinderachtig op elkaar katten.. want dat is wat er hier wel gedaan word

en dat ik me er mee 'bemoei', doe ik omdat ik vind dat HT in zijn recht staat..

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:21

Niet willen meegeven?
Rechtermuisknop uitschakelen is makkelijk, maar dan nog worden er print-screens genomen... Ze vinden altijd wel een manier. Plus, er staat overal bij vermeld, zelfs via google, dat de afbeelding auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Hoeveel waarschuwingen kan je nog geven? Is het dan zo moeilijk om een beetje respect te tonen voor iemand's werk?

De discussie liep deze middag trouwens nog netjes, zonder al dat geroep hier...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:22

pffffffff laat ook maar..
als jullie denken dat jullie kunnen winnen bij die rechtzaak, be my guest
maar ik denk dat de kans erg klein is omdat je de verkeerde schuldige aanwijst

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:00

LimaMambo schreef:
dat ik afvuur op de fotograven heeft te maken het dat ze er zelf geen ene centimeter in mee willen geven

je hebt samen een probleem, en die moet je samen oplossen.. dat moet je niet aan de 1 over laten

als je iets wilt bereiken, ga dan niet zo kinderachtig op elkaar katten.. want dat is wat er hier wel gedaan word

Ik moet toch echt gaan denken dat je haast blind bent.. Er zijn inmiddels wel meerdere voorstellen gedaan door de fotografen. Dat dit zo van tafel geveegd wordt als "niet mogelijk" ligt dus niet aan ons, want dat is het met wat goede wil wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:03

Authentic schreef:
Imo illegaal gaat je niet redden in een eventuele rechtzaak. Als die mensen geen schriftelijke toestemming hebben voor die foto's dan is 't pas illegaal. Maar jij kan nooit weten hoe vaak anderen die meiden toestemming geven om foto's op HT te gebruiken, dat kan je namelijk niet ruiken en als het gaat om iets dat illegaal/legaal is kan en mag je niet oordelen voordat je iets zeker weet.

Bijna alle serieuse paardenfotografen hebben op hun website duidelijk staan dat ze geen gratis materiaal ter beschikking stellen, en in veel gevallen staat er zelfs expliciet bij dat er niet meegewerkt wordt aan foto's voor paardenspellen.
Van AL die fotografen kun je dus op voorhand al met zekerheid stellen dat ze geen toestemming geven.

LimaMambo schreef:
Authentic schreef:
He dat zag ik net ook, daar heb je echt een heel goed punt. Ze zijn namelijk niet geupload op HT maar gehotlinkt.

aaaaaaaaaah daar gaat de rechtzaak :')

Er is genoeg jurisprudentie waaruit blijkt dat een foto helemaal niet op de server van een website hoeft te staan. Het afbeelden (=zichtbaar maken) van de betreffende foto op de site zelf is het enige criterium waar men aan hoeft te voldoen om al in aanmerking te komen voor het schenden van auteursrechten.
Dus LimaMambo; voor de zoveelste keer. Stop met relschoppen, en het oprellen van onjuistheden, en doe je huiswerk voordat je met dit soort sterke en onjuiste reacties komt.

Marjoow schreef:
Maar HT verdient er NIET DIRECT geld aan.

HT profiteert er misschien van, maar NIET OMDAT ZE DAT WILLEN.

Er is een optie en daar wordt gebruik van gemaakt.
Misschien dat er 25% van de opbrengsten van de credits door die fotos komt.
Interessant? Nee. Lost het wat op? Nee.

Als het om heling draait, maakt het voor de wet niet uit of men er direct of indirect geld aan verdient. Er hoeft niet eens geld verdient te worden.
Als men er op welke manier dan ook beter van wordt/van profiteert, is het al strafbaar.
In dit geval is het duidelijk dat als de gebruikte foto's niet zouden bestaan, het beheer er geen geld aan zou verdienen.

LimaMambo schreef:
wat lopen jullie dan hier nog te katten op elkaar..???!!!
dat is toch gewoonweg kinderachtig gedrag als er daadwerkelijk al iets is gestart

De enige die hier de afgelopen pagina's continu met dezelfde loze, niet-onderbouwde argumenten komt en zich daarbij zeer sterk verwoord, ben jij zelf. Spiegeltje nodig?

LimaMambo schreef:

Nogmaals, er is verschillende jurisprudentie over die in het voordeel van de fotograaf heeft beslist. Waarbij de fotograaf in het gelijk wordt gesteld, zelfs als er op geen enkele manier gebruik is gemaakt van een beveiliging op zijn foto's.
Het is wettelijk niet noodzakelijk voor de fotograaf om zijn materiaal te beschermen. Het publiceren van andermans foto's zonder toestemming van de fotograaf is niet geoorloofd. Oftewel; men dient van de foto's af te blijven, ook als ze gemakkelijk te "pakken" zijn.
Hier is door verschillende rechters reeds uitspraak over gedaan, en dus géén punt ter discussie.

Jij kan daar anders over denken... prima. Maar laat anderen in hun waarde.
Daarentegen zijn websites met User Generated Content wél verplicht om er alles aan te doen om schending van auteursrechten tegen te gaan, en dát is ook de reden dat hier nu gevraagd wordt aan het beheer of zij niet alleen passieve maatregelen (alleen verzoek op verwijderen per foto), maar ook aktieve maatregelen willen nemen.

En zelfs als iemand géén geld verdient via een foto, en de foto gewoon op zijn website zichtbaar maakt, is het nog een schending van het auteursrecht.
Daar heb ik vanmiddag nog een uitspraak over gelezen in het voordeel van de fotograaf.
De niet-commerciële website moest de vordering van de fotograaf op basis van de richtprijzen van de fotografen federatie betalen (terwijl de fotograaf zijn foto's niet extra beschermd had, dat deed volgens de rechter totaal niet ter zake), ter hoogte van een paar duizend euro + de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

Bovendien; professionele fotografen hebben ook veel klanten die foto's kopen voor op hun website. Voor noncommercieel of commercieel gebruik.
Je kan hen (en volgens de wet hoeft dat dus ook niet) ook niet verplichten om dwars over foto's allerlei copyright logo's te plaatsen of beveiligingen aan te brengen.
Dat zou wel heel bont worden...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:39

Bluem schreef:
LimaMambo schreef:

Ik moet toch echt gaan denken dat je haast blind bent.. Er zijn inmiddels wel meerdere voorstellen gedaan door de fotografen. Dat dit zo van tafel geveegd wordt als "niet mogelijk" ligt dus niet aan ons, want dat is het met wat goede wil wel.

dat je zelf niet goed leest, moet je niet op mij gaan afgeven
wat ik bedoel met van 1 kant komen, is dat HT er wel alles aan moet doen volgens de fotograven, HT gaat er ook wat aan doen, en het is nog niet goed.. wat wil je dan eigenlijk?
dat er een oplossing komt? of wil je als fotograaf er zoveel mogelijk geld uitslepen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:42

Citaat:
Jij kan daar anders over denken... prima. Maar laat anderen in hun waarde.
Daarentegen zijn websites met User Generated Content wél verplicht om er alles aan te doen om schending van auteursrechten tegen te gaan, en dát is ook de reden dat hier nu gevraagd wordt aan het beheer of zij niet alleen passieve maatregelen (alleen verzoek op verwijderen per foto), maar ook aktieve maatregelen willen nemen.

ze doen er toch wat aan? wat wil je nou nog meer??!!

Citaat:
Er is genoeg jurisprudentie waaruit blijkt dat een foto helemaal niet op de server van een website hoeft te staan. Het afbeelden (=zichtbaar maken) van de betreffende foto op de site zelf is het enige criterium waar men aan hoeft te voldoen om al in aanmerking te komen voor het schenden van auteursrechten.
Dus LimaMambo; voor de zoveelste keer. Stop met relschoppen, en het oprellen van onjuistheden, en doe je huiswerk voordat je met dit soort sterke en onjuiste reacties komt.

relschoppen?! ga toch weg :+
dat mijn antwoorden je niet aanstaan, prima
maar ga me niet betichten van relschoppen omdat ik deelneem aan een discussie en met argumenten kom waar JIJ het niet mee eens bent
lekkere dooddoener zeg.. pffff
dooddoener = zwaktebod wat mij betreft
Laatst bijgewerkt door Limanade op 10-09-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:43

IK heb zelf geen enkele keer gezegd dat ik dat geld wil hebben. Dat ik het niet helemaal correct vind, is wat anders. Mijn mening is dat men óf toestemming moet vragen aan de fotograaf in kwestie, óf van die foto's af moet blijven.

Overigens heb je weer niet goed gelezen, want er is voorgesteld een makkelijke zoekfunctie te maken zodat de fotografen makkelijker foto's op kunnen sporen en deze melden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:44

Bluem schreef:
IK heb zelf geen enkele keer gezegd dat ik dat geld wil hebben. Dat ik het niet helemaal correct vind, is wat anders.

Overigens heb je weer niet goed gelezen, want er is voorgesteld een makkelijke zoekfunctie te maken zodat de fotografen makkelijker foto's op kunnen sporen en deze melden.

krijgt HT uberhaupt nog de kans om het op te lossen? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd hoor :+

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:45

HT krijgt al JAREN de kans om het op te lossen. En over 2 weken verwacht ik op z'n minst wat, ja.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:47

Bluem schreef:
HT krijgt al JAREN de kans om het op te lossen. En over 2 weken verwacht ik op z'n minst wat, ja.

wacht dan nog even 2 weken voordat je HT af gaat zeiken met dat ze er niks aan doen..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:49

LimaMambo schreef:
Bluem schreef:

wacht dan nog even 2 weken voordat je HT af gaat zeiken met dat ze er niks aan doen..

Ik zit hier bij mijn weten HT niet af te zeiken hoor én ik had reeds gepost dat ik over 2 weken wel wat verwacht. Beetje meer nadenken voor je wat post is misschien wel op z'n plaats.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:52

Bluem schreef:
Ik zit hier bij mijn weten HT niet af te zeiken hoor én ik had reeds gepost dat ik over 2 weken wel wat verwacht. Beetje meer nadenken voor je wat post is misschien wel op z'n plaats.

Citaat:

ik quoot jezelf maar even.. dat er iets is voorgesteld, betekend niet dat dat binnen een dag gerealiseerd kan worden
dus heb gewoon even geduld

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:56

Tuurlijk verwacht ik niet dat zoiets binnen een dag gerealiseerd wordt, maar ik denk dat de grote frustratie die er hier heerst is dat we nergens een inhoudelijke goede reactie op krijgen en het dus allemaal maar wat afgescheept wordt. Like I said, ik verwacht over 2 weken zeker wat dan. :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:57

ik denk dat het beheer van HT wel iets beters te doen heeft en de rechtzaak wel afwacht ;)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:01

Dat moeten ze vooral doen dan. Geloof dat er in het maken van een handige zoekfunctie minder tijd (en geld) kruipt dan in een rechtzaak. ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:03

ik denk dat die rechtzaak meer grootspraak is ipv compleet in je recht staan

maar goed.. wie ben ik he..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:09

ik zou de rechtszaak dan gewoon doorduwen
nogmaals : discussie is eindeloos en eindigd met een hoop moddergooien

dan maar daad bij het woord zoals ik vind dat het hoort
ik heb gelukkig niet zo een zaak aan mijn broek hangen,maar als iemand mijn foto's zou pikken zou ik vol ornaat gaan :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 00:25

pffff, alle blz doorgespit
zit een beetje met gemengde gedachtes....
Als ik lees dat men vindt dat men 13 jarige maar moet laten doen en gaan, immers hebben die toch geen centjes.. dan vraag ik me toch af of men zich niet bedenkt dat die kinderen ook ouders hebben en dat die verantwoordelijk zijn...
Als ik dan ook nog zie dat een beheerder zich lijkt te 'verschuilen' achter dat de fotograaf dan maar geen aanleiding moet geven/geen controle heeft, maar tegelijkertijd keurig uitleg geeft op de site hoe je gevonden foto's OP oa google kunt opslaan, zonder een woord te reppen over copyright, etc...
en ik citeer letterlijk:
"Plaatjes van andere websites
Heb je op bijvoorbeeld google of een andere website een plaatje gevonden dat je wilt gebruiken? Klik hier dan op met je rechtermuisknop, en kies Opslaan als.
Het plaatje staat dan op jouw computer. Vervolgens kun je via de uitleg die hierboven staat het plaatje op internet zetten. Gebruik het liefst altijd deze manier, want eigenaren van websites vinden het vaak niet prettig als plaatjes rechtstreeks van hun website ergens anders neer worden gezet. Dat is namelijk nadelig voor de snelheid van hun website, en kost geld.

Wil je toch weten wat de internetlink is van een plaatje? Klik er dan op met je rechtermuisknop, en kies eigenschappen. Je ziet dan een internetadres staan, dit is de directe link naar het plaatje. Je kunt de link kopieren uit het grijze scherm."

Dan is het niet vreemd dat de 'leden' de uitvlucht gebruiken, dat het moeilijk is etc....

Wat ik dan wel weer bedenkelijk vindt, bijv.
Kind (ga even uit van jeugdige onwetendheid) 'koopt' foto voor gebruik op website.. en gebruikt een betaalde foto, een derde persoon leent dan die foto... of in dit paardenspel, het 'paard' wordt met foto verkocht... niets geen opzet om de fotograaf te benadelen, gewoon het spel spelen.... dan zie ik een schemerzone in het voordeel van de gebruiker, wat je mi niet waterdicht krijgt.. immers heeft de fotokoper de foto ergens neer gezet en wordt dezelfde link gebruikt....

Ik ben het met de fotografen eens dat het hun broodwinning is, waaraan nu een derde geld verdient door iemand tegen betaling een link en daardoor de foto zichtbaar te laten maken op hun site... En die derde zal dn op zijn minst overal duidelijk moeten vermelden dat je niet zomaar foto's mag gebruiken die je vindt VIA google, dat die van iemand zijn die er geld voor betaalt heeft....

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van hetgeen er op stapel staat, maar juich een schikking toch meer toe, om zo de goeden te beschermen tegen de kwaden....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:32

Hypofocus schreef:
Bijna alle serieuse paardenfotografen hebben op hun website duidelijk staan dat ze geen gratis materiaal ter beschikking stellen, en in veel gevallen staat er zelfs expliciet bij dat er niet meegewerkt wordt aan foto's voor paardenspellen.
Van AL die fotografen kun je dus op voorhand al met zekerheid stellen dat ze geen toestemming geven.

En als je lieve schattige buurmeisje/nichtje/weetikveelwatje met pruillipje en smeekoogjes voor je staat strijk je ook nieteens een keertje over je hart? En misschien zijn er wel HT'ers die wel foto's hebben gekocht van hun zakcentjes, dat kan je ook niet ruiken aan de foto als je die ziet.

Overigens, als er aan een rechtzaak gewerkt wordt dan is 't logisch dat je je mond houdt over de zaak (immers, overleg op een forum als dit geldt ook als contact, alleen kan iedereen dit volgen). Als er nog niet gewerkt wordt aan een zaak dan vind ik dit gewoon puur opruien en dreigen en dat vind ik al helemaal fout (doe er dan echt wat aan, of doe er niks aan maar ga niet tig keer lopen dreigen want daar heeft niemand wat aan). In beide gevallen vind ik de 'discussie' dus lichtelijk nutteloos en vind ik dat die beter fatsoenlijk achter de schermen gevoerd kan worden.