Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:58

Europa heeft veel te lang achter de VS aan gehobbelt en hobbelt nog steeds achter de VS aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 16:15

Tot nu toe waren we qua wapens afhankelijk en werden die eigenlijk alleen in usa ingekocht, inmiddels waait er een fikse andere wind. De miljarden worden voor een fiks deel in Europese industrie ingekocht. Gevechtsvliegtuigen zoals rafale uit Frankrijk en gripen uit Zweden worden nu veel meer besteld ipv de f35. En terecht.
En Ukraine is nu eigenlijk al een grootmacht in ontwikkeling van wapens die helaas live worden gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 16:51

Ik las deze post op X die wel interessant is.
De EU is zich al langere tijd bewust van het feit dat we van de US niets meer te verwachten hebben. En ook al zit Trump er niet meer, dan nog is de US onbetrouwbaar geworden. Om de doodeenvoudige reden dat dit uberhaupt heeft kunnen gebeuren.
Een wapen dat de EU wel in handen heeft is, dat de EU de mogelijkheid heeft het US financiële systeem opzettelijk te laten crashen. Door biljoenen aan US staatsobligaties op de markt te dumpen.

https://x.com/yasminalombaert/status/19 ... 5142756630

Volgens de Wall Street Journal heeft een Europese inlichtingendienst al interne beoordelingen verspreid over "commerciële en economische plannen" die het Trump-team achter gesloten deuren met Rusland heeft onderzocht. Dat rapport veroorzaakte een schokgolf in hoofdsteden over het hele continent. Het bevestigde wat velen in Europa al vreesden. Trump beweegt zich richting een geopolitieke deal met Moskou die de kern van de Europese veiligheidsarchitectuur zou ondermijnen.
Europese functionarissen zeggen in besloten kring dat de reactie binnen Europa niet langer gematigd is. Het is dringend. De werkhypothese is simpel.
Als Trump de territoriale aanspraken van Rusland erkent, moet Europa dit als een strategische noodsituatie beschouwen.
Analisten die bekend zijn met de huidige discussies, zeggen dat Europa nu reacties uitprobeert die veel verder gaan dan traditionele diplomatieke protesten. Er worden extreme economische tegenmaatregelen gemodelleerd, ontworpen om de Verenigde Staten precies op de structurele punten te treffen waar ze het meest kwetsbaar zijn.
De Verenigde Staten kampen met een historisch destabiliserend niveau van staatsschuld.
Bovendien beheren buitenlandse houders van Amerikaanse staatsobligaties biljoenen dollars aan Amerikaanse obligaties. Als Europa en gelijkgestemde partners zelfs maar een deel van deze beleggingen naar de wereldmarkt zouden verplaatsen, zou de directe schok voor de dollar dramatisch kunnen zijn.
Uit scenariomodellering binnen Europa blijkt dat er een reeks cascade-effecten kan optreden als een dergelijke verschuiving zich voordoet.
Een snelle uitverkoop zou het volgende kunnen doen:
• Beinvloedt de internationale waarde van de dollar
• Verstoort de liquiditeit in het gehele Amerikaanse banksysteem
• Duwt de leenkosten in een heftige piek omhoog
• Plaatst de Amerikaanse financiële sector in een verlamming die ernstiger is dan de crisis van 2008

Een vooraanstaande Europese econoom beschreef het als een potentiële financiële klap die de VS harder zou kunnen treffen dan welke externe schok in de moderne geschiedenis dan ook.
Dit zou enorme politieke gevolgen hebben voor Trump en de hele republikeinse partij.

Maar een dergelijke ingreep is ook niet zonder gevolgen voor de EU economie.
https://x.com/Microinteracti1/status/19 ... 4948526430

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:12

Europa heeft gelukkig iets om terug te slaan. Ik vind het moeilijk dat het hele wereldtoneel zo snel verandert en dat nu de VS zelfs heult met de Russen.
Het schokkende zit hem niet in het feit dat ik dit niet al veel eerder zag. Het schokkende zit hem in de verstrekkende gevolgen en hoe snel we nu toch in een zeer bedreigende situatie zitten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:53

De VS onder Trump is gewoon levensgevaarlijk. Niet alleen voor Europa maar voor de hele wereld. Er regeren daar geen staatslieden maar topmanagers die uit zijn op winstmaximalisatie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:58

Babootje schreef:
Ik las deze post op X die wel interessant is.
De EU is zich al langere tijd bewust van het feit dat we van de US niets meer te verwachten hebben. En ook al zit Trump er niet meer, dan nog is de US onbetrouwbaar geworden. Om de doodeenvoudige reden dat dit uberhaupt heeft kunnen gebeuren.

Ik vermoed dat de Europese machthebbers gewoon hopen dat de Trump-storm overwaait en dat de VS daarna wel weer 'normaal' gaat doen. Maar de vraag is inderdaad of de schade dan nog te herstellen is. Niet alleen voor Oekraïne, maar ook voor bijvoorbeeld Venezuela en Gaza.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:12

Terwijl Trump zelf voorbereidingen treft om een Poetintje uit te halen in venazuela laat Europa weer eens zien alleen maar in staat te zijn tot praten en op de handen zitten.

https://www.demorgen.be/meningen/voor-e ... ~b8e8bbd1/

Het enige positieve van Trump dat hij niet van het oorlog voeren was is nu dus ook definitief verleden tijd. Trump is wel degelijk in staat om de zoveelste zinloze oorlog te starten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:17

Loretta schreef:
Terwijl Trump zelf voorbereidingen treft om een Poetintje uit te halen in venazuela laat Europa weer eens zien alleen maar in staat te zijn tot praten en op de handen zitten.

https://www.demorgen.be/meningen/voor-e ... ~b8e8bbd1/

Het enige positieve van Trump dat hij niet van het oorlog voeren was is nu dus ook definitief verleden tijd. Trump is wel degelijk in staat om de zoveelste zinloze oorlog te starten.

Voor Trump niet zinloos. Venezuela zit op het grootste olievat van de wereld.

Naar Hegseth is een onderzoek gestart wegens het plegen van oorlogsmisdaden.
Hij zou opdracht te hebben gegeven om alle opvarenden van een bootje te doden, toen er overlevenden waren na een eerste aanval. "Kill them all", zou hij hebben gezegd. Daar zijn geluidsopnamen van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:21

@Loretta: Eens dat er in de EU vooral gepraat wordt, maar dat gaat mogelijk veranderen.

NAVO kan preventieve aanval op Rusland uitvoeren
Voor het eerst bespreekt de alliantie de mogelijkheid van een preventieve aanval op Rusland als reactie op de hybride aanvallen. Admiraal Giuseppe Cavo Dragone, hoofd van het Militaire Comité van de NAVO, vertelde hierover aan de Financial Times.
Volgens de krant eisen een aantal Oost-Europese diplomaten dat de NAVO stopt met het enkel ‘uiten van bezorgdheid’ en met een reactie komt.
Dragone erkende dat preventieve maatregelen als zelfverdediging kunnen worden beschouwd, maar dit “gaat verder dan het traditionele denken.”
"Misschien moeten we agressiever optreden dan onze tegenstander. De discussie gaat met name over het juridisch kader, de jurisdictie: wie het gaat het uitvoeren", voegde hij eraan toe.
https://x.com/nexta_tv/status/1995374267446309044

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:38

https://x.com/Bricktop_NAFO/status/1995352925099397194
De voormalige Russische militaire leider Igor Girkin (de hoofdverdachte van het neerhalen van MH17 en die nu in gevangenschap leeft als gevolg van het bekritiseren van Poetin) heeft informatie vrijgegeven over de wrede staat van de Russische strijdkrachten en waarom ze de oorlog in Oekraïne verliezen

“Het belangrijkste is al gebeurd: zoals ik al verwachtte, hebben de Europese Unie en het zogenaamde 'Oekraïne' de 'overeenkomst', die territoriale (en andere) concessies omvatte, categorisch afgewezen. Dit gebeurt omdat het goed met hen gaat; ze hebben absoluut geen reden om te vrezen voor een ineenstorting van het front of een militaire nederlaag in de komende maanden. Kan de val van Koepiansk, een middelgroot districtscentrum in de regio Charkov, na een offensief van zes maanden echt als een 'strategisch succes' worden beschouwd?” (Ondanks Poetins beweringen hebben Russische troepen Koepiansk niet ingenomen – ze controleren nog niet eens 50% van de stad.) In Kiev en in andere EU-hoofdsteden begrijpen ze heel goed dat noch Koepiansk, noch Pokrovsk, noch Orikhiv, noch Huliaipole, noch welke andere steden en dorpen dan ook een Russische overwinning zullen brengen, tenzij de Oekraïense strijdkrachten tijdens hun inname worden verslagen. En het Oekraïense leger zal niet worden verslagen. Het is onmogelijk om ze te verslaan wanneer de Russische strijdkrachten alleen over voldoende troepen beschikken voor tactische operaties, maar niet over de middelen voor strategische. Ondanks tactische tegenslagen blijft de vijand (het Oekraïense leger) koppig doorvechten in de gevaarlijkste sectoren (Charkov en Zaporizja). Ze vechten voor elke heuvel, elk huis, elke bosrand, waardoor onze tactische winst daar minimaal of onbestaand is. Dit betekent dat de schurken in Kiev en hun meesters in Europa (en de VS!) zich gedurende een bepaalde periode geen zorgen hoeven te maken; ze kunnen zich rustig, serieus en grondig blijven voorbereiden op een interventie en zich klaarmaken voor een toekomstige oorlog tegen ons.

- Igor Girkin

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:43

Nou nou, het begint zich allemaal toch wel tegen te praten. De ene keer, Oekraïne wankelt , nieuws ook vanuit het westen. Dan dit weer van die igor (waarom zou hij dit doen?). We wachten het maar eens af want natuurlijk over en weer is er ook sprake van desinformatie om maar niets vrij te geven.
En dan die tweet over Rusland aanvallen van de NAVO.
Dan dat nieuws over die schurken (onderhandelen in Oekraïne) die in de USA de Russische belangen behartigen vanwege belangen in het poolgebied en vandaar samen optrekken met de Russen (dat geloof ik wel!) en de oliebelt onder Venezuela vandaar die toestanden daar ( de Russen zijn daar ook te vinden). Trekken de Russen daar dan samen op met de VS of vechten ze tegen elkaar?
Het is misschien de oude dag bij mij, of de drukte vanwege onze a.s emigratie maar het duizelt me toch wel af en toe.
En soms moet ik ook wel lachen als ik dingend schokkend vind dat dit niet door anderen zo ervaren wordt. Van wat er nu allemaal gebeurt is de Cuba crisis heilig bij en daar was de hele wereld geschokt over, zijn we dan al zo afgestomp?. Hahahahaha...
Het is veel en ik ben blij met je Babootje maar ik vind dat er heel erg veel gebeurt en ik ben toch echt geen sufferdje normaliter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:24

Nieuws over hoe nauw Oekrainse partizanen samenwerken met het Oekrainse leger, om bevoorradingsroutes en militaire depots uit te schakelen, hetgeen de druk op het front verlaagt.
Verder richt Oekraine zich met hun diepere aanvallen in Rusland zelf niet alleen maar op oliedepots en munitiedepots maar ook op bevoorradingsroutes en communicatienetwerken.
https://www.youtube.com/watch?v=HS-4YaysITo

Verder zijn er meer en meer berichten over dat Rusland het draagvlak voor de oorlog in Rusland begint te verliezen, nu de Russische burgers de oorlog meer en meer gaan voelen. Een recente peiling in Rusland onder de bevolking laat zien, dat 83% van de Russen "oorlogsmoe" is en 56% van de Russen wil dat de oorlog per direct stopt. Een scherpe stijging van het percentage. Tegelijkertijd staat nog maar 23% van de Russen nog achter de oorlog. Ondanks de berichten in de staatsmedia dat de 3-daagse militaire operatie, onder controle is. Poetin lijkt ook de steun te verliezen in eigen kring.
https://www.youtube.com/watch?v=-AUSVBj2YPE

(Een beetje vergelijkbaar met de steun voor Trump die rap daalt en nu nog maar 36% is, begreep ik; over peilingen gesproken:72% van de kiezers van de Amerikaanse president Donald Trump is van mening dat Washington Oekraïne moet helpen en Rusland ter verantwoording moet roepen voor de agressie van de Russische dictator Vladimir Poetin. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van de Vandenberg Coalitie, meldt UNN. )
https://www.youtube.com/watch?v=-AUSVBj2YPE

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:28

ISW https://x.com/TheStudyofWar/status/1995342090289422832
MEER: Het Kremlin blijft het valse verhaal verspreiden dat de frontlinie en de politieke stabiliteit van Oekraïne op het punt staan ​​in te storten, in een poging het Westen te overtuigen om toe te geven aan Russische eisen die Rusland militair niet kan waarmaken.

ISW blijft van mening dat een Russische overwinning op het slagveld noch nabij noch onvermijdelijk is en dat de Russische oorlogsinspanning kwetsbaarheden kent die het Westen niet heeft uitgebuit.

Prominente Russische milbloggers blijven de pogingen van het Kremlin om de Russische overwinning in Oekraïne af te schilderen als nabij of onvermijdelijk, tegenspreken

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:45

pien_2010 schreef:
Nou nou, het begint zich allemaal toch wel tegen te praten. De ene keer, Oekraïne wankelt , nieuws ook vanuit het westen. Dan dit weer van die igor (waarom zou hij dit doen?). We wachten het maar eens af want natuurlijk over en weer is er ook sprake van desinformatie om maar niets vrij te geven.
En dan die tweet over Rusland aanvallen van de NAVO.
Dan dat nieuws over die schurken (onderhandelen in Oekraïne) die in de USA de Russische belangen behartigen vanwege belangen in het poolgebied en vandaar samen optrekken met de Russen (dat geloof ik wel!) en de oliebelt onder Venezuela vandaar die toestanden daar ( de Russen zijn daar ook te vinden). Trekken de Russen daar dan samen op met de VS of vechten ze tegen elkaar?
Het is misschien de oude dag bij mij, of de drukte vanwege onze a.s emigratie maar het duizelt me toch wel af en toe.
En soms moet ik ook wel lachen als ik dingend schokkend vind dat dit niet door anderen zo ervaren wordt. Van wat er nu allemaal gebeurt is de Cuba crisis heilig bij en daar was de hele wereld geschokt over, zijn we dan al zo afgestomp?. Hahahahaha...
Het is veel en ik ben blij met je Babootje maar ik vind dat er heel erg veel gebeurt en ik ben toch echt geen sufferdje normaliter.

Ik heb hetzelfde Pien, zie door de bomen het bos ook af en toe niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:37

Laten we het simpel houden: Rusland wil doen geloven dat Oekraine op omvallen staat, terwijl de situatie aan de frontlinie wat heel anders laat zien. (Ook gerapporteerd door Russische millbloggers zelf)
Het ISW (Institute for the Study of War) zegt zo ongeveer hetzelfde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:46

De geschiedenis zegt dat een invasie leger dat langer dan een maand of wat nodig heeft vrijwel zeker zal verliezen, maar het kan zo een jaartje of 7+ duren voor de verdedigers ze er uit geschopt hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:16

Babootje schreef:
Laten we het simpel houden: Rusland wil doen geloven dat Oekraine op omvallen staat, terwijl de situatie aan de frontlinie wat heel anders laat zien. (Ook gerapporteerd door Russische millbloggers zelf)
Het ISW (Institute for the Study of War) zegt zo ongeveer hetzelfde.

Claro ( Spaans voor duidelijk!)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:20

Al met al vind ik het doodeng. En als je naar de geschiedenis van de aanloop eerdere oorlogen kijkt dan is de kans dat er binnemkort een oorlog uitbreekt op Europees grondgebied gigantisch groot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:43

@Loretta...yep. Ik betrapte mezelf er vandaag op dat ik dacht:" laat ik ajb op tijd mijn huis verkocht en gekocht hebben". (Beiden zullen in januari passeren :oo).
Dus herken je gevoel. Verstand is rustig, maar het gevoel is er niet echt gerust op. En januari is al heel erg snel :o .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:04

Ik denk dat Rusland nog niet klaar is voor een oorlog in/tegen Europa. En ik denk ook niet dat de VS de kant van Rusland kiezen in een daadwerkelijke oorlog. Allebei die zaken: nu nog niet in elk geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:10

Mysa rationeel denk ik hetzelfde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:14

Leve de ratio, de angst maar wegdrukken dan, het valt toch buiten onze macht.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:09

mysa schreef:
Leve de ratio, de angst maar wegdrukken dan, het valt toch buiten onze macht.

Dit denk ik vooral inderdaad. Ik beperk het nieuws om die reden ook, anders word ik te onrustig.
De mensen die er over gaan die moeten wel waakzaam blijven vind ik. Net als met die drones hoeft er maar iets te gebeuren om Poetin over de rooie te krijgen en Europa alsnog aan te vallen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Ik denk meer, dat Poetin een aanleiding zoekt om Europa aan te vallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

En laten we vooral China niet vergeten ! Een bondgenoot van Putin.