Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:54

Kan het alleen maar met Bauer zijn analyse eens zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:02

Babootje schreef:
Over provocatie gesproken:

Bron, de Telegraaf.
Poetin-bondgenoot: Londen zal als eerste worden gebombardeerd in de Derde Wereldoorlog

Een nauwe politieke bondgenoot van Poetin heeft gewaarschuwd dat Londen als eerste zal worden gebombardeerd in een Derde Wereldoorlog.

Dit zei de 54-jarige parlementslid Andrey Gurulyov, lid van de defensiecommissie van het Russische parlement, op de Russische zender Channel 1.

Volgens hem zal dit gebeuren omdat “de dreiging voor de wereld van de Angelsaksen komt." Volgens hem is er geen andere manier om de blokkade te voorkomen van de enclave die tussen Polen en Litouwen ligt langs de Baltische kust, ongeveer 1180 mijl van Moskou.

“We zullen de hele groep vijandelijke ruimtesatellieten vernietigen tijdens de eerste luchtoperatie. Het zal niemand iets schelen of ze Amerikaans of Brits zijn, we zouden ze allemaal zien als de NAVO. Ten tweede zullen we het hele systeem van antiraketverdediging verminderen, overal en voor 100 procent. Ten derde zullen we zeker niet starten vanuit Warschau, Parijs of Berlijn. De eerste die geraakt wordt, is Londen", aldus Gurulyov.

pien_2010 schreef:
Tja als dat al zal gaan gebeuren is de WOIII een feit want is een NAVO land. Ik denk dat we maar gewoon door moeten gaan met ademhalen. Is pure intimidatie politiek en ik ga me pas zorgen maken als ze beginnen.

Het is inderdaad pure provocatie om mensen angst aan te jaren en zo de publieke opinie te beinvloeden. We moeten dit inderdaad maar met een grote korrel zout nemen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:49

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:57

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:07

bigone schreef:
Volgens Bauer, hoogste adviseur van Stoltenberg:
Volgens Bauer lijkt Rusland overigens niet aan te sturen op een conflict met de NAVO. ,,Sterker nog, we zien dat Russen meer uit de buurt blijven van onze vliegtuigen en schepen dan normaal. Ze zoeken bewust niet de escalatie", zegt hij. Wel waarschuwt hij dat de gevolgen van de oorlog, zoals hoge prijzen voor brandstof en voedsel, langdurig zullen zijn. ,,Ondanks die nadelen moeten we blijven vechten voor de waarden en normen die we internationaal hebben bepaald", zegt hij. "Als we die regels laten lopen voor goedkoper tanken en brood in de supermarkt, dan is dat het begin van het einde."

Hmmm: 'Rusland stuurt aan op treiteren'.

Er zit een kant aan dat ook dit bericht bedoeld is om 'iets te bereiken' (het kan deels of geheel propaganda zijn) -
maar ik ben bereid het te geloven.

Ik geloof het omdat ik het hoopvol vind (... oejjj...)
en omdat het strookt met eerdere berichten uit vergelijkbare bronnen dat Rusland inmiddels een kwart oid van het wapentuig heeft opgebruikt.

En ik zet mijn hoop op de vrije nieuwsgaring, het internet en de motivatie 'er uit! ' van de Oekraïners.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:09

Waarom vindt je het hoopvol Janneke?
En wat bedoel je te zeggen met de laatste zin "Oekraïne motivatie eruit".

Voordat ik reageer wil ik nl eerst je bericht goed begrijpen. Vandaar mijn vragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:39

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:32

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:45

Deze valt me dan alweer op.
Ik was er al verbaasd over dat Rusland geen moeite zou hebben met toetreding van Oekraine tot de EU

Rusland dreigt: kandidaat-lidmaatschap Oekraïne en Moldavië zal ‘negatieve consequenties’ hebben

Volgens Rusland zal het aanbieden van het kandidaat-lidmaatschap van de Europese Unie aan Oekraïne en Moldavië ‘negatieve consequenties’ hebben. De onverholen dreigende taal is een reactie op de unanieme beslissing van de Europese lidstaten gisteren om de twee Oost-Europese landen een vergezicht te geven op toetreding tot de EU.

Een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei vandaag dat de beslissing bevestigt dat de Europese Unie op geopolitiek niveau bezig is met het in bedwang houden van Rusland. Ook zou de EU voormalige Sovjetlanden uitbuiten. Wat de negatieve consequenties zijn en wie ze zal ondervinden, blijft onduidelijk.

Het is een fikse draai, aangezien president Vladimir Poetin van Rusland eerder volhield dat hij geen problemen had met de toetreding van Oekraïne tot de EU. Alleen aansluiting bij de Navo zou hem deren.

President Volodymyr Zelensky waarschuwde eerder al voor toenemende ‘vijandelijke activiteiten’ van Rusland, zowel tegen Oekraïne als tegen andere Europese landen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:15

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:33

De lang afstandswapens (onder andere afkomstig van ons en Duitsland) zijn sinds een paar dagen actief aan het front. Inmiddels zijn er al een aantal munitie-depots van de Russen ver achter de frontlinie opgeblazen. De Russen hebben gisterennacht uit alle macht geprobeerd deze wapens te raken door een enorme hoeveelheid raketten naar de plaats te sturen waarvan zij dachten dat ze stonden.

Patriarch Kirill, hoofd van de Russisch Orthodoxe kerk van Moskou , miljonair en ex-KGB agent, is vandaag tijdens de mis (of hoe de handeling heet) een soort van uitgegleden en achterover geslagen. Blijkbaar heeft hij zijn rug daarmee beschadigd. Hand van God?

In een onderonsje met Putin heeft de Belarussische dictator Lukasjenka beweert dat de acties van Litouwen om trainen met bepaalde goederen tegen te houden een verklaring van de oorlog is.

Er zijn de laatste dagen veel Militaire verkeersbewegingen van Rusland naar Belarus en er is een afspraak gemaakt dat de militaire vliegtuigen van Belarus "groot onderhoud" gaan krijgen in Rusland in ruil voor het plaatsen van Russische kernkoppen in Belarus. Volgens Putin gaan die in de komende maanden ergens geplaatst worden. Er staat mij iets van bij dat hij dat aan het begin van de oorlog ook al eens heeft laten vallen. Er wordt ook veel ander materieel van Belarus richting Rusland gestuurd. Eea lijkt er toch op te wijzen dat Rusland de bodem van zijn eigen arsenaal in zicht heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:16

Poetin heeft aangeboden de gevechtsvliegtuigen van Belarus uit te rusten met kernkoppen en volgens mij ging het niet over kernwapens plaatsen op hun grondgebied .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:30

Ik vind het maar akelig hoe het zo opschaalt steeds... maarja wat verwacht Putin dan, dat iedereen zo maar achterover leunt terwijl hij van anderen pakt wat hij pakken wil...?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:33

Poetin stopt niet, dus dit soort acties kan je verwachten. De mogelijkheid om oudere vliegtuigen uit te rusten met kernkoppen, het plaatsen van kernkoppen in Belarus en nu de aanvallen met kruisraketten op Kiev.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-06-22 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:00

bigone schreef:
Poetin heeft aangeboden de gevechtsvliegtuigen van Belarus uit te rusten met kernkoppen en volgens mij ging het niet over kernwapens plaatsen op hun grondgebied .

Je had gelijk Irmaz , plaatsing van raketten en eventueel updaten van oudere gevechtsvliegtuigen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:19

bigone schreef:
bigone schreef:

Je had gelijk Irmaz , plaatsing van raketten en eventueel updaten van oudere gevechtsvliegtuigen.

Vooral dat laatste is wel bijzonder aangezien het sterke vermoeden bestaat dat Rusland helemaal geen materiaal heeft om de gevechtsvliegtuigen te updaten.
De laatste dagen schijnen er in Rusland zelf, spontaan 4 militaire vliegtuigen verongelukt te zijn.

Ook de staat van het kernwapenarsenaal schijnt ter discussie te staan. Ik ben ergens een overzicht tegen gekomen van de onderhoudskosten van dit arsenaal ten opzichte van de VS. Rusland heeft de laatste 30 jaar sowieso maar 25% uitgegeven van wat de VS heeft gedaan (terwijl ze een iets groter arsenaal hebben) en de verwachting is dat daarvan ook nog eens het grootstse deel aan de corrupte strijkstok is blijven hangen. Dus of die dingen het werkelijk doen is een groot vraagteken.

In het kader daarvan misschien nog interessant, een paar dagen geleden is de (voormalig?) Putins' kofferdrager van de nucleaire codes thuis overvallen, of heeft geprobeerd zelfmoord te plegen, zoals de Russische media dat noemt.

De in de Nederlandse media groots en met veel ontzag aangekondigde generaal Dvornikov, die het commando van de Russische strijdkrachten in Ukraïne zou overnemen, is al weer vervangen. Blijkbaar door iemand die bekend staat om zijn corruptie en lompheid, klinkt dus als een goede ruil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:25

Fijn jullie updates. Bedankt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:40

Ik vraag me af hè. In de loop der tijd heeft Rusland verschillende keren super moderne wapens "gepresenteerd" die ze aan het ontwikkelen en testen waren. Erg nare, ontzagwekkende wapens, waarmee Putin zich erg op de borst klopte dat ze dat ontwikkeld hadden.

Ik vraag me af in hoeverre ze dit soort wapentuig nou daadwerkelijk ter beschikking hebben...?
Was het (grotendeels?) met opgezette veren ontzag inboezemen met weinig daadwerkelijke substantie daar achter...?

Of zouden ze wel degelijk het 1 en ander aan serieuze narigheid hebben en probeert onze westerse media het juist een beetje te downplayen allemaal, door steeds de suggestie te wekken dat het lijkt alsof ze niet veel (meer?) hebben...?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:49

Eentje hebben ze er al ingezet, een landmijn die afgaat wanneer er maar iemand in de buurt is en niet wanneer je er op gaat staan. Dood of verwond alles binnen een cirkel van 16 meter .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:59

pmarena schreef:
Ik vraag me af hè. In de loop der tijd heeft Rusland verschillende keren super moderne wapens "gepresenteerd" die ze aan het ontwikkelen en testen waren. Erg nare, ontzagwekkende wapens, waarmee Putin zich erg op de borst klopte dat ze dat ontwikkeld hadden.

Ik vraag me af in hoeverre ze dit soort wapentuig nou daadwerkelijk ter beschikking hebben...?
Was het (grotendeels?) met opgezette veren ontzag inboezemen met weinig daadwerkelijke substantie daar achter...?

Of zouden ze wel degelijk het 1 en ander aan serieuze narigheid hebben en probeert onze westerse media het juist een beetje te downplayen allemaal, door steeds de suggestie te wekken dat het lijkt alsof ze niet veel (meer?) hebben...?

Ik vind dat een goede vraag. Uit wat ik zo her en der lees lijkt niemand echt te weten wat Rusland werkelijk voor een wapentuig heeft, dat ook nog werkt. Zelfs Putin weet het waarschijnlijk niet welk deel van het arsenaal ook echt operationeel is. Door de, onder Putins' bewind geaccepteerde en gestimuleerde corrupte is niet duidelijk hoeveel geld er uiteindelijk werkelijk werd gebruikt voor onderzoek, productie en onderhoud. Dat ze een hoop narigheid hebben is wel zeker.
Maar het grootste wapen van Rusland is vooral het zaaien van angst. Putin weet ook dat wanneer hij echt kernwapens in gaat zetten hij hoe dan ook verliest, zodra het Kremlin valt is "het grote" Rusland weg, er is weinig solidariteit in de RF zoals in Ukraïne om het land staande te houden "no matter what". Veel van de samenhang van de huidige Russische Federatie is gebaseerd op dezelfde angst waarmee Putin nu de rest van de wereld probeert te oderwerpen.

Intern Rusland is Putin al zo'n 15 jaar bezig het Russische volk op te zetten tegen het westen en wordt deze angst gebruikt om Ukraïne van de kaart te vegen.
Ik kwam hier net een boeiende tweet tegen van hoe Putin dmv boekenseries de Russen klaar stoomt voor de allesvernietigende oorlog in Ukraïne en een WO3.
https://twitter.com/sumlenny/status/1535582101621420032

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:13

https://nos.nl/liveblog/2434115-meerder ... taanvallen

Meerderheid G7-landen stopt import Russisch goud

Het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada en Japan gaan stoppen met het importeren van Russisch goud. De nieuwe sancties worden aangekondigd op de G7-top die vandaag in Zuid-Duitsland begint, meldt de Britse regering.

De Russische goud-export was vorig jaar goed voor omgerekend zo'n 14,6 miljard euro. "Deze maatregelen zullen Russische oligarchen direct raken en het hart van Poetins oorlogsmachine treffen", zegt premier Johnson. Oligarchen hebben de afgelopen maanden goud gekocht in een poging om de financiële impact van westerse sancties te vermijden, zegt de regering.

De Amerikaanse president Biden zegt dat de nieuwe maatregel "ongekende kosten" voor Poetin met zich mee zal brengen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:26

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:28

Babootje schreef:

Het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada en Japan gaan stoppen met het importeren van Russisch goud. De nieuwe sancties worden aangekondigd op de G7-top die vandaag in Zuid-Duitsland begint, meldt de Britse regering.

Alleen de meerderheid? De landen die hierboven niet genoemd worden zijn alle 3 EU landen en de EU gaat in sanctiepakket 7 hetzelfde doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:33

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Alleen de meerderheid? De landen die hierboven niet genoemd worden zijn alle 3 EU landen en de EU gaat in sanctiepakket 7 hetzelfde doen.

Deze landen hebben het voorafgaande aan de top al gezegd. Er zullen er meer volgen als in G7 het sanctiepakket daadwerkelijk is afgesproken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:33

Babootje schreef:
En een interessant stuk over de graanhandel.
https://nos.nl/artikel/2434150-woekerwi ... enstelling

Mensen zijn nare wezens die ten koste van de ander zich zelf verrijken. En dat die anderen letterlijk creperen doet een bepaalde groep totaal niets. Onze hele idee van handel is totaal verziekt want er is een groep mensen die letterlijk schijt heeft aan al die kindertjes die nu overlijden en hongercrisis hebben. De moraal van dit soort mensen is waardeloos laag. IKKE IKKE IKKE en de rest kan stikken. BAH, ik griezel van ze en dat al jaren.

Die mensen zijn ook actief in de woninghandel (huisjes melkers etc) Je komt ze overal tegen.