Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:04

Ja en ik lees er ook over dat het laten doorrekenen ook een soort wassen neus kan zijn.
Zelf denk ik als partijen zich soms zo slecht aan hun verkiezingsprogramma houden (afgaande van wat geventileerd wordt hè, ik volg de politiek niet op de voet) hou die berekeningen dan ook maar. Maar dat komt ook omdat ik het niet op die manier volg.. want ook al laten ze het doorberekenen, ik heb dat nooit eerder bekeken. Maar als er meer partijen zijn die het niet doen, dan zal het wel niet verplicht zijn (maar ik snap wel dat dat een wat naïeve kijk erop is misschien)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:33

Babsiej schreef:
VuurVleugels schreef:
Ja en daar kan ik helemaal inkomen. Rutte heeft niet alleen maar voor rampspoed gezorgd natuurlijk. Maar om nou te stellen dat we een "zeer sterke economie hebben waar iedereen van profiteert" gaat mij, als Wajonger en student die nauwelijks rondkomt, echt wel drie bruggen te ver.

Je krijgt wajong en je kan studeren. Wat een mooi land dan toch?

Als in: daar moet je tevreden mee zijn ?
Wel erg kort door de bocht he. Mooi dat het er is en dat het kan. Maar er is zoveel meer dan dat...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:52

Natuurlijk ben ik blij dat ik een Wajong krijg! Ben daar elke dag dankbaar voor.

Maar kom op mensen, we hebben het pagina's lang over armoede en falend beleid en nu ineens moet ik alleen maar dankbaar zijn?

Ik ben dankbaar. En na mijn studie ga ik me keihard inzetten voor de maatschappij. Maar ik ga me inzetten voor de mensen aan de rand van die zogenaamd extreem rijke economie, mensen die heel graag willen maar niet kunnen omdat ze de kans niet krijgen (door bijvoorbeeld ableisme, discriminatie). Ik kom naast mijn persoonlijke omstandigheden ook via mijn studie in aanraking met mensen die het gewoon allemaal net niet trekken omdat ze worden uitgesloten van deelname aan diezelfde economie, waarna ze nog worden uitgescholden voor luie werklozen ook.

Is het dan echt zo gek dat ik niet zo'n fan ben van de stelligheid van Benzz diens opmerking? Die nuance die IMANDRA inbrengt waardeer ik dan veel meer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:54

Cer schreef:
Ja en ik lees er ook over dat het laten doorrekenen ook een soort wassen neus kan zijn.
Zelf denk ik als partijen zich soms zo slecht aan hun verkiezingsprogramma houden (afgaande van wat geventileerd wordt hè, ik volg de politiek niet op de voet) hou die berekeningen dan ook maar. Maar dat komt ook omdat ik het niet op die manier volg.. want ook al laten ze het doorberekenen, ik heb dat nooit eerder bekeken. Maar als er meer partijen zijn die het niet doen, dan zal het wel niet verplicht zijn (maar ik snap wel dat dat een wat naïeve kijk erop is misschien)

Alleen gaat dit niet over een programma, maar over de begroting. En je kan geen rijksbegroting maken door te zeggen: "Gooi daar even wat geld naartoe, kijk zelf maar hoeveel het moet zijn en kijk ook even of je nog ergens een zak geld hebt liggen waar je het mee kan betalen." Dan maak je jezelf toch onsterfelijk belachelijk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:26

.... ik houd wel van de Nederlandse coalities. (Het kan momenteel niet anders - en ik vind het beter dan 'acht jaar lang twee kabinetten met een 51% meerderheid' - brrr. Bittere herinneringen.)

Dat maakt per definitie dat het verkiezingsprogramma niet zo wordt uitgevoerd zoals het spul vóór de verkiezingen was opgesteld.

Neemt niet weg dat ik doorrekenen zinnig vind. (Zoiets als 'weten wat het kost en waar het geld vandaan kan komen'.)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:32

Ja ik denk dat je daar blij mee moet zijn.

Maar ik denk dat we in Nederland sowieso wel meer tevreden mogen zijn naar wat we wél hebben. Er zijn veel dingen die véél beter kunnen. Maar overall hebben we het nog steeds goed.

Onze levensstandaard is gewoon hoog. Een mobiel, standaard (snel) internet, abonnementjes op muziek of tv zenders, draadloze oordopjes, mobieltjes met abonnement, elektrische fietsen, laptopjes , computer, een of twee auto’s, roken, drinken, avondjes uit, minstens 1x per jaar met vakantie, huisdieren, kinderen, afhalen/bezorgen van eten…

En nee niet het hele rijtje zal van toepassing zijn, maar we zijn veel gewend en dan valt het niet mee om een stapje of meer terug te doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:35

Er kan en moet nog een hoop veranderd worden mbt de Wajong.
Zal er morgen op terug komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:39

Just for fun...
Babsiej schreef:
Onze levensstandaard is gewoon hoog. Een mobiel, ja
standaard (snel) internet
ja
abonnementjes op muziek of tv zenders nee,
draadloze oordopjes nee
mobieltjes met abonnement eh?
elektrische fietsen ja,
laptopjes en computer ja
een of twee auto’s nul
roken nee
drinken nee
avondjes uit nee
minstens 1x per jaar met vakantie één week in eigen land
huisdieren paard en kat
kinderen ja, en kleinkinderen
afhalen/bezorgen van eten nee.

En nee niet het hele rijtje zal van toepassing zijn, maar we zijn veel gewend en dan valt het niet mee om een stapje of meer terug te doen.

Och, oma is calviniste dus dat valt wel mee.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:47

Zijn toch best veel ja’s?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:58

... electronica om mee te werken.
Samen met een overbelast net, wat met moeite stabiel wordt gehouden is dat inderdaad iets van de hoge levensstandaard van Nederland.

Net zoals de topkwaliteit water uit de kraan.
En andere infrastructuur.

Afgezien van paard valt het wel mee met de persoonlijke luxe 'vind ik zelf'.

Biologische groenten van het seizoen vind ik iets dat eigenlijk geen luxe hoort te zijn, maar het is niet voor iedereen betaalbaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 00:36

Babsiej schreef:
Ja ik denk dat je daar blij mee moet zijn.

Maar ik denk dat we in Nederland sowieso wel meer tevreden mogen zijn naar wat we wél hebben. Er zijn veel dingen die véél beter kunnen. Maar overall hebben we het nog steeds goed.

Onze levensstandaard is gewoon hoog. Een mobiel, standaard (snel) internet, abonnementjes op muziek of tv zenders, draadloze oordopjes, mobieltjes met abonnement, elektrische fietsen, laptopjes , computer, een of twee auto’s, roken, drinken, avondjes uit, minstens 1x per jaar met vakantie, huisdieren, kinderen, afhalen/bezorgen van eten…

We mogen tevreden zijn met onze welvaart, maar niet met de slechte verdeling ervan.
Wel eens gehoord van sociale armoede?
Er zijn genoeg mensen die dat hele rijtje dat jij nu opnoemt NIET hebben. Misschien nog een aftands mobieltje, met een schuld bij de provider.
En als nou niemand dat hele rijtje heeft.. maar als in je omgeving mensen dat allemaal wèl hebben, maar jij kunt niet meedoen, dat is buitengesloten voelen, dat is nooit een stap verder kunnen komen omdat de randvoorwaarden ontbreken. Dat is geen perspectief meer zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 06:48

Karl66 schreef:
Alleen gaat dit niet over een programma, maar over de begroting. En je kan geen rijksbegroting maken door te zeggen: "Gooi daar even wat geld naartoe, kijk zelf maar hoeveel het moet zijn en kijk ook even of je nog ergens een zak geld hebt liggen waar je het mee kan betalen." Dan maak je jezelf toch onsterfelijk belachelijk?

Ja eerlijk, ik weet dat niet want ik lees die berekeningen nooit.
maar het ging mij erom dat een partij iets bedenkt, dat vervolgens laat doorberekenen (en wat ik dan begrijp zijn dat alleen de kosten, maar worden eventuele opbrengsten daar niet in meegenomen (dat zei de SP meen ik) en dat ziet er dan goed uit. En vervolgens gaan ze echt aan de slag en houden ze zich niet aan hun programma, waardoor de daarmee samenhangende berekeningen ook 'voor niks' waren (maar er wel goed uitzagen). Nou ja, ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel denk.

Wat ik dan wel weer apart vind is dat die motie is opgesteld door Caroline EN Pieter, maar alleen Caroline wordt 'erom uitgelachen'. Omzigt zit toch al langer in de kamer, en zou dan toch moeten weten hoe je dat indient, en wat erin moet staan?
Of is het gewoon makkelijk om de BBB (en een vrouw) erop aan te spreken, en de man uit de wind te houden?

Overigens, wat ik zelf lastig vind aan dat 'geboren in het pluche'.. wat willen 'we' dan dat dat die mensen doen? Zoals Sander Schimmelpenninck.. dat zijn ouders hun vermogen weg hadden moeten geven, en hem in een krot hadden moeten stoppen? Ik vind het altijd wel makkelijk praten vanuit een luxe positie "ja ik vind dat mijn familie teveel geld heeft".. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt denk.
Als je in een rijke familie geboren wordt en je hebt door ziekte of iets, geen kans op de arbeidsmarkt, dan ga je ook niet zeggen 'nou, doe mijn geld maar weg, ik ga ook wel de bijstand in'. Het is denk ik maar net vanuit welke positie je het bekijkt.

En ik zeg dat vanuit een positie die zeker niet vanuit het pluche komt, maar vanuit een arbeidersgezin met 1 werkende ouder, die van beroep tomatenplukker was (totdat de gastarbeiders kwamen), waarvan de hoogst genoten opleiding een niet afgemaakte LTS en een niet afgemaakte huishoudschool.. en dan kan je toch ook nog best redelijk terecht komen. Ik ga dan ook niet tegen de mensen in wassenaar zeggen 'ja zeg, lekker met je villa daar, heb je niks voor hoeven doen zeker'.. :+

Maar goed, ik las dacht ik dat de accijns op benzine alweer ter discussie stond, dat scheelt alvast :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:52

Partijen houden zich niet aan hun programma omdat ze samen moeten werken. Dus dan wordt dan programma niet meer een op een overgenomen. Het doorberekenen laat wel zien dat je na hebt gedacht over hoe je het geld uitgeeft. Als de een meer krijgt dan krijgt de ander nou eenmaal wat minder. Ik vind dat wel belangrijk om te weten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:00

Och ‘omdat ze een vrouw is’. Dat is wel heel makkelijk. Heb je de beelden gezien Cer?

De accijnsverhoging is er toch geheel af nu? Evenals de verhoging van het minimumloon en het kindgebonden budget.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:01

Maar is dan de kritiek van de SP wel of niet terecht?

"SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen heeft kritiek op de rekensommen. De menselijke maat wordt volgens haar bij de berekeningen over het hoofd gezien. De plannen voor de zorg van de SP komen bijvoorbeeld niet goed uit de verf in de rekensommen, meent de lijsttrekker. "Wij willen een ander zorgsysteem zonder concurrentie en besparen daardoor een hoop geld door onder andere minder bureaucratie. Maar dit past niet in het CPB-model."
De CPB-doorrekening levert inderdaad niet altijd een eerlijk beeld op, stelden ook Rabo-economen Hugo Erken en Frank van Es eerder al. "Partijen die inzetten op investeringen in onderwijs, onderzoek en innovatie komen er onterecht bekaaid vanaf in de modellen van het CPB."

Want als ik dit dan zo lees (en nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar anderen hier wel) heb je er op sommige vlakken niet zoveel aan?
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... et-meedoen

Overigens, ik kan ook mensen vinden (artikelen) die dit dan weer weerleggen.. dus ook hier is voor beide kanten wat te zeggen, blijkbaar. Maar ik kan dat moeilijk op waarde schatten eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:03

Berdien schreef:
Och ‘omdat ze een vrouw is’. Dat is wel heel makkelijk. Heb je de beelden gezien Cer?

Nee, en heb je mn vraagteken aan het einde van de zin gezien?
maar, ik vind wel dat ze in dit geval vooruit geschoven wordt, terwijl omzigt er ook aan meedoet. Wat vind jij daar dan van?
Maar, misschien komt dat omdat zij die motie naar voren schuift.
Het viel mij gewoon op, bijvoorbeeld "BBB laat partijprogramma niet doorrekenen! Schande!" .. maar er zijn meer partijen, die worden soms in de kleine letters genoemd.
En nu "Caroline staat voor schut met motie!" ... maar Omzigt heeft eraan meegeschreven..
Ik vind dat wel een beetje framing.. zoiets kan toch ook neutraal opgeschreven worden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:09

Je stelt de vraag niet voor niets lijkt me. Behoorlijk suggestief. Misschien goed als je kijkt waar het over gaat voor je zulke vragen stelt.

Omzigt heeft er dan wel aan meegeschreven, Caroline stond er en deed de… onderbouwing en het beantwoorden van de vragen. Als je dan op een dergelijke manier reageert dan kun je wel rekenen op de hoon van de kamer (en daarbuiten). Hetzelfde als Thierry overkwam. Als je daar onzin staat te verkondigen word je daar op aangesproken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:10

Cer schreef:
Karl66 schreef:

Ja eerlijk, ik weet dat niet want ik lees die berekeningen nooit.
maar het ging mij erom dat een partij iets bedenkt, dat vervolgens laat doorberekenen (en wat ik dan begrijp zijn dat alleen de kosten, maar worden eventuele opbrengsten daar niet in meegenomen (dat zei de SP meen ik) en dat ziet er dan goed uit. En vervolgens gaan ze echt aan de slag en houden ze zich niet aan hun programma, waardoor de daarmee samenhangende berekeningen ook 'voor niks' waren (maar er wel goed uitzagen). Nou ja, ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel denk.

Wat ik dan wel weer apart vind is dat die motie is opgesteld door Caroline EN Pieter, maar alleen Caroline wordt 'erom uitgelachen'. Omzigt zit toch al langer in de kamer, en zou dan toch moeten weten hoe je dat indient, en wat erin moet staan?
Of is het gewoon makkelijk om de BBB (en een vrouw) erop aan te spreken, en de man uit de wind te houden?

Overigens, wat ik zelf lastig vind aan dat 'geboren in het pluche'.. wat willen 'we' dan dat dat die mensen doen? Zoals Sander Schimmelpenninck.. dat zijn ouders hun vermogen weg hadden moeten geven, en hem in een krot hadden moeten stoppen? Ik vind het altijd wel makkelijk praten vanuit een luxe positie "ja ik vind dat mijn familie teveel geld heeft".. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt denk.
Als je in een rijke familie geboren wordt en je hebt door ziekte of iets, geen kans op de arbeidsmarkt, dan ga je ook niet zeggen 'nou, doe mijn geld maar weg, ik ga ook wel de bijstand in'. Het is denk ik maar net vanuit welke positie je het bekijkt.

En ik zeg dat vanuit een positie die zeker niet vanuit het pluche komt, maar vanuit een arbeidersgezin met 1 werkende ouder, die van beroep tomatenplukker was (totdat de gastarbeiders kwamen), waarvan de hoogst genoten opleiding een niet afgemaakte LTS en een niet afgemaakte huishoudschool.. en dan kan je toch ook nog best redelijk terecht komen. Ik ga dan ook niet tegen de mensen in wassenaar zeggen 'ja zeg, lekker met je villa daar, heb je niks voor hoeven doen zeker'.. :+

Maar goed, ik las dacht ik dat de accijns op benzine alweer ter discussie stond, dat scheelt alvast :)

Niet weggeven uiteraard, en ja hij heeft er natuurlijk ook gebruik van gemaakt.
Het gaat erom dat het belastingstelsel anders moet, zodat er niet zo idioot veel belasting wordt geheven op arbeid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:12

Nikass schreef:
Niet weggeven uiteraard, en ja hij heeft er natuurlijk ook gebruik van gemaakt.
Het gaat erom dat het belastingstelsel anders moet, zodat er niet zo idioot veel belasting wordt geheven op arbeid.

bedoel je dan op salaris? Dus minder op salaris, en meer op vermogen? (zoals spaargeld, of zoals gebouwen? (die huisjesmelkersdingen en investeerders enzo).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:29

Berdien schreef:
Je stelt de vraag niet voor niets lijkt me. Behoorlijk suggestief. Misschien goed als je kijkt waar het over gaat voor je zulke vragen stelt.

Omzigt heeft er dan wel aan meegeschreven, Caroline stond er en deed de… onderbouwing en het beantwoorden van de vragen. Als je dan op een dergelijke manier reageert dan kun je wel rekenen op de hoon van de kamer (en daarbuiten). Hetzelfde als Thierry overkwam. Als je daar onzin staat te verkondigen word je daar op aangesproken.

En in het nieuwsartikel wordt hij er ook op aangesproken. Maar inderdaad: Caroline stond dat de verkondigen dus dan krijgt zij de volle lading als het ware. Is niet omdat ze vrouw is -had Omtzigt daar hetzelfde gezegd stond hij nu zo in de media.

Wel slim van Omtzigt om het haar te laten doen (ik neem toch aan dat hij als ervaren kamerlid wel kon voorspellen wat er zou gebeuren bij een niet onderbouwde motie) want nu is Caroline negatief in de media en hij niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:36

Hebben jullie het stukje van Lubach gezien over de afgewendde accijnsverhoging? Scheelt in de portemonnee, maar onder de streep is het blijkbaar wel duidelijk waarom juist de VVD hiermee kwam:

https://youtu.be/vpad-U7-6dc?si=MrEe9aZIXB8dv1EY

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:39

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:44

Berdien schreef:
Je stelt de vraag niet voor niets lijkt me. Behoorlijk suggestief. Misschien goed als je kijkt waar het over gaat voor je zulke vragen stelt..

Nou, ik bedoel het precies zoals het er staat, daar zit geen diepere betekenis achter.
Pakt de media het zo op, onder andere omdat ze vrouw is en ze makkelijk voor gek te zetten is (ma flodder, boerin, big agro etc).

Wordt het zo op Caroline gezet omdat zij ook vrouw is, en vrouwen vaak harder of anders aangepakt worden dan mannen. Of wil jij dan beweren dat Caroline een uitzondering is op deze regel?
Ik vraag of het gebeurt omdat ze vrouw is, en vrouwen meer onder vuur liggen. Of, en dat schrijf ik notabene ook zelf, omdat zij die motie naar voren schuift.

Waar Imandra wel gewoon antwoord op geeft trouwens, ook met de aantekingen over de ervaring van Omzigt.

Ik weet eigenlijk niet meer hoe Thierry in de media weggezet werd.. ik denk dat ik van hem alles automatisch wegfilter :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-09-23 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:48

Veel van de vragen die je stelt kun je zelf beantwoorden als je weet waar het over gaat, en dus de beelden kijkt. Ze zijn overal te vinden.
Vooruit: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... r-plas-bbb

Overigens gaf ik in mijn reactie gewoon antwoord op de vraag: nee het is niet omdat ze vrouw is, of omdat ze Caroline is. Ze kreeg deze reactie omdat ze kwam met een motie die op zijn best bijzonder slecht voorbereid was, en op zijn slechtst gewoon een afgang.

Wat Omzigt betreft weet ik niet wat ik er van moet vinden. Een motie indienen van een verhoging van '1 tot 2 procent' klinkt niet als zijn manier van werken. Is dit een motie die er tussendoor is geglipt, of is het een heel doortrapt iets dat hij nu Caroline voor de leeuwen werpt om er vervolgens zelf beter uit te kunnen komen? Hetzelfde als met de woordvoerder-van-een-uur, je maakt mij echt niet wijs dat het beruchte Twitterbericht een verrassing was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:52

Citaat:
ik vind dat mijn familie teveel geld heeft".. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt denk.

Heb je het programma gezien?

Dat denk ik niet namelijk. Hij liet een vrouw die in de zorg werkte en een man die op de vrachtwagen zit aan het woord. De belasting op hun arbeid werd blootgelegd en dit tegenover de belasting betalen van mensen die in de effecten zitten of andere hoog betaalde banen hebben. Het verschil in hoogte betaling uitgelegd en berekend in percentage was schokkend en schrijnend.
Tevens liet hij zien hoeveel zijn vrienden aan geld impulsen kregen voor het starten van bv hun bedrijven etc. Idem met het krijgen van een huis van je ouders. Dat is allemaal amper belast terwijl die kinderen van die ouders dat gewoon in de schoot geworpen kregen. Dat normaal vonden, want ze hadden zo hard gewerkt.
Het gevolg is, en ook dat liet hij met cijfers onderbouwing zien, dat via de erfelijkheid de rijken steeds rijker worden en de mensen die werken zonder al die hulp, die ook nog onevenredig zwaar belast worden met belasting op arbeid steeds minder overhouden. Dit speelt ook in Frankrijk. In mijn jeugd kon iemand die fulltime werkte zonder toeslagen leven en was er een stevige middenklasse. Nu werken veel gezinnen beiden full time (Frankrijk hé) en kunnen amper de energie rekening betalen. Dat is ook zichtbaar in Nederland. Dat klopt gewoon niet.
Dus je ziet in Frankrijk al regelmatig de pleuris uitbreken. Het zal niet verbazingwekkend zijn als dat in Nederland ook gaat gebeuren. Dat is pas echt slecht voor het land.
Dat was dus ongeveer de strekking van het programma. Alles was goed doorgerekend door bureau voor statistieken en andere en ik vond het een schokkend programma.