steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:49

Nikass schreef:
Net als onderstaand artikel: laten we de huisdieren de schuld geven :roll:
Voor het gemak even vergeten dat mensen die een hond of kat hebben gezonder zijn en dus minder zorg kosten, dat mensen ook afhankelijk kunnen zijn van honden (op velerlei gebieden) en dat in 80% van Nederland (als het niet meer is) honden sowieso al niet los mogen lopen.
Hondenpoep ook in het bos opruimen prima als dat nodig is, en katten niet meer overal toestaan om vrij rond te lopen (en te jagen en te poepen) ook prima. Maar het is de zoveelste Calimero gedrag om weer een ander tot zondebok te maken.
Ik ben het volledig met Dees eens dat hoe je het ook went of keert die veestapel terug moet. Daar doe je het vee zelf ook nog eens een groot plezier mee.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/93717629 ... anschaffen

Honden schaden de natuur echt wel hoor! Heb sinds vrijdag een pup en mijn tuin is inmiddels geruineerd :+ :+ :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:19

Cer schreef:
Wat is eigenlijk de oorspronkelijke natuur van Nederland?

(ik ben mn openstaande vragen even aan het doornemen..)
Oh ja, mogen boeren in hun huis blijven wonen als ze uitgekocht worden, dus op hetzelfde erf of moet alles weg? Ik kan dat niet zo heel duidelijk vinden...

En ik had er nog 1 of 2, maar die kan ik zo snel niet vinden...

Alles wat polder is, is sowieso door mensen gemaakt. De vraag is dus tot welk punt men “natuur” terug wil. Vast niet tot de oorspronkelijke staat. Dat zou immers betekenen dat half Nederland onbewoonbaar is (ik zou zeggen probleem opgelost) maar Nee, we willen een eveneens door menselijk toedoen ontstaan soort natuur beschermen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:24

996981 schreef:
Vast niet tot de oorspronkelijke staat. Dat zou immers betekenen dat half Nederland onbewoonbaar is

..laf... :')

Nou ja, ik vraag me dat dus af.
Hoe moet dat dan terug heringericht worden.. hoeveel natuur was er, wat moet er terugkomen, kan dat nog of staat / groeit er iets anders.. (de wolf..ik vind het niet een supergoed idee, maar goed, dat ben ik) Ik lees dingen over heide vs loofbomen .. en ik heb het idee dat er vnl veel geroepen wordt zonder een echt goed plan cq onderbouwing..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:27

Cer schreef:

Oh ja, mogen boeren in hun huis blijven wonen als ze uitgekocht worden, dus op hetzelfde erf of moet alles weg? Ik kan dat niet zo heel duidelijk vinden...

Bos, stukken moeras, en vrij veel water.

Ik heb persoonlijk dan ook weinig moeite met heide die veranderd in bos. Zeker stukken die al bos zijn geworden over de jaren moet je niet gaan kappen om er weer heide van te maken, niet in tijden waar er ontzettend veel bos al verdwijnt en Nederland juist heel veel bomen extra zou moeten planten in plaats van ze te verwijderen.

Het plan zoals in dat artikel wat Typfoudt plaatste klinkt veel verder uitgedacht dan wat er tot noch toe geroepen werd. Ik snap het niet helemaal. Is dat wat het oorspronkelijke idee was waar dat 'Hier heb je een kaart, red je er maar mee' van over is gebleven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:31

Cer schreef:

Bos.

Holland = Holtland = Houtland.

Het cultuurlandschap wat de 'kurk' is waar de Drentse economie op drijft zijn de heidevelden.
Graag met schapen en herders - zodat de jonge boompjes worden opgegeten.

Vroegah, voor de kunstmest, was de schapen-potstal vlak bij de heide de enige manier om de essen (Drents voor akkers) 'nog zo gek te krijgen eten voort te brengen'. (Drenthe was eeuwen en eeuwenlang arm.)
Citaat:
Alles wat polder is, is sowieso door mensen gemaakt. De vraag is dus tot welk punt men “natuur” terug wil. Vast niet tot de oorspronkelijke staat. Dat zou immers betekenen dat half Nederland onbewoonbaar is (ik zou zeggen probleem opgelost) maar Nee, we willen een eveneens door menselijk toedoen ontstaan soort natuur beschermen

:j
Reductio ad absurdum.
_/-\o_

Zoiets als: geschiedenis is onzin, tenzij het tenminste tweeduizend jaar oud is.
(Honderd, driehonderd, achthonderd jaar oud: welnééé. Alleen de Romeinen zijn belangrijk! - Of de Kaninefaten, kwestie van smaak.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-09-22 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:35

Is het heide of bos?
Als het bos is, moet de heide weg toch? Heide is toch van de zure grond, dus de uitstoot moet minder om heide terug te dringen, toch? (ik heb ondertussen zoveel info gelezen dat ik t echt allemaal door elkaar haal)

Wat doen we met Almere? En rond t jaar nul leek zelfs Amsterdam voor t grootste deel in t water te liggen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:41

julius_juut schreef:
Cer schreef:

Bos, stukken moeras, en vrij veel water.

Ik heb persoonlijk dan ook weinig moeite met heide die veranderd in bos. Zeker stukken die al bos zijn geworden over de jaren moet je niet gaan kappen om er weer heide van te maken, niet in tijden waar er ontzettend veel bos al verdwijnt en Nederland juist heel veel bomen extra zou moeten planten in plaats van ze te verwijderen.

Het plan zoals in dat artikel wat Typfoudt plaatste klinkt veel verder uitgedacht dan wat er tot noch toe geroepen werd. Ik snap het niet helemaal. Is dat wat het oorspronkelijke idee was waar dat 'Hier heb je een kaart, red je er maar mee' van over is gebleven?

Moeras is niet verstandig, de malariamug en de dengue mug rukken op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:42

Cer schreef:
Is het heide of bos?
Als het bos is, moet de heide weg toch? Heide is toch van de zure grond, dus de uitstoot moet minder om heide terug te dringen, toch? (ik heb ondertussen zoveel info gelezen dat ik t echt allemaal door elkaar haal)

Even gewoon relaxen, dat werkt vaak het beste.
De heide is een cultuurlandschap, maar was dat waarschijnlijk al ten tijde van de genoemde Kaninefaten.

En de schapen hebben de laatste plm veertig jaar heel hard werk, wegens overbemesting dreigt de heide nog sneller dicht te groeien.

Citaat:
Wat doen we met Almere? En rond t jaar nul leek zelfs Amsterdam voor t grootste deel in t water te liggen?

.... tja, als je echt terug wil naar de Kaninefaten - hoewel: Biddinghuizen bestond al in het jaar 600 of iets van dien aard.
(In de polders zijn oude namen van verdronken nederzettingen gebruikt.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:46

Maar... wat is het dan?
Welke natuur moet waar terug, en wanneer was dat oorspronkelijk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:52

+:)+
Cer schreef:
Maar... wat is het dan?

Mijn complimenten voor het stellen van een uitstekende vraag.

'Nu het antwoord nog...'

(En ik vraag me eerlijk gezegd af, of dit de vraag is die sommigen stellen.
Wellicht ben ik te achterdochtig soms,
maar luidt de vraag soms 'kan ik een argument vinden om economische activiteit voorrang te geven boven natuur?'.
En soms gaan dingen zo, en soms vind ik dat 'jammer maar niet erg' - en soms ben ik er mordicus op tegen...)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:55

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

Bos.

Holland = Holtland = Houtland.

Het cultuurlandschap wat de 'kurk' is waar de Drentse economie op drijft zijn de heidevelden.
Graag met schapen en herders - zodat de jonge boompjes worden opgegeten.

Vroegah, voor de kunstmest, was de schapen-potstal vlak bij de heide de enige manier om de essen (Drents voor akkers) 'nog zo gek te krijgen eten voort te brengen'. (Drenthe was eeuwen en eeuwenlang arm.)
Citaat:

:j
Reductio ad absurdum.
_/-\o_

Zoiets als: geschiedenis is onzin, tenzij het tenminste tweeduizend jaar oud is.
(Honderd, driehonderd, achthonderd jaar oud: welnééé. Alleen de Romeinen zijn belangrijk! - Of de Kaninefaten, kwestie van smaak.)

Pardon? De vraag is toch juist hoe ver we natuur willen herstellen? Tot in welke staat? Heeft niks met smaak te maken, maar met een plan.

Laat dat laatste nou net ontbreken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:56

Nou het is meer omdat men zegt :"de natuur moet terug!" en daar worden dan soms best drastische maatregelen voor ingeschakeld..

Maar ik lees dan dat t heide moet zijn, daarna moet t loof zijn, dan is er eigenlijk heel geen natuur (ik vind op de wereldschaal de natuur in NL ook wel meevallen, maar goed, ik ga er ook niet over) dan vergeten we even de Oostvaardersplassen voor t gemak, en plotsklaps lopen er wolven.. ik heb echt geen flauw idee.
Maar ik denk dat zonder duidelijk 'wat is nu precies de bedoeling' er geen beginnen aan is? Daarvandaan ga je toch werken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:56

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
Maar... wat is het dan?

Mijn complimenten voor het stellen van een uitstekende vraag.

'Nu het antwoord nog...'

(En ik vraag me eerlijk gezegd af, of dit de vraag is die sommigen stellen.
Wellicht ben ik te achterdochtig soms,
maar luidt de vraag soms 'kan ik een argument vinden om economische activiteit voorrang te geven boven natuur?'.
En soms gaan dingen zo, en soms vind ik dat 'jammer maar niet erg' - en soms ben ik er mordicus op tegen...)

Dat doe je zelf toch ook? Heide is belangrijk want dat was vroeger de enige manier waarop het land geld op kon brengen. Hoe is dat niet economisch denken? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:58

>;) niet een beetje af gaan lopen zitten te doen aan mijn uitstekende vraag he...

maar, inderdaad, is heide dan wel of niet de bedoeling?
Ik zou denken bossen, bossen zijn de longen van de wereld, en ze gaan er in rap tempo aan... Overal waar bos kan groeien moet je bossen planten en laten groeien. Ze zorgen ook dat de temperatuur daalt begreep ik.
Wat moet je dan met heide?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:44

Cer schreef:
>;) niet een beetje af gaan lopen zitten te doen aan mijn uitstekende vraag he...

:o
Oejjjj...!
Citaat:
Ik zou denken bossen, bossen zijn de longen van de wereld, en ze gaan er in rap tempo aan... Overal waar bos kan groeien moet je bossen planten en laten groeien. Ze zorgen ook dat de temperatuur daalt begreep ik.

Als gezegd: die heide is al eeuwen de kurk waar de plaatselijke economie op draait.
Dus met de blauwe klokjesgentiaan en de zonnedauw en wat al niet: svp intact houden.
(We hebben best wel veel bomen hier, hoor.)

En goed bewerkte veenweidegebieden leggen ook heel veel kooldioxide vast.

... en de tijd dat heel Nederland enkel en alleen bedekt met bos was, ligt ver achter ons.
Veel verder dan 1850 (= begin industriële revolutie, op dat 'moment' veel kolen verstookt ivm stoommachines).

En bomen zijn ook heel hard nodig om de steden leefbaar te houden: fijnstof opvangen, water bufferen, schaduw en koelte geven tijdens tropische zomers.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:47

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

:o
Oejjjj...!
Citaat:

Als gezegd: die heide is al eeuwen de kurk waar de plaatselijke economie op draait.
Dus met de blauwe klokjesgentiaan en de zonnedauw en wat al niet: svp intact houden.
(We hebben best wel veel bomen hier, hoor.)

En goed bewerkte veenweidegebieden leggen ook heel veel kooldioxide vast.

... en de tijd dat heel Nederland enkel en alleen bedekt met bos was, ligt ver achter ons.
Veel verder dan 1850 (= begin industriële revolutie, op dat 'moment' veel kolen verstookt ivm stoommachines).

En bomen zijn ook heel hard nodig om de steden leefbaar te houden: fijnstof opvangen, water bufferen, schaduw en koelte geven tijdens tropische zomers.

Gut… en dat verwijt anderen een vraag achter een vraag te stellen “kan ik een argument vinden om economische activiteit voorrang te geven boven natuur?”

De ironie :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:20

Vwb 'wat is nu precies de bedoeling' - ik zou zeggen: duurzame landbouw.
Omdat ik wil dat mijn kleinkinderen ook nog te eten hebben op mijn leeftijd.
Daar heb je dingen als een gezonde bodem met goed bodemleven voor nodig - en die criteria zijn alvast van een andere orde dan de wankwaliteit van de Natura 2000 gebieden.

(Ipv niet duurzame landbouw die niet alleen de eigen bodem onklaar maakt, maar dan ook nog gaat zeuren 'dat de natuur in Nederland toch niets voorstelt, dus die mag best kapot'.
Dan hebben mijn kleinkinderen echt geen eten meer als ze 60 zijn.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:28

Elke Nederlander legt 1250,- euro neer voor de boeren, 25 miljard gedeeld door 20 miljoen inwoners.... Laat dat even doordringen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:31

Ik vind dat een redelijk loze kreet …
Waar is dat voor, waar komt t vandaan, is t al uitgekeerd, en aan wie, wanneer, hoeveel…etc..
Een beetje dingen roepen is niet heel effectief denk?

I have questions..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:40

Arabesk schreef:
Elke Nederlander legt 1250,- euro neer voor de boeren, 25 miljard gedeeld door 20 miljoen inwoners.... Laat dat even doordringen

± 17,75 miljoen inwoners, waarvan bijna 5 miljoen jonger is dan 18 en dus (vrijwel) geen belasting betaalt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:58

Jullie draven door.
De maatregelen gaan om een reductie in vee.
Reductie. Geen volledig verbod ofzo. Meer dan de helft van het NL vee mag gewoon blijven.

Dus Almere hoeft niet teruggegeven te worden aan de Zuiderzee en in Drenthe mag heus heide blijven staan.

Maar stel je de heide van Drenthe eens voor als we niets doen. Dan verandert het daar in een brandnetel safari.
Dat is waarom er minder vee (mest) moet zijn in de zeer nabije toekomst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:05

Voor sommige mensen is het beeld van een Veluwe vol gras, bramen en vlieren kennelijk geen probleem....

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:10

Janneke2 schreef:
Ja, de coöperatie 'Land van Ons' is een soort van het wiel aan het her-uitvinden mbt extensieve landbouw in het veenweidegebied.
In principe moet het gewoon rendabele bedrijven opleveren.

En spaar me het sprookje van voedseltekorten.
Ja, wegens klimaatverandering rukken de woestijnen op in Afrika. DE manier om de woestijnen nog een beetje te keren is
1 - dat wij ons best doen om het accoord van Parijs te halen
2 - en GEEN export van landbouwproducten die kant op, de boeren daar hebben ook graag een inkomen. Als de markt niet overspoeld wordt met "hulpgoederen" (ik weet dat er nu hongersnood dteigt ivm Oekraïne) worden de boeren niet weggeconcurreerd de door westerse landen.
Goede boerenbedrijven in Afrika kunnen de woestijn nog een beetje tegenhouden. Onze export van eten gaat dat gegarandeerd NIET doen.

En verder is het een economische keuze, productie voor - laten we zeggen - andere EU landen.
Als de bodem van je bedrijf het hebben kan, waarom ook niet.

Heb je daar een linkje van Janneke? Ik kan het online niet vinden.
Ik weet niet beter dan dat je op veengrond de waterstand zo hoog mogelijk wil houden, om veenoxidatie en bodemdaling tegen te gaan, en daarmee de uitstoot van broeikasgassen. Door de het land zo nat is is het alleen nog geschikt voor grasgroei en voor koeien om op te lopen. Om er gewassen op te verbouwen is het veel te nat. Dat gaat dan om de veengebieden in het midden en westen van NL.

Ik lees hier veel idealistische dingen, maar ik ben dan weer benieuwd naar hoe het uitgewerkt kan worden in de dagelijkse praktijk. Daar zit vaak nog een groot gat tussen, misschien geeft dat soms irritatie aan beide kanten.

Cer, ik las je vraag over of boeren op hun erf mogen blijven wonen, dat mogen ze inderdaad. Ze moeten wel alle schuren afbreken waar vee in heeft gestaan, tenzij ze er een andere bestemming voor hebben. Die bestemmingswijziging moet dan wel binnen een bepaalde tijd vergund zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:26

Arabesk schreef:
Voor sommige mensen is het beeld van een Veluwe vol gras, bramen en vlieren kennelijk geen probleem....

Want de vegetatie op Veluwe is in de historie niet verandert? Al dan niet door menselijk toedoen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:31

Dees schreef:
Jullie draven door.
De maatregelen gaan om een reductie in vee.
Reductie. Geen volledig verbod ofzo. Meer dan de helft van het NL vee mag gewoon blijven.

Dus Almere hoeft niet teruggegeven te worden aan de Zuiderzee en in Drenthe mag heus heide blijven staan.

Maar stel je de heide van Drenthe eens voor als we niets doen. Dan verandert het daar in een brandnetel safari.
Dat is waarom er minder vee (mest) moet zijn in de zeer nabije toekomst.

Hoezo draven we door op het moment dat we vragen hebben? Wat is er mis met zoeken naar antwoorden en een gedegen plan?

Ik vraag me af tot welk punt we de heide in Drenthe en de Veluwse willen behouden/herstellen. Is dat tot het punt dat het ontstond? Of is enkele mate van natuurverandering door menselijk toedoen geoorloofd. En wat dan wel en wat niet? En waarom?