Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:45

nps schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb weleens op D66 gestemd om met name hun euthanasiebeleid. En ik vind dat zij goede bestuurders hebben (in het algemeen).
Vorig kabinet ook mensen met affiniteit met het ministerie, zoals Kuipers en Robert Dijkgraaf. Het zijn over het algemeen fatsoenlijke mensen.

Niet te vergelijken met zo'n Markuszoher van de PVV die volgens de AIVD niet kan functioneren als minister, maar wel in de TK zit en voorheen Eerste Kamer.

Ik de laatste 2 keer, idd vanwege de soort progressieve basiswaarden (abortus, euthanasie). Conservatieve (christelijke) partijen vallen zoiezo af. Hebben altijd hele kundige mensen gehad. Eerst Pechtold, toen Kaag - waarvan ik het nog steeds heel verdrietig vind hoe doe is verguisd.. én ze hebben een digitaal beleid. Ik snap nog steeds niet waarom we het allemaal over asielzoekers hebben terwijl digitalisering en social media zilke enorme impact heeft op de maatschappij…

Eeuwig dillemma afgelopen 2 verkiezingen is tactisch GL/PvdA of golden oldie D66 of helemaal hip en nieuw Volt…

Ik ook, behalve Volt, ik vind Dassen een fijne politicus, maar de partij te klein.
Als PvdA/GL mijn stem nodig heeft om 1e of 2e partij te worden, stem ik zeker PvdA. Zij hebben kundige politici en bestuurders; partijprogramma van wat ik heb gelezen, kan ik mij in vinden. En anders D66.
Bij mij gaat het altijd tussen die 2 partijen.
Christelijke partijen vallen bij mij ook altijd af en populistische partijen vallen zeker af voor mij.

Lynnepinny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:29

Ik stem wederom Partij voor de Dieren. Ik ben altijd al groot fan geweest van Ouwehand, en ook nu met de debatten over Israël heeft ze zich weer zó sterk laten horen. Echt geweldig hoe zij kan praten. Ben ook blij dat de partij volgens de peilingen weer in de lift zit, en kans maakt om de BBB nu voorbij te gaan :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 09:05

Ik stem geen PvdD, maar ik geniet echt van Esther Ouwehand in de debatten. Fel en bevlogen !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:01

Ik heb mijn lidmaatschap van de PvdD al een paar jaar geleden opgezegd dus ik heb nu geen recht van spreken meer. Wat me opvalt daar is de geheel andere sfeer sinds het stoppen van Marianne Thieme en het overnemen door Esther Ouwehand. Ik zag nu (op de tv) het optreden van "Pussy Riot" op de partijbijeenkomst. Wat hebben die daar nou te zoeken. "Vroeger" had de partij meer stijl. Ik ben blij dat ik er weg ben (weggegaan wegens hun pro-wolf houding) en ik zou me er nu überhaupt helemaal niet meer thuis voelen. Ik heb zojuist de SGP gebeld om hun raamposter te bestellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:05

Er blijkt nu een aftakking (nieuwe partij) uit de PvdD ontstaan te zijn nl. "Vrede voor dieren". Het zal mij benieuwen of dat iets wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:18

anjali schreef:
Ik heb mijn lidmaatschap van de PvdD al een paar jaar geleden opgezegd dus ik heb nu geen recht van spreken meer. Wat me opvalt daar is de geheel andere sfeer sinds het stoppen van Marianne Thieme en het overnemen door Esther Ouwehand. Ik zag nu (op de tv) het optreden van "Pussy Riot" op de partijbijeenkomst. Wat hebben die daar nou te zoeken. "Vroeger" had de partij meer stijl. Ik ben blij dat ik er weg ben (weggegaan wegens hun pro-wolf houding) en ik zou me er nu überhaupt helemaal niet meer thuis voelen. Ik heb zojuist de SGP gebeld om hun raamposter te bestellen.

Je vindt de wolf belangrijker dan genocide? De 42.000 doden waaronder 13.000 onschuldige kinderen zijn natuurlijk niet echt heel belangrijk. De SGP wil opkomen voor Israël en vindt de kritiek op de genocide "overtrokken".

"Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, evenmin op zijn vrouw, slaaf, slavin, zijn rund of wat hem ook maar toebehoort."

En vooral:
"Pleeg geen moord"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:44

Iemand is toch vrij om te stemmen op de partij van hun eigen keuze, en mensen hebben daar hun eigen redenenen voor?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:54

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:

Je vindt de wolf belangrijker dan genocide? De 42.000 doden waaronder 13.000 onschuldige kinderen zijn natuurlijk niet echt heel belangrijk. De SGP wil opkomen voor Israël en vindt de kritiek op de genocide "overtrokken".

"Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, evenmin op zijn vrouw, slaaf, slavin, zijn rund of wat hem ook maar toebehoort."

En vooral:
"Pleeg geen moord"

Ja, en blijf dan ook van andermans rund,paard, schaap, hond, kind,etc. af!!! Gemakkelijk om je te bemoeien met iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt ;wel de splinter in andermans oog zien maar niet de balk in je eigen oog! (Als er toch Bijbelteksten bijgehaald moeten worden). :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:56

anjali schreef:
MarlindeRooz schreef:

En vooral:
"Pleeg geen moord"

Ja, en blijf dan ook van andermans rund,paard, schaap, hond, kind,etc. af!!! Gemakkelijk om je te bemoeien met iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt ;wel de splinter in andermans oog zien maar niet de balk in je eigen oog! (Als er toch Bijbelteksten bijgehaald moeten worden). :(

Ik denk dat je de Bijbel dan zelf nog maar eens goed moet lezen. Want dit is niet wat er bedoeld wordt met deze uitspraak. Ten eerste beweer ik niet dat ik op de SGP stem door alle doden door de wolf. Terwijl de SGP een genocide met nog VEEL meer doden goed praat. Dus ik denk dat de SGP degene met de balk in zijn eigen oog is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:08

anjali schreef:

Ik ben ook niet zo lovend over Esther Ouwehand. Ik zie zoveel gesteggel in die partij, vind dat geen goed voorteken hoe zij zich zouden gedragen in een coalitie of oppositie. Ouwehand kan kennelijk die partij niet goed leiden, dus daarom weinig vertrouwen als zij een grotere rol zouden krijgen..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:54

anjali schreef:
Er blijkt nu een aftakking (nieuwe partij) uit de PvdD ontstaan te zijn nl. "Vrede voor dieren". Het zal mij benieuwen of dat iets wordt.

Nee he, weer een splinter clubje erbij, zal wel niks worden maar leuk geprobeerd. Ben je op zoek naar een goed betaalde baan zorg dat je tweede kamer lid wordt. Weinig zorgen en weinig verplichtingen, je riante salaris krijg je toch wel.
Tuurlijk nogal zwartwit gesteld, maar de praktijk laat met name bij de PVV kamer leden zien dat het makkelijk geld verdienen is zonder veel/geen verantwoordelijkheid.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:36

Stem al jaren op de zelfde partij, simpel omdat ik niet wil dat mijn stem verloren gaat, en er van 'n verkiezingsprogram -vaak- weining overblijft in een regeeraccoord.

dus stemmen trekken met een gelikt program en dan veel water bij de wijn om te kunnen regeren. dan

wel bizar deze optekeing, maar geen hand in eigen boezen steken!! na jaren in de regering zitten die dit alles mogelijk maakte

Yeşilgöz hield zaterdag een toespraak op het VVD-verkiezingscongres. Na een turbulente zomer en een daling in de peilingen, moest de VVD-lijsttrekker het nodige rechtzetten en dat deed ze door gemaakte fouten te erkennen, maar vooral door Nederland op alarmistische toon te waarschuwen. Dat deed ze met teksten als "een land dat tolerant is, zal uiteindelijk aan intolerantie ten onder gaan".

Penibele situatie
Volgens Yeşilgöz zijn de de grote immigratiestroom en gebrekkige integratie belangrijke factoren voor de volgens haar penibele situatie. "Door de schaal en snelheid van migratie staan onze voorzieningen, veiligheid, sociale cohesie en rechtsstaat onder druk. Als je daar vervolgens niet naar handelt, dus als er niet minder mensen naar ons toekomen, als je geen eisen stelt aan nieuwkomers, dan kom je in situaties dat je mensen aan hun lot moet overlaten.

https://wnl.tv/2025/09/07/vvd-leider-di ... onder-druk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:49

Ze moet eerst maar eens zien genoeg zetels te halen om überhaupt overwogen te worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:49

Wat dacht je van de stoelendans iedere keer bij FvD?
Perikelen van Houwelingen maakt plaats voor Lidewey de Vos en krijgt gewoon wachtgeld..... en dat hebben ze al vaker gedaan de afgelopen jaren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:23

en wat dacht je van Thiery met zijn boeken en maaltijdboxen, die ziet het gewoon als verdienmodel, en komt er ook nog mee weg om zijn neveninkomsten niet op te geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:01

fokfanaat schreef:
en wat dacht je van Thiery met zijn boeken en maaltijdboxen, die ziet het gewoon als verdienmodel, en komt er ook nog mee weg om zijn neveninkomsten niet op te geven.

Ja, echt bizar dat zij nof stijgen in de peilingen..... doen helemaal niets.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:30

Ik weet nu welke partijen en personen jullie hier NIET goed vinden. Komt er nog iemand die gaat vertellen over zijn\haar eigen partij en waarom die WEL goed is? In het stemhokje straks mag je nl. geen heleboel partijen wegkrassen, maar ,je stem geven, aan EEN partij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:02

anjali schreef:
Ik weet nu welke partijen en personen jullie hier NIET goed vinden. Komt er nog iemand die gaat vertellen over zijn\haar eigen partij en waarom die WEL goed is? In het stemhokje straks mag je nl. geen heleboel partijen wegkrassen, maar ,je stem geven, aan EEN partij.

Ik vind niemand fantastisch. Daarnaast mogen we discussieren op een manier die men zelf prettig vindt. Als iedereen kritisch is, is dat de tendens. Er is geen reden de mes op de keel te zetten en dat we nu heel positief gaan zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:13

anjali schreef:

Volgens mij is er best al een paar keer gezegd welke partijen een goed programma hebben aldus mensen hier hoor. Volt, Pvda/GL, D66 zijn meen ik al voorbij gekomen.

Ikzelf moet er nog induiken, maar PvdA/GL had vorige keer een prima programma in mijn optiek, en –en dat vind ik belangrijk– vorige keer ook bij de CPB doorberekening kwamen zij vrijwel als beste uit de bus kwam wbt. thema's als economie, werkloosheid en armoede.

Maar Volt en D66 liggen ook wel in mijn straatje meestal, wbt. thema's. Nadeel aan Volt is alleen dat ze nog zo klein zijn, dat vind ik nu niet handig dus als een grotere partij -die dus meer kans heeft om te regeren- ook in lijn ligt met mijn wereldbeeld dan zal die eerder mijn stem krijgen.

Daarnaast inderdaad: we mogen prima kritiek leveren. Het is immers een discussietopic, geen ophemeltopic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:21

Raineri schreef:
Ik vind niemand fantastisch. Daarnaast mogen we discussieren op een manier die men zelf prettig vindt. Als iedereen kritisch is, is dat de tendens. Er is geen reden de mes op de keel te zetten en dat we nu heel positief gaan zijn.

Eens, maar het leek wel weer even alsof Anjali persoonlijk aangesproken werd op 'haar partij' dus ik snap haar bericht wel.

Ik meen dat het op de persoon reageren met "je vind de wolf belangrijker dan genocide?" net even anders is dan bijv zeggen "ik ben het niet eens met het standpunt van SGP vanwege het Palestina issue" of in een andere verwoording "zij vinden naar mijn idee genocide oke", maar dan op de partij, en niet op de persoon.
Maar goed, dat is meer mijn idee (ook in het kader van 'er wordt hier niemand persoonlijk aangevallen als ze zijn/haar stemkeuzes kenbaar maken, wat ik laatst las meen ik)

Ik vond zelf de afgelopen pagina's erg interessant :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:31

ik kom ook weer even binnenwandelen met de verkiezingen voor de deur.

ik heb echt geen idee op wie ik moet/wil/ga stemmen. dus ben inderdaad benieuwd naar de meningen en stellingen van mensen hier. en ik zal me inlezen en stemwijzers invullen (nog niet beschikbaar zag ik net).
en dan inderdaad nog tactisch stemmen of echt op je voorkeurspartij.

tip voor meer vrouwen in de regering (als je dat wilt): stem op de eerst (waarschijnlijk) niet verkiesbare vrouw. met voorkeursstemmen zou deze als nog in de regering kunnen komen.

verder vind ik dat ze regels moeten opstellen voor die versplintering / kleine partijen. dat je minimaal zoveel zetels moet hebben of zo. en zelfstandig tijdens de regeerperiode doorgaan moet eigenlijk ook niet kunnen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:50

anjali schreef:

Het is niet zo zwart/wit dat er partijen niet of wel goed zijn. Het is een persoonlijke mening of iemand een partij(programma) goed vindt of niet.

Ik ga toch weer BBB stemmen, ook al sta ik niet meer achter alle punten, het is nog steeds de partij die mij het meest aanspreekt en ik heb er een goed gevoel bij dat deze partij begrijpt hoe het werkt in het landelijke gebied. Of ze weer in een coalitie moeten of beter in de oppositie weet ik niet, ik hoop dat de belangrijke zaken waar nu nog hard aan gewerkt wordt (woningen en stikstof) door BBB ministers nog een stuk zullen verbeteren voor een nieuwe regering aantreedt en alles weer anders wil.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:01

Dat vind ik wel interessant Juval — ik snap dat hun standpunten jou het meeste aanspreken, maar wat vindt je dan van hoe ze zich afgelopen regeerperiode hebben gedragen, zeker gezien hun standpunten?

Had zelf het idee dat ze heel veel regeer- en beleidservaring misten om hun standpunten op realistische wijze waar te maken. Naast het overhaast beslissingen maken (budgetten voor oa boeren verminderen maar geen realistisch alternatief achter de hand hebben) lieten ze -of in ieder geval vdPlas- zich heel erg meeslepen door het populistische gedrag van Wilders.

Wat is jouw kijk daarop?

Ik bedoel, als bijv. PvdA/GL straks in de regering komt en er werkelijk een potje van maakt, dan krijgen die vervolgens mijn stem niet meer, ook al zijn ze in theorie de beste partij voor mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:05

Ik heb al vaker aangegeven wederom op Lisa Westerveld te gaan stemmen . Daarnaast had PvdA gl de vorige keer een van de betere programma’s waarbij iedereen en dan vooral de mensen die het absoluut nodig hebben erop vooruit gaan.
Wij en onze kinderen hebben het ( gelukkig) niet nodig, gaat alleen wat geld kosten de komende decennia doordat de hypotheekrente aftrek verdwijnt en dat is een hele goede zaak.
VVD mag dan wel op de achterste poten staan maar dat is populistisch gedrag want onder hun leiding is dat al in stapjes teruggebracht van 52 naar 37,5 procent. Het voordeel van PvdA/gl plan is dat zij met dat geld de inkomstenbelasting verlagen en dan heeft iedereen voordeel, ook huurders .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:44

IMANDRA schreef:
Dat vind ik wel interessant Juval — ik snap dat hun standpunten jou het meeste aanspreken, maar wat vindt je dan van hoe ze zich afgelopen regeerperiode hebben gedragen, zeker gezien hun standpunten?

Had zelf het idee dat ze heel veel regeer- en beleidservaring misten om hun standpunten op realistische wijze waar te maken. Naast het overhaast beslissingen maken (budgetten voor oa boeren verminderen maar geen realistisch alternatief achter de hand hebben) lieten ze -of in ieder geval vdPlas- zich heel erg meeslepen door het populistische gedrag van Wilders.

Wat is jouw kijk daarop?

Ik bedoel, als bijv. PvdA/GL straks in de regering komt en er werkelijk een potje van maakt, dan krijgen die vervolgens mijn stem niet meer, ook al zijn ze in theorie de beste partij voor mij.

tja, het is inderdaad een jonge, onervaren partij. Ik vergeef ze wel wat beginnersfoutjes, maar inderdaad het gedweep met Wilders staat me ook wel erg tegen. Aan de andere kant is dat denk ik ook wel een politiek spelletje. Zonder Wilders waren ze nooit in een coalitie gekomen en is de kans om iets te verbeteren voor hun achterban sowieso kleiner.

En ja, ik heb ook wel getwijfeld of ik weer BBB zou gaan stemmen, maar op dit moment kan ik geen partij vinden die ik voor onze persoonlijke situatie beter vind passen. Of het een vergissing wordt zal blijken :)