Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:48

Trump zit gewoon in de tas bij Poetin. Van Trump hoeft niemand iets te verwachten in deze, alleen maar negatieve zaken voor Oekraïne.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:16

Rusland zegt op alles nee, hooguit rekken ze weer wat tijd door te zeggen heel goed naar de plannen te kijken. Voor de show wel te verstaan. Putin gaat maar met een ding akkoord, overgave van de drie provincies zodat hij een aaneengesloten gebied in handen heeft tot de Krim.
Eén ding weet ik wel, wanneer het westen niet doorzakt heb je over vijf jaar weer hetzelfde. Incl een aantal andere landen, Litouwen enz.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:44

Overgave van heel Oekraïne, zal je waarschijnlijk bedoelen. Dat is de uiteindelijke bedoeling van Rusland, dit omdat elke afspraak door Rusland, in het verleden, is geschonden op termijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:10

Ik lees ook nog steeds meer, mede door de informatie die babootje hier deelt, heel fijn dankje daarvoor !!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:59

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:30

Te triest voor woorden dat op zo'n dossiers Russische jaknikkers het voor het zeggen (denken) te hebben. Het verdrietige is dat deze tegenkrachten het voor Oekraïne in een al zeer moeilijke situatie waar het om veel mensenlevens gaat, extra moeilijk maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:53

Het gaat d Amerikanen alleen om de centjes.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:02

Bron: YouTube https://share.google/clfjTfFT9RmcYOcaD
Het staatsbezoek op dit moment van Poetin aan Kyrgyzstan. Video half uur met cultuur, ook paarden.
Poetin fit de vliegtuig trap af.

Gisteren was de mening van Russen die zowel het Europese als Russische nieuws volgen dat het 28 punten plan in de Russische media onbekend is.

Hopelijk heb ik het mis, zoals eerder verkondigd, Oekraïne zal een fors gedeelte van zijn grondgebied moeten afstaan of er komt geen vrede .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:05

Dus jij denkt met Dmitriev als een van de architecten dat de Russen niets van het plan weten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:21

Nico12 schreef:

Welke van de 4 Poetins? _O- _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:40

Nico12 schreef:
Het staatsbezoek op dit moment van Poetin aan Kyrgyzstan. Video half uur met cultuur, ook paarden.

Gisteren was de mening van Russen die zowel het Europese als Russische nieuws volgen dat het 28 punten plan in de Russische media onbekend is.

Hopelijk heb ik het mis, zoals eerder verkondigd, Oekraïne zal een fors gedeelte van zijn grondgebied moeten afstaan of er komt geen vrede .

Je gaat er aan voorbij, dat Oekraine een soeverein land is en alleen het parlement van Oekraïne kan besluiten of zij grondgebied willen afstaan voor een (onzekere) vrede.

Putin/Rusland zou beloond worden voor hun agressie en welk land is het volgende slachtoffer van Rusland ?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:24

BigOne schreef:
Dus jij denkt met Dmitriev als een van de architecten dat de Russen niets van het plan weten?

Dat staat er niet. De Russische burgers die ik op dat moment gesproken heb zeiden: wij kennen het 28 punten plan uit de media buiten Rusland. Maar hier in Rusland is in de media niets bekend. De Russische media is normaal direct met nieuws en ik dacht wat zou hier achter zitten.
In Rusland wordt men afgeschermd van het buitenlandse nieuws en in NL worden wij afgeschermd van het Russische nieuws. Het YouTube linkje wat ik iets terug plaatste heeft een andere inhoud dan het Russische officiële filmpje, maar dat Russische filmpje lukt je niet op een NL smartphone.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:28

Electra63 schreef:
Nico12 schreef:

Je gaat er aan voorbij, dat Oekraine een soeverein land is en alleen het parlement van Oekraïne kan besluiten of zij grondgebied willen afstaan voor een (onzekere) vrede.

Putin/Rusland zou beloond worden voor hun agressie en welk land is het volgende slachtoffer van Rusland ?

Nee, daar ga ik niet aan voorbij. Putin/ Rusland zou beloond worden voor hun agressie. Daar ben ik het volledig mee eens, Maar het zal geschieden. Of eerst nog jarenlang door vechten? Geld heeft Putin geen gebrek, al denkt bokt daar soms anders over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:31

Nee natuurlijk weten de Russen in Rusland zelf niets. Die worden al 20 jaar volledig gehersenspoeld. Ze weten niet dat er al meer dan een miljoen dode en gewonde mannen zijn door de 3 daagse operatie.
Ze weten ook vast niets over de mobiele crematoria die zo’n beetje dag en nacht branden om er voor te zorgen dat er geen vergoeding wordt uitgekeerd aan de nabestaanden.
De enigen die meer weten is het kringetje oligarchen rondom Putin maar de gewone burger ? De meesten weten niets en diegene die wel wat weet houdt z’n mond wel. Op het zingen van een protestlied staat al 7 jaar cel !
En nog lang doorvechten? De oorlogseconomie is aan het instorten, aan alle kanten. Faillissementen te over, geen of weinig leveringen van electronica en auto’s bvb, hoge rente!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:50

Nico ik hoop zo dat je ongelijk hebt. Soms denk ik het ook. Oekraïense volk is moe gevochten, er is teveel verdriet ,teveel verlies en het enige denk ik soms dat ze op de been houdt is natuurlijk hun geschiedenis (het volk staat als zeer taai vechtvolk bekend dat nooit opgeeft) en het feit dat als ze capituleren (want daar praten we over) hun bestaansrecht in het geding is want de Russen zijn zeer wreed in de Donbass en dat weten de Oekraieners maar al te goed, wat ze dan te wachten staat....En denk ook aan al die kinderontvoeringen. Zitten ze ook niet op te wachten .

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:52

BigOne schreef:
Nee natuurlijk weten de Russen in Rusland zelf niets. Die worden al 20 jaar volledig gehersenspoeld. Ze weten niet dat er al meer dan een miljoen dode en gewonde mannen zijn door de 3 daagse operatie.
Ze weten ook vast niets over de mobiele crematoria die zo’n beetje dag en nacht branden om er voor te zorgen dat er geen vergoeding wordt uitgekeerd aan de nabestaanden.
De enigen die meer weten is het kringetje oligarchen rondom Putin maar de gewone burger ? De meesten weten niets en diegene die wel wat weet houdt z’n mond wel. Op het zingen van een protestlied staat al 7 jaar cel !
En nog lang doorvechten? De oorlogseconomie is aan het instorten, aan alle kanten. Faillissementen te over, geen of weinig leveringen van electronica en auto’s bvb, hoge rente!

De oorlogs economie in Rusland op instorten: door dit te denken wordt men op het verkeerde been gezet. Op dit moment zijn de reizen naar Rusland, Moskou, vanaf Amsterdam via Istanboel vanaf 800 euro zonder bagage. Alternatieven omslachtig. Native Nederlanders die ik ken komen er minimaal 4 keer per jaar, nog steeds. De mening is: de economie in Rusland gaat sneller vooruit dan in NL. Dat zie je op de vertrek/ aankomst vliegvelden en erg duidelijk in de steden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:56

[quote="pien_2010"]Nico ik hoop zo dat je ongelijk hebt. Soms denk ik het ook. Oekraïense volk is moe gevochten, er is teveel verdriet ,teveel verlies en het enige denk ik soms dat ze op de been houdt is natuurlijk hun geschiedenis (het volk staat als zeer taai vechtvolk bekend dat nooit opgeeft) en het feit dat als ze capituleren (want daar praten we over) hun bestaansrecht in het geding is want de Russen zijn zeer wreed in de Donbass en dat weten de Oekraieners maar al te goed, wat ze dan te wachten staat....En denk ook aan al die kinderontvoeringen. Zitten ze ook niet op te wachten .[/quote.

Ik slaap er soms slecht van, heel goede kennissen in Rusland heb ik verloren door discussie over de oorlog. Ik heb er begrip voor dat ze achter Poetin staan, ze weten niet beter. Ik was zelf ongeveer 7 keer in Rusland, steden en platteland, trektochten, paardrijden,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:30

Hier wat achtergrond over Witkoff van een zweedse journaliste, correspondent in Oekraine.
En hoe diep de Russische invloed reikt in de MAGA beweging.

https://x.com/IneBackIversen/status/1993399400010555471
Laten we het over Steve Witkoff hebben. Ik denk namelijk dat het verhaal dat hij een “nuttige idioot” is, een gevaarlijke valkuil is om in te stappen.
Het is donkerder dan dat.
Witkoff heeft dertig jaar lang gezwommen in Russisch geld, kringen van de Russische maffia en de Russische vastgoedmarkt.
Hij is niet zomaar een "MAGA-dude" die Trump advies geeft over Rusland en Oekraïne.
Witkoff is van Russische afkomst, heeft zijn fortuin opgebouwd via netwerken in New York die overspoeld werden met post-Sovjet crimineel geld, en is nu bezig met het promoten van de zogenaamde ‘vredesplan’ van het Kremlin. Dat is geen toeval. Het is continuïteit.
In de jaren negentig werd het luxe vastgoed in Manhattan de grootste wasserette voor Russische criminele netwerken die op de vlucht waren voor de val van de USSR.
De FBI (o.a. Comey) heeft voor het Congres getuigd over dit tijdperk. Het was geen geheim.
Trump Tower stond in de jaren 80-90 vol met:
•Russische gangsters
•wapenhandelaren
•witwassers
•“zakenlieden” verbonden aan Semion Mogilevich
•lege vennootschappen die contanten kopen
Trump tolereerde het niet alleen, hij verwelkomde het ook blindelings.
Trumps maatje Witkoff speelde op de commerciële versie van hetzelfde ecosysteem.
Terwijl Trump de appartementen beheerde die hij met koffers vol contant geld kocht, hield Witkoff zich bezig met grote kantoorgebouwen die werden gefinancierd via ondoorzichtige partnerschappen en verkopers in nood.
Twee mannen, één pijpleiding van Russisch kapitaal.

Heden
Witkoff is Trumps woordvoerder voor het Rusland-Oekraïnebeleid.
Een man met:
• geen diplomatieke achtergrond
• nul expertise in Oekraïne
&
• Een groot Russisch netwerk
• Een geschiedenis van luidruchtige pro-Kremlin-stans

En hier zijn we weer, met de VS die het verlanglijstje van Rusland showt.

Verleden:
2016, Paul Manafort (voormalig campagneleider van Trump) ontmoette Konstantin Kilimnik (een Russische inlichtingendienst) om een ​​"vredesplan" voor Oekraïne te bespreken dat:
• de Russische invasie legitimeerde
• een door Moskou goedgekeurde leider installeerde
• sancties ophief
• Kiev dwong onder dwang te onderhandelen

Hoe absurd om Trump steeds weer te horen zeggen: "De oorlog zou nooit zijn begonnen als ik president was geweest."
Terwijl hij dondersgoed weet dat Rusland in 2014 Oekraïne is binnengevallen. En je kunt er zeker van zijn dat Trump al heel veel van de gesprekken over het 'vredesplan' van Manafort heeft gehoord.

Heden:
Ditmaal met een 28-punten tellend “vredesplan” gepresenteerd door Witkoff.
Dezelfde ongebreidelde eisen.
Dezelfde verdraaide verhalen.
Dit is geen innovatie.
Dit is het recyclen van het Kremlinbeleid.
Geleverd door zakenpartners, vermomd als diplomatie

Terug naar Trump, eerste termijn:
Het is gemakkelijk te vergeten hoe verontrustend Trumps privé-ontmoetingen met Poetin waren:
•Geen Amerikaanse functionarissen aanwezig
•Geen transcripties
• Geen verantwoording
•Aantekeningen van tolken in beslag genomen
•Beleidsresultaten op mysterieuze wijze in lijn met Russische doelstellingen

Trump huidige termijn:
• Trumps besloten ontmoeting met Poetin in Alaska.
• Witkoffs rustige uitstapjes naar Moskou
• Off-record onderhandelingen over Oekraïne
•Geen transparantie.

Waarom wordt het Amerikaanse beleid ten aanzien van Oekraïne achter gesloten deuren bepaald, zonder dat Oekraïne erbij betrokken is?!

Toch is de eis van Oekraïne precies het tegenovergestelde: constante transparantie, publieke verklaringen, toezicht, openbaarmakingen, zichtbaarheid, dankbaarheid
Maar uit Rusland?
Geen enkele eis, gewoon: “Geef ze twee weken”
Dit is geen diplomatie.

Witkoffs publieke uitspraken zijn niet te onderscheiden van Russische propaganda over de Russische taal: "Grondgebied is onderhandelbaar." Enzovoort.
Zelfs in 2018 bekritiseerde Witkoff de westerse economische sancties tegen Rusland, die werden opgelegd na de illegale annexatie van de Krim door Rusland.
4: En let op hoe Witkoff consequent het volgende weglaat:
• Russische oorlogsmisdaden
• massadeportaties
• raketaanvallen op burgers
• nucleaire chantage
• de gedocumenteerde intentie tot genocide

Het doel is om de misdaden van Rusland te verdoezelen en uit te wissen, en om slachtoffers te dwingen tot een compromis.

Velen zeggen; Witkoff en Trump zijn zakenmannen, of ze willen een deal.
Hun deals met Rusland zijn al lang geleden gesloten, en nu doen Witkoff en Trump hun deel:
Stel Moskou tevreden, zet Oekraine onder druk, ondermijn de sancties, dwing en deal af en noem het vrede.
Witkoff maakte carrière in een wereld waarin het witwassen van Russisch geld genormaliseerd werd en werd afgeschilderd als “investeerders”, “partners” of “kopers”.
Dezelfde wereld waar Manafort geld mee verdiende, waar Trump op vertrouwde en die de Russische inlichtingendienst als dekmantel gebruikte.
Ze zijn niet uit die wereld verdwenen, ze hebben hem hierheen gebracht.

----

In dit plaatje passen precies de nieuwe berichten over het voornemen van de US (ic Trump) om Donetsk, Loehansk en de Krim formeel als wettelijk Rusland te erkennen.
https://x.com/locuta/status/1994665383702249809

De VS bereiden zich voor om de Russische controle over de Krim en andere bezette Oekraïense regio's te erkennen als onderdeel van Trumps voorgestelde vredesakkoord, - The Telegraph
Trump heeft Witkoff en Kushner naar Moskou gestuurd om het aanbod rechtstreeks aan Poetin over te brengen. Oekraïne hoeft deze verliezen niet te erkennen.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/19 ... 9720135728

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:15

Verhaal was mij al bekend en is te triest voor woorden, voor trump gaat geld boven alles, al decennialang!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:40

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:01

Verstandig dat hij weg is, maar ik ben bang dat dit weer afstraalt op Zelensky zelf. En ongeacht of hij honderd procent schoon is (geen verdachtmaking maar over bijna iedereen in het zakenleven kun je wel wat vinden), wat je nu echt niet moet hebben is een regimewisseling.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 07:10

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:09

Puur kapitalisme, geheel verschoond van enig moreel ethisch besef.
En maakt ook heel duidelijk dat Trump Europa als concurrent ziet die uitgeschakeld moet worden.
Allemaal bekend eigenlijk, maar we denken nog steeds dat het politici zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:35