Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:01

Als het niet popie Jopie is voor de bühne vind ik het goed. Hij heeft zeker een punt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:02

ja, de vraag was ook of het letterlijk zo gezegd was :j
Dat een online krant iets tussen "" "" zet, wil niet altijd zeggen dat het een letterlijk citaat is, al zou dat wel zo moeten zijn, maar bedankt :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:33

Loretta schreef:
Rutte kan heel mooi praten. Bijna niemand kan zo mooi leugens verkopen. En daar is hij de afgelopen 13 jaar steevast premier mee geworden. Veel mensen doorzien zijn mooie praatjes gewoon niet.
Maar als ik kijk hoe hij het land achterlaat na 13 jaar wanbeleid. Dan is mooi praten ook gelijk het enige wat die man kan.

Als het over Rutte gaat kan ik weinig goeds noemen wat hij voor Nederland gedaan heeft.
De enigen die er van hebben geprofiteerd dat zijn de multinationals en de allerrijksten.

Dat is echt onzin, hij heeft van een financiele economische crisis gezorgd voor een zeer sterke economie waar iedereen van profiteert.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:38

Benzz wauw... Ik ben benieuwd naar je onderbouwing, want ik kan echt niet begrijpen hoe die tot die oneliner conclusie kan komen als je de politiek en de maatschappij een beetje hebt gevolgd de afgelopen jaren :') :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:41

Babsiej schreef:
Ja dat is echt zo gezegd.

Gisteren overigens ook een politicus die zei dat ze allemaal wel 30% in konden leveren en dat ze het dan nog steeds erg goed hebben.

De eerste gedachte die bij mij op komt is toch, Verkiezingstijd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:44

Loretta schreef:
Babsiej schreef:
Ja dat is echt zo gezegd.

Gisteren overigens ook een politicus die zei dat ze allemaal wel 30% in konden leveren en dat ze het dan nog steeds erg goed hebben.

De eerste gedachte die bij mij op komt is toch, Verkiezingstijd!

Nou ja, ik zou ze er dan toch aan proberen te houden, het staat op beeld :+
Een voorstel van maken, of hoe heet dat, en dan kijken wie er tegenstemt en wie er voorstemt :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:48

VuurVleugels schreef:
Benzz wauw... Ik ben benieuwd naar je onderbouwing, want ik kan echt niet begrijpen hoe die tot die oneliner conclusie kan komen als je de politiek en de maatschappij een beetje hebt gevolgd de afgelopen jaren :') :')

Nouja, het klopt wel. Dankzij de inzet van kabinetten Rutte na de vorige crisis hadden we de ruimte voor bijvoorbeeld alle steun tijdens Corona etc. Sinds die tijd echter…

Dus stellen dat de gehele Rutte-periode alleen voor meer problemen heeft gezorgd is niet helemaal waar. Ze hebben echt wel voor (relatief) goede dingen gezorgd. Maar er zijn ook veel problemen bijgekomen of gebleven.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:55

Ja en daar kan ik helemaal inkomen. Rutte heeft niet alleen maar voor rampspoed gezorgd natuurlijk. Maar om nou te stellen dat we een "zeer sterke economie hebben waar iedereen van profiteert" gaat mij, als Wajonger en student die nauwelijks rondkomt, echt wel drie bruggen te ver.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:04

aan de andere kant, er is wel Wajong.. dat is volgens mij niet in alle landen zo
Dat is weer een luxe van in NL leven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:12

Cer schreef:
Nou ja, ik zou ze er dan toch aan proberen te houden, het staat op beeld
Een voorstel van maken, of hoe heet dat, en dan kijken wie er tegenstemt en wie er voorstemt

Dat vind ik een leuk klusje voor de SP.

Ik denk ook hetzelfde als Loretta

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:35

VuurVleugels schreef:
Ja en daar kan ik helemaal inkomen. Rutte heeft niet alleen maar voor rampspoed gezorgd natuurlijk. Maar om nou te stellen dat we een "zeer sterke economie hebben waar iedereen van profiteert" gaat mij, als Wajonger en student die nauwelijks rondkomt, echt wel drie bruggen te ver.

Alleen voor een heel klein select groepje is Rutte zeer voordelig geweest.
En grote bedrijven lachen zich helemaal krom in Nederland.
Alles om grote bedrijven te behouden en aan te trekken. Vaak zelfs onder zulke voorwaarden dat je je serieus af moet vragen of je een bepaald bedrijf wel moet willen.

Wat bijvoorbeeld te denken van het feit dat er na de aanleg van een groot windmolenpark er gelijk een datacenter naast komt? En veel van dat soort fratsen.
Ook bedrijven die niet of nauwelijks belasting betalen maar wel profiteren van de infrastructuur.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:49

VuurVleugels schreef:

Je krijgt wajong en je kan studeren. Wat een mooi land dan toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:55

VuurVleugels schreef:

Ik snap wat je bedoelt als je ‘m zo stellig neerzet hoor, maar als je indirect kijkt, relatief aan wat we allemaal hebben meegemaakt? Uiteindelijk heeft ook iedereen geprofiteerd van dat de economie weer beter ging draaien (bedrijven vallen minder snel om, kan me indenken dat dit dus ook invloed heeft gehad op de prijzen van branches / producten), dat bedrijven Corona steun kregen (idem), dat we de middelen hadden om die energie vergoeding uit te keren (direct profijt van), de benzineprijs tijdelijk te verlagen (idem).

Kijk ik ga nergens beweren dat het allemaal perfect is geweest en dat dat nu ook nog steeds zo is. Maar indirect heeft iedereen linksom of rechtsom wel ergens van geprofiteerd van de maatregelen die de regering heeft doorgevoerd. Had het beter gekund? Wellicht, voor groepen zoals de jouwe. Betekent het feit dat je nauwelijks rondkomt dat je er helemaal niks van geprofiteerd hebt? Nee. Dus heb je geprofiteerd: maar nog genoeg reden om te klagen gezien de rést van de/jouw situatie.

Immers, dat er een goede, sterke economie is geweest waar iedereen enigszins direct dan wel indirect van heeft geprofiteerd, wil niet zeggen dat alles helemaal koek en ei is geweest en dat we niks te klagen hebben over de keuzes van kabinet van toen en nu.

Ik wil even benadrukken dat ik het als voorbeeld bedoel en dat het genuanceerder ligt dan zowel Loretta als Benzz hebben beschreven. Ik wil je situatie totaal niet bagatelliseren! Hoop dat dat duidelijk is. En ik wil ook benadrukken dat zeker de situatie nu niet is om naar huis te schrijven.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:05

Tja, ik snap de overweging van die grote bedrijven wel ten opzichte van werkgelegenheid bijvoorbeeld. Maar dat is door te rekenen lijkt me. Hoeveel banen leveren die bedrijven voor Nederland op? Maar als die voorwaarden idd te gortig zijn, tov van wat ie bedrijven ons opleveren....

Het is met zulke thema's altijd lastig omdat ze gewoon niet zwart/wit zijn. Ieder nadeel heb z'n voordeel zeg maar.

@VV ik vind het rot voor je dat je in de Wajong zit, en je zal me dit ook niet in dank afnemen, maar net als Cer zegt, er is een Wajong. Die is er in veel landen niet eens.

En als student heb je niet veel geld en moet je creatief zijn. Mijn moeder kon geen cent bijdragen aan mijn studie (ze had een bijstanduitkering) en ik heb me de tyfus gewerkt om mijn studie te kunnen betalen en het is me gelukt. En nee het was niet makkelijk en ook niet leuk. Vooral als je ziet dat anderen een jaar verspillen met alleen maar zuipen.. ik had die luxe niet. Maar daardoor ben ik wel geworden wat ik nu ben.

Je zult er iets voor moeten doen, maar dan zijn mogelijkheden in Nederland legio. En nee, ik ben ook niet blij met de politiek in Nederland, er loopt veel niet goed. Maar als ik naar mensen in Mexico kijk. Niet werken is geen geld. Simpel. De corona sluiting van bedrijven betekende daar dat de werknemers geen inkomen hadden 0. Niets, gewoon niets. Dat is armoede. En dat is er in Nederland niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:39

Echwel schreef:
Citaat:
Ik vind het verder wèl heel veroordelend dat "iedereen wel een bijdrage kan leveren aan de maatschappij" indien daarmee bedoelt wordt dat iedere wao-er wel betaald werk kan doen.

Niet betaald misschien maar al is het maar in een bejaardenhuis koffie schenken of wat dan ook
Naar het ziekenhuis rijden met iemand

Maar ook dat kun je niet voor een ander bepalen. Er zijn mensen die niet (meer) kunnen werken. En hoe erg is dat? (behalve voor henzelf dan)
Als iemand na veertig jaar hard werken tegen een basisloon door lichamelijke tegenslag niet meer kan werken, waarom zou zo iemand dan nog persé koffie moeten schenken?
Terwijl er mensen zijn die nooit hard hebben hoeven werken en toch altijd rijk zijn geweest. Simpelweg omdat hun ouders dat al waren en dit door oa het belastingstelsel in stand gehouden wordt.

Nogmaals mijn aanbeveling: kijk naar Sander en de Kloof op NPO.
Sander komt uit een rijke familie, krijgt als hij het huis uit gaat twee ton mee als startkapitaal.
Hij koopt een huis, en verkoopt het weer met overwaarde. Slapend rijk worden heet dat.
Alleen heeft Sander zelf moeite met die ongelijkheid. Het klopt niet. En hij legt heel duidelijk uit waarom hij die mening heeft.

Ik vind het zo frustrerend dat men zich laat manipuleren door de gedachte dat als je maar hard werkt en je best doet dan kom je er wel.
Dat is niet zo!
Er zijn mensen die zich kapot werken en zich toch nooit een eigen huis of een tropische vakantie kunnen veroorloven, en er zijn mensen die zich alles kunnen veroorloven en er relatief weinig voor hoeven doen. Je inzet heeft maar beperkt invloed op het resultaat.

Bijdrage leveren in de maatschappij zit hem daarnaast ook in de belangrijke waarden solidariteit, vrijgevigheid en gastvrijheid.

Een financiële en fysieke bijdrage lever je imo naar rato en naar draagkracht. (Zo zou het tenminste moeten zijn!)

Stel, jij hebt een hele toffe baan, je werkt 24 uur per week voor 4000,- netto per maand.
Je ontmoet de liefde van je leven en jullie gaan samenwonen. De huur van jullie huis is 1200,-
Hij werkt in het personenvervoer. Hij werkt 40 uur per week en verdient daarmee 1500,- per maand.
Spreken jullie dan af dat ieder 50% van de vaste lasten betaalt?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:54

Oef mevrouw van der Plas zakt door het ijs nu met het indienen van moties en dr dekkingen ervoor :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:00

Vertel?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:09

Ze heeft voor tientallen miljarden aan punten die ze wil wijzigen.

Afschaffen eigen risico
Verhogen minimumloon met een “beetje”

En nog een heel riedeltje, maar ze heeft geen idee waar ze dat dan kan compenseren, want geld moet ergens vandaan komen.
En ze stond dus 2x voor joker, waarbij daadwerkelijk iedereen in de lach schoot.
Ze laten overigens ook niets doorrekenen.

De vraag was hoeveel is een beetje? Antwoord was misschien 1 of 2 % ofzo. Weet u dan hoeveel 1% verhogen kost? Nee dat weet ik zo niet.
Ongeveer een miljard … Zulke dingen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:28

Ik heb het ook gezien. Het was niet heel fraai := Ze laten het programma niet door rekenen, want dan wil het CPB weten wat het kost. Ja joh :') De reacties erop waren veelzeggend in ieder geval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:35

Er waren er meer die niet lieten doorrekenen meen ik

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:45

Esperanza schreef:
Tja, ik snap de overweging van die grote bedrijven wel ten opzichte van werkgelegenheid bijvoorbeeld. Maar dat is door te rekenen lijkt me. Hoeveel banen leveren die bedrijven voor Nederland op?

Trouw heeft dit gedaan ivm met het vertrek van Shell uit Nederland.
Nu ja - het hoofdkantoor.

Houd je vast: 15 banen.
Hard en verantwoordelijk werk: schoonmaken en beveiligen.
Citaat:
Je zult er iets voor moeten doen, maar dan zijn mogelijkheden in Nederland legio.

Doorgaans is dit zo, maar net niet voor iedereen.

Ik herinner me een premier die uit een familie kwam met een groot, internationaal bedrijf.
Studeerde iemand af, of was er een gevalletje 'de studie lukt niet', werd die persoon ergens in het bedrijf 'ondergebracht'.

Gevolg: de man was er van overtuigd 'dat als je echt wil, er heus wel werk te vinden is'.
Mijn hoela.
(Bij meer werklozen dan vacatures is dat gewoon kolder.)
Niet iedereen heeft een kruiwagen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:39

Citaat:
Nogmaals mijn aanbeveling: kijk naar Sander en de Kloof op NPO.
Sander komt uit een rijke familie, krijgt als hij het huis uit gaat twee ton mee als startkapitaal.
Hij koopt een huis, en verkoopt het weer met overwaarde. Slapend rijk worden heet dat.
Alleen heeft Sander zelf moeite met die ongelijkheid. Het klopt niet. En hij legt heel duidelijk uit waarom hij die mening heeft.

Hele goede aanbeveling.

Ik zelf kom ook uit een goed gezin, helaas niet zo rijk als de familie van Sander _O- . Mijn man komt uit een arm arbeider gezin.
Ik kreeg alle kansen, hij moest maar de fabriek in. Zo extreem is het nu niet meer, maar de verschillen tussen ons leven is zo vreselijk groot dat zeker te maken heeft met de start in de wieg van het pluche van mij en hij....tja....is niet eens een naam voor. Hij is zonder een lepel geboren en ik met de zilveren lepel. Dat geeft grote verschillen!

Sander legt dat super pijnlijk bloot en je ziet de geneerdheid van de mensen die hij interviewt die dat natuurlijk ook weten maar dat niet zo open en bloot op TV willen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:00

Babsiej schreef:
Ze heeft voor tientallen miljarden aan punten die ze wil wijzigen.

Afschaffen eigen risico
Verhogen minimumloon met een “beetje”

En nog een heel riedeltje, maar ze heeft geen idee waar ze dat dan kan compenseren, want geld moet ergens vandaan komen.
En ze stond dus 2x voor joker, waarbij daadwerkelijk iedereen in de lach schoot.
Ze laten overigens ook niets doorrekenen.

De vraag was hoeveel is een beetje? Antwoord was misschien 1 of 2 % ofzo. Weet u dan hoeveel 1% verhogen kost? Nee dat weet ik zo niet.
Ongeveer een miljard … Zulke dingen.

Lijkt erop dat BBB dame door de mand begint vallen nu het echte serieuze werk begint. Weten waar je over praat en dossier kennis zijn dan wel waardevol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:53

Ik lees op nu.nl dat de motie waar de BBB mee kwam, over het minimumloon, ingedient was door Omzigt.. dan zouden ze hem eigenlijk uit moeten lachen toch..

Dit vond ik ook een typisch stuk:
“Even leek het erop dat de Kamer Van der Plas niet serieus nam, maar het omgekeerde was eerder het geval. Als een politieke tegenstander uitglijdt, laat de mate waarin andere partijen dat inwrijven zien hoe belangrijk ze diegene vinden.”
En er werd geschreven over “de nieuwe structuur”.. het las best positief weg vond ik

Kamer neemt op valreep heft in eigen hand en verbouwt begroting voor miljarden https://www.nu.nl/politiek/6281934/kame ... arden.html

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:56

Cer schreef:
Er waren er meer die niet lieten doorrekenen meen ik

Kan wel zo zijn, maar zulke reacties spreken toch boekdelen? Ik snap dan ook niet zo goed dat iemand op zulke partijen stemt, die hun zaken dus zo slecht hebben uitgezocht :=