steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:35

Dees schreef:
elnienjo schreef:
Biologisch is overrated, het is veel te duur en je proeft het er niet aan af.

Overweeg dit eens: wat als biologisch voedsel de juiste prijs heeft, en het niet-biologische voedsel in de winkel een lage aankoopprijs heeft maar je betaalt in natura eigenlijk een veel hogere prijs?

Het verlies aan gezondheid van je leefomgeving is bepaald niet gratis, al reken je niet af wanneer je voor bespoten groenten en/of kiloknallers gaat.

En omdat mensen die denken dat biologisch "onnodig duur en woke gewauwel is", gaan we mooi wel met zijn allen naar de kl.te.

Maar dat gaat helaas in een traag tempo, waardoor velen kunnen blijven denken dat het niet zo is.

Zelfde geld trouwens ook voor telkens maar weer onnodige kleding kopen. Of plastic spulletjes uit de Action. Of rondjes crossen met je oude brommer.
De manier waarop wij het leven "normaal" vinden, moet echt serieus op de helling. Willen we het leven voor mensen op aarde nog wat leefbaar houden.

Zag gister een rapportage op 1Vandaag over hoe NL haar niet te verwerken vuilnis exporteert naar Indonesië... het stemde me in-en-in triest.
NL staat bepaald niet vooraan als het gaat om besef wat we deze aarde aandoen.

Dat is inderdaad heel triest, ik zag die aflevering ook, en heb het ook even genoemd in het asieltopic, waar nog steeds geroepen wordt "laat mensen hun eigen problemen maar oplossen" eh ja, begin bij jezelf denk ik dan..
Ik heb heel lang gedacht dat Nederland het heel goed deed, sociaal, tolerant en qua milieu vervuiling. Maar dat is alles behalve zo. Nederland scoort zeer bedroevend op al die gebieden.

Natuurlijk is verandering -als dat voelt als een stap terug- niet altijd makkelijk en leuk. Maar jee, dat mensen nog altijd niet erkennen dat we fout bezig zijn, daar word ik zooo ontzettend moe van -O-

Dank je wel voor je prettige en inhoudelijke bijdrage weer Dees _/-\o_

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:15

Arabesk schreef:
Ik heb even uitgezocht waarom Nederland geen derogatiebeschikking meer krijgt en Denemarken en Vlaanderen nog wel

Citaat:
Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%

Dat verklaart een hoop.

Citaat:
. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.

Twee vliegen in één klap, ook meteen minder stikstof. En ook nog eens minder uitstoot van fijnstof door varkenshouderijen en kippenfarms, waardoor de levensverwachting van Nederlanders lager ligt in gebieden zoals Brabant

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... -nederland

Europa is helemaal klaar met nederland. Praatjes vullen geen gaatjes

Citaat:
In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.

om hier nog even op aan te haken. Bericht van WUR dat het milieu niet gebaad zal zijn als de derogatie afgeschaft wordt. En dat de waterkwaliteit samenhangt met de droogte van afgelopen jaren.
https://veeteelt.nl/nieuws/wur-milieu-n ... E_qlMYWVx8

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:22

juval schreef:
om hier nog even op aan te haken. Bericht van WUR dat het milieu niet gebaad zal zijn als de derogatie afgeschaft wordt. En dat de waterkwaliteit samenhangt met de droogte van afgelopen jaren.
https://veeteelt.nl/nieuws/wur-milieu-n ... E_qlMYWVx8

Veeteelt maakt twee opmerkingen.
De één over de waterkwaliteit en de droogte ;
de ander over de verwachting van WUR dat er meer mais verbouwd zal gaan worden.

Meer mais in het veevoer is gunstig voor de stikstofemissie,
een maisakker laat meer nitraat doorspoelen.
- En uiteraard de idiotie van de kunstmest.

Misschien kunnen de knappe koppen een oplossing verzinnen...?
Weten ze van planten die geen extra nitraat laten doorspoelen, maar ook gunstig zijn als veevoer...?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:38

BigOne schreef:
Laat dat nu ook net de partijen zijn waardoor de boeren nu zo in de oliebol zitten.

Dat ontken ik ook niet. Verschil zit hem naar mijn idee in dat de VVD en het CDA realistischer zijn in de zin van dat het nogal logisch is dat een propvol land zoals Nederland veel stikstof uitstoot en dat het niet fair is om daarvoor één sector op te laten draaien. Op te laten draaien als in veronderstellen dat de enige oplossing krimp is. D66 vindt het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld om de veehouderij weg te zetten als het grootste probleem, maar is gewoon vóór uitbreiding industrie en vóór uitbreiding infrastructuur. Dweilen met de kraan open, als je het mij vraagt. In het kort verwijt ik de VVD en het CDA dat zij, volgens mij, ergens de afgelopen tien jaar hun ruggengraat hebben verloren, en D66 verwijt ik imo hypocriet en arrogant te zijn.

julius_juut schreef:
Omdat een veehouder en een landbouwer compleet verschillende dingen doen.

Als ik even een kleine correctie mag doen, je bedoelt met landbouw waarschijnlijk akkerbouw. Landbouw is de algemene term voor veeteelt, akkerbouw en tuinbouw.

julius_juut schreef:
Is het ook niet een beetje het probleem dat niet alle boeren, dus ook niet alle jonge en ambitieuze boeren, kunnen doorgaan in Nederland? Niet als er ook nog menselijke uitbreiding, industrie, en natuur over moeten blijven?
Menselijke uitbreiding is (helaas) niet te stoppen, industrie levert meer op dan een boerenbedrijf, natuur is vrij essentieel als de mensheid wil blijven bestaan.

Als we ervan uitgaan dat de (grotendeels door de mens gecreëerde) Nederlandse natuur koste wat kost in een bepaalde staat moet blijven die wij het als mens (alweer) toeschrijven, en dat te hoge stikstofdepositie een dusdanige impact heeft dat we koste wat kost de KDW's moeten halen... Ja, dan kunnen niet alle jonge en ambitieuze boeren in Nederland doorgaan. Maar, dan kan er ook geen industrie meer bestaan, en geen verkeer. Nul stikstofdepositie door Nederland en nog wordt in ruim 40 Natura2000-gebieden de KDW niet gehaald.

Wat ik mij af vraag is het volgende: hoe denkt men de KDW's te behalen, als we tegelijkertijd met krimp veestapel een deel stikstofruimte naar verkeer en industrie overhevelen?

Dees schreef:
Ik begin me werkelijk af te vragen wat er nou zo op tegen in om in het aantal vee te krimpen.
Voor economische gevolgen is een behoorlijke pot met geld gereserveerd en in overleg met de provinciën is een heleboel mogelijk gezien de maatschappelijke onrust en diezelfde pot met geld. Wie gaat eindelijk eens denken in mogelijkheden?

Zelfde vraag als hierboven: hoe denk jij dat we de KDW's gaan halen?

Dees schreef:
Krimp in vee is echt de enige manier om de problemen om te lossen. Techniek helpt niet genoeg.

Mag ik vragen waarom je jou mening(en) presenteert als zijnde feiten?

Dees schreef:
De krimp in vee bedreigt onze voedselproductie echt totaal niet. Tuurlijk wordt vlees en zuivel duurder, maar dat mag ook wel. Bovendien is dat duurder worden al lang aan de hand en er zijn substituten dus de vraag zal afnemen.

Heb je een betrouwbare bron waaruit blijkt dat de vraag zal afnemen of bedenk je dit ter plekke? Als ik de FAO moet geloven stijgt de vraag naar dierlijk voedsel en lijkt het er voorlopig nog niet op dat er zich binnen nu en een paar jaar een daling in gaat zetten.

Dees schreef:
Biologisch staat niet gelijk aan diervriendelijk. Het zal voor de stikstof vast niet veel uitmaken. Wel betekent biologisch milieuvriendelijker (onbespoten) en dat is wel heel wat waard. Geen bijtjes - geen leven op aarde.

De term 'milieu' omvat volgens mij veel meer dan slechts de impact van gewasbeschermingsmiddelen. Biologisch betekent ook minder opbrengsten per ha, dus met een stijgende vraag naar voedsel weet ik niet zo zeker of het onder aan de streep beter is voor het milieu. Er is immers (veel) meer landbouwgrond nodig om aan de stijgende vraag naar voedsel te voldoen.

Arabesk schreef:
Ja 25 miljard hè.... Het is niet dat ze straatarm onder een brug terecht komen

Misschien is niet alles met geld te koop? :+

Janneke2 schreef:
Tja, ik heb geen glazen bol, maar het sprookje 'dat de opbrengst van biologisch zo laag is' is echt een sprookje.

Oh ja? Uit welke wetenschappelijke bron(nen) blijkt dat precies?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:00

Even zomaar even een paar dingetjes om de boel wat te nuanceren:

De vraag naar vlees als voedsel neemt toe in landen waar de bevolking tot voor kort te arm was om vlees te eten. En met de stijging van de welvaart neemt de vraag om ook vlees te kunnen eten toe. Want mensen willen ook wel eens mee profiteren van welvaart.
De vraag naar vlees als voedsel neemt in Nederland NIET toe. Eerder af, omdat hier een proces van gezonder willen leven aan de gang is waar bewust met voedsel omgaan een belangrijk onderdeel van is.
En we weten inmiddels allang dat bewerkt vlees eten (dus alles wat gerookt, gekruid, en anderszins bewerkt is) evenals het eten van rood vlees de kans op ziektes zoals kanker verhoogd.
We weten ook dat het produceren van vlees een zeer grote impact heeft op ons milieu en oa heel veel water kost. En water hebben we soms teveel, maar uiteindelijk te weinig.
En laten er nu zoveel alternatieven zijn voor vlees. Die waren er altijd al, maar er zijn er nu meer en er is nu meer aandacht voor.

De plicht roept, dus wordt vervolgd :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-09-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:06

Kunnen boeren in hun huis blijven wonen als ze uitgekocht zijn eigenlijk?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:33

Wat nuanceert je precies Ninx? Want volgens mij generaliseer je vooral en presenteer je jouw mening als een feit.

Vanaf 2018 was er weer een stijging in de aantal kilo's vlees p.p. namelijk :)

En het aantal vegetariërs is echt laag...

Citaat:
Volgens de Vegamonitor[1] is bijna de helft van de Nederlanders het ermee eens: elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd. En uit ander onderzoek[2] blijkt dat 75% van de Nederlanders minder vlees wil eten en meer plantaardige eiwitten wil consumeren. Vandaag de dag wordt dat ook steeds makkelijker. Zo zijn er niet alleen meer vleesvervangers dan ooit in de supermarkten te vinden, maar zijn deze vleesvervangers ook nog eens vaker in de aanbieding[3].

Tegelijkertijd biedt de opkomst van kweekvlees een mooi alternatief voor alle mensen die niet toe willen geven aan vleesvervangers. Want als we het onderzoek van Proveg[4] moeten geloven droomt 28% van de Nederlanders enigszins van een toekomst waarin er geen dieren meer voor voedsel worden gebruikt. Nogal een extreem beeld als je het mij vraagt. Maar wat zegt dat nou eigenlijk: willen en dromen?

Maar de daad…

Een artikel in de Trouw[5] van afgelopen februari vatte het goed samen: Nederlanders willen minder vlees, maar de consumptie blijft stabiel. Momenteel eten Nederlanders per persoon gemiddeld tussen de 76,7 en 79,1 kilo per jaar. Dit is veel meer dan de gemiddelde EU-burger die 66,4 kilo vlees per jaar eet. Wel was er in 2020 sprake van een flinke daling naar 75,9 kilo. Volgens onderzoek van Wageningen Economic Research[6] was dit voornamelijk te danken aan de sluiting van de restaurants tijdens de vele lockdowns in Nederland. Dit komt doordat buitenshuis eten vaak gepaard gaat met vleeseten.

Als je daarnaast kijkt naar het daadwerkelijk aantal vegetariërs en veganisten in Nederland, blijkt dat dit pas 3% van de bevolking is[7]. Hoewel de groep die zichzelf ziet als ‘flexitarier’[8] wel enorm toe nam de afgelopen 10 jaar (stijging van zo’n 30%), blijkt dat het aantal dagen dat flexitariers vlees eten is gestegen. Volgens de WUR is de term flexitarier wel bekender geworden, maar heeft het door zijn bekendheid haar waarde verloren (er is sprake van een zogenoemde inflatie).

Dus aan de ene kant zien we een maatschappelijke wil om minder vlees te eten, voornamelijk gebaseerd op dierenwelzijn, klimaat en/of gezondheid. Aan de andere kant blijft vleesconsumptie stabiel en eten flexitariers zelfs vaker vlees

https://www.schuttelaar.nl/nieuws/2022/ ... onsumenten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:32

Ik lees nu trouwens Elsevier met de editie: 111 vragen over stikstof en als ik het goed begrijp heeft Sharon Dijksma ( PvdA) de Pas erdoor geduwd bij de 2e kamer. Ik dacht altijd dat dat Henk Bleker was?

Moet mij daar toch nog eens ij verdiepen.

Edit:

Ik lees dat Samson( PvdA )en Koopmans ( CDA) het oorspronkelijke plan hadden, maar dat het in de uitwerking mis is gegaan.

Ik vind dat wel een boeiend iets, hoe heel NL eigenlijk denkt dat Bleker de bedenker is, maar het is zoals ik het begrijp, voor zijn tijd bedacht en na zijn tijd ingevoerd :+
Laatst bijgewerkt door ruitje op 11-09-22 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:35

ruitje schreef:
Wat nuanceert je precies Ninx? Want volgens mij generaliseer je vooral en presenteer je jouw mening als een feit.

Vanaf 2018 was er weer een stijging in de aantal kilo's vlees p.p. namelijk :)

En het aantal vegetariërs is echt laag...

Citaat:
Volgens de Vegamonitor[1] is bijna de helft van de Nederlanders het ermee eens: elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd. En uit ander onderzoek[2] blijkt dat 75% van de Nederlanders minder vlees wil eten en meer plantaardige eiwitten wil consumeren. Vandaag de dag wordt dat ook steeds makkelijker. Zo zijn er niet alleen meer vleesvervangers dan ooit in de supermarkten te vinden, maar zijn deze vleesvervangers ook nog eens vaker in de aanbieding[3].

Tegelijkertijd biedt de opkomst van kweekvlees een mooi alternatief voor alle mensen die niet toe willen geven aan vleesvervangers. Want als we het onderzoek van Proveg[4] moeten geloven droomt 28% van de Nederlanders enigszins van een toekomst waarin er geen dieren meer voor voedsel worden gebruikt. Nogal een extreem beeld als je het mij vraagt. Maar wat zegt dat nou eigenlijk: willen en dromen?

Maar de daad…

Een artikel in de Trouw[5] van afgelopen februari vatte het goed samen: Nederlanders willen minder vlees, maar de consumptie blijft stabiel. Momenteel eten Nederlanders per persoon gemiddeld tussen de 76,7 en 79,1 kilo per jaar. Dit is veel meer dan de gemiddelde EU-burger die 66,4 kilo vlees per jaar eet. Wel was er in 2020 sprake van een flinke daling naar 75,9 kilo. Volgens onderzoek van Wageningen Economic Research[6] was dit voornamelijk te danken aan de sluiting van de restaurants tijdens de vele lockdowns in Nederland. Dit komt doordat buitenshuis eten vaak gepaard gaat met vleeseten.

Als je daarnaast kijkt naar het daadwerkelijk aantal vegetariërs en veganisten in Nederland, blijkt dat dit pas 3% van de bevolking is[7]. Hoewel de groep die zichzelf ziet als ‘flexitarier’[8] wel enorm toe nam de afgelopen 10 jaar (stijging van zo’n 30%), blijkt dat het aantal dagen dat flexitariers vlees eten is gestegen. Volgens de WUR is de term flexitarier wel bekender geworden, maar heeft het door zijn bekendheid haar waarde verloren (er is sprake van een zogenoemde inflatie).

Dus aan de ene kant zien we een maatschappelijke wil om minder vlees te eten, voornamelijk gebaseerd op dierenwelzijn, klimaat en/of gezondheid. Aan de andere kant blijft vleesconsumptie stabiel en eten flexitariers zelfs vaker vlees

https://www.schuttelaar.nl/nieuws/2022/ ... onsumenten

Het lijkt alleen maar zo door de veganindoctrinatie in de media denk ik. Ik ken persoonlijk geen mensen die strict vega laat staan vegan eten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:37

Oh die ken ik dan weer wel… maar ja, ik woon ook in de stad… :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:38

Ik denk dat je mij bedoeld Ruitje, maar ik denk ook dat ik hetzelfde zeg als in dat artikel. De wil om minder vlees te eten is er. Maar zoiets heeft wel tijd nodig, omdat veel mensen zijn opgegroeid met agv en de (onjuiste) overtuiging dat je niet zonder vlees of zuivel kan.
Ook hier is het weer tijd dat de overheid een handje helpt met meer en betere voorlichting, btw verlaging op groente en fruit, en op biologisch vlees wmb.
Het overgrote deel van het vlees in de supermarkten heeft nog niet eens 1 ster en wmb zou je dat soort productie minimaal moeten ontmoedigen, maar beter nog helemaal niet meer toestaan.
Vegetarisch eten is gezonder voor je lijf én beter voor de aarde, dus dat mag wel wat meer gepromoot, en de vleesindustrie aangepakt.
Daarmee hoeft echt niet iedereen volledig vegetarisch te gaan eten, maar er moet een andere kijk komen op de consumptie van vlees.
En dan blijven roepen dat de intensieve veehouderij zo waardevol is voor onze voedselvoorziening? Dat is dus juist niet waar! Juist mede daardoor is er honger in de wereld!

En dan wilde ik nog iets anders zeggen:
Ik gruwel echt van de opmerkingen dat Nederland geen "echte" natuur zou hebben omdat alles aangelegd is.
Allereerst tegen de mensen die zoiets beweren: heb meer respect voor de natuur, want zonder de natuur heb jij geen leven.
Daarnaast: iets aanleggen maakt het niet per definitie minder natuur. In Europa heb je zo'n beetje alleen in het Tatra gebergte nog oernatuur.

Er moeten meer bomen worden gepland. En voor de mensen die het erg vinden als boeren moeten wijken voor infrastructuur: er moeten zeker niet meer snelwegen worden aangelegd. Onnodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:40

Ja maar wat jij vind dat wel of niet moet, en wat ze gaan doen zijn wel verschillende dingen denk..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:43

Ik ken ook vegetariërs.

En ik ken de groep die lekker elke avond 3 stukken vlees eet, want 1 stuk telt niet :)

Her helpt om je te beseffen dat er mensen zijn die anders denken hoor, ookal zie je ze niet :o

Ninx, ja maar de 'wil' zien we in het echt dus gewoon niet terug. De vraag naar vlees stijgt.

Volgens mij zijn de onderzoekers er nog niet over uit of vegetarisch eten gezonder is voor je lijf toch?

Je laatste alinea maakt volgens mij juist een beetje het punt... de natuur die wij in NL voornamelijk beschermen willen is heide gebied. Dat moet juist verschralen, daar moeten juist minder bomen groeien wil het goed gaan met die stukken natuur. En die heide is door de mens gecreëerd. Bomen groeien daar wel... maar das niet de bedoeling :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:44

Ja helaas wel. Vandaar dat Nederland nog steeds ergens onderaan bungelt op alle belangrijke gebieden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:48

Op de hele wereldkaart gezien is t echt heel klein.. brengen we dan t water en de zachte onbebouwbare veengrond (?) ook weer terug?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:55

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen jullie dit lezen.

Dit is voor het eerst dat ik van dit scenario lees.

Het moet op mij nog even inwerken wat ik er van vind, wat vinden jullie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:19

Ik wil het wel lezen Ruitje, maar kan ik op de één of andere manier het hele stuk krijgen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:32

Het is uit nummer 33 van Elsevier. Zijn 19 pagina's met 111 vragen over stikstof. Ik weet niet of dat ook online te vinden is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:42

Ik ken deze mevrouw Bakker niet.

Volgens haar plannen wordt het hier in Drenthe extensieve landbouw, waterberging en 'alternatief bewonen' lees ik. (Meaning camping?)

En het gaat 80 miljard euro kosten, zij het verspreid over 30 jaar.

Een lange termijn planning is zo stom nog niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:36

Tiepfoudt schreef:
De term 'milieu' omvat volgens mij veel meer dan slechts de impact van gewasbeschermingsmiddelen. Biologisch betekent ook minder opbrengsten per ha, dus met een stijgende vraag naar voedsel weet ik niet zo zeker of het onder aan de streep beter is voor het milieu. Er is immers (veel) meer landbouwgrond nodig om aan de stijgende vraag naar voedsel te voldoen.

En dat is nou precies waarom we minder vee moeten gaan houden.

Gebruik de landbouwgrond om voedsel voor mensen te produceren en niet voor veevoer.

En nogmaals, Nederland hoeft NIET de hele wereld te voorzien van voedsel, vele landen kunnen dat prima zelf. Helemaal die landen waar NL naar toe exporteert kunnen dat wel.
Export is dus geen reden om hier in en met de stront te blijven zitten.

Minder vee is de oplossing. Hoe je er ook naar kijkt.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:03

Dees schreef:
Tiepfoudt schreef:

En dat is nou precies waarom we minder vee moeten gaan houden.

Gebruik de landbouwgrond om voedsel voor mensen te produceren en niet voor veevoer.

En nogmaals, Nederland hoeft NIET de hele wereld te voorzien van voedsel, vele landen kunnen dat prima zelf. Helemaal die landen waar NL naar toe exporteert kunnen dat wel.
Export is dus geen reden om hier in en met de stront te blijven zitten.

Minder vee is de oplossing. Hoe je er ook naar kijkt.

Alle landbouwgrond gebruiken om voedsel voor mensen te produceren -> dat is in Nederland geen optie.
De veengronden zijn niet geschikt voor de meeste teelten, daar is gras het enige wat groeit.
Daarnaast is de tarwe die in Nederland groeit niet geschikt voor menselijke consumptie in verband met het lage eiwit gehalte. Brood in Nederland wordt meestal gemaakt van tarwe uit Frankrijk of een vergelijkbaar land. Daar heeft het meer zonuren wat invloed heeft op de samenstelling van de tarwe. De tarwe in Nederland wordt voor het grootste deel gebruikt voor veevoer.

Over het algemeen is goede akkerbouw grond (voor worteltjes, uien, aardappels, etc etc) veel duurder om te kopen/pachten dan grond waarop alleen gras of mais groeit. Deze grond is daardoor ook vaak in gebruik voor de akkerbouw.

De landbouw, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, is aangepast op de mogelijkheden en omstandigheden van het land zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:09

.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-09-22 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:15

Ja, de coöperatie 'Land van Ons' is een soort van het wiel aan het her-uitvinden mbt extensieve landbouw in het veenweidegebied.
In principe moet het gewoon rendabele bedrijven opleveren.

En spaar me het sprookje van voedseltekorten.
Ja, wegens klimaatverandering rukken de woestijnen op in Afrika. DE manier om de woestijnen nog een beetje te keren is
1 - dat wij ons best doen om het accoord van Parijs te halen
2 - en GEEN export van landbouwproducten die kant op, de boeren daar hebben ook graag een inkomen. Als de markt niet overspoeld wordt met "hulpgoederen" (ik weet dat er nu hongersnood dteigt ivm Oekraïne) worden de boeren niet weggeconcurreerd de door westerse landen.
Goede boerenbedrijven in Afrika kunnen de woestijn nog een beetje tegenhouden. Onze export van eten gaat dat gegarandeerd NIET doen.

En verder is het een economische keuze, productie voor - laten we zeggen - andere EU landen.
Als de bodem van je bedrijf het hebben kan, waarom ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:41

Inderdaad Janneke :j
Vooral eens met bespaar me die smoesjes dat de halve wereld inclusief Nederland zelf alleen maar te eten heeft dankzij de intensieve veehouderij. My God wie trapt daar nog in 8)7
Nou zou Nederland opeens niets anders meer kunnen verbouwen omdat de grond niet vruchtbaar genoeg is.. het moet toch echt niet gekker worden.

Net als onderstaand artikel: laten we de huisdieren de schuld geven :roll:
Voor het gemak even vergeten dat mensen die een hond of kat hebben gezonder zijn en dus minder zorg kosten, dat mensen ook afhankelijk kunnen zijn van honden (op velerlei gebieden) en dat in 80% van Nederland (als het niet meer is) honden sowieso al niet los mogen lopen.
Hondenpoep ook in het bos opruimen prima als dat nodig is, en katten niet meer overal toestaan om vrij rond te lopen (en te jagen en te poepen) ook prima. Maar het is de zoveelste Calimero gedrag om weer een ander tot zondebok te maken.
Ik ben het volledig met Dees eens dat hoe je het ook went of keert die veestapel terug moet. Daar doe je het vee zelf ook nog eens een groot plezier mee.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/93717629 ... anschaffen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:46

Wat is eigenlijk de oorspronkelijke natuur van Nederland?

(ik ben mn openstaande vragen even aan het doornemen..)
Oh ja, mogen boeren in hun huis blijven wonen als ze uitgekocht worden, dus op hetzelfde erf of moet alles weg? Ik kan dat niet zo heel duidelijk vinden...

En ik had er nog 1 of 2, maar die kan ik zo snel niet vinden...