BigOne schreef:Laat dat nu ook net de partijen zijn waardoor de boeren nu zo in de oliebol zitten.
Dat ontken ik ook niet. Verschil zit hem naar mijn idee in dat de VVD en het CDA realistischer zijn in de zin van dat het nogal logisch is dat een propvol land zoals Nederland veel stikstof uitstoot en dat het niet fair is om daarvoor één sector op te laten draaien. Op te laten draaien als in veronderstellen dat de enige oplossing krimp is. D66 vindt het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld om de veehouderij weg te zetten als het grootste probleem, maar is gewoon vóór uitbreiding industrie en vóór uitbreiding infrastructuur. Dweilen met de kraan open, als je het mij vraagt. In het kort verwijt ik de VVD en het CDA dat zij, volgens mij, ergens de afgelopen tien jaar hun ruggengraat hebben verloren, en D66 verwijt ik imo hypocriet en arrogant te zijn.
julius_juut schreef:Omdat een veehouder en een landbouwer compleet verschillende dingen doen.
Als ik even een kleine correctie mag doen, je bedoelt met landbouw waarschijnlijk akkerbouw. Landbouw is de algemene term voor veeteelt, akkerbouw en tuinbouw.
julius_juut schreef:Is het ook niet een beetje het probleem dat niet alle boeren, dus ook niet alle jonge en ambitieuze boeren, kunnen doorgaan in Nederland? Niet als er ook nog menselijke uitbreiding, industrie, en natuur over moeten blijven?
Menselijke uitbreiding is (helaas) niet te stoppen, industrie levert meer op dan een boerenbedrijf, natuur is vrij essentieel als de mensheid wil blijven bestaan.
Als we ervan uitgaan dat de (grotendeels door de mens gecreëerde) Nederlandse natuur koste wat kost in een bepaalde staat moet blijven die wij het als mens (alweer) toeschrijven, en dat te hoge stikstofdepositie een dusdanige impact heeft dat we koste wat kost de KDW's moeten halen... Ja, dan kunnen niet alle jonge en ambitieuze boeren in Nederland doorgaan. Maar, dan kan er ook geen industrie meer bestaan, en geen verkeer. Nul stikstofdepositie door Nederland en nog wordt in ruim 40 Natura2000-gebieden de KDW niet gehaald.
Wat ik mij af vraag is het volgende: hoe denkt men de KDW's te behalen, als we tegelijkertijd met krimp veestapel een deel stikstofruimte naar verkeer en industrie overhevelen?
Dees schreef:Ik begin me werkelijk af te vragen wat er nou zo op tegen in om in het aantal vee te krimpen.
Voor economische gevolgen is een behoorlijke pot met geld gereserveerd en in overleg met de provinciën is een heleboel mogelijk gezien de maatschappelijke onrust en diezelfde pot met geld. Wie gaat eindelijk eens denken in mogelijkheden?
Zelfde vraag als hierboven: hoe denk jij dat we de KDW's gaan halen?
Dees schreef:Krimp in vee is echt de enige manier om de problemen om te lossen. Techniek helpt niet genoeg.
Mag ik vragen waarom je jou mening(en) presenteert als zijnde feiten?
Dees schreef:De krimp in vee bedreigt onze voedselproductie echt totaal niet. Tuurlijk wordt vlees en zuivel duurder, maar dat mag ook wel. Bovendien is dat duurder worden al lang aan de hand en er zijn substituten dus de vraag zal afnemen.
Heb je een betrouwbare bron waaruit blijkt dat de vraag zal afnemen of bedenk je dit ter plekke? Als ik de FAO moet geloven stijgt de vraag naar dierlijk voedsel en lijkt het er voorlopig nog niet op dat er zich binnen nu en een paar jaar een daling in gaat zetten.
Dees schreef:Biologisch staat niet gelijk aan diervriendelijk. Het zal voor de stikstof vast niet veel uitmaken. Wel betekent biologisch milieuvriendelijker (onbespoten) en dat is wel heel wat waard. Geen bijtjes - geen leven op aarde.
De term 'milieu' omvat volgens mij veel meer dan slechts de impact van gewasbeschermingsmiddelen. Biologisch betekent ook minder opbrengsten per ha, dus met een stijgende vraag naar voedsel weet ik niet zo zeker of het onder aan de streep beter is voor het milieu. Er is immers (veel) meer landbouwgrond nodig om aan de stijgende vraag naar voedsel te voldoen.
Arabesk schreef:Ja 25 miljard hè.... Het is niet dat ze straatarm onder een brug terecht komen
Misschien is niet alles met geld te koop?
Janneke2 schreef:Tja, ik heb geen glazen bol, maar het sprookje 'dat de opbrengst van biologisch zo laag is' is echt een sprookje.
Oh ja? Uit welke wetenschappelijke bron(nen) blijkt dat precies?