Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:07

germie schreef:
Electra63 schreef:

Iedereen kan meepraten.

Maar wat moet je zeggen als je afgelopen x op één van de regeringspartijen hebt gestemd?
Ik ben blij, ze hebben het fantastisch gedaan?
Of wie kan een partij als FvD verdedigen? Waar ze drukker zijn met boeken en eten verkopen?

@Prompter
Jij discussieert inderdaad gewoon mee en er zijn toch nooit nare opmerkingen of dat jij wordt weggepest?

Nou met jouw opmerkingen heb je al duidelijk een mening over de stemmers die op de regeringspartijen gestemd hebben of de FVD stemmer.

Ik heb inderdaad de laatste keer op de PVV gestemd, en heb direct gezegd het is kiezen uit kwaden en ik verwacht niet dat ze de 4 jaar vol maken.

En verder denk ik dat de FVD een hele goed stap gezet heeft door nu Lideweij als lijsttrekker neer te zetten. En ik heb nooit meegekregen dat ze bij de FVD eten verkopen, waar kan ik dat vinden?

Ik zal overigens in oktober niet stemmen, ik zit die dag in het buitenland en ben te laat terug om nog te kunnen stemmen. Als het lukt wil ik wel iemand machtigen. En dan gaat er geen stem naar GL of de VVD.

Baudet maakte continu reclame op zijn eigen Instagram en op het Instagrqm van FvD over de maaltijdsboxen van FvD met eerlijke Nederlandse producten.
Hij maakte dan video's hoe je een goed stuk entrecote kan klaar maken.
Daar is hij geen politicus voor, daar wordt hij niet voor betaald.
En dan blijkt hij ook nog vals te spelen.

Ik vind het afgelopen jaar echt verspilling van belastinggeld. Zij hebben niets bereikt en het land staat al 2 jaar stil.

Lideweij de Vos? Volstrekt onervaren... en dan de plannen die je voorbij zie komen? Eigen scholen ? Vliegveld in de Noordzee?
Weer gas winnen in Groningen? Enz.?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 23:43

anjali schreef:
Er praten soms mensen mee met diverse visies, maar die komen niet direct uit voor de partij waar ze op stemmen. Trouwens ook in het normale "leven zonder Bokt" willen veel mensen niet zeggen waarop ze stemmen. Waarom niet? Omdat er dan opmerkingen komen als "dom" ,"populistisch", etc. Terwijl ieder recht heeft op zijn\haar eigen mening en dat daar natuurlijk over gediscussieerd kan worden maar dan wel met respect naar elkaar. Anders drijf je de partijen alleen maar steeds verder uit elkaar- een polarisatie die al langer bezig is en waardoor alleen maar narigheid en onbestuurbaarheid ontstaat.

Een pagina geleden noemde je iedereen hier nog gl PvdA aanhangers ten onrechte. Dus vind het een lastig bericht om te lezen als je iedereen vraagt niet te generaliseren. Steek eerst hand in eigen boezem. ben overigens ook meer progressief liberaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 00:04

Narigheid en onverdraagzaam komt door het populisme, het liegen door politici, gebrek aan kritische media, beloftes die niet waargemaakt kunnen worden, haatzaaien, intolerantie en geen respect voor anderen.
En soms ook vrouwenhaat.

Ik heb heel de week al met plezier naar Pauw en de Wit en Jinek gekeken.
Er werd gewoon normaal gediscussieerd. Dat mis ik toch echt bij VI en Nieuws van de Dag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:24

Raineri schreef:
anjali schreef:
Er praten soms mensen mee met diverse visies, maar die komen niet direct uit voor de partij waar ze op stemmen. Trouwens ook in het normale "leven zonder Bokt" willen veel mensen niet zeggen waarop ze stemmen. Waarom niet? Omdat er dan opmerkingen komen als "dom" ,"populistisch", etc. Terwijl ieder recht heeft op zijn\haar eigen mening en dat daar natuurlijk over gediscussieerd kan worden maar dan wel met respect naar elkaar. Anders drijf je de partijen alleen maar steeds verder uit elkaar- een polarisatie die al langer bezig is en waardoor alleen maar narigheid en onbestuurbaarheid ontstaat.

Een pagina geleden noemde je iedereen hier nog gl PvdA aanhangers ten onrechte. Dus vind het een lastig bericht om te lezen als je iedereen vraagt niet te generaliseren. Steek eerst hand in eigen boezem. ben overigens ook meer progressief liberaal.

Tja sommigen zal ik verkeerd begrepen hebben ,en daarbij ben ik nog aan het bijleren over politiek. Echter, velen benoemen geen "man en paard" als ze hun mening geven, maar alleen de man of het paard.Zodat ik dan op het verkeerde been word gezet (om alles in paardentermen te vertalen) :+

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:44

Anjali, ook al stem ik op een partij, ik blijf wel kritisch op ze. Blind achter iets of iemand aanlopen vind ik niet goed, je moet ook zelf blijven nadenken :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:51

Anjaki: ja, en denk ook niet dat we moeten verwachten dat we het van elkaar exact onthouden. Wel sportief dat je het toegeeft! Want wel mee eens met de strekking dat we niet elkaar nog eens in een hoek hoeven te duwen, dat voegt niets toe behalve nog meer verdeeldheid.

Ondanks dat ik het soms grondig met je oneens ben, valt me wel op dat je altijd je best doet respectvol naar anderen te zijn _/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:39

prompter schreef:
Anjali, ook al stem ik op een partij, ik blijf wel kritisch op ze. Blind achter iets of iemand aanlopen vind ik niet goed, je moet ook zelf blijven nadenken :)

Natuurlijk is dat zo. Ik loop ook echt niet blindelings achter een (mijn) partij aan.Echter, je moet als je wilt stemmen een keuze maken. In deze wereld is niets volmaakt .Dus ,kiezen op de partij die (in jouw ogen) nu het beste is. Anders zelf een nieuwe partij beginnen...dat wordt momenteel nogal eens gedaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:02

Klopt, geen enkele partij is 100 procent wat je zelf zou willen. Dus dan maar de speerpunten die je echt belangrijk vind er uit halen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:10

prompter schreef:
Klopt, geen enkele partij is 100 procent wat je zelf zou willen. Dus dan maar de speerpunten die je echt belangrijk vind er uit halen.

Ja, dat doe ik ook.
En ik wil fatsoenlijke politici.
Heks, poedersuiker tegen elkaar kan niet, als politicus. Of mensen uitschelden op X.
Annabel van JA21 die asielzoekers dobbernegers noemt, zou van mij niet in de TK mogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:34

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:42

Ik snap volkomen dat Jette dat zegt. Met een JA21 gaat D66 niet een coalitie vormen, die liggen mijlenver uit elkaar. En de VVD heeft D66 nodig om een coalitie te vormen als ze over rechts willen gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:46

De kinderspeeltuin is lekker losgebarsten dus...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:46

Ik ben blij met het standpunt van D66. Al zal het formeren wel weer een jaar duren. Dan ligt het land straks 3 jaar stil.
D66, PvdA/GL, CDA en JA21 zou misschien wel kunnen.
Maar Annabel zal niet geaccepteerd worden, denk ik.

Bontebal is nu de kop van Jut op SM. Hij is te links.

Er is al weer gelekt uit de stukken voor Prinsjesdag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:49

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Ja, dat doe ik ook.
En ik wil fatsoenlijke politici.
Heks, poedersuiker tegen elkaar kan niet, als politicus. Of mensen uitschelden op X.
Annabel van JA21 die asielzoekers dobbernegers noemt, zou van mij niet in de TK mogen.

helemaal mee eens, politiek moet een voorbeeld stellen! als mensen daar al niet op een fatsoenlijke manier met elkaar om kunnen gaan en fatsoenlijk discussiëren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:50

Verstandig van Jetten. Laatste keer dat ze met VVD in zee gingen, pakte dat ten onrechte niet goed uit voor D66.
Ze zijn best stabiel. Ik overweeg om die reden op ze te stemmen. Ik wil wel nog wat beter kijken naar de bestuurlijke ervaring van de partijleden.

Ik kwam er laatst wel achter dat Jetten het internationaal best goed doet. Fijn als er iemand is die snapt dat Nederland geen eiland is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:50

Ik vind dat verschrikkelijk, dat je geen campagne voert met je eigen sterke standpunten maar door anderen aan te vallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:52

dat vind ik in Amerika ook zo erg, zon zwaktebod om niet te focussen op je eigen koers en plannen, maar altijd blijven schoppen naar Biden, elke dag weer, en niet 1 x.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:03

Ik heb weleens op D66 gestemd om met name hun euthanasiebeleid. En ik vind dat zij goede bestuurders hebben (in het algemeen).
Vorig kabinet ook mensen met affiniteit met het ministerie, zoals Kuipers en Robert Dijkgraaf. Het zijn over het algemeen fatsoenlijke mensen.

Niet te vergelijken met zo'n Markuszoher van de PVV die volgens de AIVD niet kan functioneren als minister, maar wel in de TK zit en voorheen Eerste Kamer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:09

Raineri schreef:
Verstandig van Jetten. Laatste keer dat ze met VVD in zee gingen, pakte dat ten onrechte niet goed uit voor D66.
Ze zijn best stabiel. Ik overweeg om die reden op ze te stemmen. Ik wil wel nog wat beter kijken naar de bestuurlijke ervaring van de partijleden.

Ik kwam er laatst wel achter dat Jetten het internationaal best goed doet. Fijn als er iemand is die snapt dat Nederland geen eiland is.

Nou ja, ze sluiten VVD niet uit?
Ze willen alleen niet bijdragen aan een centrumrechts kabinet.

Dus VVD / PvdA-GL / D66 / CDA zou volgens D66 dus bijv wel kunnen :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:11

Raineri schreef:

Jetten doet het internationaal zeker goed. Ik zie hem niet als premier, maar zo groot wordt deze partij toch niet. Ik vind het programma ook goed en de instelling: laten we zoeken waar we elkaar kunnen vinden ipv steeds met de vinger wijzen.

Alleen wordt hij zo gebasht door PVV en de stemmers van de PVV. Als je ziet hoeveel leugens er voor zoete koek naar binnen gaat, dat is niet meer normaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:27

Wat er dit jaar ook nog bijkomt is de onvoorwaardelijke steun voor Netanyahu door sommige partijen. Ook al zou dat een partij betreffen waar ik mijn hele leven op gestemd heb dan ging dat dit keer toch echt naar een andere partij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:58

BigOne schreef:
Wat er dit jaar ook nog bijkomt is de onvoorwaardelijke steun voor Netanyahu door sommige partijen. Ook al zou dat een partij betreffen waar ik mijn hele leven op gestemd heb dan ging dat dit keer toch echt naar een andere partij.

Eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:01

BigOne schreef:

Ja, ik vind het steunen van iemand die genocide pleegt echt een heel goede reden een partij vaarwel te zeggen. De EU heeft wat dat betreft ook echt geen backbone.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:02

Electra63 schreef:
Ik heb weleens op D66 gestemd om met name hun euthanasiebeleid. En ik vind dat zij goede bestuurders hebben (in het algemeen).
Vorig kabinet ook mensen met affiniteit met het ministerie, zoals Kuipers en Robert Dijkgraaf. Het zijn over het algemeen fatsoenlijke mensen.

Niet te vergelijken met zo'n Markuszoher van de PVV die volgens de AIVD niet kan functioneren als minister, maar wel in de TK zit en voorheen Eerste Kamer.

Ik de laatste 2 keer, idd vanwege de soort progressieve basiswaarden (abortus, euthanasie). Conservatieve (christelijke) partijen vallen zoiezo af. Hebben altijd hele kundige mensen gehad. Eerst Pechtold, toen Kaag - waarvan ik het nog steeds heel verdrietig vind hoe doe is verguisd.. én ze hebben een digitaal beleid. Ik snap nog steeds niet waarom we het allemaal over asielzoekers hebben terwijl digitalisering en social media zilke enorme impact heeft op de maatschappij…

Eeuwig dillemma afgelopen 2 verkiezingen is tactisch GL/PvdA of golden oldie D66 of helemaal hip en nieuw Volt…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:04

Ik doe niet aan strategisch stemmen, ik ga echt voor de partij waar ik mijn belangrijke punten in terug vind :)