Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:39

tamary schreef:
VN juridisch is papieren tijger, zonder garantie van de VS dat ze de Russen bij overtreden Oekraine uit schoppen is dit waardeloos.
Russische eisen tonen slechts aan hoe onmogelijk het voor het russische leger is om hun wensen via militaire weg te verkrigjen. M.a.w. : Rusland staat op verliezen en gaat dit niet lang meer volhouden.

Feitelijk is het meer van wat er de vorige keer ook op tafel lag "een groot cadeau inclusief strik erom" voor Rusland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:40

Op zich staan er best wel zinvolle dingen in. Alleen wat is het waard als er zowel van Russiche als Amerikaanse zijde getekend moet worden door 'leiders' die al decennia lang hun reet afvegen met contracten en gemaakte afspraken....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:54

En natuurlijk,
De VS dreigt met het beperken van inlichtingendiensten en wapens om Oekraïne onder druk te zetten tot een nieuw vredesakkoord, meldt Reuters.
Washington zet Kiev onder druk om het kader van de deal uiterlijk 27 november goed te keuren. Deze datum valt samen met de Amerikaanse Thanksgiving-vakantie.
De VS dreigt met het beperken van inlichtingendiensten en wapens om Oekraïne onder druk te zetten tot een nieuw vredesakkoord, meldt Reuters.
https://x.com/KyivIndependent/status/19 ... 7084904797

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:59

De EU en Oekraïne verwerpen belangrijke onderdelen van het Amerikaanse plan — Bloomberg
https://x.com/nexta_tv/status/1991848817629573374

Merz, Macron en Starmer waren het met Zelensky eens dat de omvang van de Oekraïense strijdkrachten niet mag worden verkleind.

Europese leiders zeiden dat de huidige frontlinie het startpunt zou moeten zijn voor eventuele territoriale onderhandelingen over Oekraïne.

Oekraïne, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland kwamen overeen om gezamenlijk de bescherming van de Oekraïense en Europese belangen op de lange termijn na te streven.

Eerder meldde Suspilne dat Zelensky gesprekken voerde met Macron, de Britse premier Keir Starmer en de Duitse bondskanselier Friedrich Merz om het voorgestelde "vredesplan" voor Oekraïne te bespreken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:14

Zelensky staat hoe triest ook met de rug tegen de muur. Een gedeelte van Oekraïne opgeven aan de Russen ontkomt hij niet aan. Voor mijn gevoel zullen de meeste burgers in door de Russen bezet gebied ook geen probleem hebben om voortaan onder Rusland te vallen. Immers Zelensky is daar minder populair door het gedwongen onderwijs in de Oekraïense taal. Ouders en groot ouders zijn vaak uitsluitend Russisch talig terwijl leerkrachten niet altijd Russisch kunnen. Communicatie tussen ouders en leerkrachten zal regelmatig problemen geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:00

Die mensen hebben een tijdje onder russisch regime gewoond inmiddels, alles is stuk, de mannen gedwongen het leger in (en grotendeels dood). Die zijn rusland ondanks de jaren aan propaganda voorbereiding inmiddels ook grotendeels zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:19

Nico12 schreef:
Zelensky staat hoe triest ook met de rug tegen de muur. Een gedeelte van Oekraïne opgeven aan de Russen ontkomt hij niet aan. Voor mijn gevoel zullen de meeste burgers in door de Russen bezet gebied ook geen probleem hebben om voortaan onder Rusland te vallen. Immers Zelensky is daar minder populair door het gedwongen onderwijs in de Oekraïense taal. Ouders en groot ouders zijn vaak uitsluitend Russisch talig terwijl leerkrachten niet altijd Russisch kunnen. Communicatie tussen ouders en leerkrachten zal regelmatig problemen geven.

Dus jij denkt dat daar nog kinderen zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:02

Genoeg Russischtalige Oekraïners die helemaal niet Rusland minded zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Nico12 schreef:

Dat zou zo maar eens kunnen nico. Ik denk het ook.

Er zijn genoeg Russisch gezindte Oekraïners. Kijk maar naar de sabotages in Polen, het weven van mensen die onrust zaaien in andere Europese landen de corruptie die Zelensky echt niet kan gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

pien_2010 schreef:
Nico12 schreef:

Dat zou zo maar eens kunnen nico. Ik denk het ook.

Er zijn genoeg Russisch gezindte Oekraïners. Kijk maar naar de sabotages in Polen, het weven van mensen die onrust zaaien in andere Europese landen de corruptie die Zelensky echt niet kan gebruiken.

Of ze nu zo Russisch gezind zijn weet ik niet. Maar er blijven natuurlijk altijd mensen die zwichten voor geld, ook Oekrainers. (En ook Nederlanders in WWII overigens)
Daarbij zijn er ook veel Russisch sprekende Oekrainers die (al in 2022 bij het uitbreken van de oorlog) hun taal hebben afgezworen en Oekrains zijn gaan leren. Die willen niet de taal van de bezetter spreken.

@Nico: Wat is er raar of gedwongen aan dat in Oekraine Oekraine de voertaal is die op scholen wordt onderwezen? Dat is in Nederland toch ook zo? Hier willen we toch ook dat de kinderen Nederland leren spreken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Verder is zijn juist "taal en onderwijs" instrumenten waarmee Rusland gebieden annexeert. Het deporteren van oorspronkelijke bewoners en importeren van Russen in bezette gebieden, zoals op De Krim met de krimtartaren ook is gebeurd.
En zoals Oekrainers in bezette gebieden werden gedwongen om een Russisch paspoort te accepteren, omdat ze anders geen hulp kregen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Videoboodschap Zelensky:
https://x.com/Bricktop_NAFO/status/1991922144838623265
''Oekraïners! Er komt een moment in het leven van elke natie waarop iedereen dingen moet bespreken. Eerlijk. Rustig. Zonder speculatie, geruchten, roddels, zonder iets extra's. Precies zoals de zaken er nu voor staan. Precies zoals ik altijd heb geprobeerd met jullie te praten. Dit is een van de moeilijkste momenten in onze geschiedenis. Oekraïne staat momenteel onder een van de zwaarste druk tot nu toe. Oekraïne staat mogelijk voor een zeer moeilijke keuze. Ofwel het verlies van onze waardigheid, ofwel het risico een belangrijke partner te verliezen. Ofwel de moeilijke 28 punten, ofwel een extreem strenge winter – de zwaarste tot nu toe – en de gevaren die daarop volgen. Een leven zonder vrijheid, zonder waardigheid, zonder rechtvaardigheid. En dat we iemand vertrouwen die ons al twee keer heeft aangevallen. Ze zullen een antwoord van ons verwachten. Hoewel de waarheid is dat ik dat antwoord al heb gegeven.''

Op 20 mei 2019, toen ik de eed van trouw aan Oekraïne aflegde, zei ik onder andere: "Ik, Volodymyr Zelensky, verkozen door de wil van het volk tot president van Oekraïne, beloof met al mijn daden de soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne te verdedigen, de rechten en vrijheden van haar burgers te handhaven, de grondwet en de wetten van Oekraïne na te leven, mijn plichten te vervullen in het belang van al mijn landgenoten en de positie van Oekraïne in de wereld te versterken." Voor mij is dit geen protocollaire formaliteit die ik moet afvinken – het is een eed. En elke dag blijf ik trouw aan elk woord ervan."

En ik zal het nooit verraden. Het nationale belang van Oekraïne moet gerespecteerd worden. We doen geen luidruchtige uitspraken. We zullen kalm samenwerken met de Verenigde Staten en al onze partners. We zullen constructief zoeken naar oplossingen met onze belangrijkste partner. Ik zal de argumenten uiteenzetten. Ik zal overtuigen. Ik zal alternatieven bieden. Maar één ding is zeker: we zullen de vijand geen redenen geven om te beweren dat Oekraïne geen vrede wil, dat het het proces saboteert en dat Oekraïne niet klaar is voor diplomatie. Dat zal niet gebeuren. Oekraïne zal snel handelen. Vandaag, zaterdag en zondag, de hele volgende week, en zolang het duurt – 24/7 – zal ik ervoor vechten dat van alle punten van het plan er minstens twee niet over het hoofd worden gezien: de waardigheid en vrijheid van de Oekraïners.''

''Omdat alles hierop berust – onze soevereiniteit, onze onafhankelijkheid, ons land, ons volk. En de toekomst van Oekraïne. We zullen – en moeten – er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de oorlog eindigt, maar Oekraïne eindigt niet, Europa eindigt niet, noch de wereldvrede. Ik heb net met Europeanen gesproken. We rekenen op onze Europese vrienden die volledig begrijpen dat Rusland niet ver weg is – het ligt vlak naast de grenzen van de EU, dat Oekraïne vandaag de dag het enige schild is dat het comfortabele Europese leven scheidt van Poetins plannen. We herinneren ons: Europa stond achter ons.''

Wij geloven: Europa zal ons steunen. Oekraïne mag geen déjà vu beleven van 24 februari, toen we ons alleen voelden, toen niemand Rusland kon stoppen behalve ons heldhaftige volk, dat zich als een muur tegen Poetins leger verzette. En natuurlijk was het mooi om de wereld te horen zeggen: Oekraïners zijn ongelooflijk; God, hoe zij, Oekraïners, vechten; hoe Oekraïners standhouden; wat een titanen zijn het. En het is waar. Absoluut. Maar Europa en de hele wereld moeten ook een andere waarheid begrijpen: Oekraïners zijn in de eerste plaats mensen. En gedurende bijna vier jaar van grootschalige invasie hebben we een van de grootste legers ter wereld tegengehouden.

''En we houden een frontlinie van duizenden kilometers in stand. En ons volk doorstaat nachtelijke beschietingen, raketaanvallen, ballistische raketaanvallen en aanvallen van de "sjahed". En elke dag verliest ons volk dierbaren. En ons volk wil wanhopig dat deze oorlog stopt. Ja, we zijn van staal. Maar elk metaal, zelfs het sterkste, kan bezwijken. Onthoud dit. Blijf bij Oekraïne. Blijf bij ons volk – en dat betekent: blijf in waardigheid en vrijheid.''

Beste Oekraïners! Denk aan die eerste dag van de oorlog. De meesten van ons hebben een keuze gemaakt. De keuze voor Oekraïne. Denk terug aan onze gevoelens van toen. Hoe was het? Duister, luid, zwaar, pijnlijk. Voor velen – angstaanjagend. Maar de vijand zag niet dat we wegrenden. Ze zagen onze ogen – vol vastberadenheid om te vechten voor wat van ons is. Dat is waardigheid. Dat is vrijheid. En dit is werkelijk het meest angstaanjagende voor Rusland: de eenheid van de Oekraïners zien. Destijds was onze eenheid gericht op het verdedigen van ons thuis tegen de vijand. En nu hebben we ook meer dan ooit eenheid nodig, zodat er een waardige vrede in ons thuis kan zijn. Ik richt me nu tot alle Oekraïners. Onze mensen, burgers, politici – iedereen. We moeten onszelf herpakken. Onze zinnen hervinden.''

''Stop met het gekibbel. Stop met de politieke spelletjes. De staat moet functioneren. Het parlement van een land in oorlog moet in eenheid functioneren. De regering van een land in oorlog moet effectief functioneren. En we mogen allemaal samen niet vergeten – en niet verwarren – wie nu precies de vijand van Oekraïne is. Ik herinner me hoe verschillende "boodschappers" me op de eerste dag van de oorlog verschillende plannen en punten brachten; er waren ultimatums voor het beëindigen van de oorlog. Ze zeiden: zo, of niet. Of je tekent het, of je wordt gewoon geëlimineerd en een "waarnemend president van Oekraïne" zal het in jouw plaats ondertekenen. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Veel van die "boodschappers" werden later onderdeel van ons uitwisselingsfonds en werden, samen met hun voorstellen en punten, teruggestuurd naar hun "geboortehaven". Ik heb Oekraïne toen niet verraden. Ik voelde echt jullie steun achter me – van ieder van jullie.''

Van elke Oekraïner, elke soldaat, elke vrijwilliger, elke medicus, diplomaat, journalist, onze hele natie. We hebben Oekraïne toen niet verraden. We zullen het nu ook niet verraden. En ik weet zeker dat ik in dit werkelijk een van de moeilijkste momenten in onze geschiedenis niet alleen ben. Ik weet dat Oekraïners in hun staat geloven, dat we verenigd zijn. En in elke toekomstige vorm van ontmoetingen, discussies en onderhandelingen met partners zal het voor mij veel gemakkelijker zijn om een ​​waardige vrede voor ons te bewerkstelligen en hen te overtuigen, wetende met absolute zekerheid: het Oekraïense volk staat achter mij. Miljoenen van ons volk, mensen met waardigheid, mensen die strijden voor vrijheid, en zij die vrede hebben verdiend. Al onze gevallen helden, die hun leven gaven voor Oekraïne, die nu in de hemel zijn en het verdienen om van bovenaf te zien dat hun kinderen en kleinkinderen in een waardige vrede zullen leven. En die vrede zal komen. Waardig, effectief, langdurig. Beste Oekraïners! De komende week zal zeer moeilijk zijn, vol gebeurtenissen.''

Jullie zijn een volwassen, wijze, bewuste natie die dit al vaak heeft bewezen. En jullie begrijpen dat er deze keer enorme druk zal zijn – politieke druk, informatiedruk, allerlei soorten. Ontworpen om ons te verzwakken. Om een ​​wig tussen ons te drijven. De vijand slaapt nooit – en zal er alles aan doen om ons te laten falen. Laten we hen dit toe? We hebben er geen recht toe. En dat zullen we ook niet doen. Omdat degenen die ons willen vernietigen ons niet goed kennen. Ze begrijpen niet wie we werkelijk zijn, waar we voor staan, waar we voor staan, wat voor soort mensen we zijn. Er is een reden waarom we de Dag van Waardigheid en Vrijheid als nationale feestdag markeren. Het laat zien wie we zijn. Het laat onze waarden zien. We zullen in de diplomatieke arena werken aan onze vrede. We moeten in eenheid handelen binnen het land, ter wille van onze vrede. Voor onze waardigheid. Voor onze vrijheid. En ik geloof – en ik weet – dat ik niet alleen ben. Met mij is onze natie, onze samenleving, onze strijders, onze partners, onze bondgenoten, al onze mensen. Waardig. Vrij. Verenigd.''

''Fijne Dag van Waardigheid en Vrijheid. Glorie aan Oekraïne!''

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Ik heb zo'n gevoel dat Zelensky geen 'ja' wil en kan zeggen tegen het voorstel van Trump.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Dat lijkt me ook niet met alle eisen. Maar wat een fantastisch mooie en aangrijpende boodschap. Ben er stil van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Babootje schreef:
Ik heb zo'n gevoel dat Zelensky geen 'ja' wil en kan zeggen tegen het voorstel van Trump.

Hij wil het niet. Maar vergis je niet. Oekraïne is murf. Zoals hij ook aangeeft.
Ik denk dat het nu aan het volk is.
Helaas.staat het achter een betaalmuur. Maar de Belgen hadden een artikel dat ging over dat het niet toevallig is dat nu dat corruptie schandaal zo lorst gebarsten is, daar zitten Russische krachten achter.
Dat bedoelde ik te zeggen Babootje. De anti Russische sentimenten zijn enorm. En inderdaad Russisch wordt door velen als verboden beachouwd.
Maar geldt dit ook voor ouderen? Oekraïne en Rusland waren ooit een broedervolk. Overal waar de Russen zijn geweest en huis hebben gehouden is dat sentiment met een grote schok verdwenen. Maar de Russen zijn niet overal geweest en natuurlijk zijn er altijd verraders en laffaards die de gemakkelijkste weg willen kiezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

ISW:
https://x.com/TheStudyofWar/status/1992398779132088659
Russische functionarissen en staatsmedia blijven voorwaarden stellen aan de afwijzing van het door de VS voorgestelde 28-punten vredesplan. Dit geeft aan dat het Kremlin de Russische bevolking actief aan het conditioneren is om niets minder dan een volledige overwinning in Oekraïne te accepteren. (1/3)

Andere belangrijke punten:

Op 23 november komen Oekraïense, Amerikaanse en Europese delegaties bijeen om het door de VS voorgestelde vredesplan voor een einde aan de oorlog te bespreken.

Oekraïense militaire functionarissen blijven erop wijzen dat Oekraïense troepen de Russische pogingen om Koepjansk in te nemen, tegenhouden. Dit in tegenstelling tot de herhaalde Russische beweringen dat zij de stad hebben ingenomen.

De situatie in de richting van Pokrovsk blijft ernstig en dynamisch, aangezien Russische troepen pogingen blijven doen om Pokrovsk zelf in te nemen en Oekraïense troepen in Myrnohrad (ten oosten van Pokrovsk) te omsingelen.

De autoriteiten meldden onlangs meerdere waarnemingen van drones boven vliegbases en luchthavens in Nederland.

Volgens berichten hebben Oekraïense troepen onlangs minstens 19 Kinzhal ballistische raketten neergehaald met behulp van elektronische oorlogsvoering. Dit was waarschijnlijk een reactie op het tekort aan Patriot-luchtafweerraketten in Oekraïne en de Russische Kinzhal-modificaties.

Russische troepen plegen nog steeds oorlogsmisdaden op het slagveld in Oekraïne, vooral in de buurt van Pokrovsk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Het 28 punten plan blijkt niets anders te zijn dan een Russisch wensenlijstje vertaald in het Engels en opgesteld door Steve witkoff , Jared kushner en Dimitriev ! De eerste twee zijn vastgoed tycoons ( en eentje schoonzoon trump ) Dimitriev een oligarch die op de sanctielijst staat maar door z’n dubbele paspoort vrijelijk de US binnenkomt. Witkoff is trouwens van Russische afkomst.
https://x.com/mobbs_mentality/status/19 ... EopP3zUX6Q

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Rob van Wijk net bij WNL: de oorlog is nog niet verloren door Oekraine.
Maar de winter komt er aan.
Hij vond ook dat Oekraine niet dit plan van Trump kan accepteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Maar de grap is dat Trump hier blijkbaar weinig vanaf wist, zelfs Rubio niet . Bekokstoofd maanden geleden door de drie genoemde personen. Trump is alweer in de achteruit gegaan, noemt het nu een soort uitgangspunt.

Het wordt al beoordeeld als de zoveelste poging van Rusland om de westerse wereld uit elkaar te spelen.