Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:CharleyT schreef:Volgens mij zijn al bezig met RutteIV hoor. Reken je Rutte III en IV ook tot rechtse kabinnetten?
Voor alle duidelijkheid: ik vind alle kabinetten Rutte rechts.
Je kunt op deze stelling afdingen 'dat in Rutte II toch de PvdA zat'.
Dat feit klopt.
Het pak slaag dat de PvdA daarna kreeg van de kiezer zou nog wel eens kunnen betekenen dat velen het een rechts kabinet vonden.
En vandaar dat ik mij afvroeg waar Tiepfoudt het over had.
Nikass schreef:julius_juut schreef:De hogere uitstoot van biologisch gehouden dieren is voor mij eerder een 'dan moeten de aantallen dus nog verder naar beneden' dan een 'dan maar gangbaar houden' maar dat is omdat ik een van die mensen ben die de grote stallen met varkens/kippen in dieronwaardige omstandigheden graag zou zien verdwijnen.
Het maakt het kiezen over de toekomst waarschijnlijk wel nog moeilijker voor veehouders die wel doorwillen, maar niet door kunnen op de huidige manier. Overstappen op landbouw lijkt me voor veel op niet een optie, zelfs als de grond er wel geschikt voor is.
Zo denk ik er ook over. Alleen je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal: waarom denk je dat het geen optie is?
Jessix: inderdaad
Tiepfoudt schreef:Janneke2 schreef:Ik moet bekennen dat ik die laatste zin wel intrigerend vind.
'Laten de linkse partijen hier steken vallen?'
Ik reken zelf Rutte II tot de rechtse kabinetten, dus het is een tijd geleden dat er een linkse partij in de regeing zat: Balkenende IV, 2007-2010.
En ik heb hier herhaaldelijk een 'oeroud' doch springlevend programmapunt van GroenLinks genoemd
(... zelden populair boj boeren, ik weet het...)
'De kartelwaakhond moet anders worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.'
(Maar een partij die niet in de regering zit, kun je lastig verwijten steken te hebben laten vallen.)
Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?
Het kabinet, ja inclusief CDA, verwijt ik iets anders, namelijk dat ze geen ruggengraat tonen tegenover dit gekakel vanuit D66/GL/en co. VVD waait op landbouwgebied mijn inziens met alle winden mee, CDA en CU idem dito.
julius_juut schreef:Tiepfoudt schreef:
Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?
Het kabinet, ja inclusief CDA, verwijt ik iets anders, namelijk dat ze geen ruggengraat tonen tegenover dit gekakel vanuit D66/GL/en co. VVD waait op landbouwgebied mijn inziens met alle winden mee, CDA en CU idem dito.
Is het ook niet een beetje het probleem dat niet alle boeren, dus ook niet alle jonge en ambitieuze boeren, kunnen doorgaan in Nederland? Niet als er ook nog menselijke uitbreiding, industrie, en natuur over moeten blijven?
Menselijke uitbreiding is (helaas) niet te stoppen, industrie levert meer op dan een boerenbedrijf, natuur is vrij essentieel als de mensheid wil blijven bestaan.
Citaat:Is het ook niet een beetje het probleem dat niet alle boeren, dus ook niet alle jonge en ambitieuze boeren, kunnen doorgaan in Nederland?
Citaat:Niet als er ook nog menselijke uitbreiding, industrie, en natuur over moeten blijven?
julius_juut schreef:Nikass schreef:
Zo denk ik er ook over. Alleen je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal: waarom denk je dat het geen optie is?
Jessix: inderdaad
Omdat een veehouder en een landbouwer compleet verschillende dingen doen. Een leraar Geschiedenis en een leraar wiskunde zijn beide leraar, maar kunnen ook niet zo maar op een maandagochtend besluiten elkaars lessen over te nemen. Als je heel goed weet hoe je ontzettend snel ontzettend veel varkens fokt wil dat niet zeggen dat je ook echt heel veel boontjes kan kweken uit een hectare grond. Plus het gebrek aan grond dat veel varkens- en kippenboeren zullen hebben als ze hun inkomen opeens uit bonen en aardappels moesten halen.
Jors schreef:Best wat mensen in dit topic zien naar mijn idee de hele landbouw het liefst in biologisch veranderen.
Ik vraag me dan af hoe jullie dit praktisch voor je zien?
Komen er dan in de supermarkten alleen nog maar biologische producten? Dan zal er een hoop geïmporteerd gaan worden voor mensen die wel gangbaar voedsel willen eten. En dan is er een grote kans dat die producten op een minder diervriendelijke manier geproduceerd zijn dan dat hier in Nederland gekund had.
Jors schreef:Best wat mensen in dit topic zien naar mijn idee de hele landbouw het liefst in biologisch veranderen.
Citaat:Komen er dan in de supermarkten alleen nog maar biologische producten? Dan zal er een hoop geïmporteerd gaan worden voor mensen die wel gangbaar voedsel willen eten.
Citaat:En dan is er een grote kans dat die producten op een minder diervriendelijke manier geproduceerd zijn dan dat hier in Nederland gekund had.
Komen er dan in de supermarkten alleen nog maar biologische producten? Dan zal er een hoop geïmporteerd gaan worden voor mensen die wel gangbaar voedsel willen eten. En dan is er een grote kans dat die producten op een minder diervriendelijke manier geproduceerd zijn dan dat hier in Nederland gekund had.
elnienjo schreef:Biologisch is overrated, het is veel te duur en je proeft het er niet aan af.
ruitje schreef:Wel chill, dat je je als boer en burger aan alle afspraken moet houden, maar dat de overheid dat blijkbaar niet hoeft te doen
https://nos.nl/artikel/2444047-nederlan ... de-niet-na
ruitje schreef:Wel chill, dat je je als boer en burger aan alle afspraken moet houden, maar dat de overheid dat blijkbaar niet hoeft te doen
https://nos.nl/artikel/2444047-nederlan ... de-niet-na
elnienjo schreef:Biologisch is overrated, het is veel te duur en je proeft het er niet aan af.
Spenk schreef:Blijkbaar houden sommige boeren zich niet aan die afspraken en frauderen. Als die niet zouden frauderen dan stelde europa de eis van strenge controle natuurlijk ook niet.
Dus niet alleen de overheid zit hier fout.