Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

J0anieke schreef:
Is dit een topic waar je ook algemene dingen mag vragen over hoe om te gaan met wolven?
Is er iemand die wel eens een paard snachts uit een weide moet halen in wolvengebied? Hebben jullie iets ter voorbereiding gedaan mocht je een wolf tegenkomen?

Mijn merrie staat 24/7 in de weide, een stukje lopen van stal af. Het is al langer bekend dat hier wolven rondlopen (schapen, pony's en een wild hert zijn gepakt in de weides direct aanliggend). Ik moet momenteel 15 minuutjes met mijn merrie lopen, dat doe ik in de avond na 7 uur. Gisteren was er voordat ik vertrok van huis een wolf gezien op het pad waar ik loop, tussen de weide en stal. Ik heb stalgenoten gevraagd om mee te lopen zodat ik niet alleen zou zijn, gelukkig het beest niet meer gezien. Ik vond het altijd al wel spannend, maar nu hij ook echt op het tijdstip is gezien dat ik er normaal loop vind ik het toch wat minder grappig.

Het blijkt een hond te zijn geweest. *\o/*
Kan ik weer met iets minder stress naar m'n paard in de avond.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:26

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:34

Citaat:
14 maart 2026
Partijen in wolvenregio’s willen sneller ingrijpen tegen de wolf
Politieke partijen in gemeenten waar vaak wolven opduiken, willen dat sneller maatregelen kunnen worden genomen tegen het dier. De meeste partijen vinden dat ingrijpen, zoals het verjagen of afschieten van een wolf, eerder mogelijk moet zijn, bijvoorbeeld als een wolf mensen opzoekt of vaak vee aanvalt.
Over hoe streng er moet worden ingegrepen rond de wolf, verschillen partijen van mening. "Voor ons is dat een quotum bepalen en de rest afschieten", zei VVD-lijsttrekker Peter Oosterhof onlangs tijdens een verkiezingsdebat in de gemeente Heerde, bij het noorden van de Veluwe.

Andere partijen pleiten voor wolvenvrije zones waarin het roofdier actief wordt geweerd, zoals de SGP in Ede, waar die partij nu de grootste is. De Partij voor de Dieren in de Utrechtse Heuvelrug stelt juist dat rustgebieden moeten worden ingesteld waarin de wolf met rust wordt gelaten.
Meer bevoegdheden voor burgemeesters

Bestuurders en raadsleden uit 'wolvenregio's' zoals de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug deden eerder al oproepen aan de landelijke overheid om burgemeesters meer bevoegdheden te geven en haast te maken met nieuwe regelgeving rond de wolf. Provincies kunnen nu alleen ingrijpen bij een wolf als die probleemgedrag vertoont en bijvoorbeeld mensen opzoekt.
In Utrecht werd op die gronden afgelopen najaar een wolf gedood die bij meerdere ernstige incidenten betrokken was. Burgemeesters zijn bevoegd een wolf te laten doden als sprake is van acuut gevaar. De Europees beschermde status van het roofdier is vorig jaar iets afgezwakt. Dat biedt in principe meer ruimte voor maatregelen, maar de Nederlandse wetgeving is daar nog niet op aangepast.
Wolf beheren

"Wij kunnen op dit moment eigenlijk niets tegen de wolf doen", zei burgemeester Olaf Prinsen van Heerde tijdens het recente debat. "Wij vinden gezamenlijk dat de wolf beheerst en beheerd moet worden." Hoe dat precies moet gebeuren, kan volgens Prinsen besproken worden zodra er meer duidelijkheid is. "Partijen zullen ongetwijfeld een andere mening hebben over wat ze daaronder verstaan."
Volgens Bertus Dokter van Gemeentebelang Boerenpartij Heerde laten de nieuwe wolvenwetten te lang op zich wachten. "Er is al een besluit genomen, maar dat blijft op de plank liggen. Wij zijn daar hier de dupe van." Hij kreeg bijval van GroenLinks-PvdA. "We hebben een overheid en provincie die meer zouden kunnen doen binnen de ruimte die Europa geeft", zei lijsttrekker Hans ten Hove. "En we doen er niets mee."

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-de-wolf

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/184JaG ... tid=wwXIfr
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:36

Item over brutale wolf bij Sellingen
Citaat:
14 maart 2026
Grote zorgen om wolf bij Sellingen: ‘liep half uur uur achter ons aan’
Bij Sellingen loopt een wolf die contact zoekt met honden. Dat gebeurt op boerenerven en bij aangelijnde honden in het bos. Het dier is volgens wandelaars en boeren niet schuw voor mensen.

„Dit hebben we nog nooit meegemaakt”, zegt Henk Wortelboer (47). Hij is agrariër in het gebied en heeft meermaals contact gehad met collega’s in de regio over de wolf, zegt hij. Wortelboer, actief voor de BBB in het waterschap en één van de oprichters van de partij in de gemeente Westerwolde, maakt zich grote zorgen om de wolf. „Het gedrag dat hij laat zien is niet normaal.”
De wolf lijkt namelijk op zoek te zijn naar honden. Als hij die vindt, zoekt hij daar actief en speels contact mee. Wortelboer kent een voorbeeld van een boer die loslopende honden op het erf heeft. „Die boer heeft gezien dat de wolf tussen zijn honden liep. Hij speelt gewoon met de honden mee.” De boer wil zelf niet in de media uit vrees voor negatieve reacties, maar laat zijn zorgen uiten door Wortelboer.

„Een wolf die mensen en hun dieren opzoekt, vertoont geen normaal gedrag. Dat is wachten op problemen.” Bovendien doet het iets met het veiligheidsgevoel. Zelf heeft Wortelboer het dier nog niet gezien, maar zijn kinderen wel. Hij heeft liever niet dat zijn dochter nog alleen door het bos fietst. „Zo zijn er meer voorbeelden, ook van mensen die niet meer met hun hond het bos ingaan.”

Een inwoonster van Sellingen deelt die zorg. „De wolf liep een half uur uur achter ons aan.” Ze wil anoniem blijven, uit vrees voor wolven-activisten op haar stoep. Tijdens een wandeling met haar hond, ‘een stoere reu’, bleef de wolf op zo’n tien meter afstand. Haar hond reageerde daarop, ze kon haar viervoeter maar met moeite in bedwang houden. „Het was te spannend.”

Bij iedere bocht hoopte ze dat het dier verdwenen zou zijn, telkens bleek hij haar toch nog te volgen. „Ik heb lawaai gemaakt, gefloten, met de armen gezwaaid, alles. Hij ging maar niet weg.”
Gemeente maakt zich zorgen

Ook haar buurvrouw zag de wolf. „Hij kruiste mijn pad op vijf meter afstand”, in haar geval volgde het dier niet. Prettig vond ze het niet, ze vreesde dat de wolf haar achterna sloop in de bosjes. „Het recreatieve, ontspannen wandelen in het bos krijgt er wel een klap van”, zegt ze. Weer een andere bewoonster heeft een filmpje kunnen maken van de wolf, terwijl ze aan de Lageweg liep, dat is een bospad. De wolf ging zelfs zo ver dat hij een hond bij de kont besnuffelde, volgens één van de vrouwen.

De gemeente Westerwolde maakt zich zorgen. Volgens burgemeester Jaap Velema heeft onder andere de plaatselijke dorpsvereniging contact gezocht met de gemeente over de wolf. „Er is veel onrust”, zegt Velema op vragen van Herma Hemmen (Lijst Hemmen/straks BBB). De burgemeester wil inwoners snel informeren over wat ze moeten doen.
Spelen op het erf

In de buurt van Sellingen zijn volgens agrariër Wortelboer de afgelopen week ook schapen aangevallen, vermoedelijk door een wolf. Meer dan tien dieren zouden zijn gedood.
‘Vrijwel altijd bij mensen die hond uitlaten’

De provincie Groningen bevestigt dat er meerdere meldingen over een wolf zijn binnengekomen, zegt een woordvoerder. „De berichten zijn dat de wolf op enige afstand meeloopt met mensen. Het gaat vrijwel altijd om mensen die hun hond uitlaten.”

In Drenthe wordt een probleemwolf ‘gemist’. Het plan was om dat dier met een paintbalgeweer te beschieten, zodat die weer schuw werd voor mensen. Of het om deze specifieke wolf gaat, kan de provincie Groningen niet zeggen. Mogelijk komt het dier uit Duitsland. „We hebben ook contact met de betrokken instanties daar.”

„We houden de situatie in de gaten en hebben contact met het wolvenmeldpunt en de zoogdiervereniging. Op basis van de huidige waarnemingen is nog geen sprake van een probleemwolf of situatie waarbij ingrijpen mogelijk is.”

https://dvhn.nl/groningen/grote-zorgen- ... xTD17RK7Jw

Video via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1Fes2X ... tid=wwXIfr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:02

DubbelFun schreef:
@tienus: Maar geen vaccinatie houdt niet in dat ze het ook hebben.
Het is idd wel heel dubbel.
Je hóeft geen rabiës te krijgen, maar als je gaat afwachten of je symptomen krijgt ben je te laat. De symptomen kunnen na een week komen, maar ook pas na een jaar!
En om het nog ondoorzichtelijker te maken; de symptomen lijken o.a. op een griepje.

Anderhalf jaar geleden raakte in Drenthe een kat besmet, door het vangen van een vleermuis. Gelukkig kon de eigenares zich nog herinneren dat haar kat een vleermuis had gevangen, want het is de vraag of de familieleden anders nog op tijd waren geweest voor een rabiës inenting, die iedereen die met die kat in aanraking was geweest, moest hebben.
Kat is wegens gedragsverandering (viel ineens mensen aan) naar de dierenarts gebracht en getest, en bingo: het was echt rabiës, en het verbaast me dat dat niet landelijk bekend is gemaakt.

Dan zouden medische hulpposten, ziekenhuizen en huisartsen er beter op voorbereid zijn dan een kennis van me meemaakte:
Hij werd jaren terug gebeten door een vleermuis, en gelukkig door zijn vrouw direct naar de dokter gestuurd. Het vaccin was niet voorradig in oost-Nederland, waar hij woont, en moest via via vanaf een ziekenhuisdepot/apotheek ergens bij Amsterdam deze kant op komen. Dan zou je makkelijk kostbare tijd kunnen verliezen door zoiets, want je moet liefst binnen 24 uur het vaccin krijgen, stel je voor als je aarzelt met naar de dokter gaan...

Maar goed, als een huiskat besmet kan raken in NL, dan kan een wolf natuurlijk ook besmet raken... En dat is echt iets om rekening mee te maken bij een beet/aanval (Ook bij het afnemen van DNA van een aangevallen dier, lijkt me, want het virus zit in het speeksel, dus ook in de beet...)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

Dit verhaal was dat : https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169886 ... -niet-meer

Citaat:
Van vleermuizen is bekend dat een klein aantal met een minder besmettelijke variant van het rabiësvirus is besmet, het European Bat Lyssa Virus.

Ernst is niet dusdanig dat onze overheid een rabiesenting verplicht wenst te stellen voor eigenaren van honden en eventueel katten. Iets wat zo langzamerhand wel eens anders mag. En ook iets waar wat mij betreft de hele voorbereiden komst wolf dromers wel mee aan de slag hadden gemoeten ivm preventie ook voor hun droom toekomst. Helaas is er een ernstig tekort aan practisch nadenken en al helemaal als er kosten bij komen kijken.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

tamary schreef:
Dit verhaal was dat : https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169886 ... -niet-meer

Citaat:
Van vleermuizen is bekend dat een klein aantal met een minder besmettelijke variant van het rabiësvirus is besmet, het European Bat Lyssa Virus.

Ernst is niet dusdanig dat onze overheid een rabiesenting verplicht wenst te stellen voor eigenaren van honden en eventueel katten. Iets wat zo langzamerhand wel eens anders mag. En ook iets waar wat mij betreft de hele voorbereiden komst wolf dromers wel mee aan de slag hadden gemoeten ivm preventie ook voor hun droom toekomst. Helaas is er een ernstig tekort aan practisch nadenken en al helemaal als er kosten bij komen kijken.

Inderdaad, dat is het, maar ik vond dat bericht dus niet terug in de grote landelijke nieuwsmedia, wat ik best wel "een ding" vind. Want ja, de wolven dromers denken helemaal niet na over preventie van rabiës, en een rabiës uitbraak is iets wat ook kan voorkomen in Nederland. En zelfs als het maar bij 1 kat blijft, zijn er toch meerdere mensen mee in aanraking gekomen.
En ja, ook andere wilde dieren kunnen een minder gevaarlijke (voor ons) variant van rabiës dragen, zoals egels. Maar dat wordt (bewust?) verzwegen door de egelbrigade, lijkt het. Want als dat leuke egeltje rabiës kan hebben, ook al is dat wellicht minder ernstig dan de 'echte' rabiës, wie wil er dan nog een egeltje in de tuin hebben...
Los daarvan: vleermuizen vormen een reservoir voor allerlei soorten virussen, gevaarlijke en minder gevaarlijke. En virussen muteren, daar zijn we sinds COVID allemaal weer aan herinnerd...