Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:07

Wat Wiersma nu voor de PAS-melders wil, is volgens mij tijd rekken. Zodat hun illegaliteit niet betekend dat ze door een rechter worden gesommeerd om direct te stoppen. Blijft je vinger in een lekkend gat steken, maar houdt de stormvloed nu nog even tegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:07

Er praten soms mensen mee met diverse visies, maar die komen niet direct uit voor de partij waar ze op stemmen. Trouwens ook in het normale "leven zonder Bokt" willen veel mensen niet zeggen waarop ze stemmen. Waarom niet? Omdat er dan opmerkingen komen als "dom" ,"populistisch", etc. Terwijl ieder recht heeft op zijn\haar eigen mening en dat daar natuurlijk over gediscussieerd kan worden maar dan wel met respect naar elkaar. Anders drijf je de partijen alleen maar steeds verder uit elkaar- een polarisatie die al langer bezig is en waardoor alleen maar narigheid en onbestuurbaarheid ontstaat.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:30

Anjali, ik heb al tig keer aangegeven dat ik vvd heb gestemd en ik ben hier nog steeds. Lees je daar dan overheen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:32

anjali schreef:
@Imandra: Even een reactie op jouw reactie op de vorige pagina die ik zo dus niet kan quoten. Jij zegt daar dat ik alleen maar van mening ben dat dit topic een äfzeiktopic"is geworden omdat ik kritiek krijg op "mijn"keuzepartij de SGP. Nee dat is niet zo want die commentaren daarop ben ik al lang gewend. Maar toen kwamen er een hele reeks diffamerende opmerkingen over de FvD. En verder hierboven ook weer wat over BBB. Terwijl een BBBer hier nog de ENIGE persoon is die NIET uit de Groenlinks-D66 hoek komt die nog meedoet aan dit topic. Het zou dus een discussietopic zijn maar personen die op de vele andere partijen stemmen mogen niet meedoen zonder dat ze bekogeld worden. Terwijl ik nou juist ook geinteresseerd ben in de meningen van andere kiezers van andere partijen. Of moet dit topic een partijcongres worden van GL-D66 en moeten allen die niet op deze 2 partijen willen stemmen maar een apart topic aanmaken waar ieder zijn\haar mening mag geven waarom een bepaalde partij zijn\haar keuze is, zonder dat er vervolgens met modder gegooid gaat worden?

Iedereen kan meepraten.

Maar wat moet je zeggen als je afgelopen x op één van de regeringspartijen hebt gestemd?
Ik ben blij, ze hebben het fantastisch gedaan?
Of wie kan een partij als FvD verdedigen? Waar ze drukker zijn met boeken en eten verkopen?

@Prompter
Jij discussieert inderdaad gewoon mee en er zijn toch nooit nare opmerkingen of dat jij wordt weggepest?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:42

Nee hoor nooit. Ik neem het ook allemaal niet zo serieus. Als iemand het niet met mij eens is spring ik niet op de kast, maar denk ik "so be it" :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:43

Misschien off topic maar toch, in deze woelige tijden

Is dat ook patriottisme? Zo ja, dan ben ik het toch.
(lees wel even het hele stuk van Bart Nijman)

Patriottisme is alsof je trots bent op iets dat je niet zelf hebt opgebouwd en in die zin moet je ermee oppassen. Maar je behoudt en bewaakt ook het werk van anderen, in de hoop dat het goed op je afgeeft. Ik denk dat we enorm aan wat patriottisme toe zijn, vanwege de sterke waarden van gemeenschappelijkheid die het in zich herbergt. De vlaggen doen me goed. Ze signaleren een herinnering aan wie wij zijn, en een herleving van het onze en het eigene. De Nederlandse vlag staat voor vrede, vooruitgang en welvaart.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/ ... r-AA1LRz7m

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:46

Oh dat heb ik helemaal niet, ik voel me niet gebonden aan een wijk, stad, land of groepering.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:49

Ik voel me opzich wel verbonden met Nederland, de Achterhoek en zelfs mijn (oud) woonplaats. Maar ik voel me ook verbonden met Europa en de rest van de aarde. Ik vind een vlag leuk om te wapperen op bevrijdingsdag en als Willem-Alexander jarig is, maar ik zou de vlag nooit 'zomaar' ophangen. Zeker niet omdat de vlag een beetje is gekaapt als nationalistische uiting of protest (op de kop hangen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:10

prompter schreef:
Anjali, ik heb al tig keer aangegeven dat ik vvd heb gestemd en ik ben hier nog steeds. Lees je daar dan overheen?

Ik meende juist dat jij kritiek had op de VVD en specifiek op zijn huidige "voorgangster"? IK meende dat je er daarom vanaf wou? Maar ik kan me vergissen hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:15

Ladyingreen schreef:
Ik voel me opzich wel verbonden met Nederland, de Achterhoek en zelfs mijn (oud) woonplaats. Maar ik voel me ook verbonden met Europa en de rest van de aarde. Ik vind een vlag leuk om te wapperen op bevrijdingsdag en als Willem-Alexander jarig is, maar ik zou de vlag nooit 'zomaar' ophangen. Zeker niet omdat de vlag een beetje is gekaapt als nationalistische uiting of protest (op de kop hangen).

Ik vond die Nederlandse vlag ondersteboven wel een duidelijk protest. Zelf bezit ik geen Nederlandse vlag. Wel 2 levensgrote vlaggen van Vaticaanstad, en van Polen!. Vanavond is er voetballen Nederland -Polen, en ik ben voor Polen. Als er meer competities komen waarin Polen meedoet dan komt de Poolse vlag voor mijn raam (is in het verleden al geweest). *\o/*

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:21

Heb je Poolse roots Anjali? Of een andere manier waarop je je verbonden voelt met Polen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:22

Waarom kun je geen kritiek leveren op een partij waar je op gestemd hebt? De vraag is of je het nog weer doet. Elke partij heeft voors en tegens en meestal ga je richting de partij met de meeste voors en niet op basis van bvb 1 punt.
Wat betreft die vlaggen en patriotisme , ik vond het eerder een racistische uiting. De kreet eigen volk eerst was duidelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:26

BigOne schreef:
Waarom kun je geen kritiek leveren op een partij waar je op gestemd hebt? De vraag is of je het nog weer doet. Elke partij heeft voors en tegens en meestal ga je richting de partij met de meeste voors en niet op basis van bvb 1 punt.
Wat betreft die vlaggen en patriotisme , ik vond het eerder een racistische uiting. De kreet eigen volk eerst was duidelijk.

Ik heb helemaal niets met patriotisme. Juist omdat het gekaapt wordt door bepaalde groepen of uitspraken zoals "eigen volk eerst".

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:51

Ik durf ook toe te geven dat ik de hier vaak verketterde Mark Rutte een briljant politicus vind. Des te teleurstellender vind ik zijn opvolgster, net als de ruk weer naar rechts die de partij heeft gemaakt. En aan de peilingen te zien ben ik niet de enige.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:55

anjali schreef:
Er praten soms mensen mee met diverse visies, maar die komen niet direct uit voor de partij waar ze op stemmen. Trouwens ook in het normale "leven zonder Bokt" willen veel mensen niet zeggen waarop ze stemmen. Waarom niet? Omdat er dan opmerkingen komen als "dom" ,"populistisch", etc. Terwijl ieder recht heeft op zijn\haar eigen mening en dat daar natuurlijk over gediscussieerd kan worden maar dan wel met respect naar elkaar. Anders drijf je de partijen alleen maar steeds verder uit elkaar- een polarisatie die al langer bezig is en waardoor alleen maar narigheid en onbestuurbaarheid ontstaat.

Volgens mij is er vrijwel nooit gezegd dat iemand -dus op de persoon- dom of populistisch is.
Wel dat een partij of partij-lid zich populistisch gedraagt. Of dat een stemmers op een specifieke partij wellicht wat lager opgeleid zijn dan stemmers die op een andere partij stemmen. Of dat men het dom vindt (dus in het algemeen) als je op dezelfde partij blijft stemmen die aantoonbaar andere dingen doet dan wat die partijstemmers (ook deze, algemeen) belangrijk vinden.

Dat soort dingen mogen toch prima worden aangestipt? En het zeggen van die dingen wil toch niet zeggen dat je geen recht hebt op je eigen mening? Maar recht op je eigen mening wil niet zeggen dat je dan kan eisen dat er niet op jouw mening wordt gereageerd. En reacties die strijdig zijn met jouw mening van iets, zijn ook niet per definitie disrespectvol.

Zo heb je vrijheid van meningsuiting —maar geen vrijheid van de consequenties daarvan.

Ik vind het echt kwalijk dat je al die zaken onder polarisatie schuift. Moeten we dan maar de negatieve dingen negeren en alleen de positieve dingen benoemen? Terwijl die veelbesproken partijen gewoon afbreuk doen aan de Nederlandse economie en zelfs, in sommige gevallen, democratie?

Hetgeen partijen nu zo erg uit elkaar drijft, is niet het kritiek hebben op elkaar, maar de veelvoorkomende mis- en desinformatie die de ronde doet. Het op slinkse wijze aanvallen van groepen (bijv. PVV/buitenlanders) om de aandacht af te leiden van andere belangrijke zaken (bijv. het goed, sociaal en toekomstgericht besturen van het land, meerderheid regeert met respect voor minderheden etc).

prompter schreef:
Ik durf ook toe te geven dat ik de hier vaak verketterde Mark Rutte een briljant politicus vind. Des te teleurstellender vind ik zijn opvolgster, net als de ruk weer naar rechts die de partij heeft gemaakt. En aan de peilingen te zien ben ik niet de enige.

Oh helemaal eens hoor. Heb vroeger ook wel eens VVD gestemd, toen hij nog aa het roer stond. Je kan veel van de man vinden, maar hij kreeg wel oliebol gedaan (waar van niet alle oliebol even netjes was, zeker niet). Maar vergeleken met de huidige regering vond ik Rutte's kabinetten wel echt een verademing en zou ik er zo weer voor kiezen (als ik moest kiezen tussen deze en de vorige regering....).

Maar gelukkig zijn er meer opties :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:09

prompter schreef:

Oh, ik vind Mark Rutte ook een fantastische politicus. Ik ben het niet per se met hem eens, maar dat hoeft ook niet om in te zien dat iemand goed is in wat hij doet. Heeft hij wat steken laten vallen? Ja, dat heeft hij. Toch vind ik hem goed.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:29

prompter schreef:

Dat ben ik met je eens. ik stem geen vvd, al heb ik dat in de Rutte tijd weleens gedaan. Maar hij is een briljant politicus. Of je eens bent met zijn standpunten is een ander verhaal.

En eerlijk: Ik mis hem op het moment wel in de politiek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:30

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:04

Ladyingreen schreef:
Heb je Poolse roots Anjali? Of een andere manier waarop je je verbonden voelt met Polen?

Tak!! (Dat is "ja" in het Pools!) <3

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:37

Benzz schreef:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... zijn-terug

Pieter Derks verteld in een zeer kort fragment even hoe verrot NL op het moment is.

Ik vind hem altijd goed de spijker op zijn kop slaan.

Ik vind Rutte ook een fantastisch politicus, hij was zeker een verbinder. Maar ik vind Wilders ook een goede politicus, al gruwel ik van zijn ideeën en haatzaaien. Maar ik zie echt wel zijn talent om mensen aan zich te binden en zijn talent voor het debat, soms zelfs met humor.
Ik vind het jammer dat hij dat talent gebruikt om haat te zaaien en de boel op te ruien.
Ik zie ook waarom Bontebal stijgt in de peilingen. Het is een nette, aardige, rustige man. Hij wordt nog niet zo kapot gemaakt als een Kaag of Timmermans door de media.
Bij de laatste verkiezingen is wel gebleken dat media en dan programma's als VI veel invloed hebben op het stemgedrag van kijkers.
Ik kan Esther Ouwehand ook erg waarderen in het debat. Die gaat echt de confrontatie aan voor haar idealen en is heel goed in het debat. Zeker tegen Wilders en Yesilgoz.
Ook al ben je het niet eens met een politicus, daarom kan ik wel echt wel zien wie een goede politicus is en niet.
Over 34 Kamerleden van de PVV heb ik ook een mening; die waren zelden aanwezig in de Kamer en droegen weinig bij aan het debat, een schande voor onze politiek. 2 of 3 PVV-ers zag je nog weleens in een debat.
Als ik dan de inspanningen zie van bijvoorbeeld een Lisa Westerveld van de PvdA/GL of van Van Nispen van de SP of Grinwis van de CU. Dat zijn politici die hard werken om hun politieke idealen uit te dragen en tot oplossingen te komen met andere partijen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:26

Electra63 schreef:
anjali schreef:
@Imandra: Even een reactie op jouw reactie op de vorige pagina die ik zo dus niet kan quoten. Jij zegt daar dat ik alleen maar van mening ben dat dit topic een äfzeiktopic"is geworden omdat ik kritiek krijg op "mijn"keuzepartij de SGP. Nee dat is niet zo want die commentaren daarop ben ik al lang gewend. Maar toen kwamen er een hele reeks diffamerende opmerkingen over de FvD. En verder hierboven ook weer wat over BBB. Terwijl een BBBer hier nog de ENIGE persoon is die NIET uit de Groenlinks-D66 hoek komt die nog meedoet aan dit topic. Het zou dus een discussietopic zijn maar personen die op de vele andere partijen stemmen mogen niet meedoen zonder dat ze bekogeld worden. Terwijl ik nou juist ook geinteresseerd ben in de meningen van andere kiezers van andere partijen. Of moet dit topic een partijcongres worden van GL-D66 en moeten allen die niet op deze 2 partijen willen stemmen maar een apart topic aanmaken waar ieder zijn\haar mening mag geven waarom een bepaalde partij zijn\haar keuze is, zonder dat er vervolgens met modder gegooid gaat worden?

Iedereen kan meepraten.

Maar wat moet je zeggen als je afgelopen x op één van de regeringspartijen hebt gestemd?
Ik ben blij, ze hebben het fantastisch gedaan?
Of wie kan een partij als FvD verdedigen? Waar ze drukker zijn met boeken en eten verkopen?

@Prompter
Jij discussieert inderdaad gewoon mee en er zijn toch nooit nare opmerkingen of dat jij wordt weggepest?

Nou met jouw opmerkingen heb je al duidelijk een mening over de stemmers die op de regeringspartijen gestemd hebben of de FVD stemmer.

Ik heb inderdaad de laatste keer op de PVV gestemd, en heb direct gezegd het is kiezen uit kwaden en ik verwacht niet dat ze de 4 jaar vol maken.

En verder denk ik dat de FVD een hele goed stap gezet heeft door nu Lideweij als lijsttrekker neer te zetten. En ik heb nooit meegekregen dat ze bij de FVD eten verkopen, waar kan ik dat vinden?

Ik zal overigens in oktober niet stemmen, ik zit die dag in het buitenland en ben te laat terug om nog te kunnen stemmen. Als het lukt wil ik wel iemand machtigen. En dan gaat er geen stem naar GL of de VVD.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:33

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:35

Ik heb op 1 van de regeringspartijen gestemd, en ik ben zéker niet blij :(. Ik weet ook niet goed wat me bezielde, normaal gezien maak ik wel overwogen keuzes.

Komende verkiezingen ga ik weer terug naar mijn vaste partij, of wordt het GL/PvdA.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:58

Deze vier regeringspartijen waren ook niet bezig met regeren ( enkele goede ministers en staatssecretarissen daargelaten) ze waren bezig met hun zin doordouwen . En dat hebben ze gekregen met alle gevolgen van dien, Faber ? Zooitje van gemaakt, heel bewust Wilders kennende , bbb , zowel minister en staatssecretaris op lvvn geleverd, zeer weinig voor lvv en totaal niets voor n gedaan. Nsc , zichzelf de das omgedaan door met dit kabinet in zee te gaan. VVD , tja, de aanstichter van dit alles door het vorige kabinet op de nareis leugen van yesilgoz te laten klappen. Het was en is een dikke puinzooi dus ik hoop dat er voor hun geen plek in een volgend kabinet zal zijn.