Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:Ik denk ook niet dat mijn half Syrische man zijn koffer al moet gaan pakken. Maar een aantal van mijn collega's hadden er wel 'last' van, van de grote overwinning van de PVV. Het helpt ook niet als je Nederlandse collega's tegen jou als Algerijn zeggen "straks met Wilders aan het bewind gaat er een hele andere wind waaien".
prompter schreef:Ik denk ook niet dat mijn half Syrische man zijn koffer al moet gaan pakken. Maar een aantal van mijn collega's hadden er wel 'last' van, van de grote overwinning van de PVV. Het helpt ook niet als je Nederlandse collega's tegen jou als Algerijn zeggen "straks met Wilders aan het bewind gaat er een hele andere wind waaien".
996981 schreef:Volgens die hier gehanteerde definities zijn mijn partner en kinderen allochtoon (inclusief buitenlandse achternaam) Hoewel mijn partner op “cruciale” momenten (nu met het EK voetbal bijvoorbeeld) zich ineens heel een met zijn vaderland voelt, is het verder een echte Nederlander, evenals onze kinderen.
Zij voelen zich ook absoluut niet bedreigd door de huidige regering in welke vorm dan ook
Hoe men zich voelt onder de huidige regering is echt van persoon tot persoon verschillend. Net als bij alle andere thema’s in het leven.
juval schreef:gaat weer over de hoofddoekjes. Het filmpje van de pvda mevrouw, en daarnaast een oud krantenknipsel van Femke Halsema die ooit heeft geroepen dat de hoofddoekjes af moeten.
BigOne schreef:Smerig, onder de gordel. Triest.
Citaat:Burgemeester Femke Halsema over hoofddoek boa’s: ‘Moeten mannen baarden ook verplicht afscheren als zij die dragen om religieuze redenen?’
Wel of geen hoofddoek voor de boa’s? Of eigenlijk, wie wint het spierballenvertoon: Amsterdam met burgemeester Femke Halsema of de Tweede Kamer met Justitieminister Dilan Yeşilgöz?
David Hielkema 18 april 2024, 17:29
Halsema is ervan overtuigd dat ambtenaren ongeacht hun religieuze achtergrond dit werk professioneel en onpartijdig kunnen doen. Of het nou met hoofddoek, keppel of tulband is.Beeld BART MAAT/ANP
De Amsterdamse VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants vatte het debat bij zijn bijdrage alvast even samen: “Hier gaan we niet uitkomen, want we weten al hoe iedereen erin staat.”
De kaarten zoals die liggen: VVD, JA21, maar ook SP willen geen religieuze uitingen bij boa’s. Een meerderheid met GroenLinks, PvdA, D66, Volt en Denk vinden dat het juist wél moet kunnen. In februari maakte burgemeester Halsema bekend ook overstag te zijn: ze is ervan overtuigd dat ambtenaren, ongeacht hun religieuze achtergrond, dit werk professioneel en onpartijdig kunnen doen met hijab, keppel of tulband.
De meningsverschillen mogen dan wel duidelijk zijn; het debat werd er niet minder om gevoerd. CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar viel op door tegen de landelijke lijn van het CDA in te gaan. Hij wil religieuze uitingen juist wel toestaan en redeneert: neutraliteit bestaat júíst als alle vormen van religieuze en seculiere uitingen naast elkaar kunnen bestaan. “De uniformen moeten wel uniform zijn, maar niet identiek.”
Halsema in 2009
Cas van Berkel (JA21) begon zijn toespraak met een quote van Halsema uit 2009. Halsema had gezegd dat ze niet kon wachten op het moment waarop vrouwen in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Halsema zou het liefst zien dat elke vrouw in Nederland hoofddoekloos is. “Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt. Dat zijn de mannen geweest die het geloof uitleggen,” herhaalde Van Berkel haar woorden.
Wat Van Berkel niet vertelde: het recht van vrouwen om een hoofddoek te dragen zal Halsema ook altijd verdedigen, waar hij op gewezen werd door D66.
Halsema, later tegen Cas van Berkel (JA21): “Als u echt mijn verzameld werk zou gaan lezen, dan zou u erachter komen dat ik gedurende mijn parlementaire carrière mij altijd heb uitgesproken voor het recht van vrouwen om hoofddoekjes te dragen in openbare en geüniformeerde posities. Altijd vanuit de gedachte dat vrouwen dit zelf moeten beslissen.”
‘Seksistisch specifiek element’
Het debat was vooral een herhaling van zetten: voorstanders wezen erop dat vrouwen zélf de keuze maken, moslimvrouwen moeten ook gewoon kunnen werken. Ook werd het even filosofisch: bestaan neutraliteit en objectiviteit überhaupt wel? Dit debat illustreert tevens het verschil tussen Amsterdam en Den Haag: JA21, SP en VVD weten dat ze daar de meerderheid achter zich hebben.
Electra63 schreef:irmaz schreef:mevr. Adema mag niet meer twitteren van dr baas![]()
euh.. Agema
Het is echt een soap.
Jammer dat het zoveel geld kost en grote problemen niet opgelost zullen worden.
irmaz schreef:Zucht, er wordt door de oppositie wordt gevraagd de tweet weg te halen en Schoof weigert gewoon. Heel veel minpunten wat mij betreft, wat een blunder. Hij kan nu 1000x blijven beweren dat het kabinet tegen racisme is maar het zijn blijkbaar alleen woorden
Electra63 schreef:996981 schreef:Volgens die hier gehanteerde definities zijn mijn partner en kinderen allochtoon (inclusief buitenlandse achternaam) Hoewel mijn partner op “cruciale” momenten (nu met het EK voetbal bijvoorbeeld) zich ineens heel een met zijn vaderland voelt, is het verder een echte Nederlander, evenals onze kinderen.
Zij voelen zich ook absoluut niet bedreigd door de huidige regering in welke vorm dan ook
Hoe men zich voelt onder de huidige regering is echt van persoon tot persoon verschillend. Net als bij alle andere thema’s in het leven.
Dat geldt ook voor Henk en Ingrid die zich bedreigd voelen door immigranten, maar er nog nooit 1 gesproken hebben.
Er bestaat racisme/discriminatie en met name moslims en donkergekleurde mensen hebben daar last van, niet iedereen, maar wel veel.
Op school, bij sollicitaties, op werk, bij etnisch profileren door bijv. Overheidsinstanties als de Belastingdienst en Politie en Justitie.
Dat jij of je partner dit nooit heeft meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
En als je nieuwe baas op het ministerie openlijk tegen hoofddoekjes is, geeft dat geen fijn werkklimaat voor de dame met een hoofddoek op kantoor of in de schoonmaak.
En als in de regering en in de TK een aantal racisten zitten (gezien hun uitspraken in het verleden), dan geeft dat sommigen in de samenleving een onveilig gevoel.
Het is gewoon een feit, bewijzen ten overvloede, dat wij racisten in ons parlement hebben en dat wordt door velen geaccepteerd en normaal gevonden.
Het is een glijdende schaal en welke griep wordt hierna geschoffeerd of uitgesloten?
irmaz schreef:Zucht, er wordt door de oppositie wordt gevraagd de tweet weg te halen en Schoof weigert gewoon. Heel veel minpunten wat mij betreft, wat een blunder. Hij kan nu 1000x blijven beweren dat het kabinet tegen racisme is maar het zijn blijkbaar alleen woorden