Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:30

Kamerlid Esmah Lahlah geeft een reactie over alle PVV opmerkingen over de hoofddoek
Naar beneden scrollen voor het filmpje.
Ik ben trots op haar en wordt bevestigd in de goede keuze die ik gemaakt heb, met op haar te stemmen.

Live | Schoof onder vuur vanwege hoofddoekuitspraken door PVV'ers https://www.nu.nl/politiek/6319407/live ... vvers.html

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:34

Ik denk ook niet dat mijn half Syrische man zijn koffer al moet gaan pakken. Maar een aantal van mijn collega's hadden er wel 'last' van, van de grote overwinning van de PVV. Het helpt ook niet als je Nederlandse collega's tegen jou als Algerijn zeggen "straks met Wilders aan het bewind gaat er een hele andere wind waaien".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:40

prompter schreef:
Ik denk ook niet dat mijn half Syrische man zijn koffer al moet gaan pakken. Maar een aantal van mijn collega's hadden er wel 'last' van, van de grote overwinning van de PVV. Het helpt ook niet als je Nederlandse collega's tegen jou als Algerijn zeggen "straks met Wilders aan het bewind gaat er een hele andere wind waaien".

Wat een smerige opmerking van die collega's :n.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:47

prompter schreef:

Wat een smeriger dreigende opmerking. Schande!! En nog laf ook want ze verschuilen zich achter de rug van de PVV waarvan ze weten dat die een rascistisch beleid willen uitvoeren, iets waar ze blijkbaar achter staan.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:04

Ja, er is ook op ingegrepen. Maar begrijpen doe ik het niet :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:45

pfff, nu weer een tweet van Agema die verkeerd is/valt .... ik denk dat Schoof net als een schoolmeester de telefoons moet afpakken. stelletje kleuters.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:53

juval schreef:
pfff, nu weer een tweet van Agema die verkeerd is/valt .... ik denk dat Schoof net als een schoolmeester de telefoons moet afpakken. stelletje kleuters.

:') dat zou inderdaad een goed idee zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:53

juval schreef:

Wat heeft ze getweet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:59

Misschien een internet blokker in het gebouw. Probleem opgelost. Of net als schoolkinderen telefoon thuis of in een kluisje omdat het teveel afleid

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:00

gaat weer over de hoofddoekjes. Het filmpje van de pvda mevrouw, en daarnaast een oud krantenknipsel van Femke Halsema die ooit heeft geroepen dat de hoofddoekjes af moeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:03

Ah dat was ook gezegd in een interview met rtl nieuws. Die kwam ik vanmorgen tegen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:03

Smerig, onder de gordel. Triest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:07

996981 schreef:
Volgens die hier gehanteerde definities zijn mijn partner en kinderen allochtoon (inclusief buitenlandse achternaam) Hoewel mijn partner op “cruciale” momenten (nu met het EK voetbal bijvoorbeeld :D ) zich ineens heel een met zijn vaderland voelt, is het verder een echte Nederlander, evenals onze kinderen.

Zij voelen zich ook absoluut niet bedreigd door de huidige regering in welke vorm dan ook :n

Hoe men zich voelt onder de huidige regering is echt van persoon tot persoon verschillend. Net als bij alle andere thema’s in het leven.

Dat geldt ook voor Henk en Ingrid die zich bedreigd voelen door immigranten, maar er nog nooit 1 gesproken hebben.

Er bestaat racisme/discriminatie en met name moslims en donkergekleurde mensen hebben daar last van, niet iedereen, maar wel veel.
Op school, bij sollicitaties, op werk, bij etnisch profileren door bijv. Overheidsinstanties als de Belastingdienst en Politie en Justitie.

Dat jij of je partner dit nooit heeft meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
En als je nieuwe baas op het ministerie openlijk tegen hoofddoekjes is, geeft dat geen fijn werkklimaat voor de dame met een hoofddoek op kantoor of in de schoonmaak.
En als in de regering en in de TK een aantal racisten zitten (gezien hun uitspraken in het verleden), dan geeft dat sommigen in de samenleving een onveilig gevoel.

Het is gewoon een feit, bewijzen ten overvloede, dat wij racisten in ons parlement hebben en dat wordt door velen geaccepteerd en normaal gevonden.
Het is een glijdende schaal en welke griep wordt hierna geschoffeerd of uitgesloten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:12

juval schreef:
gaat weer over de hoofddoekjes. Het filmpje van de pvda mevrouw, en daarnaast een oud krantenknipsel van Femke Halsema die ooit heeft geroepen dat de hoofddoekjes af moeten.

Volgens mij ging dat over religieuze uitingen in bepaalde beroepen zoals politie en ambtenaren hetgeen te maken had met uitstralen van neutraliteit. Er werd toen volgens mij ook gesproken dat dit ook gelde voor keppeltjes en kruisjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:13

BigOne schreef:
Smerig, onder de gordel. Triest.

Het lijkt wel of Wilders en Agema dit express doen.
Zo zet je de nieuwe MP extra onder druk en geef je de oppositie minutie om te schieten.

En wederom Omtzigt en Dylan staan erbij en laten het gebeuren.

Wie had de weddenschap ingezet over hoe lang dit kabinet gaat regeren ?
:D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:16

Gisteravond moest ik er nog aan denken dat de WOII in dit topic nog wel eens langs komt en de beladen boodschap van 'dit nooit meer'. De aanleiding was een documentaire op npo uit een serie over genocide in de geschiedenis. De serie heet Corridors of power en gisteren was de tweede aflevering en die ging over Bosnië (https://npo.nl/start/serie/the-corridor ... s/afspelen). Let wel op, want er komen gruwelijke beelden in voor die niet geblurd of weggepoetst zijn. Beelden van concentratiekampen, executies van moslims recht in beeld, ik waarschuw maar vast.
Deze serie geeft ook aan waarom er een organisatie als de NAVO bestaat en waarom die samen met de UN moet blijven bestaan. In dit topic wordt ook wel eens gezinspeeld op een onafhankelijk Europa en het stoppen met het lidmaatschap van de NAVO.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:17

Over Halsema heb ik uitgezocht.
In 2009 heeft ze inderdaad een uitspraak gedaan waar ze later op terug is gekomen. Nu de PVV nog met voortschrijdend inzicht.

Citaat:
Burgemeester Femke Halsema over hoofddoek boa’s: ‘Moeten mannen baarden ook verplicht afscheren als zij die dragen om religieuze redenen?’
Wel of geen hoofddoek voor de boa’s? Of eigenlijk, wie wint het spierballenvertoon: Amsterdam met burgemeester Femke Halsema of de Tweede Kamer met Justitieminister Dilan Yeşilgöz?

David Hielkema 18 april 2024, 17:29

Halsema is ervan overtuigd dat ambtenaren ongeacht hun religieuze achtergrond dit werk professioneel en onpartijdig kunnen doen. Of het nou met hoofddoek, keppel of tulband is.Beeld BART MAAT/ANP
De Amsterdamse VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants vatte het debat bij zijn bijdrage alvast even samen: “Hier gaan we niet uitkomen, want we weten al hoe iedereen erin staat.”

De kaarten zoals die liggen: VVD, JA21, maar ook SP willen geen religieuze uitingen bij boa’s. Een meerderheid met GroenLinks, PvdA, D66, Volt en Denk vinden dat het juist wél moet kunnen. In februari maakte burgemeester Halsema bekend ook overstag te zijn: ze is ervan overtuigd dat ambtenaren, ongeacht hun religieuze achtergrond, dit werk professioneel en onpartijdig kunnen doen met hijab, keppel of tulband.

De meningsverschillen mogen dan wel duidelijk zijn; het debat werd er niet minder om gevoerd. CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar viel op door tegen de landelijke lijn van het CDA in te gaan. Hij wil religieuze uitingen juist wel toestaan en redeneert: neutraliteit bestaat júíst als alle vormen van religieuze en seculiere uitingen naast elkaar kunnen bestaan. “De uniformen moeten wel uniform zijn, maar niet identiek.”

Halsema in 2009
Cas van Berkel (JA21) begon zijn toespraak met een quote van Halsema uit 2009. Halsema had gezegd dat ze niet kon wachten op het moment waarop vrouwen in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Halsema zou het liefst zien dat elke vrouw in Nederland hoofddoekloos is. “Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt. Dat zijn de mannen geweest die het geloof uitleggen,” herhaalde Van Berkel haar woorden.

Wat Van Berkel niet vertelde: het recht van vrouwen om een hoofddoek te dragen zal Halsema ook altijd verdedigen, waar hij op gewezen werd door D66.

Halsema, later tegen Cas van Berkel (JA21): “Als u echt mijn verzameld werk zou gaan lezen, dan zou u erachter komen dat ik gedurende mijn parlementaire carrière mij altijd heb uitgesproken voor het recht van vrouwen om hoofddoekjes te dragen in openbare en geüniformeerde posities. Altijd vanuit de gedachte dat vrouwen dit zelf moeten beslissen.”

‘Seksistisch specifiek element’
Het debat was vooral een herhaling van zetten: voorstanders wezen erop dat vrouwen zélf de keuze maken, moslimvrouwen moeten ook gewoon kunnen werken. Ook werd het even filosofisch: bestaan neutraliteit en objectiviteit überhaupt wel? Dit debat illustreert tevens het verschil tussen Amsterdam en Den Haag: JA21, SP en VVD weten dat ze daar de meerderheid achter zich hebben. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-07-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:18

mevr. Adema mag niet meer twitteren van dr baas :')
euh.. Agema

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:20

irmaz schreef:
euh.. Agema

Het is echt een soap :D.

Jammer dat het zoveel geld kost en grote problemen niet opgelost zullen worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:21

Ik kan me helemaal vinden in de woorden van Jette. Wat een absolute wanvertoning.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:22

Electra63 schreef:
irmaz schreef:
euh.. Agema

Het is echt een soap :D.

Jammer dat het zoveel geld kost en grote problemen niet opgelost zullen worden.

Pfff....het is het soort soap die je eigenlijk niet wil kijken. Laat dan alle fatsoensnormen gewoon helemaal varen en sla elkaar gewoon op de bek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:37

Zucht, er wordt door de oppositie wordt gevraagd de tweet weg te halen en Schoof weigert gewoon. Heel veel minpunten wat mij betreft, wat een blunder. Hij kan nu 1000x blijven beweren dat het kabinet tegen racisme is maar het zijn blijkbaar alleen woorden :\

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:41

irmaz schreef:
Zucht, er wordt door de oppositie wordt gevraagd de tweet weg te halen en Schoof weigert gewoon. Heel veel minpunten wat mij betreft, wat een blunder. Hij kan nu 1000x blijven beweren dat het kabinet tegen racisme is maar het zijn blijkbaar alleen woorden :

Wat is er getweet? Ik zit niet op X

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:44

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Volgens die hier gehanteerde definities zijn mijn partner en kinderen allochtoon (inclusief buitenlandse achternaam) Hoewel mijn partner op “cruciale” momenten (nu met het EK voetbal bijvoorbeeld :D ) zich ineens heel een met zijn vaderland voelt, is het verder een echte Nederlander, evenals onze kinderen.

Zij voelen zich ook absoluut niet bedreigd door de huidige regering in welke vorm dan ook :n

Hoe men zich voelt onder de huidige regering is echt van persoon tot persoon verschillend. Net als bij alle andere thema’s in het leven.

Dat geldt ook voor Henk en Ingrid die zich bedreigd voelen door immigranten, maar er nog nooit 1 gesproken hebben.

Er bestaat racisme/discriminatie en met name moslims en donkergekleurde mensen hebben daar last van, niet iedereen, maar wel veel.
Op school, bij sollicitaties, op werk, bij etnisch profileren door bijv. Overheidsinstanties als de Belastingdienst en Politie en Justitie.

Dat jij of je partner dit nooit heeft meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
En als je nieuwe baas op het ministerie openlijk tegen hoofddoekjes is, geeft dat geen fijn werkklimaat voor de dame met een hoofddoek op kantoor of in de schoonmaak.
En als in de regering en in de TK een aantal racisten zitten (gezien hun uitspraken in het verleden), dan geeft dat sommigen in de samenleving een onveilig gevoel.

Het is gewoon een feit, bewijzen ten overvloede, dat wij racisten in ons parlement hebben en dat wordt door velen geaccepteerd en normaal gevonden.
Het is een glijdende schaal en welke griep wordt hierna geschoffeerd of uitgesloten?

Moet ik mezelf quoten zodat je de laatste alinea nogmaals ziet?

Ik zeg nergens dat dit discriminatie niet bestaat? Hoezo houd je dan een heel relaas over dat het wel bestaat?

Ik deel enkel de ervaring van mijn partner die als allochtoon geduid wordt, nadat anderen hier ook (andere) ervaringen delen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:45

irmaz schreef:
Zucht, er wordt door de oppositie wordt gevraagd de tweet weg te halen en Schoof weigert gewoon. Heel veel minpunten wat mij betreft, wat een blunder. Hij kan nu 1000x blijven beweren dat het kabinet tegen racisme is maar het zijn blijkbaar alleen woorden :

Ik snap dit ook niet. Had dit tijdens het overleg gezegd: niet handig, haal het weg en doe het niet weer. En door.

Nu geef je de oppositie zooooooveel munitie. Terechte munitie ook, want wat er nu gebeurt is echt bizar.