Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 08:38

‘Ondertussen in de kosmos’ heeft een aflevering ‘hoe vang je een drone’.
Leuk voor wie wat achtergrond wil weten over hoe dit probleem aan te gaan. De RobinRadar die normaliter voor het detecteren van vogels wordt ingezet bij vliegtuigen en windturbines is heel nuttig omdat de drones meestal onder de radar vliegen.

In een andere podcast (ik denk Boekestijn en de Wijk of de wereld van Hammelburg), hoorde ik een tijd geleden dat er verschillende soorten drones zijn.
Onder andere drones ter grootte van een 2euro munt, met per drone de opdracht om een bepaald persoon te zoeken adhv een foto / gezichtsherkenning. Zo’n drone heeft springstof bij zich genoeg om de persoon te doden en doet dat dan ook.
Ik vind dat echt creepy, en zulke drones zijn schijnbaar ook niet te ondervangen.
Ja misschien met jamming. Ik hoop dat slimme mensen gauw met een oplossing komen tegen dit soort toestanden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:18

De kwaadaardigheid van het wezen mens is grenzeloos, zo inventief! Heel verdrietig dat dat inventief zijn niet gebruikt wordt voor de goede zaken in onze wereld zoals bv verduurzaming, armoedebestrijding etc etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:48

pien_2010 schreef:
Oekraïne positief over gesprekken over Tomahawks met VS | Buitenland | HLN.be https://share.google/aD2SuIYtu5nMNCoT7

Tja Trump waait als een windvaantje heen en weer op dit punt. Dan weer niet, dan weer wel. Maar Oekraine voert in ieder geval succesvol onderhandelingen met de US voor ook ander wapentuig (waarin ook langeafstandswapens). En als Oekraine ze krijgt, horen we dat toch niet van tevoren. Dan merken we (i.c. de Russen) dat vanzelf wel.

Zelensky:
Amerikaanse wapenfabrikanten zullen blij zijn om Tomahawk-raketten aan Oekraïne te verkopen of over te dragen in het geval van een positieve reactie van Trump,

"Dat wil zeggen, begrijp je, dat ze de bijbehorende systemen graag aan Oekraïne willen overdragen of verkopen. We hebben het niet alleen gehad over Tomahawk en over dingen die, laten we zeggen, ik zal niet zeggen, veel verschillende namen hebben, maar die ook goed werken op lange termijn. Dat wil zeggen, we waren geïnteresseerd in een reeks verschillende, als ik zo'n woord mag gebruiken, verschillende diensten."
https://x.com/front_ukrainian/status/19 ... 5915627672

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:32

De nadruk in de oorlog ligt al een aantal wekten bij de stad Prokovsk in de Donbas. Een strategisch belangrijke stad in Donetsk, Donbas. Het lukt de Russen al een jaar niet om de stad in handen te krijgen. Zou Rusland die in handen hebben, zou dit voor Poetin richting de US een leverage zijn, een argument om te laten zien dat de Donbas bij Rusland hoort.
Alle effort wordt door Rusland daar ingezet: Meat wave na meat wave en Rusland heeft wel enige winst geboekt, maar Prokovsk hebben ze nog steeds niet in handen, al hebben ze enige tijd geleden in de media gezegd van wel. Zelfs dat de Oekrainse troepen daar door Rusland omsingeld zouden zijn. Het bleek propaganda, zeker toen Zelensky een paar dagen geleden zijn troepen aan het front bij Prokovsk bezocht.
Ook Syrsky en Budanov zijn in de Prokovsk regio aanwezig om het counteroffensief dat gaande is te leiden.
https://x.com/boris_beissner/status/1984693857645101099
De toestand is best nijpend; er wordt zwaar gevochten. De Russen zitten in de stad maar de Oekrainers ook en je ziet dit ook aan het stuivertje wisselen van de vlag op het stadhuis in Prokovsk, die op dit moment weer blauw/geel wappert.
Vooral aan Russische zijde vallen enorm veel slachtoffers. Zelensky gaf al aan dat - Ook al zou Oekraine Prokovsk niet kunnen behouden, het doel in ieder geval is om het Russische leger zoveel mogelijk schade toe te brengen.
Maydar, commandant van de Oekrainse drone troepen (SBS) over de verliezen in de afgelopen week van gevechten bij Prokovsk:
"We hebben er 27 van onszelf verloren. In ruil daarvoor hebben we 24.895 Russische troepen en 76.950 doelen vernietigd. Dat zijn twee volledige legerkorpsen.
Voor ieder van ons - 1.000 van hen.”
https://x.com/StratcomCentre/status/1986773935631778126

Om de door infiltratie gewonnen grond te behouden, versterkt Rusland Pokrovsk met meer troepen, aldus ISW. Oekraïne meldt dat er 30 aanvallen op één dag plaatsvonden, dat er elite-eenheden werden ingezet en dat soldaten slecht weer en burgervermommingen gebruikten om de achterliggende posities te bereiken.
Oekraine heeft ook wel een beetje geluk met het weer. De colonne die op weg was om de Russische troepen in Prokovsk te versterken is vastgelopen in de modder, waarna ze door Oekraine zijn vernietigd. Een beetje als bij Bucha het geval was.
Inmiddels is de dreigende omsingeling van de Oekrainse troepen in dit gebied afgewend door het succesvolle Oekrainse counteroffensief
Generaal Oleksandr Syrskyi lanceerde een gerichte tegenaanval bij Dobropillia om de Russische aandacht af te leiden van de brute opmars naar Pokrovsk. Hij gebruikte innovatieve tactieken om de omsingelde Russische zakken op te ruimen.
Oekraïense dronebestuurders monteerden luidsprekers op FPV-drones, die laag over Russische loopgraven vlogen en overgave-instructies uitzonden. Tientallen Russische soldaten gaven zich na de uitzendingen over, en op beelden is te zien hoe ze de drone-instructies naar de Oekraïense linies volgden.
Na een week van gevechten lagen de wegen rond Zatyshok om de 10 tot 15 meter bezaaid met Russische slachtoffers. Oekraïense troepen gebruikten artillerie, drones en hinderlaagtactieken om Russische posities te verwoesten en dwongen massale overgave af toen de troepen beseften dat hun situatie hopeloos was.
De Russische bevelhebbers probeerden versterkingen te sturen vanuit Pokrovsk en Myrnohrad om een ​​doorbraak te voorkomen, maar de herfstmodder arriveerde op het slechtst mogelijke moment. Russische colonnes, inclusief pantservoertuigen, liepen vast in het doorweekte terrein. Oekraïense HIMARS-aanvallen en FPV-drones vernietigden de vastgelopen konvooien.
De operatie bereikte zijn doel: de Russische herverdeling van Pokrovsk. Syrskyi's plan is erop gericht de Oekraïense verdedigers in Pokrovsk en Myrnohrad weer wat ademruimte te geven door de Russische noordflank onder druk te zetten.
https://x.com/EuromaidanPress/status/19 ... 3839514689

Verder gaat Oekraine "gewoon" door met het bestoken van energiecentrales en raffinaderijen
https://x.com/EuromaidanPress/status/19 ... 2404417561
Oekraïne trof belangrijke knooppunten in het Russische elektriciteitsnet met Neptunusraketten, waardoor de thermische centrale van Orjol en het 750 kilovolt-schakelstation Vladimir werden uitgeschakeld. De centrale van Orjol alleen al leverde 40% van de elektriciteit en twee derde van de centrale verwarming in de regio.

Gecoördineerde aanvallen gedurende meerdere nachten legden ongeveer 5.000 megavoltampère aan opwekkings- en transmissiecapaciteit lam. Stroomuitval verspreidde zich van het door Rusland bezette Loehansk tot aan de voorsteden van Moskou, met opeenvolgende storingen die het Verre Oosten van Rusland bereikten toen het overbelaste elektriciteitsnet onder de druk bezweek. De doelen varieerden van olieterminals aan de Zwarte Zee tot verdeelstations die Russische militaire communicatie in bezette gebieden van stroom voorzagen.
De aanvallen tonen aan dat Oekraïne in staat is om met in eigen land gemoderniseerde wapens infrastructuur diep in het binnenland van Rusland aan te vallen.
Ondertussen heeft het Pentagon alle technische controles voor de overdracht van Tomahawk-kruisraketten aan Oekraïne afgerond – alleen de presidentiële goedkeuring is nog nodig. Het bereik van 1600 kilometer van de Tomahawk zou aanvallen op kritieke infrastructuur in de westelijke en centrale regio's van Rusland mogelijk maken.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:07

Thanks Babootje!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:16

Explosies maken spoorlijn in Polen onklaar dat o.a gebruikt wordt voor de aanvoer naar Oekraine. Met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Polen ziet in spoorexplosie sabotage van cruciale aanvoerroute voor Oekraïne - https://nos.nl/l/2590807

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 07:56

Die is heel zorgelijk. Is een Navo land sabotage. Ik ben benieuwd wat de reactie is van de NAVO.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:34

Waarschijnlijk weer op de handen zitten -:(-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:48

BigOne schreef:

Tja ik zie dat het stoom uit je oren komt maar Europa is gewoon nog niet klaar voor een confrontatie met Rusland.
Dus ik begrijp het "pappen en nathouden" beleid wel van de NAVO ook al zegt mijn gevoel :" wanneer komt die bom nu eens op het hoofd van Poetin"? Boem......

Maar dat is als lid van het volk puur een emotionele gevoelsmatige reactie. Dus ik ben blij dat deensen in de NAVO en EU de hoofden koel houden. Want Rusland is meer dan klaar voor oorlog want is zelfs in Venezuela bezig.

Deze foto kreeg ik van de week toegestuurd van Yuliia. Dit is het beeld na 19! uur onophoudelijk bombarderen van Rusland bij haar in de buurt

|(
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:20

Snap ik Pien , denk dat niemand op oorlog zit te wachten met de onvoorspelbaarheid van Putin .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:34

pien_2010 schreef:
Maar dat is als lid van het volk puur een emotionele gevoelsmatige reactie. Dus ik ben blij dat deensen in de NAVO en EU de hoofden koel houden. Want Rusland is meer dan klaar voor oorlog want is zelfs in Venezuela bezig.

Maar aan de andere kant zit je als lid van het volk echt op een oorlog te wachten? Voor zowel het Oekrainse als het Russische volk is het een ware hel. Het zou je maar gebeiren dat je als moeder je kinderen moet uit zwaaien naar het front waar velen zullen sneuvelen of zwaar gehandicapt terug komen.

Dat Rusland er klaar voor is dat is zorgwekkend genoeg. En waarschijnlijk gaat Rusland niet netjes zitten te wachten totdat Europa er wel klaar voor is. We hebben nog nooit zo dicht bij een oorlog gestaan als nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:47

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Tja ik zie dat het stoom uit je oren komt maar Europa is gewoon nog niet klaar voor een confrontatie met Rusland.
Dus ik begrijp het "pappen en nathouden" beleid wel van de NAVO ook al zegt mijn gevoel :" wanneer komt die bom nu eens op het hoofd van Poetin"? Boem......

Deze foto kreeg ik van de week toegestuurd van Yuliia. Dit is het beeld na 19! uur onophoudelijk bombarderen van Rusland bij haar in de buurt

|(
[ Afbeelding ]

Beangstigend... Sterkte aan Yulliia!! :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:20

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Maar aan de andere kant zit je als lid van het volk echt op een oorlog te wachten? Voor zowel het Oekrainse als het Russische volk is het een ware hel. Het zou je maar gebeiren dat je als moeder je kinderen moet uit zwaaien naar het front waar velen zullen sneuvelen of zwaar gehandicapt terug komen.

Dat Rusland er klaar voor is dat is zorgwekkend genoeg. En waarschijnlijk gaat Rusland niet netjes zitten te wachten totdat Europa er wel klaar voor is. We hebben nog nooit zo dicht bij een oorlog gestaan als nu.

Nee natuurlijk zit ik niet op oorlog te wachten. En nee ik weet echt niet welke houding het beste is van de NAVO. Dat is precies wat ik probeer te zeggen. Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:35

Nadat ik het teruggelezen heb en jou verduidelijking begrijp ik het beter.

Feit is wel dat het steeds dreigender wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:58

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:07

Maar gelukkig worden de corrupte figuren aangepakt. Ze gaan alle overheidsinstanties doorlichten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:38

BigOne schreef:
Maar gelukkig worden de corrupte figuren aangepakt. Ze gaan alle overheidsinstanties doorlichten.

Volgens Nieuwsuur van de week die een manifestatie filmde in Oekraïne zelf, heeft Zelensky volgens de demonstranten en ook volgens het anti corruptie bureau te lang de boot afgehouden als het gaat om onderzoeken en wilde zelfs het anti corruptie bureau sluiten. Dit had tot gevolg dat velen gelijk de straat op gingen en zeer boos zijn.
Volgens de demonstranten glijdt Oekraïne als gevolg van de oorlog meer en meer af naar een autocratie. Dit omdat door de oorlog de oppositie weinig kan en de president veel meer macht heeft.
dus nu zijn de mensen bezorgd dat ze vechten met op het einde van de rit alsnog een corrupt land met een autocratie. Er werd gezegd doordat de steun va de VS afgebouwd is, er dus ook minder controle is vanuit de VS op geen corruptie hebben. Dit gecombineerd met de EU die te naïef zou zijn volgens het anti corruptie bureau en de demonstranten is er teveel vrijheid die gebruikt wordt om weer de corrupte kant op te gaan. Wat ook zit in het DNA van Oekraïne machthebbers en rijken.

Ik vond het een zorgelijk stukje en ik denk dat de EU zich daar eigenlijk niet zo'n raad mee weet, want dat wil je natuurlijk niet horen daar we Oekraïne gewoon heel erg hard nodig hebben, ook voor onze eigen veiligheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:43

Ik vind het , gezien het vervolg, niet zo zorgelijk. De anti corruptie afdeling bleef gewoon bestaan en Zelenskyy heeft toen zijn volledige steun gegeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:10

BigOne schreef:
Ik vind het , gezien het vervolg, niet zo zorgelijk. De anti corruptie afdeling bleef gewoon bestaan en Zelenskyy heeft toen zijn volledige steun gegeven.

Ik denk dat Zelensky op dit moment moet roeien met de riemen die hij heeft.
Kiezen tussen kwalitatief goede mensen die wellicht niet helemaal brandschoon zijn en kwalitatief minder goede mensen met een schonere blad. Hij zal zeker ook onder druk staan.
Ik geloof niet dat Zelensky zichzelf persoonlijk verrijkt. Dat is een smeercampagne uit Russische hoek. Die gouden toiletpot is sinds 22+ luxe villa's al meerdere keren langsgekomen en allang ontkracht. Snap niet dat de NLse pers zich hiervoor leent. Slechte journalistiek is dat.

Poetin is al jaren bezig om een wig te drijven tussen Zelensky en het volk en dit is poging nr zoveel.
Maar de lange duur van de oorlog is wel een pijnpunt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:00

Vind het ook slechte journalistiek, lijkt wel sluip-propaganda.

Vooralsnog is het geen autocratie, en is er ook geen vervangende premier opgestaan die de hel van Zelensky’s job wel ff fixt. Wat wil je dan! Ik begrijp het nos niet in hun berichtgeving hierover, met de protesteerders aan het woord.. dusdanig dat ze dan wel ff verwachten dat Zelensky alle corruptie in 1 klap heeft uitgeroeid??? Hij kan als 1 man toch geen culturele manieren van doen uitroeien in z’n eentje. Zelensky heeft die corruptie niet in het leven geboren laten worden, dat zit veel dieper.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:05

Zelenskyy heeft geld genoeg verdiend in het verleden. Die is allang miljonair. En het is vooral roddelblad de telegraaf die dit weer deelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 18:37

BigOne schreef:
Zelenskyy heeft geld genoeg verdiend in het verleden. Die is allang miljonair. En het is vooral roddelblad de telegraaf die dit weer deelt.

En het gaat maar door met de smeercampagne. Het is opvallend nu hoeveel berichten er worden gedeeld, die ook allemaal niet waar zijn.
Nu zou hij weer prive investeren in een ski resort samen met de blackrock groep.
https://x.com/jomickane/status/1988025347078844767

Antwoord van Grok.
GORO Mountain Resort is a $1.5 billion private project by Ukraine's OKKO Group in the Carpathians near Slavske, Lviv region, featuring 41 ski slopes, hotels, and year-round facilities to rival European destinations. Construction began recently despite the war, funded entirely by private investors to revive tourism in safer western areas. Zelensky has no direct involvement; claims tying it to aid money appear unfounded, as it's not government expenditure.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:04

Na weer in gesprek te zijn met Rusland (Whitkoff) hebben de VS een 28 puntenplan gepresenteerd voor vrede tussen Oekraine en Rusland.

1. De soevereiniteit van Oekraïne wordt bevestigd.
2. Er wordt een alomvattend niet-aanvalsverdrag gesloten tussen Rusland, Oekraïne en Europa. Alle onduidelijkheden van de afgelopen 30 jaar worden hiermee als afgerond beschouwd.
3. Er wordt van Rusland verwacht dat het geen buurlanden zal binnenvallen, en van de NAVO dat het niet verder zal uitbreiden.
4. Er komt een dialoog tussen Rusland en de NAVO, bemiddeld door de Verenigde Staten, om alle veiligheidskwesties op te lossen en voorwaarden te scheppen voor de-escalatie, wereldwijde veiligheid en toekomstige economische samenwerking.
5. Oekraïne krijgt betrouwbare veiligheidsgaranties.
6. De omvang van de Oekraïense strijdkrachten wordt beperkt tot 600.000 militairen.
7. Oekraïne legt in zijn grondwet vast dat het geen NAVO-lid zal worden, en de NAVO voegt aan haar statuten toe dat Oekraïne ook in de toekomst niet kan toetreden.
8. De NAVO stemt ermee in geen troepen in Oekraïne te stationeren.
9. Europese gevechtsvliegtuigen worden gestationeerd in Polen.
10. Amerikaanse garantie: de VS ontvangen een compensatie voor het bieden van de veiligheidsgarantie, als Oekraïne Rusland binnenvalt, verliest het die garantie en als Rusland Oekraïne binnenvalt, volgt naast een krachtige militaire reactie ook de volledige terugkeer van alle wereldwijde sancties en het schrappen van de erkenning van de geannexeerde gebieden.
11. Oekraïne komt in aanmerking voor EU-lidmaatschap en krijgt tijdelijk voorkeurs­toegang tot de Europese markt zolang dit verzoek wordt behandeld.
12. Er komt een omvangrijk internationaal pakket voor de wederopbouw van Oekraïne, waaronder een Oekraïne Ontwikkelingsfonds voor investeringen in snelgroeiende sectoren zoals technologie, datacenters en kunstmatige intelligentie. Ook zullen de Amerikanen en Oekraïeners samenwerken om de gasinfrastructuur en verwoeste gebieden te herstellen.
13. Rusland wordt opnieuw geïntegreerd in de wereldeconomie, onder andere doordat de VS een langetermijnakkoord sluiten met de Russen voor samenwerking op het gebied van energie, grondstoffen, infrastructuur en kunstmatige intelligentie. Ook mag Rusland weer aansluiten bij de G7.
14. Bevroren tegoeden worden als volgt verdeeld: 100 miljard dollar wordt geïnvesteerd in door de VS geleide wederopbouwprojecten in Oekraïne. De VS ontvangen 50% van de winst uit deze investering. Europa voegt 100 miljard dollar toe om het totaal aan middelen voor de wederopbouw te vergroten.
15. Er komt een gezamenlijke Amerikaans-Russische werkgroep voor veiligheidskwesties, die toeziet op de naleving van alle onderdelen van dit akkoord.
16. Rusland legt zijn beleid van niet-agressie jegens Europa en Oekraïne wettelijk vast.
17. De Verenigde Staten en Rusland komen overeen de verdragen over non-proliferatie en wapenbeheersing, waaronder het START I-verdrag, te verlengen.
18. Oekraïne bevestigt dat het een niet-nucleaire staat is, in lijn met het Non-proliferatieverdrag.
19. De kerncentrale van Zaporizja wordt heropgestart onder toezicht van de IAEA. De opgewekte elektriciteit wordt gelijk verdeeld: 50% voor Rusland, 50% voor Oekraïne.
20. Beide landen voeren onderwijs- en maatschappelijke programma’s in die begrip en tolerantie tussen culturen bevorderen en racisme en vooroordelen bestrijden. Oekraïne neemt EU-regels over religieuze tolerantie en de bescherming van taalminderheden over. Beide landen schaffen discriminerende maatregelen af en garanderen de rechten van Oekraïense en Russische media en onderwijsinstellingen.
21. Gebieden: De Krim, Loehansk en Donetsk worden de facto als Russisch erkend, ook door de Verenigde Staten. In Cherson en Zaporizja wordt de frontlinie bevroren en de facto erkend als scheidslijn. Rusland doet afstand van andere afgesproken gebieden die het momenteel buiten deze vijf regio’s in handen heeft.
22. Oekraïense troepen trekken zich terug uit het deel van de oblast Donetsk dat ze nu nog controleren; deze zone wordt een neutrale, gedemilitariseerde bufferzone, internationaal erkend als behorend tot de Russische Federatie. Russische troepen betreden deze zone niet.
23. Na overeenstemming over de toekomstige gebiedsindeling beloven Rusland en Oekraïne deze grenzen niet met geweld te veranderen. Veiligheidsgaranties vervallen bij schending hiervan.
24. Rusland verhindert Oekraïne niet in het gebruik van de Dnjepr voor commerciële activiteiten. Er worden afspraken gemaakt over vrije graantransporten over de Zwarte Zee.
25. Er komt een humanitaire commissie om resterende kwesties op te lossen.Onder andere de overgebleven gevangenen en lichamen worden uitgewisseld. Alle burgergevangenen en gijzelaars, waaronder kinderen, worden teruggestuurd. Er komt een programma voor de hereniging van families en er worden maatregelen genomen om het leed van de oorlogsslachtoffers te verlichten.
26. Oekraïne organiseert binnen 100 dagen verkiezingen.
Alle betrokken partijen krijgen volledige amnestie voor hun daden tijdens de oorlog en doen afstand van toekomstige claims of klachten.
27. Dit akkoord wordt juridisch bindend. De naleving wordt gecontroleerd door een Vredesraad onder leiding van president Donald J. Trump. Bij schending worden sancties opgelegd.
28. Zodra alle partijen akkoord gaan met dit memorandum, treedt het staakt-het-vuren in werking nadat beide zijden zich hebben teruggetrokken naar de overeengekomen posities om de uitvoering te starten.

Oekraine heeft vanuit de VN Veiligheidsraad een eerste reactie gegeven op het voorstel; Zelensky gaat dit nog verder bestuderen.

OEKRAÏNE IS NIET TE KOOP.

Oekraïne heeft officieel van Amerikaanse zijde een conceptplan ontvangen. We schetsen de fundamentele principes die voor ons volk van belang zijn. We komen overeen om de bepalingen van het plan zodanig uit te werken dat er een rechtvaardig einde aan de oorlog komt.

“In deze context wil ik graag een aantal kritische punten naar voren brengen.”

1. Ten eerste, terwijl Oekraïne klaar staat om zinvolle onderhandelingen te voeren om deze oorlog te beëindigen, ook op het niveau van de leiders, zijn onze rode lijnen duidelijk en onwrikbaar. Er zal nooit enige erkenning zijn, formeel of anderszins, van Oekraïens grondgebied dat tijdelijk door de Russische Federatie wordt bezet als Russisch. Ons land is niet te koop.

Oekraïne zal geen enkele beperking accepteren op zijn recht op zelfverdediging of op de omvang en capaciteiten van onze strijdkrachten. We zullen ook geen enkele inbreuk op onze soevereiniteit tolereren, inclusief ons soevereine recht om te kiezen welke allianties we willen aangaan. Elk echt vredesproces moet een fundamenteel principe respecteren: niets over Oekraïne zonder Oekraïne, en niets over Europa zonder Europa.

“En laat me even duidelijk zijn: we zullen de genocide die ten grondslag ligt aan de Russische agressie niet belonen door onze identiteit, inclusief onze taal, te ondermijnen.”

2. Ten tweede is steun voor Oekraïne onmisbaar. Vrede vereist versterkte veiligheid en aanhoudende financiële steun aan Oekraïne. Het versterken van de Oekraïense defensiecapaciteiten is geen escalatie – het is de enige manier om Rusland te dwingen constructief deel te nemen aan internationale vredesinspanningen. In dit verband betuigen wij onze diepe dankbaarheid aan alle partners en bondgenoten. Deze steun is een investering in de op regels gebaseerde internationale orde en de wereldvrede.

3. Ten derde zal het Kremlin-regime niet stoppen tenzij het wordt gestopt door onwrikbare en gezamenlijke druk. Er is maar één realistische weg naar een einde aan deze oorlog: Rusland moet gedwongen worden zich terug te trekken – economisch, politiek en militair.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-11-25 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:21

VN juridisch is papieren tijger, zonder garantie van de VS dat ze de Russen bij overtreden Oekraine uit schoppen is dit waardeloos.
Russische eisen tonen slechts aan hoe onmogelijk het voor het russische leger is om hun wensen via militaire weg te verkrigjen. M.a.w. : Rusland staat op verliezen en gaat dit niet lang meer volhouden.