Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 19:09

Ik heb even zitten denken over het „zelf strijden“ (post van Pien).
Ik heb oprecht geen idee wat ik zou doen.
Volgens mij heb ik te veel problemen met het idee dat ik dan op eeen andere mens aan het schieten ben die daar eigenlijk ook helemaal niet wil zijn maar domweg opgeroepen is.
Ik ben denk ik een vluchter. Maar niemand die dat weet totdat je er voor staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:17

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Rusland is niet 1 land maar een federatie van republieken. Op dit moment zijn het vooral de republieken aan de randen van de RF die naar het front gestuurd worden en worden deze republieken al jaren onderdrukt door de Moskovieten. Een aantal heeft ook nog een regering in balingschap, zoals Tsjetjenië.

De sancties treffen ook oa de industrie van de luxere goederen. Er kunnen geen nieuwe auto's worden geimporteerd waardoor Rusland de Sovjet merken weer uit het stof heeft gehaald. Veel onderdelen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Vliegtuigen die ze nu hebben (deels gestolen trouwens) kunnen niet onderhouden worden omdat er geen reserve onderdelen zijn. Samsung geeft geen nieuwe producten meer uit in Rusland.

De roebel wordt op dit moment nog kunstmatig hoog gehouden met de goudreserve van Rusland maar goud wordt in het 7e sanctiepakket mee genomen.

Olie en gas wordt voor aanmerkelijk minder verkocht dan de prijs die Europa betaalde, aan degenen die het willen afnemen dus ook daarmee wordt de kas niet enorm gespekt. De laatste weken vliegen olie en gas velden spontaan in brand waarmee ook flinke verliezen worden geleden.

Daarnaast kunnen er geen nieuwe tanks en wapens worden geproduceerd omdat er geen onderdelen en elektronische componenten meer zijn. Ook in Russische (oorlogs-)machines zitten tegenwoordig veel Europese onderdelen.

Ik denk ook dat veel Russen meer westers zijn dan je zou vermoeden. Er is zeker verzet, maar de repressie is enorm. Dus of Poetin zijn dictatoriaat vol kan blijven houden is de vraag. De USSR is natuurlijk niet voor niets uiteengevallen. We leven in een spannende tijd, waarbij het voor mij wel vast staat dat een oplossing voor de wereldvrede verder is dan ooit en de wal het schip zal keren (d.w.z dat onze aarde op zeker moment vanzelf "de stop" uit ons bestaan trekt. Ben er wel van overtuigd dat mensen de wereldproblemen niet gaan oplossen.

In de grote steden; ja. Zeker zij die (met enige regelmaat) Europa bezocht hebben is mijn ervaring. Toch hebben onze klanten, die echt westers zijn naar Russische begrippen, ook nog best bijzondere ideeën. Zo vertelde een dat de Sovjet tijd zo slecht nog niet was. Toen had (zag) je minder gehandicapten. En dat kwam uit de mond van iemand die notabene 9 jaar in Europa gewoond heeft en verder in mijn ogen een westerse mindset heeft…

In de buitengebieden en bij mensen die enkel het Russische regime kennen verwacht ik weinig westerse ideeën. Maar goed, die mensen ken en spreek ik niet. Wellicht jij wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:23

Sizzle schreef:
Ik heb even zitten denken over het „zelf strijden“ (post van Pien).
Ik heb oprecht geen idee wat ik zou doen.
Volgens mij heb ik te veel problemen met het idee dat ik dan op eeen andere mens aan het schieten ben die daar eigenlijk ook helemaal niet wil zijn maar domweg opgeroepen is.
Ik ben denk ik een vluchter. Maar niemand die dat weet totdat je er voor staat.

Het zelf strijden staat niet voor de wapens oppakken. Dat ben ik niet. Maar ik kan wel voedsel rondbrengen, ik kan koken en andere dingen doen, want ik ben gezond en heb geen kleine kinderen om me heen. Dat is ook een vorm van strijden, want de soldaten zullen toch ook moeten eten en de gewonden zullen toch ook verzorgd moeten worden.
In ieder geval ga ik niet niets doen. Vluchten hoeft niet meer, want mijn kinderen zijn in Nederland en volwassen, dus die hoef ik niet het land uit mee te nemen.
Er is zat dat ik kan doen, zonder dat ik echt ga schieten, want dat kan ik helemaal niet en ik weet niet of je dat op zo'n kort termijn kunt leren.
Ook kan ik werken in fabrieken die er toe doen, want er zullen veel plaatsen vrijkomen van mensen die wel nog naar het front gaan. Etc etc. Maar ik doe niet niets en vluchten doe ik ook niet. Dan maar dood. Hoe zeer ik ook aan het leven hang en hoe verdrietig ik dat ook vind.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:25

Als je kijkt naar WOI, dan heeft Duitsland die niet op het slagveld verloren, die heeft Duitsland verloren omdat ze economisch gezien niet meer in staat waren de oorlog door te blijven voeren. Ze konden het zich gewoon niet meer veroorloven en dat is wat de sancties uiteindelijk ook voor Rusland zullen bewerkstelligen. Er komt een moment dat ze domweg niet meer in staat zijn om de legers in het veld te ondersteunen. Alleen dat zijn langdurige processen.

Wat China betreft, dat is een dictatuur en een economische grootmacht. Maar als dictatuur is het voor China redelijk cruciaal om de bevolking tevreden te houden, om zo de onrust en de kans op opstanden klein te houden. Dat doet China al decennia lang door economisch te groeien en de bevolking daardoor een steeds betere levensstandaard te geven. Maar dat lukt ze alleen als ze kans zien om de fabriek van het westen te blijven, de enigen die hun groei kunnen financieren zijn Noord-Amerika en West-Europa. De rest van de wereld is daar domweg genoeg niet rijk genoeg voor. Rusland is ideologisch gezien een bondgenoot, maar als ze moeten kiezen tussen die bondgenoot en de bevolking tevreden houden, dan kiezen ze echt voor dat laatste. Daarvoor zijn ze van ons afhankelijk en als het puntje bij het paaltje komt, dan is onbeperkt aan het westen leven veel belangrijker dan goedkope Russische olie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 19:40

Aha, ja goed. Als strijden ook ondersteuning is dan is het een ander verhaal. Dan zal het erg afhangen van het directe nut.
Er heeft namelijk ook niemand wat aan als ik maaltijden wil bezorgen en daarmee dwars door het front moet met een kans van 2% dat het ergens aankomt.
Ondersteunen en zorgen zie ik wel een beetje zoals de EHBO dat ziet, eerst jezelf in veiligheid brengen, dan een ander. Aan een dode verzorger heeft ook niemand wat. Uiteraard dan met „relatief veilig“ ipv „veilig“.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:50

Ik was ehbo er Sizzle, dus bekend mee en eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:46

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:54

Babootje schreef:
Oekraine geeft Rusland een zware klap met nieuwe aanval op slangeneiland

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4359318 ... ngeneiland

Slangeneiland is strategisch van NUL waarde. Publicitair leuk, feitelijk irrelevant. Maar Oekraïne kan wel een ‘win’ gebruiken, so good for them.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 00:05

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:
Oekraine geeft Rusland een zware klap met nieuwe aanval op slangeneiland

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4359318 ... ngeneiland

Slangeneiland is strategisch van NUL waarde. Publicitair leuk, feitelijk irrelevant. Maar Oekraïne kan wel een ‘win’ gebruiken, so good for them.

Nou, wanneer je Slangeneiland hebt controleer je wel het westelijk gedeelte van de zwarte zee .

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:43

Als Slangeneiland strategisch nul waarde zou hebben, waarom zouden ze er dan op in zetten? Dan besteed je die energie toch aan iets wat wel relevant is. Dat Slangeneiland lijkt me qua ligging juist wel interessant?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:22

idinn schreef:
Als Slangeneiland strategisch nul waarde zou hebben, waarom zouden ze er dan op in zetten? Dan besteed je die energie toch aan iets wat wel relevant is. Dat Slangeneiland lijkt me qua ligging juist wel interessant?

Daarom werd het eerder verdedigd door DERTIEN (13) man zonder zware wapens?! Voor Oekraïne gaat het m.i. om het propaganda effect: postzegel, Moskva, mannetje met middelvinger.

Rusland heeft er geen interesse in (op dit moment). Die vechten elders. Wellicht dat ze wat raketten op Slangeneiland laten vallen om de klojang uit te hangen en zeker te zijn dat de radarinstallatie niet meer werkt (voor het geval ze die niet al gejat of vernietigd hebben bij de vorige aanval) maar dat is het wel.

Tenzij ik het nieuws gemist heb over de Tweede Slag om Slangeneiland zijn de Oekraïners een verlaten rots van 600 x 400 meter op gegaan en hebben ze m tot ‘heroverd gebied’ verklaard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:50

bigone schreef:
Cowboy55 schreef:

Nou, wanneer je Slangeneiland hebt controleer je wel het westelijk gedeelte van de zwarte zee .

Dit dacht ik ook. Ik had begrepen dat het daarom nu lastiger wordt voor Putin om Odessa te bombarderen vanuit zee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:53

Cowboy55 schreef:
idinn schreef:

Daarom werd het eerder verdedigd door DERTIEN (13) man zonder zware wapens?! Voor Oekraïne gaat het m.i. om het propaganda effect: postzegel, Moskva, mannetje met middelvinger.

Rusland heeft er geen interesse in (op dit moment). Die vechten elders. Wellicht dat ze wat raketten op Slangeneiland laten vallen om de klojang uit te hangen en zeker te zijn dat de radarinstallatie niet meer werkt (voor het geval ze die niet al gejat of vernietigd hebben bij de vorige aanval) maar dat is het wel.

Tenzij ik het nieuws gemist heb over de Tweede Slag om Slangeneiland zijn de Oekraïners een verlaten rots van 600 x 400 meter op gegaan en hebben ze m tot ‘heroverd gebied’ verklaard.

Het waren waarschijnlijk geen 13 man, ik las gisteren ergens dat er nu nog rond de 50 man van slangeneiland in krijgsgevangenschap zaten en er zijn er een aantal vrij door gevangenenruil.

Rusland heeft bij de vorige aanval van Ukraïne ook 3 pogingen gedaan voordat ze het weer terug hadden veroverd, die doen er dus ook voldoende moeite voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:55

Slangeneiland is qua ligging van grote strategische waarde omdat:
het controle geeft over de toegang tot de zwarte zee.
Het vormt de "poort" naar Odessa. Omdat de Russen slangeneiland in handen hebben, heeft Oekraine de zee voor Odessa vol moeten leggen met mijnen om te verhinderen dat Odessa vanuit zee wordt aangevallen.
Slangeneiland speelt daarom ook een rol bij het lamleggen van de export van Oekrains graan.
Het is absoluut noodzakelijk dat Oekraine slangeneiland weer terug in handen krijgt.

Uit een artikel in de Telegraaf in mei::
Op landkaarten is duidelijk te zien waarom Slangeneiland, ook al meet het slechts een kleine 700 bij 700 meter, zo belangrijk is. Wie het eiland bezet, kan het noordwestelijke deel van de Zwarte Zee controleren, van de Donau-delta via de steden Odessa, Mykolajiv en Cherson tot de Krim. Het is dan ook niet gek dat de Russen meteen tijdens het begin van de invasie van Oekraïne een oorlogsschip naar het eiland stuurden. En niet zomaar een schip: de Moskva was het vlaggenschip van de Russische marine in de Zwarte Zee.

https://www.google.com/maps/place/Zmiin ... 4897?hl=en

Oekraïne wil het de Russen zo moeilijk mogelijk maken om zich in te graven op Slangeneiland. Als er Russische luchtafweer zou komen te staan, zou dat Rusland de sleutel tot de noordwestelijke Zwarte Zee geven, en daarmee Odessa, de havenstad die nog altijd in Oekraïense handen is. Drones spelen een belangrijke rol bij de strijd om het eiland. Oekraïne heeft de aanwezige Russen veelvuldig bestookt met behulp van de roemruchte Bayraktars van Turkse makelij. Ook bemande vliegtuigen hebben het eiland gebombardeerd, wat aangeeft hoe belangrijk de plek voor Oekraïne is. Vorige week (NB dat was half mei) nog vlogen twee Oekraïense Su-27’s een missie naar het eiland.

Een extra complicatie voor de Russen is dat Oekraïne het moeilijk maakt voor hen om Slangeneiland te bevoorraden. Door de bovengenoemde aanvallen op het eiland, maar ook door de Russen op zee aan te vallen. Zo werd vorige maand de Moskva gekelderd en is deze week het bevoorradingsschip Vsevolod Bobrov dermate beschadigd bij een Oekraïense aanval, dat het noodgedwongen moest terugkeren naar de haven van Sebastopol op de Krim. „De Vsevolod Bobrov heeft een slangenbeet gekregen”, aldus een Oekraïense woordvoerder.
Toch hebben de Oekraïners niet louter successen geboekt op Slangeneiland. Een poging afgelopen weekend (half mei) om het eiland te heroveren op de Russen is - volgens Moskou althans - op een grote mislukking uitgelopen. De Oekraïense strijdkrachten zouden daarbij grote verliezen hebben geleden in manschappen en materieel. Bijna vijftig Oekraïense militairen kwamen om het leven, en onder meer drie landingsboten, tien helikopters, vier jachtvliegtuigen en een dertigtal drones zouden zijn vernietigd door de Russen. Kiev zwijgt over deze mislukking, maar onafhankelijke waarnemers hebben de Russische claims in ieder geval deels kunnen bevestigen.

Zelfs als de Russische claims volledig kloppen, zal Oekraïne de strijd om Slangeneiland niet willen opgeven. Daarvoor is het eiland simpelweg te belangrijk. En niet alleen voor Kiev dat zo onder meer Odessa wil beschermen tegen een Russische landing vanuit zee. Ook de NAVO zal de gebeurtenissen rond het eiland nauwgezet volgen. Als Rusland luchtdoelraketten met een groot bereik, zoals bijvoorbeeld de S-400, op Slangeneiland neerzet, vormt dat een bedreiging voor de verdragsorganisatie. De Donau-delta, op de grens van Oekraïne en NAVO-lidstaat Roemenië, is zoals gezegd maar enkele tientallen kilometers verwijderd van het eiland.

Een permanente Russische bezetting van Slangeneiland zou een „grote game-changer” zijn, waarschuwt de Roemeense historicus Dorin Dobrincu in gesprek met de BBC. „Dit is van groot belang voor de Roemeense regering en het Roemeense volk, maar ook voor [de NAVO] als geheel. Rusland zou ermee in staat worden gesteld om steden te vernietigen en de militaire aanwezigheid in het oosten van ons gebied te bedreigen.” En er zijn ook economische belangen die geraakt kunnen worden door de Russische aanwezigheid op het eiland. Zo zou het vrachtverkeer op de noordwestelijke Zwarte Zee onmogelijk kunnen worden gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:33

Wouw bedankt Babootje voor deze leerzame post. Ik wist veel niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 10:19

Srf.ch:

Ongeveer drie ton Russisch goud ter waarde van 194 miljoen CHF komt in mei in de douanestatistieken voor - waarom is dat opmerkelijk? Ondanks de sancties is de invoer van Russisch goud in Zwitserland en de EU legaal. Maar: De handel in smeltproducten (edele metalen in staafvorm) is verboden. De reden hiervoor is dat het wereldwijde handelsplatform "London Bullion Market Association" (LBMA) in maart heeft besloten Russische raffinaderijen te schrappen van de lijst van gecertificeerde productiefaciliteiten. In maart en april heeft de plaatselijke industrie geen gram Russisch goud ingevoerd.

De douane heeft in mei voor het eerst sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne de invoer van Russisch goud geregistreerd. De importeur? Een mysterie.

Swissaid acht het aannemelijk dat dit Russisch goud in vermomming is. Landen als Venezuela en Libië hadden in het verleden immers al gebruik gemaakt van Dubai om internationale sancties te omzeilen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:45

Grappig. Las dat Rusland vorig jaar enorm veel goud had opgeslagen, vermoelijk om de oorlog te bekostigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:49

Bedankt voor je post Sizzle. Interessant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:22

Dat is een gevalletje van pech gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:28

Babootje schreef:
Zeker interessant Sizzle

Mij viel deze vandaag op :D Oekrainse geit laat boobytrap afgaan; Russische eenheid gewond. (Hoe de geit het eraf heeft gebracht is niet bekend)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1296786 ... eid-gewond

Haha, die had ik gisteren inderdaad ook gezien :D ik denk alleen niet dat de geit het heeft overleeft Y;(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:55

En als die het overleefd had dan zorgen de Russen wel dat die niet lang leeft. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:11

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 16:13

Is er eigenlijk ook een actieplan gecommuniceerd wat er gebeurd als Oekraine verliest en ingenomen word?
Of is dat een beetje wait en see politiek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:21

Ik vermoed dat Roemenie, Polen en de Baltische staten dan wel gaan mobiliseren/dienstplicht verlengen, etc. Maar of West-Europa en dus deel NAVO dan rap genoeg van de kont af komt is de vraag. De vraag bv of hier de dienstplicht weer actief moet is nog niet eens in zicht.