Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:irmaz schreef:
Rusland is niet 1 land maar een federatie van republieken. Op dit moment zijn het vooral de republieken aan de randen van de RF die naar het front gestuurd worden en worden deze republieken al jaren onderdrukt door de Moskovieten. Een aantal heeft ook nog een regering in balingschap, zoals Tsjetjenië.
De sancties treffen ook oa de industrie van de luxere goederen. Er kunnen geen nieuwe auto's worden geimporteerd waardoor Rusland de Sovjet merken weer uit het stof heeft gehaald. Veel onderdelen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Vliegtuigen die ze nu hebben (deels gestolen trouwens) kunnen niet onderhouden worden omdat er geen reserve onderdelen zijn. Samsung geeft geen nieuwe producten meer uit in Rusland.
De roebel wordt op dit moment nog kunstmatig hoog gehouden met de goudreserve van Rusland maar goud wordt in het 7e sanctiepakket mee genomen.
Olie en gas wordt voor aanmerkelijk minder verkocht dan de prijs die Europa betaalde, aan degenen die het willen afnemen dus ook daarmee wordt de kas niet enorm gespekt. De laatste weken vliegen olie en gas velden spontaan in brand waarmee ook flinke verliezen worden geleden.
Daarnaast kunnen er geen nieuwe tanks en wapens worden geproduceerd omdat er geen onderdelen en elektronische componenten meer zijn. Ook in Russische (oorlogs-)machines zitten tegenwoordig veel Europese onderdelen.
Ik denk ook dat veel Russen meer westers zijn dan je zou vermoeden. Er is zeker verzet, maar de repressie is enorm. Dus of Poetin zijn dictatoriaat vol kan blijven houden is de vraag. De USSR is natuurlijk niet voor niets uiteengevallen. We leven in een spannende tijd, waarbij het voor mij wel vast staat dat een oplossing voor de wereldvrede verder is dan ooit en de wal het schip zal keren (d.w.z dat onze aarde op zeker moment vanzelf "de stop" uit ons bestaan trekt. Ben er wel van overtuigd dat mensen de wereldproblemen niet gaan oplossen.
Sizzle schreef:Ik heb even zitten denken over het „zelf strijden“ (post van Pien).
Ik heb oprecht geen idee wat ik zou doen.
Volgens mij heb ik te veel problemen met het idee dat ik dan op eeen andere mens aan het schieten ben die daar eigenlijk ook helemaal niet wil zijn maar domweg opgeroepen is.
Ik ben denk ik een vluchter. Maar niemand die dat weet totdat je er voor staat.
Babootje schreef:Oekraine geeft Rusland een zware klap met nieuwe aanval op slangeneiland
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4359318 ... ngeneiland
Cowboy55 schreef:Babootje schreef:Oekraine geeft Rusland een zware klap met nieuwe aanval op slangeneiland
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4359318 ... ngeneiland
Slangeneiland is strategisch van NUL waarde. Publicitair leuk, feitelijk irrelevant. Maar Oekraïne kan wel een ‘win’ gebruiken, so good for them.
idinn schreef:Als Slangeneiland strategisch nul waarde zou hebben, waarom zouden ze er dan op in zetten? Dan besteed je die energie toch aan iets wat wel relevant is. Dat Slangeneiland lijkt me qua ligging juist wel interessant?
bigone schreef:Cowboy55 schreef:
Slangeneiland is strategisch van NUL waarde. Publicitair leuk, feitelijk irrelevant. Maar Oekraïne kan wel een ‘win’ gebruiken, so good for them.
Nou, wanneer je Slangeneiland hebt controleer je wel het westelijk gedeelte van de zwarte zee .
Cowboy55 schreef:idinn schreef:Als Slangeneiland strategisch nul waarde zou hebben, waarom zouden ze er dan op in zetten? Dan besteed je die energie toch aan iets wat wel relevant is. Dat Slangeneiland lijkt me qua ligging juist wel interessant?
Daarom werd het eerder verdedigd door DERTIEN (13) man zonder zware wapens?! Voor Oekraïne gaat het m.i. om het propaganda effect: postzegel, Moskva, mannetje met middelvinger.
Rusland heeft er geen interesse in (op dit moment). Die vechten elders. Wellicht dat ze wat raketten op Slangeneiland laten vallen om de klojang uit te hangen en zeker te zijn dat de radarinstallatie niet meer werkt (voor het geval ze die niet al gejat of vernietigd hebben bij de vorige aanval) maar dat is het wel.
Tenzij ik het nieuws gemist heb over de Tweede Slag om Slangeneiland zijn de Oekraïners een verlaten rots van 600 x 400 meter op gegaan en hebben ze m tot ‘heroverd gebied’ verklaard.
Babootje schreef:Zeker interessant Sizzle
Mij viel deze vandaag opOekrainse geit laat boobytrap afgaan; Russische eenheid gewond. (Hoe de geit het eraf heeft gebracht is niet bekend)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1296786 ... eid-gewond