Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:52

mce schreef:
niet alleen de toeslagen maar het hele social stelsel zal meer europees moeten, nederland kan niet langer - als enige in europa - het land van melk en honing zijn

Eens

Citaat:
Dan hebben we het nog niet over de mensen die vroeger in de WAO zaten,

Dit is ook alleen in Nederland hoor....ik geloof best dat iedereen nog een bijdrage kan doen aan de maatschappij....

Citaat:
Zag gisteren op tv een school waar de kinderen lunch krijgen, kijk, dat vind ik persoonlijk best goed en daar betaal ik graag belasting voor

Klopt maar doe het dan op alle scholen zodat alle kinderen dat krijgen, nu is het niet overal...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:54

@mce, mee eens.

Dat is iets wat ik al heel lang denk, dat het NL sociale stelsel zoals dit nu is, niet veel langer meer houdbaar gaat zijn.
Zal vast ook een UO zijn.

@Echwel, inderdaad, eten op school zouden ze van mij overal mogen invoeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:56

Citaat:
Het huidige toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een systeem waarbij bijvoorbeeld de eerste
30.000 euro inkomen voor werknemer en werkgever belasting- en premievrij is.

staat wel letterlijk in het programma van de BBB

schoollunch is mooi dat het kan, jammer dat het nodig is. Maar het hoeft denk ik ook niet op alle scholen te worden verstrekt.
Ten eerste zijn er nog aardig wat scholen waar de kinderen tussen de middag nog naar huis gaan. En er zijn ook genoeg scholen (gelukkig) waar het totaal niet nodig is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:56

Hmmm,kan iemand voorbeelden noemen van stelsels in andere EU landen die wel werken? Ik ben daar niet in thuis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:57

Wel gezond eten, niet patat en vet voer zoals ik Engeland, waar campagnes voor gezond eten worden gevoerd, de kinderen het niet eten omdat ze het niet gewend zijn.
Wat dat betreft moeten we misschien juist wel over de grens kijken, naar landen waar e kinderen gezonder eten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:02

ruitje schreef:
Hmmm,kan iemand voorbeelden noemen van stelsels in andere EU landen die wel werken? Ik ben daar niet in thuis.

Poehh, schiet me nu net niet heel veel te binnen, maar een goed voorbeeld zijn vind ik de maaltijdcheques die men in België kent, als onderdeel van je salaris.
Of de 400- euro job in Duitsland, waarbij je dus bij een (bij) baantje over de eerste 400 (meen nu zelfs 450) euro niks hoeft af te dragen.

Dat soort dingen.

Men zou mensen ipv toeslagen van mij best voedselcheques mogen geven, diegenen die ze nodig hebben zullen dat graag aanpakken vermoed ik (uitzonderingen daargelaten), en diegenen die daar over muggeziften krijg je misschien sneller (meer) aan het werk?

Echwel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:06

Vind ik een prima idee, maar alleen voor voedsel dan.
Nu zie je mensen halen bij de voedselbank en het weggeven omdat ze het niet lusten.
Pak het dan niet aan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:10

juval schreef:
Citaat:
Het huidige toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een systeem waarbij bijvoorbeeld de eerste

schoollunch is mooi dat het kan, jammer dat het nodig is. Maar het hoeft denk ik ook niet op alle scholen te worden verstrekt.
Ten eerste zijn er nog aardig wat scholen waar de kinderen tussen de middag nog naar huis gaan. En er zijn ook genoeg scholen (gelukkig) waar het totaal niet nodig is.

Maar hoe bepaal je dan de grenzen? Op 'arme' scholen kunnen 'rijke' kinderen zitten. Op 'rijke' scholen 'arme' kinderen. Lijkt me een kwestie van 'iedereen of niemand', tenzij het a.g.v. particuliere funding plaats vindt. Maar dan heb je weer een continuiteitsprobleem.

Ander knelpuntje: schoollunch. Welke? 'Gewoon'? Vegetarisch? Veganistisch? Halal? Voedselallergieen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:17

Ja eten wat de pot schaft hoor _O-

Maar zonder gekheid, je kan wel het 'vlees' deel dan aanpassen toch?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:27

ja, al die culturen maakt het er niet makkelijker op, waar is de tijd dat je te horen kreeg: eten wat de pot schaft, en zo zijn onze manieren manieren

als je in nederland niet zo 'n riant siciaal stelsel zou hebben is het ook minder aantrekkelijk om naar hier te komen/doorstromen,

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:27

Echwel schreef:
Vind ik een prima idee, maar alleen voor voedsel dan.
Nu zie je mensen halen bij de voedselbank en het weggeven omdat ze het niet lusten.
Pak het dan niet aan.

nou ja, ik weet niet of je bij de voedselbank echt kan kiezen wat er in het pakket van de dag zit? gelukkig geen ervaring mee. Beter dat ze het weggeven, dan weggooien toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:30

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

Maar hoe bepaal je dan de grenzen? Op 'arme' scholen kunnen 'rijke' kinderen zitten. Op 'rijke' scholen 'arme' kinderen. Lijkt me een kwestie van 'iedereen of niemand', tenzij het a.g.v. particuliere funding plaats vindt. Maar dan heb je weer een continuiteitsprobleem.

Ander knelpuntje: schoollunch. Welke? 'Gewoon'? Vegetarisch? Veganistisch? Halal? Voedselallergieen?

nou ja, je kan per school gewoon de mogelijkheid aanbieden aan de ouders. Dat die er gebruik van kunnen maken als het nodig is. Een eenvoudige broodmaaltijd is niet zo heel spannend. Allergieën moeten sowieso bij de school wel bekend zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:37

juval schreef:
Citaat:

In Frankrijk is het schoolsysteem goed georganiseerd en kinderen kunnen al jong naar school gaan(vanaf 2 jaar geloof ik). Alle kinderen krijgen op school een warme maaltijd. Als ze thuis komen eind van de middag krijgen de kinderen wat te drinken en tussendoortje.
De creches zijn er voor de jongste kinderen en buitenschoolse opvang in gastgezinnen en school ook?? Weten Lizy en Jeffrey vast.

Voordeel is dat kinderen met een verschillende cultuur en taal al zeer jong het Frans leren. Vaak als eerste taal. Voordeel is ook dat je minder kinderopvang hebt, dus die krachten kunnen in de scholen werken.
Voordeel is ook dat elk kind een gezonde maaltijd krijgt, want er wordt op school gekookt door koks. Dus elke school kent een keuken.
Ik zeg niet dat het zaligmakend is. Maar het is zo anders als Nederland dat het wel leuk is om er kennis van te nemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:05

mce schreef:
ja, al die culturen maakt het er niet makkelijker op, waar is de tijd dat je te horen kreeg: eten wat de pot schaft, en zo zijn onze manieren manieren

als je in nederland niet zo 'n riant siciaal stelsel zou hebben is het ook minder aantrekkelijk om naar hier te komen/doorstromen,

Nou, als het sociaal stelsel zo riant was hadden we geen voedselbanken nodig en ook geen schoollunches.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:06

Precies. En het valt vies tegen hoor, wat ze krijgen. De media laat het lijken alsof ze er allemaal warmpjes bij zitten maar dat valt eeecht heel erg tegen. Het grootste gedeelte van het geld wat ze krijgen zijn ook leningen, bijvoorbeeld. Leuk dat je nu even geld hebt maar je bouwt wel een schuld op.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:22

Ik neem nu even USA als voorbeeld.
Als je daar geen ziektekostenverzekering kunt betalen, krijg je geen medische hulp.
Heb je geen geld voor eten of onderdak, dan zit je op straat zonder iets te eten.
En dat is nu maar een voorbeeld. Zijn er nog wel legio te bedenken.

Nee, het NL sociaal stelsel mag dan niet riant zijn maar meer dan dat er in menig ander land voorhanden is.
Hier hoeft in principe niemand onder de brug te slapen zonder eten (ook weer, uitzonderingen daargelaten, gezien de wachtlijsten in de GGZ)

En als je wil dat dit voor mensen ook in de toekomst beschikbaar blijft, dan zullen de dames en heren politica hun hoofd hierover mogen gaan breken, ik benijd ze alvast niet met deze uitdagingen momenteel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:27

Sansevieria schreef:
Als je daar geen ziektekostenverzekering kunt betalen, krijg je geen medische hulp.
Heb je geen geld voor eten of onderdak, dan zit je op straat zonder iets te eten.

Nee, het NL sociaal stelsel mag dan niet riant zijn maar meer dan dat er in menig ander land voorhanden is.
Hier hoeft in principe niemand onder de brug te slapen zonder eten (ook weer, uitzonderingen daargelaten, gezien de wachtlijsten in de GGZ)

En als je wil dat dit voor mensen ook in de toekomst beschikbaar blijft, dan zullen de dames en heren politica hun hoofd hierover mogen gaan breken, ik benijd ze alvast niet met deze uitdagingen momenteel.

Klopt hoor, we hebben het zeker niet slecht. Nou is Amerika natuurlijk wel het meest welvarende derdewereldland wat er is :') Maar uitzonderingen daargelaten mogen we toch wel blij zijn met ons land en om dat te kunnen behouden zullen er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:29

dst staat los van het sociale stelsel, veel meer met de winstmarges die grote bedrijven mogen maken,
om het pakket aandeelhouders, leuke sponsoringen ect. te betalen die willen niets inleveren

geef mensen - die het nodig hebben - een BTW vrij pakket kan allemaal via de telefoon, als mensen afrekenen bij de kassa kost een kropje sla iets anders dan op het etiketje staat,
hogere lonen is jezelf voor de gek houden want alles gaat gewoon mee omhoog.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:31

Engeland is niet veel beter hoor....
Echt meer dan bittere armoe daar...weinig te koop aan gezond eten
En bij de eerste hulp ben je blij binnen 24 uur geholpen te worden als het niet levensbedreigend is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:17

Cowboy55 schreef:
mce schreef:

Nou, als het sociaal stelsel zo riant was hadden we geen voedselbanken nodig en ook geen schoollunches.

Mensen kunnen door allerlei redenen in de schulden terecht komen, maar in de schulden zitten is wel een sterk terugkerende reden voor het gebruikmaken van de voedselbank. Nee, niet bij 100% van de gevallen, maar wel een zeer groot deel.

Dat mensen geld tekort komen doordat ze in de schulden zitten, heeft niets te maken met het sociaal stelsel. Dat heeft te maken met eerder, om wat voor reden dan ook, te veel geld uitgegeven hebben.

Ik heb afgelopen jaar enorm veel met mensen in de onderste laag van de maatschappij gewerkt en in tegenstelling tot mijn eerdere functies, wat juist meer de bovenlaag was, werd hier enorm veel gerookt, gedronken en ook veel meer drugs gebruikt. Ook werd er veel vaker eten besteld (lunch of avondeten) dan in de bovenlaag. Op die manier gaat het geld enorm hard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:24

Sansevieria schreef:

Het kan altijd slechter. USA is voor mij een vreemd soort rijk derde wereld land.
Nederland is sociaal behoorlijk af aan het zakken. Zo zonde van ons lieve landje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:29

Citaat:
Het kan altijd slechter. USA is voor mij een vreemd soort rijk derde wereld land.
Nederland is sociaal behoorlijk af aan het zakken. Zo zonde van ons lieve landje

Juist Nederland is te sociaal..en oms lieve landje nope.
We zijn juist teveel bezig met te sociaal zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:36

Echwel schreef:
Wel gezond eten, niet patat en vet voer zoals ik Engeland, waar campagnes voor gezond eten worden gevoerd, de kinderen het niet eten omdat ze het niet gewend zijn.
Wat dat betreft moeten we misschien juist wel over de grens kijken, naar landen waar e kinderen gezonder eten.

Zoals in Zweden, waar schoollunches heel gewoon zijn én heel gezond. De kinderen daar waren zeer verbaasd om te horen en te mogen proeven dat Nederlandse kinderen chocola op hun brood eten (chocopasta, hagelslag)

Ik vind het verder wèl heel veroordelend dat "iedereen wel een bijdrage kan leveren aan de maatschappij" indien daarmee bedoelt wordt dat iedere wao-er wel betaald werk kan doen.

Ik vind het ook jammer dat het probleem weer gezocht en neergelegd wordt bij de gewone burger. Het probleem ligt niet bij de mensen in de bijstand of bij de toeslagen. Het probleem ligt bij de grote bedrijven, bij wie altijd de hand boven het hoofd gehouden wordt, en die altijd alle voordeeltjes krijgen. En de burger moet zich rot werken en denken dat het allemaal niet meer betaalbaar is. Verdeel en heers...

Nederland is niet (te) sociaal. De sociale zekerheid ligt op zijn kont. Tolerantie en solidariteit zijn begrippen die na de jaren negentig definitief ophielden te bestaan.
Het is een kwestie van keuzes maken, andere prioriteiten stellen. Er is makkelijk genoeg voor iedereen.
Nederland moet zich schamen voor de armoede en de daklozen, het gebrek aan huisvesting en het treurige asiel"beleid"!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:46

mce schreef:
wie luistert er naar de algemene beschouwingen??

Heb het even gevolgd, aangezien we een demissionair kabinet hebben lijken de beschouwingen al op een verkiezingsdebat. En de troonrede is niet in beton gegoten gezien de komende verkiezingen en een nieuwe coalitie.
Wordt een interessant najaar op politiek gebied.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:46

Nikass prachtig verwoord en zo mee eens.
Echwel het is duidelijk dat het met jou heel goed gaat. Dat vind ik echt fijn en gegund. Helaas, en daarin vind ik ben jij niet de enige, vertroebelt het wel jouw werkelijkheid waar in het echte leven teveel mensen lijden.