steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:24

als je deugd mag je van alles beweren, denk?
Maar goed, geen idee hoe de dieren erbij staan... ik ga ervanuit goed, maar dat weet ik ook niet zeker..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:16

Tegenslag voor boeren met emissiearme vloer: 'Maakt me moedeloos' - https://nos.nl/l/2443712

Het is vaker vertoond, maar het blijft schokkend.

Vooral de oorverdovende stilte.
'Terugroepactie' in letterlijke zin des woords is wat lastig.

Schadevergoeding...?

LTO tuigt een werkgroep op, huurt advocaten in...?

De moedeloosheid snap ik als mens volkomen.
Maar we praten niet over een individuele fout van ondernemer A.
Hele series bedrijven kopen een kat in de zak: mooie beloften die niet worden nagekomen.
Wanprestatie door de leverancier, heet dat.

'Hardwerkende ondernemers worden genept en hebben pech'.
(Wat zit de sector toch beroerd in elkaar...!)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:07

Nikass schreef:
Tiepfoudt het is jammer dat je het niet wilt snappen, de feiten blijft draaien in je eigen belang, en nog steeds blijft denken dat je zo goed bezig ben.
En ook nog beweren dat je aan álles wil meewerken ten gunste van klimaat en duurzaamheid...
Popstra kan haat noemen, wat jij onderschrijft blijkbaar, maar de "haat" (als je het zo wil noemen) creëer je zelf:
de superieure houding van de boeren dat wij dankbaar moeten zijn dat zij voor ons voedsel zorgen.. en dat zij er altijd al waren en dus meer rechten hebben..
Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..
Conclusie: ik heb gelukkig andere normen en waarden en een ander idee over wat houden van betekent.
Wat mij betreft scheiden onze wegen hier opnieuw :wave:

Spelen de emoties niet een te grote rol in deze reactie? Zo wordt een discussie wel moeilijk te voeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:22

Misschien heb je gelijk Charly. Het frustreert me dat veel van de deelnemers aan dit topic in haar zg wetenschappelijk onderbouwde eigen lobby geloven. Ze zou goed samen kunnen werken met Rutte waarschijnlijk.
Excuus als het te emotioneel was.
Het is inderdaad beter dat ik niet meer op haar reageer. Ik ken tiepfoudt al wat langer uit topics, ook hele andere topics die ze probeerde te verstoren met haar boeren lobby.
Geduld is het beste, want eindelijk eindelijk komt er een ommekeer. Een veranderingsproces laat lang op zich wachten en duurt ook lang, maar eindelijk is het begonnen.
Dus de waarheid haalt haar vanzelf wel in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:25

wacht ff....wie verstoort er nu een topic...grasfalt, boeren lobby.....dit topic heet volgens mij 'steun onze boeren'. Waarmee steun jij ze hier?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:30

Kinke schreef:
wacht ff....wie verstoort er nu een topic...grasfalt, boeren lobby.....dit topic heet volgens mij 'steun onze boeren'. Waarmee steun jij ze hier?

Nee, dit is een discussie topic op NM. Alle meningen horen hier thuis. :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:39

Het lijkt me niet nodig om persoonlijke aanvallen te plaatsen, als je het te hard met mensen niet eens bent zet je ze op foei of lees je niet meer mee. Brengt de sfeer en inhoudelijkheid van het topic niet echt omhoog.

Wat betreft de stalvloeren die niet doen wat ze horen te doen: Is dat een gevalletje 'schadeclaim bij de producent'? Lijkt me toch dat je als boer die een niet (correct) werkend product heeft gekregen daar wel een beetje zuur van wordt? Geen idee waar die producent of verkoper zit, maar als er één plek is waar ik momenteel trekkerblokkade's zou verwachten en toejuichen...

De hogere uitstoot van biologisch gehouden dieren is voor mij eerder een 'dan moeten de aantallen dus nog verder naar beneden' dan een 'dan maar gangbaar houden' maar dat is omdat ik een van die mensen ben die de grote stallen met varkens/kippen in dieronwaardige omstandigheden graag zou zien verdwijnen.
Het maakt het kiezen over de toekomst waarschijnlijk wel nog moeilijker voor veehouders die wel doorwillen, maar niet door kunnen op de huidige manier. Overstappen op landbouw lijkt me voor veel op niet een optie, zelfs als de grond er wel geschikt voor is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:04

julius_juut schreef:
De hogere uitstoot van biologisch gehouden dieren is voor mij eerder een 'dan moeten de aantallen dus nog verder naar beneden' dan een 'dan maar gangbaar houden' maar dat is omdat ik een van die mensen ben die de grote stallen met varkens/kippen in dieronwaardige omstandigheden graag zou zien verdwijnen.
Het maakt het kiezen over de toekomst waarschijnlijk wel nog moeilijker voor veehouders die wel doorwillen, maar niet door kunnen op de huidige manier. Overstappen op landbouw lijkt me voor veel op niet een optie, zelfs als de grond er wel geschikt voor is.

Zo zit ik er ook in. Minder vee en biologisch gehouden, zou mijn ideaal zijn. :j Dat zijn in elk geval de boeren die ik wel steun.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:06

Nikass schreef:
Misschien heb je gelijk Charly. Het frustreert me dat veel van de deelnemers aan dit topic in haar zg wetenschappelijk onderbouwde eigen lobby geloven. Ze zou goed samen kunnen werken met Rutte waarschijnlijk.
Het is inderdaad beter dat ik niet meer op haar reageer. Ik ken tiepfoudt al wat langer uit topics, ook hele andere topics die ze probeerde te verstoren met haar boeren lobby.
Geduld is het beste, want eindelijk eindelijk komt er een ommekeer. Een veranderingsproces laat lang op zich wachten en duurt ook lang, maar eindelijk is het begonnen.

Je zegt:

' Sorry, dat had ik niet moeten posten want het was onnodig kwetsend' verkeerd.

Maar jouw post is wel het voorbeeld van dat boeren het blijkbaar niet zo persoonlijk moeten opvatten, terwijl links activisme het zo persoonlijk maakt als kan.

Over die vloeren...Ik vind het niet normaal hoeveel klappen 1 sector in 6 maanden kan krijgen, zakelijk gezien zal je best iemand aansprakelijk kunnen stellen, maar haal je dan je bedrijfsplan nog overeind?

Er gaan nu dus wel 2 dingen door elkaar spelen: dierenwelzijn en stikstof. Is moeilijk te scheiden wel :) . Ik denk dat je het terecht hebt over een ideaal, want biologisch is al bijna geen markt voor en dan moet het dus nog duurder worden in productie...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:10

Je kan er allerlei berekeningen op loslaten maar het is wel zo dat er pas ammoniak ontstaat wanneer plas en poep bij elkaar komen. Koeien( vee over het algemeen) plast en poept buiten niet op dezelfde plek. Dat maakt een groot verschil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:30

julius_juut schreef:

Zo denk ik er ook over. Alleen je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal: waarom denk je dat het geen optie is?

Jessix: inderdaad :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:35

ruitje schreef:
Er gaan nu dus wel 2 dingen door elkaar spelen: dierenwelzijn en stikstof. Is moeilijk te scheiden wel :) . Ik denk dat je het terecht hebt over een ideaal, want biologisch is al bijna geen markt voor en dan moet het dus nog duurder worden in productie...

Ja en nee, ik denk dat het sowieso een optelsommetje is. Te beginnen bij minder vee.
En dat daar een prijs voor betaald moet worden, biologisch of niet, vind ik ook een logisch vervolg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:45

ruitje schreef:
Maar jouw post is wel het voorbeeld van dat boeren het blijkbaar niet zo persoonlijk moeten opvatten, terwijl links activisme het zo persoonlijk maakt als kan.

Sorry maar ik begrijp oprecht niet helemaal wat je wil zeggen?
-volgens mij zeg ik niet dat men het niet persoonlijk moet opvatten;
-wat houdt links activisme in en wat heeft het met mijn bericht te maken?
Of bedoel je iets anders?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:17

@Nikass: Wat jammer, maar het viel natuurlijk te verwachten. Waren we eindelijk tot de kern van de zaak gekomen (hoe gaan de Nederlandse boeren de transitie maken naar een duurzamere landbouw en, hoeveel gaat/mag dat kosten?), haak je af en vind je het blijkbaar nodig om wat persoonlijke trappen na te geven. Het niet thuis geven op dergelijke vragen is precíes mijn probleem met partijen zoals D66 en GL, die het hardste schreeuwen dat wij de transitie moeten maken. Het 'hoe' blijft volgens mij één groot vraagteken.

Nikass schreef:
Tiepfoudt het is jammer dat je het niet wilt snappen, de feiten blijft draaien in je eigen belang, en nog steeds blijft denken dat je zo goed bezig ben.

Feiten verdraai ik niet. Ik benoem feiten, inclusief de bronnen waar ze vandaan komen. En geef aan de hand van die feiten mijn mening. Dat is iets anders dan feiten verdraaien of zelfs meningen presenteren als feiten, iets wat je zelf geregeld doet.

Nikass schreef:
En ook nog beweren dat je aan álles wil meewerken ten gunste van klimaat en duurzaamheid...

Nu verdraai je mijn uitspraak, door een belangrijk deel ervan weg te laten:

Citaat:
Voor de zoveelste keer, ik ben mij terdege bewust van de impact die wij hebben op klimaat, natuur en milieu en ik ben bereid om aan alle ontwikkelingen mee te werken, als ik daarbij tenminste niet failliet ga.

Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat hier nu zo raar aan is. Moeten wij alles over ons heen laten komen en maar hopen dat wij aan het eind van de rit nog aan boord zijn? Vooralsnog ontbreekt van een degelijk (financieel) plan ieder spoor, dus ik heb er vooralsnog geen vertrouwen in. Ben ik trouwens wel de persoon die je dat wantrouwen kwalijk moet nemen? Of laten de linkse partijen hier wellicht grote steken vallen?

Nikass schreef:
Popstra kan haat noemen, wat jij onderschrijft blijkbaar, maar de "haat" (als je het zo wil noemen) creëer je zelf:
de superieure houding van de boeren dat wij dankbaar moeten zijn dat zij voor ons voedsel zorgen.. en dat zij er altijd al waren en dus meer rechten hebben..

Meerdere malen heb ik aangegeven dat ik ook niet alle wijsheid in pacht heb en dat het heel goed zou kunnen dat ik ongelijk heb. Een dergelijke uitspraak heb ik nog niet van jou kant gehoord, maar mijn houding is superieur? Kom aan.

Nikass schreef:
Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..

Mijn dieren komen niet buiten? Wow, dat is dan nieuw voor mij <<)

Mocht het je nog interesseren: wij zijn fanatieke weideboeren die zich zeer gelukkig prijzen met een grote huiskavel. Ik ben ieder voorjaar weer blij als ze weer naar buiten kunnen want ik ben ervan overtuigd dat weidegang heel veel goeds doet voor onze koeien. Maar ik ben ook gelukkig met een moderne, lichte stal met ventilatoren, waar het tijdens de laatste hittegolf prima vertoeven was. Beter dan in mijn eigen huis, en terecht, want wij vragen veel van onze koeien dus moet het management zowel binnen als buiten perfect zijn.

Als ik nog even terug mag komen op jou uitspraak dat wij klaarblijkelijk een mega-bedrijf hebben: wist je dat het gemiddelde biologische melkveebedrijf 89,5 melkkoeien heeft (agrimatie, 2021). Wij, gangbaar, hebben er 90, schoon aan de haak :D

https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... torID=2245

Nikass schreef:
Conclusie: ik heb gelukkig andere normen en waarden en een ander idee over wat houden van betekent.
Wat mij betreft scheiden onze wegen hier opnieuw :wave:

Jammer, ik dacht dat we het nog even gingen hebben over hoe wij de gewenste transitie moeten maken. Ik zou het reuze interessant vinden.

Nikass schreef:

:wow:

Wow, ik moest hier even twee keer lezen om te begrijpen wat er nu precies staat: zogenaamd wetenschappelijk onderbouwde eigen boerenlobby. Zonde dat je het niet aan elkaar mag schrijven, dan had je me een Scrabble-woordwaarde van heb ik jou daar te pakken :D

Weet je wat ik denk, Nikass... In een post zoals deze en je vorige reactie op mij, praat je vooral heel veel maar je zegt feitelijk niks. Je tettert maar raak over boeren die de wereld kapot maken en niets willen en over ons zogenaamde megabedrijf waar de koeien zogenaamd niet buiten komen. Allemaal goed en wel, ik heb al je galspugen naar mijn idee netjes beantwoord, maar als ik vraag hoe we de transitie moeten maken, kies je ervoor om het per direct niet meer over de inhoud te hebben en in plaats daarvan iemand persoonlijk de grond in te trappen. Wellicht is het inderdaad beter dat je voorlopig even in je eigen sop gaar kookt, dan kunnen de mensen die het hier wel over de inhoud willen hebben hun tijd en energie daar in stoppen.

Daarbij zijn volgens mij alle mensen in dit topic heel erg goed in staat om zélf na te denken en zelf hun eigen conclusies te trekken, dus ik heb nu niet bepaald het idee dat mensen 'in mijn lobby' geloven. Dat zou wat zijn _O- Maar hey, als je werkelijk het idee hebt dat meer mensen mij geloven, dan moet je misschien iets beter je best doen.

Nikass schreef:

Sorry dat ik besta en sorry dat ik soms weerwoord geef op uitspraken die in mijn ogen ongenuanceerd zijn, dat is echt een foute eigenschap van mij. Ik probeer eraan te werken. Als jij dan ondertussen even nadenkt over het gezegde 'de pot verwijt de ketel'...

Nikass schreef:

We gaan het zien <<)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:24

Bedankt voor deze toelichting Tiepvoudt :j

Bijzonder, de uitspraak dat jouw dieren niet buiten zouden komen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:34

Tiepfoudt, aangezien jullie dus een gemiddeld melkveebedrijf hebben van mij toch de vraag: waarom nu nadenken over transitie naar een toekomstbestendig melkveebedrijf.
Zagen jullie ( algemeen) dit echt niet aankomen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:54

BigOne schreef:
Tiepfoudt, aangezien jullie dus een gemiddeld melkveebedrijf hebben van mij toch de vraag: waarom nu nadenken over transitie naar een toekomstbestendig melkveebedrijf.

Als ik voor deze ene keer een vraag met een vraag mag beantwoorden: Waarom neem je aan dat wij pas sinds kort nadenken over transitie naar een toekomstbestendige landbouw? Want dat is niet waar, het 'nadenken' begon al voor/op het moment dat wij in de maatschap stapten. Echter beschikken wij ook maar over beperkte financiële middelen en dus zetten wij ministapjes, zoals akkerranden inzaaien met bloemmengsels. Daarbij doen wij ons best om bestrijdingsmiddelen zoveel mogelijk te beperken, want echt, wij gebruiken dat niet voor onze hobby. Enzovoorts. Om grote klappers te kunnen maken op duurzaamheidsgebied moeten we serieus extensiveren: grond bijkopen en/of koeien weg doen. Maar, en ik vind het jammer dat het zo is, wij kúnnen geen dure landbouwgrond (enig idee wat een ha tegenwoordig mag kosten?) aankopen om er vervolgens 0 opbrengsten vanaf te halen. Wij kúnnen niet de helft van onze koeien weg doen. Zoals ik al eerder heb gedeeld, ligt het inkomen van extensieve landbouwbedrijven in Nederland fors lager dan die van intensief/gangbaar. Nu is ons bedrijf absoluut geen vetpot, maar wel financieel gezond. Ik zie vanuit de partijen die het hardste schreeuwen om een radicale transitie, nergens een gedegen financieel plan om onze sector financieel gezond te houden tijdens en na die transitie.

Zoals ik al eerder uitgelegd heb, vraag ik mij af hoe we het veel duurder geproduceerd voedsel betaalbaar gaan houden? Want méér verdienen met mínder dieren, kan volgens mij alleen als de subsidies (enorm) omhoog gaan. Terwijl er nu al 'moord en brand' geschreeuwd wordt om de 'giga landbouwsubsidies', volgens mij met name door de mensen die vinden dat de huidige landbouw 'failliet' is en dus een radicale transitie eisen. Ik vraag mij af hoe die mensen dat voor zich zien, op financieel gebied.

BigOne schreef:
Zagen jullie ( algemeen) dit echt niet aankomen?

Het feit dat je deze vraag stelt geeft mij de indruk dat jij de ministapjes die wij wél kunnen zetten, (ook) onvoldoende vindt? Wij doen wat we kunnen. Mocht de biologische markt (momenteel slechts 3% van het totaal) serieus gaan groeien, dan zijn wij de laatste die niet aan boord willen. Het is voorlopig echter een nichemarkt, het overschakelen schijnt nogal een ding te kunnen zijn (jonge collega-boer is er psychisch bijna aan onderdoor gegaan), het inkomen wordt er in ieder geval niet beter op. Bloemetjes en bijtjes zijn allemaal leuk en wel, maar vooralsnog zullen wij volgens mij eerder achteruit dan vooruit boeren als we nu zouden overschakelen. Als wij een dikke bankrekening hadden, zouden we dat zelfs kunnen overwegen. Helaas is het tegendeel waar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:30

ruitje schreef:
Over die vloeren...Ik vind het niet normaal hoeveel klappen 1 sector in 6 maanden kan krijgen, zakelijk gezien zal je best iemand aansprakelijk kunnen stellen, maar haal je dan je bedrijfsplan nog overeind?

.... dat is wat mij betreft een onderdeel van de pijnlijke, oorverdovende stilte.

Het is geen individueel probleem.
Het schijnt dat verschillende vloer leveranciers 'onder de maat' hebben geleverd.
En voor luchtwassers heb ik vergelijkbare verhalen gehoord.

En ik hoor maar niets dat LTO een werkgroep in het leven roept, een paar advocaten inhuurt - niets.

Alsof het 'eigen schuld, dikke bult' zou zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:38

Citaat:
Voor de zoveelste keer, ik ben mij terdege bewust van de impact die wij hebben op klimaat, natuur en milieu en ik ben bereid om aan alle ontwikkelingen mee te werken, als ik daarbij tenminste niet failliet ga.

Citaat:
Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat hier nu zo raar aan is. Moeten wij alles over ons heen laten komen en maar hopen dat wij aan het eind van de rit nog aan boord zijn? Vooralsnog ontbreekt van een degelijk (financieel) plan ieder spoor, dus ik heb er vooralsnog geen vertrouwen in. Ben ik trouwens wel de persoon die je dat wantrouwen kwalijk moet nemen? Of laten de linkse partijen hier wellicht grote steken vallen?

Ik moet bekennen dat ik die laatste zin wel intrigerend vind.

'Laten de linkse partijen hier steken vallen?'
Ik reken zelf Rutte II tot de rechtse kabinetten, dus het is een tijd geleden dat er een linkse partij in de regeing zat: Balkenende IV, 2007-2010.

En ik heb hier herhaaldelijk een 'oeroud' doch springlevend programmapunt van GroenLinks genoemd
(... zelden populair boj boeren, ik weet het...)
'De kartelwaakhond moet anders worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.'

(Maar een partij die niet in de regering zit, kun je lastig verwijten steken te hebben laten vallen.)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:45

Janneke2 schreef:
Citaat:

Citaat:

Ik reken zelf Rutte II tot de rechtse kabinetten, dus het is een tijd geleden dat er een linkse partij in de regeing zat: Balkenende IV, 2007-2010.

En ik heb hier herhaaldelijk een 'oeroud' doch springlevend programmapunt van GroenLinks genoemd
'De kartelwaakhond moet anders worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.'

(Maar een partij die niet in de regering zit, kun je lastig verwijten steken te hebben laten vallen.)

Volgens mij zijn al bezig met RutteIV hoor. Reken je Rutte III en IV ook tot rechtse kabinnetten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:57

CharleyT schreef:
Volgens mij zijn al bezig met RutteIV hoor. Reken je Rutte III en IV ook tot rechtse kabinnetten?

Voor alle duidelijkheid: ik vind alle kabinetten Rutte rechts.

Je kunt op deze stelling afdingen 'dat in Rutte II toch de PvdA zat'.
Dat feit klopt.
Het pak slaag dat de PvdA daarna kreeg van de kiezer zou nog wel eens kunnen betekenen dat velen het een rechts kabinet vonden.

En vandaar dat ik mij afvroeg waar Tiepfoudt het over had.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-09-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:59

Janneke2 schreef:

Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?

Het kabinet, ja inclusief CDA, verwijt ik iets anders, namelijk dat ze geen ruggengraat tonen tegenover dit gekakel vanuit D66/GL/en co. VVD waait op landbouwgebied mijn inziens met alle winden mee, CDA en CU idem dito.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:07

Tiepfoudt schreef:
Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?

Nee, klopt.
Die nare meneer van de PVV kan ook flink schreeuwen en heeft naar de letter van de wet nog nooit in het kabinet gezeten.

Dus ja: schreeuwen zonder kabinetsdeelname kan.

(Ik zou het zelf dan net niet zo genoemd hebben, eerder 'de plank misslaan' ofzo. Een steek laten vallen is in mijn woordenboek 'iets doen en dat gaat dan niet helemaal goed.)

(En inderdaad: van linkse partijen moet jij niets hebben, als ik het woord 'gekakel' goed inschat.
Mijn persoonlijke inschatting van het CDA is echter vergelijkbaar: geen ruggegraat.
En de verwijten gaan dus naar links, vanwege taal -
je verwijten gaan niet naar regeringspartijen, oa CDA die het beleid en daarmee de puinbak gecreëerd hebben.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:08

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:

Het kabinet, ja inclusief CDA, verwijt ik iets anders, namelijk dat ze geen ruggengraat tonen tegenover dit gekakel vanuit D66/GL/en co. VVD waait op landbouwgebied mijn inziens met alle winden mee, CDA en CU idem dito.

D66 heeft de meest slechte punten van rechts gecombineerd met de meest slechte punten van links. Het is gewoon een draak van een partij die nu heel de Nederlandse politiek in de houdgreep heeft.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:34

Janneke2 schreef:
Nee, klopt.
Die nare meneer van de PVV kan ook flink schreeuwen en heeft naar de letter van de wet nog nooit in het kabinet gezeten.

Dus ja: schreeuwen zonder kabinetsdeelname kan.

(Ik zou het zelf dan net niet zo genoemd hebben, eerder 'de plank misslaan' ofzo. Een steek laten vallen is in mijn woordenboek 'iets doen en dat gaat dan niet helemaal goed.)

En als 'iets' hier nu betekent dat ze als partij zijnde misschien kunnen bedenken dat het wellicht een goed idee zou kunnen zijn een poging te doen om met een goed plan naar ons toe te komen... Een plan waaruit duidelijk blijkt dat je als jonge, ambitieuze boer(in) toekomst hebt in dat ideaalplaatje... Dan kun je toch wel vaststellen dat dat niet helemaal goed gaat? Want als ze wel een goed plan hadden gehad, dan waren de boeren nu niet boos. Het blijft bij 'meer verdienen met minder dieren'. Verder dan dat komen ze niet. Dat is dan toch een fout van die partijen, dat ze de mensen waarover ze continu praten niet met zich mee krijgen, terwijl bijvoorbeeld een D66 beweert 'niemand te laten vallen'?

In plaats van een poging te doen om een positieve draai aan het hele verhaal te geven, stoken ze de boel alleen maar verder op door te polariseren: Jouw zoon/dochter kan geen huis vinden, want de boeren stoten teveel stikstof uit. En, de natuur gaat eraan, want ja... de boeren.

Janneke2 schreef:
(En inderdaad: van linkse partijen moet jij niets hebben, als ik het woord 'gekakel' goed inschat.
Mijn persoonlijke inschatting van het CDA is echter vergelijkbaar: geen ruggegraat.
En de verwijten gaan dus naar links, vanwege taal -
je verwijten gaan niet naar regeringspartijen, oa CDA die het beleid en daarmee de puinbak gecreëerd hebben.)

Als ik een lijstje met mijn verwijten hier moet gaan opsommen ben ik morgenvroeg nog bezig }>

Maar in het kort, als het je gerust kan stellen: ik ben al wel even klaar met het CDA. Het verschil met D66 en GL zit 'm in dat het CDA en VVD ons niet continu neerzetten als het grote probleem, daarom ben ik waarschijnlijk een stuk milder naar die partijen toe. Want heel eerlijk, daar zit bij mij de grootste angel.