Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Tiepfoudt het is jammer dat je het niet wilt snappen, de feiten blijft draaien in je eigen belang, en nog steeds blijft denken dat je zo goed bezig ben.
En ook nog beweren dat je aan álles wil meewerken ten gunste van klimaat en duurzaamheid...
Popstra kan haat noemen, wat jij onderschrijft blijkbaar, maar de "haat" (als je het zo wil noemen) creëer je zelf:
de superieure houding van de boeren dat wij dankbaar moeten zijn dat zij voor ons voedsel zorgen.. en dat zij er altijd al waren en dus meer rechten hebben..
Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..
Conclusie: ik heb gelukkig andere normen en waarden en een ander idee over wat houden van betekent.
Wat mij betreft scheiden onze wegen hier opnieuw
julius_juut schreef:De hogere uitstoot van biologisch gehouden dieren is voor mij eerder een 'dan moeten de aantallen dus nog verder naar beneden' dan een 'dan maar gangbaar houden' maar dat is omdat ik een van die mensen ben die de grote stallen met varkens/kippen in dieronwaardige omstandigheden graag zou zien verdwijnen.
Het maakt het kiezen over de toekomst waarschijnlijk wel nog moeilijker voor veehouders die wel doorwillen, maar niet door kunnen op de huidige manier. Overstappen op landbouw lijkt me voor veel op niet een optie, zelfs als de grond er wel geschikt voor is.
Nikass schreef:Misschien heb je gelijk Charly. Het frustreert me dat veel van de deelnemers aan dit topic in haar zg wetenschappelijk onderbouwde eigen lobby geloven. Ze zou goed samen kunnen werken met Rutte waarschijnlijk.
Excuus als het te emotioneel was.
Het is inderdaad beter dat ik niet meer op haar reageer. Ik ken tiepfoudt al wat langer uit topics, ook hele andere topics die ze probeerde te verstoren met haar boeren lobby.
Geduld is het beste, want eindelijk eindelijk komt er een ommekeer. Een veranderingsproces laat lang op zich wachten en duurt ook lang, maar eindelijk is het begonnen.
Dus de waarheid haalt haar vanzelf wel in.
julius_juut schreef:De hogere uitstoot van biologisch gehouden dieren is voor mij eerder een 'dan moeten de aantallen dus nog verder naar beneden' dan een 'dan maar gangbaar houden' maar dat is omdat ik een van die mensen ben die de grote stallen met varkens/kippen in dieronwaardige omstandigheden graag zou zien verdwijnen.
Het maakt het kiezen over de toekomst waarschijnlijk wel nog moeilijker voor veehouders die wel doorwillen, maar niet door kunnen op de huidige manier. Overstappen op landbouw lijkt me voor veel op niet een optie, zelfs als de grond er wel geschikt voor is.
ruitje schreef:Er gaan nu dus wel 2 dingen door elkaar spelen: dierenwelzijn en stikstof. Is moeilijk te scheiden wel. Ik denk dat je het terecht hebt over een ideaal, want biologisch is al bijna geen markt voor en dan moet het dus nog duurder worden in productie...
ruitje schreef:Maar jouw post is wel het voorbeeld van dat boeren het blijkbaar niet zo persoonlijk moeten opvatten, terwijl links activisme het zo persoonlijk maakt als kan.
Nikass schreef:Tiepfoudt het is jammer dat je het niet wilt snappen, de feiten blijft draaien in je eigen belang, en nog steeds blijft denken dat je zo goed bezig ben.
Nikass schreef:En ook nog beweren dat je aan álles wil meewerken ten gunste van klimaat en duurzaamheid...
Citaat:Voor de zoveelste keer, ik ben mij terdege bewust van de impact die wij hebben op klimaat, natuur en milieu en ik ben bereid om aan alle ontwikkelingen mee te werken, als ik daarbij tenminste niet failliet ga.
Nikass schreef:Popstra kan haat noemen, wat jij onderschrijft blijkbaar, maar de "haat" (als je het zo wil noemen) creëer je zelf:
de superieure houding van de boeren dat wij dankbaar moeten zijn dat zij voor ons voedsel zorgen.. en dat zij er altijd al waren en dus meer rechten hebben..
Nikass schreef:Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..
Nikass schreef:Conclusie: ik heb gelukkig andere normen en waarden en een ander idee over wat houden van betekent.
Wat mij betreft scheiden onze wegen hier opnieuw
Nikass schreef:Misschien heb je gelijk Charly. Het frustreert me dat veel van de deelnemers aan dit topic in haar zg wetenschappelijk onderbouwde eigen lobby geloven. Ze zou goed samen kunnen werken met Rutte waarschijnlijk.
Excuus als het te emotioneel was.
Nikass schreef:Het is inderdaad beter dat ik niet meer op haar reageer. Ik ken tiepfoudt al wat langer uit topics, ook hele andere topics die ze probeerde te verstoren met haar boeren lobby.
Nikass schreef:Geduld is het beste, want eindelijk eindelijk komt er een ommekeer. Een veranderingsproces laat lang op zich wachten en duurt ook lang, maar eindelijk is het begonnen.
Dus de waarheid haalt haar vanzelf wel in.
BigOne schreef:Tiepfoudt, aangezien jullie dus een gemiddeld melkveebedrijf hebben van mij toch de vraag: waarom nu nadenken over transitie naar een toekomstbestendig melkveebedrijf.
BigOne schreef:Zagen jullie ( algemeen) dit echt niet aankomen?
ruitje schreef:Over die vloeren...Ik vind het niet normaal hoeveel klappen 1 sector in 6 maanden kan krijgen, zakelijk gezien zal je best iemand aansprakelijk kunnen stellen, maar haal je dan je bedrijfsplan nog overeind?
Citaat:Voor de zoveelste keer, ik ben mij terdege bewust van de impact die wij hebben op klimaat, natuur en milieu en ik ben bereid om aan alle ontwikkelingen mee te werken, als ik daarbij tenminste niet failliet ga.
Citaat:Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat hier nu zo raar aan is. Moeten wij alles over ons heen laten komen en maar hopen dat wij aan het eind van de rit nog aan boord zijn? Vooralsnog ontbreekt van een degelijk (financieel) plan ieder spoor, dus ik heb er vooralsnog geen vertrouwen in. Ben ik trouwens wel de persoon die je dat wantrouwen kwalijk moet nemen? Of laten de linkse partijen hier wellicht grote steken vallen?
Janneke2 schreef:Citaat:Voor de zoveelste keer, ik ben mij terdege bewust van de impact die wij hebben op klimaat, natuur en milieu en ik ben bereid om aan alle ontwikkelingen mee te werken, als ik daarbij tenminste niet failliet ga.Citaat:Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat hier nu zo raar aan is. Moeten wij alles over ons heen laten komen en maar hopen dat wij aan het eind van de rit nog aan boord zijn? Vooralsnog ontbreekt van een degelijk (financieel) plan ieder spoor, dus ik heb er vooralsnog geen vertrouwen in. Ben ik trouwens wel de persoon die je dat wantrouwen kwalijk moet nemen? Of laten de linkse partijen hier wellicht grote steken vallen?
Ik moet bekennen dat ik die laatste zin wel intrigerend vind.
'Laten de linkse partijen hier steken vallen?'
Ik reken zelf Rutte II tot de rechtse kabinetten, dus het is een tijd geleden dat er een linkse partij in de regeing zat: Balkenende IV, 2007-2010.
En ik heb hier herhaaldelijk een 'oeroud' doch springlevend programmapunt van GroenLinks genoemd
(... zelden populair boj boeren, ik weet het...)
'De kartelwaakhond moet anders worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.'
(Maar een partij die niet in de regering zit, kun je lastig verwijten steken te hebben laten vallen.)
CharleyT schreef:Volgens mij zijn al bezig met RutteIV hoor. Reken je Rutte III en IV ook tot rechtse kabinnetten?
Janneke2 schreef:Ik moet bekennen dat ik die laatste zin wel intrigerend vind.
Ik reken zelf Rutte II tot de rechtse kabinetten, dus het is een tijd geleden dat er een linkse partij in de regeing zat: Balkenende IV, 2007-2010.
En ik heb hier herhaaldelijk een 'oeroud' doch springlevend programmapunt van GroenLinks genoemd
'De kartelwaakhond moet anders worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.'
(Maar een partij die niet in de regering zit, kun je lastig verwijten steken te hebben laten vallen.)
Tiepfoudt schreef:Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?
Tiepfoudt schreef:Janneke2 schreef:Ik moet bekennen dat ik die laatste zin wel intrigerend vind.
Dit verwijt van mij is gericht op de partijen die het hardste schreeuwen dat de landbouw een transitie moet doormaken, maar zelf geen flauw benul (lijken te) hebben hóe die transitie door te komen met zoveel mogelijk ambitieuze, jonge boeren nog aan boord. Hiervoor hoeft een partij toch niet persé in het kabinet te zitten?
Het kabinet, ja inclusief CDA, verwijt ik iets anders, namelijk dat ze geen ruggengraat tonen tegenover dit gekakel vanuit D66/GL/en co. VVD waait op landbouwgebied mijn inziens met alle winden mee, CDA en CU idem dito.
Janneke2 schreef:Nee, klopt.
Die nare meneer van de PVV kan ook flink schreeuwen en heeft naar de letter van de wet nog nooit in het kabinet gezeten.
Dus ja: schreeuwen zonder kabinetsdeelname kan.
(Ik zou het zelf dan net niet zo genoemd hebben, eerder 'de plank misslaan' ofzo. Een steek laten vallen is in mijn woordenboek 'iets doen en dat gaat dan niet helemaal goed.)
Janneke2 schreef:(En inderdaad: van linkse partijen moet jij niets hebben, als ik het woord 'gekakel' goed inschat.
Mijn persoonlijke inschatting van het CDA is echter vergelijkbaar: geen ruggegraat.
En de verwijten gaan dus naar links, vanwege taal -
je verwijten gaan niet naar regeringspartijen, oa CDA die het beleid en daarmee de puinbak gecreëerd hebben.)