Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 08:21

Maar verlaten ze dan de half dode dieren of worden die uiteindelijk wel opgevreten?
Ik heb nog nooit in een docu gezien dat orca’s of dolfijnen hun prooien achterlaten of aan surplus killing doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:26

Vossen doden ook een hele hoop jonge ganzen, die ze dan begraven voor later.

Normaliter zouden roofdieren zoals wolven niet een hele populatie uitroeien (want daarmee verliest het roofdier zijn voedselbron), er zal altijd een balans zijn. En daar komt ook bij dat er veel aaseters (vogels zoogdieren insecten) mee profiteren en uiteindelijk tot en met de mineralen die terugkomen in de aarde.

Maar dat hele proces geldt niet voor gehouden vee. Die zijn niet gebiedseigen (al zouden die vee-eenheden er wellicht ook van nature zijn als het landschap natuur was ipv weilanden), en dode dieren worden direct verwijderd.
Een wolf kan ook een gedood schaap niet meeslepen naar zijn welpen als daar stroomdraden rond het schaap zijn. (ik weet even niet zeker of wolven zoals vossen prooien willen meeslepen).

Het hele punt is denk ik nog steeds, dat een natuurlijke balans tussen wolven en prooiaanbod op deze manier nooit tot wasdom komt. Een wolf kan gewoon niet weten dat dieren achter draadjes al van iemand anders zijn, wat dat betreft is ons gedrag en onze manier van inrichten van onze mensenwereld, echt iets dat totaal losstaat van de natuur.

Denk ook bijv aan auto’s: dieren begrijpen niet dat auto’s hun niet zien en een vaste baan volgen. Zoiets komt in de natuur helemaal niet voor, dieren zien elkaar en botsen niet tegen elkaar op immers?
Zo zijn draadjes met schok, of tamme honden, en dergelijke voor een wolf ook iets waar ze op een wolvenmanier op zullen reageren, en schapen gewoon dieren die hun jachtinstinct aanwakkeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:55

Marigold schreef:
Normaliter zouden roofdieren zoals wolven niet een hele populatie uitroeien (want daarmee verliest het roofdier zijn voedselbron), er zal altijd een balans zijn.

Als je de podcasts (lang!) beluistert van dr Valerius Geist dan zegt hij hierover dat dat nu juist is wat wolven wel doen en dat ze daarom door de mens altijd bejaagd moeten worden.

Het begint met dat ze eerst alle jonge dieren opvreten zodat er geen nieuwe aanwas is, gevolgd door de overgebleven volwassenen dieren. Eventueel bijgestaan door beren waardoor er volgens hem een "preditor pit" ontstaat.
In zijn visie waren het juist de grote katachtigen die voorkomen dat wolven een probleem werden. In de gebieden waar beide voorkomen wordt dan de wolven populatie in toom gehouden.

Link naar podcast https://youtu.be/TBFGlCipnqo?si=C_tUtyqm_l5qCbxh

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 09:06

Dank voor de tip, Mist.
Ik sla hem op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:10

tienus63 schreef:
Dank voor de tip, Mist.
Ik sla hem op.

Vanaf 43 minuten gaat het over wolven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:34

Die predator pit heb ik vaker voorbij horen komen. Ik denk dat de meeste mensen zich dat niet beseffen. Nu valt het nog niet zo op, omdat er nog jonge dieren geboren worden maar bij de tellingen van wild moet toch op gaan vallen dat de aanwas stagneert en mogelijk zelfs al af gaat nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:37

Ik weet niet of dat hier ook zo snel gaat omdat er overal in nederland makkelijke andere dieren te krijgen zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:06

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet of dat hier ook zo snel gaat omdat er overal in nederland makkelijke andere dieren te krijgen zijn.

Dan is het gevolg dat je paarden, ook grote ,nooit meer buiten kunt zetten, ook niet overdag.
Er is nog steeds de mythe dat grote dieren niet aangevallen worden. Terwijl elanden en rendieren de hoofd prooien zijn van wolven hier.
Tijd geleden 3 voor de auto gehad, kon vanuit mijn ford Ranger de knieschijven zien. De grootste was net zo groot als mijn merrie van 1,78

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:28

Mekel wordt hier zo bekritiseerd omdat hij zich zelf niet zou houden aan de richtlijnen voor de bescherming. Toch klopt dat niet: in kuddeverband houden geldt als een goede voorzorgsmaatregel voor paarden/pony's. Net als de schrikdradenafrastering. Of je het wenselijk vindt dat de dieren in het natuurgebied waar wolven leven worden gehouden, is uiteraard een andere vraag.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:31

DuoPenotti schreef:

Ik heb toch al wat foto’s voorbijzien komen met een wolf die een eekhoorn in zijn bek had. Ik denk dat voor bedreigde diersoorten als konijn, haas en de rode eekhoorn, de wolf wel degelijk een groot risico vormt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:35

josien_m_ schreef:
Mekel wordt hier zo bekritiseerd omdat hij zich zelf niet zou houden aan de richtlijnen voor de bescherming. Toch klopt dat niet: in kuddeverband houden geldt als een goede voorzorgsmaatregel voor paarden/pony's. Net als de schrikdradenafrastering. Of je het wenselijk vindt dat de dieren in het natuurgebied waar wolven leven worden gehouden, is uiteraard een andere vraag.

Op papier een goede voorzorgsmaatregel, in de praktijk betekent het een voor een de beestjes laten oppeuzelen…… |(

En dhr. Mekel weet dit best wel, heeft al jaren ervaring met het laten doden van zijn ook volwassen exmoor pony’s.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155144 ... -beschermd
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 05-04-25 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:36

Ik snap er ook werkelijk niets van .

Ik lees net dat er ergens een bouwvertraging is en natuurlijk heel veel meer geld uitgegeven moet worden omdat er een winterslaap plaats voor 50 tot 70 vleermuizen is gevonden. Groot krantenartikel.

Dat er dagelijks vee wordt afgeslacht is niets over te lezen. Of over de veukens van het aekingerzand.

Ik ben absoluut niet tegen vleermuizen en heb zelf een kast hangen maar vind dit zo tegenstrijdig.
Ik ben gewoon verdrietig / woedend over de zo verkeerde machtposities van bep personen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:38

josien_m_ schreef:

Het s nachts/in het donker en schemer kleiner opsluiten of binnen zetten behoort niet bij de richtlijnen? Het kuddeverband houden is natuurlijk maar klein stukje van de richtlijnen. Zijn omheining en stroom hoeveelheid kloppen niet naar de richtlijnen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 11:44

Zichtmelding Koekange Dr
Citaat:
Koekange Drenthe
05-04-2025
11.00 uur

Wolf gezien thv de oshaarseweg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via geen bron
https://www.facebook.com/share/v/1Hcb7G ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:36

sterregoud schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb toch al wat foto’s voorbijzien komen met een wolf die een eekhoorn in zijn bek had. Ik denk dat voor bedreigde diersoorten als konijn, haas en de rode eekhoorn, de wolf wel degelijk een groot risico vormt.

Oh ik las het als aanwas wolf stagneert.

Denk fout gelezen nu ik nog eens lees.

Ja bedreigde diersoorten die daarom niet meer worden bejaagd gaan zeker de klos zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:54

tienus63 schreef:
Als je de zoekfunctie gebruikt op bokt zie je al dat dit experiment al een aantal jaar gaande is.
Exmoor pony’s Wapserveen gepakt, exmoorpny’s Kale Duinen gepakt, Exmoorpony’s Aekingerzand gepakt.
Allemaal dieren van Mekelogisch Beheer die ingezet worden door S adiatische B eul B eleid.

Aekingerzand en kale duinen is het zelfde gebied dacht ik? Geen idee hoor maar ken de omgeving van vroeger. Of er lopen 2 kuddes apart zou ook kunnen.

Blijft bijzonder, dat oudste veulen ging aardig goed, maar nu al 2 van de 3 weg. Volgend jaar weer hetzelfde waarschijnlijk als er een hengst bij loopt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 13:48

Toen ik de eigenaar vorig jaar sprak had hij het er ook over dat er pony’s liepen bij Dillingerzand oid.
Maar ik ben er niet bekend.
Ik begreep wel uit zijn woorden dat hij in verschillende gebieden koppeltjes had lopen.
De ponies verhuurt hij aan SBB.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 16:19

Zichtmeldingen Veeningen Dr
Citaat:
Veeningen Drenthe
05-04-2025
12.30 uur

Wolf stak de A28 over vlak voor een auto langs richting Veeningen, de bestuurder is erg geschrokken maar gelukkig ongedeerd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18bFhk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:00

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:56

Worden niet alle meldingen meer gedaan in de WhatsApp groep? Want er zijn zoveel meldingen geweest in de buurt en niks staat op de app. Deze in Oldebroek ook niet.

Mijn minipaarden staan sinds januari in Oldebroek. Maar je kan nergens meer staan in deze omgeving. Overal is hij al geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:34

Heel veel dierhouders melden het om verschillende redenen niet meer aan een whatsapp groep en/of pagina’s.
Ik begrijp het, maar ik vind het wel jammer.
Dan liever melding 5 schapen gedood in Duckstad zonder de Kwaakstraat te noemen en dan maar hopen dat de omwonenden het via de tamtam gehoord hebben, maar voor Gansdorp kan het nuttig en handig zijn om te weten dat de wolf 5 km eerder aanwezig is geweest.

Soms komen meldingen dermate onduidelijke binnen dat ik ze ook niet kopieer naar bokt.

Ik ben persoonlijk bij geen enkele pagina/persoon en of alert groep betrokken.
Ik kopieer en plak letterlijk wat ik via app binnen krijg of op Facebook lees en zet dit hier neer met bron vermelding.

Persoonlijk denk ik dat het juist nu steeds belangrijker wordt om zichtmeldingen en aanvallen wel zo snel mogelijk door te geven om de impact duidelijk te maken.
Ik heb de indruk dat er inmiddels ook nieuwe gebieden door de wolven ingenomen zijn, zoals bij voorbeeld in zuid Limburg.
In zuidwest Drenthe leven inmiddels meerdere roedels of paren.
En ik vrees dat het op de UH ook niet bij 1 roedel blijft die dit jaar jongen krijgt.
Imo relevant om te weten als je in die regio’s woont.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:19

Ja. De meldingen zijn echt super relevant. Dat maakt voor mij wel uit. Nu snap ik dat ze ook heel snel ineens wel hier kunnen zijn, dus heilig is het zeker niet.
Maar het ophangen van banners langs mijn wei, dat mijn paarden geen wolvenvoer zijn bijvoorbeeld, dat vind ik dan wel weer spannend. Ik heb weinig zin dat iemand mijn omheining gaat slopen daarom, dan ben ik nog verder van mijn paarden beschermen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:39

Ben er achter gekomen dat de aanval in Oldebroek echt heel dichtbij de stal is van mijn minis. Heb het ook doorgegeven aan de stalhouder.
Eerder kwam er veel meer in de app groep terecht. Jammer dan zie je het toch eerder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:18

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag Friesland
06-04-2025
0.15 uur

Zicht melding

Wolf gezien aan de bosrand achter de Wissel. Stond op 10 meter afstand van de meldster, bleef haar eerst even aankijken waarna ze met de sleutels rammelde en de wolf ervandoor ging richting de Poostweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EKMq8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:34

Zichtmelding Olterterp Frl
Citaat:
Olterterp Friesland
06-04-2025
9.30 uur

Zicht melding

Wolf gezien in het bos, liep op 40 meter afstand over het pad richting Beetsterzwaag.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18tS17 ... tid=wwXIfr