Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:42

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Irmaz, hoe jij je als “derde generatie allochtoon” voelt zegt echt 0,0 over hoe tweede, of eerste generaties zich dan wel niet moeten voelen.
Irmaz schreef:
Ga je nu echt mij vertellen hoe ik me moet voelen?
Citaat:
Nee. Ik vertel je dat jij niet over anderen kan beoordelen hoe ze zich zouden moeten voelen op basis van hoe jij je ergens over voelt

...en als gezegd: je kunt drieduizend jaar in Drenthe wonen,
en je verre wensen te houden van discriminatie.

Het is niet nodig om potentieel slachtoffer van racisme te zijn, om je er tegen te verzetten.

Zeg ik dat? Dat je verzetten tegen racisme is voorbehouden aan bepaalde groepen? Volgens mij niet. Ik snap dan ook niet waarom je mij quote en dat insinueert

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:44

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Geldt dat ook voor de mensen die de straten niet opgaan om te protesteren?

Geldt dat ook voor mensen die stil zijn op de racistische uitlatingen van Wilders, Faber enz. ?
Die stemmen in met bepaalde uitspraken van deze politici?

Geen idee. Het is mijn uitspraak niet? Vraag het BigOne als je antwoord wil op de vraag hoe ver we haar uitspraak door kunnen trekken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:47

... wat ik wel spannend vind: Schoof stelt zich op als een heer, als redelijkheid, iemand die staat voor de rechtsstaat, tegen discriminatie en racisme.
(En wat er precies 'in de Trêveszaal' wordt besproken, dat krijgen we niet te horen. Op zich terecht. En Schoof klinkt een beetje als een strenge vader die zegt 'dat hij zijn zoontje opvoedt, maar dat de details niemand iets aangaan'.)

En toen hadden we een boze Wilders.
"Slappe hap".

Aan de ene kant denk ik: misschien is dit de verbinding ten top: met de pvv en al, maar wel volgens de regels.

Maar na de slappe hap tweet denk ik vooral "Wilders is als rupsje Nooitgenoeg".
Zelfs dit kabinet, ver voorbij mijn tolerantie deugt niet in zijn ogen.

...de weddenschap luidt 'Dit kabinet haalt de Kerst niet'.

irmaz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:50

Baudet heeft het al over 3e en 4e generatie allochtonen die naar zijn mening gestimuleerd moeten worden om "terug" te keren naar "hun" land en wil daarvoor een stimuleringsregeling. Of Schoof daarin mee wil gaan.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:52

Janneke2 schreef:
... wat ik wel spannend vind: Schoof stelt zich op als een heer, als redelijkheid, iemand die staat voor de rechtsstaat, tegen discriminatie en racisme.
(En wat er precies 'in de Trêveszaal' wordt besproken, dat krijgen we niet te horen. Op zich terecht. En Schoof klinkt een beetje als een strenge vader die zegt 'dat hij zijn zoontje opvoedt, maar dat de details niemand iets aangaan'.)

En toen hadden we een boze Wilders.
"Slappe hap".

Aan de ene kant denk ik: misschien is dit de verbinding ten top: met de pvv en al, maar wel volgens de regels.

Maar na de slappe hap tweet denk ik vooral "Wilders is als rupsje Nooitgenoeg".
Zelfs dit kabinet, ver voorbij mijn tolerantie deugt niet in zijn ogen.

...de weddenschap luidt 'Dit kabinet haalt de Kerst niet'.

Zal het niet juist de houding van Wilders zijn die hier funest is voor de steun van alle gematigde PVV stemmers? Alle stemmers die voor ‘Milders’ zijn gegaan? Of is dat misschien wishful thinking?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:55

996981 schreef:
Irmaz, hoe jij je als “derde generatie allochtoon” voelt zegt echt 0,0 over hoe tweede, of eerste generaties zich dan wel niet moeten voelen.
Irmaz schreef:
Ga je nu echt mij vertellen hoe ik me moet voelen?
Citaat:
Nee. Ik vertel je dat jij niet over anderen kan beoordelen hoe ze zich zouden moeten voelen op basis van hoe jij je ergens over voelt

Citaat:
...en als gezegd: je kunt drieduizend jaar in Drenthe wonen,
en je verre wensen te houden van discriminatie.

Het is niet nodig om potentieel slachtoffer van racisme te zijn, om je er tegen te verzetten.
Citaat:
Zeg ik dat? Dat je verzetten tegen racisme is voorbehouden aan bepaalde groepen? Volgens mij niet. Ik snap dan ook niet waarom je mij quote en dat insinueert

Please relax...

Als gezegd, ik vind op zich discussies interessant over 'ik ben onder andere X en ik vermoed dat allerlei andere mensen die ook X zijn, iets vergelijkbaars voelen'.

Ik denk niet dat jij Irma vertelde hoe zij zichzelf moest voelen.
... maar ik deel de gevoelens van eerste, tweede en derde generatie allochtonen, dus in die zin had ik kunnen schrijven wat Irma schreef.

Om er om mij moverende redenen aan toe te voegen, import Drentse (...zonder h... ;) ) zijnde, wat mijn autochtone buren vinden.
Ik lees je reactie ook als instemming: 'ongeacht tot welke groep je behoort, wat je achtergrond ook is, iedereen kan de keuze maken om tegen racisme te zijn'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:03

lunchpauze..

tot nu toe vind ik dat Schoof zich aardig staande houdt. Hij wordt flink onder vuur genomen (terecht). Wilders heeft zich ook weer laten zien, negatief. Ik vrees dat dit kabinet niet lang gaat standhouden.

Als ik de nieuwberichten zo even doorscroll is het overal in de wereld op politiek gebied spannend. Frankrijk met LePen, USA met een stamelende Biden, Sunak die op omvallen staat.. best interessant allemaal waar het heen gaat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:05

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Ik snap oprecht niet wat dit met de uitspraak van 996981 te maken heeft.

Dat ik officieel geen 3e maar 2e generatie allochtoon ben volgens de regels en dat mijn familie-geschiedenis alle reden geeft om niet per definitie te vertrouwen op de Nederlandse regering als het op (alleen op geboorte) uitsluiting van bevolkingsgroepen.

nummertje beweerde dat ik niet kan invoelen hoe 2e generatie allochtonen zich in nederland voelen omdat ik derde generatie zou zijn. Dat klopt dus al niet met de feiten zij kan helemaal niet weten of ik me kan invoelen voor een eerste generatie nieuwkomer aangezien zij niet kan bepalen hoe ik me zou moeten voelen als 2e of 3e generatie :roll:

Maar ik sluit hiermee de discussie, jullie staan beiden inmiddels in mijn foeilijst want ik ben het zinloze gezuig een beetje zat :evaw:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:07

juval schreef:
lunchpauze..

tot nu toe vind ik dat Schoof zich aardig staande houdt. Hij wordt flink onder vuur genomen (terecht). Wilders heeft zich ook weer laten zien, negatief. Ik vrees dat dit kabinet niet lang gaat standhouden.

Eens, hij komt op mij best goed en eerlijk over. Ik hoop, zoals ik er nu tegenaan kijk, dat hij stand houdt :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:08

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Dat ik officieel geen 3e maar 2e generatie allochtoon ben volgens de regels en dat mijn familie-geschiedenis alle reden geeft om niet per definitie te vertrouwen op de Nederlandse regering als het op (alleen op geboorte) uitsluiting van bevolkingsgroepen.

nummertje beweerde dat ik niet kan invoelen hoe 2e generatie allochtonen zich in nederland voelen omdat ik derde generatie zou zijn. Dat klopt dus al niet met de feiten zij kan helemaal niet weten of ik me kan invoelen voor een eerste generatie nieuwkomer aangezien zij niet kan bepalen hoe ik me zou moeten voelen als 2e of 3e generatie :roll:

Maar ik sluit hiermee de discussie, jullie staan beiden inmiddels in mijn foeilijst want ik ben het zinloze gezuig een beetje zat :evaw:

Zij beweerde dat jouw gevoel niet het gevoel van anderen hoeft te zijn, wat imo gewoon correct is. Ze zegt niks over of jij je in kunt leven in anderen in de oorspronkelijke opmerking.

Je zou ook eerst kunnen vragen hoe iemand iets bedoelt, voor je onterechte conclusies trekt en anderen beschuldigt van 'zuigen'.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-07-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:08

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Dat is helemaal niet wat ik zeg. Als jij dat zo leest kun je me inderdaad beter foeien :)

Edit: ik zie nu pas dat je weer een vuiltje in je oog hebt ;)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 04-07-24 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:09

Babootje schreef:
Maar de uitspraak "From the river to the sea, etc" staat hij achter en geeft er zijn eigen invulling aan. Terwijl deze in NL uiterst omstreden is en in DL verboden. Is dat niet een beetje "de pot verwijt de ketel, etc" dan?

Emmaa2 schreef:
Niet geheel on topic, maar wisten jullie dat ‘from the river to the sea’ oorspronkelijk een zionistische uitdrukking is? Netanyahu heeft het ook lang geroepen, ze wilden een Israëlische staat van de rivier tot de zee. De Palestijnen hebben hem vervolgens overgenomen om aan te tonen dat ze hun land dus juist weer terug willen.

Het gaat er niet om wie de uitdrukking als eerste heeft gebruikt (fysiek duidt de uitdrukking op het land tussen de middellandse zee en de rivier de Jordaan tot de landsgrenzen van Libanon en Egypte).
Het gaat erom welke algemene connotatie het nu heeft in verband met de oorlog die gevoerd wordt door Hamas/Hezbollah (met behulp van Iran, Syrie, Jemen, etc) en die een totale uitroeiing van Israel/de Joden tot hoger doel hebben, ongeacht welke persoonlijke uitleg de heer Baars er ook bij heeft.
De slogan is omstreden, mede gezien de enorme toename van antisemitisme ook in NL, polariseert net zo goed als uitspraken van Wilders en zou je dus net zo goed niet moeten willen gebruiken/scanderen. Daarin heeft Yesilgoz geen ongelijk denk ik.

Dit artikel in de Guardian gaat in op de slogan, hoe deze historisch is gegroeid en legt uit waarom deze omstreden is
https://www.theguardian.com/world/2023/ ... -palestine
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-07-24 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

mijn vader is ook in nederlands indië geboren (toen mijn oma in het jappenkamp zat) maar ik voel mij zeker niet allochtoon.

996981

_San87_ schreef:
Zij beweerde dat jouw gevoel niet het gevoel van anderen hoeft te zijn, wat imo gewoon correct is.

Dat inderdaad. Blijkbaar komt het (na meermaals verduidelijken) nog niet over…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:10

Citaat:
best interessant allemaal waar het heen gaat.

Vooral zorgelijk vind ik waar het heen gaat en eigenlijk niet zo zeer interessant.
De reportage waarin vele brexit stemmers aan het woord werden gelaten van de week loog er niet om. Wat een misère.
Al dat extreem rechtse gedoe waarbij er in Oekraïne een oorlog wordt gevoerd door een zeer agressief Rusland dat garen spint bij dit extreem rechtse gedoe in teveel EU landen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:13

pien_2010 schreef:
Citaat:
best interessant allemaal waar het heen gaat.

Vooral zorgelijk vind ik waar het heen gaat en eigenlijk niet zo zeer interessant.
De reportage waarin vele brexit stemmers aan het woord werden gelaten van de week loog er niet om. Wat een misère.
Al dat extreem rechtse gedoe waarbij er in Oekraïne een oorlog wordt gevoerd door een zeer agressief Rusland dat garen spint bij dit extreem rechtse gedoe in teveel EU landen.

Rusland heeft gewoon geluk dat zo overal in de wereld de pl*eu*ris is uitgebroken of nog uitbreekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:20

juval schreef:
mijn vader is ook in nederlands indië geboren (toen mijn oma in het jappenkamp zat) maar ik voel mij zeker niet allochtoon.

... over woorden kunnen we eindeloos debatteren - en over gevoelens ook.

Maar binnen de regels van de Nederlandse overheid ben je dus allochtoon.
....meer dan eens heb ik mensen in vrolijk gelach zien uitbarsten toen dit bleek.

Ik herinner mij ook de woede van een lieve, oude vrouw. Ze was geboren in Nederlands Indië, was licht verbijsterd over de slechte beheersing van de Nederlandse taal, verder kende ze uit haar hoofd alle (toenmalige) stations tussen Roodeschool en Groningen CS etc, de loop van alle rivieren, etc etc etc.
Ze was altijd Nederlands staatsburger geweest, drie jaar concentratiekamp (wegens racisme) toen ze hierheen moest komen was het allemaal erg lastig (nul begrip, het was lekker warm bij jullie, jullie jappekampen waren niet zo erg, etcetera) -
"En ben ik dan allochtoon...?!" -:(-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:40

juval schreef:

Maar je bent het technisch wel :)
Jouw moeder is niet vastgezet door de regering van haar eigen land maar door een bezetter. Mijn opa is vastgezet door zijn eigen land (Nederland) alleen om de reden dat hij niet in dat land was geboren maar in Duitsland.

Ik voel me overigens ook geen allochtoon, net zo min als mijn opa dat deed. Het gaat er niet om hoe jij je zelf voelt maar hoe een regering kan besluiten dat je er ineens niet bijhoort en daar consequenties aan verbind.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:45

maar als je beide ouders nederlander zijn, en toevallig op het moment van de geboorte van het kind in het buitenland zijn. Dan blijf je toch gewoon nederlands staatsburger?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:46

Ik vind het echt smerig van Wilders, zijn eigen premier zo aanvallen. Maar het was natuurlijk niet zijn eerste keus. Alleen laat hij zo wel zijn ware aard zien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:51

juval schreef:
maar als je beide ouders nederlander zijn, en toevallig op het moment van de geboorte van het kind in het buitenland zijn. Dan blijf je toch gewoon nederlands staatsburger?

:j
Volgens het CBS:

Persoon met een Nederlandse achtergrond
Persoon van wie de beide ouders in Nederland zijn geboren, ongeacht het land waar men zelf is geboren. https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/ ... chtergrond

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:57

prompter schreef:
Ik vind het echt smerig van Wilders, zijn eigen premier zo aanvallen. Maar het was natuurlijk niet zijn eerste keus. Alleen laat hij zo wel zijn ware aard zien.

Dit begrijp ik zelfs niet! Dus ik vind het niet zozeer smerig maar meer zeer onbegrijpelijk.
Schoof heeft indirect wat kritische opmerkingen gemaakt waarbij ik dacht dat het over Wilders ging. Dus is dit zijn reactie?
Wilders hoort juist deze premier te steunen. Want zijn kiezers zijn natuurlijk ook niet gek. Als hij zelf mensen die hij gekozen heeft zo gemakkelijk laat vallen, dan doet hij dit immers met iedereen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:14

juval schreef:

Jij hoeft je geen allochtoon te voelen, maar in de statistieken wordt jij wel zo meegenomen.

Maar een allochtoon van 2e generatie met een buitenlandse achternaam en/of een donker uiterlijk heeft misschien wel last van discriminatie en voelt zich daardoor wel een allochtoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:20

Hmmm, ik heb een YT film van de Dalai Lama bekeken om wat in the mood te komen...
...en als ik probeer om Wilders vanuit mededogen te bekijken:
misschien is dit wel een bittere teleurstelling voor hem

Tijdens kabinet R1 heeft hij het verbruid, en Mark Rutte wilde niets meer met hem. Twaalf jaar wachten.
Om "een" reden heeft Yesilgös weer contact gemaakt, nadat zijn club van één lid 37 zetels had en ook de grootste was.
Waarschijnlijk dacht hij: 'Nu of nooit!'
... tijdens de formatie heeft hij waarschijnlijk al een paar meloenen moeten doorslikken, bijvoorbeeld geen premier. (Ik denk dat het hard tegen hard ging en ik denk dat Yesilgös best minister had willen worden.)

Maar goed, menigeen zegt nu 'het kabinet Wilders staat in de startblokken' - en dan wordt er (minimaal, naar mijn idee) afstand genomen van extreem rechtse standpunten.
"Dat zal een hard gelag zijn..."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:25

Volgens die hier gehanteerde definities zijn mijn partner en kinderen allochtoon (inclusief buitenlandse achternaam) Hoewel mijn partner op “cruciale” momenten (nu met het EK voetbal bijvoorbeeld :D ) zich ineens heel een met zijn vaderland voelt, is het verder een echte Nederlander, evenals onze kinderen.

Zij voelen zich ook absoluut niet bedreigd door de huidige regering in welke vorm dan ook :n

Hoe men zich voelt onder de huidige regering is echt van persoon tot persoon verschillend. Net als bij alle andere thema’s in het leven.