Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:08

BigOne schreef:
pien_2010 schreef:
Of het fijn is weet ik niet. Nog meer toekomstige Orbans in Europa zit ik niet op te wachten. Alleen ,zo werkt het voor mij, als de mensen zonder inmenging gekozen hadden voor Rusland vind ik het goed. Dat is democratie. Dus die inmenging is heel fout.

Indien de Russen hadden gewonnen dan hadden ze de zuidkant van Oekraïne ook in hun macht dus dit is gewoon goed, Moldavië is al langer Europees georiënteerd. Maja Sandu is zeker geen Orban .

Eens hoor. Ben er zeker blij mee zeker voor nu!!! Ik heb het meer over de toekomst lange termijn!

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:19

Daar heb je gelijk in Pien . Zie Hongarije, alhoewel Orban in de polls dik op verlies staat maar wanneer Poetin daar helpt is het ook daar de vraag of hij een nederlaag gaat lijden. Ik hoop het.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:46

Orban mag ook vertrekken. Kijk, ga dan bij Rusland maar niet de subsidies opsteken en ondertussen obstructie plegen. En het contact tussen Wilders en Orban doet ons land ook geen goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:45

Trump steekt Zelenskyy weer een mes in de rug ,gvd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 03:34

BigOne schreef:
Trump steekt Zelenskyy weer een mes in de rug ,gvd.

Wat heb ik gemist?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:31

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:54

tamary schreef:

Ach dank je wel. We zijn erg druk op dit moment met huis kopen in Spanje. ( Gelukt) en onze emigratie. Dus ik volg dit topic nu als nieuwsbron.

Citaat:
zei Zelensky: "Ik ben realistisch". "Dit is het standpunt van de Amerikanen vandaag, maar niemand heeft dit onderwerp geschrapt", zei hij.

Uit het artikel. Hoe mooi diplomatiek dit. Zelensky is zich zelf gebleven maar wel diplomatieker geworden. Goed!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:38

Ja hij is weer terug op zijn "oude" mantra dat partijen de realiteit van het slagveld moeten realiseren en met elkaar in gesprek moeten. TACO time dus. Nu is de druk op Poetin er weer vanaf, want reken maar die voelde zich niet senang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:22

Tijdens de ontmoeting tussen Trump en Zelenski schijnt het er "stevig" aan toe te zijn gedaan.
Media berichten dat Trump Zelensky schreeuwend ertoe heeft willen dwingen de Donbass af te staan.

Nadat het Kremlin al had aangegeven dat vredesonderhandelingen of een ontmoeting er voorlopig niet inzitten zegt Trump
""We hebben de ontmoeting met president Poetin afgezegd. Het voelde gewoon niet goed voor mij... maar we zullen het in de toekomst doen."
https://x.com/RpsAgainstTrump/status/19 ... 0881658983

Ondertussen bombardeert Rusland een kinderdagverblijf in Kharkiv.
https://x.com/Gerashchenko_en/status/19 ... 0383986868

Zelensky had laten weten open te staan voor vredesonderhandelingen maar niet van zins te zijn ook maar een meter grondgebied op te geven.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/19 ... 1727389810

Nu Trump er opnieuw achterkomt dat hij door Poetin aan het lijntje wordt gehouden, lijkt hij opnieuw weer een beetje te draaien.
Het lijkt erop dat de US toestemming heeft gegeven om met de Britse stormshadow raket (die US componenten bevat) doelen dieper in Rusland aan te vallen. Trump ontkent dit maar opvallend is dat de raketten nu zijn gebruikt voor een aanvallen dieper in Rusland

Het gaat ook best hard weer met de ontwikkelingen op het moment.
Zie onderstaand voor een overzicht van de gebeurtenissen in de afgelopen paar dagen.

De regering-Trump heeft een belangrijke Amerikaanse beperking op het gebruik door Oekraïne van door het Westen geleverde Storm Shadow-langeafstandsraketten opgeheven, waardoor aanvallen dieper in Rusland mogelijk zijn. - WSJ

Premier van Zweden: Zweden gaat Oekraine 100-150 Gripen E-straaljagers leveren. Dit stelt ons in staat een zeer serieuze luchtmacht in Oekraïne op te bouwen.

Rusland heeft vannacht een grote raket- en UAV-aanval op Oekraïne uitgevoerd!

Oekraine heeft vannacht een grote raket- en UAV aanval op Rusland uitgevoerd. Explosies in Dagestan, olieopslagplaats Dagnefteprodukt en machinefabriek Saransk!

Gesprekken met Bell Textron hebben betrekking op de mogelijke levering van AH-1Z Viper-aanvalshelikopters en UH-1Y Venom-helikopters aan Oekraïne.

SBU demonstreerde een nieuwe generatie legendarische zeedrones "Sea Baby"

Noorwegen stelt $ 150 miljoen beschikbaar aan Oekraïne voor gasaankopen en energieleveringen.

Zelensky: Als we Poetin niet stoppen, zullen we geen vrede hebben. Hij zou nieuwe fronten kunnen openen – want Oekraïne is erg moeilijk voor hem.
Rusland heeft een miljoen driehonderdduizend mensen verloren.

De Oekraïense strijdkrachten hebben de vijand verdreven uit het dorp Koetsjeriv Jaar in de regio Donetsk, — Generale Staf

Drie wetsvoorstellen, bedoeld om de druk op Rusland op te voeren, staan ​​op het punt om woensdag te worden goedgekeurd door de Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen (US) - Axios

Europese bondgenoten hebben al voor 2 miljard dollar aan Amerikaanse wapens voor Oekraïne gekocht, - Rutte

Een torpedobootjager van de Royal Navy heeft een Russisch oorlogsschip onderschept en in de gaten gehouden terwijl het door Britse wateren voer, - Sky News

Er heeft een explosie plaatsgevonden in een fabriek in de stad Kopejsk, regio Tsjeljabinsk, na een aanval met een onbemand vliegtuig.

De regering-Trump heeft een belangrijke Amerikaanse beperking op het gebruik door Oekraïne van door het Westen geleverde Storm Shadow-raketten met een groot bereikt gerealiseerd, waardoor aanvallend diepgaand in Rusland mogelijk zijn.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken en de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Lammy zullen naar Kiev reizen om Oekraïne te informeren dat de beperkingen op het gebruik van langeafstandsraketten tegen Russisch grondgebied zullen worden opgeheven. — Voorzitter van Buitenlandse Zaken van het Huis van Afgevaardigden Michael McCaul in interview met Axios
De levering van tomahawks zit er voorlopig niet in.
https://x.com/igorsushko/status/1833537909485670657

EU keurt eindelijk 19e pakket sancties tegen Rusland goed
Het pakket voorziet onder andere in een vroegtijdige beëindiging van de Russische levering van vloeibaar aardgas (LNG) per 1 januari 2027 en de toepassing van sancties op een groter aantal schepen die deel uitmaken van de zogenoemde "schaduwvloot" van Rusland (we hebben het over meer dan 100 tankers).
https://x.com/UkrReview/status/1981250782457397668

De VS heeft sancties opgelegd aan de twee grootste Russische olieconcerns: Rosneft en Lukoil!
Volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën houdt dit verband met de weigering van Moskou om vrede te zoeken in Oekraïne.
Het is eveneens opmerkelijk dat Washington respectievelijk 28 en 6 dochterondernemingen van Rosneft en Lukoil heeft gesanctioneerd.
Trump reageerde hierop door te zeggen: "Ik voelde dat het moment gekomen was. We hebben hier al heel lang op gewacht."
https://x.com/visionergeo/status/1981269640366915806

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:32

In de richting van Dobropillia blijven de Oekraïense strijdkrachten de omsingelde Russische eenheden strakker omsingelen. De afgelopen dagen zijn onze strijders erin geslaagd hun posities te heroveren nabij de dorpen Nove Shakhove en Kucheriv Yar
https://x.com/teoshengelia29/status/1981077949982863469

De Oekraïense strijdkrachten hebben een groot munitiedepot van de bezetters aangevallen aan de oostelijke rand van Oleshky (regio Cherson) Strategisch want dat ligt in het zuiden.
https://x.com/teoshengelia29/status/1981256664905900463

Dat is nodig, want na de onsuccesvolle aanval op Prokrovsk zet Rusland nu alle ballen op een aanval in het Zuiden.
Het Russische strijdplan verandert en ze hebben opnieuw troepen verplaatst om een ​​nieuwe tactiek te proberen. Het hoofd van het Russische leger verklaarde eerder deze maand dat ze zullen proberen het zuiden te breken.

Rusland versterkte de 7e MAD-divisie met 2+ extra brigades...
extra troepen voor de 19e en 42e divisie
bracht de 5e tank, die in reserve was, terug in de strijd.
de 90e divisie verplaatst, de 27e div verplaatst
Ze denken dat ze het 17e korps kunnen overweldigen en het zuiden kunnen breken.
MAAR de meeste eenheden in het zuiden zijn herbouwde eenheden. Ze zijn niet zo sterk meer als eerder in de oorlog en Oekraïne heeft een goede verdedigingslinie en kan een beroep doen op extra verse troepen.
Ook het land in het zuiden is vlak en moeilijk te doorbreken.
https://x.com/secretsqrl123/status/1980955654241013845

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:00

Goede samenvatting Babootje!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:41

Conclusie: het gaat helemaal niet zo goed met Rusland....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:42

Oorrlog beginnen is nogal eens keuze omdat het in een land niet zo goed gaat...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:24

tamary schreef:
Oorrlog beginnen is nogal eens keuze omdat het in een land niet zo goed gaat...

Daarom kan Poetin ook niet stoppen. Hij kan de oorlogseconomie niet stoppen.
Dat zei Ruslanddeskundige Helga Salemon al in januari bij Sven (kockelman) op NPO1 en het lijkt erop dat ze gelijk heeft. :

Salemon denkt dat Rusland de komende decennia nog economisch in het slop zit. "Omdat mensen het financieel moeilijker hebben, leidt dat tot inflatie. Ik noem het een 'necronomie', want het draait nu alleen om bommen, granaten en mensenvlees." Dat draagt niet bij aan economische groei. "Dus als Poetin stopt en geen deal kan sluiten, is het nog maar de vraag of de resultaten die hij behaalt aan de bevolking kan verkopen. Hij zit in een moeilijk parket."

Rusland stemt daarom waarschijnlijk niet in met een wapenstilstand, maar wil de capitulatie van Oekraïne, vervolgt Salemon. "En een andere regering, Oekraïne niet bij de NAVO en de vier bezette gebieden. De vraag is of de aanstaande president van Amerika Donald Trump Poetin geeft wat hij wil, er zijn veel beren op de weg. Veel deskundigen zeggen: er komt geen vrede

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:58

Inmiddels heeft trump toch maatregelen genomen, sancties op twee grootste oliemaatschappijen, op een hoeveelheid schaduw tankers en waarschuwingen aan landen die hier gebruik van maken, daarnaast geruchten dat ze de beperkingen van de langeafstandsraket opheffen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:07

Babootje schreef:

Hopelijk heb je gelijk, echter ik krijg die indruk niet. Uiteraard is dat wel het geval in EU nieuws. Echter ik ga uit van bezoeken en telefoon gesprekken met Rusland. Putin wordt, helaas, nog steeds geprezen. Ook in het nieuws was alweer het nieuwe sanctie pakket, binnenkort nummer 20 (twintig). Hieruit blijkt wel: nutteloos. Gezien het feit dat de ontmoeting Trump/ Putin niet doorgaat is een logische conclusie van Putin: het gaat geweldig goed.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:18

Nico, er is geen vrije pers in Rusland dus ik vraag me af of de gemiddelde rus weet hoe het ermee gesteld is (behalve de russen die in de buurt van munitieopslagen, olieraffinaderijen en of in frontgebieden wonen), zolang ze er niet direct door worden geraakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:57

En een kat in het nauw kan rare sprongen maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:17

Nico12 schreef:
Babootje schreef:

Hopelijk heb je gelijk, echter ik krijg die indruk niet. Uiteraard is dat wel het geval in EU nieuws. Echter ik ga uit van bezoeken en telefoon gesprekken met Rusland. Putin wordt, helaas, nog steeds geprezen. Ook in het nieuws was alweer het nieuwe sanctie pakket, binnenkort nummer 20 (twintig). Hieruit blijkt wel: nutteloos. Gezien het feit dat de ontmoeting Trump/ Putin niet doorgaat is een logische conclusie van Putin: het gaat geweldig goed.....

Die indruk heb je altijd al gehad, dat mag. Maar adviseer je kennissen maar niet om op het rode plein te gaan staan met een bordje Stop the War, dat betekend meteen jaren in de goelag .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:46

Het gaat een beetje op en neer. En Rusland heeft wel degelijk overwicht gehad. Het bombarderen van al die olievoorraden dat doet wel echt pijn.
Poetin heeft natuurlijk hetzelfde probleem met Trump als het westen. Zoals de wind waait waait zijn jasje. Dus opgelucht adem werd er gehaald dat de T raketten geweigerd werden. En nu is het toch weer anders want lange afstand raketten vanuit de UK zou nu wel toestemming voor zijn las ik.
Op dit moment is Oekraïne weer wat in het voordeel las ik. Maar het is nog lang niet gedaan!
En tja natuurlijk vinden de Russen Poetin geweldig. Zou ik ook vinden als ik in dat land woonden. Elke andere mening als ik die al zou hebben zou ik voor me houden. Daarnaast is de staatstelevisie het klapvee van het Kremlin. Dus mensen krijgen alleen binnen dat het goed gaat en vinden dat vast dan ook. Maar de Staatstelevisie vergelijken met het Europees nieuws en daarbij de suggestie wekken dat die niet objectief kan zijn, vind ik nogal wat.
Vaak genoeg heb ik nl de afgelopen jaren hele zorgelijke nieuwsverslagen gelezen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:52

Jammer dat het hier zo stil is, ik vind het erg interessant om hier mee te lezen. Je leest hier toch meer informatie dan wat er gedeeld wordt in de reguliere media.

Wat ik ook erg verbazingwekkend vind, is het aantal (inmiddels dagelijkse) meldingen van drones op diverse plekken in Europa. Ik merk dat ik het erg zorgwekkend vind maar heb het idee dat dat bij anderen in mijn omgeving anders is? Hoe is dat bij jullie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:45

Ik snap niet dat ze die drones niet gewoon uit de lucht schieten, dan is het snel gedaan met die overlast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:14

BigOne schreef:
Ik snap niet dat ze die drones niet gewoon uit de lucht schieten, dan is het snel gedaan met die overlast.
Eens. Blijkbaar is dat niet zo gemakkelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:00

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:
Eens. Blijkbaar is dat niet zo gemakkelijk.

Hoog tijd dat we daar flink op gaan oefenen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:56

Er gebeurt toch wel veel als het om Oekraïne oorlog gaat. Vanochtend kon ik deze Belgische opsomming lezen die voor mij niet achter een betaalmuur staat.
Interessant!
Oekraïne positief over gesprekken over Tomahawks met VS | Buitenland | HLN.be https://share.google/aD2SuIYtu5nMNCoT7