Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:45

Nou het wordt in elk geval hoe langer hoe nijpender.
ik voel de hele situatie die zich ontwikkelt als een zwaard van Damocles dat boven ons hangt.
Zou soms wel alvast eventjes drie jaar verder in de toekomst willen kijken, just to know what to expect.
Maar ja, dat kan niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:51

Sizzle schreef:
Ik geloof daar ook niet in hoor, dat zegt de schrijver in dat artikel dat ik plaatste ook zo, dit gaat nog lang duren en de bevolking zal er onder lijden, Poetin zelf niet.
Wel ondersteun ik de sancties, maar ik voorzie wel veel geel, orange, roze hesjes in Europa als de prijzen omhoog blijven gaan.

Als Europa zich heeft losgemaakt van Rusland, zullen de prijzen ook wel weer stabiliseren. Maar deze eerste winter zal spannend worden. Dat denk ik wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:08

996981 schreef:
bigone schreef:

Zoals verwacht wordt volgens deze schrijver vooral de gewone Rus geraakt. Hoe gaat dat helpen de oorlog te stoppen?

Volgens mij hebben we als democratische Europeanen de hoop dat er gestaakt gaat worden, waarop Putin zijn beleid gaat aanpassen.

Ben ik pessimistisch als ik dat naïef vind?

Daarom staat er ook bij op de lange duur. Wanneer de bevolking het steeds slechter krijgt dan komt er een moment dat de machthebbers iets moeten doen om de bevolking tevreden /onder de duim te houden. Misschien nu naïef om te denken dat dat morgen gebeurt maar er komt een moment dat ze het niet meer pikken.
Er zijn nu ook mensen die de boel saboteren en gedeporteerde Oekraïners in veiligheid brengen en het zal mij niet verbazen dat dat steeds meer gaat gebeuren.
Speldenprikken op het totaal maar verzet is er wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:11

Eens met Babootje.

En deskundigen van bv Clingendael gaven aan dat ook het Kremlin wel degelijk geraakt worden door de sancties en het absoluut niet fijn vinden.
Denken dat de sancties niets doen of denken dat het alles doet klopt niet, maar het helpt meer als voorgangers hier aangeven volgens de deskundigen.
Want eer Rusland dat opgelost heeft zijn we een hele tijd verder.

Zelfs een uur oud artikel van de Telegraaf geeft aan dat Rusland het graan leegrooft uit Oekraïne om hongersnood te bewerkstelligen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1740695 ... t-oekraine

Honger als wapen in een oorlog. Dat Poetin en de zijne mogen branden in de hel. Wat een schande en zo ver vandaan wat het wezen mens zo mooi kan maken!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:24

bigone schreef:
996981 schreef:

Effect van sancties :
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... -rus-voelt

Zoals verwacht wordt volgens deze schrijver vooral de gewone Rus geraakt. Hoe gaat dat helpen de oorlog te stoppen?

Volgens mij hebben we als democratische Europeanen de hoop dat er gestaakt gaat worden, waarop Putin zijn beleid gaat aanpassen.

Daarom staat er ook bij op de lange duur. Wanneer de bevolking het steeds slechter krijgt dan komt er een moment dat de machthebbers iets moeten doen om de bevolking tevreden /onder de duim te houden. Misschien nu naïef om te denken dat dat morgen gebeurt maar er komt een moment dat ze het niet meer pikken.
Er zijn nu ook mensen die de boel saboteren en gedeporteerde Oekraïners in veiligheid brengen en het zal mij niet verbazen dat dat steeds meer gaat gebeuren.

Denk dat de verwende West Europeaan die nu financieel lijdt onder de santies eerder in opstand zal komen dan Russen die toch een heel ander soort cultuur gewend zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:33

Als die theorie zou werken, zouden ze in Noord Korea toch al lang een opstand gehad hebben?
Het is ontzettend met je Westerse bril naar de wereld kijken.

Putin heeft mogelijkheden zat en afzetmarkten genoeg. Het Midden-Oosten, India en Azie is groter dan Europa.

Ik denk dat we ons als Europa alleen maar versneld naar de achtergrond helpen en de wereldverhoudingen zullen verschuiven naar nog meer macht naar Azie.

Als je het nu hebt over 'slim spel' in deze, dan is China de absolute winnaar.

En ik denk dat Putin dat ook wel weet.
Natuurlijk is niets doen geen optie in deze, maar of de sancties uiteindelijk juist niet het tegenovergestelde doen als dat we wilde..daar ben ik niet zeker van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:44

Sunnda schreef:
Natuurlijk is niets doen geen optie in deze, maar of de sancties uiteindelijk juist niet het tegenovergestelde doen als dat we wilde..daar ben ik niet zeker van.
Niets doen is ook geen optie en het zal ervan af hangen hoe EU in de toekomst gaat opereren. Zolang we een eenheid blijven hebben we een kans.
Dus hoe erg ook voor het milieu, eens met besluit om de kolencentrales in Nederland weer een grotere productie te laten doen. Dat helpt opstand en onvrede tegen gaan want dat is natuurlijk koren op de molen van Poetin en zijn kliek en waar ze op uit zijn→ het ontwrichten van de hele wereld. In Africa door de hongersnood als wapen in te zetten, in Europa door de onvrede proberen te stimuleren waarbij de vazallen van het Kremlin (voor Frnakrijk Le Pen, Seymour en voor Nederland Baudet) zeker deze onvrede zullen proberen aan te jagen en wellicht ook met succes (Die kans acht ik vrij groot gezien de grote populistische aanhang althans hier in Frankrijk 46% afgevaardigden zijn uiterst recht gekozen afgelopen zondag).
Waarbij ik ook de cynische gedachte heb, dat er zoveel troep door Rusland de lucht in wordt geschoten hetgeen zo slecht is voor de aarde, dat het allemaal toch te laat, meer en meer, lijkt te zijn. Dan gaan we in ieder geval warm ten onder en komt het volk niet in opstand.
De Romeinen wisten dit al met hun : "geef het volk eten en spelen", dan blijven ze rustig en kunnen de machthebbers hun gang gaan. Dus doet de minister goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:45

Sunnda schreef:
Als die theorie zou werken, zouden ze in Noord Korea toch al lang een opstand gehad hebben?
Het is ontzettend met je Westerse bril naar de wereld kijken.

Putin heeft mogelijkheden zat en afzetmarkten genoeg. Het Midden-Oosten, India en Azie is groter dan Europa.

Ik denk dat we ons als Europa alleen maar versneld naar de achtergrond helpen en de wereldverhoudingen zullen verschuiven naar nog meer macht naar Azie.

Als je het nu hebt over 'slim spel' in deze, dan is China de absolute winnaar.

En ik denk dat Putin dat ook wel weet.

Dit idd, heel erg westerse bril en onszelf naar de afgrond brengen. De rest van de wereld maant er niet om en ziet vooral kansen.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:46

De rest van de wereld dan heb je het over landen geregeerd door de dictators. Zo aardig zijn die leiders niet voor hun volk hoor. Dus dat is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:50

pien_2010 schreef:
De rest van de wereld dan heb je het over landen geregeerd door de dictators. Zo aardig zijn die leiders niet voor hun volk hoor. Dus dat is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen.

Dat volk komt heus niet in opstand tegen hun dictators. Ze zijn in landen als China veel meer ingesteld als de werkbijen terwijl de westerling individueel voor z'n eigen belang kiest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:53

pien_2010 schreef:

Ze mogen dictators zijn..op dit moment is een deel van het Midden-Oosten en Azie (met China voorop)/India de nieuwe wereldmachten voor het einde van deze eeuw.

Waar wij als Europa onszelf aan banden leggen door oa milieu, morele ascpecten en bureaucratie hebben die werelddelen daar geen last van en gebruiken deze 'kansen' om zich economisch te ontwikkelen wat razendsnel kan itt Europa waar alles kapot is gereguleerd.

Ik lees veel 'moraal' in je reactie, maar 70% van de wereld is niet westers en daar speelt moraal nauwelijks tot niet een rol.

Als éen Europa een vuist maken heeft niet zoveel zin tegen landen die gewoon doen wat ze willen juist door hun dictators en dus niet eerst 77 besprekingen/vergaderingen door moeten om er dan achter te komen dat ze te laat zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:57

bigone schreef:
996981 schreef:

Die glazen bol wil ik ook

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:03

elnienjo schreef:
Dat volk komt heus niet in opstand tegen hun dictators. Ze zijn in landen als China veel meer ingesteld als de werkbijen terwijl de westerling individueel voor z'n eigen belang kiest.

Rusland is niet 1 land maar een federatie van republieken. Op dit moment zijn het vooral de republieken aan de randen van de RF die naar het front gestuurd worden en worden deze republieken al jaren onderdrukt door de Moskovieten. Een aantal heeft ook nog een regering in balingschap, zoals Tsjetjenië.

De sancties treffen ook oa de industrie van de luxere goederen. Er kunnen geen nieuwe auto's worden geimporteerd waardoor Rusland de Sovjet merken weer uit het stof heeft gehaald. Veel onderdelen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Vliegtuigen die ze nu hebben (deels gestolen trouwens) kunnen niet onderhouden worden omdat er geen reserve onderdelen zijn. Samsung geeft geen nieuwe producten meer uit in Rusland.

De roebel wordt op dit moment nog kunstmatig hoog gehouden met de goudreserve van Rusland maar goud wordt in het 7e sanctiepakket mee genomen.

Olie en gas wordt voor aanmerkelijk minder verkocht dan de prijs die Europa betaalde, aan degenen die het willen afnemen dus ook daarmee wordt de kas niet enorm gespekt. De laatste weken vliegen olie en gas velden spontaan in brand waarmee ook flinke verliezen worden geleden.

Daarnaast kunnen er geen nieuwe tanks en wapens worden geproduceerd omdat er geen onderdelen en elektronische componenten meer zijn. Ook in Russische (oorlogs-)machines zitten tegenwoordig veel Europese onderdelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:04

China was ook zonder deze oorlog al een grootmacht, beetje dom om te denken dat dat land het nu pas gaat worden. En noord Koreanen hebben nog nooit toegang tot enige luxe gehad zoals de Russen wel. Noord Koreanen worden door armoede en extreme honger in toom gehouden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:29

Sunnda schreef:
pien_2010 schreef:

Ze mogen dictators zijn..op dit moment is een deel van het Midden-Oosten en Azie (met China voorop)/India de nieuwe wereldmachten voor het einde van deze eeuw.

Waar wij als Europa onszelf aan banden leggen door oa milieu, morele ascpecten en bureaucratie hebben die werelddelen daar geen last van en gebruiken deze 'kansen' om zich economisch te ontwikkelen wat razendsnel kan itt Europa waar alles kapot is gereguleerd.

Ik lees veel 'moraal' in je reactie, maar 70% van de wereld is niet westers en daar speelt moraal nauwelijks tot niet een rol.

Als éen Europa een vuist maken heeft niet zoveel zin tegen landen die gewoon doen wat ze willen juist door hun dictators en dus niet eerst 77 besprekingen/vergaderingen door moeten om er dan achter te komen dat ze te laat zijn.

Of 70 % niet westers is zou ik moeten opzoeken. Want Israël, USA, australië, Europa de meesten, Canada zijn voor mij westerse landen.

Maar je hebt gelijk met dat je veel moraal lees. Dat vind ik erg belangrijk en zo ben ik groot gebracht.
Democratische waarden, oog hebben voor elkaar en elkaar helpen, wat lief zijn voor elkaar, de sterkste schouders dragen de sterkte lasten, in vrijheid jezelf kunnen ontwikkelen gun ik iedereen en vind dat erg belangrijk. Als het moet wil ik daarvoor sterven en dat meen ik absoluut.
Die dictators in China , Rusland etc hebben gewoon daar van af te blijven.
Ik ga niet voor mijn eigen hachje in de volle overtuiging dat daarmee die oorlog zeker niet gewonnen wordt en we nog grotere ellende gaan krijgen.

Iedereen mag daar anders over denken, iets dat ook al heel veel gebeurt. Het zij zo. We leven ten slotte in een vrij land gelukkig (Wij wel!). En ik zal als het moet voor die vrijheid strijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:47

Uiteindelijk hebben we kwa sancties en maatregelen niets te kiezen op het moment. Dat wordt gewoon vanuit de EU besloten. Dus of he nou voor of tegen bent, het is voor iedereen afwachten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:48

Tot de bevolking hier in opstand komt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:49

elnienjo schreef:
Tot de bevolking hier in opstand komt...

Zou zeggen, organiseer een opstand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:09

Sizzle schreef:
Uiteindelijk hebben we kwa sancties en maatregelen niets te kiezen op het moment. Dat wordt gewoon vanuit de EU besloten. Dus of he nou voor of tegen bent, het is voor iedereen afwachten.

De leden van de EU kiezen we, én we kunnen de gelederen sluiten. Erg belangrijk in crisis tijd en oorlogstijd.
Daarmee bedoel ik volg het goed en ga achter je leiders staan van je land, EU etc.
Zeker nu we weten dat een vd doelen van Poetin is om democratiën kapot te maken.
Dus wij het volk kunnen wel degelijk het verschil maken cq helpen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:11

Verdeeldheid is er nu al en dat zal dankzij de hoge prijzen alleen maar erger worden. Tijd om nu volle bak in te zetten op koopkracht verbetering wil je het volk rustig houden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:13

Elnienjo, het zal duidelijk zijn, dat het welvaartsniveau zal dalen. (daalt). Uiteindelijk is er 1 macht die de lachende derde is: China.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:17

nikkel schreef:
Elnienjo, het zal duidelijk zijn, dat het welvaartsniveau zal dalen. (daalt). Uiteindelijk is er 1 macht die de lachende derde is: China.

Wat we ook doen, door dit gekloot van het Kremlin en zijn kliek zal voor heel veel mensen het welvaartsniveau dalen.
We gaan het meemaken of en zo ja wanneer China de lachende derde zal zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:22

nikkel schreef:

Nope, het welvaartsniveau van China is voor een heel groot deel afhankelijk van de VS en Duitsland. Ga maar vliegtuigspotten op flightradar.com om te zien waar alle vrachtvliegtuigen heen gaan :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:29

pien_2010 schreef:
Wat we ook doen, door dit gekloot van het Kremlin en zijn kliek zal voor heel veel mensen het welvaartsniveau dalen.

Precies en als wij daarin mee gaan dan houdt het in dat er straks een klein groepje de macht en al het geld in handen hebben en de rest van de bevolking mag dan zelf wodka stoken van de restaardappelen om het leven draaglijk te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:57

irmaz schreef:
elnienjo schreef:

Rusland is niet 1 land maar een federatie van republieken. Op dit moment zijn het vooral de republieken aan de randen van de RF die naar het front gestuurd worden en worden deze republieken al jaren onderdrukt door de Moskovieten. Een aantal heeft ook nog een regering in balingschap, zoals Tsjetjenië.

De sancties treffen ook oa de industrie van de luxere goederen. Er kunnen geen nieuwe auto's worden geimporteerd waardoor Rusland de Sovjet merken weer uit het stof heeft gehaald. Veel onderdelen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Vliegtuigen die ze nu hebben (deels gestolen trouwens) kunnen niet onderhouden worden omdat er geen reserve onderdelen zijn. Samsung geeft geen nieuwe producten meer uit in Rusland.

De roebel wordt op dit moment nog kunstmatig hoog gehouden met de goudreserve van Rusland maar goud wordt in het 7e sanctiepakket mee genomen.

Olie en gas wordt voor aanmerkelijk minder verkocht dan de prijs die Europa betaalde, aan degenen die het willen afnemen dus ook daarmee wordt de kas niet enorm gespekt. De laatste weken vliegen olie en gas velden spontaan in brand waarmee ook flinke verliezen worden geleden.

Daarnaast kunnen er geen nieuwe tanks en wapens worden geproduceerd omdat er geen onderdelen en elektronische componenten meer zijn. Ook in Russische (oorlogs-)machines zitten tegenwoordig veel Europese onderdelen.

Ik denk ook dat veel Russen meer westers zijn dan je zou vermoeden. Er is zeker verzet, maar de repressie is enorm. Dus of Poetin zijn dictatoriaat vol kan blijven houden is de vraag. De USSR is natuurlijk niet voor niets uiteengevallen. We leven in een spannende tijd, waarbij het voor mij wel vast staat dat een oplossing voor de wereldvrede verder is dan ooit en de wal het schip zal keren (d.w.z dat onze aarde op zeker moment vanzelf "de stop" uit ons bestaan trekt. Ben er wel van overtuigd dat mensen de wereldproblemen niet gaan oplossen.