Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Ik geloof daar ook niet in hoor, dat zegt de schrijver in dat artikel dat ik plaatste ook zo, dit gaat nog lang duren en de bevolking zal er onder lijden, Poetin zelf niet.
Wel ondersteun ik de sancties, maar ik voorzie wel veel geel, orange, roze hesjes in Europa als de prijzen omhoog blijven gaan.
996981 schreef:bigone schreef:
Zoals verwacht wordt volgens deze schrijver vooral de gewone Rus geraakt. Hoe gaat dat helpen de oorlog te stoppen?
Volgens mij hebben we als democratische Europeanen de hoop dat er gestaakt gaat worden, waarop Putin zijn beleid gaat aanpassen.
Ben ik pessimistisch als ik dat naïef vind?
bigone schreef:996981 schreef:
Effect van sancties :
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... -rus-voelt
Zoals verwacht wordt volgens deze schrijver vooral de gewone Rus geraakt. Hoe gaat dat helpen de oorlog te stoppen?
Volgens mij hebben we als democratische Europeanen de hoop dat er gestaakt gaat worden, waarop Putin zijn beleid gaat aanpassen.
Daarom staat er ook bij op de lange duur. Wanneer de bevolking het steeds slechter krijgt dan komt er een moment dat de machthebbers iets moeten doen om de bevolking tevreden /onder de duim te houden. Misschien nu naïef om te denken dat dat morgen gebeurt maar er komt een moment dat ze het niet meer pikken.
Er zijn nu ook mensen die de boel saboteren en gedeporteerde Oekraïners in veiligheid brengen en het zal mij niet verbazen dat dat steeds meer gaat gebeuren.
Speldenprikken op het totaal maar verzet is er wel.
Sunnda schreef:Niets doen is ook geen optie en het zal ervan af hangen hoe EU in de toekomst gaat opereren. Zolang we een eenheid blijven hebben we een kans.Natuurlijk is niets doen geen optie in deze, maar of de sancties uiteindelijk juist niet het tegenovergestelde doen als dat we wilde..daar ben ik niet zeker van.
Sunnda schreef:Als die theorie zou werken, zouden ze in Noord Korea toch al lang een opstand gehad hebben?
Het is ontzettend met je Westerse bril naar de wereld kijken.
Putin heeft mogelijkheden zat en afzetmarkten genoeg. Het Midden-Oosten, India en Azie is groter dan Europa.
Ik denk dat we ons als Europa alleen maar versneld naar de achtergrond helpen en de wereldverhoudingen zullen verschuiven naar nog meer macht naar Azie.
Als je het nu hebt over 'slim spel' in deze, dan is China de absolute winnaar.
En ik denk dat Putin dat ook wel weet.
Natuurlijk is niets doen geen optie in deze, maar of de sancties uiteindelijk juist niet het tegenovergestelde doen als dat we wilde..daar ben ik niet zeker van.
pien_2010 schreef:De rest van de wereld dan heb je het over landen geregeerd door de dictators. Zo aardig zijn die leiders niet voor hun volk hoor. Dus dat is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen.
pien_2010 schreef:De rest van de wereld dan heb je het over landen geregeerd door de dictators. Zo aardig zijn die leiders niet voor hun volk hoor. Dus dat is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen.
bigone schreef:996981 schreef:
Daarom staat er ook bij op de lange duur. Wanneer de bevolking het steeds slechter krijgt dan komt er een moment dat de machthebbers iets moeten doen om de bevolking tevreden /onder de duim te houden. Misschien nu naïef om te denken dat dat morgen gebeurt maar er komt een moment dat ze het niet meer pikken.
Er zijn nu ook mensen die de boel saboteren en gedeporteerde Oekraïners in veiligheid brengen en het zal mij niet verbazen dat dat steeds meer gaat gebeuren.
Speldenprikken op het totaal maar verzet is er wel.
elnienjo schreef:Dat volk komt heus niet in opstand tegen hun dictators. Ze zijn in landen als China veel meer ingesteld als de werkbijen terwijl de westerling individueel voor z'n eigen belang kiest.
Sunnda schreef:pien_2010 schreef:De rest van de wereld dan heb je het over landen geregeerd door de dictators. Zo aardig zijn die leiders niet voor hun volk hoor. Dus dat is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen.
Ze mogen dictators zijn..op dit moment is een deel van het Midden-Oosten en Azie (met China voorop)/India de nieuwe wereldmachten voor het einde van deze eeuw.
Waar wij als Europa onszelf aan banden leggen door oa milieu, morele ascpecten en bureaucratie hebben die werelddelen daar geen last van en gebruiken deze 'kansen' om zich economisch te ontwikkelen wat razendsnel kan itt Europa waar alles kapot is gereguleerd.
Ik lees veel 'moraal' in je reactie, maar 70% van de wereld is niet westers en daar speelt moraal nauwelijks tot niet een rol.
Als éen Europa een vuist maken heeft niet zoveel zin tegen landen die gewoon doen wat ze willen juist door hun dictators en dus niet eerst 77 besprekingen/vergaderingen door moeten om er dan achter te komen dat ze te laat zijn.
Sizzle schreef:Uiteindelijk hebben we kwa sancties en maatregelen niets te kiezen op het moment. Dat wordt gewoon vanuit de EU besloten. Dus of he nou voor of tegen bent, het is voor iedereen afwachten.
nikkel schreef:Elnienjo, het zal duidelijk zijn, dat het welvaartsniveau zal dalen. (daalt). Uiteindelijk is er 1 macht die de lachende derde is: China.
nikkel schreef:Elnienjo, het zal duidelijk zijn, dat het welvaartsniveau zal dalen. (daalt). Uiteindelijk is er 1 macht die de lachende derde is: China.
pien_2010 schreef:Wat we ook doen, door dit gekloot van het Kremlin en zijn kliek zal voor heel veel mensen het welvaartsniveau dalen.
irmaz schreef:elnienjo schreef:Dat volk komt heus niet in opstand tegen hun dictators. Ze zijn in landen als China veel meer ingesteld als de werkbijen terwijl de westerling individueel voor z'n eigen belang kiest.
Rusland is niet 1 land maar een federatie van republieken. Op dit moment zijn het vooral de republieken aan de randen van de RF die naar het front gestuurd worden en worden deze republieken al jaren onderdrukt door de Moskovieten. Een aantal heeft ook nog een regering in balingschap, zoals Tsjetjenië.
De sancties treffen ook oa de industrie van de luxere goederen. Er kunnen geen nieuwe auto's worden geimporteerd waardoor Rusland de Sovjet merken weer uit het stof heeft gehaald. Veel onderdelen moeten opnieuw worden ontwikkeld. Vliegtuigen die ze nu hebben (deels gestolen trouwens) kunnen niet onderhouden worden omdat er geen reserve onderdelen zijn. Samsung geeft geen nieuwe producten meer uit in Rusland.
De roebel wordt op dit moment nog kunstmatig hoog gehouden met de goudreserve van Rusland maar goud wordt in het 7e sanctiepakket mee genomen.
Olie en gas wordt voor aanmerkelijk minder verkocht dan de prijs die Europa betaalde, aan degenen die het willen afnemen dus ook daarmee wordt de kas niet enorm gespekt. De laatste weken vliegen olie en gas velden spontaan in brand waarmee ook flinke verliezen worden geleden.
Daarnaast kunnen er geen nieuwe tanks en wapens worden geproduceerd omdat er geen onderdelen en elektronische componenten meer zijn. Ook in Russische (oorlogs-)machines zitten tegenwoordig veel Europese onderdelen.