Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:46

Cer schreef:
Nikass schreef:
Nee Cer, zo'n kort door de bocht opmerking "hij hoort hier wel" komt in een 500 tellend wolventopic niet voor. Dat weet ik absoluut zeker..

Ik ben uit het wolventopic gegaan om onder andere die reden :j Ik had redelijk onderbouwde posts waarom ik vond dat de wolf hier niet meer hoort, maar dat werd stelselmatig geneerd, althans, voor mijn gevoel.

Dat, en omdat ik in de randstad woon ('mensen op een flatje snappen toch niet waar het over gaat' :') ) en het mij eigenlijk weinig uitmaakt of die wolf daar loopt of niet. Pick your battles zeg maar..

Heel begrijpelijk. Het is onvoorstelbaar wat je leest daar...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:21

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...) de DDR kwam volgens mij voort uit de koude oorlog en vanuit de Sovjet Unie.

.... het was wat ingewikkelder.
Duitsland werd per 8 mei 1945 opgedeeld in vier militaire zones. De drie zones van Engeland, Frankrijk en de US of A werden vrij vlot samengevoegd en tot bondrepubliek gepromoveerd. ('De staat West-Duitsland'.)
Dat was eigenlijk niet de bedoeling geweest van in elk geval Roosevelt en Churchill - maar de eerste stierf en de tweede verloor de verkiezingen.

Daarna werd op gegeven moment toch ook maar een staat opgericht in de Russische militaire zone: de DDR.
Met mooie principes, een molensteen om de nek mbt herstelbetalingen, verdriet om een verloren oorlog, schaamte om alles wat aan mensenrechtenschendingen gedaan was en pijn vanwege de scheiding van het westen.
Voor een deel was het een naar land, de Stati, spionnen, 'wee je gebeente als je de officiële idealen niet onderschrijft' en gewetensgevangenen.
Maar ook een land met bestaanszekerheid, recht op gratis onderwijs, bijna iedereen die een goede en uiterst goedkope huurwoning had en uiterst goedkope noodzakelijke producten in de winkel. (Een liter melk voor tien pfennig, een liter chocoladevla vier mark.)
... en in de DDR werd volop gepraat over wat er tijdens de Shoa wad gebeurd en was er financiële en praktische 'schadeloosstelling' voor de 'Opfer des Faszismus', in een tijd dat West-Duitsland daar nog niet eens aan begonnen was.

En de werkelijke praktijk was dat de Duitsers in de DDR frictieloos van de ene dictatuur in de ander overgingen, dat Rusland dat deel van Duitsland leeggeroofd heeft en het herstelbetalingen noemde en dat de gestapo-agenten een ander uniform kregen en van de ene op de andere dag zichzelf stasi-agenten mochten noemen.

En dan vinden we het raar dat juist in de voormalige DDR er zo'n sterke rechtsextremistische tendens is. Want je kan veel van de DDR zeggen, maar niet dat ze daar de oorlog beter verwerkt hebben dan in de BRD.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:34

Karl66 schreef:
En de werkelijke praktijk was dat de Duitsers in de DDR frictieloos van de ene dictatuur in de ander overgingen, dat Rusland dat deel van Duitsland leeggeroofd heeft en het herstelbetalingen noemde en dat de gestapo-agenten een ander uniform kregen en van de ene op de andere dag zichzelf stasi-agenten mochten noemen.

En dan vinden we het raar dat juist in de voormalige DDR er zo'n sterke rechtsextremistische tendens is. Want je kan veel van de DDR zeggen, maar niet dat ze daar de oorlog beter verwerkt hebben dan in de BRD.

Tel daarbij op dat de switch van geleide economie naar kapitalisme voor een groot deel van de (inwoners van de) voormalige DDR met horten en stoten ging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:44

Ik zie nu zo ondertussen een klein beetje wat er is gemeld gisteren (en wat er al was uitgelekt hier en daar) maar het klinkt toch best wel pittig.
Hogere zorgverzekering, lagere toeslagen, hogere energiekosten (en er wordt dan denk ik best wat doorgerekend in de overige prijzen (levensmiddelen, producten etc)..
Ik ben benieuwd of er nog echt wat kan / gaat veranderen als er verkiezingen geweest zijn

En dan de belasting op gas/stroom voor bedrijven vs dat voor huishoudens... :+
Nou goed, XR kan nog wel even blijven zitten..
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-09-23 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:49

Volgens het NIBUD gaan alleenstaanden met een uitkering (Bijstand, AOW, WAO) er 56 tot 72 netto per maand op achteruit. Hoezo armoedebestrijding? Top dit, ik maak me vast op voor nog meer schrappen en met mij veel anderen.

Oja de hoogste komens gaan er 2% op vooruit

Ik las dat de ikb hoe dan ook voor iedereen hoger wordt, zorgtoeslag verlaagd, ziektekosten verzekering flink omhoog. Als je geen kinderen hebt en niet kunt werken ben je de sjaak. De gas belasting 10 ct per kuub omhoog, prijsplafond wordt losgelaten belasting op stroom gaat minibeetje naar beneden.

Tel daarbij alle andere duurder wordende dingen bij op ov stevig duurder, brandstofprijzen enz. Geen idee hoe de overheid dit een goede aanpak vindt. Wat als er nog meer mensen financieel gaan verzuipen waar moeten die zich melden dan?

Wat betreft de verkiezingen d66 en groen links/pvda (is er nog pvda over of zijn die verdwenen nu?) zijn de enigen die de accijns verhoging wilde laten doorgaan in januari

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:17

Ik voel me ook flink genaaid. Zit ruim onder bijstandsniveau, moet straks zelf het OV weer betalen en heb een groot huis op het gas. :+

Live laugh love

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:57

Ja, de modern Scrooge's draaien ons nog eens even flink de duimschroeven aan,, het zal ze veel voldoening geven.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... b013&ei=17

DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte gelooft niet dat het mogelijk is de positie van de laagste inkomens structureel te verbeteren, zonder de economie schade te berokkenen. Hij voorspelt dat ook toekomstige kabinetten "de komende tien, twintig jaar" nog met eenmalige koopkrachtpakketten zullen werken als bepaalde groepen er te veel op achteruit dreigen te gaan.

Dat zegt Rutte in een gesprek met het ANP. "Als de economie goed draait, dan is het altijd zo dat de hoge inkomens daar het meest van profiteren", aldus de scheidende VVD-leider. "Je moet altijd repareren aan de onderkant, dat is al zo sinds de Tweede Wereldoorlog." Dat ook werkenden niet zonder deze helpende hand kunnen rondkomen "ga je nooit helemaal oplossen", verwacht hij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:07

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:
En dan vinden we het raar dat juist in de voormalige DDR er zo'n sterke rechtsextremistische tendens is.

Tel daarbij op dat de switch van geleide economie naar kapitalisme voor een groot deel van de (inwoners van de) voormalige DDR met horten en stoten ging.

...waarbij geldt:
'Kapitalismus ist kompliziert', dus enige scholing was wel leuk geweest, die ontbrak.
Rijke Wessies kwamen bezit opeisen.
De huurwoningen werden verkocht: de huur steeg fenomenaal, het onderhoud bleef achter.
De VEB's (plaatselijke MKB) werden voor een prikje overgenomen en doorgaans naar het westen verplaatst.
Om redenen van familie en werkgelegenheid trokken velen weg.
Degenen die achterbleven vonden het maar niets.
Ik ga geen nare dingen over Angela Merkel zeggen, 'Mutti' heette ze in het westen maar de Ossi's hadden meer van een Ossi verwacht.
... dus ja, de voedingsbodem is er.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:35

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 33cf&ei=34

Rutte: komende kabinetten moeten hand op knip houden

DEN HAAG (ANP) - Komende kabinetten moeten "echt de hand op de knip houden", vindt demissionair premier Mark Rutte. Vanwege de naweeën van corona, de effecten van de hoge inflatie door de Oekraïne-oorlog en de hoge gasprijzen moet door een nieuw kabinet "scherp worden gestuurd".

Rutte waarschuwt ook de Tweede Kamer om de komende tijd, te beginnen met de algemene politieke beschouwingen van woensdag en donderdag, op de overheidsfinanciën te letten. "Je kunt niet zomaar extra geld uitgeven of de lasten verhogen. En je moet letten op je concurrentiekracht. We moeten oppassen dat we niet de kip met de gouden eieren slachten." De concurrentiepositie van het bedrijfsleven moet niet verslechteren, zegt hij meerdere keren in het gesprek. "Gebruik het bedrijfsleven niet als pinautomaat."

Aan de forse verhoging van het minimumloon die een aantal partijen voorstellen, zitten volgens Rutte forse financiële risico's, zeker als de koppeling met de AOW gehandhaafd blijft. Dat kost de overheid miljarden, terwijl het koopkrachtprobleem niet bij de mensen met een AOW-uitkering ligt. Het tweede risico is inflatie.

Vanaf 2028 moet 17 miljard extra in de staatskas komen, adviseert de Studiegroep Begrotingsruimte. De geschiedenis leert dat dit meestal wordt gevonden door een derde van het benodigde bedrag binnen te halen via lastenverhoging en tweederde door in uitgaven te snijden, doceerde Rutte. "Als je dat verstandig doet en een beetje de groei in de gaten houdt, dan hoeven komende kabinetten niet opeens hele zware ingrepen te doen, vermoed ik."

Toch bizar dat onder zijn leiding alle accijns zomaar verhoogd konden worden om de uitgaven te finacieren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:37

Citaat:
terwijl het koopkrachtprobleem niet bij de mensen met een AOW-uitkering ligt. Het tweede risico is inflatie.

Dat ligt eraan hoe goed het pensioen dan is, toch? want dat is ook niet altijd fantastisch denk?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:56

wie luistert er naar de algemene beschouwingen??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:19

ik heb het net aangezet. Betoog van Wilders was prima, gaat ie wel stemmen mee trekken.

Zwakke reactie van Bikker

vvd nu aan de beurt. Hermans vind ik meestal nogal koud overkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:48

Cer schreef:
Citaat:
terwijl het koopkrachtprobleem niet bij de mensen met een AOW-uitkering ligt. Het tweede risico is inflatie.

Dat ligt eraan hoe goed het pensioen dan is, toch? want dat is ook niet altijd fantastisch denk?
er is een grote groep ouderen die onder het bestaansminimum leven.

Kijk naar mijn man, en er zijn hele grote groepen met dezelfde ervaring. Die heeft meer als 40 jaar in de metaal gewerkt (zwaar fysiek werk) en pensioen betaald. Altijd 40 uur gewerkt! Mijn man is 80 jaar nu. Al vreselijk lang is zijn pensioen niet geïndiceerd (minstens 13 jaar) en de AOW klein beetje. Hou jullie vast....mijn man en een zeer grote groep lotgenoten krijgen van de metaal pensioen fonds 300 euro per maand boven de AOW.
Daar heb je dus vanaf je 14 de het schompus gewerkt, je lijf is al jong kapot want men kende nog geen ARBO wetgeving.
Nu blijkt dat de metaal pensioen fonds al jaren het laagste rendement heeft.
Nu kom ik. Ik heb 20 jaar pensioen opgebouwd bij de PGGM. Ik werkte altijd parttime 32 uur. Maar ik ben hoog opgeleid. Dus fijn salaris. Ik ben na mijn 48 ste gestopt met pensioen betalen. Als ik 67++ ben krijg ik netto mijn AOW en mijn opgebouwde pensioen van 500 euro ( als het niet met beleggen minder wordt). Die ongelijkheid is groot. De PGGM is eerlijk en heeft het goed gedaan. Dus de oneerlijkheid tussen zwaar fysiek werk , kapot lijf, laag salaris tegenover de hoog opgeleide gaat voor een hele grote groep hard werkende mensen tot aan hun dood door.
Daar is veels te weinig oog voor. En bij de VVD al helemaal niet. Want er wordt gewoon gezegd, tja jammer dan leer er maar mee leven want economische voorspoed is altijd voordeliger voor de rijken en jullie hebben pech gehad.
Aangezien het pluche de dienst uitmaakt, zal dit niet veranderen. Ik durf nl te wedden dat heel veel mensen op de voorhen verkeerde partij stemmen.

Gelukkig komt er verandering in het onderwijs waarin de MBO ers ook gelijke behandeling gaan krijgen met de HBO ers en komen er nieuwe namen. Het zou wel eens kunnen dat daar een verandering van denken begint.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:55

Mijn vader is 80, die krijgt voor al dat gebikkel in een fabriek in zijn werkzame leven maar liefst 1090 euro pensioen per maand. Daar heb je dan voor in ploegendiensten gewerkt. Zijn pensioen is ook al jaren niet geïndexeerd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:14

Schrijnend, die dingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:22

pien_2010 schreef:
Er is een grote groep ouderen die onder het bestaansminimum leven.

Kijk naar mijn man, en er zijn hele grote groepen met dezelfde ervaring. Die heeft meer als 40 jaar in de metaal gewerkt (zwaar fysiek werk) en pensioen betaald. Altijd 40 uur gewerkt! Mijn man is 80 jaar nu. Al vreselijk lang is zijn pensioen niet geïndiceerd (minstens 13 jaar) en de AOW klein beetje. Hou jullie vast....mijn man en een zeer grote groep lotgenoten krijgen van de metaal pensioen fonds 300 euro per maand boven de AOW.........

Echt absurd...
Ik zie het hier ook hoor, alleen een AOW en het enige geluk is dat het huis afbetaald is, dus geen huurkosten.

Maar een oudere die een eenvoudig pensioentje krijgt, dus dan ongeveer 1500 pm als ik het goed lees, met een huurhuis van 800 vanuit de tijd dat die persoon wellicht wel werkte (en dus geen sociale huur), plus de zorgverzekering, gas/electra en boodschappen..
dan is het gewoon afzien.. :n

Ik hou mijn hart vast voor later, ik werk 40 uur, en ga niet echt eerder stoppen om zo hopelijk mn pensioen een soort van op pijl te houden. Als ik minder uren zou ga werken zie je dat direct terug (althans, op 'mijnpensioen.nl', verder heb ik er niet genoeg verstan van) . Maar wie weet wat de levenskosten dan zijn... veel beter zal het niet worden, met de vergrijzing ook...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:29

Ik woon in een appartementencomplex boven de huurprijs, ruim erboven, veel ouderen als de partner wegvalt kunnen hier niet meer blijven wonen bijna..
900+ huur bij alleen wao is echt teveel...

Inmiddels als bewonerscommissie zonnepanelen en binnenkort warmtepomp ketels ons hard voor gemaakt zodat die.kosten gehinderd zijn..

Als ik dan zie dat de ouderen nooit klagen maar dragen, moet ik echt wel eens mijn best doen, om mensen die wel klagen en niet beseffen hoe goed ze het hebben,, om niet mijn grote mond te openen.

En dit.komt echt niet alleen door VVD maar door alle regeringen de laatste 25 a 30 jaar

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:47

Echwel schreef:
En dit.komt echt niet alleen door VVD maar door alle regeringen de laatste 25 a 30 jaar

Enige gemeenschappelijke deler in al die kabinetten op één na is de VVD :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:05

Die berekening van het Nibud klopt ook van geen kant.

Voor werkenden gaat men uit van een plus, maar hebben daar wel alvast een salarisverhoging van 5.2 procent in meegerekend, ga er maar eens vanuit dat niet iedereen die krijgt |o
Juist...er gaan dan ook werkende mensen op achteruit.

Bedrijven niet als pin automaat gebruiken, maar werkenden dan wel?

De voorbeelden van Pien en Cer, is toch te gek voor woorden.
En als Klaas Knot dan nog zijn zin krijgt, mag die AOW-er die nu nét rondkomt, want huis afbetaald, datzelfde huis waar hij voor krom gelegen heeft verkopen als dat in box 3 zou gaan vallen :(

Eenouder gezin in de bijstand met een kind fors erop achteruit, en datzelfde met twee kinderen er 50 euro op vooruit?? Hoezo overbevolking.
Ik ben wel eens geschrokken ooit dat er iemand het woord "fokpremie" noemde hier op bokt, dacht nog, hoe kun je dat nu zo benoemen?
Maar zo langzaam aan begin ik diegene wel te begrijpen.

En heel af en toe vraag ik me echt wel eens af waarom ik me met mijn zieke lijf elke ochtend uit bed sleep #)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:13

MarlindeRooz schreef:
Ik voel me ook flink genaaid. Zit ruim onder bijstandsniveau, moet straks zelf het OV weer betalen en heb een groot huis op het gas. :+

Live laugh love

Afbeelding

Het is echt niet meer leuk hè? Ik zie gewoon niet meer hoe het verder moet, het voelt verlammend. Je het schompes werken en niks hebben, nog geen huis kunnen huren, geen ov kunnen betalen, geen normale boodschappen kunnen doen, niet kunnen verwarmen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:19

Ik word daar best verdrietig van. En ik kan me voorstellen dat mensen daardoor ook heel boos zijn en heel verdrietig, ongeacht aan welke kant je politiek staat. En in die zin heb ik ook begrip voor de boeren, die een familiebedrijf wat al generaties lang meegaat, waar ze veel liefde, veel aandacht en heel, heel veel bloed, zweet en tranen in hebben zitten, nu moeten opgeven.
Daar moet op een eerlijke manier een oplossing voor komen, want zoals dit gaat, kan het ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:30

Denk dat wat ik ga zeggen heel onpopulair is.. 'Maar uitkeringen verlagen, niet meer zoveel geld aan toeslagen aan lage inkomens enz.
Dan kun je werken belonen en eerlijk gezegd, zie veel kinderen nu op de lagere school en snap niet dat mensen niet een brood, bij de Jumbo iedere dag bakken vol brood van gisteren voor 1 euro, en pindakaas op brood kunnen doen..

Echt eten zijn de kosten niet als je goed uitkijkt..
Maar roken, drinken, autorijden enz wel

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:36

Echwel, ik snap je, waar je vandaan komt. In principe voor een deel met je eens.

Probleem hierin is alleen dat er dan mensen die er écht niets aan kunnen doen, ook gruwelijk buiten de boot gaan vallen.

Zag gisteren op tv een school waar de kinderen lunch krijgen, kijk, dat vind ik persoonlijk best goed en daar betaal ik graag belasting voor.
Liever dat dan in de vorm van een toeslag, waar pappie en mammie de shag, tattoo en drank van betalen (en nee, dat is vast niet altijd zo, maar ik zie ze helaas genoeg waar dat wel het geval is, en nee, de kinderen moeten daar niet de dupe van zijn, mijn persoonlijke mening).

Dan hebben we het nog niet over de mensen die vroeger in de WAO zaten, en die tegenwoordig (door de manier van keuren) de bijstand in gedrukt worden, vind ik zelf totaal onacceptabel.

Hoe dan wel, geen idee, maar zeker is wel dat het toeslagenstelsel zoals het nu is grondig hervormd zal moeten worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:46

niet alleen de toeslagen maar het hele social stelsel zal meer europees moeten, nederland kan niet langer - als enige in europa - het land van melk en honing zijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:51

BaileyMix schreef:
MarlindeRooz schreef:

Live laugh love

[ Afbeelding ]

Het is echt niet meer leuk hè? Ik zie gewoon niet meer hoe het verder moet, het voelt verlammend. Je het schompes werken en niks hebben, nog geen huis kunnen huren, geen ov kunnen betalen, geen normale boodschappen kunnen doen, niet kunnen verwarmen...

Zie vetgedrukte. Steeds meer mensen vallen door een grens heen terwijl ze zo vreselijk hard werken.
Ik ben er voorstander van dat gewoon al die toeslagen afgeschaft worden bij verdieners en de salarissen gewoon fors omhoog gaan. Ik vind het een schande dat mensen met een fulltime baan niet meer rond kunnen komen.