steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:48

Met de boeren wordt een groepering bedoelt, dus 100% voor of tegen de boer lijkt me onmogelijk. De reden waarom het überhaupt aangehaald werd was juist om aan te geven dat het niet zo zwart/wit is.
Zelf geef ik meerdere keren aan in dit topic dat ik 'de boer' een te vage omschrijving vind om die reden.

SincereQ

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:20

Ik vind het altijd wel typisch als mensen in het kader van stikstof het biologisch boeren aanhalen.
Nederland kent namelijk het Besluit emissiearme huisvesting, om de ammoniak emissie te laten dalen. In het besluit zijn maximale emissiewaarden opgenomen. Ik probeer het een beetje in jip en janneke taal uit te leggen, maar het komt er op neer dat je dus oer bedrijf onderaan de streep een maximale emissie van ammoniak hebt. Dit is dan uiteraard afhankelijk van het soort dier, maar ook wanneer de stal gebouwd is.

Nu komt het; dieren die op biologische wijze gehouden worden (muv melkvee) hoeven niet aan deze maximale emissiewaarde te voldoen.

Dus heb je een stal met, ik noem maar wat, 3000 vleesvarkens op een traditioneel stalsysteem, dan mag dat niet meer. Je bent verplicht om een emissiearme techniek toe te passen.
Ben je een biologische boer, dan hoeft dat niet en mogen jouw vleesvarkens bijna dubbel tot driedubbel zoveel ammoniak uitstoten tov een regulier gehouden vleesvarken.

Deze uitzondering voor biologisch boeren gaat ook aangepast worden, uit mn hoofd in 2024.

Biologisch heeft zeker ook zijn goede kanten (best heel veel vind ik), dat absoluut. Maar voor de emissie van ammoniak is het niet vanzelfsprekend de beste keuze(muv melkvee).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:13

Hebben we biologische boeren met 3000 varkens? Die buiten lopen, een beter leven hebben? Geen idee hoor vandaar mijn vraag. Edit , zelf even gezocht:
In 2020 waren er 178 gecertificeerde bedrijven met biologische varkens in Nederland. Volgens de statistieken van het CBS houden ze samen 102.112 varkens. 9 bedrijven met 865 varkens zaten vorig jaar in de periode van omschakeling. Op het totale aantal varkens in Nederland (11,85 miljoen in 2020) heeft de biologische varkenssector een aandeel van nog geen 1 procent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:38

SincereQ schreef:
Ik vind het altijd wel typisch als mensen in het kader van stikstof het biologisch boeren aanhalen.
Nederland kent namelijk het Besluit emissiearme huisvesting, om de ammoniak emissie te laten dalen. In het besluit zijn maximale emissiewaarden opgenomen. Ik probeer het een beetje in jip en janneke taal uit te leggen, maar het komt er op neer dat je dus oer bedrijf onderaan de streep een maximale emissie van ammoniak hebt. Dit is dan uiteraard afhankelijk van het soort dier, maar ook wanneer de stal gebouwd is.

Nu komt het; dieren die op biologische wijze gehouden worden (muv melkvee) hoeven niet aan deze maximale emissiewaarde te voldoen.

Dus heb je een stal met, ik noem maar wat, 3000 vleesvarkens op een traditioneel stalsysteem, dan mag dat niet meer. Je bent verplicht om een emissiearme techniek toe te passen.
Ben je een biologische boer, dan hoeft dat niet en mogen jouw vleesvarkens bijna dubbel tot driedubbel zoveel ammoniak uitstoten tov een regulier gehouden vleesvarken.

Deze uitzondering voor biologisch boeren gaat ook aangepast worden, uit mn hoofd in 2024.

Biologisch heeft zeker ook zijn goede kanten (best heel veel vind ik), dat absoluut. Maar voor de emissie van ammoniak is het niet vanzelfsprekend de beste keuze(muv melkvee).

... nou weet ik niet of ik jip en janneke taal spreek ;)
Maar ik vind het idee 'de huisvestingseisen gelden niet voor biologische boeren' wat raar.

Je moet namelijk om te mogen leveren aan Skal of Demeter aan een stevige serie (andere) eisen voldoen.
Ook mbt huisvesting.
(And please, 'dat ze geen anti biotica mogen' is niet waar.)
Eisen die ook gevolgen hebben voor stikstof emissie. (Bedenk dat de meeste stikstof vrijkomt als mest en urine gemengd worden. Dieren lekker veel buiten voorkomt die menging.)

Dus afgezien van het trieste feit dat BigOne noemt (het is maar 1% van de varkenshouders) -
een biologische varkensboer heeft te maken met een hele serie andere eisen,
en al heeft hij 4000 varkens - dat daar een driedubbele emissie vanaf komt, ik vraag het me af.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:47

Janneke2 schreef:
SincereQ schreef:

... nou weet ik niet of ik jip en janneke taal spreek ;)
Maar ik vind het idee 'de huisvestingseisen gelden niet voor biologische boeren' wat raar.

Je moet namelijk om te mogen leveren aan Skal of Demeter aan een stevige serie (andere) eisen voldoen.
Ook mbt huisvesting.
(And please, 'dat ze geen anti biotica mogen' is niet waar.)
Eisen die ook gevolgen hebben voor stikstof emissie. (Bedenk dat de meeste stikstof vrijkomt als mest en urine gemengd worden. Dieren lekker veel buiten voorkomt die menging.)

Dus afgezien van het trieste feit dat BigOne noemt (het is maar 1% van de varkenshouders) -
een biologische varkensboer heeft te maken met een hele serie andere eisen,
en al heeft hij 4000 varkens - dat daar een driedubbele emissie vanaf komt, ik vraag het me af.

Ik lees al een tijdje mee en vind het een interessante discussie.
Ik wil graag wat meer achtergrond informatie meegeven over de stikstof uitstoot van biologisch gehouden dieren, om de discussie van de juiste feiten te voorzien.

Biologisch gehouden dieren stoten inderdaad meer emissie uit dan regulier gehouden dieren.
Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren, zoals het simpele feit dat ze meer ruimte hebben, waardoor er per dier een groter met mest bevuild oppervlak is.
Ook zorgt bijvoorbeeld een uitloop voor vleesvarkens ervoor dat niet alle stallucht afgevangen kan worden door luchtwassers.
Daarnaast krijgen koeien in verhouding veel ruwvoer gevoerd en hebben ze over het algemeen een fors lage productie vergeleken met het regulier gehouden vee. Doordat het voer minder efficiënt gebruikt wordt is de uitstoot per koe hoger dan in de gangbare veehouderij.
Een deel van de emissies is verder afhankelijk van het stalmanagement, van het opstrooien tot aan het management rond weidegang, het heeft allemaal effect op de hoogte van de emissie uitstoot.

Voor meer achtergrond info, er is een begrijpelijk rapport over geschreven; Emissies uit de biologische veehouderij, processen en factoren.
En hierbij de link van infomill waarin staat beschreven dat een deel van de biologische veehouderij vrijgesteld is van de huidige emissiewaarden. https://www.infomil.nl/onderwerpen/land ... ren-geldt/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:39

Dank je wel om mij te attenderen op Rapport 584.
(Met een gedegen literatuurlijst.)

"Conclusies
Op basis van de processen en de factoren die een rol spelen bij de emissies en de omstandigheden in
de biologische veehouderij kan gesteld worden dat de volgende aspecten meer aandacht behoeven
wanneer emissies uit de biologische veehouderij beschouwd worden:
• Een groter met mest bevuild oppervlak door grotere beschikbaarheid van ruimte, zowel binnen
als buiten, vergroot het risico op emissie van ammoniak en, bij beschikbaarheid van
omzetbare koolstof (strooisel, bodem), ook van lachgas."

...dat noemde jij ook, maar het is net niet hetzelfde.

Ik lees in de conclusie van het rapport 'dat er kans is op emissie'. (Dieren die binnen een stal blijven met gedegen luchtwasser 'emitteren' wellicht meer, maar het wordt afgevangen - bij de biologische boeren gebeurt het afvangen minder of niet, wat risico op emissie door het bedrijf geeft.)

Ik lees niet dat een biologisch gehouden dier meer uitstoot.

" • Gebruik van strooisel maakt dat een C-bron beschikbaar is voor microbiologische activiteit en
het creëert aerobe omstandigheden. Daarnaast kan strooisel een stof-bron vormen. Hiermee
zijn stro- en mestmanagement belangrijke emissiebepalende factoren: hoeveelheid strooisel,
type/kwaliteit strooisel, locatie van strooiselbed, diepte van het strooiselbed, frequentie van
stro toevoegen, het al dan niet keren van het strooiselbed, het al dan niet regelmatig
verwijderen van (strooisel)mest. Deze aspecten moeten zowel in de stal als tijdens opslag
beschouwd worden."

C is gewoon koolstof.
(... en het effect is in principe minder uitstoot.)

" • Over het algemeen is in de biologische veehouderij de voerefficiëntie lager en zullen relatief meer nutriënten (N) in de mest terecht komen die kunnen emitteren. Door een (vaak) hogere
ruwe-celstof-opname zal bij de vertering de endogene methaanemissie hoger zijn. Het lagere
productieniveau, en bijgevolg de lagere voergift, kan deze verhogende effecten compenseren."

N begrijp ik als stikstof. (Dat tweetje vergeet ik maar. Maar pal na het woord nutriënten staat het wel raar.)
Brave slagen om de arm - maar er staat geen hard feit dat er meer emissie is.
En er staat dat er compensatie mogelijkheden zijn.
(En bij paarden is de darmflora een factor die mede bepaalt hoeveel methaan wordt geproduceerd, J2.)

" Het netto effect is niet bekend.
• Het effect van (het ontbreken van) reguliere medicijnen en antibioticum is onbekend."

(Op naar rapport 584 + x...)

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:04

loriene schreef:
Dees schreef:
Ik heb geen hekel aan boeren.
Ik zou wel graag willen dat er veel minder mest is.
Dierlijke mest vervangen door kunstmest lijkt me onzinnig.

Het weiland waar ik op uit mag kijken heeft al jaren geen paardenbloemen of pinksterbloemen meer. Ik denk dat als die eigenaar de komende 3 jaren helemaal niets aan meststoffen er op uit zou rijden, het nog altijd grasfalt is.

Misschien heb ik pech en is deze boer gewoon uitzonderlijk natuuronvriendelijk. Maar er is wel erg veel grasfalt in mijn regio. En ik heb bramenstruiken in mijn onbemeste weiland.

Hoe het anders moet zal me werkelijk worst wezen. Maar mag het nou dan eindelijk weer eens anders gaan?

Stop met meer, meer, meer en neem eens genoegen met de natuurlijke opbrengst van land en vee.

En hoe zou dat komen dat er geen paardebloemen of pinksterbloemen meer zijn?

3 woorden: belachelijk veel mest![/quote]

Wel raar want bij ons vorige woning hadden wij een groot stuk land,verdeelt in 3 stukken.Werdt bemest met paardenmest en ook nog met kunstmest.
Toch stond het land vol met paardenbloemen .
Hoe verklaar jij dat dan?

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:37

Janneke2 schreef:
Dank je wel om mij te attenderen op Rapport 584.
(Met een gedegen literatuurlijst.)

"Conclusies
Op basis van de processen en de factoren die een rol spelen bij de emissies en de omstandigheden in
de biologische veehouderij kan gesteld worden dat de volgende aspecten meer aandacht behoeven
wanneer emissies uit de biologische veehouderij beschouwd worden:
• Een groter met mest bevuild oppervlak door grotere beschikbaarheid van ruimte, zowel binnen
als buiten, vergroot het risico op emissie van ammoniak en, bij beschikbaarheid van
omzetbare koolstof (strooisel, bodem), ook van lachgas."

...dat noemde jij ook, maar het is net niet hetzelfde.

Ik lees in de conclusie van het rapport 'dat er kans is op emissie'. (Dieren die binnen een stal blijven met gedegen luchtwasser 'emitteren' wellicht meer, maar het wordt afgevangen - bij de biologische boeren gebeurt het afvangen minder of niet, wat risico op emissie door het bedrijf geeft.)

Ik lees niet dat een biologisch gehouden dier meer uitstoot.

" • Gebruik van strooisel maakt dat een C-bron beschikbaar is voor microbiologische activiteit en
het creëert aerobe omstandigheden. Daarnaast kan strooisel een stof-bron vormen. Hiermee
zijn stro- en mestmanagement belangrijke emissiebepalende factoren: hoeveelheid strooisel,
type/kwaliteit strooisel, locatie van strooiselbed, diepte van het strooiselbed, frequentie van
stro toevoegen, het al dan niet keren van het strooiselbed, het al dan niet regelmatig
verwijderen van (strooisel)mest. Deze aspecten moeten zowel in de stal als tijdens opslag
beschouwd worden."

C is gewoon koolstof.
(... en het effect is in principe minder uitstoot.)

" • Over het algemeen is in de biologische veehouderij de voerefficiëntie lager en zullen relatief meer nutriënten (N) in de mest terecht komen die kunnen emitteren. Door een (vaak) hogere
ruwe-celstof-opname zal bij de vertering de endogene methaanemissie hoger zijn. Het lagere
productieniveau, en bijgevolg de lagere voergift, kan deze verhogende effecten compenseren."

N begrijp ik als stikstof. (Dat tweetje vergeet ik maar. Maar pal na het woord nutriënten staat het wel raar.)
Brave slagen om de arm - maar er staat geen hard feit dat er meer emissie is.
En er staat dat er compensatie mogelijkheden zijn.
(En bij paarden is de darmflora een factor die mede bepaalt hoeveel methaan wordt geproduceerd, J2.)

" Het netto effect is niet bekend.
• Het effect van (het ontbreken van) reguliere medicijnen en antibioticum is onbekend."

(Op naar rapport 584 + x...)

Het rapport is een inventarisatie van processen die een rol spelen bij emissies. Er zijn geen metingen gedaan, vandaar dat er ook geen stellige conclusies in staan. Wat dat betreft niet het juiste rapport om met cijfers te gooien, maar dat was ook niet mijn bedoeling.

De punten die genoemd worden zijn naar mijn idee vrij logisch te beredeneren.
Hoe beter het voer is aangepast op de behoeften van het dier, hoe minder verliezen via de mest (van onder andere ammoniak).
Hoe meer stalruimte een dier heeft, hoe meer oppervlakte hij vies kan maken, waardoor meer ammoniak vervluchtigd en mogelijk in de natuur terecht komt. Hangt natuurlijk ook van het stalsysteem af, voor koeien gehouden op stro zal dit minder zijn als voor varkens op roosters.

Biologisch gehouden dieren krijgen in verhouding veel eiwit gevoerd, meer dan wat ze nodig hebben. Het gedeelte stikstof wat ze niet benutten wordt via de mest afgevoerd, een deel daarvan zal vervluchtigen als ammoniak.

Het is niet mijn bedoeling om biologische systemen af te keuren of gangbare systemen goed te keuren, maar het is goed te realiseren dat beide hun voor- en nadelen hebben.
Op milieutechnische aspecten scoort een gangbaar systeem beter dan een biologisch systeem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:56

Jors schreef:
Het rapport is een inventarisatie van processen die een rol spelen bij emissies. Er zijn geen metingen gedaan, vandaar dat er ook geen stellige conclusies in staan. Wat dat betreft niet het juiste rapport om met cijfers te gooien, maar dat was ook niet mijn bedoeling.

Ik vind het ook niet erg als een rapport niet direct cijfermatig te werk gaat.
En ik snap dat er dan geen stellige conclusies komen.
(Zoals 'een biologisch gehouden dier stoot meer stikstof uit'.)
Citaat:
De punten die genoemd worden zijn naar mijn idee vrij logisch te beredeneren.
Hoe beter het voer is aangepast op de behoeften van het dier, hoe minder verliezen via de mest (van onder andere ammoniak).

Ehm...
Je kunt idd zo voeren, dat er nauwelijks (zo weinig mogelijk) stikstof in mest en urine terecht komt.
... maar dat is net niet de natuurlijke behoefte van het dier.
(Eiwit afbraak is eigen aan dieren die spieren hebben, en kan oplopen als dieren hun spieren gebruiken.)

Er zit dus een verschil in:
willen we het dier zo voeren dat het zo weinig mogelijk stikstof uitstoot
- of voeren naar natuurlijke behoefte.

En uiteraard valt er met verschillende typen voer, darmflora etc etc waarschijnlijk een boel winst te behalen.
Citaat:
Hoe meer stalruimte een dier heeft, hoe meer oppervlakte hij vies kan maken, waardoor meer ammoniak vervluchtigd en mogelijk in de natuur terecht komt. Hangt natuurlijk ook van het stalsysteem af, voor koeien gehouden op stro zal dit minder zijn als voor varkens op roosters.

Cijfers zouden hier handig kunnen zijn.
'Dezelfde hoeveelheid mest,
verspreid over een groter oppervlak bedekt met stro' -
wat precies gebeurt er dan...?
Bij regelmatig uitmesten, bij een dik bestrooide potstal, hoe zit het met uitloop, weidegang, etc etc etc.
(Door dat soort maatregelen / stal management kun je emissie relatief laag houden.)
Citaat:
Biologisch gehouden dieren krijgen in verhouding veel eiwit gevoerd, meer dan wat ze nodig hebben. Het gedeelte stikstof wat ze niet benutten wordt via de mest afgevoerd, een deel daarvan zal vervluchtigen als ammoniak.

... is dat zo, relatief meer eiwit?
(Ik ken het verhaal van een vleeseter die het verschil proeft tussen een ouderwetse plofkip die enkel mais heeft gegeten en een kip die wormen kon pikken. Haar verhaal ging over eiwit proeven versus zoetigheid.)
Citaat:
Het is niet mijn bedoeling om biologische systemen af te keuren of gangbare systemen goed te keuren, maar het is goed te realiseren dat beide hun voor- en nadelen hebben.
Op milieutechnische aspecten scoort een gangbaar systeem beter dan een biologisch systeem.

De boel op merites beoordelen is prima, maar ik heb nog steeds niet gelezen 'dat' een biologisch gehouden dier meer uitstoot dan de gangbare tegenhanger.
En ook niet dat een biologisch bedrijf als geheel meer zou uitstoten dan zijn tegenhanger.

Wel dat jij dit vindt. Maar alleen 'ze krijgen meer eiwitten te eten' en 'ze staan niet 24/7 onder de luchtwassers' overtuigt mij dan weer niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:07

Als ik even wat mag toevoegen: In onderstaand werkdocument (WUR, 2013) worden de stikstof- en fosfaatexcreties van varkens, pluimvee en rundvee in biologische en gangbare systemen beschreven. Hierin worden de volgende conclusies getrokken:

Varkens:

Citaat:
De N- en P-excretie per dier per jaar zijn circa 25% hoger bij biologisch gehouden vleesvarkens ten opzichte van gangbaar gehouden dieren. De belangrijkste oorzaken zijn een hogere voederconversie
en hogere N- en P-gehalten in biologische voeders. De N- en P-excretie per zeug per jaar zijn circa 60
en 75% hoger voor biologisch gehouden zeugen met bijbehorende biggen ten opzichte van gangbaar
gehouden dieren. De belangrijkste redenen zijn hier een hogere voerverbruik van biggen en zeugen,
met name van lactatievoeder en hogere N- en P-gehalten in het voer.

Pluimvee:

Citaat:
De stikstofexcretie per leghen per jaar van biologisch gehouden leghennen is in vergelijking met in gangbare scharrel en gangbare verrijkte kooi / kolonie gehouden leghennen respectievelijk 22 en
35% hoger. Voor fosfor is de excretie respectievelijk 17 en 26% hoger. De verschillen in excretie
tussen gangbaar en biologisch worden veroorzaakt door de hogere voerconversie en de hogere N- en P-gehalten in het voer bij biologisch.

Citaat:
De stikstof- en fosforexcretie per dier per jaar van biologisch gehouden vleeskuikens is in vergelijking met gangbaar gehouden vleeskuikens respectievelijk 62 en 105% hoger. De verschillen in excretie tussen gangbaar en biologisch worden veroorzaakt door de lagere groeisnelheid en de hogere
voerconversie van het biologische kuiken, mede veroorzaakt door het type dier en het hogere
aflevergewicht, en de hogere N- en P-gehalten in biologische voeders.

Melkvee:

Citaat:
De berekende stikstof- en fosforexcretie per melkkoe per jaar is bij biologisch gehouden melkvee
circa 12% lager dan bij gangbaar gehouden melkvee. De berekende excretie per kg melk is hierdoor
circa 12% hoger bij biologische melkkoeien. Deze verschillen kunnen verklaard worden door de
lagere melkproductie en daarmee samenhangend de lagere VEM-behoefte en berekende voeropname
en mineralenexcretie per koe. Voor een betere onderbouwing van de excretie zou het gewenst zijn
dat meer gegevens betreffende ruwvoerverbruik en -samenstelling worden vastgelegd, met name op
biologische bedrijven. Op basis van de nu beschikbare informatie kunnen we met redelijke zekerheid
concluderen dat er tussen biologisch en gangbaar gehouden melkkoeien geen grote verschillen in
excretie per dier zijn, anders dan die veroorzaakt door het melkproductieniveau.

https://orgprints.org/id/eprint/26762/1/273600

Mijn inziens doen biologisch gehouden dieren het op stikstofgebied dus geen haar beter dan gangbaar gehouden dieren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:57

Kijk, soms ben ik echt van de cijfers.

Het halve land staat op de kop rondom melkvee, meaning runderen.

Citaat:
Melkvee:

Citaat:
De berekende stikstof- en fosforexcretie per melkkoe per jaar is bij biologisch gehouden melkvee
circa 12% lager dan bij gangbaar gehouden melkvee. De berekende excretie per kg melk is hierdoor
circa 12% hoger bij biologische melkkoeien. Deze verschillen kunnen verklaard worden door de
lagere melkproductie en daarmee samenhangend de lagere VEM-behoefte en berekende voeropname
en mineralenexcretie per koe.

... en dan het aloude 'het is hoe of je naar de cijfers kijkt'.

Per biologische koe is het 12% lager.
(Het cijfer per kilo melk is weer anders, maar de steen des aanstoots was de kreet dat de halve veestapel aan melkkoeien weg zou moeten.)

Ik geef toe: door biologisch te boeren haal je in termen van dit rapport 'slechts' 12% minder uitstoot - dat betekent 'vast niet' dat als iedereen biologisch gaat boeren alle melkkoeien kunnen blijven.
(Zucht...)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:18

Ik vind het stil blijven betreft deze cijfers in dit topic, veel duidelijkerkan het niet denk ik dan...

. Maargoed, ik snap ook best dat dit lastige cijfers zijn als je dierenwelzijn versus stikstof moet zetten.

Daar zijn alleen maar verliezers. Want waar je ook voor kiest, een deel van de natuur is de sjaak :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:33

Uit de onderzoeksgroep 'koeien en kansen' :
"Geert en Dineke Stevens waren er van overtuigd grondgebondenheid een belangrijke kernwaarde is voor de toekomst van de melkveehouderij. Zij hebben de focus gelegde op extensivering. In 2018 molken ze in 26.000 kilogram melk per hectare en 2021 lag dat op 18.000 kilogram melk per hectare. Eerst hebben zij grond gepacht en hebben uiteindelijk de kans gehad mom extra grond te kopen. Door deze aankoop is de kernwaarde verstevigd en het bedrijf op de relatieve droge grond ook minder kwetsbaar voor wisselende groeiomstandigheden. Deze kans hebben ze met beide handen aangepakt. Iets meer grond geeft ook de ruimte voor meer natuurinclusieve bedrijfsvoering. Kruiden en randenbeheer zijn een vast onderdeel geworden in de bedrijfsvoering. Met deze strategische stap voldoet het bedrijf ook eenvoudiger aan de eisen van 'On the way to Planetproof. De Planet Proof premie van 2,5 cent is wel grotendeels nodig om de extra kosten van de extensivering op te kunnen vangen. De extensivering is dus mogelijk gemaakt door nog een slechts kleine groep consumenten die bewust kiezen melkproducten te kopen met dit keurmerk.

Optimaliseren
Op het bedrijf van Stevens is structureel aandacht voor bedrijfsoptimalisatie. Aan de hand van de Plan-Do-Check-Act cyclus wordt jaarlijks de optimalisatie aangepakt. Het uitgangspunt hierbij is: Waar liggen de technische grenzen voor het bedrijfseconomisch optimum? Zo is het RE rantsoen van 160 naar 155 gr/kg ds verlaagd. Met de extensivering is hierdoor het ammoniak per hectare van 65 kg naar 53, gedaald. Dit is een reductie van bijna 20%. Ruwweg 15% veroorzaakt door de doorgevoerde extensivering en 5% door de rantsoenaanpassingen. De stalemissie komt in het monitoringsprogramma van Koeien & Kansen zelfs uit om 10 kg NH3 per dierplaats, daar waar de rav-code met 13 kg rekent. Geert is er van overtuigd dat je met management je ammoniakuitstoot kunt verlagen. Hij erkent dat het borgen, wat belangrijk is voor de overheid, lastig in een vorm te gieten is."

En melkveebedrijf.nl meldt over hetzelfde project:

"Bemesting Diergezondheid Fokkerij Ondernemen Veevoer Wet en regelgeving Vakpartners Abonneren & meer Winkelmand
Daling stikstofexcretie Koeien & Kansen 2021
Stikstofaanpak
20 mei 2022

De bedrijfsspecifieke stikstofexcretie op de Koeien & Kansen-bedrijven is in 2021 met gemiddeld 0,3 kg N/1000 kg melk gedaald. Hiermee was de excretie 3 procent lager dan de forfaitaire norm in 2021. De gemiddelde bedrijfsspecifieke excretie van fosfaat was 20 procent lager dan de forfaitaire norm en het verschil met de forfaitaire norm nam in 2021 juist af. Bij toepassen van de bedrijfsspecifieke berekening (BEX en KringloopWijzer) bespaarden de Koeien & Kansen-bedrijven gemiddeld ruim 260 ton mestafvoer per bedrijf.

Groter verschil stikstofexcretie
Met de BEX, die onderdeel uitmaakt van de KringloopWijzer, kan een melkveebedrijf aantonen of ze in werkelijkheid minder stikstof en fosfaat produceren dan de wettelijke forfaitaire excretienormen. Figuur 1 laat zien dat de bedrijfsspecifieke stikstofexcretie op de Koeien & Kansen-bedrijven in 2021 gemiddeld 3 procent lager is dan de forfaitaire. In 2020 was dit nog 1 procent lager. In 2021 zijn er 11 bedrijven die een lagere excretie realiseren dan de forfaits. 4 bedrijven produceren met de bedrijfsspecifieke berekening meer stikstof dan het forfait. Het grotere verschil in bedrijfsspecifieke excretie van stikstof ten opzichte van forfaitair in 2021 komt voor een belangrijk deel door minder eiwit voeren."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:45

Excuses dat deze twee lappen tekst niet echt makkelijk lezen, ik zocht naar wat cijfers.

Ik zie geen reden om te denken 'dat je een keuze moet maken tussen welzijn en stikstof'.

De dieren in dit project hebben het denk ik uitstekend en de stikstof uitstoot daalt.

Uiteraard zit er een kant aan van 'extensiveren betekent meer land', dat land moet fysiek en qua geld ergens vandaan komen. Het is dus niet probleemloos voor iedereen DE oplossing.
(Maar er is wel 25 miljard extra beschikbaar.)

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:49

De grondgebondenheid van de melkveehouderij staat op de planning, die moet in 2032 gerealiseerd zijn.
Dit staat in een aanvulling op de 7e Nitraatrichtlijn, simpel gezegd een plan met maatregelen die ervoor zorgen dat de waterkwaliteit verbeterd en de nitraatuitspoeling verminderd. Of het volledige plan al goedgekeurd is weet ik niet, volgens mij wordt er binnenkort over gestemd in Europa.

Hoe we bij de grondgebonden veehouderij gaan komen is ook nog niet duidelijk. De uitwerking ervan stond op de planning voor de tweede helft van 2022, maar zal misschien wat uitgesteld worden doordat we even geen minister van landbouw hebben..
Overigens hebben we al jaren lang wetgeving die ervoor zorgt dat melkveehouderijen niet intensiveren. Deze wetgeving is alleen zo complex dat het bijna niet te controleren en te snappen valt.

Maar goed, dit heeft meer met de lange termijn ontwikkelingen in de landbouw te maken als met het specifieke stikstofemissie probleem waar we nu mee zitten.
Ik denk ook niet dat er een keuze gemaakt hoeft te worden tussen welzijn en stikstof, maar ik denk niet dat de biologische landbouw de oplossing is.

En voor de helderheid: grondgebonden zijn betekent dat een melkveehouder alle mest die de koeien produceren op eigen land kwijt kan. En dat hij dan binnen de normen blijft van de kilo's stikstof en fosfaat die er per hectare uitgereden mogen worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:57

Laat ik het anders stellen:

Voor de komende 8 jaar( 2030 is het plan) : is overschakelen naar biologisch dan de logische keuze betreft het verminderen van stikstof? Ik denk dat niet uit deze cijfers te halen?

Janneke, ik vind het een mooi verhaal, maar met veel mitsen en maren en eigenlijk bekruipt mij het gevoel dat als we richting biologisch willen we zeggen: oh maar in 11 bedrijven zien we 3% vermindering, laten we inzetten op innoveren.

Terwijl er in de reguliere volgens mij veel meer reductie is behaald de afgelopen jaren, maar daarvan zeggen we: nee hoor, is nu 10 voor 12, geen tijd meer om te innoveren.

Ik heb moeite met jouw posts de afgelopen pagina, omdat je dingen zegt als: ' soms ben ik van de cijfers' en ' het is hoe je naar de cijfers kijkt' , terwijl als men dat aan de andere kant zegt( bijvoorbeeld over de onhaalbare KDW's) : dan is het: dit zijn cijfers, doe het er maar mee.

Niet dat jij dit specifiek gezegd heb hoor Janneke, het gaat mij er meer over dat het eigenlijk bizar stil blijft nu de laatste pagina's nu er gewoon cijfers zijn over dat extivenseren betreft stikstof misschien gewoon niet de beste oplossing is en jij bent eigenlijkde enige die nog reageert:o

Wel, zowel Janneke als Jors enorm bedankt voor deze inhoudelijk boeiende berichten!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:12

Nja.. ik kan niet rekenen %) :o :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:32

@ Ruitje: even heel kort - er lopen een paar 'draadjes' of hoe zeg je dat door elkaar.

Mbt de cijfers die ik vond ben ik geneigd te zeggen dat biologisch gehouden koeien minder stikstof produceren. (Een korter draadje, van de laatste paar dagen.)
En uiteraard de grote kwestie dat er 'een berg' stikstofreductie gehaald moet worden.
(Hoe te meten, waar precies, alleen stikstof - daar zijn allerlei dingen over langsgekomen.)

...maar een reductie van 12% - het is beter dan niets, maar er moeten waarschijnlijk grotere 'klappen' gemaakt worden.
(En tja - hoe ter wereld na dertig jaar uitstel nu opeens 'deze KDW' s gehaald moeten worden.... Brrr.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:39

Geen idee of je van mij een reactie had gewild, maar bij deze. Ik heb een tijd geleden al eens gelezen, vast en zeker ook op bokt, dat biologische niet gelijk staat aan minder stikstof. Ik geloof dat direct. Ik beweer volgens mij ook nergens het tegendeel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:03

Cer schreef:
Nikass schreef:
Cer ik ontstip idd met enige regelmaat het topic uit zelfbescherming. Omdat ik betrokken ben bij het onderwerp kan ik het soms niet laten om me er weer even in te mengen.
Maar vanwege die mensen, waar mijn bericht over ging, die ongefundeerde, onware uitspraken doen en populistische oneliners roepen, haak ik soms weer af.
Is beter voor mijn gezondheid.

ik heb geen idee waar dit bericht op slaat? Heb ik zoiets geschreven?

Geen idee op welke manier je betrokken bent bij het onderwerp, maar onware uitspraken en populistische oneliners (en gewoon grofweg mensen dierenmishandelaar etc noemen, dat gebeurt idd :j Net zoals niet alle vragen beantwoord worden, maar goed, dat kan ook niet, niet iedereen is constant online om alles te lezen, het is geen live debat gelukkig natuurlijk :) :P )

Ik heb geen hond in de race zeg maar, dus ik probeer gewoon dingen uit te vragen (en wordt dan weer weggezet als populistisch en zelfs rechts.. maar goed, het zal ... :) )

Excuus Cer, ik heb me vergist, het was Popstra die het had over mensen die ontstippen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:05

met enige regelmaat dingen ontstippen kan sowieso geen kwaad :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:43

Tiepfoudt het is jammer dat je het niet wilt snappen, de feiten blijft draaien in je eigen belang, en nog steeds blijft denken dat je zo goed bezig ben.
En ook nog beweren dat je aan álles wil meewerken ten gunste van klimaat en duurzaamheid...
Popstra kan haat noemen, wat jij onderschrijft blijkbaar, maar de "haat" (als je het zo wil noemen) creëer je zelf:
de superieure houding van de boeren dat wij dankbaar moeten zijn dat zij voor ons voedsel zorgen.. en dat zij er altijd al waren en dus meer rechten hebben..
Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..
Conclusie: ik heb gelukkig andere normen en waarden en een ander idee over wat houden van betekent.
Wat mij betreft scheiden onze wegen hier opnieuw :wave:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:47

Citaat:
Oh ja en je hóudt natuurlijk van je dieren, die oa nooit buiten komen en het helemaal prima vinden al bij de geboorte van elkaar gescheiden te worden..

Ik weet niet hoe Tiepvoudt haar dieren houdt.. heeft ze dat al ergens beschreven?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:58

Jemig Nikass, wat een nare post en totaal niet eerlijk tegenover Tiepfoudt die dichter bij dit alles staat dan wie ook en haar posts altijd goed onderbouwd.
Heel unfair van je.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:01

wel bijzonder, de houding van tiepvoudt superieur noemen