Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:09

De partijen maken zelf natuurlijk vooral reclame en brengen een positieve boodschap.
Kritische vragen worden weinig gesteld in de media.
Dus een beetje opsommen van de "negatieve punten" of "onhaalbare ideeen" lijkt me prima.
Paar weken geleden zijn immers de verhoging van de erfbelasting door de PvdA/GL ook besproken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:10

Cer schreef:
Anjali legt geen kader toch? Of bedoel je wat anders?

Ik denk dat het bespreken van positieve punten van partijen hier wellicht wat vaker aan bod kan komen, omdat het positief is, omdat mensen misschien nog aan het oriënteren zijn, omdat het interessant is om te lezen hoe zij dan eventuele knelpunten gaan oppakken (en dan niet alleen ‘partij X gaat voor meer huizen zorgen’ maar ook hoe ze dat dan denken te gaan doen.

Ik denk dat ook plaats kan hebben binnen dit discussie topic, toch?

Vind ik ook. Want nu is het eerder een afzijktopic .

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:33

Electra63 schreef:
FvD heeft ook ambitieuze plannen: een vliegveld erbij in de Noordzee, klimaatbeleid stoppen, remigratie, belastingen omlaag, maar ook huren omhoog. Als je daar toch op stemt, ben je knettergek.

Knettergek vind ik nog zachtjes uitgedrukt :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:34

anjali schreef:
Cer schreef:
Anjali legt geen kader toch? Of bedoel je wat anders?

Ik denk dat het bespreken van positieve punten van partijen hier wellicht wat vaker aan bod kan komen, omdat het positief is, omdat mensen misschien nog aan het oriënteren zijn, omdat het interessant is om te lezen hoe zij dan eventuele knelpunten gaan oppakken (en dan niet alleen ‘partij X gaat voor meer huizen zorgen’ maar ook hoe ze dat dan denken te gaan doen.

Ik denk dat ook plaats kan hebben binnen dit discussie topic, toch?

Vind ik ook. Want nu is het eerder een afzijktopic .

Wat, het is een afzeiktopic omdat jij wat tegengeluid krijgt wbt. het steunen van SGP?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-09-25 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:36

Ik vind het knap als je over de huidige politiek iets positiefs kunt vinden. Bedoel: vertrouwen in de politiek is 4%

fokfanaat

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:54

Er staan heel veel positieve punten in de diverse programma’s, maar het gaat er ook om waar daarvoor consessies voor gedaan worden, waar het geld vandaan moet komen en waarop dus bezuinigd wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:18

Het is vnl een negatief topic lijkt het, waar de pvv denk de meeste aandacht krijgt.. heel af en toe komt er een stukje over politici die het wel goed doen en waarom (ik vind dat zelf erg interessant).

Het gaat minder vaak over partijen anders dan pvv, sgp en bbb, en wat die andere partijen aan plannen hebben en hoe ze dat gaan doen, en waarom mensen daar dan op zouden stemmen.
Maar misschien lees ik het zelf verkeerd, kan ook

Anjali verteld hoe zij stemt en waarom (en dan komt daar commentaar op), zo ook bij Juval, en er wordt gevraagd naar waarom pvv stemmers pvv stemmen want [..vul iets negatiefs in..] (en vaak is dat terecht hoor)

Maar wat wordt er dan anders gestemd, op welke partijen en waarom, wat hebben die zoal bereikt en wat gaan die doen en hoe denken ze dat waar te gaan maken.. (en zijdelings dus ook waarom bijv zwevers daar dan op zouden kunnen stemmen, er zijn best nog wat mensen (zoals ik) die het nog niet weten)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:21

We kunnen ook positieve punten uit partijprogramma's benoemen van verschillende partijen, maar ook daar zullen de meningen over verschillen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:25

Cer schreef:
Het is vnl een negatief topic lijkt het, waar de pvv denk de meeste aandacht krijgt.. heel af en toe komt er een stukje over politici die het wel goed doen en waarom (ik vind dat zelf erg interessant).

Het gaat minder vaak over partijen anders dan pvv, sgp en bbb, en wat die andere partijen aan plannen hebben en hoe ze dat gaan doen, en waarom mensen daar dan op zouden stemmen.
Maar misschien lees ik het zelf verkeerd, kan ook

Anjali verteld hoe zij stemt en waarom (en dan komt daar commentaar op), zo ook bij Juval, en er wordt gevraagd naar waarom pvv stemmers pvv stemmen want [..vul iets negatiefs in..] (en vaak is dat terecht hoor)

Maar wat wordt er dan anders gestemd, op welke partijen en waarom, wat hebben die zoal bereikt en wat gaan die doen en hoe denken ze dat waar te gaan maken.. (en zijdelings dus ook waarom bijv zwevers daar dan op zouden kunnen stemmen, er zijn best nog wat mensen (zoals ik) die het nog niet weten)

Maar de PVV en BBB zijn regeringspartijen...... die zijn (waren) aan de macht en beheersen de Media.
Er valt weinig positiefs te vinden over dit kabinet... of wat er van over is.
Je kunt wat van een partij als Denk of Volt vinden, maar die zijn marginaal en er zijn weinig of geen Bokkers die daar een mening over hebben.

Anjali praat veel mee en heeft het over de SGP, ik heb daar niets mee.
Ik kan daar niets positiefs over zeggen.
CU zou ik nog wel iets positiefs over kunnen zeggen, maar die zijn klein, zitten in de oppositie en hebben geen tot weinig aanhangers onder Bokkers in dit topic.

Maar beginnen jullie dan met een positief geluid over de PVV of andere partij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:28

Het gaat dus niet over een positief geluid over de pvv… heb ik het stuk echt zo slecht geschreven?

Het gaat over positieve dingen over partijen waar jullie (overdrachtelijk) positief over zijn en waarom. En wellicht resoneert dat dan ook bij anderen ?

Of is het idee van conflict zo aantrekkelijk dat er juist gezocht wordt om elkaar af te fikken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:34

Electra63 schreef:
We kunnen ook positieve punten uit partijprogramma's benoemen van verschillende partijen, maar ook daar zullen de meningen over verschillen.

Nou precies dit dus, dus je snapt t wel (waarom je dan “noem maar positieve dingen over de pvv” schrijft is beyond me maar wij snappen elkaar eigenlijk nooit dus dat klopt dan wel)

Er komen verkiezingen aan, wat zijn de goede plannen van welke partijen, hoe gaan ze dat dan doen? Zit er toekomst in?

En verschillende meningen is niet erg, elkaar daarover belachelijk maken of in een bepaalde hoek zetten, dat is jammer. Zou er op een volwassen (wat is dat eigenlijk?) of meer “beschaafde” manier over gediscussieerd kunnen worden?
Be the change?

En ik heb al aangeven dat ik het niet weet, dat ik daarom ook veel meelees, politiek is niet mn sterkste kant, er zitten hier mensen die er veel meer van weten, en ik lees dat graag. En dat de pvv het land niet gaat redden is mij ondertussen wel duidelijk (ik heb dat niet gestemd, dat scheelt), dus wat dan wel (hypothetisch) en hoe dan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:36

Ik zoek in ieder geval nooit conflicten, maar ik kan me wel enorm ergeren aan het schenden van de fatsoensnormen en daar was de PVV bij monde van Wilders toch echt wel een kampioen in. Ook de straatvechters-uitspraken van Dilan Yesilgoz vond ik verschrikkelijk, samen met de ruk naar rechts van de VVD voor mij reden om niet meer op die partij te stemmen. Over de vrouwonvriendelijke standpunten van de SGP kan ik werkelijk niets positiefs verzinnen, net zo min als over de standpunten van FvD.

Ik hoop bij D66 (daar heb ik in het verleden ook wel eens op gestemd) de combinatie van sterke economie en een groen beleid te vinden, maar ik ken het programma van die partij nog onvoldoende.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:36

Cer,

Jij vindt dat er veel negatief over PVV, SGP en BBB wordt gepraat....
Zo start jij jouw bericht.

Ik kan over bovenstaande partijen weinig goeds zeggen. Behalve dat PVV en BBB goed kunnen vertellen wat de kiezer wil horen.
Weinig tot geen bestuurlijke ervaring, behalve een Mona Keijzer die van het CDA komt.

Maar goed, wij praten weer langs elkaar heen..... laat maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:46

Ik schijf “lijkt het” !

En met de rest bedoel ik niet “schrijf wat goeds over de pvv/bbb…” maar schrijf wat goeds over waar jij op stemt! Zodat het ook een stuk positief wordt …

Jij suggereert maar dat ik positieve dingen wil horen over pvv bbb sgp, maar dat is echt niet wat ik bedoel. Ook niet over forum..

Er zijn toch meer partijen ?? Wat is het positieve aan D66, GL PvdA etc Is er al bekend hoe die het gaan doen, is het haalbaar, of is er nog te weinig bekend? Zoiets .. zit er nog een nieuwe bij of is dat nu helemaal niet aan de orde. Is de enige keus GL-PvdA omdat er niks anders is eigenlijk, of D66.
Al die kleine partijen zijn zonde van de stem of zit er toch iets bij (kan bijna niet want die zijn nieuw en dat werkt ook bijna nooit, hoewel pvdd ook eens nieuw was) ?

Ik las in het programma van GLpvda nog niet iets concreets (had ik ook aangeven) , zou dat nog komen (doorrekenen moet ook iedereen nog geloof ik)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:02

In het vorige verkiezingstopic had ik al aangeven PvdA GroenLinks te stemmen met reden dat er een goed doorberekend programma lag waarbij de mensen die het het moeilijkste hadden in de maatschappij er het meest op vooruit zouden gaan. Dat mensen toen bvb bbb stemden kon ik prima inkomen. Wanneer mensen nu nog weer bbb of pvv of zelfs vvd stemmen denk ik, je hebt liggen slapen de afgelopen twee jaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:04

Is dat dan nu waar ze mee verder gaan of is er nog iets gewijzigd ondertussen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:08

Ja, het programma van GLPvdA komt nog, maar tegelijkertijd verwacht ik niet echt iets anders dan het programma van de vorige keer, want zo lang is dat nog niet geleden. Dat was wat mij betreft een heel duidelijk en solide programma: gericht op sociale doelen en klimaatdoelen, het behouden van wat we hebben en alleen de uitstroom van geld bij hele hoge inkomens of winsten wat beperken. Vrijwel iedereen gaat er met dat programma op vooruit, en de structuren in de samenleving blijven grotendeels behouden.

Maar wat moet je erover zeggen? Goed bestuur is langdurig je best doen, niet het komen met wilde, onuitvoerbare ideeen op de valreep voor de verkiezingen. En ik weet ook niet wat ik kan zeggen om bv aan te prijzen dat goed onderwijs belangrijk is, of een toegankelijke zorg, of het behalen van de klimaatdoelen. Want dat is of heel erg vanzelfsprekend, of er is niet zoveel gezamelijke basis.

En waarom het anders is als GLPvdA dat zegt dan als de VVD zegt dat ze geven om zorg of onderwijs of klimaatdoelen - dat staat niet in het programma. Dat is vooral de vergelijking van het handelen in het verleden, waarbij zowel GroenLinks als de PvdA wel af en toe onverstandige compromissen gesloten hebben, maar toch wel structureel handelen en stemmen in lijn met hun uitgangspunten, ook in commissies en moties hun werk daarin doen.. en de VVD die dat stelselmatig niet doet en toch steeds weer liever geld naar de aandeelhouders van bedrijven laat gaan (waarmee het dus grotendeels buiten onze samenleving belandt en niet bijdraagt aan onze maatschappij of werkgelegenheid), uitzonderingen maakt voor vervuilers, toch weer een manier zoekt en vindt om handelen nog eens een paar jaar uit te stellen...

Maar dat is iets wat niet zo makkelijk te vatten is in een losse post hier op Bokt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:12

Nou ja, met de coalitie die er was, is er geen partij die echt zijn eigen stempel kun drukken, was natuurlijk een consessie slagveld. Gelukkig maar ook in veel gevallen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:15

Het is niet makkelijk te vatten in een post, snap ik, maar het is wel een interessante post :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:33

Klaas Dijkhof had een mooi statement: het wordt tijd dat de stille meerderheid weer een stem krijgt.

En ik sta er hetzelfde in als BigOne, maar ook zoals Shadow schrijft.
Iemand als Lisa Westerhof heeft zo veel proberen bij te dragen voor het Onderwijs bij de debatten en tijdens werkbezoeken. Of je het dan met haar eens bent of niet.... zij werkt er hard voor.
En dat is wat mij vooral stoort aan politici van de PVV en FvD. Deze doen weinig of niets voor de burger/kiezer.
En ook de BBB-politici zijn harde werkers en doen heel erg hun best voor hun doelgroep.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:39

Mensen zouden bijna les mogen krijgen in populisme, het is blijkbaar in verkiezingstijd soms zo dat mensen stemmen op de grootste schreeuwers die zogenaamd de hemel op aarde beloven. En wat betreft vvd , die is er blijkbaar alleen voor de hardwerkende Nederlanders en de goedbetaalde daarboven.
De mensen die het slecht hebben , door ziekte, handicap en de ouderen met aow, die zijn alleen maar lastig dus doe je er bijna niets voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:55

BigOne schreef:
Mensen zouden bijna les mogen krijgen in populisme, het is blijkbaar in verkiezingstijd soms zo dat mensen stemmen op de grootste schreeuwers die zogenaamd de hemel op aarde beloven. En wat betreft vvd , die is er blijkbaar alleen voor de hardwerkende Nederlanders en de goedbetaalde daarboven.
De mensen die het slecht hebben , door ziekte, handicap en de ouderen met aow, die zijn alleen maar lastig dus doe je er bijna niets voor.

De VVD is er ook niet voor de hardwerkende Nederlander met een modaal salaris of nog minder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 20:12

BigOne schreef:

De VVD is er niet voor mij hoor. Ook niet voor de MKB'er.

Vroeger wel, maar al lang niet meer. Ik kom uit een VVD-kring, en een groot deel van die kring stemt ook niet meer vol overtuiging VVD, een deel zelfs helemaal niet meer. Dat zie je in de zetelaantallen over de jaren ook wel terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 20:17

Maar goed, dat geldt voor de PvdA ook, die zijn helemaal in een gat gestort na Rutte II.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 20:22

Dat was de “ magie” van Rutte, alle partijen die met de vvd in zee gingen werden daarvoor afgestraft! En de vvd was en bleef groot maar Rutte is weg en Dilan heeft echt de verkeerde afslag genomen. Mochten de verkiezingen inderdaad een fiks zetelverlies opleveren is ze weg.