4 april 2025/Het schaap
Concept Wolvenplan 2025: (nog) geen rasterplicht voor vergoeding
De twaalf provincies hebben het concept Wolvenplan 2025 afgerond. Dit nieuwe plan moet het Wolvenplan 2019 en het addendum uit 2023 vervangen. De provincies willen dierhouders vooral door subsidies blijven stimuleren om wolfwerende rasters te plaatsen om aanvallen te voorkomen.
In de toekomst zou een wolfwerend raster zelfs verplicht kunnen worden om een tegemoetkoming in wolvenschade te ontvangen. “Ik ben vooral heel blij dat ze hebben ingezien dat dat voorlopig echt nog niet kan”, zegt Gitte Backer van Kleinschalige Schapen- en Geitenhouders (KSG) in een eerste reactie. “Die bescherming door rasters is met de huidige middelen en de huidige subsidie nog veel te moeilijk om te realiseren. Dit was ook een belangrijk punt destijds vanuit de schapensector.” Ook voor Saskia Duives van de LTO Schapenhouderij was en is dat één van de heikele punten. “Ik moet het hele concept nog goed doornemen, maar ik maak mij vooral zorgen om het stoppen met de betaling van de schadevergoeding als de schapen ‘niet volgens de norm’ beschermd zijn. Die norm staat nog steeds op 120 cm. Flexnetten zetten is bijvoorbeeld niet overal mogelijk. En komt er dan een overgangstermijn?”
Landelijke Aanpak Wolven
Het Rijk en de provincies werken ondertussen samen aan de Landelijke Aanpak Wolven. Daarin is aandacht voor preventieve maatregelen tegen wolvenschade, kennisdeling en internationale samenwerking. De uitgangspunten van die Landelijke Aanpak zijn meegenomen in het wolvenplan. Daarover moeten nog wel financiële afspraken worden gemaakt met het Rijk. Daarnaast komt er ook een Landelijk Informatiepunt Wolf waar burgers, dierhouders en andere belanghebbenden straks terecht kunnen voor actuele informatie over wolven.
“Ik maak me wel zorgen over de financiën”, zegt Backer. “Ik heb vorige week dinsdag in het debat in de Tweede Kamer veel wensdenken gehoord. De provincies geven aan niet meer te kunnen betalen. En of het Rijk over de brug komt? Er zijn zoveel andere zaken die extra geld vragen zoals woningbouw, zorg, energietransitie, of defensie. Er werd heel makkelijk naar Europese potjes verwezen, maar die zijn vooral bedoeld voor pilots. Verder twijfel ik of het handelingsperspectief nu wel voldoende duidelijk is.”
Het hele concept Wolvenplan 2025 is hier in te zien met de interventierichtlijnen. Jelle Beemsterboer, gedeputeerde en voorzitter van de Bestuurlijke Adviescommissie Landelijk Gebied zegt over het concept: “Dit geactualiseerde plan biedt duidelijkheid en handvatten voor het beheersen van schade aan vee, gevaar voor mensen en overlast. Samen met het Rijk en lokale partijen blijven we daaraan werken.”
Kuddebewakingshonden
De inzet van kuddebewakingshonden wat vaak als preventieve maatregel genoemd wordt, is in ieder geval niet meegenomen in het wolvenplan. In het concept staat nu: Voor gescheperde kuddes kan dat een goede toevoeging zijn. Duidelijk is al wel dat de inzet van kuddebewakingshonden bij de reguliere en hobbymatige dierhouder in Nederland niet als standaard of verplichte preventieve maatregel moet worden gezien. Datzelfde geldt voor het overdag ophokken van dieren: het uitgangspunt is dat dieren veilig buiten moeten kunnen lopen.
De sectorpartijen krijgen de komende weken de tijd om op het concept te reageren. Het is nog niet bekend of er opnieuw een gezamenlijke reactie komt. Op 17 april besluit het IPO-bestuur definitief over het Wolvenplan.
https://www.hetschaap.nl/concept-wolven ... ilVw66GAdg