Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:33

tienus63 schreef:
Een Friese stabij die mazzel heeft gehad.
Citaat:
3 april 2025/Wijnjewoude/Friesland
20.45 uur

[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1XE4XU ... tid=wwXIfr

In deze specifieke situatie zie ik meer partnerzoek gedrag dan prooi/jaag gedrag.

Maar to be fair, ik weet niet of ik daar nu per se blij mee ben.
Contact zoeken met huishonden in zichzelf is al een echt probleem.
Want meer kans dat er echt dicht bij boerderijen gekomen wordt (en dar dat een probleem is lijkt me duidelijk)
Daarnaast ook -en dit zie ik serieus - verhoogde kans op hybridisatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:41

Ik heb alle facebook groepen ontvolgd. Ik merk dat me dat veel rust geeft. Ik had ongemerkt toch best wat spanning door alles rondom de wolf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:14

SusanH schreef:
Ik heb alle facebook groepen ontvolgd. Ik merk dat me dat veel rust geeft. Ik had ongemerkt toch best wat spanning door alles rondom de wolf.

Dat is ook de reden dat ik alleen dit topic volg een geen groeipijn op Facebook

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:40

Zichtmelding Drachten
Citaat:
Drachten Friesland.
04-04-2025
09:20

Zichtmelding

Vanochtend 2 wolven gesignaleerd in het weiland langs de a7.

Zekerheid : laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1LDHVG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:41

Aanval Wijnjewoude Frl, 1 schaap gedood
Citaat:
Wijnjewoude, Friesland.
04-04-2025

Aanval op schaap

Vanochtend 1 dood schaap gevonden in een weiland bij de brug mounleane.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19dYMq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:10

Weer veulen Aekingerzand opgevreten.
Citaat:
En toen was er nog maar 1 veulen!
Inmiddels is ook het jongste veulen in het Drents Friese Wold verdwenen Staatsbosbeheer en Mekelogisch Beheer! Andere dierhouders de les lezen over preventieve maatregelen als wolvenconsulent van de Provincie Drenthe en zelf je eigen Exmoorpony’s in het wolvengebied Drents Friese Wold laten opvreten door de wolf. Staatsbosbeheer en Mekelogisch Beheer met jullie gelul dat dé exmoorpony’s beschikken over de vaardigheid om zich in kuddevorm goed te verdedigen tegen aanvallen wolven. Jullie moeten je ogen uit jullie kop schamen! En Provincie Drenthe jullie ook! Deze wolvenconsulent kan je niet meer serieus nemen, met zijn idiote sprookjesverhalen. En maar uit diezelfde ruif blijven vreten!
Via Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/18n4iT ... tid=wwXIfr

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:27

Niet te geloven zeg. Oostvaardersplassen all over again....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 19:42

Als je de zoekfunctie gebruikt op bokt zie je al dat dit experiment al een aantal jaar gaande is.
Exmoor pony’s Wapserveen gepakt, exmoorpny’s Kale Duinen gepakt, Exmoorpony’s Aekingerzand gepakt.
Allemaal dieren van Mekelogisch Beheer die ingezet worden door S adiatische B eul B eleid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 19:51

Zichtmelding Noorbeek L
Citaat:
Noorbeek Zuid Limburg
04-04-2025
07:00 uur
Zichtmelding wolf
Looprichting niet bekend
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/v/1EXTMG ... tid=wwXIfr

Welmprafhtige opname met paars/blauwe lucht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 19:53

Zichtmelding Eldersloo Dr

Citaat:
Eldersloo Drenthe
04-04-2025
Tijd 06:50.

Zichtmelding.

Wolf stak de holtenweg over vanmorgen en ging in de richting van Marwijksoord.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1GoPg8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 19:56

Zichtmelding Boornbergum Frl
Citaat:
Boornbergum Friesland
4-04-2025
5.33 uur

Zicht melding

Wolf gezien op de nacht camera bij de Efterom.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1ALhEU ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:58

tienus63 schreef:
Als je de zoekfunctie gebruikt op bokt zie je al dat dit experiment al een aantal jaar gaande is.
Exmoor pony’s Wapserveen gepakt, exmoorpny’s Kale Duinen gepakt, Exmoorpony’s Aekingerzand gepakt.
Allemaal dieren van Mekelogisch Beheer die ingezet worden door S adiatische B eul B eleid.

Verschrikkelijk.
En dat komt niet in het landelijk nieuws.
Daar wil men de gemiddelde mens dom houden betreffende wolven.
Anders te bang dat er steeds minder draagvlak is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:07

Annemieke van Straaten heeft NVWA een handhavingsverzoek gestuurd inzake het handelen van de eigenaar van de pony’s
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/15AQ3x ... tid=wwXIfr
Citaat:
Ik heb net een handhavingsverzoek naar de NVWA gestuurd ivm exmoorpony’s van Mekelogisch Beheer in het Drents Friese Wold van Staatsbosbeheer. Ik ben benieuwd! Wordt vervolgd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:41

Zichtmelding Diever Dr
Citaat:
Diever Dr 4-4-25 rond middaguur
Achter onze boerderij vlak langs de schapen en de wolvennetten.

Afbeelding
Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:44

Zichtmelding Harskamp Gld
Citaat:
Harskamp Gelderland
04-04-2025
Tijd 09:45 uur.

Zichtmelding

Wolf gesignaleerd blaakweg,stak de houtwal over richting de westengseweg.
Melder oudere meneer was er flink van geschrokken.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/163fJz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:46

Aanval Emst Gld, 1 gedood schaap gevonden.
Citaat:
Emst Gelderland
04-04-2025

Voorbijganger ziet aangevreten schaap bij de kruising Oranjeweg/ Pollenseveenweg.
Eigenaar niet bekend.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1bb521 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 21:52

Citaat:
4 april 2025/Het schaap
Concept Wolvenplan 2025: (nog) geen rasterplicht voor vergoeding
De twaalf provincies hebben het concept Wolvenplan 2025 afgerond. Dit nieuwe plan moet het Wolvenplan 2019 en het addendum uit 2023 vervangen. De provincies willen dierhouders vooral door subsidies blijven stimuleren om wolfwerende rasters te plaatsen om aanvallen te voorkomen.

In de toekomst zou een wolfwerend raster zelfs verplicht kunnen worden om een tegemoetkoming in wolvenschade te ontvangen. “Ik ben vooral heel blij dat ze hebben ingezien dat dat voorlopig echt nog niet kan”, zegt Gitte Backer van Kleinschalige Schapen- en Geitenhouders (KSG) in een eerste reactie. “Die bescherming door rasters is met de huidige middelen en de huidige subsidie nog veel te moeilijk om te realiseren. Dit was ook een belangrijk punt destijds vanuit de schapensector.” Ook voor Saskia Duives van de LTO Schapenhouderij was en is dat één van de heikele punten. “Ik moet het hele concept nog goed doornemen, maar ik maak mij vooral zorgen om het stoppen met de betaling van de schadevergoeding als de schapen ‘niet volgens de norm’ beschermd zijn. Die norm staat nog steeds op 120 cm. Flexnetten zetten is bijvoorbeeld niet overal mogelijk. En komt er dan een overgangstermijn?”
Landelijke Aanpak Wolven

Het Rijk en de provincies werken ondertussen samen aan de Landelijke Aanpak Wolven. Daarin is aandacht voor preventieve maatregelen tegen wolvenschade, kennisdeling en internationale samenwerking. De uitgangspunten van die Landelijke Aanpak zijn meegenomen in het wolvenplan. Daarover moeten nog wel financiële afspraken worden gemaakt met het Rijk. Daarnaast komt er ook een Landelijk Informatiepunt Wolf waar burgers, dierhouders en andere belanghebbenden straks terecht kunnen voor actuele informatie over wolven.

“Ik maak me wel zorgen over de financiën”, zegt Backer. “Ik heb vorige week dinsdag in het debat in de Tweede Kamer veel wensdenken gehoord. De provincies geven aan niet meer te kunnen betalen. En of het Rijk over de brug komt? Er zijn zoveel andere zaken die extra geld vragen zoals woningbouw, zorg, energietransitie, of defensie. Er werd heel makkelijk naar Europese potjes verwezen, maar die zijn vooral bedoeld voor pilots. Verder twijfel ik of het handelingsperspectief nu wel voldoende duidelijk is.”

Het hele concept Wolvenplan 2025 is hier in te zien met de interventierichtlijnen. Jelle Beemsterboer, gedeputeerde en voorzitter van de Bestuurlijke Adviescommissie Landelijk Gebied zegt over het concept: “Dit geactualiseerde plan biedt duidelijkheid en handvatten voor het beheersen van schade aan vee, gevaar voor mensen en overlast. Samen met het Rijk en lokale partijen blijven we daaraan werken.”
Kuddebewakingshonden

De inzet van kuddebewakingshonden wat vaak als preventieve maatregel genoemd wordt, is in ieder geval niet meegenomen in het wolvenplan. In het concept staat nu: Voor gescheperde kuddes kan dat een goede toevoeging zijn. Duidelijk is al wel dat de inzet van kuddebewakingshonden bij de reguliere en hobbymatige dierhouder in Nederland niet als standaard of verplichte preventieve maatregel moet worden gezien. Datzelfde geldt voor het overdag ophokken van dieren: het uitgangspunt is dat dieren veilig buiten moeten kunnen lopen.

De sectorpartijen krijgen de komende weken de tijd om op het concept te reageren. Het is nog niet bekend of er opnieuw een gezamenlijke reactie komt. Op 17 april besluit het IPO-bestuur definitief over het Wolvenplan.
https://www.hetschaap.nl/concept-wolven ... ilVw66GAdg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19qTxF ... tid=wwXIfr

In dit bericht zegt dhr Mekel, in de functie van wolvenconsulent Friesland en Drenthe dat wolfwerende rasters toch niet werken.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/171370 ... en-uitkomt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:02

Ik vind die man zo'n rat...
Die vreet 3x uit dezelfde ruif over de ruggen van onschuldige dieren.
1 als wolvenconsulent voor de provincie
2 als natuurbeheerder
3 uitkering van opgevreten veulens die in zijn geval hoger uitvalt dan de marktwaarde.

Maar zo'n figuur gaat animal rights niet aanpakken...

|o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 22:11

En dat is precies de reden waarom er handhavingsverzoek bij de NVWA is ingediend.
Niet om de dierhouder die op allerlei manieren hun dieren zo veilig mogelijk te houden, te kakken te zetten of af te vallen!

En bij dat veilig houden, daar horen 1-2 draden ook bij, op die manier kunnen dieren ontsnappen en wordt er veel leed bij de dieren die kunnen ontsnappen, bespaard.

En iedere paardenhouder weet het risico van heel veel draden/linten wel als paard of pony er onverhoopt in terecht komt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:14

Nee Animal Rights gaat alleen het goed doordachte protocol dwarsbomen. Die arme wolfjes moeten niet worden gekwetst.
Wettelijk hebben ze blijkbaar een punt, maar waarom komt Animal Rights dan niet ook op voor alle prooidieren?
Doen ze niet maar als ze het deden dan hadden ze daarmee toch net zo goed een punt, maar dan net aan de andere kant van het spectrum. En de vraag is dan vervolgens, hoe verenig je dat met elkaar?

Het valt mij nog mee dat er nog geen veulens van bokkers zijn gedood door wolven..
voorheen was het incidenteel een vos die mogelijk op (na)geboortes afkwam in de wei maar een wolf en hele veulens doodbijten, dat is wel even van een heel andere orde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 22:28

Pal achter ons werden jongvee en drachtige pinken geweid door een boer die het allemaal niet overzag.
De buurt en buurboeren schakelenden de veearts weleens eens en als het vee ondanks de extreme tik die op de afrastering stond uitbrak, dacht iedere landbuur, ach dan heeft het vee het even goed.
Er werden ook weleens onverwacht kalveren geboren, maar nog nooit is daar een pasgeboren kalf gepakt door een vos. Perceel ligt tegen het bos aan.
Inmiddels is de eigenaar wilsonbekwaam en is het land verkocht en staat er tegenwoordig mais.
Ik ben geen verrader maar als de eigenaar geen actie ondernam als ik hem belde, vertelde ik hem wel dat ik Nvwa zou inlichten.

Iedere boer kent wel het geval van een afzetter, dat het premature kalf foetsie is door de kraaien of vossen, maar voldragen kalfjes, vrijwel nooit.

Ik snap de redenatie niet dat slachten slecht is en levend verscheurd worden omdat dat nu eenmaal de natuur is, prima is.
De dooddoener dat dieren toch geslacht worden vind ik totaal nergens op slaan.
Als het slachthuis zo tekeer gaat, dan wordt iedere doorgewinterde vleeseter veganist.

Doen leeuwen en tijgers ook aan surplus killing? roofvogels en ooievaars doden voor zover ik weet ook alleen wat ze opvreten en rusten daarna uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:53

Leeuwen en tijgers zijn qua inspanning sprinters, ze raken te snel oververhit om uren achter prooi aan te jagen. Vogels hebben ook de reserves niet om zoveel met hun eten "te spelen".

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 23:07

Hoelang zou slachtpartij van een wolf duren?
Ik denk dat het verschil is dat leeuwen en tijgers achter dieren aan moeten gaan die kilometers en kilometers kunnen vluchten.
In cultuurlandschap lopen ze zich vast, storten in een ravijn of verdrinken ergens. Afhankelijk van de locatie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 01:11

Ik denk dat leeuwen en tijgers net zo goed met hun voedsel zouden spelen in deze temperaturen en met zo’n makkelijke prooi. Dat doet een kat toch ook met een muis? Beetje heen en weer pingpongen, daarom heb ik gewoon muizenvallen staan, klap dood einde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:15

Zijn meerdere roofdieren die spelen met hun eten. Denk aan orka's die pingpongen echt met hun eten. En jongen van alle soorten roofdieren leren het spelenderwijs. Dan brengen de ouderdieren soms ook een halfdood prooidier en dan mogen de jongen het afmaken. Of ze vinden zelf een klein prooidier en kijken dan, wat kan ik daar allemaal mee.