Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:23

Stel, er is al 20 jaar iemand de meest verschrikkelijke dingen roept, iets waar je het absoluut niet mee eens bent en waar je van gruwt. Ineens komt iemand op je feestje met de mededeling, dit is mijn nieuwe partner.
Die weet van je aversie en die zegt doodleuk, zand erover want zit nu in je vriendenkring dus over die 20 jaar hebben we het niet meer. Vlieg je die om de nek? Of houdt je een gezond wantrouwen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:25

BigOne schreef:
Wie stil is stemt in!!

Geldt dat ook voor de mensen die de straten niet opgaan om te protesteren?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:30

journee schreef:
irmaz schreef:
Mooie speech van van Baarlo van Denk en van Ouwehand van Partij vd Dieren. Zij willen beiden een motie van wantrouwen in tegen het hele kabinet en hebben daar goede motivaties voor.

Misschien klink ik nu als advocaat van de duivel, maar persoonlijk vind ik het indienen van een motie van wantrouwen op de eerste dag een zwakte gebod. Iedereen weet dat veel partijen niet blij zijn met het het huidige kabinet. Toch is ook dit kabinet een keus geweest van een groot deel van de Nederlanders.

Het vertrouwen van de bevolking is nu gestegen, maar deze partijen zeggen duidelijk: ik veracht jullie keuze, zelfs door associatie verklaar ik partijen 'besmet'. En dan vinden partijen het vreemd dat mensen niet naar hen overstappen? Hoe verwacht men dat mensen van standpunt veranderen als de 'sociale' partijen al bij voorbaat weigeren met anderen samen te werken?

Bij mijn weten heeft Schoofs ook verzocht om het huidige kabinet een kans te geven en te beoordelen op toekomstige daden. Dat is persoonlijk ook iets wat ik van een rechtvaardige partij zou verwachten.
Proberen alleen de achterban te plezieren, levert naar mijn mening ook geen nieuwe stemmen op.
Als men nu had gezegd: "wij hebben onze twijfels bij dit kabinet, wij geven het een kans, maar weet dat wij kritisch zullen zijn in onze beoordeling! Als straks blijkt dat dit kabinet de taak niet aan kan, dan willen wij Nederland verzekeren dat wij klaar staan om de brokstukken op te rapen en om het land weer een goede banen te leiden, want wij zijn er daadwerkelijk voor alle Nederlanders!" Dan geeft dit toch een heel ander beeld af.....

Heb jij de speech van van Baarlo gehoord? Hij geeft erg goed aan waarom dit kabinet nooit vertrouwt kan worden voor zijn achterban. En persoonlijk snap ik zijn motivatie heel goed. Ik schreef eerder al dat ik, volgens de spelregels, ook allochtoon ben (3e generatie Nederlands paspoort maar mijn vader is in Ned. Indië geboren). Ik zie er niet echt anders uit aangezien ik alleen maar echt de waarheid zing als ik het eerste couplet van het Wilhelmus zing maar zelfs ik voel me in toenemende mate er niet meer bijhoren in Nederland. Zoals Pien ook al aangeeft dat zij in Frankrijk niet meer vol juigt wanneer het Nederlands elftal scoort. Kun je nagaan hoe mensen het huidige kabinet beleven waarvan de familie korter geleden naar Nederland is gekomen en die er anders uitzien dan de standaard Hollander en ook nog eens een Islamitische achtergrond hebben.

Enne, tijdens het bewind van onze nieuwe Min Pres bij de AIVD zijn daar nu ook niet de mooiste dingen gebeurd die je als 'burger ter discussie' een fijn vertrouwt gevoel geven.

Hier is de motivatie van Esther Ouwehand terug te zien: https://x.com/LaurensEurope/status/1808629110761271777
Die van van Baarlo moet ik nog terugzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:39

Maar de uitspraak "From the river to the sea, etc" staat hij achter en geeft er zijn eigen invulling aan. Terwijl deze in NL uiterst omstreden is en in DL verboden. Is dat niet een beetje "de pot verwijt de ketel, etc" dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:43

Irmaz, hoe jij je als “derde generatie allochtoon” voelt zegt echt 0,0 over hoe tweede, of eerste generaties zich dan wel niet moeten voelen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:57

Karl66 schreef:
Het grote verschil is dat het hier wel ergens over gaat. Een minister kan wel zeggen dat ze de wet respecteert, maar wat ze er op dat moment bij vergeet te vertellen is dat zij degene is die de wetten maakt. En dan is het dus wel belangrijk wat je persoonlijke opvattingen zijn.

Los daarvan, deze partijen vertegenwoordigen niet de kiezers op de coalitie maar hun eigen kiezers. En als die kiezers wel achter deze motie staan, dan doen ze wat er van hun verwacht wordt. Ik vond de moties van wantrouwen van Wilders ook onzin, maar hij vertegenwoordigt mij niet, dus haalde ik er mijn schouders over op.

Deze zin springt er voor mij uit. Ik heb heeeel veel partijen horen roepen dat men wel alle Nederlanders vertegenwoordigd. Als regering moet men er in de basis ook voor iedereen zijn toch? Dat partijen ook hun eigen gedachtengoed hebben, is prima, maar het minimale wat ik van een partij verwacht die beweert er voor alle Nederlanders te zijn is een poging tot samenwerking. (dit verwacht ik dus van elke partij!) De ieder voor zich mentaliteit, het afsnauwen, kleineren en bekritiseren van elkaar werkt nu eenmaal niet opbouwend! En ook dit geldt voor alle partijen!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:59

Gaat er hard aan toe momenteel tegen de nieuwe MP.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:24

996981 schreef:
Irmaz, hoe jij je als “derde generatie allochtoon” voelt zegt echt 0,0 over hoe tweede, of eerste generaties zich dan wel niet moeten voelen.

Eh, is dit een principiële uitspraak "jouw gevoel zegt niets over wat een ander mens voelt"...?
...op zich kan ik daar nog mee uit de voeten.

Maar mijn buren die zo'n drieduizend jaar in Drenthe wonen vinden het ook maar niets.

(En ik voel plaatsvervangende schaamte voor dit kabinet.)

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:30

Babootje schreef:
Maar de uitspraak "From the river to the sea, etc" staat hij achter en geeft er zijn eigen invulling aan. Terwijl deze in NL uiterst omstreden is en in DL verboden. Is dat niet een beetje "de pot verwijt de ketel, etc" dan?

Niet geheel on topic, maar wisten jullie dat ‘from the river to the sea’ oorspronkelijk een zionistische uitdrukking is? Netanyahu heeft het ook lang geroepen, ze wilden een Israëlische staat van de rivier tot de zee. De Palestijnen hebben hem vervolgens overgenomen om aan te tonen dat ze hun land dus juist weer terug willen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:38

996981 schreef:

Ga je nu echt mij vertellen hoe ik me moet voelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:43

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat staat er letterlijk niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:44

Babootje schreef:

Ik zeg niet dat ik het in alles met hem eens ben hè. Maar hij verwoordde naar mijn mening goed het algemeen gevoel van veel mensen waarom zij dit kabinet niet kunnen vertrouwen.

van Baarlo is trouwens nu in "gevecht" met Schoof. Ik hoop dat Schoof luistert naar het gevoel en niet alleen naar de aanvallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:47

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Ik zeg niet dat ik het in alles met hem eens ben hè. Maar hij verwoordde naar mijn mening goed het algemeen gevoel van veel mensen waarom zij dit kabinet niet kunnen vertrouwen.

van Baarlo is trouwens nu in "gevecht" met Schoof. Ik hoop dat Schoof luistert naar het gevoel en niet alleen naar de aanvallen.

Goede test voor Schoof.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:54

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Toen mijn vader geboren werd woonde mijn familie niet in Nederland maar in Ned. Indië, vandaar dat 1 van mijn ouders geboren is in het buitenland :)*

Overigens is mijn opa, ondanks dat hij genaturaliseerd was tot Nederlander, bij de uitbraak van WO2 zonder aanklacht of proces opgepakt, al zijn bezittingen in beslag genomen, vrouw en leine kinderen het huis uit gezet en geïnterneerd in een kamp. Deze internering was opdracht van de regering in Nederland. Tot op de dag van vandaag is er nooit een verklaring voor gekomen waarom.
Ga mij maar garanderen dat dat niet nog eens gebeurd met allochtonen/mensen met een migratieachtergrond...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:59

Mijn oma is in Duitsland geboren, mag wel oppassen.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:07

Dit debat hangt van bizarre momenten aan elkaar. Dieptepunt is wel Wilders die twittert 'slappe hap' naar aanleiding van de reactie van Schoof. Hoe moet dit ooit een functionerende regering worden, als dit de manier is waarop ze met elkaar om gaan? :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:09

Ik ben zo blij dat ik het niet zie.

Ik kwam vanmorgen wel nog een vrij recente opmerking tegen in het nieuws van mw Faber over hoofddoekjes bij de overheid en semi overheid, :n ik weet niet meer waar maar haar mening was duidelijk. Arme medewerkers op het ministerie ook. Je zult hier voor moeten werken :(:) ik ga even zoeken of ik het nog kan terugvinden

Hebbes al gevonden

Rtl nieuws een vraaggesprekje
https://www.rtl.nl/nieuws/video/57849bd ... iet-zo-van

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:10

irmaz schreef:
996981 schreef:

Nee. Ik vertel je dat jij niet over anderen kan beoordelen hoe ze zich zouden moeten voelen op basis van hoe jij je ergens over voelt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:11

irmaz schreef:
996981 schreef:

Toen mijn vader geboren werd woonde mijn familie niet in Nederland maar in Ned. Indië, vandaar dat 1 van mijn ouders geboren is in het buitenland :)*

Overigens is mijn opa, ondanks dat hij genaturaliseerd was tot Nederlander, bij de uitbraak van WO2 zonder aanklacht of proces opgepakt, al zijn bezittingen in beslag genomen, vrouw en leine kinderen het huis uit gezet en geïnterneerd in een kamp. Deze internering was opdracht van de regering in Nederland. Tot op de dag van vandaag is er nooit een verklaring voor gekomen waarom.
Ga mij maar garanderen dat dat niet nog eens gebeurd met allochtonen/mensen met een migratieachtergrond...

Ik snap oprecht niet wat dit met de uitspraak van 996981 te maken heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:12

Berdien schreef:
Dit debat hangt van bizarre momenten aan elkaar. Dieptepunt is wel Wilders die twittert 'slappe hap' naar aanleiding van de reactie van Schoof. Hoe moet dit ooit een functionerende regering worden, als dit de manier is waarop ze met elkaar om gaan? :n

Ja, bizar he.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:13

996981 schreef:
BigOne schreef:
Wie stil is stemt in!!

We leven in een democratie en dat betekent dat we volksvertegenwoordigers hebben die ons vertegenwoordigen. Het is dus in de eerste plaats aan hun om op de regering te reageren en met moties te komen. Niet aan ons als burgers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:17

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:17

Berdien schreef:

Waar GW normaliter als God wordt bekroond om zijn tweets, zijn de reacties op deze opmerking (terecht) niet mals. Van zowel links als rechts. Heb het idee dat hij zichzelf hiermee in de voet geschoten heeft en ben benieuwd hoe deze houding zich gaat ontwikkelen.

Met weinig vertrouwen binnen de 4 coalitiepartners werd het al moeilijk, maar om je eigen kabinet gelijk voor de bus te gooien is niet echt een blijk van waardering.

Ik ben voorzichtig (misschien nog voorbarig) positief verrast door Schoof. Hij lijkt evenwichtig en ik hoop dat hij zich standvastig kan houden, en blijft luisteren naar links en rechts. Dat is imo de enige manier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:31

996981 schreef:
Irmaz schreef:
Citaat:
Nee. Ik vertel je dat jij niet over anderen kan beoordelen hoe ze zich zouden moeten voelen op basis van hoe jij je ergens over voelt

...en als gezegd: je kunt drieduizend jaar in Drenthe wonen,
en je verre wensen te houden van discriminatie.

Het is niet nodig om potentieel slachtoffer van racisme te zijn, om je er tegen te verzetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:34

996981 schreef:
BigOne schreef:
Wie stil is stemt in!!

Geldt dat ook voor mensen die stil zijn op de racistische uitlatingen van Wilders, Faber enz. ?
Die stemmen in met bepaalde uitspraken van deze politici?