Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:51

enzino schreef:
Daarom was ik er nieuwsgierig naar. Mogelijk heeft een "onafhanelijke" instantie cijfers verzameld gebaseerd op een of andere proxy.

Tijdens het begin van de inval was desertie volgens mij wel een groot probleem. Te zien aan de onbeschadigde verlaten voertuigen die op weg waren naar Kiev waren blijven staan. En te horen aan de ondervangen berichten. De problemen lagen m.n. in de bevoorrading van de konvooien. Het was gewoon een fout in het aanvalsplan.
Inmiddels zit er iemand aan de legertop in Rusland die zijn zaakjes beter op orde lijkt te hebben. Er komt nog maar weinig echt naar buiten over hoe Rusland er nu eigenlijk echt voorstaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:12

Ik begrijp niet waarom mensen zich zo druk maken over het feit dat de strijdende partijen de waarheid niet spreken, zoals ik eerder opmerkte, ze zijn niet achterlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:24

Inderdaad. Zou in veel gevallen nogal dom zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:21

Zelf denk ik dat deze tweet verwoord waar het (ook) om gaat (naast territorium denk ik zelf)
https://twitter.com/H_Bouwmeester/statu ... J3sP7c-gTQ

Nl dat Poetin vreest dat de vonk van democratie over slaat naar Rusland. Dit speelt zeker mee, want Macron vertelde dat Poetin democratie haat!

Hidde Bouwmeester schrijft:
Citaat:
Een juiste conclusie van Scholz. 'Poetin vreest dat de vonk van democratie overslaat naar Rusland.' Dat is de kern van het probleem en waarom deze oorlog ook niet met een vredesverdrag verholpen zal zijn. Het gaat op ideologie en minder om territorium.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:27

Kuggur schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen zich zo druk maken over het feit dat de strijdende partijen de waarheid niet spreken, zoals ik eerder opmerkte, ze zijn niet achterlijk.

Ik maak mij er niet druk om, maar als mensen gaan beweren dat één van de partijen "uiterst effectieve 'sms bom acties'" uitvoert, dan vraag ik mij wel af waarvandaan de effectiviteit van zo'n actie wordt gerapporteerd.

Degene die de sms-bom verstuurt, zal hem bij voorbaat al effectief noemen, en degene voor wie deze bedoeld is, hebben er alle belang bij niet direct als overloper in de openbaarheid te treden. Degenen op wie zo'n middel géén effect heeft gehad, die zullen onder orders staan om er ook niets over naar buiten te brengen.
Onafhankelijke journalisten dan? Die hebben daar niet echt goede omstandigheden om hoor en wederhoor toe te passen, of zijn in veel gevallen niet zo onafhankelijk als ze willen doen geloven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:30

Ik geloof gewoon niemand...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:02

Een verhaal waar we het eerder in dit topic over hebben gehad en waar nu de beelden van zijn: De aanvoer van o.a. wapens, voedsel en medicijnen aan de strijders in de Azovstal fabrieken van Mariupol.

Citaat:
De Oekraïense journalist Yuriy Butusov publiceerde een documentaire over de meest riskante en gecompliceerde missie van de hele oorlog in Oekraïne - levering van voorraden, wapens en troepen in het belegerde Mariupol via helikopters.

Citaat:
De helikopters vertrokken om 4-5 uur in het donker vanaf het door Oekraïne gecontroleerde gebied, vlogen er 40 minuten overheen en vervolgens 40 minuten over de vijand - vanaf Mileykino begon de vlucht over de zee.
Het plan was eenvoudig: vrijwilligers en wapens werden door helikopters naar Mariupol gebracht en vervolgens namen de helikopters de ernstig gewonden terug. In totaal besloten 72 mensen om vrijwilligers te worden en zich bij de belegerde troepen aan te sluiten - waaronder 9 artsen.

3 van dit soort vluchten waren succesvol, 1 vlucht is op de terugweg neergeschoten https://twitter.com/UAWeapons/status/15 ... 1922979842

Later zijn er nog een aantal (iets van 4 a 5) niet succesvolle pogingen gedaan, deze werden voor aankomst bij Azovstal neergehaald.

In deze tweet een samenvatting met een korte film: https://twitter.com/UAWeapons/status/15 ... 3391758341
De documentaire (Engels ondertitelling): https://www.youtube.com/watch?v=HLwk8VlRzak

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:39

Heftig! Best veel mislukt ook. Zo triest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:36

Citaat:
Rusland verscheept in alle stilte honderdduizenden ton gestolen Oekraïens graan naar bevriende natie Syrië. Dat blijkt uit satellietbeelden van vrachtschepen en van lange colonnes vrachtwagens richting Zwarte Zee. Een bewuste strategie, lijkt zelfs de hoofdredactrice van Russia Today te bevestigen. “Rusland hoopt op hongersnood.”

Te triest weer dit :x
Hopelijk komt het dan wel bij de juiste mensen terecht in Syrië...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:12

Pandora2 schreef:
Citaat:
Rusland verscheept in alle stilte honderdduizenden ton gestolen Oekraïens graan naar bevriende natie Syrië. Dat blijkt uit satellietbeelden van vrachtschepen en van lange colonnes vrachtwagens richting Zwarte Zee. Een bewuste strategie, lijkt zelfs de hoofdredactrice van Russia Today te bevestigen. “Rusland hoopt op hongersnood.”

Te triest weer dit :x
Hopelijk komt het dan wel bij de juiste mensen terecht in Syrië...

Klopt, ik las het. Ze doen gewoon alles "wat God verboden heeft". En in Africa verrekken de mensen vd honger of gaan hongersnood tegemoet.
Poetin is bezig de hele wereld te ontwrichten.
Gisteren zag ik een artikel langs komen waarin geschreven werd dat Poetin ook Africa via honger afhankelijk van hem te maken. Bizar hoe er gedacht wordt in het Kremlin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:23

Bepaalde delen in Afrika zijn echt heel erg geteisterd door hongersnood inderdaad.

In Syrië is ook veel honger, armoede en ellende maar ik vrees dat dit graan niet tot bij die mensen zal geraken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:32

Pandora2 schreef:
Bepaalde delen in Afrika zijn echt heel erg geteisterd door hongersnood inderdaad.

In Syrië is ook veel honger, armoede en ellende maar ik vrees dat dit graan niet tot bij die mensen zal geraken.

Syrië krijgt juist wel gejat graan uit de Oekraïne geleverd door vriendje Poetin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 13:34

Ik hoop eigenlijk niet dat het iemand verrast dat als „wij“ sancties opleggen, Rusland op wat voor wijze dan ook, ongeeacht ten koste van wie heus wel op andere wijzen handel weet te drijven. Of dat gestolen graan is of omgepompte olie via „witwas schepen“.
Hij weet dondersgoed dat het westen niet verder gaat dan foei zeggen en hooguit nog wat meer handel stillegt. Die handel vind daarna wel weer een andere route.
Waarschijnlijk lacht hij zich ook een ongeluk dat in Europa weer kolen gebruikt gaan worden zodat de democratische (ofwel onwenselijke) klimaat doelen gelijk om zeep zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:35

Ja, dat postte ik ook dat Poetin gestolen graan naar Syrië verstuurd :+
Alleen heb ik een klein vermoeden dat het niet tot bij de armste Syriërs zal geraken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:38

Pandora2 schreef:
Ja, dat postte ik ook dat Poetin gestolen graan naar Syrië verstuurd :+
Alleen heb ik een klein vermoeden dat het niet tot bij de armste Syriërs zal geraken...

Dat gebeurt vaker in landen waar een dictator aan het hoofd staat.
En ik vermoed dat Poetin niet zo hard zit te lachen want ondanks dat sommigen denken dat de sancties maar speldenprikken zijn voor Rusland , ze hebben wel degelijk effect alleen niet op stel en sprong.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:41

Kun je duiden waar, wanneer, hoe en voor wie de maatregelen effect gaan hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 13:45

De onderste laag van de bevolking voelt dat direct, ergens is waarschijnlijk ook een hoop dat dan ook uit laag protesten ontstaan. Echter is die kans niet zo groot. Tegen de tijd dat het echt een effect gaat hebben (als het gaat hebben) is de oorlog zeker 2 jaar verder stelt de Rus in het artikel dat ik eerder deze week plaatste.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta op zich achter het loskoppelen van Rusland, maar ik verwacht eerlijk gezegt geen grote verschillen voor Oekraine voorlopig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:08

996981 schreef:

Daar zijn echt hele rapportages van geweest op TV die laten zien dat op dit moment de economie van Rusland wel degelijk geraakt wordt door de sancties, maar dat Poetin (natuurlijk→ is ook logisch) ook er onder uit probeert te komen→ bv door de prijs van olie / gas goed te verhogen zodat we minder afnemen maar toch nog deze oorlog voor hem financieren -O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:11

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Daar zijn echt hele rapportages van geweest op TV die laten zien dat op dit moment de economie van Rusland wel degelijk geraakt wordt door de sancties, maar dat Poetin (natuurlijk→ is ook logisch) ook er onder uit probeert te komen→ bv door de prijs van olie / gas goed te verhogen zodat we minder afnemen maar toch nog deze oorlog voor hem financieren -O-

In je laatste zin leg je de nuance bloot. Er is vooralsnog de hoop dat Putin geraakt wordt door de sancties. Ik wil dat ook graag geloven maar kan dat niet hardmaken op basis van cijfers. Ik ben dus benieuwd naar cijfers van degenen die stellen dat de maatregelen zin hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 14:27

Dit artikel hier zegt in feite: historisch gezien is de kans dat sancties werken niet zo groot afgezien economisch lijden van de lage en middenklas burgers. Het is niet zozeer het belangrijkste of de santies werken, maar het gaat vooral om het statement erachter (zegt de schrijver).

https://www.avenir-suisse.ch/en/how-eff ... st-russia/

Echter zal er ook een meetbaar effect moeten komen want de Russische bevolking durft zich wellicht niet te verzetten, maar de Europese bevolking durft dat wel en die gaan geheid komende winter zeer ontevreden zijn als de prijzen loeihoog zijn maar er nog wel steeds vollop geschoten wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:34

Ik hoop toch echt dat het loskoppelen van Ruslands olie en gas en wat we er ook nog meer uit betrokken blijvend is. Het doet even pijn, maar uiteindelijk vindt het Westen ook zijn weg daarin wel weer. Dat we nu op kolen over moeten is een tijdelijke maatregel. Op de lange duur denk ik wel dat het effect heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:44

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:09

bigone schreef:

Zoals verwacht wordt volgens deze schrijver vooral de gewone Rus geraakt. Hoe gaat dat helpen de oorlog te stoppen?

Volgens mij hebben we als democratische Europeanen de hoop dat er gestaakt gaat worden, waarop Putin zijn beleid gaat aanpassen.

Ben ik pessimistisch als ik dat naïef vind?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 15:12

Ik geloof daar ook niet in hoor, dat zegt de schrijver in dat artikel dat ik plaatste ook zo, dit gaat nog lang duren en de bevolking zal er onder lijden, Poetin zelf niet.
Wel ondersteun ik de sancties, maar ik voorzie wel veel geel, orange, roze hesjes in Europa als de prijzen omhoog blijven gaan.