Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:59

Raineri schreef:
Denk ook wel dat dat een groot kritiekpunt was naar Timmermans tijdens de verkiezingscampagne. Hij was wat tam, rustig, kalm, gewichtig. Hoe je het noemen wilt. Hij lijkt inderdaad strijdbaarder geworden. Dat lijkt me positief, hij vertegenwoordigd zijn achterban!
Ik hoop alleen echt ontzettend, dat hij zich niet verlaagt tot populistische strategieën/uitspraken.

Ik zit de samenvatting van het debat te lezen, maar je kan bijna niet anders. Wat een niveau'tje in de kamer zeg . Ik hoop ook dat Timmermans en de andere partijen goed uit de verf komen in de oppositie zo.

Raineri schreef:
Nee. Een tijd terug hadden ze eens het idee terug te gaan naar hun liberale waarden, weet even niet meer hoe die kerel met dat idee heet. Zo ontzettend jammer dat ze meedoen aan het taalgebruik van populisme (voorbeeld de leugen van de nareizigers). Hierin merk je een enorme tweedeling tussen de senior en junior afdeling.

Een groot deel van de achterban van de vvd is ontzettend conservatief dus vermoed dat dat de beweegreden is het niet te doen destijds.

Ga je met populisme in zee, dan ga je ten onder. Ik heb het eerder gezegd: GW is een persona non grata. Soortgelijks staat ook in het Volkskrant artikel wat ik gister deelde. Ik denk dat de vvd een enorme fout heeft gemaakt, evenals nsc. Dus ik vraag me af hoe de vvd zich gaat herpakken en of ze niet een soort cda 2.0 gaan worden. Ik zou het niet verkeerd vinden als ze weer terug gaan naar hun oude waarden.

DAt, maar ook dat ze zich in 1 keer profileerden als een partij die iets wilde met migratie, terwijl PVV een beetje de anti-immigratie partij bij uitstek was. VVD stond inderdaad voor hele andere dingen.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:12

Ja, de afgelopen 30 jaar opgegroeid met vvd (ben vvd liefdes baby :') ) en het verschil met pakweg 15 jaar terug is echt enorm. Mijn ouders herkennen de partij niet meer terug en stemmen nu PvdA/gl of d66. Beetje afhankelijk van de situatie.
VVD heeft in september de deur wagenwijd open gezet voor de pvv en dat vinden de echt liberale kiezers kwalijk. Er is nu ook weinig soeps als liberale kiezer. Kunt een beetje protest links stemmen of een compromis sluiten op volt of d66.

D66 heeft het de laatste tijd echt ontzettend goed gedaan. Zijn het pispaaltje geworden van Wilders. En hebben de fout gemaakt met vvd in zee te gaan. Maar ze verdienen het verlies aan stemmen absoluut niet naar mijn idee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:16

Nog even tussendoor grappig foutje. Moet een nieuwe vloer kopen. Mijn telefoon vindt pvc geen logische afkortingen :')
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:21

_O- je bent te politiek bewust bezig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:41

anjali schreef:
Maar ik vind jou erg onrealistisch. Jij wilt van heel Nederland een asielzoekersopvangcentrum maken lijkt wel.

Eh...?
1) Jou lijkt iets. Dat mag.
2) Feit is, dat wat jou zo lijkt, niet is wat ik wil.
Dus hoezo vind je mij nou onrealistisch...?

Ik heb een paar harde feiten genoemd.
Zoals doelbewust bezuinigen op voorzieningen voor vluchtelingen, zodat mensen in een rijk land in het gras moesten slapen.

Ik vind dat beschamend.
Ik ben nog niet vergeten dat Artsen zonder Grenzen er aan te pas moest komen.

Wat ook hoort tot de harde feiten, is dat we geen vluchtelingen uitnodigen.
Laat staan dat ik van heel Nederland een azc wil maken.

Citaat:
Maar op een gegeven moment is de draagkracht op.

... weet je welke wijken vooral pvv stemmen?
Wijken waar de eerste "buitenlanders" komen wonen. Het sentiment is 'Help, zo komen er aan.'
Tien jaar later, of in wijken waar dit tien jaar geleden gebeurde, stemt vrijwel niemand meer op de pvv.

(Uiteraard zijn er grenzen, daar niet van.)

Citaat:
In veel R.K.kloosters vangen ze al uitgeprocedeerden op, wat nog illegaal is ook.

*\o/* *\o/* *\%/* *\%/*
Bravo!

...en of het illegaal is, zullen we nog wel eens zien.

Citaat:
is niet mogelijk dat de hele wereld naar Nederland komt om hier opgevangen te worden. Alleen echte vluchtelingen. Neem jij er anders een paar in huis, dat zou ik bewonderen hoor.

Kletspraat.

Eerst dicht je mij een standpunt toe wat jijzelf verzonnen hebt,
en dan zeggen "dat het niet kan"...?
(Neem een andere ;) oma in de maling ;) )

Not to mention dat je praat over een klein groepje immigranten,
niet de kenniswerkers, niet de tomatenplukkers, de schoonmakers,
niet de studenten
en zelfs niet de "èchte" vluchtelingen -
nou dan hou je weinig immigranten over en daar dan zo over van leer trekken... _/-\o_ %)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 20:49

Raineri schreef:
pien_2010 schreef:
Timmermans is nog nooit zo lang op TV geweest met Jetten en andere oppositie partijen. Een eer die vroeger alleen Wilders beschoren was.
Dus goed gedaan oppositie want het wordt tijd dat links zichtbaarder wordt. Dus niet met je eens.

En ze zijn weer op het nieuws. Ze hebben geleerd van onze Geert!

Denk ook wel dat dat een groot kritiekpunt was naar Timmermans tijdens de verkiezingscampagne. Hij was wat tam, rustig, kalm, gewichtig. Hoe je het noemen wilt. Hij lijkt inderdaad strijdbaarder geworden. Dat lijkt me positief, hij vertegenwoordigd zijn achterban!
Ik hoop alleen echt ontzettend, dat hij zich niet verlaagt tot populistische strategieën/uitspraken.

Oppositie voeren is toch ook gewoon anders dan campagne voeren. Ik vind dat wel logisch :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:03

Anjali, waarom zit de woningmarkt op slot, waarom hebben we een stikstofprobleem, waarom hebben we een asiel probleem, kort antwoord ; het rechtse beleid van de laatste , in geval van stikstof zelfde de laatste decennia. En als oplossing gaan mensen nog rechtser stemmen.
VVD geeft kadootjes weg aan de rijken , anderhalf miljard via belastingen.
Wanneer er dan toch meer bezuinigd moet worden dan gaat dat wederom van onderwijs/kunst en cultuur.
We zijn verdorie een kenniseconomie, straks moeten we alle kennis duur inkopen uit het buitenland. Iets waar we zelf goed in zijn/waren wordt gewoon de nek omgedraaid.

Los van bovenstaande, ik heb het vandaag wat gevolgd en als BBB wil blijven bestaan is het tijd om van der plas weer secretaresse van remarkable te maken en een echt goede partijleider te zoeken die weet waar hij /zij het over heeft. Wat een verschrikkelijke aanfluiting.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-07-24 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:04

Klopt Ruitje.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:05

Mooie speech van van Baarlo van Denk en van Ouwehand van Partij vd Dieren. Zij willen beiden een motie van wantrouwen in tegen het hele kabinet en hebben daar goede motivaties voor.

Baudet (FvD) nu, voor hem voelt het nieuwe kabinet vertrouwt en er zitten politieke vrienden van hem in dit kabinet (zijn woorden)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:18

Pffff die Stoffer van de SGP leest een sprookje van Henk en Ingrid voor, durft blijkbaar niet zijn eigen mening te geven. Not my cup of tea :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:36

Janneke2 schreef:
De tegenstelling is als volgt:
...ik voel mij thuis in een land 'waar iedereen meedoet en mensen erbij horen'.
Dat is nadrukkelijk niet waar de pvv voor staat - in tegendeel.

Gevolg: "Nederland is van ons" geeft mij het gevoel dat ik hier niet thuis ben.

Ik heb het maanden geleden al eens gezegd in een ander topic, en ik zeg het opnieuw: wat kan jij alles mooi onder woorden brengen.

Ik heb hier in België helemaal hetzelfde gevoel, ik voel me trouwens beter thuis in mijn onderbetaalde job bij PostNL, waar 90% allochtonen zijn (zowel arbeidsmigranten als oorlogsvluchtelingen).

@Anjali, nee, het klopt niet dat arbeidsmigranten goed betaald zijn, toch niet in België: "onze" Roemenen halen de prijs naar beneden voor de andere onderaannemers (in België werkt PostNL niet met eigen chauffeurs maar zelfstandige onderaannemers die chauffeurs in dienst hebben), waardoor de chauffeurs weinig betaald zijn voor een heel drukke en stresserende job (gevolg: op de +/- 100 chauffeurs misschien een 7tal autochtonen). En die arbeidsmigranten wonen soms met 10 of 12 in een woning die geregeld wordt door hun baas. Een huis kopen doen ze hier niet, kunnen ze niet betalen, meestal is hun gezin nog in Roemenië, en kunnen ze met het hier verdiende geld daar toch enkele maanden goed vakantie houden.

En op mijn 3de job (in de bouwsector) werken ze ook met buitenlandse onderaannemers omdat ze zelf geen personeel vinden. Mijn baas had voor enkele van die bouwvakkers zelf veiligheidsschoenen gekocht (normaal de taak van het bedrijf dat hen "verhuurt") omdat hij zag dat ze maar met touwen meer aaneengebonden waren, zo luxe hebben ze het blijkbaar ook niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:39

irmaz schreef:
Mooie speech van van Baarlo van Denk en van Ouwehand van Partij vd Dieren. Zij willen beiden een motie van wantrouwen in tegen het hele kabinet en hebben daar goede motivaties voor.

Misschien klink ik nu als advocaat van de duivel, maar persoonlijk vind ik het indienen van een motie van wantrouwen op de eerste dag een zwakte gebod. Iedereen weet dat veel partijen niet blij zijn met het het huidige kabinet. Toch is ook dit kabinet een keus geweest van een groot deel van de Nederlanders.

Het vertrouwen van de bevolking is nu gestegen, maar deze partijen zeggen duidelijk: ik veracht jullie keuze, zelfs door associatie verklaar ik partijen 'besmet'. En dan vinden partijen het vreemd dat mensen niet naar hen overstappen? Hoe verwacht men dat mensen van standpunt veranderen als de 'sociale' partijen al bij voorbaat weigeren met anderen samen te werken?

Bij mijn weten heeft Schoofs ook verzocht om het huidige kabinet een kans te geven en te beoordelen op toekomstige daden. Dat is persoonlijk ook iets wat ik van een rechtvaardige partij zou verwachten.
Proberen alleen de achterban te plezieren, levert naar mijn mening ook geen nieuwe stemmen op.
Als men nu had gezegd: "wij hebben onze twijfels bij dit kabinet, wij geven het een kans, maar weet dat wij kritisch zullen zijn in onze beoordeling! Als straks blijkt dat dit kabinet de taak niet aan kan, dan willen wij Nederland verzekeren dat wij klaar staan om de brokstukken op te rapen en om het land weer een goede banen te leiden, want wij zijn er daadwerkelijk voor alle Nederlanders!" Dan geeft dit toch een heel ander beeld af.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 05:04

journee schreef:
irmaz schreef:

Misschien klink ik nu als advocaat van de duivel, maar persoonlijk vind ik het indienen van een motie van wantrouwen op de eerste dag een zwakte gebod. Iedereen weet dat veel partijen niet blij zijn met het het huidige kabinet. Toch is ook dit kabinet een keus geweest van een groot deel van de Nederlanders.

Het vertrouwen van de bevolking is nu gestegen, maar deze partijen zeggen duidelijk: ik veracht jullie keuze, zelfs door associatie verklaar ik partijen 'besmet'. En dan vinden partijen het vreemd dat mensen niet naar hen overstappen? Hoe verwacht men dat mensen van standpunt veranderen als de 'sociale' partijen al bij voorbaat weigeren met anderen samen te werken?

Bij mijn weten heeft Schoofs ook verzocht om het huidige kabinet een kans te geven en te beoordelen op toekomstige daden. Dat is persoonlijk ook iets wat ik van een rechtvaardige partij zou verwachten.
Proberen alleen de achterban te plezieren, levert naar mijn mening ook geen nieuwe stemmen op.
Als men nu had gezegd: "wij hebben onze twijfels bij dit kabinet, wij geven het een kans, maar weet dat wij kritisch zullen zijn in onze beoordeling! Als straks blijkt dat dit kabinet de taak niet aan kan, dan willen wij Nederland verzekeren dat wij klaar staan om de brokstukken op te rapen en om het land weer een goede banen te leiden, want wij zijn er daadwerkelijk voor alle Nederlanders!" Dan geeft dit toch een heel ander beeld af.....

Helemaal mee eens

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:33

Toch mestdebat voor het reces, terwijl vd Plas dat pas na het reces wilde. Ik ben benieuwd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:56

irmaz schreef:
Pffff die Stoffer van de SGP leest een sprookje van Henk en Ingrid voor, durft blijkbaar niet zijn eigen mening te geven. Not my cup of tea :n

Chrisstoffer is wel een goede naam voor een SGP-er.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:28

prompter schreef:
Toch mestdebat voor het reces, terwijl vd Plas dat pas na het reces wilde. Ik ben benieuwd.

Daar ben ik ook benieuwd naar want de boeren , zo was van de week op TV, hopen en verwachten dat er meer zal mogen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:46

journee schreef:
irmaz schreef:

[knip]

GW heeft zelf de laatste kabinetten de gewoonte geïntroduceerd om te beginnen met een, of meerdere, motie(s) van wantrouwen. Toen hoorde je daar niemand over, want "Ach ja GW hè :roll: ". Nu wordt hetzelfde gedaan door de oppositie, en naar mijn mening met een goede reden, en nu ineens is dat een probleem?

En de dreigende lijst uitputting van de PVV is daarbij een interessante bijkomstigheid.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 04-07-24 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:52

Precies Roodvos, dus er wordt met twee maten gemeten in dit topic.

Ik vind persoonlijk de motie van Timmermans meer kans van slagen hebben daar het om twee ministers gaat die nog geen afstand hebben gedaan , laat staan excuses aangeboden, van/ voor eerdere rascistische uitspraken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 07:59

Ik vind de moties van Timmermans wel goed, ik denk dat het ook meteen een signaal afgeeft aan die politici: houd je koest.

En daarnaast, het is gewoon een democratisch instrument, dus mag gewoon

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:17

pien_2010 schreef:
Precies Roodvos, dus er wordt met twee maten gemeten in dit topic.

Ik vind persoonlijk de motie van Timmermans meer kans van slagen hebben daar het om twee ministers gaat die nog geen afstand hebben gedaan , laat staan excuses aangeboden, van/ voor eerdere rascistische uitspraken.

Het is een democratische recht om moties in te dienen.
En inderdaad deze ministers, maar ook andere Kamerleden en niet te vergeten Bosma moeten nu gewoon opletten dat er geen racistische drek meer uit hun mond komt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:41

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:45

Roodvos schreef:
journee schreef:

[knip]

GW heeft zelf de laatste kabinetten de gewoonte geïntroduceerd om te beginnen met een, of meerdere, motie(s) van wantrouwen. Toen hoorde je daar niemand over, want "Ach ja GW hè :roll: ". Nu wordt hetzelfde gedaan door de oppositie, en naar mijn mening met een goede reden, en nu ineens is dat een probleem?

En de dreigende lijst uitputting van de PVV is daarbij een interessante bijkomstigheid.

Dit. En dit keer gaat het ook echt over iets, een écht iets, en nu is het ineens een zwaktebod? Meten met twee maten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:37

nps schreef:
Dit. En dit keer gaat het ook echt over iets, een écht iets, en nu is het ineens een zwaktebod? Meten met twee maten.

Ach, dus als wilders iets doet wat niet oké is betekent dit dat de oppositie zich ook moet verlagen tot het zelfde gedrag en dan is het wel oké?

Je mag mensen niet discrimineren op hun afkomst, maar wel op hun uitspraken, politieke voorkeur of hun keuze samen te werken met andere partijen? Sorry hoor, maar in mijn optiek heeft men de keuze, het is of wel acceptabel of niet. Bij de één afkeuren en vervolgens zelf in gelijkwaardig gedrag vervallen, dat is in mijn optiek meten met twee maten.

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet! Als men zelf niet het goede voorbeeld geeft, maar afkeurbaar gedrag overneemt, dan verandert en niets ten goede, maar glijd de politiek alleen maar verder af. Dat is naar mijn mening gewoon niet wenselijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:08

Wie stil is stemt in!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:08

Het grote verschil is dat het hier wel ergens over gaat. Een minister kan wel zeggen dat ze de wet respecteert, maar wat ze er op dat moment bij vergeet te vertellen is dat zij degene is die de wetten maakt. En dan is het dus wel belangrijk wat je persoonlijke opvattingen zijn.

Los daarvan, deze partijen vertegenwoordigen niet de kiezers op de coalitie maar hun eigen kiezers. En als die kiezers wel achter deze motie staan, dan doen ze wat er van hun verwacht wordt. Ik vond de moties van wantrouwen van Wilders ook onzin, maar hij vertegenwoordigt mij niet, dus haalde ik er mijn schouders over op.