Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:18

mysa schreef:
Rusland claimt tientallen generaals en officieren, die in zuid Oekraïne aan het vergaderen waren, te hebben gedood.
Bericht nog niet bevestigd. Zou ook niet handig zijn om met zoveel leidinggevenden bij elkaar te komen.

Dat zou wel afschuwelijk zijn. Ik ga eens op twitter kijken of daar bevestiging bronnen zijn.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:23

Ja staat ook in de telegraaf. 50 hoge officieren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:35

Wat ik tegen kom is dat Rusland dit claimt maar vanuit Oekraïne is het niet bevestigd (ook niet ontkend).
Zou wel een grote tegenslag zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:41

pien_2010 schreef:
Wat ik tegen kom is dat Rusland dit claimt maar vanuit Oekraïne is het niet bevestigd (ook niet ontkend).

Blijkt door een tweet vanuit Iran te komen, waarschijnlijk oud nieuws uit een vorige oorlog.
Onderstaand is wel bevestigd vanuit de oekrainse intelligence :

https://twitter.com/warmonitor3/status/ ... 6QNsmVyNLg

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:43

pien_2010 schreef:

Het is nogal ongeloofwaardig. Ukraïne heeft niet zo veel generaals of hoge officieren, het heeft een heel andere opbouw van het leger dan Rusland. Daarnaast, waarom zouden ze in Zuid Ukraïne vergaderen, ze hebben gewoon Teams en Zoom en een heel land.

De Russen worden op dit moment in regio Kherson (Zuid Ukraïne) enorm onder druk gezet door zowel het Ukraïnse leger aan de rand van de stad als de partizanen in het bezette gebied. Dus een goede reden voor wat verzonnen propaganda lijkt me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:50

pien_2010 schreef:

Het is nogal ongeloofwaardig. Ukraïne heeft niet zo veel generaals of hoge officieren, het heeft een heel andere opbouw van het leger dan Rusland. Daarnaast, waarom zouden ze in Zuid Ukraïne vergaderen, ze hebben gewoon Teams en Zoom en een heel land.
irmaz schreef:
De Russen worden op dit moment in regio Kherson (Zuid Ukraïne) enorm onder druk gezet door zowel het Ukraïnse leger aan de rand van de stad als de partizanen in het bezette gebied. Dus een goede reden voor wat verzonnen propaganda lijkt me.

Kan me ook niet voorstellen dat ze allemaal bij elkaar gaan zitten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:30

Nouja het hoeft ook niet "allemaal" te zijn maar kan natuurlijk best dat er een keer ergens een samenkomst is van een aantal aansturende mannen, en als daar dan net een bom op valt....dat zou wel heel klöte zijn inderdaad want Rusland er overheen laten lopen is eigenlijk geen optie...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:41

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Ah, Zelensky was in Zuid Ukraïne (Mikolaiv en Odesa).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:30

Denemarken heeft officieel bekend gemaakt vanaf nu ook deel te nemen aan het gezamelijke beleid van de EU op het gebied van Veiligheid en Defensie. Denemarken had daar sinds de oprichting van de EU in 1992 een uitzonderingspositie in. Maar nu dus niet meer.
https://twitter.com/JosepBorrellF/statu ... 7834561536

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:14

irmaz schreef:
Denemarken heeft officieel bekend gemaakt vanaf nu ook deel te nemen aan het gezamelijke beleid van de EU op het gebied van Veiligheid en Defensie. Denemarken had daar sinds de oprichting van de EU in 1992 een uitzonderingspositie in. Maar nu dus niet meer.
https://twitter.com/JosepBorrellF/statu ... 7834561536

Blij mee. Als EU sterker en meer united wordt, ben ik in ieder geval blij. Heeft die K actie van Poetin en zijn kliek ten minste nog iets positiefs opgeleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 05:36

pmarena schreef:
Nouja het hoeft ook niet "allemaal" te zijn maar kan natuurlijk best dat er een keer ergens een samenkomst is van een aantal aansturende mannen, en als daar dan net een bom op valt....dat zou wel heel klöte zijn inderdaad want Rusland er overheen laten lopen is eigenlijk geen optie...

Inderdaad, uit "veiligheidsoverwegingen" zou het goed kunnen dat ze fysiek samen komen omdat een Zoom/Teams meeting gehacked kan worden. Het bericht spreekt ook over 50 generaals en hoge officieren, dus dat kan net zo goed 2 generaals zijn en 48 "hoge officieren" waar je een eigen definitie aan kan verbinden. De locatie kan verklaard worden met dat aansturende officieren zich dicht bij het front bevinden om goed contact te kunnen houden, die zitten niet allemaal duizenden kilometers verderop dingen te analyseren met een internetverbinding. Er zal toch echt iemand ook ter plekke dingen moeten kunnen analyseren, inschatten, en beslissen.

Bovendien hebben we al maanden een stroom van onbetrouwbare Oekraïense berichten gezien en regelmatig Russische berichten die we eerst afwezen maar later toch bevestigd werden. Het zou mij niet verbazen als er een kern van waarheid in zit en Oekraïne dat achter houd uit propaganda overwegingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 06:57

Dat zou mij ook niet verbazen, om het moreel er in te houden is het natuurlijk ook wel een overweging waard :(:) Maar het zou me ook niet verbazen als juist om die reden vanuit Rusland dergelijke berichten komen in een poging het moreel een knauw te geven. Want dat is hun doel natuurlijk, gezien hoe smerig ze fysiek ook tekeer gaan.....

Hopelijk kunnen we Rusland terug in zijn hok krijgen en is dit 1 van de laatste smerige oorlogen waar ze aan mee doen en bijt dit hun in de bips. De jongere generatie heeft daar toch ook helemaal geen trek in dit soort Sovjet-taferelen..... -O-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:27

Rusland, krijg je niet meer terug in zijn hok, daarvoor is er simpelweg te veel gebeurd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:53

Heel toevallig kwam het bericht over het zogenaamde doden van 50 hooggeplaatste militairen toen Zelenski aan het front was , het is ook als propaganda weggezet. Of het waar of niet waar is zullen we nog wel achter komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:55

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:49

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:03

Enzino schreef:

Citaat:
Bovendien hebben we al maanden een stroom van onbetrouwbare Oekraïense berichten gezien en regelmatig Russische berichten die we eerst afwezen maar later toch bevestigd werden. Het zou mij niet verbazen als er een kern van waarheid in zit en Oekraïne dat achter houd uit propaganda overwegingen.

JIJ hebt die stroom aan berichten gezien. Ik vond dat wel loslopen als het om Oekraïne gaat.
De stroom zag ik van het Kremlin en ook af en toe berichten van Oekraïne die wat afweken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:09

Filmpje over dat het er op lijkt dat Rusland flinke hoeveelheden graan uit de Ukraïne wegsluist en naar Syrië levert....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:44

pien_2010 schreef:
Enzino schreef:

Citaat:

JIJ hebt die stroom aan berichten gezien. Ik vond dat wel loslopen als het om Oekraïne gaat.
De stroom zag ik van het Kremlin en ook af en toe berichten van Oekraïne die wat afweken.

Ik moet zeggen dat wij ook nergens een stroom van onbetrouwbare Oekraïnse berichten hebben gezien :n
Wel heb ik heel veel Russische flagrante leugens langs zien komen :roll:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:57

Ik vermoed dat nu opnieuw die 'Ghost of Kyiv' en die gedode grenswachten op Slangeneiland worden aangehaald om aan te tonen dat Oekraine 'doorlopend een stroom van leugens' uitstuurt.
Ze zullen best af en toe onwaarheden verspreiden, en vermoedelijk ook echt wel deels bewust, daar moeten we ook echt wel op bedacht zijn, maar dat valt in het niet bij de structurele desinformatie die de andere kant in dit conflict als regel verspreidt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:04

bigone schreef:
Die Russen hebben het maar druk aan het front, naast Oekraïners afmaken moeten ze ook nog zoeken naar deserteurs :

https://twitter.com/euromaidanpress/sta ... m21LXIoXgw

Ik moet zeggen: dit zijn de berichten die ik graag lees.
(Net zoals het bericht van de Britse legerleiding dat Rusland inmiddels een kwart van het wapenarsenaal erdoor heeft gejaagd.)

Geen idee of het waar is.

Ik heb jaren getraind bij een (voormalig) beroepsmilitair. (Groene baret, paratroeper: dwz je wordt gedropt achter de vijandelijke linie en je moet je zien te redden.)

Af en toe mopperde hij 'Met zulke soldaten gaan we de oorlog niet winnen.'
(Op momenten dat iemand anders zou zeggen 'motivatie is de sleutel'.)

En hij sprak één of twee keer over desertie.
Het is dodelijk voor het moreel.
... en het is een soort van besmettelijk.

En de Oekraïnsche troepen weten dit heel goed, en voeren uiterst effectieve 'sms bom acties' uit: geeft je over, geef ons je wapens en ga naar huis.
Ik houd als pacifist van dit soort wapens!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:34

oomens schreef:
Ik vermoed dat nu opnieuw die 'Ghost of Kyiv' en die gedode grenswachten op Slangeneiland worden aangehaald om aan te tonen dat Oekraine 'doorlopend een stroom van leugens' uitstuurt.
Ze zullen best af en toe onwaarheden verspreiden, en vermoedelijk ook echt wel deels bewust, daar moeten we ook echt wel op bedacht zijn, maar dat valt in het niet bij de structurele desinformatie die de andere kant in dit conflict als regel verspreidt.

Dit dus en dus ook eens met Irmaz.

Wel zag ik op twitter, dat desertie helaas ook in het Oekraïense leger voorkomt. NIet zoveel en structureel als dat het bij de tegenpartij plaats vindt maar het neemt wel toe. Dat is Zorgelijk. Hegt westen moet zo spoedig mogelijk hun wapens leveren die beloofd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:00

Hoe kan je op twitter zien hoe structureel desertie is en hoe vaak het voorkomt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:30

enzino schreef:
Hoe kan je op twitter zien hoe structureel desertie is en hoe vaak het voorkomt?

Daar melden deserteurs zich altijd even ter registratie, dat is handig.

Maar even serieus, desertiecijfers zul je uit officiële bronnen niet te horen krijgen, en als je ze wel krijgt, tijdens een lopend conflict, dan zul je ze vanuit beide deelnemende kampen moeten wantrouwen.
Zowel vanuit Oekraïne als uit Rusland heeft niemand er belang bij om de waarheid over de eigen desertiecijfers of die van de tegenstander te publiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:36

Daarom was ik er nieuwsgierig naar. Mogelijk heeft een "onafhanelijke" instantie cijfers verzameld gebaseerd op een of andere proxy.