ruitje schreef:Het lijkt alsof jij het woord nuance blijft gebruiken om goed te praten dat links extremisme ook foute dingen doet?
Is dat zo, dat jij links extremisme gerechtvaardigd vind omdat je de idealen die daar achter zitten juist vind?
Ik vergelijk het met iemand die jarenlang door hun partner in elkaar geslagen is, en op een dag terugslaat, en hard, en daarbij de partner tot een kasplantje maakt.
Is dat ok? Weet ik niet. Is het begrijpelijk? Imo wel.
Was het gebeurd (en dat is de crux hier) als die persoon niet door de partner mishandeld was in de eerste plaats? Nee, want dan was er geen reden geweest om te slaan. Je zou het kunnen zien als zelfverdediging waarbij iemand doorslaat.
Dat is niet goedpraten imo, maar wel een nuance die je niet weg mag laten wat mij betreft. Je kunt niet in alle redelijkheid verwachten dat er geen tegenreactie komt, lijkt me.
Antifa is een reactie op fascisme (wat rechts-extremisme is). Als fascisme niet bestaan had, was antifa er niet geweest. Maar anti-fascisme zou normaal moeten zijn.
ruitje schreef:Over de DDR, ik denk eigenlijk dat veel extremisme voort komt uit onvrede, zowel vanuit links of rechts. Er is naar mijn idee altijd voeding nodig uit de maatschappij.
De Tweede Wereldoorlog had een aantal oorzaken: de schuld van Duitsland als gevolg van de Eerste Wereldoorlog, onvrede als gevolg van werkloosheid en dus armoede.
Maar: zonder de Joden als zondebok aan te wijzen (en niet alleen Joden, ook zigeuners, homo's, transgender mensen, donkere mensen, feitelijk iedereen die niet blank, cisgender hetero was) en doelgerichte propaganda hadden extreem rechtse denkbeelden geen ingang gevonden, was het een economische crisis geweest zoals we er meer gehad hebben, en dat is dan dat.
Punt is dat extreem rechts altijd de democratische rechtsorde en mensenrechten bedreigt, en links die rechten wil verdedigen.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremi ... extremisme
Dus moreel vind ik het een beslist anders dan het andere. Waarbij ik nadrukkelijk niet zeg dat ik alles goedkeur, dat is niet het geval. Ook links zijn er voorbeelden waarbij mensen veel te ver zijn gegaan, en waar ik geen sympathie meer voor heb.
Maar met deze achtergrond kan ik ze moreel niet hetzelfde zien.
Vooral ook omdat we weten waar rechts-extremisme toe kan leiden.
Cer schreef:Ik vind alle protesten die verstoren (hulpdiensten, naar je werk gaan, gewoon ergens anders heen gaan) eigenlijk vervelend. Actie kan je voeren op pleinen, velden, in gebouwen, weet ik veel, maar op de openbare weg is het eigenlijk heel onpractisch.
Het idee van actie voeren is natuurlijk wel dat het impact heeft. Iets waar niemand last van heeft zal ook geen impact hebben, vermoed ik.