Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:39

pien_2010 schreef:
Toen zat ik nog op de middelbare school in Kerkrade en dat was me nogal wat. Ongeveer 40 jaar geleden.

Citaat:
Rote Armee Fraktion

De Rote Armee Fraktion was de actiefste naoorlogse links-extremistische terreurgroep in de Bondsrepubliek Duitsland. De RAF stond tijdelijk ook wel bekend onder de naam Baader-Meinhofgroep. Wikipedia
Opgericht: 14 mei 1970
Leider: Andreas Baader; Ulrike Meinhof; Gudrun Ensslin; Horst Mahler
Actief in: Europa, maar vooral in de Bondsrepubliek
Doelstelling: Gewapend verzet tegen "het systeem", Anti-kapitalisme; Anti-imperialisme
Financiering: O.a. bankovervallen
Ideologie: Communisme, Marxisme-Leninisme
Oprichters: Ulrike Meinhof, Andreas Baader, Gudrun Ensslin, Horst Mahler

Die hebben toen 30 jaar gehad minstens. Geen lieverdjes brrrrr.

Ze schoten ook mensen dood. Heel naar.

Dyon de Jong en Johannes Petrus Goemans, douaniers aan de grens tussen Kerkrade en Herzogenrath.....en nog ca 46 anderen wereldwijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:40

Veronica2 schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat Veronica meer doelt op de extreme controle, het tegen elkaar uitspelen, de exorbitante straffen voor normaal gedrag, het isoleren, het wantrouwen
In eerste instantie afkomstig uit de Sovjet Unie waarschijnlijk, maar toch rap overgenomen door de Stasi.

Inderdaad, daar dacht ik meer aan, voor inspiratie raad ik de film Das Leben der Anderen aan. Voor de DDR dus de periode na de muur en tot de Wende, onzichtbare terreur richting de bevolking. Cuba idem eigenlijk, maar dan met meer zichtbaar terrorisme.

Of de serie "Weissensee"!
Geweldig goede serie, waarin de waanzin van het systeem onder je huid kruipt.

Ruitje: de DDR kwam volgens mij voort uit de koude oorlog en vanuit de Sovjet Unie.
Heeft volgens mij weinig te maken met onvrede vanuit de burgers. Die hadden daar weinig mee te maken.
Of bedoelde je dat niet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:47

Citaat:
Ik vind dat naar aan bijvoorbeeld Baudet, dat ze die onvrede blijven aanwakkeren. Kan nare gevolgen hebben.

Klopt en dat is ook de bedoeling. Dit is een bewuste poging om de maatschappij te ontwrichten.

Citaat:
Is dat zo, dat jij links extremisme gerechtvaardigd vind omdat je de idealen die daar achter zitten juist vind?

Dat is natuurlijk altijd zo dat er meer acceptatie is voor overtreding van de wet als er begrip is of je bent het eens met de standpunten. Geweld ben ik altijd tegen.
Maar begrip voor de boeren heb en had ik zeker wel, dus blokkerende tractoren op de snelweg vond ik gezien wat ze te wachten staat, een terecht actiemiddel. Ik vind het voor de boeren heel sneu dat de grote industrie vooralsnog buiten schot blijft. Dus mijn acceptatie was en is er.

Ook voor de klimaatdemonstranten is mijn acceptatie groot en als ik in Nederland woonde ging ik zeker mee doen. Wel zou ik me nooit weg laten tillen. Heb ik nooit afgewacht. Dan sta ik zelf op en loop weg. Daar ligt mijn grens.

Maar echt geweld, of inbreken in stallen door activisten,dat vind ik te ver gaan. Maar ook dat dode varken dat opgehangen was als actiemiddel om asielzoekers tegen te houden. Dat mag niet in mijn ogen.

Maar allemaal trekken we de grenzen op als je ergens voor bent. Maar terreur vanuit links of rechts veroordeel ik beiden. Maakt niets uit. Eens met Nikass.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:50

Nikass schreef:
Ik denk dat Veronica meer doelt op de extreme controle, het tegen elkaar uitspelen, de exorbitante straffen voor normaal gedrag, het isoleren, het wantrouwen
In eerste instantie afkomstig uit de Sovjet Unie waarschijnlijk, maar toch rap overgenomen door de Stasi.
Nikass schreef:
Veronica2 schreef:

Inderdaad, daar dacht ik meer aan, voor inspiratie raad ik de film Das Leben der Anderen aan. Voor de DDR dus de periode na de muur en tot de Wende, onzichtbare terreur richting de bevolking. Cuba idem eigenlijk, maar dan met meer zichtbaar terrorisme.

Of de serie "Weissensee"!
Geweldig goede serie, waarin de waanzin van het systeem onder je huid kruipt.

Ruitje: de DDR kwam volgens mij voort uit de koude oorlog en vanuit de Sovjet Unie.
Heeft volgens mij weinig te maken met onvrede vanuit de burgers. Die hadden daar weinig mee te maken.
Of bedoelde je dat niet?

Goede tip!
Maar vroeger was alles wel wat overzichtelijker, je had het oosten en het westen en daartussen het ijzeren gordijn. De DDR werd na WOII door de Russen min of meer gesticht en samen met de andere landen onder invloed van de toenmalige USSR bestuurd. Wat Poetin ook weer graag zou willen :\ .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:59

Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen ideologie (links / rechts) en totalitarisme (het opdringen van een bepaalde ideologie aan de bevolking als zijnde het Enige Juiste, daarbij de vrijheid van de bevolking ernstig inperken). Zowel rechts als links kent totalitaire staten (denk Hitler en het fascisme, Mussoline maar inderdaad ook het Oostblok ten tijde van het communisme).

Terreur kan ontstaan vanuit links gedachtegoed. Maar het is denk ik wel zo dat rechts extremisme en alt right sterk in opkomst is de afgelopen decennia en dat het best wel weer oké is om een beetje racistisch te zijn en bevolkingsgroepen uit te sluiten. Alt right heeft ook een stevige opkomst in de politiek (Vlaams Blok, alternative fur deutschland oid en in ons eigen landje PVV en FvD). En vergeet vooral Trump niet, die samen met Baudet aardig wat totalitaire trekjes heeft ("eigen" media, hun eigen visie benoemen als de enige oplossing). Rechts extremisme staat in ieder geval op de agenda van de NCTV: https://www.nctv.nl/actueel/nieuws/2018 ... est-europa , links extremisme niet zo voor zover ik kan zien.

Als ik kijk in Nederland vind ik het ook wel tekenend hoe verschillend er met protesten wordt omgegaan. De boerenprotesten die afentoe grofweg rellen en behoorlijk storend voor mensen die gewoon naar hun werk wilden waren werden op handen gedragen in Nederland, voor de klimaat activisten is een stuk minder sympathie. Ik zag op instagram laatst een filmpje voorbij komen van een klimaatactivist die op een weg zat die met grof geweld werd verwijderd door een vrachtwagenschauffeur. De reacties waren niet mals - men moedigde aan om de activist maar dood te rijden volgende keer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:03

Ik zag ook filmpjes over klimaat activisten, maar de filmpjes waar er best aggresief op gereageerd wordt, zijn volgens mij vnl uit het buitenland.
Dus de boerenprotesten hier (hoeveel waren dat er, en er waren genoeg mensen die het vervelend vonden vanaf het derde protest overigens) vergelijken met Xtinct rebellion/klimaatactivisten (die misschien wel vaker zitten dan de boeren, zowieso hier op de A12) in het buitenland vind ik een beetje lastig eigenlijk.

Ik vind alle protesten die verstoren (hulpdiensten, naar je werk gaan, gewoon ergens anders heen gaan) eigenlijk vervelend. Actie kan je voeren op pleinen, velden, in gebouwen, weet ik veel, maar op de openbare weg is het eigenlijk heel onpractisch.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:05

Ze zijn gelukkig wel opgehouden om kunst te vernielen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:08

Veronica2 schreef:

Ze hebben geen kunst vernield. :) Daar zit een glasplaat voor en dat wisten ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:11

Veronica2 schreef:

Er is 0,0 kunst vernield en zelfs is er 0,0 kunst beschadigd gelukkig!!!!! Dus het erfgoed is niet beschadigd gelukkig.
Bron museum directeurs/trices. Dit komt omdat er voornamelijk en misschien enkel schilderijen met glas ervoor uitgekozen zijn voor acties.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:15

nps schreef:
Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen ideologie (links / rechts) en totalitarisme (het opdringen van een bepaalde ideologie aan de bevolking als zijnde het Enige Juiste, daarbij de vrijheid van de bevolking ernstig inperken). Zowel rechts als links kent totalitaire staten (denk Hitler en het fascisme, Mussoline maar inderdaad ook het Oostblok ten tijde van het communisme).

Terreur kan ontstaan vanuit links gedachtegoed. Maar het is denk ik wel zo dat rechts extremisme en alt right sterk in opkomst is de afgelopen decennia en dat het best wel weer oké is om een beetje racistisch te zijn en bevolkingsgroepen uit te sluiten. Alt right heeft ook een stevige opkomst in de politiek (Vlaams Blok, alternative fur deutschland oid en in ons eigen landje PVV en FvD). En vergeet vooral Trump niet, die samen met Baudet aardig wat totalitaire trekjes heeft ("eigen" media, hun eigen visie benoemen als de enige oplossing). Rechts extremisme staat in ieder geval op de agenda van de NCTV: https://www.nctv.nl/actueel/nieuws/2018 ... est-europa , links extremisme niet zo voor zover ik kan zien.

Als ik kijk in Nederland vind ik het ook wel tekenend hoe verschillend er met protesten wordt omgegaan. De boerenprotesten die afentoe grofweg rellen en behoorlijk storend voor mensen die gewoon naar hun werk wilden waren werden op handen gedragen in Nederland, voor de klimaat activisten is een stuk minder sympathie. Ik zag op instagram laatst een filmpje voorbij komen van een klimaatactivist die op een weg zat die met grof geweld werd verwijderd door een vrachtwagenschauffeur. De reacties waren niet mals - men moedigde aan om de activist maar dood te rijden volgende keer.

Goede samenvatting, dankjewel :) Er lijkt inderdaad meer steun te zijn voor extreem rechts, al denk ik dat dit op social media ook erg is vertekend. Hatelijke reacties komen massaal vanuit extreem rechts zelf, terwijl (extreem) links zich meestal wat meer koest houdt. Het zijn vaak ook veel meer onderbouwde en beargumenteerde reacties, terwijl extreem rechts soms echt heftige taal uitstoot en niet constructief meedoet aan een discussie. Toch altijd opmerkelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:54

ruitje schreef:
Het lijkt alsof jij het woord nuance blijft gebruiken om goed te praten dat links extremisme ook foute dingen doet?

Is dat zo, dat jij links extremisme gerechtvaardigd vind omdat je de idealen die daar achter zitten juist vind?

Ik vergelijk het met iemand die jarenlang door hun partner in elkaar geslagen is, en op een dag terugslaat, en hard, en daarbij de partner tot een kasplantje maakt.
Is dat ok? Weet ik niet. Is het begrijpelijk? Imo wel.
Was het gebeurd (en dat is de crux hier) als die persoon niet door de partner mishandeld was in de eerste plaats? Nee, want dan was er geen reden geweest om te slaan. Je zou het kunnen zien als zelfverdediging waarbij iemand doorslaat.

Dat is niet goedpraten imo, maar wel een nuance die je niet weg mag laten wat mij betreft. Je kunt niet in alle redelijkheid verwachten dat er geen tegenreactie komt, lijkt me.

Antifa is een reactie op fascisme (wat rechts-extremisme is). Als fascisme niet bestaan had, was antifa er niet geweest. Maar anti-fascisme zou normaal moeten zijn.

ruitje schreef:
Over de DDR, ik denk eigenlijk dat veel extremisme voort komt uit onvrede, zowel vanuit links of rechts. Er is naar mijn idee altijd voeding nodig uit de maatschappij.

De Tweede Wereldoorlog had een aantal oorzaken: de schuld van Duitsland als gevolg van de Eerste Wereldoorlog, onvrede als gevolg van werkloosheid en dus armoede.
Maar: zonder de Joden als zondebok aan te wijzen (en niet alleen Joden, ook zigeuners, homo's, transgender mensen, donkere mensen, feitelijk iedereen die niet blank, cisgender hetero was) en doelgerichte propaganda hadden extreem rechtse denkbeelden geen ingang gevonden, was het een economische crisis geweest zoals we er meer gehad hebben, en dat is dan dat.

Punt is dat extreem rechts altijd de democratische rechtsorde en mensenrechten bedreigt, en links die rechten wil verdedigen.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremi ... extremisme

Dus moreel vind ik het een beslist anders dan het andere. Waarbij ik nadrukkelijk niet zeg dat ik alles goedkeur, dat is niet het geval. Ook links zijn er voorbeelden waarbij mensen veel te ver zijn gegaan, en waar ik geen sympathie meer voor heb.

Maar met deze achtergrond kan ik ze moreel niet hetzelfde zien.

Vooral ook omdat we weten waar rechts-extremisme toe kan leiden.
Cer schreef:
Ik vind alle protesten die verstoren (hulpdiensten, naar je werk gaan, gewoon ergens anders heen gaan) eigenlijk vervelend. Actie kan je voeren op pleinen, velden, in gebouwen, weet ik veel, maar op de openbare weg is het eigenlijk heel onpractisch.

Het idee van actie voeren is natuurlijk wel dat het impact heeft. Iets waar niemand last van heeft zal ook geen impact hebben, vermoed ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:14

Citaat:
(...) de DDR kwam volgens mij voort uit de koude oorlog en vanuit de Sovjet Unie.

.... het was wat ingewikkelder.
Duitsland werd per 8 mei 1945 opgedeeld in vier militaire zones. De drie zones van Engeland, Frankrijk en de US of A werden vrij vlot samengevoegd en tot bondrepubliek gepromoveerd. ('De staat West-Duitsland'.)
Dat was eigenlijk niet de bedoeling geweest van in elk geval Roosevelt en Churchill - maar de eerste stierf en de tweede verloor de verkiezingen.

Daarna werd op gegeven moment toch ook maar een staat opgericht in de Russische militaire zone: de DDR.
Met mooie principes, een molensteen om de nek mbt herstelbetalingen, verdriet om een verloren oorlog, schaamte om alles wat aan mensenrechtenschendingen gedaan was en pijn vanwege de scheiding van het westen.
Voor een deel was het een naar land, de Stati, spionnen, 'wee je gebeente als je de officiële idealen niet onderschrijft' en gewetensgevangenen.
Maar ook een land met bestaanszekerheid, recht op gratis onderwijs, bijna iedereen die een goede en uiterst goedkope huurwoning had en uiterst goedkope noodzakelijke producten in de winkel. (Een liter melk voor tien pfennig, een liter chocoladevla vier mark.)
... en in de DDR werd volop gepraat over wat er tijdens de Shoa wad gebeurd en was er financiële en praktische 'schadeloosstelling' voor de 'Opfer des Faszismus', in een tijd dat West-Duitsland daar nog niet eens aan begonnen was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:24

Ten eerste heb ik geen idee hoe het gelopen was als de Joden niet aangewezen waren als zondebok en ik denk niemand niet.

Als je het doortrekt komt uiteindelijk de start van de opkomst van Hitler ( en daarmee ook de DDR, maar dat is misschien wat ver gezocht omdat daar nog wel veel factoren tussen zitten) door onvrede uit de samenleving.

Soms lijkt men te vergeten dat de NSDAP democratisch 40% van de stemmen haalde en de grootste partij werd.

Democratisch he...

Je kunt niet zeggen dat het 'gewoon een economische crisis' was. Echt, dan mis je heel veel context over de onvrede in die tijd.

Ik vind het ook nooit een prettig idee dat zoveel mensen achter het gedachtegoed van de NSDAP stonden, maar het was wel zo. En ik denk eigenlijk dat die mensen het ook als 'terugslaan' zagen. Heel naar.

De rest van je post verklaard voor mij waardoor wij het nooit eens gaan worden want het is gewoon goed praten van extremisme wat je doet. Als ik dat op de rechterflank zou doen zou ik de meest vreselijke dingen naar mijn hoofd krijgen :+

Extremisme zelfverdediging noemen, en dan zeggen dat is een nuance...

Nee, ik ga stoppen met deze discussie want ik word er gewoon naar van...

Als ik iets leer van dit topic is dat geschiedenis onderwijs het belangrijkste is wat er is, opdat we maar mogen leren van de fouten uit het verleden en partijen nu eerder opvallen als ze extremisme promoten.

Ik denk trouwens dat iedereen op SM dingen leest 'door zijn eigen bril' , ik kan geen zinnig woord zeggen over of links of rechts groter vertegenwoordigd is in nare reacties.

Ik durf voorzichtig te stellen dat ik op de rechterflank in dit topic in ieder geval in de minderheid ben :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:46

Ja, Hitler kwam democratisch aan de macht. (Om de democratie daarna snel de nek om te draaien, dat wel.)
....het was geen staatsgreep.

Ik schreef gisteren zoiets als 'dat ik wel snapte dat men vond dat Duitsland herstelbetalingen moest doen'.
(Wat de DDR gedaan heeft, West-Duitsland niet.)
Maar de Marshallhulp was denk ik een zegen. (Andermaal: de DDR niet, West-Duitsland wel....)

Tot op de huidige dag zijn Duitsers doodsbenauwd voor inflatie.
De verhalen over hun hyperinflatie kennende, snap ik dat.
(Een miljoen mark voor een liter melk, de minister die 's avonds op de radio zegt dat iedereen met een pen een nul moet toevoegen aan ieder bankbiljet - "gekkenhuis".)

En wat ook speelde bij het tekenen van de vrede (voor de Duitsers: de nederlaag) in 1918: vernedering.

Zaken in /na 1945: de Marshallhulp, de onderhandelingen over handel in kolen en staal, daarna de EEG en inmiddels de EU hebben (West) Duitsland 'bij de rest van Europa' getrokken, gericht op het versterken van de democratische krachten.
... misschien niet perfect, maar je kunt beslist stommere dingen doen.

De Dalai Lama heeft wel eens gezegd dat als hij zich somber voelt, hij aan de EU gaat denken.
Samenwerking ipv oorlog.
Binnenskamers hebben er heus regeringsleiders en diplomaten tegen elkaar geschreeuwd. Boos weglopen is ook meer dan eens gebeurd.
Maar nooit of te nimmer: 'Met jou valt niet te praten, het is oorlog.'

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:00

Ik vind eigenlijk wel dat je superfijn reageert, Ruitje, ondanks dat we het totaal niet eens zijn :) kan ik erg waarderen :)

Janneke, dank. Dat had er imo vrij veel mee te maken :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:27

Citaat:
Ik durf voorzichtig te stellen dat ik op de rechterflank in dit topic in ieder geval in de minderheid ben

Dat idee heb ik minder Ruitje. In iedergeval als het om de werkelijke meerderheid of minderheid gaat in NL, is de rechterflank de laatste jaren zeer goed vertegenwoordigd geweest in de Nederlandse politiek. Dus dat was voor jou fijn.
Ik verwacht dat rechts weer de verkiezingen gaat winnen en dan denk ik aan BBB, VVD, PVV, CDA tezamen zo verwacht ik gaan meer krijgen als PVDA/GL/ PVDD, SP.
D66 zie ik zelf als een midden partij met liberale ideeën die gelukkig wel op het gebied van milieu, levensvragen en onderwijs vrijzinnige eigentijdse opvattingen hebben.
Omzigt vind ik een integere politici met wat conservatieve opvattingen met het hart op de goede plek. Die gaat ook veel binnenhalen verwacht ik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:06

toch zie ik BBB en CDA meer als midden dan als persé rechts.

Waar zien jullie de partij van Omtzigt? links/rechts/midden?

Overlast door snelwegblokkades blijven irritant, of het nu door xr of door boerentrekkers is. Er hebben altijd mensen last van, en dat is waarschijnlijk ook de opzet van de demonstraties. Los van de reden voor de demonstraties

Ik denk dat de boeren destijds wel hard zijn aangepakt, veel hebben bekeuringen gekregen voor rijden op de snelweg, trekkers zijn in beslag genomen, het leger is ingezet tegen de eigen bevolking en er is zelfs met scherp geschoten op een trekker. Voor de boer die met de trekker een ongeluk heeft gehad na de aktie in Stroe waren ook veel doodswensen.

de mensen van xr worden natgespoten en weggesleept naar het ado stadion, die worden (nog) niet eens geregistreerd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:10

pien_2010 schreef:
Daarbij heb ik een vraag over wat zichtbaar is aan pogingen om de klimaatopwarming te stoppen in Nederland? En dan heb ik het niet over demonstraties of acties van voor- cq tegenstanders van maatregelen.

Dus ik ben wel nieuwsgierig wat merken jullie nu concreet als het gaat om de concrete pogingen de klimaatopwarming te reduceren in Nederland? Ik kom er te weinig en ik weet alleen van het grote park op de Noordzee dat gebouwd wordt of al is.

Het Klimaatakkoord haalde je zelf ook al aan. https://www.klimaatakkoord.nl/

In het Klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt hoeveel de diverse sectoren hun CO2-uitstoot verlaagd moeten hebben in 2030 ten opzichte van 1990. Totaal 49% (Mt is megaton: 1 megaton = 1 miljoen ton = 1 miljard kilogram):
Elektriciteit: 20,2 Mt (41%)
Industrie: 14,3 Mt (30%)
Mobiliteit: 7,3 Mt (15%)
Landbouw en landgebruik: 3,5 Mt (7%)
Gebouwde omgeving: 3,4 Mt (7%)

Een paar voorbeelden die volgen uit het Klimaatakkoord

Sector Industrie
De CO2-heffing. Dit is bovenop de EU-ETS, de Europese emissiehandel in CO2-rechten.
https://www.emissieautoriteit.nl/onderw ... %20heffing.

Energiebesparingsplicht
https://www.rvo.nl/onderwerpen/energieb ... licht-2023

Sector Mobiliteit
Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm
Elke organisatie met 100 of meer werknemers is vanaf 1 januari 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van de medewerkers.

Sector Gebouwde omgeving
Woningcorporaties en particuliere verhuurders mogen vanaf 2030 geen woningen meer verhuren met een energielabel E, F, of G.
https://nos.nl/artikel/2431054-de-jonge ... ergielabel

Regelingen vooruitlopend op het Klimaatakkoord:
Gasvrije nieuwbouw vanaf 1 juli 2018
https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/gasv ... projecten/

Een kantoorgebouw moet minimaal energielabel C hebben. Vanaf 1 januari 2023 handhaven gemeenten en omgevingsdiensten op deze verplichting.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/wetten-e ... c-kantoren

En dan antwoord gevende op jouw vraag wat ik er zelf concreet van merk. Ik ben werkzaam in de industrie en op dit moment laat ik een nieuw huis bouwen op mijn kavel. Mijn oude slecht geïsoleerde woning heb ik daarvoor laten slopen.
Van de bovenstaande linkjes merk ik alleen niets van dat er vanaf 2030 geen woningen met label E tm G verhuurd mogen worden. En de rest ben ik dagelijks mee bezig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:12

gaan jullie zometeen ook naar de prinsjesdag poppenkast kijken?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:15

juval schreef:

Dat zou mijn directeur een heel slecht idee vinden _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:22

nps schreef:

Klopt, ben het volledig met je eens.
Ik ben absoluut voor vrije meningsuiting, maar ik vind bijvoorbeeld Vandaag Inside ook rieken naar goedpraten en zelfs aanmoedigen van uitsluiting, bagatelliseren van racisme, denegreren van alles wat links is of lijkt en aanzetten tot verdeeldheid.
Ik vind het wel op zijn minst zorgelijk dat het programma voor zover ik weet toch best geliefd is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:28

juval schreef:

Ik vind het leuk om te zien dat de koets met de Koning (v/m) het ene jaar door Groningers wordt getrokken en het andere jaar door Friezen.

Bij gebrek aan een 'echt kabinet' en een Tweede Kamer die zichzelf missionair heeft verklaard* wordt de rest van de dag werkelijk alles behalve poppenkast.

* Deze uitdrukking leen ik met genoegen van de politiek commentator van Trouw.
Heel veel onderwerpen die 'hete hangijzers' zijn, heeft de Tweede Kamer niet "controversioneel" verklaard. Het is dus niet zo dat er tot 22/11 en/of tot de formatie rond is alleen maar op de winkel wordt gepast.
'Het systeem ligt wijd open', er kan heel erg veel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:29

@ Pien , mee eens hoor betreft Nederland. Ik had het over dit topic. Volgens mij praten er niet veel rechste stemmers mee, zo bedoel ik dat :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:38

Wel super mooi dat we met elkaar in gesprek blijven. Ik denk echt dat dat dé manier is om radicalisering te voorkomen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:42

juval schreef:
Ik denk dat de boeren destijds wel hard zijn aangepakt, veel hebben bekeuringen gekregen voor rijden op de snelweg, trekkers zijn in beslag genomen, het leger is ingezet tegen de eigen bevolking en er is zelfs met scherp geschoten op een trekker. Voor de boer die met de trekker een ongeluk heeft gehad na de aktie in Stroe waren ook veel doodswensen.

de mensen van xr worden natgespoten en weggesleept naar het ado stadion, die worden (nog) niet eens geregistreerd.

Hier hebben wij echt een héél andere beleving in dan. Ik kan me juist vreselijk boos maken over de boeren die al meelallend met Snollebollekes met liters bier in hun mik alles konden maken omdat de politie niet op kan tegen die enorme trekkers, terwijl klimaatactivisten met grof geweld van de locatie worden gesleept/geslagen/gespoten/getrapt.

Boeren die klagen dat hun trekkers in beslag waren genomen: dan had je maar met de trein naar Den Haag moeten gaan en je op het Malieveld bij je collega's moeten voegen. Je wéét toch dat het risico bestaat dat je consequenties ervaart voor je acties? Maar nee dus, die arme mensen zouden inkomen kwijtraken omdat ze illegaal met hun trekker de snelweg op gingen. Blijf dan lekker thuis.

Die agent die schoot heeft wekenlang thuis gezeten en meer doodwensen van boeren gehad dan je kan tellen, terwijl hij gedwongen werd een afweging te maken in een zéér stressvolle situatie met mogelijk grote gevolgen (zo'n trekker kan vreselijk veel levens nemen bij verkeerd gebruik, en met eerdergenoemde Snollebollekes-gappies achter het stuur zou ik het ook niet vertrouwen). Deed 'ie niet voor de lol hoor. Dat het achteraf onnodig was, ja dat is k*t en het Nederlands recht zal uitwijzen of zijn vervolging terecht is. Maar zo'n trekker kan vreselijk veel kwaad doen en de gemoederen liepen hoog op, dus als politiedochter weet ik wel hoe die afweging in zijn hoofd er ongeveer uit heeft moeten zien. Wat meer begrip van een bevolkingsgroep die zoveel begrip oproept zou wel mooi zijn.

(Sidenote: ik ben zelf niet van XR en heb ook geen ambitie om de snelweg op te gaan. Zowel de boeren als XR hebben allebei hele goede punten maar ook hele stomme methodes. Maar zeggen dat XR het zoveel beter heeft terwijl het gros van de boeren in die tijd overal mee weg kwam? Daar raak je echt een héél gevoelige snaar bij mij.)