Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Cer ik ontstip idd met enige regelmaat het topic uit zelfbescherming. Omdat ik betrokken ben bij het onderwerp kan ik het soms niet laten om me er weer even in te mengen.
Maar vanwege die mensen, waar mijn bericht over ging, die ongefundeerde, onware uitspraken doen en populistische oneliners roepen, haak ik soms weer af.
Is beter voor mijn gezondheid.
Citaat:Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%
Citaat:. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.
Citaat:In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.
Arabesk schreef:Ik heb even uitgezocht waarom Nederland geen derogatiebeschikking meer krijgt en Denemarken en Vlaanderen nog welCitaat:Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%
Dat verklaart een hoop.Citaat:. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.
Twee vliegen in één klap, ook meteen minder stikstof. En ook nog eens minder uitstoot van fijnstof door varkenshouderijen en kippenfarms, waardoor de levensverwachting van Nederlanders lager ligt in gebieden zoals Brabant
Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... -nederland
Europa is helemaal klaar met nederland. Praatjes vullen geen gaatjesCitaat:In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.
Arabesk schreef:Ik heb even uitgezocht waarom Nederland geen derogatiebeschikking meer krijgt en Denemarken en Vlaanderen nog welCitaat:Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%
Dat verklaart een hoop.Citaat:. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.
Twee vliegen in één klap, ook meteen minder stikstof. En ook nog eens minder uitstoot van fijnstof door varkenshouderijen en kippenfarms, waardoor de levensverwachting van Nederlanders lager ligt in gebieden zoals Brabant
Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... -nederland
Europa is helemaal klaar met nederland. Praatjes vullen geen gaatjesCitaat:In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.
Arabesk schreef:Europa is helemaal klaar met nederland. Praatjes vullen geen gaatjes
Citaat:De Europese Commissie heeft nauwelijks zicht op de stikstofproblematiek in de afzonderlijke lidstaten van de EU. Dat komt doordat veel landen er geen onderzoek naar doen of de cijfers niet doorgeven, blijkt uit onderzoek van de NOS.
Dat doorgeven van stikstofcijfers is overigens niet verplicht. Nederland, het land waar de stikstofproblematiek volgens experts het grootst is, is het enige land dat de cijfers consequent rapporteert.
Dees schreef:Ik heb geen hekel aan boeren.
Ik zou wel graag willen dat er veel minder mest is.
Dierlijke mest vervangen door kunstmest lijkt me onzinnig.
Het weiland waar ik op uit mag kijken heeft al jaren geen paardenbloemen of pinksterbloemen meer. Ik denk dat als die eigenaar de komende 3 jaren helemaal niets aan meststoffen er op uit zou rijden, het nog altijd grasfalt is.
Misschien heb ik pech en is deze boer gewoon uitzonderlijk natuuronvriendelijk. Maar er is wel erg veel grasfalt in mijn regio. En ik heb bramenstruiken in mijn onbemeste weiland.
Hoe het anders moet zal me werkelijk worst wezen. Maar mag het nou dan eindelijk weer eens anders gaan?
Stop met meer, meer, meer en neem eens genoegen met de natuurlijke opbrengst van land en vee.
Cer schreef:Ik snap dat niet... hoe kunnen ze 'nauwelijks inzicht hebben'?
Ze vinden toch van alles van de stikstofproblematiek, dan weten ze toch waar ze het over hebben?
loriene schreef:Dees schreef:Ik heb geen hekel aan boeren.
Ik zou wel graag willen dat er veel minder mest is.
Dierlijke mest vervangen door kunstmest lijkt me onzinnig.
Het weiland waar ik op uit mag kijken heeft al jaren geen paardenbloemen of pinksterbloemen meer. Ik denk dat als die eigenaar de komende 3 jaren helemaal niets aan meststoffen er op uit zou rijden, het nog altijd grasfalt is.
Misschien heb ik pech en is deze boer gewoon uitzonderlijk natuuronvriendelijk. Maar er is wel erg veel grasfalt in mijn regio. En ik heb bramenstruiken in mijn onbemeste weiland.
Hoe het anders moet zal me werkelijk worst wezen. Maar mag het nou dan eindelijk weer eens anders gaan?
Stop met meer, meer, meer en neem eens genoegen met de natuurlijke opbrengst van land en vee.
En hoe zou dat komen dat er geen paardebloemen of pinksterbloemen meer zijn?
Cer schreef:Ik snap dat niet... hoe kunnen ze 'nauwelijks inzicht hebben'?
Ze vinden toch van alles van de stikstofproblematiek, dan weten ze toch waar ze het over hebben?
NOS artikel, link hierboven schreef:"Andere West-Europese landen zoals Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk hebben ook problemen met stikstof, maar ze rapporteren niet allemaal hetzelfde", zegt Theo van der Sluis (Wageningen University), die in opdracht van de Europese Commissie bijdraagt aan de rapportages.
Het is dan ook waarschijnlijk dat in de aangeleverde data het werkelijke stikstofprobleem in Europa wordt onderschat.
Anne_GTI schreef:Toch apart dat dit topic zo loopt.
Ik zie de tegenstellingen alleen maar groter worden. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en allerlei gekleurde onderzoeken moeten mensen overtuigen van hun gelijk.
Dees schreef:Ik vermoed dat het inzicht er dus op Europees niveau weldegelijk is, maar dat we in NL liever zoeken naar wederom een excuus om vooral weer niets te hoeven doen aan onze eigen troep.
Dees schreef:Anne_GTI schreef:Toch apart dat dit topic zo loopt.
Ik zie de tegenstellingen alleen maar groter worden. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en allerlei gekleurde onderzoeken moeten mensen overtuigen van hun gelijk.
Grappig dat je dat zegt.
Ik zie vooral dat de partijen dichter bij elkaar komen en dat inmiddels bij heel veel uitersten het lichtje nu wel is gaan branden dat zo doorgaan iig geen optie meer is.