steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:57

Ik heb geen hekel aan boeren.
Ik zou wel graag willen dat er veel minder mest is.
Dierlijke mest vervangen door kunstmest lijkt me onzinnig.

Het weiland waar ik op uit mag kijken heeft al jaren geen paardenbloemen of pinksterbloemen meer. Ik denk dat als die eigenaar de komende 3 jaren helemaal niets aan meststoffen er op uit zou rijden, het nog altijd grasfalt is.

Misschien heb ik pech en is deze boer gewoon uitzonderlijk natuuronvriendelijk. Maar er is wel erg veel grasfalt in mijn regio. En ik heb bramenstruiken in mijn onbemeste weiland.

Hoe het anders moet zal me werkelijk worst wezen. Maar mag het nou dan eindelijk weer eens anders gaan?

Stop met meer, meer, meer en neem eens genoegen met de natuurlijke opbrengst van land en vee.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:59

Ik heb ook een beetje het idee dat het probleem vnl ligt tegen de varkensboeren (wat ik zo op de socials kan volgen). Als er iets is met dieronvriendelijkheid zie je meestal plaatjes van varkensstallen.. maar er wordt best veel tegenstrijdige informatie gepost dat ik niet precies weet hoe varkens in NL gehouden worden. (die legstallen met heel veel tralies en harde bodems met mest, dat ziet er gewoon niet prettig uit)

Daarnaast, ik ben dan ook inderdaad wel benieuwd als het niet meer op deze manier kan, hoe kan het dan wel. Want ik lees nu wel veel 'wat men nu wil dat gaat niet, wij kunnen dat niet'. Maar hoe kan het dan wel? Gewoon doorgaan gaat m in ieder geval niet worden denk?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:57

Kunstmest is toch net zo goed kwalijk voor de waterkwaliteit? Ik verwacht dan dat er met een einde aan de derogatie massaal kunstmest gestrooid gaat worden, er dan een lichtje opgaat bij de staat dat dat niet helemaal de bedoeling was, en er dan ook een beperking op het aantal kilo's kunstmest per hectare gaat komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:15

Dus dan zal het dan hoe dan ook toch omlaag moeten, het mestgebruik? Of snap ik het hele verhaal niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:25

Cer ik ontstip idd met enige regelmaat het topic uit zelfbescherming. Omdat ik betrokken ben bij het onderwerp kan ik het soms niet laten om me er weer even in te mengen.
Maar vanwege die mensen, waar mijn bericht over ging, die ongefundeerde, onware uitspraken doen en populistische oneliners roepen, haak ik soms weer af.
Is beter voor mijn gezondheid.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:57

Cer schreef:
Dus dan zal het dan hoe dan ook toch omlaag moeten, het mestgebruik? Of snap ik het hele verhaal niet?

Lijkt me ook ja, maar in plaats van dat nu in één keer te doen laten ze boeren nu eerst overgaan op kunstmest. Weer zo'n gevalletje 'pappen en nathouden'

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:07

Gezien de kostprijs van kunstmest, zal dat overgaan van natuurlijke meststoffen naar kunstmest wel meevallen denk ik. Het stukje vlees en niet te vergeten melk en melkproducten zullen wel veel duurder worden in de supermarkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:18

Nikass schreef:
Cer ik ontstip idd met enige regelmaat het topic uit zelfbescherming. Omdat ik betrokken ben bij het onderwerp kan ik het soms niet laten om me er weer even in te mengen.
Maar vanwege die mensen, waar mijn bericht over ging, die ongefundeerde, onware uitspraken doen en populistische oneliners roepen, haak ik soms weer af.
Is beter voor mijn gezondheid.

ik heb geen idee waar dit bericht op slaat? Heb ik zoiets geschreven?

Geen idee op welke manier je betrokken bent bij het onderwerp, maar onware uitspraken en populistische oneliners (en gewoon grofweg mensen dierenmishandelaar etc noemen, dat gebeurt idd :j Net zoals niet alle vragen beantwoord worden, maar goed, dat kan ook niet, niet iedereen is constant online om alles te lezen, het is geen live debat gelukkig natuurlijk :) :P )

Ik heb geen hond in de race zeg maar, dus ik probeer gewoon dingen uit te vragen (en wordt dan weer weggezet als populistisch en zelfs rechts.. maar goed, het zal ... :) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:49

Ik heb even uitgezocht waarom Nederland geen derogatiebeschikking meer krijgt en Denemarken en Vlaanderen nog wel

Citaat:
Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%

Dat verklaart een hoop.

Citaat:
. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.

Twee vliegen in één klap, ook meteen minder stikstof. En ook nog eens minder uitstoot van fijnstof door varkenshouderijen en kippenfarms, waardoor de levensverwachting van Nederlanders lager ligt in gebieden zoals Brabant

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... -nederland

Europa is helemaal klaar met nederland. Praatjes vullen geen gaatjes

Citaat:
In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:01

Arabesk schreef:
Ik heb even uitgezocht waarom Nederland geen derogatiebeschikking meer krijgt en Denemarken en Vlaanderen nog wel

Citaat:
Slechts vijf landen in de EU hebben derogatie. Nederland heeft voor 45% van het landbouwoppervlak derogatie en is daarmee ruimschoots koploper. Nummer twee, België, heeft voor 12% van de landbouwgrond derogatie en nummer drie Denemarken 4%

Dat verklaart een hoop.

Citaat:
. Volgens Universiteit Wageningen zou het afschaffen van derogatie leiden tot 15% minder varkens, 10% minder kalveren en 5% minder koeien. Op jaarbasis betekent 15% minder varkens iets van 4 miljoen minder dieren.

Twee vliegen in één klap, ook meteen minder stikstof. En ook nog eens minder uitstoot van fijnstof door varkenshouderijen en kippenfarms, waardoor de levensverwachting van Nederlanders lager ligt in gebieden zoals Brabant

Citaat:
In 2018 kreeg Nederland een verlenging voor twee jaar in plaats van vier jaar vanwege zorgen om de waterkwaliteit en mestfraude. In 2020 kreeg Nederland eveneens een verkorte verlenging tot 2022 vanwege de uitstoot van ammoniak naar de lucht dat tot stikstofdepositie leidt in Natura-2000 gebieden, bekend als de stikstofcrisis. Als voorwaarde werd een plafond vastgesteld van de hoeveelheid dierlijke mest gelijk aan 2002, een versterkte handhaving tegen mestfraude, en volledige uitvoering van de handhaving in de gebieden met een hoog risico De Peel, Gelderse Vallei en Twente.

Nederland zou beter klaar kunnen zijn met Europa. We zijn de grootste netto betaler aan die poppenkast en wat krijgen we ervoor? Onze voedselvoorziening kapot (visserij, boeren, landbouw en straks ook glastuinbouw) en energie onbetaalbaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:28

Arabesk schreef:

Citaat:

Dat verklaart een hoop.

Citaat:

Citaat:

Jouw bron is:

Hans Baaij (1953) is initiatiefnemer club Mazzo, sociëteit de Wereld en stichtingen Dier&Recht/Varkens in Nood

Ik vind dat geen onpartijdige bron, maar wie ben ik :D

Als ik zijn stuk doorlees vind ik dat hij feiten noemt en die vervolgens heel makkelijk omvormt naar een koppeling die er niet is.

Die minder dieren lijkt voor jou twee vliegen in 1 klap. Maar op deze manier gaat de hele kringlooplandbouw dus op de schop... als de rest allemaal kunstmest moet gaan strooien vraag ik mij af of er winst is voor de natuur...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:33

Arabesk schreef:

Ik heb de uitspraak van elNienjo even gegoogled:
https://www.rekenkamer.nl/publicaties/v ... -nederland

Nederland is sinds midden jaren negentig een ‘nettobetaler.’ Dat betekent dat Nederland meer bijdraagt aan de EU dan het ontvangt.

(als ik het snel lees komt dat door de Rotterdamse haven)

Nederland is de grootste relatieve betaler, wat er verder in dit artikel staat is me niet helemaal duidelijk
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Leveren nu trouwens wel alle landen hun cijfers aan? Daar was laatst toch iets over? Alleen Nederland leverde cijfers aan richting de EU?

Toevoeging: Kunstmest kan toch niet de oplossing zijn, hoe zien ze dat dan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:38

Citaat:
De Europese Commissie heeft nauwelijks zicht op de stikstofproblematiek in de afzonderlijke lidstaten van de EU. Dat komt doordat veel landen er geen onderzoek naar doen of de cijfers niet doorgeven, blijkt uit onderzoek van de NOS.

Dat doorgeven van stikstofcijfers is overigens niet verplicht. Nederland, het land waar de stikstofproblematiek volgens experts het grootst is, is het enige land dat de cijfers consequent rapporteert.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... an-brussel

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:39

Ik snap dat niet... hoe kunnen ze 'nauwelijks inzicht hebben'?
Ze vinden toch van alles van de stikstofproblematiek, dan weten ze toch waar ze het over hebben?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:19

Dees schreef:

Het weiland waar ik op uit mag kijken heeft al jaren geen paardenbloemen of pinksterbloemen meer. Ik denk dat als die eigenaar de komende 3 jaren helemaal niets aan meststoffen er op uit zou rijden, het nog altijd grasfalt is.

Misschien heb ik pech en is deze boer gewoon uitzonderlijk natuuronvriendelijk. Maar er is wel erg veel grasfalt in mijn regio. En ik heb bramenstruiken in mijn onbemeste weiland.

Hoe het anders moet zal me werkelijk worst wezen. Maar mag het nou dan eindelijk weer eens anders gaan?

Stop met meer, meer, meer en neem eens genoegen met de natuurlijke opbrengst van land en vee.

En hoe zou dat komen dat er geen paardebloemen of pinksterbloemen meer zijn?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:21

Cer schreef:
Ze vinden toch van alles van de stikstofproblematiek, dan weten ze toch waar ze het over hebben?

Als je bovenstaande link (bij reactie van Ruitje) even aanklikt en leest, heb je het antwoord op je vraag. Hier boven ook al vermeld: Nederland levert ongeveer als enige consequent de stikstof cijfers in, andere landen blijkbaar niet of nauwelijks.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:25

loriene schreef:
Dees schreef:

En hoe zou dat komen dat er geen paardebloemen of pinksterbloemen meer zijn?

3 woorden: belachelijk veel mest!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:31

Cer schreef:

NOS artikel, link hierboven schreef:
"Andere West-Europese landen zoals Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk hebben ook problemen met stikstof, maar ze rapporteren niet allemaal hetzelfde", zegt Theo van der Sluis (Wageningen University), die in opdracht van de Europese Commissie bijdraagt aan de rapportages.

Het is dan ook waarschijnlijk dat in de aangeleverde data het werkelijke stikstofprobleem in Europa wordt onderschat.

De suggestie in de media en bij belanghebbende (boeren)organisaties is gewekt dat andere landen niet rapporteren. Dat is niet waar. Ze rapporteren niet allemaal hetzelfde.
Dat is wat anders dan helemaal niet.

Het artikel geeft ook aan dat de problematiek in de anderen landen mogelijk wordt onderschat. Oftewel - die krijgen ook hun klappen te verwerken. In Duitsland is de discussie op gang aan het komen (BNR Nieuwradio), in Ierland gooien de boeren al de kont in de krib (https://www.ad.nl/buitenland/ierse-boer ... ~a2c846f2/) en in België is men al vergevorderd in de uitkoopplannen (https://nos.nl/artikel/2418581-vlaander ... en-stoppen).

Ik vermoed dat het inzicht er dus op Europees niveau weldegelijk is, maar dat we in NL liever zoeken naar wederom een excuus om vooral weer niets te hoeven doen aan onze eigen troep.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:36

Toch apart dat dit topic zo loopt.

Ik zie de tegenstellingen alleen maar groter worden. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en allerlei gekleurde onderzoeken moeten mensen overtuigen van hun gelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:42

Anne_GTI schreef:

Ik zie de tegenstellingen alleen maar groter worden. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en allerlei gekleurde onderzoeken moeten mensen overtuigen van hun gelijk.

Grappig dat je dat zegt.

Ik zie vooral dat de partijen dichter bij elkaar komen en dat inmiddels bij heel veel uitersten het lichtje nu wel is gaan branden dat zo doorgaan iig geen optie meer is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:44

Dees schreef:
Ik vermoed dat het inzicht er dus op Europees niveau weldegelijk is, maar dat we in NL liever zoeken naar wederom een excuus om vooral weer niets te hoeven doen aan onze eigen troep.

Dat inzicht is er niet. Dat staat toch in het artikel. Jij ziet alle argumenten als 'excuus om niets te hoeven doen.'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:46

Uit de Eu stappen als oplossing hahahahaha dan zijn de boeren meteen failliet :+

Die zijn daar echt geen voorstander van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:47

Dees schreef:
Anne_GTI schreef:

Grappig dat je dat zegt.

Ik zie vooral dat de partijen dichter bij elkaar komen en dat inmiddels bij heel veel uitersten het lichtje nu wel is gaan branden dat zo doorgaan iig geen optie meer is.

Dat lijkt zo omdat er in dit topic nu een groter percentage ' principieel tegen de veehouderij ' aanwezig is. De rest leest wel mee maar is het reageren zat :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:53

Beste ruitje, mijn wereld is wel wat groter dan Bokt hoor :D

Ik zie de verschuiving ook in de landelijke dagbladen, in de politieke uitingen, op het journaal bij meerdere zenders en hoor veel discussies over dit onderwerp op BNR Radio.

Ik zie ook dat de mensen die het gewoon eens zijn met de politiek en de veestapel graag zien krimpen, zich gelukkig weer wat meer durven te uiten. In het begin was je echt een paria als je niet "100% achter de boeren" stond. Nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door Dees op 06-09-22 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:53

Arabesk schreef:
Uit de Eu stappen als oplossing hahahahaha dan zijn de boeren meteen failliet :+
Die zijn daar echt geen voorstander van.

In welk artikel lees je dat?