Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:47

Waarom Russen het vermoorden van Ukraïners accepteren.

Een interessante filosofische verklaring is gezocht (en gevonden) door Larysa Tamilina van Society VoxUkraine, in een boek uit de Russische literatuur van eind 19e eeuw van Vladimir Solovyev; War, Progress and the End of History (oorlog, vooruitgang en het einde van de geschiedenis) https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_ ... osopher%29

Hierin wordt aan de hand van een aantal fictieve figuren de basis van de Russische filosofie mbt moord en oorlog geschetst. De karakters zijn Prins, Generaal, Politicus, Lady, en verrassend genoeg, Mr. Z

Het boek geeft niet alleen een verklaring voor de acceptatie van de moord op Ukraïners maar verteld eigenlijk ook waarom Putin niet met Zelensky zal onderhandelen maar wel met de president van de VS, Biden. Solovyov geeft aan dat grote rijken (de empires) verantwoordelijk zijn voor orde en vrede in de regio. Putin ziet Rusland als empire en Ukraïne als regio.
Citaat:
In fact, Solovyov pays particular attention to analyzing the case of big empires. According to him, big empires deserve a special status in discussing wars because of their unique role in world geopolitics. They act as guardians of order and peace in regions. The massacres that big empires produce can thus be justified if they are triggered by revolutionary agitations. If the empires do not suppress them, even by slaughtering thousands, this may destabilize the order and peace in the entire region causing more massacres.
In feite besteedt Solovyov bijzondere aandacht aan het analyseren van het geval van grote rijken. Volgens hem verdienen grote rijken een speciale status bij het bespreken van oorlogen vanwege hun unieke rol in de geopolitiek van de wereld. Ze treden op als bewakers van orde en vrede in regio's. De slachtingen die grote rijken veroorzaken, kunnen dus worden gerechtvaardigd als ze worden veroorzaakt door revolutionaire agitaties. Als de empires ze niet onderdrukken, zelfs niet door duizenden af ​​te slachten, kan dit de orde en vrede in de hele regio destabiliseren en meer bloedbaden veroorzaken.

Een ander aspect dat Solovyev aan de orde laat komen is dat er zoiets bestaat als een goede oorlog. Dit is een oorlog die nodig is om een staat te consolideren (zeg maar soeverein te maken). Hij geeft als voorbeeld de burgeroorlog in Noord Amerika, die nodig was om er de VS van te maken. Dit zou betekenen dat wanneer Ukraïne de oolog wint zij ook in de ogen van Putin-Rusland de status van soevereine staat moeten krijgen.

Door de ogen van Solovyevs filosofie gezien zijn er dus 2 mogelijkheden om een eind te maken aan de oorlog in Ukraïne:
1: de Russische Federatie valt uit elkaar waardoor Rusland geen empire meer is.
2: Ukraïne wint.

https://voxukraine.org/en/why-do-russia ... f-ukraine/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:57

bigone schreef:
Hoezo dwalen we af, jij geeft aan dat de tactiek van Poetin beschreven staat in een boek dat Trump heeft geschreven, beide zijn figuren met een giga ego en nogal wat narcistische trekken. Dat hoeft jou niet te beletten om ze te bewonderen maar accepteer ook eens een keer dat mensen er een andere kijk op kunnen hebben.

We dwalen erg af omdat dit voorkomt uit jouw onderstaande post:

bigone schreef:
Het feit dat Zelenski denkt een betere uitgangspositie te hebben door betere wapens betekend niet dat onderhandelingen slagen. Zolang aan de andere kant van de tafel iemand zit met het idee dat hij Peter de Grote is haalt het weinig uit. En dat van die wapens, dat waren de woorden van zelenski .
Ik zelf betwijfel of onderhandelingen succesvol kunnen zijn wanneer één van de twee partijen compleet buiten de realiteit leeft. Dat heeft Lavrov maar weer eens laten zien in zijn interview met de BBC.

En daarop zou ik zeggen dat het helemaal niet uitmaakt of onderhandelingen zullen slagen of niet. Het ging om een enquête waarbij de mensen opties voorgehouden worden zonder verdere details of zonder een verdere toelichting over de haalbaarheid. Het is namelijk een enquête en geen onderzoeksopdracht waar iemand honderden uren in gaat steken. Het meet dan ook niet de haalbaarheid van de opties, het meet slechts wat de "publieke opinie" is over het onderwerp.

En zoals ik al aangaf was mijn doel, onder andere, om weer te geven hoe de "publieke opinie" in meerdere landen afwijkt van wat de heersende mening op bokt lijkt te zijn. Jammer genoeg dat Nederland er niet tussen stond, want dan zou helemaal duidelijk worden dat er een behoorlijke bias op bokt heerst.

Dat maakt de enquete dus geen bullshit, misschien moet je gewoon accepteren dat de heersende mening hier op bokt niet de heersende mening in de genoemde Europese landen is, en waarschijnlijk ook niet de heersende mening in Nederland.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:58

enzino schreef:
996981 schreef:
Een goede onderzoeksvraag is niet voor interpretatie vatbaar. Wellicht moet je conclusie dan zijn dat het onderzoek en de resultaten niet veel waard zijn

Het kan betekenen dat DataPraxis en Yougov voor duizenden euro's verkeerde vragen hebben gesteld in een tiental landen aan in totaal duizenden mensen... of .... jouw alternatieve interpretatie van de woorden "giving control" komt niet overeen met hoe andere mensen het interpreteren. Onderstaande vraag heb je overigens nog niet beantwoord:

enzino schreef:
Onderbouw die constructie die je voor ogen dan eens met in het achterhoofd dat Rusland enkele gebieden nu al controle heeft, ze het eigendomsrecht van Oekraïne niet erkennen en er geen manier is om in de toekomst het land terug te claimen van Rusland. Als je dat niet aannemelijk kan maken is het slechts een leuk fictief gedachte experiment, maar niets meer (en dan druk ik me beleefd uit).

Ik trek daarom de conclusie dat jouw alternatieve interpretatie afwijkt en de enquête wel degelijk waarde heeft. Dit ook mede omdat ik nog nergens, niet in de 360 vorige pagina's van dit topic als wel in welke andere opinie of analyse dan ook, een suggestie tegen ben gekomen dat Oekraïne mogelijk tijdelijk controle over een deel van haar grondgebied aan Rusland kan geven zonder het op te geven om zo vrede te bereiken.

Het kan inderdaad heel goed dat een onderzoek waardeloos is uitgevoerd. Goed onderzoek doen is niet zo makkelijk en niet enkel afhankelijk van geld.

Ik zie geen vraag van jou aan mij, maar een soort bevel? Bijzondere manier van communiceren heb je.

Er kan inderdaad voor gekozen worden Rusland tijdelijk de controle te geven over een bepaald gebied, zonder dit officieel aan te merken als Russisch grondgebied. In die tijd kunnen eventuele sancties verder uitgerold worden waardoor Rusland militair en economisch afgezwakt wordt en de door Rusland bezette delen weer onder controle van Oekraïne kunnen komen.

Maar ja, in een goed onderzoek worden definities gewoon uiteengezet en hoef je dus niet te gissen naar definities. Al helemaal niet als het gaat om een enquête.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:19

996981 schreef:
Het kan inderdaad heel goed dat een onderzoek waardeloos is uitgevoerd. Goed onderzoek doen is niet zo makkelijk en niet enkel afhankelijk van geld.

Ik zie geen vraag van jou aan mij, maar een soort bevel? Bijzondere manier van communiceren heb je.

Er kan inderdaad voor gekozen worden Rusland tijdelijk de controle te geven over een bepaald gebied, zonder dit officieel aan te merken als Russisch grondgebied. In die tijd kunnen eventuele sancties verder uitgerold worden waardoor Rusland militair en economisch afgezwakt wordt en de door Rusland bezette delen weer onder controle van Oekraïne kunnen komen.

Maar ja, in een goed onderzoek worden definities gewoon uiteengezet en hoef je dus niet te gissen naar definities. Al helemaal niet als het gaat om een enquête.

Excuses indien jij mijn vraag als bevel interpreteert, ik ben juist reuze nieuwsgierig naar jouw uiteenzetting want ik heb van mijn leven nog nooit van zo'n voorstel gehoord. Ik snap dan ook niet goed waarom Rusland daar akkoord mee zal gaan, mogelijk dat je dat verder uit kan leggen? Het komt vooral erg theoretisch op mij over en nergens anders heb ik soortgelijke suggesties gelezen dus ik denk dat het in de praktijk ook erg moeilijk gaat worden Heb jij wel iemand anders een soortgelijk voorstel zien maken rondom deze oorlog? Is zoiets überhaupt ooit wel eens voorgekomen in de geschiedenis? Je betoog staat en valt namelijk op hoe de persoon die de vraag gesteld krijgt het interpreteert, dus je moet het heel aannemelijk maken dat ze de woorden "giving control" op een andere manier zou interpreteren dan op de meest voorhanden liggende manier waarbij Oekraïne grondgebied opgeeft.

p.s. ik begrijp dat niet iedereen zo'n inhoudelijke discussie kan waarderen, maar ik vind het wel fijn dat de persoonlijke aanvallen achterwegen blijven en we wat dieper op de inhoud aan het ingaan zijn. Bovendien leer ik nu voor het eerst over een optie waar Oekraïne grondgebied in bruikleen aan Rusland kan geven, wat toch wel bijzonder is.

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:24

Hoe je grondgebied in bruikleen zou moeten geven ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe zou zo‘n constructie eruit moeten zien? Lijkt mij nogal onrealistisch :o

Rusland heeft in de bezette gebieden reeds alles omgezet naar Russisch onderwijs en alles wat Oekrains is geband.
Ofwel, als je het vrijwillig in „bruikleen“ geeft dan verplicht je de burger daarmee ook om hun Oekrainse identiteit op te geven, want het is helder genoeg dat Poetin democratie een vies woord vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:30

Dat lijkt mij ook Sizzle, zo snel je het in handen hebt integreer je het met Rusland en zorg je er juist voor dat er geen weg meer terug is. Op die manier ben je niet meer de tijdelijke eigenaar die het in bruikleen heeft maar wordt je vanzelf de echte eigenaar. Dat zou Oekraïne dus tegen moeten gaan maar dat is moeilijk want ze hebben juist de controle opgegeven.

Dat lijkt me een tegenstrijdigheid die moeilijk op te lossen is, vandaar dat ik zo nieuwsgierig naar verdere details ben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:35

Sizzle schreef:
Hoe je grondgebied in bruikleen zou moeten geven ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe zou zo‘n constructie eruit moeten zien? Lijkt mij nogal onrealistisch :o

Rusland heeft in de bezette gebieden reeds alles omgezet naar Russisch onderwijs en alles wat Oekrains is geband.
Ofwel, als je het vrijwillig in „bruikleen“ geeft dan verplicht je de burger daarmee ook om hun Oekrainse identiteit op te geven, want het is helder genoeg dat Poetin democratie een vies woord vind.

Is dat niet iets als de verdeling van Berlijn na WOII of je mag geen eigen leger, maar als iemand je aanvalt beschermen wij je constructie als Japan toen ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:44

Voor zo‘n constructie moet eerst een derde partij de overhand hebben en ook controlleren. Ik kan me vergissen maar het lijkt me sterk dat Poetin zich regels gaat laten opleggen door de EU of de USA waarbij de Oekrainse bevolking gewoon democratisch verder mag ontwikkelen zonder Russische bemoeienissen.
En wanneer stopt zo‘n bruikleen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:58

Het enige voorbeeld waar ik aan kon denken is Hong Kong, waar de Britten afspraken maakte met China om het "eigendom" over te geven op een toekomstige datum. Maar de geschiedenis was ook daar zo uniek dat ik dat niet makkelijk kan vertalen naar Rusland dat een stuk van Oekraïne bezet om vervolgens af te spreken dat ze het slechts in bruikleen zullen nemen. Of de Russen hebben het in handen en controleren het (direct of via een proxy), of ze hebben het niet en de Oekraïense regering zal het controleren. Een tussenvorm zie ik momenteel niet als een mogelijkheid.

Daarom denk ik ook dat niemand die de vraag op de enquête kreeg met deze bijzondere structuur in de war zou kunnen worden gebracht, het ligt simpelweg erg ver van de realiteit vandaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:41

In bruikleen nemen is toch nergens genoemd?

Het in controle geven van bepaalde gebieden door minder sterk te verdedigen, c.q. De aanvaller er de controle te geven, zodat er op andere plaatsen daadkrachtiger gevochten kan worden.

In afwachting van de ontwikkelingen in de verdere strijd ligt de controle over bepaalde gebieden dan in handen van Rusland. Dat gebeurt nu overigens al. Er zijn gebieden momenteel in handen van Rusland. Mensen die daar wonen zullen zich inderdaad (tijdelijk) aan moeten passen en het aangestelde regime moeten volgens of vluchten.

Het “in handen” krijgen van die gebieden is niet zo makkelijk. Óók niet als je er al de controle hebt. Het zomaar integreren bij Rusland kan simpelweg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:58

996981 schreef:

Het in controle geven van bepaalde gebieden door minder sterk te verdedigen, c.q. De aanvaller er de controle te geven, zodat er op andere plaatsen daadkrachtiger gevochten kan worden.

In afwachting van de ontwikkelingen in de verdere strijd ligt de controle over bepaalde gebieden dan in handen van Rusland. Dat gebeurt nu overigens al. Er zijn gebieden momenteel in handen van Rusland. Mensen die daar wonen zullen zich inderdaad (tijdelijk) aan moeten passen en het aangestelde regime moeten volgens of vluchten.

Het “in handen” krijgen van die gebieden is niet zo makkelijk. Óók niet als je er al de controle hebt. Het zomaar integreren bij Rusland kan simpelweg niet.

Maar dat is toch iets heel anders dan waar we het over hadden?

Het ging specifiek over de volgende vraag in de enquête: "The most important thing is to stop the war as soon as possible, even if it means Ukraine giving control of areas to Russia", om vrede te bereiken, wat ze hadden afgezet tegen "Rusland volledig uit Oekraïne verdrijven".

Jij komt nu echter met een totaal nieuw onderdeel waar Oekraïne misschien over xx jaar de grondgebieden weer "terug veroverd". Maar hoe kan je nou beweren dat mensen door die vraag in de war geraakt zouden kunnen zijn, waardoor de woorden "giving control" anders geïnterpreteerd kunnen worden, waardoor de uitkomsten niet meer betrouwbaar zijn? Jouw voorstel sluit perfect aan bij wat de algemene interpretatie van "giving control" al is: Rusland gaat er de dienst uitmaken. Wat er volgens over 10 jaar, 20 jaar, of 100 jaar gaat gebeuren doet er dan niet toe voor deze vraag. Het gebied zal onder Rusland vallen, Oekraïne heeft er niets meer te vertellen tot ze het het gebied terug veroveren ergens in de toekomst.

Dus zelfs jouw bijzondere interpretatie van de woorden "giving control" veranderd eigenlijk helemaal niets aan de antwoorden die mensen zouden geven en zijn daarom ook geen reden om maar aan te nemen dat het een slechte enquête was.

Overigens gaf jij het voorbeeld over het tijdelijk uitlenen van een paard:
996981 schreef:
Ik kan een van mijn paarden jou (tijdelijk) in beheer geven, zonder dat je er eigenaar van wordt.

Daar komt het gedeelte bruikleen vandaan. Jij vergeleek het ermee, niet ik of iemand anders.

996981 schreef:
Nogmaals: ik kan jou een paard in beheer geven, met de afspraak dat je er voor mag zorgen, zónder dat het je eigendom is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:13

Feitelijk precies wat er met De Krim is gebeurd. Het is Rusland in controle "gegeven" omdat Oekraine op dat moment helemaal niet de macht had om daar tegenin te gaan.
Het is ook niet dat Oekraine heeft gezegd "houd het maar".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:24

Niet de macht hebben wat aan de situatie te doen is wel wat anders dan de controle geven. Bovendien zorgde het ook niet voor vrede, wat toch het belangrijkste element van de vraagstelling in de enquête was.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:35

Zolang het westen wapens blijft leveren, is het dweilen met de kraan open. Rusland vernietigt de Panzers die net geleverd zijn. De Oekraine beschiet een markt in Donenzk. Hoe zou dat voelen wanneer daar iemand bij omgekomen is met een wapen van de NATO?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:37

enzino schreef:
996981 schreef:

Maar dat is toch iets heel anders dan waar we het over hadden?

Het ging specifiek over de volgende vraag in de enquête: "The most important thing is to stop the war as soon as possible, even if it means Ukraine giving control of areas to Russia", om vrede te bereiken, wat ze hadden afgezet tegen "Rusland volledig uit Oekraïne verdrijven".

Jij komt nu echter met een totaal nieuw onderdeel waar Oekraïne misschien over xx jaar de grondgebieden weer "terug veroverd". Maar hoe kan je nou beweren dat mensen door die vraag in de war geraakt zouden kunnen zijn, waardoor de woorden "giving control" anders geïnterpreteerd kunnen worden, waardoor de uitkomsten niet meer betrouwbaar zijn? Jouw voorstel sluit perfect aan bij wat de algemene interpretatie van "giving control" al is: Rusland gaat er de dienst uitmaken. Wat er volgens over 10 jaar, 20 jaar, of 100 jaar gaat gebeuren doet er dan niet toe voor deze vraag. Het gebied zal onder Rusland vallen, Oekraïne heeft er niets meer te vertellen tot ze het het gebied terug veroveren ergens in de toekomst.

Dus zelfs jouw bijzondere interpretatie van de woorden "giving control" veranderd eigenlijk helemaal niets aan de antwoorden die mensen zouden geven en zijn daarom ook geen reden om maar aan te nemen dat het een slechte enquête was.

Overigens gaf jij het voorbeeld over het tijdelijk uitlenen van een paard:
996981 schreef:
Ik kan een van mijn paarden jou (tijdelijk) in beheer geven, zonder dat je er eigenaar van wordt.

Daar komt het gedeelte bruikleen vandaan. Jij vergeleek het ermee, niet ik of iemand anders.

996981 schreef:
Nogmaals: ik kan jou een paard in beheer geven, met de afspraak dat je er voor mag zorgen, zónder dat het je eigendom is.

Nee. Die vraag hebben ze niet afgezet tegen Rusland volledig verdrijven. “The most important thing is to punish Russia for its aggression, even if it means that more Ukrainians are killed and displaced” wat punish hier inhoudt is ook weer niet gedefinieerd. Er staat in ieder geval nergens dat Rusland volledig verdreven moet worden. Dat is jouw interpretatie. Dus schijnbaar ben ik niet de enige die eigen interpretaties doet bij de vraagstelling van het onderzoek. Je doet het zelf ook. Aannemen dat anderen dat niet gedaan kunnen hebben vind ik raar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:03

https://ecfr.eu/publication/peace-versu ... n-ukraine/

Nog maar even de link naar het artikel. Best een interessante peiling, want meer dan een peiling is het niet.
Het is altijd een steekproef en betreft natuurlijk nooit de hele bevolking dus de uitkomst moet ge-extrapoleerd worden en daarmee verlies je altijd een stukje betrouwbaarheid. Verder wordt de mening van burgers voor een groot deel beïnvloed door "niet verder dan de eigen voordeur" en de eigen portemonnee. En dan zie je dus duidelijk dat landen die ervaring hebben met het onder Russisch bewind staan dan wel eerder te maken hebben gehad met Russische agressie zich veel sterker uitspreken:
". Only in Poland, Germany, Sweden, and Finland is there substantial public support for boosting military spending."
En
"Governments will need to find a new language to bridge the gap between these emerging camps, in order to strengthen European unity and avoid polarisation between and within countries. The key will be to present arms deliveries and sanctions as part of a defensive war."

Daarom kun je aan zo'n peiling ook geen waardeoordeel hangen. Deze geeft alleen maar weer dat er een gat is tussen het "peace" kamp en het "justice" kamp. En de conclusie in dat artikel is, dat gat overbrugd moet worden ter wille van de saamhorigheid in de EU. Want als de EU verdeeld raakt waar het nu zo saamhorig is, is dat een risico.

Omdat je zo duidelijk verschil ziet tussen landen die zelf nog geen ervaring hebben met Russische bezetting en/of agressie zal dat zeker te maken hebben met hoe mensen zichzelf informeren of geïnformeerd worden. Of ze wel voldoende op de hoogte zijn van de risico's voor zichzelf als Rusland een vrijbrief krijgt om "terug te nemen waarvan zij vindt haar ooit heeft toebehoort".
En daar ligt volgens het artikel een taak voor die overheden, om te voorkomen dat de bevolking in de EU verdeeld raakt, waar de regeringsleiders van die landen nu nog zo eensgezind zijn.

Maar jij Enzino interpreteert dit artikel heel anders en gebruikt het als onderbouwing van jouw mening
Maar dat waardeoordeel kun je er echt niet op die manier op plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:22

996981 schreef:
Nee. Die vraag hebben ze niet afgezet tegen Rusland volledig verdrijven. “The most important thing is to punish Russia for its aggression, even if it means that more Ukrainians are killed and displaced” wat punish hier inhoudt is ook weer niet gedefinieerd. Er staat in ieder geval nergens dat Rusland volledig verdreven moet worden. Dat is jouw interpretatie. Dus schijnbaar ben ik niet de enige die eigen interpretaties doet bij de vraagstelling van het onderzoek. Je doet het zelf ook. Aannemen dat anderen dat niet gedaan kunnen hebben vind ik raar.

Dat lijkt me echter geen rare aanname die ik doe, ze liggen namelijk zo voor de hand dat je echt moeite moet doen om het anders te lezen.
Ze geven de twee extremen redelijk duidelijk aan:
- Vrede heeft de hoogste prioriteit, zelfs als Oekraine er grondgebied door verliest
- Rechtvaardigheid heeft de hoogste prioriteit, Rusland zal geen grondgebied krijgen wat hun niet toe behoort.

En ondanks dat er niet letterlijk staat dat de Russen volledig verdreven moeten worden, is dat toch echt wel impliciet waar het op neer komt als je het hebt over het afstraffen van Russische agressie ondanks dat het voor doden en verdreven mensen zal zorgen. Als ze namelijk weg komen met meer grond zou dat als een beloning gezien kunnen worden.

Jouw problemen lijken niet zozeer bij deze enquête te liggen, maar meer bij een enquête in het algemeen. Want bij geen enkele enquête kan je de persoon compleet uitleggen wat elk begrip betekend, welke aannames er gemaakt moeten worden, welke andere alternatieven erbij kunnen komen, wat er in de toekomst verder moet gebeuren, etc. Het doel van een enquête is dan ook om te publieke opinie te pijlen en ze in groepen met soortgelijke ideeën op te delen, niets meer en niets minder ondanks dat de ideeën nooit helemaal gelijk zullen zijn.

Zou het niet veel logischer zijn om daarom de uitslagen van de enquête gewoon te accepteren met de kleine aantekening dat het "slechts een enquête" is? Alles meteen afwijzen omdat je een mogelijkheid ziet dat sommige woorden anders geïnterpreteerd kunnen worden is wel meteen een extreme vorm van naar de details kijken om de uitkomsten maar niet te hoeven accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:26

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het oprecht leuk vind dat zoveel mensen interesse tonen in wat in eerste instantie een redelijk simpele enquête leek. Ik had verwacht dat mensen naar het plaatje zouden kijken en het aan zich voorbij zouden laten gaan, maar er zijn nu echte diepgaande discussie over de inhoud aan de gang waarbij meerdere mensen het hele document doorspitten.

Dat is een grote verbetering van de situatie binnen dit topic een paar dagen geleden waar het meer op een gevecht leek en er nauwelijks op de inhoud ingegaan werd. Iedereen die nog meedoet hartelijk dank voor de inspanningen zover, het is dus nog wel degelijk mogelijk op bokt. Zeer interessant en zeer leerzaam!

Ik zal morgen verder zoeken of ik nog meer interessante artikelen kan vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:30

Zet dan meteen even de kanttekening erbij, kan wel handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:33

Daar komen we met z'n allen wel uit denk ik, dan leren we er ook allemaal van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 18:07

Als die Kasyanov ook maar een beetje gelijk heeft is het uiteraard totaal logisch dat je liever ziet dat er gevochten wordt als je tot die Balkan landen behoord. Idem voor Polen.
Het westen is even gechargeerd vooral bezig met de eigen portemonnaie en is daardoor eerder geneigd te zeggen: zoek het maar uit daar, zolang ik maar gewoon mijn auto kan voltanken.

Dus die splitsing van kampen verrast me geen seconde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:14

Sizzle schreef:
Als die Kasyanov ook maar een beetje gelijk heeft is het uiteraard totaal logisch dat je liever ziet dat er gevochten wordt als je tot die Balkan landen behoord. Idem voor Polen.
Het westen is even gechargeerd vooral bezig met de eigen portemonnaie en is daardoor eerder geneigd te zeggen: zoek het maar uit daar, zolang ik maar gewoon mijn auto kan voltanken.

Dus die splitsing van kampen verrast me geen seconde.

Mij ook zeker niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:45

Dinopino schreef:
Zolang het westen wapens blijft leveren, is het dweilen met de kraan open. Rusland vernietigt de Panzers die net geleverd zijn. De Oekraine beschiet een markt in Donenzk. Hoe zou dat voelen wanneer daar iemand bij omgekomen is met een wapen van de NATO?

Bijzonder hoe jij de schuld bij het Westen legt.
Je bedoelt, zolang Rusland zich in Oekraïne ophoudt en oorlog voert.
Rusland is de agressor en Oekraïne verdedigt zich.

En hoe voelt het dat iemand omkomt omdat Rusland Oekraïne binnenvalt ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:06

Rusland claimt tientallen generaals en officieren, die in zuid Oekraïne aan het vergaderen waren, te hebben gedood.
Bericht nog niet bevestigd. Zou ook niet handig zijn om met zoveel leidinggevenden bij elkaar te komen.