Tiepfoudt schreef:De manier waarop jullie in dit topic bezig zijn, maakt mij echter moedeloos. Jullie wereld lijkt zo zwart wit, als in: de biologische/Ot en Sien-boer probeert al koe-knuffelend te redden wat er te redden valt, terwijl zijn gangbare collega's de natuur naar de kloten helpen en geen f*ck geven om hun dieren.
De moedeloosheid snap ik wel.
Ik weet dat biologisch boeren hard werk is (leuk, maar wel veel) en dat is dus niet knuffelen als een penny.
En de boeren die op de 'gebruikelijke' of hoe zeg je dat boeren zijn in mijn ogen zelden eigen baas.
Citaat:
En dan nog maar een keer: het biologische marktaandeel is een krappe 3% in Nederland, op welke manier zien jullie voor je dat het gros van de Nederlandse boeren voor die markt gaat produceren, zonder failliet te gaan?
Ja, prima vraag.
LTO heeft geen visie en de meeste boeren zijn een soort ongeorganiseerde, machteloze 19e eeuwse arbeiders.
(Dat is in mijn ogen een deel van de verrot-heid van de sector.)
19e eeuwse arbeiders werkten zich kapot en anderen werden rijk van hun harde werk.
Oplossing: goede organisaties die echt opkomen voor de belangen van de eigen sector.
Boeren hebben dit niet - en dat merk je.
LTO heeft geen idee.
Ik ben niet boos dat jij ook geen idee hebt.
Het waren de natuurorganisaties die aan Remkes vroegen HOE de rabobank ging bijdragen aan de schade die ze veroorzaakt hebben.
Niet 'of het zou kunnen'.
... en die vraag "moest" van min of meer buiten de landbouwsector komen - want om één of andere reden heeft zo ongeveer niemand er over nagedacht.
Met wat politieke wil en zonder cda zijn er wel een serie instrumenten die gewoon nu al beschikbaar zijn.
BTW maatregelen, 'de vervuiler betaalt', andere 'afstelling' van de kartelwaakhond en wellicht dat minister Schouten nog een paar dingen kan leveren.
Citaat:
Tenslotte krijg ik de indruk dat jullie in een soort droomwereld leven waarin een vermindering van Nederlandse veehouderij (en daarmee in meer of mindere mate gepaard gaand dierenleed) níet leidt tot een uitbreiding van veehouderij elders op de wereld.
... think globally,
act locally.
Natuurlijk zit ik niet te wachten op export van ellende, maar het gaat om onder andere de 'kurk waar de Drentse economie op drijft' : het behoud van de cultuurlandschappen zoals het Dwingelderveld.
Citaat:
Makkelijk praten voor iemand die geen voedselproducerend bedrijf draaiende hoeft te houden
Emotioneel is dat gewoon zo.
Aan de andere kant: mijn opvattingen zijn geen leuke, vrijblijvende hobbies.
Ik maak mij heftige zorgen en verbindt daaraan stevige consequenties.
(Dus hmmm - zo makkelijk praten is het nou ook weer niet.)
Citaat:
Laat ik de vraag anders stellen: vind je dat we koste wat kost die KDW's moeten halen?
Wat mij betreft is die kritische bovengrens een middel tot een doel.
Als we, door te kijken naar meerdere kritische bovengrenzen
WEL natuurbehoud kunnen realiseren
EN door te werken aan ('ik riep maar eventjes') fosfaat (de lijst is langer)
EN aan stikstof -
en dat dan blijkt dat 'het stikstofplafond iets omhoog kan':
dat is wat mij betreft prima.
Citaat:
Derogatie betekent een verruiming van de hoeveelheid dierlijke mest die een boer mag uitrijden op zijn land, als dat geen nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Als de derogatie eraf gaat, betekent dat wij minder dierlijke mest op ons land mogen uitrijden. We mogen de tekorten vervolgens gewoon aanvullen met kunstmest en dat is precíes waarmee iedereen hier die blij is met einde derogatie de mist in gaat.
... als je in het bijzijn van mijn buurman het woord 'ambtenaar' laat vallen, is het niet best.
Over deze regel, nu ja: deze waanzin hebben we samen staan schelden.
Wij beiden vinden dat de waterkwaliteit beneden peil is - maar dit, daar staat je verstand toch bij stil?!
Inderdaad:
Citaat:
Kringlooplandbouw zou moeten gaan over een betere benutting van dierlijke mest, waardoor minder kunstmest nodig is.