steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:10

ruitje schreef:
Dees schreef:
Laten de NL boeren gewoon het aantal dieren houden waarvan de mest-uitrijderij wel past binnen de regels. Net zoals de boeren in de andere EU landen.

Uit hetzelfde nieuwsbericht:

Citaat:
Vanaf 2026 zijn de regels dan hetzelfde als in bijna alle andere EU-landen. Denemarken, Ierland en Vlaanderen houden hun uitzonderingspositie wel.

1 EU :')

Op BNR Radio was vanmiddag te horen dat Nederland zijn uitzonderingspositie verliest omdat de grondwaterkwaliteit achteruit is gegaan, in plaats van vooruit.
Wellicht dat Denemarken, Ierland en Vlaanderen dat beter voor elkaar hebben. Al lijkt me dat voor Vlaanderen wel een beetje vreemd, dat land lijkt wel heel sterk op NL. Maar goed, misschien is er iemand uit BE die dat weet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:41

Dees schreef:
Popstra schreef:
Omdat de boeren eerder meer dieren mochten houden voor een beter inkomen en ze dus meer mest mochten uit rijden. Nu word er weer een regel veranderd en zitten zij weer letterlijk en figuurlijk met hun sh*t!
Gewoon omdat een instantie van de een op de andere dag weer zegt, nee dit mag niet meer...
Het is toch niet meer te volgen voor die mensen!?
Dat heet ,,ontmoedigen,,
Oftewel net zo lang door treiteren tot men het zelf niet meer ziet zitten!
Daar is de overheid heel goed in namelijk.

Ik zie dat toch wat anders.
Ik zie een beroepsgroep die jarenlang ook wel met het volle verstand, willens en wetens de grenzen van het toegestane bewust heeft opgezocht. Dat spel is nu voorbij en het is nu tijd om de bedrijven aan te passen naar hoe het al die tijd had moeten zijn.

Boeren zijn niet 100% slachtoffer van de grillen van een inconsistente NL overheid.
Die EU wetgeving is echt niet van gisteren.

Perfect verwoord Dees _/-\o_

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:01

Dees schreef:
Ik zie dat toch wat anders.
Ik zie een beroepsgroep die jarenlang ook wel met het volle verstand, willens en wetens de grenzen van het toegestane bewust heeft opgezocht. Dat spel is nu voorbij en het is nu tijd om de bedrijven aan te passen naar hoe het al die tijd had moeten zijn.

Boeren zijn niet 100% slachtoffer van de grillen van een inconsistente NL overheid.
Die EU wetgeving is echt niet van gisteren.

Ik ben het niet helemaal eens met 'beroepsgroep'.
... maar ik heb wel met enige regelmaat gesproken van een 'verrotte sector'.

Er zijn speculaties (details weet ik echt niet) dat de agro firms die de afgelopen jaren goud geld hebben verdiend,
makkelijk toegang hadden tot de hotemetoten van het cda.

Van het cda WETEN we dat ze vanaf 1987 de mest wetgeving getraineerd hebben.
En dat goudgeld is ook gewoon bekend.

En de rabobank dwong boeren zo ongeveer om uit te breiden (als u een lening wil vanwege dit of dat, moet u er zoveel koeien bij nemen).

Maar de sector, of in elk geval een deel daarvan
... er hebben boeren bedankt voor de eer en zijn milieu inclusief gaan boeren...
de rest van de sector heeft de EU wetten genegeerd - of gedacht 'dat er vast wel verder getraineerd kon worden'.
(Op zich logisch: als je iets 35 jaar kunt negeren, waarom is de koek dan op, na die 35 jaar...?)

Maar het verrotte zit m wat mij betreft in het cda, de grove winsten van de firma's, de enorme druk op de individuele boeren
- geen vuist kunnen /mogen maken tegen de supermarkten, terwijl de kartelwaakhond het goed vond dat Delhaize met AH fuseerde.
(Dat moet anders, staat ook al jaaaaren in het programma van GroenLinks.)
- enorme hypotheken en je een slag in de rondte werken op een bedrijf dat eigenlijk te groot werd
- geen organisatie met een echte visie, 80% voelt zich niet door LTO vertegenwoordigd, terwijl de boer beslist geen goud geld verdient
- en een zigzag beleid van de overheid.
En ja, de toestand van de grond, het water, het waterpeil, het bodemleven is ook om te huilen.

ruitje

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:50

Staghouwer stapt op....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:54

ruitje schreef:
Staghouwer stapt op....

Dat verbaasd mij totaal niet, toen hij op die post kwam waren er al aardig wat mensen die openlijk twijfelden aan zijn kennis en kunde. Vooral in Groningen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:08

Nu de rest nog!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:19

elnienjo schreef:
Nu de rest nog!

En dan? Nieuwe verkiezingen, wie moet het dan doen ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:39

elnienjo schreef:
Nu de rest nog!

Gaan we weer....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:14

BigOne schreef:
elnienjo schreef:
Nu de rest nog!

Denk dat alles beter is dan wat er nu zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:28

BigOne schreef:
elnienjo schreef:
Nu de rest nog!

Elnienjo, dit is niet de eerste keer dat ik dit vraag maar je weet het zeer goed te ontwijken, geef nu ook eens antwoord op deze vraag!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:29

Oh ja hoe kan het dat de kdws niet gehaald kunnen worden en hebben ze wel eens verteld welke nummers wel haalbaar zijn? Ik vroeg me dat enige tijd geleden al af

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:31

BigOne schreef:
Elnienjo, dit is niet de eerste keer dat ik dit vraag maar je weet het zeer goed te ontwijken, geef nu ook eens antwoord op deze vraag!

Misschien is ze tussendoor niet online geweest nog?

En er worden wel vaker vragen overgeslagen.. hoe erg is dat nou helemaal?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:35

BigOne schreef:
BigOne schreef:

Nu de rest nog!

Slechter dan wat er nu zit kan het niet worden.
Die hele klimaatkliek moet in elk geval weg want voor hen is het een natte droom dat we nu het vel over de oren worden gehaald en energie niet meer kunnen betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:41

Nou Cer er zijn mensen die structureel roepen wat er allemaal niet deugt, nooit iets onderbouwd en regelmatig totaal onjuist, maar ze staan voor geen enkel alternatief open en willen ook niet meedenken in oplossingen.
Mensen die gewoon overal tegen zijn en dat eigenlijk ook graag zo houden. Want veranderen... ja ánderen!

En dan krijgen ze af en toe een kritische vraag of weerwoord en dan zijn ze opeens niet online O:)
Deze zelfde mensen plaatsen dezelfde soort opmerkingen in meerdere maatschappelijke topics.
Hee denk je dan, daar gaan we weer *\o/* De opmerkingen zijn ook zo in elk topic te kopiëren.
Deze mensen dragen niet constructief bij aan een discussie en waarschijnlijk überhaupt niet aan de maatschappij.
Die zitten in de anti- modus.
En daar wordt menigeen ontzettend moe van :O

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:43

Nou ja mensen blijven erop reageren dus t zal wel meevallen met dat moe worden denk :+

Ik heb ook wel eens een wat gevraagd waar geen antwoord op kwam en ik lees dat van anderen ook, dus dat soort dingen gebeuren gewoon .. it happens .. en doorrrrrr :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:46

@elnienjo: Met het opstappen van het kabinet lopen jullie elke keer weer te gooien. Terwijl er al vaker is gezegd dat nieuwe verkiezingen niet handig zijn.
Goed ik zeg het nog 1 keer.
Nieuwe verkiezingen heeft geen zin want:
A: de VVD, D66 en CDA zullen bij nieuwe verkiezingen wederom de grootste worden.
B: Formeren zal weer een lange tijd in beslag nemen waarbij de huidige problemen niet opgelost zullen worden op termijn maar langer vooruit geschoven worden.

Dus geen nieuwe verkiezingen aub

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:51

@ Mindim & de rest die het met die post eens is: Ik begrijp (een deel van) jullie zorgen als het gaat om dierenwelzijn want hey, jullie zullen het wellicht niet geloven, maar ik geef heel veel om onze dieren en ik haat het als een dier (pijn) lijdt. De manier waarop jullie in dit topic bezig zijn, maakt mij echter moedeloos. Jullie wereld lijkt zo zwart wit, als in: de biologische/Ot en Sien-boer probeert al koe-knuffelend te redden wat er te redden valt, terwijl zijn gangbare collega's de natuur naar de kloten helpen en geen f*ck geven om hun dieren. Side note: ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als mijn kalveren zo onder de stront zaten zoals die van een bekende biologische boer wiens dagtaak het is geworden om op tv en Twitter te verkondigen dat zijn gangbare collega's op een dood spoor zitten en dat de manier waarop hij het doet de enige juiste is...

En dan nog maar een keer: het biologische marktaandeel is een krappe 3% in Nederland, op welke manier zien jullie voor je dat het gros van de Nederlandse boeren voor die markt gaat produceren, zonder failliet te gaan? Want er wordt hier telkens beweerd dat 'wij' de hakken in het zand zetten, de wil is er niet én, wat mij betreft de meest hilarische van allemaal: we gaan voor het grote geld _O- . Maar oké, ik krijg de indruk dat jullie als niet-agrariërs toch wel heel veel verstand van zaken hebben. Dus leg het mij eens uit, dan kan ik wellicht mijn hakken uit het zand trekken.

Tenslotte krijg ik de indruk dat jullie in een soort droomwereld leven waarin een vermindering van Nederlandse veehouderij (en daarmee in meer of mindere mate gepaard gaand dierenleed) níet leidt tot een uitbreiding van veehouderij elders op de wereld. Feitje: de vraag naar dierlijk voedsel stijgt. Denken jullie echt dat het dierenleed afneemt op het moment dat Nederland dergelijke problemen over de schutting gooit?

Nikass schreef:
Tiepfoudt dat is maar net welke kant je kiest. Niet elke politieke partij is voor verstedelijking en infrastructuur.
Er zijn ook partijen die voorstander zijn van minder Schiphol (beter netwerk van internationale treinen, en goedkoper met de trein kunnen reizen), voor kleinere, minder dure woningen die bestemd zijn voor burgers ipv voor huisjesmelkers en expats, zeker niet meer wegen, maar inzetten op mínder autorijden etc etc. Er zijn ook ideeën om de intensieve veehouderij te verminderen, maar de boeren de kans te geven om gesubsidieerd bij te dragen aan een verbetering van de grond/natuur. Dus een gedeelte van hun grond gebruiken om iets anders op te verbouwen. De grond blijft daarbij eigendom van de boer, maar wordt alleen heel anders ingericht. Waarom zou je daar moeite mee hebben?

Dat geloof ik graag.

Goede vraag die je op het laatst stelt. Ik heb moeite met dergelijke partijen, omdat:

- Ze mij de indruk geven dat ze niet kunnen wachten tot ons bedrijf uitgekocht wordt, 'omdat het 5 voor 12 is'.
- Ze mij totaal níet de indruk geven dat ze enig idee hebben hoe wij (alle boeren die door willen) de door hen gewenste transitie kunnen maken, zonder failliet te gaan.
- Ik geen boerin wil zijn die met belastinggeld gedwongen wordt om een natuur in stand te houden die hier wellicht niet in stand te houden is. Dan produceer ik liever gezond en betaalbaar voedsel, waarbij ik onze impact op het klimaat en de natuur niet vergeet of uit het oog verlies.

Janneke2 schreef:
Ehm, ik ben doorgaans mijn geduld snel kwijt met dit soort gepraat. :o
Niet mijn beste eigenschap.

Wees gewaarschuwd.

Oma is van 1960 en ik vind de zomers de laatste jaren veel te warm.

Ja, IK geniet van de warmte, hoor.

Maar de woestijnen rukken wel op.

Klets toch niet alsof we nog alle tijd hebben!!!!

Makkelijk praten voor iemand die geen voedselproducerend bedrijf draaiende hoeft te houden :')

Inmiddels al verdiept in Allan Savory? Die man heeft interessante ideeën om verwoestijning tegen te gaan.

Janneke2 schreef:
Die PBL uitspraak gaat net niet over 'laten we die KDW omhoog doen',
maar over 'als we behalve stikstof ook op andere kritische bovengrenzen gaan letten, kan wellicht die kritische bovengrens voor stikstof iets omhoog'.
(De vraag is dan hoe hard je moet werken aan 'ik roep maar even' fosfaat /waterpeil /waterkwaliteit / methaan/ opslag kooldioxide/...)

Geen gek idee, maar geen uitstel.

:o
Geduld is niet mijn forte....

Sorry, ik begrijp de boodschap die je hier wilt overbrengen niet (helemaal). Laat ik de vraag anders stellen: vind je dat we koste wat kost die KDW's moeten halen?

Janneke2 schreef:
De vraag over de legitimiteit van het inperken van andere sectoren heb ik meermaals beantwoord.
Ja, dat is een uitstekend idee.
Te beginnen met iedereen duidelijk maken dat het menes is: Schiphol houdt zich aan de wet ( = ipv alles aan de laars te lappen).
(Tata / Hoogovens schijnt verregaande plannen mbt waterstof te hebben.)

Fijn, zijn we het daarover eens :D

BigOne schreef:
Tiepfoudt, indien de “ boeren “ al tientallen jaren bezig zijn met omschakeling waarom is er dan zo veel intensieve veeteelt bijgekomen deze tientallen jaren en zo weinig kringloop bedrijven? Pure centenkwestie en het groot groter grootst wat door de grote jongens ( jullie erfbetreders , banken, veevoederfirma’s , materiaalleveranciers, verwerkingsbedrijven) flink wordt gepromoot . En dit is geen beschuldiging maar gewoon een constatering, de omschakeling kost zeker tijd maar tientallen jaren? Dan is de wil niet voldoende aanwezig.

Waarom denk je telkens dat het hier gaat over 'willen' en niet over 'kunnen'? Aan jou zou ik graag dezelfde vraag stellen die ik hierboven (cursief) ook al stelde.

Arabesk schreef:
Er is gewoon teveel mest hier als gevolg van te veel dieren en import van soja. Einde derogatiebeschikking in 2026

https://nos.nl/artikel/2443353-nederlan ... ompensatie

Gelukkig worden ze als enige sector weer maximaal gecompenseerd met staatssteun

Is er een reden voor dat je mij negeert, toen ik het had over de gevolgen in de praktijk?

Dees schreef:
BoerenBEDRIJVEN (professionals) worden geacht de regels die gelden voor hun bedrijfsvoering te kennen. En zoals ik al zei - die EU richtlijnen zijn niet gisteren bedacht. NL heeft al jaren een uitzonderingspositie gehad vanwege teveel vee op een te klein landoppervlakte. Een verstandige boer had echt op zijn klompen aan kunnen voelen dat zo'n uitzonderingspositie niet de norm is en dat deze een keer zal stoppen. Als ze nu teveel mest gaan hebben, hebben ze echt gewoon teveel vee. Dat kan en mag geen verrassing zijn, daar is doelbewust voor gekozen.

Mag ik hierop reageren? Ik krijg namelijk de indruk dat jij, en een aantal anderen hier, geen idee hebben wat derogatie precies is en wat de gevolgen op bedrijfsniveau gaan zijn nu het einde van de derogatie nadert. Derogatie betekent een verruiming van de hoeveelheid dierlijke mest die een boer mag uitrijden op zijn land, als dat geen nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Als de derogatie eraf gaat, betekent dat wij minder dierlijke mest op ons land mogen uitrijden. We mogen de tekorten vervolgens gewoon aanvullen met kunstmest en dat is precíes waarmee iedereen hier die blij is met einde derogatie de mist in gaat.

Daarbij zullen boeren waarschijnlijk meer grasland omzetten in bouwland, waardoor:
- uitspoeling van nitraat naar grondwater neemt toe
- emissie van lachgas neemt toe
- koolstofopslag in de bodem neemt af

Plus, voor de productie van kunstmest neemt het gebruik van fossiele energie toe. Kringlooplandbouw zou moeten gaan over een betere benutting van dierlijke mest, waardoor minder kunstmest nodig is. Einde derogatie betekent het tegenovergestelde, dus ik begrijp jullie blijdschap niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:54

purny schreef:
@elnienjo: Met het opstappen van het kabinet lopen jullie elke keer weer te gooien. Terwijl er al vaker is gezegd dat nieuwe verkiezingen niet handig zijn.
Goed ik zeg het nog 1 keer.
Nieuwe verkiezingen heeft geen zin want:
A: de VVD, D66 en CDA zullen bij nieuwe verkiezingen wederom de grootste worden.
B: Formeren zal weer een lange tijd in beslag nemen waarbij de huidige problemen niet opgelost zullen worden op termijn maar langer vooruit geschoven worden.

Dus geen nieuwe verkiezingen aub

D66 en CDA trekken geen volle zalen meer. Helaas zal VVD nog groot worden maar met andere coalitiegenoten uit een ander vaatje moeten gaan tappen. Nu laten ze hun oren helemaal hangen naar de globalistische agenda van Kaag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:00

Tiepvoudt: dus je mag minder dierlijke mest gebruiken maar je mag wel meer kunstmest gebruiken… lees ik t dan goed?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:49

Tiepfoudt ik denk dat omschakelen naar biologische landbouw moeilijk is als je geen steun krijgt van de overheid.
De overheid moet helpen om de norm te veranderen: biologisch en kleinschalig boeren aantrekkelijker maken en voor de burger het kopen van biologische en gezonde producten aantrekkelijker maken.

Dat is allemaal heel wel mogelijk, mits de meerderheid dit wil.
Maar de meerderheid, en zeker de boeren, stemmen rechts.
Dus verandert er nooit iets en krijg je ook de steun niet die je nodig hebt.
Jullie zijn niet blij met alle steeds veranderende regels en quota die jullie opgelegd krijgen, maar toch heb je blijkbaar na al die tijd nog steeds de bijzondere indruk dat de LINKSE partijen tegen jullie zijn.
Wie maakt het jullie al die tijd zo moeilijk dan?
Het boeren zo onmogelijk dat menig boer naar het buitenland vertrekt?
Ben je ooit in gesprek gegaan met bijvoorbeeld GroenLinks? Je kunt ze gewoon bellen of appen, de SP ook trouwens. Geen probleem. Op mijn mailtjes uit 2021 naar de VVD moet ik nog steeds antwoord krijgen...

Waar blijft jullie eigen verantwoordelijkheid?
Je kunt een andere richting kiezen, ook al heeft dat consequenties.
En op dit moment kun je zelfs een goede deal krijgen, maar nee, kostte wat kost (en het kost heel wat) wil je een mega bedrijf houden.
WHY??
Die slappe leus "no farmers no food"? Geloof je dat serieus?
Vlees en zuivel zou je niet, of met mate moeten eten. En groente en fruit die rijkelijk met gif gespoten worden (aardbeien die glimmen van het oppoetsmiddel) = geen gezond voedsel. De tomaten en komkommers van tegenwoordig smaken nergens meer naar. En die slappe sperzieboontjes :r Dus mij overtuig je echt niet met zo'n leus.

En dan wijs je weer naar anderen: "ja als wij het niet produceren doet een ander het wel". Ontslaat dat je van je verantwoordelijkheid?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:01

Tiepfoudt, twee jaar geleden is de derogatie met twee jaar verlengd, de landbouw en veeteelt wist dat dit er aan zat te komen. Begrijp me goed, meer kunstmest is ook foute boel maar dan kom je weer op hetzelfde probleem , er wordt gewoon veel te veel stront geproduceerd in ons land voor wat betreft de oppervlakte. Door alle veehouders , pluimvee, varkens, koeien geiten enz. Jij hebt het elke keer over jullie eigen bedrijf en het lijkt of je iedereen die beseft dat er iets moet gebeuren verwijt dat we jouw bedrijf ten gronde willen richten. Integendeel maar het is wel duidelijk dat er iets moet gebeuren. Dat Nederland geen uitzonderingspositie meer krijgt wat betreft mest uitrijden komt doordat de waterkwaliteit is verslechterd. En ik ken geen enkele kleine zelfstandige groep die zoveel ondersteuning krijgt vanuit de regering en de EU.
Biologisch alleen is ook niet het antwoord maar er is ook nog zoiets als kringlooplandbouw.
De hakken in het zand zetten, je mag van mij maar wanneer ik boer was zou ik alle financiële ondersteuning die er te krijgen is aangrijpend om te schakelen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-09-22 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:03

Als leek lijkt mij koeienmest gezonder en vruchtbaarder dan kunstmest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:13

Tiepfoudt schreef:
@ Mindim & de rest die het met die post eens is: Ik begrijp (een deel van) jullie zorgen als het gaat om dierenwelzijn want hey, jullie zullen het wellicht niet geloven, maar ik geef heel veel om onze dieren en ik haat het als een dier (pijn) lijdt. De manier waarop jullie in dit topic bezig zijn, maakt mij echter moedeloos. Jullie wereld lijkt zo zwart wit, als in: de biologische/Ot en Sien-boer probeert al koe-knuffelend te redden wat er te redden valt, terwijl zijn gangbare collega's de natuur naar de kloten helpen en geen f*ck geven om hun dieren. Side note: ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als mijn kalveren zo onder de stront zaten zoals die van een bekende biologische boer wiens dagtaak het is geworden om op tv en Twitter te verkondigen dat zijn gangbare collega's op een dood spoor zitten en dat de manier waarop hij het doet de enige juiste is...

En dan nog maar een keer: het biologische marktaandeel is een krappe 3% in Nederland, op welke manier zien jullie voor je dat het gros van de Nederlandse boeren voor die markt gaat produceren, zonder failliet te gaan? Want er wordt hier telkens beweerd dat 'wij' de hakken in het zand zetten, de wil is er niet én, wat mij betreft de meest hilarische van allemaal: we gaan voor het grote geld _O- . Maar oké, ik krijg de indruk dat jullie als niet-agrariërs toch wel heel veel verstand van zaken hebben. Dus leg het mij eens uit, dan kan ik wellicht mijn hakken uit het zand trekken.

Tenslotte krijg ik de indruk dat jullie in een soort droomwereld leven waarin een vermindering van Nederlandse veehouderij (en daarmee in meer of mindere mate gepaard gaand dierenleed) níet leidt tot een uitbreiding van veehouderij elders op de wereld. Feitje: de vraag naar dierlijk voedsel stijgt. Denken jullie echt dat het dierenleed afneemt op het moment dat Nederland dergelijke problemen over de schutting gooit?

Ik denk dat je die post niet teveel op je zelf moet betrekken, je zegt dat mensen de stikstof crisis gebruiken omdat ze gewoon tegen intensieve veehouderij zijn. Nou ik geef bij deze openlijk toe dat ik tegen intensieve veehouderij ben en waarom. Daarmee zeg ik niet dat een boer niet van zijn dieren houdt, maar dat er wel veel misstanden zijn wat betreft dierenwelzijn. Dat dieren tot een product zijn verworden ipv een levend wezen.

Jammer dat je denkt dat mensen die het niet eens zijn met die manier van het houden van vee, maar in een droomwereld leven. Ik zie de wereld niet zwart wit en jij kent mij niet, dus wat geeft jou het recht om mij in die categorie te plaatsen, omdat ik een andere kijk op dingen heb dan jij?

Wat een dooddoener weer, als we het hier niet doen, doen ze het elders wel. Leg me eens uit, waarom moeten we hier overmatig produceren voor elders als we hier de consequenties daar voor dragen, om de boeren die produceren voor het buitenland te behouden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:32

Tiepfoudt schreef:
De manier waarop jullie in dit topic bezig zijn, maakt mij echter moedeloos. Jullie wereld lijkt zo zwart wit, als in: de biologische/Ot en Sien-boer probeert al koe-knuffelend te redden wat er te redden valt, terwijl zijn gangbare collega's de natuur naar de kloten helpen en geen f*ck geven om hun dieren.

De moedeloosheid snap ik wel.

Ik weet dat biologisch boeren hard werk is (leuk, maar wel veel) en dat is dus niet knuffelen als een penny.

En de boeren die op de 'gebruikelijke' of hoe zeg je dat boeren zijn in mijn ogen zelden eigen baas.
Citaat:
En dan nog maar een keer: het biologische marktaandeel is een krappe 3% in Nederland, op welke manier zien jullie voor je dat het gros van de Nederlandse boeren voor die markt gaat produceren, zonder failliet te gaan?

Ja, prima vraag.

LTO heeft geen visie en de meeste boeren zijn een soort ongeorganiseerde, machteloze 19e eeuwse arbeiders.
(Dat is in mijn ogen een deel van de verrot-heid van de sector.)
19e eeuwse arbeiders werkten zich kapot en anderen werden rijk van hun harde werk.
Oplossing: goede organisaties die echt opkomen voor de belangen van de eigen sector.
Boeren hebben dit niet - en dat merk je.

LTO heeft geen idee.
Ik ben niet boos dat jij ook geen idee hebt.
Het waren de natuurorganisaties die aan Remkes vroegen HOE de rabobank ging bijdragen aan de schade die ze veroorzaakt hebben.
Niet 'of het zou kunnen'.
... en die vraag "moest" van min of meer buiten de landbouwsector komen - want om één of andere reden heeft zo ongeveer niemand er over nagedacht.

Met wat politieke wil en zonder cda zijn er wel een serie instrumenten die gewoon nu al beschikbaar zijn.
BTW maatregelen, 'de vervuiler betaalt', andere 'afstelling' van de kartelwaakhond en wellicht dat minister Schouten nog een paar dingen kan leveren.

Citaat:
Tenslotte krijg ik de indruk dat jullie in een soort droomwereld leven waarin een vermindering van Nederlandse veehouderij (en daarmee in meer of mindere mate gepaard gaand dierenleed) níet leidt tot een uitbreiding van veehouderij elders op de wereld.

... think globally,
act locally.

Natuurlijk zit ik niet te wachten op export van ellende, maar het gaat om onder andere de 'kurk waar de Drentse economie op drijft' : het behoud van de cultuurlandschappen zoals het Dwingelderveld.

Citaat:
Makkelijk praten voor iemand die geen voedselproducerend bedrijf draaiende hoeft te houden

Emotioneel is dat gewoon zo.

Aan de andere kant: mijn opvattingen zijn geen leuke, vrijblijvende hobbies.
Ik maak mij heftige zorgen en verbindt daaraan stevige consequenties.
(Dus hmmm - zo makkelijk praten is het nou ook weer niet.)

Citaat:
Laat ik de vraag anders stellen: vind je dat we koste wat kost die KDW's moeten halen?

Wat mij betreft is die kritische bovengrens een middel tot een doel.

Als we, door te kijken naar meerdere kritische bovengrenzen
WEL natuurbehoud kunnen realiseren
EN door te werken aan ('ik riep maar eventjes') fosfaat (de lijst is langer)
EN aan stikstof -
en dat dan blijkt dat 'het stikstofplafond iets omhoog kan':
dat is wat mij betreft prima.

Citaat:
Derogatie betekent een verruiming van de hoeveelheid dierlijke mest die een boer mag uitrijden op zijn land, als dat geen nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Als de derogatie eraf gaat, betekent dat wij minder dierlijke mest op ons land mogen uitrijden. We mogen de tekorten vervolgens gewoon aanvullen met kunstmest en dat is precíes waarmee iedereen hier die blij is met einde derogatie de mist in gaat.

... als je in het bijzijn van mijn buurman het woord 'ambtenaar' laat vallen, is het niet best.
Over deze regel, nu ja: deze waanzin hebben we samen staan schelden.

Wij beiden vinden dat de waterkwaliteit beneden peil is - maar dit, daar staat je verstand toch bij stil?!

Inderdaad:
Citaat:
Kringlooplandbouw zou moeten gaan over een betere benutting van dierlijke mest, waardoor minder kunstmest nodig is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:26

Nikass schreef:
Nou Cer er zijn mensen die structureel roepen wat er allemaal niet deugt, nooit iets onderbouwd en regelmatig totaal onjuist, maar ze staan voor geen enkel alternatief open en willen ook niet meedenken in oplossingen.
Mensen die gewoon overal tegen zijn en dat eigenlijk ook graag zo houden. Want veranderen... ja ánderen!

En dan krijgen ze af en toe een kritische vraag of weerwoord en dan zijn ze opeens niet online O:)
Deze zelfde mensen plaatsen dezelfde soort opmerkingen in meerdere maatschappelijke topics.
Hee denk je dan, daar gaan we weer *\o/* De opmerkingen zijn ook zo in elk topic te kopiëren.
Deze mensen dragen niet constructief bij aan een discussie en waarschijnlijk überhaupt niet aan de maatschappij.
Die zitten in de anti- modus.
En daar wordt menigeen ontzettend moe van :O

Word anders ook erg moe van die mensen die overal maar tegen of is het nu voor?? zijn en geen weerwoord velen!
Mooiste is dan als ze ook nog zeggen dat ze het topic ,ontstippen, maar toch hun mening blijven geven.
Die zie je toevallig ook in elk maatschappelijk topic.

Maar ach, als alle neuzen 1 kant op wijzen word het ook maar een saaie bedoening.

De topic titel van dit topic kan overigens ook wel aangepast worden. Voel bij een paar hier al vaker ,,haat,, aan boeren!