Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:46

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Voor de individu maakt het geen zak uit of het voor de maatschappij als geheel beter is dat statushouders voorrang krijgen.

Zeker wel. Jammer dat veel mensen dat inderdaad helaas niet zien.

Overigens reageren die mensen ook niet als individu. Veel mensen reageren over 'probleemwijken' waar ze helemaal niet wonen. Worden boos over overlast van asielzoekers in Ter Apel terwijl ze zelf in Woudenberg wonen ofzo. Al die mensen redeneren wel degelijk vanuit een breder idee dan hun eigen directe ervaringen alleen.

Helaas stoken AD, De Telegraaf en VI met verve, en dus wordt dat bredere perspectief gebruikt om meer onvrede en meer verdeling te veroorzaken, zelfs terwijl het dus gaat om mensen die zich wel degelijk met empathie voor de bredere samenleving open kunnen staan.

Nee, als jij als individu dringend op zoek bent naar een woning, al heel lang staat ingeschreven, en je krijgt steeds niets en ineens krijgt een absolute nieuwkomer zonder inschrijftijd die woning wel, dan kun je daar niet verheugd over zijn. En deze mensen die op zoek zijn naar een betaalbare huurwoning hebben meestal geen krantenabonnement (veel te duur en\of geen interesse) dus de schuld geven aan stokende kranten is onterecht. Waarbij het trouwens zo is dat de kranten van de AD-groep erg links zijn. In tegenstelling tot de erg rechtse Telegraaf. Ik weet dat omdat ik van allebei abonnementen heb en zodoende het nieuws van beide heel verschillende k(r)anten binnenkrijg.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:57

Anjali , ze hebben allemaal internet tegenwoordig. En wat betreft die nieuwkomer , die moet eerst een verblijfsvergunning krijgen , duurt soms jaren en daarna zitten ze soms nog jaren in het azc . Ze landen niet met koffers vol op Schiphol , steken de vinger op en krijgen een huis.
Expats en arbeidsmigranten zeer vaak wel, die maken 90 % van de buitenlanders uit die hier komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:01

anjali schreef:
Nee, als jij als individu dringend op zoek bent naar een woning, al heel lang staat ingeschreven, en je krijgt steeds niets en ineens krijgt een absolute nieuwkomer zonder inschrijftijd die woning wel, dan kun je daar niet verheugd over zijn.

Alleen is dat dus nogal een simplistisch verhaal. Waar ik niet enthousiast over kan zijn zijn de rechtse regeringen die al een jaar of 12 niets aan volkshuisvesting wilden doen. Daar heeft een asielzoeker weinig invloed op gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:15

irmaz schreef:
Overigens voor de duidelijkheid, Wilders bedoelt niet alleen asielzoekers waar iets aan gedaan moet worden. Op de aanhoudende vragen van diverse mensen weigert hij er afstand van te nemen dat zijn grieven ook zouden gaan over mensen die hier zijn geboren maar toevallig een ouder of grootouder heeft die van origine niet in Nederland is geboren.
Hij blijft aanhalen dat de probleemwijken zijn ontstaan doordat er een halalslagerij komt en mannen in Djellaba rondlopen.

Maar veelal waren dit al probleemwijken voordat daar nieuwkomers/allochtonen/buitenlanders) kwamen en zijn zij daar juist om deze reden bijgezet door woningbouwcooperatie. Is tenminste mijn eigen ervaring.

Problemen worden misschien gebagatelliseerd omdat ze zelf veroorzaakt zijn.

@nummertjes: Misschien moet jij er wat meer smileys gaan gebruiken, ik kan niet ruiken dat het jou daar om ging hè, ik dacht dat je een serieuze vraag stelde. De smiley was helemaal niet denigrerend bedoeld :n

Precies !
Mijn man is volgens de wet allochtoon, maar gewoon in Nederland geboren.
Maar hij valt wel binnen alle statistieken over allochtonen, waaronder bijvoorbeeld het percentage allochtonen in Rotterdam.

Verder heb ik weinig gezien van het debat, ik kwam binnen net toen Bontebal aan het woord was.
Ik vond zijn inbreng erg goed !
Maar is maar een stukje wat ik zag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:25

Shadow0 schreef:
anjali schreef:
Nee, als jij als individu dringend op zoek bent naar een woning, al heel lang staat ingeschreven, en je krijgt steeds niets en ineens krijgt een absolute nieuwkomer zonder inschrijftijd die woning wel, dan kun je daar niet verheugd over zijn.

Alleen is dat dus nogal een simplistisch verhaal. Waar ik niet enthousiast over kan zijn zijn de rechtse regeringen die al een jaar of 12 niets aan volkshuisvesting wilden doen. Daar heeft een asielzoeker weinig invloed op gehad.

Ja, heel simplistisch. Doet echter niets af een het feit dat het door velen zo beleefd wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:27

Hoezo gaat het ineens over (legale al in Nederlandse wonende) allochtonen die het land zouden moeten verlaten? Heeft Wilders ooit dergelijke plannen gepresenteerd? Dat heb ik dan gemist geloof ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:32

Nou ja, hij ging wel regelen dat er minder Marokkanen zouden zijn geloof ik :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:33

Indien ze islamitisch zijn dan ziet hij ze graag wieberen .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:39

prompter schreef:

Hmm. In deze hele opsomming van ideeën die in strijd zijn met het recht zie ik “het uitzetten van allochtonen” toch echt niet staan…
https://decorrespondent.nl/15013/deze-i ... 635600f8ce

Wel interessant artikel overigens en zo opgesomd kun je goed zien hoe bizar zijn ideeën zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:40

Er wordt sowieso alles op 1 hoop gegooid, met name door de PVV-stemmers.
Immigranten, vluchtelingen, expats, studenten enz. Zelfs 3e of 4e generatie wordt niet altijd geaccepteerd als "echte" Nederlander.

Mijn man heeft er geen last van gehad, die had/heeft een goede baan. Maar die buitenlandse achternaam zorgt toch vaak voor allerlei vooroordelen.

Racisme wordt gewoon genormaliseerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:41

Citaat:
Precies !
Maar hij valt wel binnen alle statistieken over allochtonen, waaronder bijvoorbeeld het percentage allochtonen in Rotterdam.

Welke generatie na hem vallen dan buiten die statistieken? Want ik vind dit gewoon raar.

Wat ik zelf dan weer onhandig vind is dat enorme enthousiasme als Nederland verliest van bv Turkije of Marokko. Dan denk ik wel eens "gasten, jullie zijn wel hier geboren en je woont in Nederland".
Zelf tijdens de wedstrijd Nederland -Frankrijk die wij zagen met vrienden hebben wij ons wat "taktischer" opgesteld door te melden dat wij altijd winnen en niet kunnen verliezen. _O- := Dus toen Nederland scoorde keek ik rustig om me heen en beaamden dan het "un bon but" was. Normaal ga ik uit mijn dak.
Maar ik begrijp het ook want tevaak worden mensen met een dubbel paspoort buiten de Nederlandse groep gezet. En dan werk je dit ook in de hand. Maar voor mij zit er iets dubbels in daar velen in Bed geboren zijn.
Als ik kijk naar de kindjes van vrienden dan zijn dat meer Franse als Nederlandse kindjes iets dat ik goed begrijp.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:46

BigOne schreef:
Anjali , ze hebben allemaal internet tegenwoordig. En wat betreft die nieuwkomer , die moet eerst een verblijfsvergunning krijgen , duurt soms jaren en daarna zitten ze soms nog jaren in het azc . Ze landen niet met koffers vol op Schiphol , steken de vinger op en krijgen een huis.
Expats en arbeidsmigranten zeer vaak wel, die maken 90 % van de buitenlanders uit die hier komen.

Die laatsten hebben vaak hele goed betaalde banen (zijn in de meeste gevallen zelfs door bedrijven zelf hiernaartoe gehaald als kennismigrant) en KOPEN hier huizen. Ik ken er heel wat, onze R.K. parochie bestaat inmiddels voor 2\3 uit dergelijke gelovigen uit Afrika en Azie. Zelfs van onze 3 priesters komt er maar 1 uit Nederland en de andere 2 uit India en Afrika.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:47

pien_2010 schreef:
Citaat:
Precies !

Welke generatie na hem vallen dan buiten die statistieken? Want ik vind dit gewoon raar.

Wat ik zelf dan weer onhandig vind is dat enorme enthousiasme als Nederland verliest van bv Turkije of Marokko. Dan denk ik wel eens "gasten, jullie zijn wel hier geboren en je woont in Nederland".
Zelf tijdens de wedstrijd Nederland -Frankrijk die wij zagen met vrienden hebben wij ons wat "taktischer" opgesteld door te melden dat wij altijd winnen en niet kunnen verliezen. _O- := Dus toen Nederland scoorde keek ik rustig om me heen en beaamden dan het "un bon but" was. Normaal ga ik uit mijn dak.
Maar ik begrijp het ook want tevaak worden mensen met een dubbel paspoort buiten de Nederlandse groep gezet. En dan werk je dit ook in de hand. Maar voor mij zit er iets dubbels in daar velen in Bed geboren zijn.
Als ik kijk naar de kindjes van vrienden dan zijn dat meer Franse als Nederlandse kindjes iets dat ik goed begrijp.

Je bent allochtoon als jij of 1 van je ouders in het buitenland geboren is.

Mijn kinderen zijn dus geen allochtonen, omdat mijn man en ik in Nederland zijn geboren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:00

Shadow0 schreef:
Het is jammer dat men steeds maar een deel van het verhaal wil horen - alleen het deel waar je lekker boos om kunt zijn.

wat mij betreft is dit de 'quote-van-de-dag' :j

Ik heb verder geen debat gevolgd vandaag, dus kan er niets over zeggen verder. Maar moties van wantrouwen op dag 1?? beetje voorbarig wellicht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:12

juval schreef:
Shadow0 schreef:
Het is jammer dat men steeds maar een deel van het verhaal wil horen - alleen het deel waar je lekker boos om kunt zijn.

wat mij betreft is dit de 'quote-van-de-dag' :j

Ik heb verder geen debat gevolgd vandaag, dus kan er niets over zeggen verder. Maar moties van wantrouwen op dag 1?? beetje voorbarig wellicht?

Wilders deed niets anders de laatste jaren en niet een beetje ook, is dus vrij normaal zoals post hierboven ook uitlegde.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:14

996981 schreef:
prompter schreef:

Hmm. In deze hele opsomming van ideeën die in strijd zijn met het recht zie ik “het uitzetten van allochtonen” toch echt niet staan…

Wel interessant artikel overigens en zo opgesomd kun je goed zien hoe bizar zijn ideeën zijn.

Prompter heeft het over een toespraak die Wilders hield nav de verkiezingsuitslag. Was 2015/6 oid?

Gevonden:

https://youtu.be/BaB75uznT8o?feature=shared

De reden dat ik geen debatten meer volg oa. Ook wat moeite met het delen hiervan, eigenlijk moeten we geen aandacht schenken aan deze uitspraken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:19

Raineri schreef:
996981 schreef:

Prompter heeft het over een toespraak die Wilders hield nav de verkiezingsuitslag. Was 2015/6 oid?

Je bedoelt de “meer of minder Marokkanen” toespraak ? Heeft hij daarin gespecificeerd dat hij legale Marrokaanse allochtonen het land uit wilde zetten?

Edit; nee dus.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:22

Ik vermoed dat Prompter een grapje maakte, maar wil niets voor haar invullen. Persoonlijk wil ik dit onderwerp vermijden omdat ik de idioterie van Wilders geen aandacht wil schenken. dus ik gooi ‘m terug naar Prompter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:22

anjali schreef:
996981 schreef:
En andersom hebben andere mensen evengoed het gevoel dat Nederland niet meer van hen is, waardoor ze op PVV gestemd hebben.

Wie heeft er dan gelijk?

Nou dan heeft Wilders gelijk.

Ja, jij trapt er in.

Al moet ik zeggen dat de uitdrukking "andersom" van 996.. jou wellicht op het dwaalspoor zette.

De tegenstelling is als volgt:
...ik voel mij thuis in een land 'waar iedereen meedoet en mensen erbij horen'.
Dat is nadrukkelijk niet waar de pvv voor staat - in tegendeel.

Gevolg: "Nederland is van ons" geeft mij het gevoel dat ik hier niet thuis ben.

(En ik weet heus wel dat veel mensen het vertrouwen in de politiek kwijt zijn, men noemde woorden als 'ongekend onrecht', Groningen, het verdommen om Ter Apel te hulp te schieten en het trage beleid rondom klimaat.
Maar een partij die haar kiezers bedriegt in de regering gaat niet helpen, vermoed ik zo...)

Verder was de "reactie" van Wilders een schijn reactie:
niets zeggen, woedend worden en keihard liegend roepen 'dat het niet waar is'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:27

Omtzigt zei in zijn toespraak dat hij hoopte dat de pvv wat meer democratisch wordt( mbt nu 1 persoon het voor het zeggen) Wilders zit in de bankjes en reageert exact zoals ik dacht toen hij maanden geleden zo verontwaardigd was dat hij geen premier werd( ik zei toen dat hij het helemaal niet erg vind want dan kan hij lekker doorgaan met haat spuien) hij zegt:,Waar bemoei je je mee, bek houden.
Ook de houding van Bosma valt op vandaag en niet ten goede.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:27

Raineri schreef:
Ik vermoed dat Prompter een grapje maakte, maar wil niets voor haar invullen. Persoonlijk wil ik dit onderwerp vermijden omdat ik de idioterie van Wilders geen aandacht wil schenken. dus ik gooi ‘m terug naar Prompter.

Natuurlijk was dat van prompter een grapje. Maar het thema werd wel eerder al aangehaald alsof dat een mogelijkheid zou zijn, dan wel iets dat Wilders zou willen.

Benzz schreef:
Als we het plan van Wilders volgen om iedereen met een migratie achtergrond het land uit zetten ( wat helemaal niet kan), dan kan het grootste gedeelte van het Nederlands elftal ook weg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:33

Ik zag net een stukje debat op het nos-journaal. Die Timmermans blijft maar katten. Daarmee lokt hij weer reacties uit. De polarisatie wordt zo versterkt en het fatsoenlijk regeren in het belang van het land gaat zo niet. Dit is nu de regering en daar moeten degenen die niet hebben gewonnen zich bij neerleggen . Bij de volgende verkiezingen krijgen ze een nieuwe kans. Maar op iemand die zo zit te stoken zou ik nooit stemmen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:33

pien_2010 schreef:
juval schreef:

Wilders deed niets anders de laatste jaren en niet een beetje ook, is dus vrij normaal zoals post hierboven ook uitlegde.

oké, maar verlaagt Timmermans zich dan tot dat niveau? Ik had hem misschien hoger ingeschat. Het blijft een poppenkast en kleuterschool dus.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:34

Ja natuurlijk maakte ik een grapje, maar die uitspraak zal ik niet snel vergeten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:37

anjali schreef:
996981 schreef:
De procedure wordt versneld voor een specifieke groep. Daar zit de crux. Heeft niets met maar een deel van het verhaal willen horen te maken.

En ja, er wordt dan ruimte vrijgemaakt op azc’s. Zolang er echter onvoldoende huizen vrij zijn of gebouwd worden, worden de problemen daarmee voor de gemiddelde huizenzoeker echter alleen maar groter. Immers komt er weer een nieuwe groep die ook gehuisvest moet worden.

Het hele systeem rondom migratie en huisvesting zit volledig vast. Is het echt zo gek (tijdelijk) aan de handrem te willen trekken om te zorgen dat de boel op orde komt?
Citaat:
Er is inderdaad grote woningnood. En als men dan absolute nieuwkomers zonder meer voorrang geeft op de woningmarkt, dan gaan de al heel lang ingeschreven zoekenden boos worden. Want het is ook niet eerlijk. En dan krijg je dat ze op een anti-asielzoekerspartij gaan stemmen. Ik signaleer dit alleen maar hoor. Ik ben er nu zelfs op vooruitgegaan met die Nigeriaanse buurman want die geeft weinig overlast en laat mij met rust. De vorige 60+ Nederlandse buurman,wel behorende tot de doelgroep waar deze aangepaste woningen voor zijn, dat was een vreselijke pestkop die mij dag en nacht belaagde. Toen die wegging hing ik de vlag uit en was blij met iedereen die hem zou opvolgen, waar dan ook vandaan.

Eh -
... voordat de stoom uit mijn oren gaat komen...
Wat lees ik hier nu precies van 996... en Anjali?

Is dit begrip voor mensen die erin zijn gevlogen,
voor mensen die echt niet weten dat de woningmarkt op slot zit door een serie maatregelen van Rutte en nog eerder?

Of denken jullie dit zelf?