steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:29

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:39

er zijn toch wel meer bedrijven die staatssteun ontvangen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:45

Arabesk schreef:
Er is gewoon teveel mest hier als gevolg van te veel dieren en import van soja. Einde derogatiebeschikking in 2026

https://nos.nl/artikel/2443353-nederlan ... ompensatie

Gelukkig worden ze als enige sector weer maximaal gecompenseerd met staatssteun

Waar slaat dit laatste nou weer op?
Wat denk je dat het kost drijfmest weg te laten voeren???
Boeren zijn de dupe van al dat regelgeving gekonkel!! Niet meer en niet minder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:54

Laten de NL boeren gewoon het aantal dieren houden waarvan de mest-uitrijderij wel past binnen de regels. Net zoals de boeren in de andere EU landen.

Ik zie niet waarom we het afvoeren van de overproductie aan mest zouden moeten compenseren. Vind het toch wel erg lijken op "handje ophouden"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:04

Vereist dat niet dat óf ze meer geld krijgen voor hun waar (prijsverhoging) of ze gedeelte van hun afbetalingen kunnen kwijtschelden?
Want met minder dieren hebben ze minder inkomsten toch? (althans, zo ver ben ik ondertussen door de verschillende topics, als ik het goed begrijp?)
Dat is toch het hele verhaal steeds?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:13

Dees schreef:
Laten de NL boeren gewoon het aantal dieren houden waarvan de mest-uitrijderij wel past binnen de regels. Net zoals de boeren in de andere EU landen.

Ik zie niet waarom we het afvoeren van de overproductie aan mest zouden moeten compenseren. Vind het toch wel erg lijken op "handje ophouden"

Omdat de boeren eerder meer dieren mochten houden voor een beter inkomen en ze dus meer mest mochten uit rijden. Nu word er weer een regel veranderd en zitten zij weer letterlijk en figuurlijk met hun sh*t!
Gewoon omdat een instantie van de een op de andere dag weer zegt, nee dit mag niet meer...
Het is toch niet meer te volgen voor die mensen!?
Dat heet ,,ontmoedigen,,
Oftewel net zo lang door treiteren tot men het zelf niet meer ziet zitten!
Daar is de overheid heel goed in namelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:32

Wat voor mest gebruiken ze eigenlijk in de bloementeelt? dat is ook een aanzienlijke sector toch? (of lijkt dat maar zo, omdat we de keukenhof hebben hier... :) )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:44

Popstra schreef:
Dees schreef:

Omdat de boeren eerder meer dieren mochten houden voor een beter inkomen en ze dus meer mest mochten uit rijden. Nu word er weer een regel veranderd en zitten zij weer letterlijk en figuurlijk met hun sh*t!
Gewoon omdat een instantie van de een op de andere dag weer zegt, nee dit mag niet meer...
Dat heet ,,ontmoedigen,,

Ik zie dat toch wat anders.
Ik zie een beroepsgroep die jarenlang ook wel met het volle verstand, willens en wetens de grenzen van het toegestane bewust heeft opgezocht. Dat spel is nu voorbij en het is nu tijd om de bedrijven aan te passen naar hoe het al die tijd had moeten zijn.

Boeren zijn niet 100% slachtoffer van de grillen van een inconsistente NL overheid.
Die EU wetgeving is echt niet van gisteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:49

Volgens mij legt oa Janneke2 een paar keer iets uit over bijv Rabobank en investeringen doen enzo...

maar inderdaad, mensen die boeren an sich weg willen hebben, die zullen ook volledig voor alles zijn wat ze weg helpt.

Er zijn wel meer mensen slachtoffer van de grillen van een inconsistente NL overheid... waarom een aantal boeren niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:55

Cer schreef:
Er zijn wel meer mensen slachtoffer van de grillen van een inconsistente NL overheid... waarom een aantal boeren niet?

Dat is een denkfout die vaak gemaakt wordt - boeren zien als burgers ten aanzien van de overheid.
Een boer is als mens een burger, maar als bedrijf gewoon een bedrijf en dat is niet hetzelfde als een burger.

BoerenBEDRIJVEN (professionals) worden geacht de regels die gelden voor hun bedrijfsvoering te kennen. En zoals ik al zei - die EU richtlijnen zijn niet gisteren bedacht. NL heeft al jaren een uitzonderingspositie gehad vanwege teveel vee op een te klein landoppervlakte. Een verstandige boer had echt op zijn klompen aan kunnen voelen dat zo'n uitzonderingspositie niet de norm is en dat deze een keer zal stoppen. Als ze nu teveel mest gaan hebben, hebben ze echt gewoon teveel vee. Dat kan en mag geen verrassing zijn, daar is doelbewust voor gekozen.

Privé-personen (leken) zoals in de toeslagaffaire hadden niet kunnen weten en voorkomen dat het mis ging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:59

Dat stond er niet specifiek bij..
en bij boeren denk ik toch vaak aan een 24uurs bedrijf (niet aan een 9-5 baan, dus voor mij is het gevoelsmatig toch anders, het boerenbedrijf zit heel erg in je prive leven verweven volgens mij. (Overigens, dat kan met andere 'eigen bedrijven' ook zo zijn)

Maar, ze mochten/moesten dus niet investeren om te vergroten om zo te kunnen blijven bestaan, heb ik al die berichten dan verkeerd begrepen?
Ik vraag dit serieus..

Mogen ze nog wel mest gebruiken of moeten ze gedeeltelijk naar kunstmest? En gebruikt de bloementeelt kunst of gewone mest? Ik weet eigenlijk niet hoe die cirkel werkt...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:05

Popstra schreef:
Dees schreef:

Dat heet ,,ontmoedigen,,

Er is heel vaak gewaarschuwd vanuit de EU dat de uitzonderingspositie van Nederlandse boeren zou gaan moeten verdwijnen als er niet aan de voorwaarden (zoals behoud/verkrijgen van een goede waterkwaliteit) zou worden voldaan. Als je dan gewoon op dezelfde voet verder gaat en denkt dat het wel losloopt moet je niet verbaast zijn dat er uiteindelijk toch een keer een 'wie niet horen wil moet voelen' reactie komt.

Dat er dan weer gemeenschapsgeld in gaat om de kosten op te vangen van het wegwerken van de mest die een bedrijf zelf produceert stuit mij ook wel behoorlijk tegen de borst. Het gebrek aan winst van een bedrijf is NIET mijn probleem of keuze. Bij een situatie als lockdowns door een pandemie kan ik er in komen dat de staat daar bijspringt, maar zo iets als dit? Echt niet hoor.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 05-09-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:05

Er zijn ook boeren die juist bewust ervoor gekozen hebben om helemaal niet te investeren in vergroting en ook met een kleiner bedrijf een goed bestaan hebben opgebouwd.

Was laatst een goed stuk over bij Omrop Fryslan, maar dat kan ik zo snel even niet voor je terugvinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:06

maar waarom mochten ze dan toch doorgaan? Want onze overheid wist dat dan toch ook?
Hoe hebben die daarop gestuurd dan?

@Dees: dank je, wellicht kan ik het vinden :)
ik vraag me dan af wat het verschil was tussen die boeren en andere boeren die dat niet gedaan hebben. Waren de andere al groter, hadden die een ander soort bedrijfsvoering, waren ze al aan het afbouwen etc. Dat vind ik dan interessant :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:08

Door een uitzonderingspositie te bedingen en dan te hopen dat iedereen zou vergeten dat daar eisen en afspraken bij horen. Dat het fout en niet conform de voorwaarden ging is al veel langer bekend, maar zo lang je je kop in het zand steekt en doet alsof het niet zo is kan je hopen dat er niet meer komt dan een verbale 'foei!'
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 05-09-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:09

Cer schreef:
maar waarom mochten ze dan toch doorgaan? Want onze overheid wist dat dan toch ook?

Nou ja, en daarom kun je onze overheid verwijten slap te zijn geweest.
Men heeft decennia lang gedaan aan pappen en nathouden. En je hebt kunnen zien hoe boeren reageren zodra de overheid wel probeert in te grijpen. Dat is niet nieuw, ook dat is al jarenlang de manier hoe het gegaan is.
Overheid wil ingrijpen, boeren worden boos, overheid is slap en pakt niet door.

Het allerliefste zou onze overheid dat opnieuw zo doen.
Maar helaas. De EU is boos en grijpt in door de regels aan te scherpen, de natuurverenigingen zijn boos, stappen naar de rechter en krijgen daar gelijk.
De overheid wordt zo gedwongen er echt wat aan te gaan doen.
Boeren zijn opnieuw boos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:15

Cer schreef:

@Dees: dank je, wellicht kan ik het vinden :)
ik vraag me dan af wat het verschil was tussen die boeren en andere boeren die dat niet gedaan hebben. Waren de andere al groter, hadden die een ander soort bedrijfsvoering, waren ze al aan het afbouwen etc. Dat vind ik dan interessant :j

Omdat de agro lobby een veel te dikke vinger in de pap had/heeft in Den Haag .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:22

Ik heb zo'n idee dat als ze een aantal jaren geleden het beter hadden gedaan, dat ze nu niet drastisch hadden hoeven doen. Dat kan je verschillende partijen kwalijk nemen, maar niet slechts 1, denk ik.
Dat de boeren boos zijn, kan ik op zich wel begrijpen. Het is niet alsof ze jaren iets stiekem illegaal hebben gedaan, toch?

De grote bedrijven waren, meen ik, ook de drijfveer achter de protesten (en toch wezen we en mass naar de normale boeren bedrijven... de kleintjes. We zeiden dat álle boeren miljonair zijn, en dat álle boeren hun dieren uitbuiten en de natuur verpesten.. En ik kan me voorstellen dat dat de boeren kwetst, die dat niet doen... Dat is ook wat ik erg storend vind aan het verhaal. Ik lees net in een ander topic dat je niet alle asielzoekers (nog een groep slachtoffers van een falende overheid, want ze mogen hierhien komen maar het kan eigenlijk niet) op 1 hoop mag gooien als raddraaiers (en terecht) maar 'de boeren' zijn paria's geworden, lijkt het wel... Zij hebben 'gewoon' hun bedrijf gedraaid binnen de geldende regels maar ze worden weggezet als uitnemers en vernielers..
Grote vervuilers hebben staatststeun ontvangen, andere landen houden zich niet aan afspraken over cijfers, het rundvee zit onder het geldende plafond, kaartje zijn een beetje halfwas ingetekent, maar we gaan gewoon heel kort door de bocht..
Ik vind dat lastig (maar goed, het gaat mij op zich niet veel aan, gelukkig. Want geen boer en wonend in de grote stad, naast een snelweg, vast heel schoon, en weinig milieu :+ ik vind mn belastingaangifte al ingewikkeld, laat staan als ik een boerenbedrijf zou moeten runnen )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:52

Imo zijn boeren echt geen paria's. Er zijn er een heleboel die ik steun, bij wie ik hoop dat ze goed deze dans kunnen ontspringen. Toch ben ik wel van mening dat de maatregelen die nu komen goed zijn. En inderdaad 'long overdue'.

100% achter de boer staan kan ik niet. Er schort echt teveel aan dierenwelzijn. En ik ben dus van mening dat boerenbedrijven geen 100% slachtoffer zijn, zij speelden het spel bewust mee. Sommigen ook niet, maar die zitten nu dan ook niet klem tussen teveel schulden en teveel vee.

Maar inderdaad, dat het nu zo gierend uit de klauw is gelopen, is wel het gevolg van decennia lang slap beleid tav de agri sector en teveel gelobby.

Des te merkwaardiger ook de rol van Henk Bleker. Die heeft een kompleet boterberg op zijn hoofd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:56

Ik snap wat je zegt, maar ik ben het er slechts gedeeltelijk mee eens.. Ik geloof niet dat álle boeren slecht zijn voor hun dieren en dat er echt boerenbedrijven zijn die hun best gedaan hebben, en die de afgelopen jaren niet 'bewust meegespeeld hebben' maar gewoon hun bedrijf wilde voeren.. (maar goed, ik ben gewoon gemiddeld... ) En er zullen er zeker bijgeweest zijn die dachten 'na mij de zondvloed'.. wellicht zijn dat wel de grootste.. en moeten die eerst aangepakt worden?

Maar, als ik het goed begrepen heb, gaat het voor paardenbedrijven ook gelden, of is dat nog ver weg?

En het argument dat als we hier de boeren verminderen (los van dus ons directe milieu hier) dat we dan de wereld redden, dat geloof ik helaas gewoon niet. Als je wereldwijd kijkt zijn we met zn allen gewoon veel te laat. Veel te veel vnl bedrijven en grootverbruikers hebben jarenlang lekker verdient en uitgegeven en uitgebuit en dat gaan we nooit op tijd kunnen oplossen (al helemaal niet met alleen NL).
(waarmee ik niet beweer dat je niks moet doen, zeker niet. Maar, ik denk niet dat het gaat helpen... )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:02

De echte sleutel naar een betere wereld is als de mensen die een Westerse levensstijl genieten, serieus gaan consuminderen.
Ik zie dat ook niet gebeuren en ben om die reden oprecht heel blij dat ik geen kinderen heb. De mensheid maakt het leven op aarde voor zichzelf wel behoorlijk onmogelijk.

Neemt niet wel, binnen EU is NL op agrarisch gebied wel echt grensoverschrijdend kwa mest (en stikstof). Dat moeten we niet langer willen, dus het is een hele goede zaak dat daar nu aan gesleuteld wordt. Vind ik dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:06

Dat eraan gesleuteld moet worden, geloof ik meteen. Het zal best, ik heb daar inhoudelijk te weinig verstand van...
Maar, de manier waarop verdient gewoon geen schoonheidsprijs vind ik... (en ik snap niet dat dat soms niet begrepen wordt .. het lijkt wel of je van sommigen heel niet kritisch mag zijn op de wijze waarop het gebeurt... )

Daarnaast, stel dat we het klimaat / de mest stikstof problematiek hier in orde hebben (en dat gaat dus over veel meer dan alleen de boeren, en die KDW die we niet gaan halen, maar daar maakt verder ook niemand zich druk om) en ergens anders gaat men gewoon door.. dan trekt die woestijn gewoon verder op en dan krijgen we hier gewoon te hoge waterstanden... Wordt het hier sowieso onleefbaar... met of zonder teveel stikstof.. denk ik?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:35

Dees schreef:

Uit hetzelfde nieuwsbericht:

Citaat:
Vanaf 2026 zijn de regels dan hetzelfde als in bijna alle andere EU-landen. Denemarken, Ierland en Vlaanderen houden hun uitzonderingspositie wel.

1 EU :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:39

Dat consuminderen moet zeker gebeuren maar ik denk dat het consumeerderen nu juist net in de lift zit en zie daar maar eens verandering in te krijgen.
Overdaad schaad is het gezegde.

Ik ben overigens ook blij dat ik geen kinderen heb. Vind het maar een gezeik op heel de wereld de laatste paar jaar!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:54

ruitje schreef:
Dees schreef:

Uit hetzelfde nieuwsbericht:
Citaat:
Vanaf 2026 zijn de regels dan hetzelfde als in bijna alle andere EU-landen. Denemarken, Ierland en Vlaanderen houden hun uitzonderingspositie wel.

1 EU :')

Wait.. whut?
Alleen Nederland had toch die uitzonderingspositie??