Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:23

Overigens voor de duidelijkheid, Wilders bedoelt niet alleen asielzoekers waar iets aan gedaan moet worden. Op de aanhoudende vragen van diverse mensen weigert hij er afstand van te nemen dat zijn grieven ook zouden gaan over mensen die hier zijn geboren maar toevallig een ouder of grootouder heeft die van origine niet in Nederland is geboren.
Hij blijft aanhalen dat de probleemwijken zijn ontstaan doordat er een halalslagerij komt en mannen in Djellaba rondlopen.

Maar veelal waren dit al probleemwijken voordat daar nieuwkomers/allochtonen/buitenlanders) kwamen en zijn zij daar juist om deze reden bijgezet door woningbouwcooperatie. Is tenminste mijn eigen ervaring.

Problemen worden misschien gebagatelliseerd omdat ze zelf veroorzaakt zijn.

@nummertjes: Misschien moet jij er wat meer smileys gaan gebruiken, ik kan niet ruiken dat het jou daar om ging hè, ik dacht dat je een serieuze vraag stelde. De smiley was helemaal niet denigrerend bedoeld :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:24

Mag ik iets uit de praktijk vertellen. Ik woon in een appartementencomplex aangepast voor senioren. Om hiervoor in aanmerking te komen als reguliere Nederlander moet je 55+ zijn. Anders mag je niet inschrijven. Maar, sinds enige tijd worden vrijgekomen appartementen allemaal gegeven aan jonge gezonde niet-Nederlandse buitenlanders. Uit Afrika, Syrie, etc.,niet Nederlands sprekend. In mijn blok inmiddels de helft van de appartementen. Ik persoonlijk heb hier absoluut helemaal geen last van .Ook spreek ik goed Engels dus ook dat is voor mij geen probleem. Ik vind het wel best dus, maar ,waar moeten de min of meer gehandicapte 55plussers waar deze woningen oorspronkelijk voor bedoeld en aangepast gebouwd zijn dan heen? Wat moeten deze jonge gezonde mensen met de aangepaste badkamers en toiletten met beugels etc.?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:25

irmaz schreef:
Overigens voor de duidelijkheid, Wilders bedoelt niet alleen asielzoekers waar iets aan gedaan moet worden. Op de aanhoudende vragen van diverse mensen weigert hij er afstand van te nemen dat zijn grieven ook zouden gaan over mensen die hier zijn geboren maar toevallig een ouder of grootouder heeft die van origine niet in Nederland is geboren.
Hij blijft aanhalen dat de probleemwijken zijn ontstaan doordat er een halalslagerij komt en mannen in Djellaba rondlopen.

Maar veelal waren dit al probleemwijken voordat daar nieuwkomers/allochtonen/buitenlanders) kwamen en zijn zij daar juist om deze reden bijgezet door woningbouwcooperatie. Is tenminste mijn eigen ervaring.

Problemen worden misschien gebagatelliseerd omdat ze zelf veroorzaakt zijn.

@nummertjes: Misschien moet jij er wat meer smileys gaan gebruiken, ik kan niet ruiken dat het jou daar om ging hè, ik dacht dat je een serieuze vraag stelde. De smiley was helemaal niet denigrerend bedoeld :n

Rollende ogen niet denigrerend? Wat bedoel je er dan mee? Dat je een vuiltje in je oog had?

Kom op zeg….

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:28

Als we het plan van Wilders volgen om iedereen met een migratie achtergrond het land uit zetten ( wat helemaal niet kan), dan kan het grootste gedeelte van het Nederlands elftal ook weg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:33

Benzz schreef:
Als we het plan van Wilders volgen om iedereen met een migratie achtergrond het land uit zetten ( wat helemaal niet kan), dan kan het grootste gedeelte van het Nederlands elftal ook weg.

Nah, als sporter heb je een uitzonderingspositie toch? :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:36

996981 schreef:
Ben ik de enige die de motie van wantrouwen nogal bizar vindt?

prompter schreef:
Nee, die vind ik nou ook niet bepaald op een geschikt moment komen.

Ik vind het juist een slimme zet van Timmermans :j
Faber en Klever zijn vanwege hun (herhaaldelijke) bedenkelijke uitspraken ongeschikt voor het ambt van minister. Bij een stemming over een motie van wantrouwen tegen hen zullen VVD en NSC met de billen bloot moeten*; steunen = mede verantwoordelijk voor beleid.

* Dat is, als ze niet wegrennen :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:43

Benzz schreef:

Weet je, dat vind ik het zorgelijke, hij zegt niet wat hij met die mensen wil gaan doen. Hij wil ook niet ronduit zeggen dat hij die wil aanpakken maar verwijst wel steeds naar (zogenaamde) problemen die door hen veroorzaakt zouden worden.

Ik vond het wel mooi van de man van Denk tijdens het debat dat hij tegen Wilders zei dat hij (Wilders) er maar aan moest wennen dat er wijken zijn waar veel meer mensen met dan zonder een migratie-achtergrond wonen. Fijn dat er in de 2e kamer ook mensen zitten die uit de door Wilders benoemde probleemwijken komen.

Er zijn trouwens heel veel mensen in Nederland die volgens de wet allochtoon (sinds 2016: persoon met migratieachtergrond) zijn, je hoeft alleen een vader of moeder te hebben die in een ander land is geboren en ook de voormalige Nederlandse koloniën gelden als buitenland. Dan is er nog een verschil tussen westerse en niet-westerse allochtoon, waarbij de koloniën dan weer tellen als westerse variant. Ik ben officieel ook allochtoon dus ik ben wel benieuwd waar de scheidingslijn komt te liggen wie straks wel en wie niet als Nederlander wordt gezien :roll:
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/ ... llochtoon-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:43

anjali schreef:
Mag ik iets uit de praktijk vertellen. Ik woon in een appartementencomplex aangepast voor senioren.

Hmm, mag ik dan ook iets uit de praktijk vertellen? Ik woon ook in zo'n appartementencomplex. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je een geldige inschrijving hebben op Woningnet, en dan wordt de volgorde simpelweg bepaald door aan hoeveel criteria je voldoet.

Ik kreeg mijn woning dus omdat er op dat moment geen 55+ers in die inkomensklasse waren die een dergelijke woning zochten.

Citaat:
Maar, sinds enige tijd worden vrijgekomen appartementen allemaal gegeven aan jonge gezonde niet-Nederlandse buitenlanders. Uit Afrika, Syrie, etc.,niet Nederlands sprekend. In mijn blok inmiddels de helft van de appartementen.

Het is de vraag of dit standaard beleid is, of dat het zo uitkomt. Als dat complex de bereikbaarste woningen zijn, is dat waar mensen uitkomen. Heeft dan niets te maken met wel of niet Nederlander zijn, maar wel met inkomen en redenen voor urgentie.

Daarnaast heeft Utrecht een tijdje wel voorrang gegeven aan mensen uit de opvang. Dit was echter niet om die mensen zomaar voor te trekken, maar vooral ook om snel een heleboel mensen aan een huis te helpen, waar het normale proces (iedereen die zich individueel inschrijft voor een woning, dan pas kijken, dan papieren en dan horen of je het bent) nogal omslachtig is en lang duurt. De gezamelijke aanpak maakte dat er veel meer woningen snel zijn verhuurd. Binnen een paar maanden gingen de inschrijvingen weer open voor gewone huurders. En ondertussen zijn er dus wel veel opvangplekken vrijgekomen die ook heel hard nodig waren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:50

in Utrecht bedraagt de wachttijd voor een sociale huurwoning elf jaar en een maand. Is het dan heel gek dat degene die al járen staat ingeschreven en zoekende is, zich gepasseerd voelt?

Ik ben gelukkig niet afhankelijk van (sociale) huur, maar ik kan me wel voorstellen dat zulk beleid niet echt zorgt voor het verhogen van begrip en sympathie

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:53

Mijn papa woont in een complex dat ook voor senioren is gebouwd, alleen wonen er nu nog 4 ouderen. De overige woningen zijn of verhuurd aan jongeren of voor heel veel geld verkocht. Alleen zo jammer dat er daar bijna geen senioren woningen zijn. Waardoor hoewel hij al een hele tijd in aanmerking komt voor kleiner wonen met voorrang. Heeft hij met zijn 90e nog lang geen recht kwa inschrijftijd op een kleinere woning :+

Ik sta al 9 jaar + ingeschreven en kom nog steeds op plek 200 en nog erger terecht,

Als je idd al allochtoon bent met een ouder van over de grens is gv ook een allochtoon en zijn vader ook :)) en ook de vrouw? Van Wilders is er een dan toch. :+

Terugsturen naar eigen land? Hoe doe je dat met mensen die hier geboren zijn of hier al wonen sinds hun kindertijd?

Dat de veilige landers een probleem veroorzaken weet iedereen wel en zelfs die krijgen ze niet fatsoenlijk snel terug door gebrek aan van alles.

Ik ben wel blij dat ik het niet kijk, ik raak al gefrustreerd van het alleen hier lezen al. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:56

996981 schreef:
in Utrecht bedraagt de wachttijd voor een sociale huurwoning elf jaar en een maand. Is het dan heel gek dat degene die al járen staat ingeschreven en zoekende is, zich gepasseerd voelt?

Op die elf jaar maakt die ene maand dus ook niet zo gek veel uit. Het is te begrijpen dat mensen zich gepasseerd voelen, maar als je de moeite neemt om het hele onderwerp te volgen blijkt dat Utrecht zich in alle opzichten heel erg inspant om mensen te helpen, en dat dit dus ook niet zomaar ging om mensen passeren, maar vooral om de doorlooptijd van woningen flink te versnellen, EN mensen uit de opvang te halen zodat de problemen daar afnemen.

Het is jammer dat men steeds maar een deel van het verhaal wil horen - alleen het deel waar je lekker boos om kunt zijn.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:01

996981 schreef:

In principe is het niks nieuws op zo´n eerste dag. Op NU.nl in het liveblog werd vermeld dat Geert Wilders eigenlijk elk jaar begint met een paar moties van wantrouwen tegen nieuwe ministers. Word alleen behoorlijk uitvergroot, zoals alles nu onder een loop ligt..

(Uberhaupt is Geert Wilders fan van moties van wantrouwen: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... tig-moment).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:02

De procedure wordt versneld voor een specifieke groep. Daar zit de crux. Heeft niets met maar een deel van het verhaal willen horen te maken.

En ja, er wordt dan ruimte vrijgemaakt op azc’s. Zolang er echter onvoldoende huizen vrij zijn of gebouwd worden, worden de problemen daarmee voor de gemiddelde huizenzoeker echter alleen maar groter. Immers komt er weer een nieuwe groep die ook gehuisvest moet worden.

Het hele systeem rondom migratie en huisvesting zit volledig vast. Is het echt zo gek (tijdelijk) aan de handrem te willen trekken om te zorgen dat de boel op orde komt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:05

Maren schreef:
996981 schreef:

In principe is het niks nieuws op zo´n eerste dag. Op NU.nl in het liveblog werd vermeld dat Geert Wilders eigenlijk elk jaar begint met een paar moties van wantrouwen tegen nieuwe ministers. Word alleen behoorlijk uitvergroot, zoals alles nu onder een loop ligt..

(Uberhaupt is Geert Wilders fan van moties van wantrouwen: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... tig-moment).

Dank! Je hoort er inderdaad nooit iets over, dus ik had geen idee dat het “normaal” is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:07

Benzz schreef:
Ik begrijp dat ik het debat beter niet kan kijken, want als ik het zo lees, dan komt einde middag het stoom uit m'n oren.

Ik ben ermee gestopt. En heb lekker onze buitenkeuken en bar schoongemaakt die vanmiddag geopend wordt voor het zomerseizoen.
Ik zal wel weer te overgevoelig reageren maar het fileren van mensen staat me echt tegen.
Ik heb ook wat Janneke heeft. Ik ben Nederlandse in hart en nieren en heb veel banden met mijn geboorteland. Maar voel me niet vertegenwoordigd door dit kabinet.
Ik vond het wel heel goed dat Jetten kort en krachtig reageerden op die enorm hoge allochtonen cijfers die Wilders oplepelde met het statement:" het gros van die percentages zijn allemaal Nederlanders".
Gisteren vertelde een jonge vrouw dat haar zoontje gevraagd had of ze wel konden blijven in Nederland. Ik had niet eens door dat ze een van de vele generaties is die al in Nederland woont. Haar zoontje is verdorie de vierde generatie. Alleen die vraag al. Verschrikkelijk gewoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:13

996981 schreef:
De procedure wordt versneld voor een specifieke groep. Daar zit de crux. Heeft niets met maar een deel van het verhaal willen horen te maken.

Zeker wel - er zitten namelijk meerdere kanten aan. Bijvoorbeeld dat de individuele keuzevrijheid in dat opzicht verminderd is.

Citaat:
En ja, er wordt dan ruimte vrijgemaakt op azc’s. Zolang er echter onvoldoende huizen vrij zijn of gebouwd worden, worden de problemen daarmee voor de gemiddelde huizenzoeker echter alleen maar groter.

Nee, de problemen worden ietsjes kleiner, want de problemen van niet-toereikende opvang voor asielzoekers is groter dan die van woningzoekers. Verder is het zeker nuttig om in samenhang te kijken, maar doe dat dan. Utrecht heeft geen invloed op de rest, maar doet wat ze kunnen. Vervolgens wordt dat aangegrepen om niets op te lossen maar wel meer onwil te creeren. Dat helpt...

Citaat:
Het hele systeem rondom migratie en huisvesting zit volledig vast. Is het echt zo gek (tijdelijk) aan de handrem te willen trekken om te zorgen dat de boel op orde komt?

Als dat een realistische mogelijkheid is en je dat gebruikt voor een betere situatie, dan is dat beslist te begrijpen. Als het betekent dat je allerlei verdragen schendt van mensenrechten tot Europese afspraken tot bouwnormen terwijl je niets wilt oplossen, dan is dat gek ja. Dan doe je alleen maar schade aan de maatschappij en maak je de problemen veel groter dan nodig is. En daar hebben we dus allemaal nadeel van.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:17

Denk dat het elk fatsoenlijk mens tegen de borst stuit Pien.
Ik hoop vooral dat de andere kamerleden zich niet hierin laten meetrekken.

En tsja.. de manier waarop het debat gaat was te verwachten.
Vind de motie van wantrouwen van Timmermans goed. Dit mag nooit genormaliseerd worden. En ja op de korte termijn doet dit pijn, maar het is in het landsbelang dat dit soort mensen niet in de kamer komen/blijven/zitten. Gaat mij dus niet om de politieke kleur voor de duidelijkheid, maar wel hoe achteloos er met de rechtsstaat wordt omgesprongen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:19

Ik snap zeker een motie tegen Klever, ze zeggen het een en doen het tegenovergestelde.
Het kabinet spreekt met een mond ?? Ze is beëdigd en zit enkele uren later op tv te verkondigen dat , in mijn woorden: mensen zich niet zo moeten aanstellen over zwarte piet, dat is niet racistisch, black face.
Dus die verkondigt de mening van het kabinet!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:24

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Zeker wel - er zitten namelijk meerdere kanten aan. Bijvoorbeeld dat de individuele keuzevrijheid in dat opzicht verminderd is.

Citaat:
En ja, er wordt dan ruimte vrijgemaakt op azc’s. Zolang er echter onvoldoende huizen vrij zijn of gebouwd worden, worden de problemen daarmee voor de gemiddelde huizenzoeker echter alleen maar groter.

Nee, de problemen worden ietsjes kleiner, want de problemen van niet-toereikende opvang voor asielzoekers is groter dan die van woningzoekers. Verder is het zeker nuttig om in samenhang te kijken, maar doe dat dan. Utrecht heeft geen invloed op de rest, maar doet wat ze kunnen. Vervolgens wordt dat aangegrepen om niets op te lossen maar wel meer onwil te creeren. Dat helpt...

Citaat:

Als dat een realistische mogelijkheid is en je dat gebruikt voor een betere situatie, dan is dat beslist te begrijpen. Als het betekent dat je allerlei verdragen schendt van mensenrechten tot Europese afspraken tot bouwnormen terwijl je niets wilt oplossen, dan is dat gek ja. Dan doe je alleen maar schade aan de maatschappij en maak je de problemen veel groter dan nodig is. En daar hebben we dus allemaal nadeel van.

Jij redeneert vanuit de maatschappij als geheel en niet vanuit de individu… het is niet de maatschappij die stemt. Het zijn allemaal individuen (die veelal niet eens de capaciteit hebben boven hun eigen beeld/belangen uit te stijgen).

Voor de individu maakt het geen zak uit of het voor de maatschappij als geheel beter is dat statushouders voorrang krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:26

BigOne schreef:
Ik snap zeker een motie tegen Klever, ze zeggen het een en doen het tegenovergestelde.
Het kabinet spreekt met een mond ?? Ze is beëdigd en zit enkele uren later op tv te verkondigen dat , in mijn woorden: mensen zich niet zo moeten aanstellen over zwarte piet, dat is niet racistisch, black face.
Dus die verkondigt de mening van het kabinet!!

Echt? Jeetje

Dat is gewoonweg verschrikkelijk!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:54

996981 schreef:

En ja, er wordt dan ruimte vrijgemaakt op azc’s. Zolang er echter onvoldoende huizen vrij zijn of gebouwd worden, worden de problemen daarmee voor de gemiddelde huizenzoeker echter alleen maar groter. Immers komt er weer een nieuwe groep die ook gehuisvest moet worden.

Er is inderdaad grote woningnood. En als men dan absolute nieuwkomers zonder meer voorrang geeft op de woningmarkt, dan gaan de al heel lang ingeschreven zoekenden boos worden. Want het is ook niet eerlijk. En dan krijg je dat ze op een anti-asielzoekerspartij gaan stemmen. Ik signaleer dit alleen maar hoor. Ik ben er nu zelfs op vooruitgegaan met die Nigeriaanse buurman want die geeft weinig overlast en laat mij met rust. De vorige 60+ Nederlandse buurman,wel behorende tot de doelgroep waar deze aangepaste woningen voor zijn, dat was een vreselijke pestkop die mij dag en nacht belaagde. Toen die wegging hing ik de vlag uit en was blij met iedereen die hem zou opvolgen, waar dan ook vandaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:59

Citaat:
Er is inderdaad grote woningnood. En als men dan absolute nieuwkomers zonder meer voorrang geeft op de woningmarkt, dan gaan de al heel lang ingeschreven zoekenden boos worden. Want het is ook niet eerlijk. En dan krijg je dat ze op een anti-asielzoekerspartij gaan stemmen. Ik signaleer dit alleen maar hoor. I

Dat begrijp ik ook. Alleen blijkt het om een heel klein deel percentage te gaan plus dat het probleem veroorzaakt is door de overheid zelf waar ze zelfs voor aangesproken zijn door een VS gezant die daar onderzoek heeft naar gedaan.
Dus als het kabinet de woningnood kan oplossen doen ze echt iets goeds.
Voor mij staat het een wel los van het ander.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:11

pien_2010 schreef:
Citaat:
Er is inderdaad grote woningnood. En als men dan absolute nieuwkomers zonder meer voorrang geeft op de woningmarkt, dan gaan de al heel lang ingeschreven zoekenden boos worden. Want het is ook niet eerlijk. En dan krijg je dat ze op een anti-asielzoekerspartij gaan stemmen. Ik signaleer dit alleen maar hoor. I

Dat begrijp ik ook. Alleen blijkt het om een heel klein deel percentage te gaan plus dat het probleem veroorzaakt is door de overheid zelf waar ze zelfs voor aangesproken zijn door een VS gezant die daar onderzoek heeft naar gedaan.
Dus als het kabinet de woningnood kan oplossen doen ze echt iets goeds.
Voor mij staat het een wel los van het ander.

Er is gewoon woningnood. Dat is een feit. En hoe meer mensen een woning zoeken, hoe groter de woningnood. Dan is het logisch dat, als je grote stromen nieuwkomers ongeremd het land in laat komen,dat de vraag naar woningen ook steeds maar groter wordt. En ,Nederland is heel klein en best al heel vol. Hoe wil je dat dan oplossen? Door het afpakken van de landbouwgrond en weidegronden, en die allemaal volbouwen? In mijn stad hebben ze het nu over het optoppen van bestaande wooncomplexen. Daar dus verdiepingen bovenop bouwen. Maar als de instroom van nieuwelingen nooit stopt dan zal geen enkele oplossing ooit voldoende zijn. Als je te veel mensen op een kluitje laat wonen dan nemen agressie en intolerantie ook toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:17

996981 schreef:
Voor de individu maakt het geen zak uit of het voor de maatschappij als geheel beter is dat statushouders voorrang krijgen.

Zeker wel. Jammer dat veel mensen dat inderdaad helaas niet zien.

Overigens reageren die mensen ook niet als individu. Veel mensen reageren over 'probleemwijken' waar ze helemaal niet wonen. Worden boos over overlast van asielzoekers in Ter Apel terwijl ze zelf in Woudenberg wonen ofzo. Al die mensen redeneren wel degelijk vanuit een breder idee dan hun eigen directe ervaringen alleen.

Helaas stoken AD, De Telegraaf en VI met verve, en dus wordt dat bredere perspectief gebruikt om meer onvrede en meer verdeling te veroorzaken, zelfs terwijl het dus gaat om mensen die zich wel degelijk met empathie voor de bredere samenleving open kunnen staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:40

Citaat:
Dan is het logisch dat, als je grote stromen nieuwkomers ongeremd het land in laat komen,dat de vraag naar woningen ook steeds maar groter wordt. En ,Nederland is heel klein en best al heel vol. Hoe wil je dat dan oplossen?

Nederland voert al een streng aanname beleid als het gaat om verblijfsvergunningen, iets dat al heel vaak herhaald is.
Citaat:
Verblijfsvergunningen
In 2023 werden er 27 140 verblijfsvergunningen asiel voor bepaalde tijd verleend. Dat waren er 2 495 minder dan in 2022 en 2 435 meer dan in 2021. De meest voorkomende nationaliteiten waaraan in 2023 dit soort verblijfsvergunningen werden verleend waren Syrisch (55,9 procent) en Jemenitisch (9,8 procent).